برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9710          2018-10-18 05:36:48

نماینده ولی‌فقیه در سپاه: وارد کردن زنان به ورزشگاه‌ها یک ‌خطر است

ٖ بازگشت به صفحه اول


در پی حضور محدود و گزینشی جمعی از زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و بولیوی، و در حالی‌که مسئولان فوتبال گفته‌اند زنان می‌توانند در مسابقات تیم ملی فوتبال ایران به ورزشگاه‌ها بروند، بر شمار مخالفان چنین اقدامی در میان مسئولان حکومتی افزوده می‌شود. این بار نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از اعضای سپاه خواسته «غیرت دینی» خود را به جوش آورند و اجازه ندهند که زنان به ورزشگاه‌ها بروند.

پس از حدود ۳۶ سال سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ در مسابقه فوتبال ایران و بولیوی نزدیک به ۱۵۰ نفر از زنان توانستند این بازی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.
پس از حدود ۳۶ سال سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ در مسابقه فوتبال ایران و بولیوی نزدیک به ۱۵۰ نفر از زنان توانستند این بازی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

حجت‌الاسلام عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران پنج‌شنبه ۲۶ مهر با بیان این‌که «اجازه ندهیم برخی افراد داخل انقلاب، انقلاب‌زدایی کنند»، گفت: «وارد کردن بانوان داخل استادیوم‌ها یک‌ خطر است.»

حاج صادقی افزود: «در مرحله نخست بانوان را وارد استادیوم ورزشی کردند تا بازی‌های جام جهانی مشاهده کنند، اکنون اجازه مشاهده بازی‌های زنده فوتبال را به بانوان در استادیوم‌ها می‌دهند و احتمالاً در آینده بانوان و آقایان به صورت مختلط بازی‌های فوتبال را در استادیوم مشاهده خواهند کرد و باید در این جور مواقع غیرت دینی ما بجوشد و اجازه این کار‌ها را به برخی افراد ندهیم.»

شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مهر در دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی بولیوی پس از حدود ۳۶ سال نزدیک به ۱۵۰ نفر از زنان اجازه‌ ورود به ورزشگاه آزادی را یافتند.

حضور این تعداد محدود از زنان بر اثر فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بر ایران پذیرفته شد. زنانی هم که در ورزشگاه حاضر بودند گزینشی و از میان خانواده بازیکنان فوتبال و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران بودند.

نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران خطاب به اعضای سپاه پاسداران گفت: «مراقب باشید اجازه ندهید غیرت دینی شما در مقابل انقلاب‌زدایی جامعه خاموش شود. (…) دشمن می‌خواهد تا اسلام‌ بدون زهر در ایران حاکم شود. (…) باید مراقب رفتار‌های اجتماعی خودمان باشیم.»

روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ مهر نیز محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: «نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌لخت مواجه می‌شود و آن‌ها را می‌بیند گناه می‌کند، برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند.»

او حضور زنان در ورزشگاه آزادی را «یک آسیب» دانست و مدیران ورزشی را تهدید کرد که اگر بخواهند بستر حضور زنان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که حضور زنان در ورزشگاه آزادی فعلاً در بازی‌های تیم‌ ‌ملی مقدور است، اما اجازه حضور زنان در بازی پرسپولیس و السد در چارچوب مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را تکذیب کرد و گفت: «ما فعلاً برنامه‌ای برای حضور بانوان در بازی‌های غیر از بازی‌های تیم‌ ‌ملی نداریم و باید مشکلات برطرف شود تا آن‌ها بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.»

زمان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره چرایی گزینشی بودن حضور زنان در دیدار ایران و بولیوی گفت: «ما خودمان هم اطمینان نداشتیم که بعد از گذشت یک سال از ایجاد عزم عمومی و پیگیری‌های صورت گرفته، می‌توانیم بدون مشکل پذیرای خانواده‌ها و بانوان باشیم یا نه. به همین دلیل حضور بانوان را برای این بازی عمومی نکردیم.»

او در مورد موافقت با حضور زنان در ورزشگاه به دلیل فشارهای فیفا و مهلتی که در این زمینه برای فدراسیون فوتبال ایران تعیین کرده بود نیز گفت: «به هر حال این یک تکلیف برای ما شده بود. نباید دست روی دست می‌گذاشتیم و اجازه می‌دادیم خطری فوتبال ایران را تهدید کند.»

آخرین باری که زنان ایران آزادانه به ورزشگاه رفتند در سال‌های ۶۰-۶۱ بود.

مراجع تقلید در ایران، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به سبب جو نامناسب ورزشگاه‌ها و پوشش نامناسب مردان غیرضروری و سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌دانند.

حتی تماشای مسابقات فوتبال با حضور زنان و مردان در کنار هم تحمل نمی‌شود. در سال‌های گذشته پخش مسابقات جام جهانی از سینماها هم در مقاطعی به همین دلیل متوقف شد.

در این مدت بارها زنان و دخترانی که با تغییر قیافه خود قصد ورود به ورزشگاه را داشتند تا مسابقات را تماشا کنند بازداشت شده‌اند.

با وجود پیگیری این مطالبه از سوی معاونت سابق امور زنان در دولت و برخی از نمایندگان مجلس، هنوز اجازه رسمی برای حضور زنان در استادیوم‌های بزرگ ورزشی و به‌ویژه برای تماشای مسابقات فوتبال صادر نشده است.