برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9749          2018-11-13 06:47:56

معلمان ایران برای دومین بار از آغاز سال تحصیلی اعتصاب کردند

ٖ بازگشت به صفحه اول




معلمان در نقاط مختلف ایران از حضور در کلاس‌های درس خودداری و با تحصن در دفتر مدارس به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و برخورد امنیتی با معلمان معترض، اعتراض کردند. آنها همچنین خواستار حق برخورداری همگان از آموزش رایگان هستند. این دومین اعتصاب معلمان ایران از آغاز سال تحصیلی جدید است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان سه‌شنبه ۲۲ آبان مشارکت معلمان در دور دوم اعتصاب را گسترده توصیف کرد. تصاویر منتشر شده در کانال تلگرامی این شورا و معلمان عدالتخواه نیز بیانگر تحصن معلمان در شهرهای مختلف است.

در برخی از مدارس نیز معلمان یک نفره تحصن کرده‌اند. در همین رابطه تصاویری از اعتصاب تک‌نفره معلمان در اردبیل، کرمانشاه و لنگرود منتشر شده است.

این تحصن با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی معلمان، سیاست‌های خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، سرکوب امنیتی معلمان و اجرای طرح معلم تمام وقت برای دو روز (سه‌شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان) صورت می‌گیرد.

این شورا هدف معلمان از تحصن دو روزه را تامین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش رایگان، اجرای فاز دوم رتبه بندی، توقف طرح معلم تمام وقت و توقف روند پرونده سازی و سرکوب معلمان و آزادی معلمان دربند اعلام کرده است.

معلمان یک ماه پیش نیز (۲۲ و ۲۳ مهر) دو روز پیاپی از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. همزمان با این اقدام اعتراضی نیروهای امنیتی شماری از فعالان صنفی معلمان در شهرهای مختلف را بازداشت و یا به نهادهای امنیتی و قضایی احضار کردند.

محمدرضا رمضانزاده دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و دبیر کانون صنفی معلمان استان خراسان شمالی از آن زمان دستگیر و در زندان نگهداری می‌شود. یک روز پیش از آغاز تحصن معلمان نیز عباس واحدیان از فعالان صنفی معلمان در خراسان رضوی بازداشت شد. همچنین عبدالرضا قنبری نیز از آن زمان در زندان است. پیش از آن نیز صالح شکری در سقز بازداشت شده بود.

شش معلم به نام‌های طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، علی حسینی، احمد قادری، حمید یزدانی و خالد عبداللهی در سقز هم به اختلال در نظم عمومی متهم شدند اما دادگاه رأی به تبرئه آنها داد.

همچنین بسیاری از معلمان که در اعتصاب مهر امسال حضور داشتند، به دفاتر حراست آموزش و پرورش احضار و به اخراج و یا تبعید تهدید شدند.

وزارت آموزش و پرورش که به اعتصاب دو روزه معلمان واکنشی نشان نداد، چند روز پس از این رخداد اعلام کرد که طرح معلمان تمام وقت را که به افزایش ساعت کار معلمان منجر می‌شود، اجرایی خواهد کرد.

محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در حالی که از گفت‌وگو با معلمان خودداری کرده بود، راهی قم شد و به مراجع مذهبی قول داد که سهمیه «طلاب» را در دانشگاه فرهنگیان افزایش دهد و آنان را در وزارت آموزش و پرورش استخدام کند.

معلمان ایران ۲۰ اردیبهشت امسال نیز مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. به دنبال این تجمع شماری از معلمان و بازنشستگان بازداشت شدند. محمد حبیبی یکی از بازداشت شدگان آن روز، از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. دادگاه این معلم را به ۱۰ سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی و خروج از ایران محکوم کرده است.

شش تن دیگر از بازداشت شدگان آن روز نیز به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی و محمد ثانی از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز هم پیشتر و به زندان یا تبعید محکوم شده‌اند.