برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9707          2018-10-16 09:06:08

تجمع بازنشستگان در تهران و چند شهر دیگر به خاطر «مستمری پایین‌تر از خط فقر»

ٖ بازگشت به صفحه اول


تجمع بازنشستگان در تهران و چند شهر دیگر به خاطر «مستمری پایین‌تر از خط فقر»

بازنشستگان شعار می‌دادند: «خط فقر شش میلیون،‌ حقوق ما دو میلیون»

شماری از بازنشستگان، روز سه‌شنبه در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین در برخی از شهرها مانند اصفهان تجمع کردند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان که بازنشستگان ارگان‌های مختلف دولتی بودند،‌ به پایین بودن مستمری‌های خود که بر اساس گزارش‌ها،‌ پایین‌تر از خط فقر است،‌ اعتراض کردند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آنها از جمله شعار می‌دادند: «خط فقر شش میلیون،‌ حقوق ما دو میلیون».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آنها شعار می‌دادند: «اصل ۲۷ قانون اساسی اجازه راهپیمایی و تجمع را می‌دهد»، «کارگران، پرستاران، اتحاد، اتحاد»، «طبق ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق بازنشستگان با شاغلان یکسان شود».

به نوشته ایلنا، تجمع‌کنندگان خواستار اجرای هم‌سان‌سازی، اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری از بیمه تکمیلی باکیفیت بودند.

بر اساس این گزارش،‌ شمار زیادی از تجمع‌کنندگان را معلمان بازنشسته تشکیل می‌دادند که می‌گفتند مستمری دریافتی‌شان، هم به نسبت معلمان شاغل و هم به نسبت بازنشستگان دیگر ارگان‌های دولتی، «بسیار پایین‌تر» است.

یکی از معلمان حاضر در تجمع به ایلنا گفت: «از فقر و بی‌پولی به ستوه آمده‌ایم؛ دستمزدی که به عنوان مستمری بعد ۳۰ سال تدریس دریافت می‌کنیم، ۱۰ روز از ماه را هم کفاف نمی‌دهد؛ بقیه ماه را چطور باید سر کنیم؟».

پیش از این، به گزارش خبرگزاری ایسنا، جمشید تقی‌زاده،‌ مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری،‌ در مرداد سال جاری گفته بود که قدرت خرید بازنشستگان در ایران «بیش از ۶۷ درصد کاهش یافته است و آنان وضعیت معیشتی خوبی ندارند».

خبرگزاری ایلنا در گزارش خود به اینکه تجمع از سوی چه تشکلی سازمان داده شد، ‌اشاره نکرد. اما پیشتر گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت،‌ خواستار برگزاری تجمع در روز سه‌شنبه شده بود.

این تشکل در بیانیه خود خواستار «اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶، برون‌رفت از خط فقر مطلق با دریافت حقوق شش میلیون تومان برای یک خانواده چهار نفره، افزایش سالانه حقوق‌ها همپای نرخ تورم واقعی، درمان رایگان و بیمه کارآمد به جای بیمه تکمیلی برای شاغلان و بازنشستگان» شده بود.

«شفاف‌سازی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، بازگرداندن سرمایه‌های اختلاس شده به این صندوق‌ها و نظارت بر آنها از سوی نمایندگان واقعی مزدبگیران شاغل و بازنشسته و ایجاد امنیت شغلی برای شاغلان از طریق لغو قراردادهای موقت و وجود استخدام رسمی» از دیگر خواسته‌های مطرح شده در بیانیه گروه اتحاد بازنشستگان بودند.

این تشکل صنفی همچنین بر لزوم حق آموزش رایگان برای همه کودکان و همچنین کودکان مهاجر، لغو خصوصی‌سازی مدارس و حق ایجاد و به رسمیت شناخته شدن هرگونه تشکل مستقل، تجمع، تحصن و اعتصاب، فارغ از شرایط امنیتی تاکید کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی شده بود.

در حال حاضر شماری از فعالان صنفی معلمان؛ اسماعیل عبدی،‌محمود بهشتی لنگرودی،‌محمد حبیبی و روح الله مردانی به اتهام‌های امنیتی زندانی هستند.

همچنین محمدرضا رمضانزاده و عبدالرضا قنبری در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند که دلیل بازداشت آنها اعلام نشده است.

بازنشستگان کشوری و معلمان بازنشسته پیش از این نیز بارها مقابل نهادهای مسئول از جمله سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شده‌اند.