برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9712          2018-10-20 11:24:15

تجمع‌های اعتراضی مالباختگان در تهران و مشهد

ٖ بازگشت به صفحه اول

۲۸ مهر شماری از مالباختگان موسسه «سکه ثامن» در برابر ساختمان دادسرای تهران تجمع کردند. مالباختگان «تعاونی کوی فرزان» نیز در برابر فرمانداری شهرستان قدس در استان تهران گرد هم آمدند. سهامداران «پدیده شاندیز» هم در مشهد،‌ پایتخت خراسان رضوی به اعتراض برخاستند.

سکه ثامن
مالباختگان سکه ثامن خواهان پاسخ‌گویی مقام‌های مسئول درباره مجوزهای داده‌شده به این موسسه تجاری هستند. آنها به عدم نظارت معترضند و می‌خواهند رسیدگی به پرونده طلای ثامن با سرعت بیشتری انجام شود

مالباختگان موسسه «سکه ثامن»،‌شنبه ۲۸ مهر

این نخستین باری نیست که مالباختگان سکه ثامن در برابر ساختمان‌های قوه قضائیه تجمع می‌کنند. وب‌سایت‌ خبرگزاری‌های محافظه‌کاری همچون تسنیم و فارس که به سپاه پاسداران نزدیک هستند، به تبلیغ برای این شرکت متهم شده‌اند.

مؤسسه تجارت الکترونیکی سکه ثامن سه‌شنبه ۲۷ شهریور اعلام ورشکستگی کرده بود. این مؤسسه از سال ۱۳۹۵ با نام شرکت «آریو پرگاس آیلین» آغاز به‌کار کرد و عرصه فعالیت آن خرید و فروش آنلاین انواع سکه‌های طلا و همچنین طلای آب‌شده بود و هزاران نفر از طریق آن سکه و طلا معامله می‌کردند.

تا کنون هشت تن در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی در واکنش به بحران اقتصادی و ارزی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام)، کارزاری علیه «اخلال‌گران اقتصادی» و متهمان به فساد به راه انداخته. تا کنون در کارزار ضدفساد حکومت ایران سه متهم اقتصادی به اعدام محکوم شده‌اند.

عدم رعایت روند عادلانه دادرسی در دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات «اخلال‌گران اقتصادی» و صدور حکم مجازات مرگ اعتراض گروه‌های حامی حقوق بشر و افزایش نگرانی‌ها درباره افزایش اعدام‌ها را به دنبال داشته است.

اعضای تعاونی مسکن شماره ۲ شهرداری قدس، موسوم به تعاونی مسکن کوی فرزان نیز از چند سال پیش به دنبال تحقق وعده واگذاری واحدهای مسکونی خریداری‌شده هستند.

واگذاری این خانه‌ها اکنون پنج سال است که به تأخیر افتاده. مالباختگان از ۱۳۹۵ در حال برگزاری تجمع خیابانی هستند.

معترضان می‌گویند همه دیون خود را پرداخت کرده‌اند اما خانه‌ای به آنها تحویل داده نشده و مسئولان تعاونی نیز پاسخگوی آنها نیستند.

آنها بهمن ۱۳۹۵ به خبرگزاری تسنیم گفته بودند که «تمام سرمایه زندگی خود را برای خرید این واحدها گذاشته‌اند».

آنها هم چند سال است که معترضند و حتی دی ۹۴ در اعتراض در برابر ورودی مجلس شورای اسلامی در تهران با حضور گسترده پلیس ضدشورش مواجه شدند.

دو سال پیش گفته شده بود که بدهی‌های این شرکت به سهامداران مالباخته ۸۴۰۰میلیارد تومان است

سهامداران و تعهدنامه‌داران مالباخته پدیده شاندیز خواهان استعفاء مدیریت شرکت و مقام‌های استانی هستند. آنها شنبه شعار می‌دادند: «پدیده رو بفروشین / پول ما رو پس بدین.»

پدیده شاندیز یکی از طرح‌های عمرانی بزرگ زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین در شهر مشهد بود. اما این طرح عمرانی که در ابتدا با سرعتی فوق‌العاده پیش رفت،‌ اکنون چهارمین سال بلاتکلیفی را از سر می‌گذراند.

شماری از دفترهای فروش سهام پدیده شاندیز به خاطر تخلف‌های گسترده دی ۱۳۹۳ بسته شد. اتهام مدیران این شرکت افزایش غیرواقعی ارزش سهام با استفاده از شرکت‌های دلالی و تبلیغات «فریب‌آمیز» ذکر شد. پدیده شاندیز به علت دروغگویی از تبلیغ در صداوسیمای جمهوری اسلامی منع شد. سازمان اراضی کشاورزی نیز اعلام کرد که پدیده شاندیز ۴۵ هکتار از زمین‌های خارج از محدوده شهری را به صورت غیرقانونی در اختیار گرفته و سپس آنها را به شهر مشهد الحاق کرده است.

ادامه اعتراض کارگران شهرداری‌های شادان و مسجد سلیمان در خوزستان به پرداخت‌نشدن دستمزدها
کارگران شهرداری شادگان در استان خوزستان برای چندمین بار در اعتراض به عقب‌افتادن چندماهه دستمزدهایشان تجمع کردند. همکاران آنها در شهرداری مسجد سلیمان نیز با وضعیت مشابهی روبه‌رو هستند و به اعتراض ادامه می‌دهند.

شادگان:
معترضان شادگان که دست‌کم ۹ ماه است هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند، شنبه ۲۸ مهر در برابر ساختمان شهرداری دست به اعتراض زدند.

آنها که شمارشان به ۳۰۰ تن می‌رسد، ۱۵ مهر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان در ورودی ساختمان شهرداری را مسدود کرده بودند و مانع رفت و آمد مراجعین و کارمندان به داخل ساختمان شدند. کارگران معترض پیش از این نیز ۲۳ اردیبهشت در اعتراض به پرداخت‌نشدن چند ماه حقوق خود در برابر شهرداری دست به اعتراض زده بودند.

کارگران می‌گویند عدم پرداخت دستمزدها زندگی را برای کارگران و خانواده‌هایشان سخت کرده، اما آنها دلیل کمبود فرصت شغلی در شادگان چاره ای جز ادامه کار در شهرداری ندارند.

مسجد سلیمان:
در مسجد سلیمان نیز ۷۰ کارگر شنبه ۲۸ مهر به اعتصابی ادامه دادند که یک هفته پیش آغاز شد.


احمد زمانپور، رئیس شورای اسلامی مسجد سلیمان و نماینده این شهر در شورای استان خوزستان ۲۵ مهر به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته بود که «کمتر از ۱۰ درصد کارگران شهرداری مطالبه مزدی دارند» و «بقیه شهرداری‌ها هم دستمزدها را پرداخت نکرده‌اند».

او در عین حال وعده داده بود که طی ۲ – ۳ روز آینده یک میلیارد تومان برای پرداخت معوقات مزدی کارکنان شهرداری تأمین شود. وعده‌ای که هنوز عملی نشده است.

کارگران شهرداری‌ها که عموماً با شرکت‌های پیمانکاری قرارداد دارند، در بسیاری از نقاط ایران از جمله شهرهای مختلف استان خوزستان بارها نسبت به عقب‌افتادن حقوق‌شان دست به اعتراض زده‌اند.

معترضان می‌گویند کسی به خواسته‌های آنها پاسخ نمی‌گوید.