برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9716          2018-10-25 02:29:47

اطلاعات سپاه هاشم خواستار را بازداشت و در بیمارستان روانی بستری کرد

ٖ بازگشت به صفحه اول


نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران، هاشم خواستار عضو کانون صنفی معلمان مشهد و زندانی سابق زندان وکیل‌آباد مشهد را عصر روز سه‌شنبه یکم آبان بازداشت و به دلایل نامشخصی به بیمارستان روانی «امام رضا»ی مشهد منتقل کرده‌اند. اجازه ملاقات به خانواده او داده نشده است.

هاشم خواستار معلم بازنشسته ۶۵ ساله و عضو کانون صنفی معلمان ایران پس از رویدادهای انتخابات ۸۸ به مدت دو سال بدون یک روز مرخصی زندانی بود و در ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ آزاد شده بود.

یک منبع نزدیک به هاشم خواستار خبر بازداشت او را به هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر داد. او گفت: «هاشم خواستار عصر روز سه‌شنبه در مقابل ورودی باغ شخصی خود توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده است. خانواده آقای خواستار پس از پیگیری‌های مکرر از نهادهای امنیتی و یک روز بی‌خبری از ایشان امروز طی تماس تلفنی مطلع شدند که ایشان توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شده و به دلایل نامشخصی به بیمارستان روانی مشهد منتقل شده‌اند. پس از مراجعه به بیمارستان نیروهای امنیتی اجازه ملاقات با ایشان را به خانواده وی نداده‌اند.»

این منبع آگاه افزوده است که هاشم خواستار سابقه هیچ بیماری و مشکی روانی نداشته‌اند و در زمان بازداشت، خودروی او نیز با تمام وسایل بدون قفل شدن در مقابل درب باغ رها شده بود که نشان‌دهنده شرایط خاص او در زمان بازداشت است.

به گفته او بی‌خبری از وضعیت و دلایل بازداشت هاشم خواستار موجب نگرانی خانواده و وضعیت بد روحی همسر او شده است.

صدیقه ملکی، همسر هاشم خواستار گفته است: «همسرم را اطلاعات سپاه را بازداشت کرده و بدون هیچ توضیحی ایشان را از سه شنبه در بند بیماران ممنوع‌الملاقات بیمارستان روانپزشکی ابن سینا مشهد که مخصوص اختلالات و ناهنجاری‌های روانی است بستری کرده‌اند.»

کانال تلگرام کانال صنفی معلمان نیز به‌نقل از صدیقه مالکی‌ آورده است: «او در بخش بیمارستان خاص ممنوع‌الملاقات است. اجازه ملاقات ندادند و من نگرانم. ایشان صحیح و سالم بود و از دفترچه بیمه او مشخص است که سال به سال به دکتر نرفته بودند.»

تلفن همراه هاشم خواستار در هنگام بازداشت خاموش بوده و خودروی او نیز در کنار باغ بیرون مشهد پیدا شد‎ه است.

جواد لعل‌محمدی، فعال صنفی معلمان در این‌باره به کمپین حقوق بشر در ایران گفت هاشم خواستار هیچ گونه سابقه بیماری روحی و روانی نداشته و نهادهای امنیتی – قضایی از پاسخگویی به خانواده درباره دلیل انتقال او خودداری می‌کنند.

لعل‌محمدی گفت: «این‌که چه اتفاقی افتاده که ایشان در بیمارستان روانی و آن هم بخش بیماران حاد بستری شده مشخص نیست و مسئولان پاسخی ندادند، آیا خواستند اعتراف بگیرند یا ضرب و شتمی اتفاق افتاده، هر گونه اعتراف احتمالی در این وضعیت مخدوش است اما چیزی که ما را نگران کرده این است که نکند گروهی راه بیفتند برای ترساندن مخالفان و بعداً هم مثل قتل‌های زنجیره‌ای دهه هفتاد بگویند کار نیروهای خودسر بوده و این‌ها در کنار قتل فجیع آقای فرشید هکی و بازداشت‌های مکرر فعالان صنفی خیلی نگران‌کننده است.»

مرگ فرشید هکی چهارشنبه ۲۵ مهر رخ داد و خبر آن در روز یکشنبه ۲۹ مهر منتشر شد. جسد سوخته شده او در نزدیکی منزلش در محله فیض تهران پیدا شده بود. با انتشار خبر مرگ هکی، براساس پیشینه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این گمانه زده شد که او به‌دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت کشته شده است.

هاشم خواستار در مطلب اخیری که منتشر کرده بود ضمن دفاع از معلمان زندانی و اعتصاب سراسری معلمان ایران از «استبداد دینی» انتقاد کرده و نوشته بود: «در حکومت‌های آزاد و دموکراتیک، ملت‌ها در یک انتخابات آزاد افرادی را برای ریاست جمهوری و مجلس و شورای شهر و روستا و… انتخاب می‌کنند که آن فرد یا افراد منافع ملت را به منافع شخصی ترجیح دهند در حالی که در جمهوری اسلامی حتی یک نفر نداریم که منافع ملت را به منافع شخصی خود ترجیح دهد و در نتیجه کشور از تمام جهات به روز سیاه افتاده و ملت در فقر و فلاکت به‌سر می‌برد. رانت و دزدی و اختلاس محصول استبداد دینی آقایان خمینی و خامنه‌ای است.»

معلمان ایران با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران ۲۲ و ۲۳ مهر ماه سال جاری به دلیل عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اعمال نشدن رتبه‌بندی برای معلمان، عدم افزایش دستمزد معلمان و تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان دست به اعتصاب و تحصن سراسری زدند.

محمد حبیبی، محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی، محمد ثانی، عباس واحدیان، محمدصالح شکری و محمدرضا رمضان‌زاده از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز به زندان و یا تبعید محکوم شده‌اند.

هاشم خواستار که پیش از انقلاب ایران از فعالان دانشجویی بود و در اعتصابات دانشجویی دانشگاه ارومیه شرکت داشت، در مهرماه سال ۱۳۸۳ نیز در رابطه با اعتصابات معلمان بازداشت و به دوسال حبس محکوم شد. او همچنین در ۳۱ تیرماه سال جاری در جریان تجمع سکوت معلمان به همراه شماری از معلمان بازداشت شده بود.