برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9771          2018-12-02 03:54:24

همراه با جنبش اعتراضی ومطالباتی !

ٖ بازگشت به صفحه اول


نماینده کارگران فولاد اهواز: خبر پرداخت دو ماه دستمزد دروغ است

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز شنبه در بیست و دومین روز اعتراض خود به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه و راه اندازی نشدن تولید در این مجتمع در اهواز راهپیمایی و تجمع کردند.

بر اساس فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، از جمله در کانال تلگرامی اتحاد آزاد کارگران ایران، مرتضی اکبریان، یکی از نمایندگان کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، در سخنرانی برای شماری از همکارانش اشاره کرد که سخنان مقام های دولتی در مورد پرداخت دو ماه از سه ماه دستمزد معوقه چهار هزار کارگر این مجتمع دروغ است و در عین حال، خبری از راه اندازی تولید در این واحد نیست.

وی بر ادامه اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران تا پرداخت کامل دستمزدهای معوقه و راه اندازی تولید تاکید کرد.

پیشتر کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، از پرداخت دو ماه از حقوق نیمی از کارگران دیپلم و زیر دیپلم گروه ملی صنعتی فولاد ایران خبر داده و گفته بود: دو ماه از مطالبات سایر کارگران نیز تا هفته آینده (هفته جاری) پرداخت می‌شود.

بر اساس فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جریان راهپیمایی و تجمع خود از جمله شعار دادند: "سوریه را رها کن - فکری به حال ما کن" و یا "زندانی هفت تپه آزاد باید گردد".

اشاره کارگران به اسماعیل بخشی، از نمایندگان زندانی کارگران نیشکر هفت تپه بود که دو هفته پیش به دست ماموران امنیتی بازداشت شد.

تاکنون وکیل مدافع و خانواده آقای بخشی موفق به دیدار با او نشده اند و این در شرایطی است که در مورد وضعیت جسمانی این فعال کارگری ابهام هایی وجود دارد.

۰۳:۳۹
کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۷ ماه معوقات مزدی حود تجمع کردند

شماری از کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز روز شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۷ ماه معوقات مزدی حود در محل این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از این کارگران گفت: به دنبال دور نخست اعتراض کارگران قطار شهری اهواز در ماه گذشته، مدیرعامل شرکت پیمانکاری «کیسون» (مجری ساخت پروژه قطار شهری اهواز ) با حضور در میان معترضان، با اشاره به نداشتن منابع مالی کافی وعده داد ظرف دو هفته آینده، یک ماه از معوقات مزدی ۱۷ ماهه آنها را پرداخت خواهد کرد. اما این کار را انجام نداد.

پرداخت نشدن دستمزدها در مناطق مختلف ایران به یکی از مهمترین مشکلات کارگران در ایران تبدیل شده است. این موضوع اعتراض و اعتصاب کارگران را به همراه داشته است.

۰۳:۱۲
تجمع ۳۰۰ تن از کارکنان بیمارستان "امام خمینی" کرج در اعتراض به پرداخت نشدن یک سال دستمزد

خبرگزاری ایلنا گزارش داد که ۳۰۰ تن از کارکنان بیمارستان "امام خمینی" کرج همراه با شماری از "همراهان بیماران دیالیزی و خانواده‌های جانبازان استان البرز" در مقابل این مرکز فوق تخصصی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان به آنچه "بلاتکلیفی بیمارستان و پرداخت نشدن یک‌سال دستمزد" کارکنان این مرکز فوق تخصصی نامیدند، معترض بودند.

کارمنان این بیمارستان تاکنون نزدیک به ۳۰ بار تجمع اعتراضی برگزار کرده اند.

پیش از این، قاسم طاهری، نایب رئیس شورای اسلامی کار بیمارستان «امام خمینی» کرج، به ایلنا گفته بود: "سازمان همیاری نمی‌تواند به‌خوبی بیمارستان را مدیریت کند و خواستار واگذاری بیمارستان به سازمان پزشکی شفا، از شرکت‌های تابعه «بنیاد شهید»، شده بود.

او همچنین پیشنهاد واگذاری سهام بیمارستان به پزشکان و پرسنل این مرکز فوق تخصصی درمانی را مطرح کرده بود.

۰۲:۵۵
تجمع کارگران «صنایع مفتولی تاکستان»؛ کارفرما ۶ ماه دستمزد و بیمه‌ را پرداخت نکرده است

۵۰ تن از کارگران کارخانه «صنایع مفتولی تاکستان» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محل نگهبانی ساختمان کارخانه تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دستکم ۶ ماه دستمزد و بیمه‌ این کارگران از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع کارگری در کارخانه «صنایع مفتولی تاکستان» نوشت که بخش دیگری از اعتراض کارگران به عدم تحویل نسخه قرارداد میان کارگر و کارفرما، کاهش میزان تولید، امضای قراردادهای کوتاه‌مدت یکماهه و بی‌توجهی به مشکلات کارگران مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، پرداخت نشدن حق بیمه‌ها به تامین اجتماعی مشکلات بسیاری را برای وضعیت درمانی کارگران و خانواده آنها ایجاد کزده است.

۱۱:۱۲۹.۹.۱۳۹۷
اخبار متناقض در مورد وضعیت جسمانی اسماعیل بخشی

همزمان با تکذیب خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی به بیمارستان از سوی مقام ها و دستگاه های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، شماری از تشکل های کارگری بر درستی این خبر تاکید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دادگستری خوزستان اخبار منتشر شده در مورد خونریزی بر اثر شکنجه کارگر بازداشتی شرکت کاغذسازی هفت‌‌تپه، اسماعیل بخشی و وخامت حالش را در راستای تشویش اذهان عمومی و تخریب قوه قضاییه دانست و به شدت تکذیب کرد.

دادگستری این استان گفت که آقای بخشی «در جریان رسیدگی مقدماتی از تمام حقوق قانونی برخوردار بوده و روز پنجشنبه هشتم آذر، نیز با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کرده است.

در این اطلاعیه گفته شد که «تحقیقات از متهم به صورت مستقیم تحت نظر مقام قضایی در حال انجام و هرگونه خبری دال بر وخامت حال نامبرده به شدت تکذیب می‌گردد».

صادق جعفری چگینی، رئیس دادگستری شوش، نیز پنجشنبه شب خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، را تکذیب کرده بود.

این مقام قضایی به خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، گفته بود: «خبر منتشره در فضای مجازی و رسانه‌های معاند کذب محض است و متهم اسماعیل بخشی در صحت جسمانی کامل به سر می‌برد و روز پنجشنبه با خانواده تماس تلفنی داشته است».

این مقام قضایی توضیح بیشتری در مورد وضعیت آقای بخشی نداده و نگفته بود چرا خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی پس از حدود یک روز تکذیب شده است.

پیشتر اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران روز چهارشنبه خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی به بیمارستان به دلیل وخامت حالش را منتشر کرده بود.

پس از آن نیز کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری در ایران در روز پنجشنبه بیانیه ای در این مورد انتشار داد.

با این همه، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، بر آنچه "صحت جسمی" اسماعیل بخشی نامید، تاکید کرد.

کانال رسمی کارگران هفت‌تپه هم پنجشنبه شب با استناد به آنچه «منابع موثق» نامید، نوشت که این فعال کارگری در صحت جسمی به سر می برد و با خانواده اش تماس داشته است. این کانال اخبار مجمع نمایندگان کارگری شرکت نیشکر هفت تپه را منتشر می کند که خواستار پایان اعتراض های کارگری از روز جمعه شده بود.

اما سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پنجشنبه شب بر پابه «اخبار موثق دریافتی» نوشت: «اسماعیل بخشی در روزهای بستری، در یک بیمارستان امنیتی در اهواز بستری بوده است و بنا به اخبار رسیده، پس از بستری شدن، به جای تبدیل قرار بازداشت و صدور دستور آزادی، او را دوباره به محل بازداشت منتقل کرده اند».

این تشکل کارگری با استناد به «اخبار رسیده» از «آزار و اذیت روحی و ضرب و شتم جسمی اسماعیل بخشی برای پذیرفتن اتهام های واهی» خبر داد.

این بیانیه از سوی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نیز بازنشر شده است.

آقای بخشی یکشنبه هفته گذشته به دست ماموران امنیتی در شوش بازداشت شد.

۲۰:۵۳۸.۹.۱۳۹۷
تکذیب خبر شکنجه؛ رئیس دادگستری شوش: اسماعیل بخشی در صحت جسمانی کامل به سر می برد

صادق جعفری چگینی، رئیس دادگستری شوش، پنجشنبه شب خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، را تکذیب کرد.

این مقام قضایی به خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، گفت: "خبر منتشره در فضای مجازی و رسانه‌های معاند کذب محض است و متهم اسماعیل بخشی در صحت جسمانی کامل به سر می‌برد و امروز با خانواده تماس تلفنی داشته است".

این مقام قضایی توضیح بیشتری در مورد وضعیت آقای بخشی نداد و نگفت چرا حبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی پس از حدود یک روز تکذیب شده است.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران صبح روز پنجشنبه از شکنجه اسماعیل بخشی، نماینده زندانی کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ و انتقال او به بیمارستان خبر داده بود.

به گفته این تشکل کارگری، «اسماعیل بخشی، کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه، را چنان زیر فشار و شکنجه قرار داده‌اند که به علت خونریزی معده مجبور شده‌اند او را به بیمارستانی امنیتی (احتمالا بیمارستان تحت مدیریت سپاه) منتقل و بستری کنند».

پیش از این نیز اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش‌هایی که به این تشکل رسیده،‌ اعلام کرده بود: «نیروهای امنیتی پس از بازداشت اسماعیل بخشی، وی را مورد ضرب و شتم و شکنجه شدید قرار داده و به او از ناحیه سر و صورت ضربات متعددی وارد شده، به نحوی که صورتش کبود و متورم شده است».

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران اشاره کرده بود که «مامورین، ضربات شدیدی بر بدن او وارد کرده‌اند که وی دچار خونریزی شدید معده شده است و به دلیل شرایط خطرناک جسمی، نیروهای امنیتی او را به یکی از بیمارستان‌های امنیتی منتقل و بستری کرده اند».

این تشکل کارگری این احتمال را مطرح کرده بود که «اسماعیل بخشی در بیمارستان سپاه در اهواز بستری بوده باشد»‌و افزوده بود: «پس از این انتقال وی به بیمارستان و پس از بستری شدنش هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست».

بر اساس این گزارش که تاکنون واکنشی از سوی مقام های جمهوری اسلامی را به همراه نداشته است، «نیروهای امنیتی، با شکنجه و آزار روحی و جسمی فراوان تلاش کرده‌اند تا اتهامات واهی امنیتی را به اسماعیل بخشی تحمیل کنند اما وی در مقابل این توطئه و شکنجه مقاومت کرده و این موارد را نپذیرفته است».

این تشکل کارگری در بخش دیگری از بیانیه خود ضمن هشدار شدید به دولت ایران درباره هرگونه شکنجه و آزار و اذیت اسماعیل بخشی، خواستار آزادی این فعال کارگری و خانم سپیده قلیان، فعال مدنی، شد.

آقای بخشی و خانم قلیان یکشنبه هفته گذشته به دست ماموران امنیتی در شهر شوش بازداشت شدند.

تاکنون، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران نیشکر هفتت په موفق به دیدار با موکل خود، اسماعیل بخشی، نشده است.

۱۵:۵۳۸.۹.۱۳۹۷
دو تشکل کارگری اعلام کردند:‌ «شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی به بیمارستان»

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران از شکنجه اسماعیل بخشی، نماینده زندانی کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ و انتقال او به بیمارستان خبر داد.

به گفته این تشکل کارگری، «اسماعیل بخشی، کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه، را چنان زیر فشار و شکنجه قرار داده‌اند که به علت خونریزی معده مجبور شده‌اند او را به بیمارستانی امنیتی (احتمالا بیمارستان تحت مدیریت سپاه) منتقل و بستری کنند».

پیش از این نیز اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش‌هایی که به این تشکل رسیده،‌ اعلام کرده بود: «نیروهای امنیتی پس از بازداشت اسماعیل بخشی، وی را مورد ضرب و شتم و شکنجه شدید قرار داده و به او از ناحیه سر و صورت ضربات متعددی وارد شده، به نحوی که صورتش کبود و متورم شده است».

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران اشاره کرده بود که «مامورین، ضربات شدیدی بر بدن او وارد کرده‌اند که وی دچار خونریزی شدید معده شده است و به دلیل شرایط خطرناک جسمی، نیروهای امنیتی او را به یکی از بیمارستان‌های امنیتی منتقل و بستری کرده اند».

این تشکل کارگری این احتمال را مطرح کرده بود که «اسماعیل بخشی در بیمارستان سپاه در اهواز بستری بوده باشد»‌و افزوده بود: «پس از این انتقال وی به بیمارستان و پس از بستری شدنش هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست».

بر اساس این گزارش که تاکنون واکنشی از سوی مقام های جمهوری اسلامی را به همراه نداشته است، «نیروهای امنیتی، با شکنجه و آزار روحی و جسمی فراوان تلاش کرده‌اند تا اتهامات واهی امنیتی را به اسماعیل بخشی تحمیل کنند اما وی در مقابل این توطئه و شکنجه مقاومت کرده و این موارد را نپذیرفته است».

این تشکل کارگری در بخش دیگری از بیانیه خود ضمن هشدار شدید به دولت ایران درباره هرگونه شکنجه و آزار و اذیت اسماعیل بخشی، خواستار آزادی این فعال کارگری و خانم سپیده قلیان، فعال مدنی، شد.

آقای بخشی و خانم قلیان یکشنبه هفته گذشته به دست ماموران امنیتی در شهر شوش بازداشت شدند.

در همین حال،‌ سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که علی نجاتی،‌ عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری، صبح روز پنجشنبه به دست ماموران امنیتی و نیروی انتظامی» در منزلش بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، پسر آقای نجاتی نیز همراه پدرش بازداشت شده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد که ماموران "هیچ حکمی" نداشته‌اند و در مقابل درخواست علی نجاتی و خانواده‌اش برای ارائه حکم "آنان را مورد ضرب و شتم" قرار داده‌اند.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

در این ارتباط،‌ کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران نیز آنچه «شکنجه و پرونده سازی علیه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی»‌ نامید را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شد.

۱۴:۵۰۸.۹.۱۳۹۷
یک مقام وزارت کار: دو ماه دستمزد کارگران فولاد اهواز تا هفته آینده پرداخت می‌شود

یک مقام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی روز پنجشنبه اعلام کرد که تا هفته آینده دو ماه از دستمزدهای معوقه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز پرداخت می شود.

در حال حاضر، سه ماه از دستمزد چهار هزار کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی پرداخت نشده است.

سخنان کریم یاوری، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌در شرایطی ابراز شده است که پیشتر به گفته مدیر عامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران و استاندار خوزستان، قرار بود این دو ماه در هفته جاری پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کریم یاوری که در روزهای اخیر به عنوان نماینده وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در امور بررسی بنگاه‌های مشکل‌دار به استان خوزستان رفته بود، گفت: «با توجه به اینکه کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، دو ماه دستمزد از چهار ماه را دریافت کرده و کارگران گروه ملی صنعتی فولادایران تا هفته آینده، دو ماه از سه ماه دستمزد خود را دریافت می‌کنند، لازم است برای کار و تولید محصول به کارگاه مراجعه کنند تا مابقی معوقات از فروش تولیدات شرکت، حاصل زحمات کارگران پرداخت شود».

۱۴:۴۱۸.۹.۱۳۹۷
۳۵۰ تن از کارکنان بیمارستان «امام خمینی» کرج به پرداخت نشدن ۱۲ ماه مطالبات مزدی‌شان اعتراض کردند

حدود ۳۵۰ تن از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی «امام خمینی» کرج در اعتراض به آنچه «وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و پرداخت نشدن ۱۲ ماه مطالبات مزدی» خود نامیدند، در مقابل ساختمان این بیمارستان تجمع کردند.


به گزارش خبرگزاری ایلنا، قاسم طاهری، نایب رئیس شورای اسلامی کار بیمارستان «امام خمینی» کرج، گفت که کارکنان بیمارستان ... باتوجه به اینکه کسی از مقامات برای یافتن راهکار، بین‌شان حضور پیدا نکرده بود، بیست‌و‌هشتمین تجمع صنفی‌شان را برگزار کردند».

وی با ابراز تعجب از پاسخگو نبودن حتی یک مسئول در کرج افزود: «پس حق و حقوق شهروندی ما کجا رفته است؟ بی‌مهری نسبت به این بیمارستان بزرگ به جایی رسیده که اینجا از خلوتی بسان یک خانه ارواح شده است».

آقای طاهری با انتقاد از سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز،‌ از مالکان بیمارستان، گفت: «مقامات این سازمان نتوانسته‌اند تدبیر مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات بیندیشند و و وعده وعیدهایی می‌دهند که نتیجه‌ای جز افزایش بی‌اعتمادی و ناامیدی نداشته است و از سوی دیگر، امکان تصمیم‌گیری را از پرسنل سلب می‌کنند».

او با اعلام اینکه سازمان همیاری نمی‌تواند به‌خوبی بیمارستان را مدیریت کند،‌خواستار واگذاری بیمارستان به سازمان پزشکی شفا، از شرکت‌های تابعه «بنیاد شهید»، شد.

نایب رییس شورای اسلامی کار بیمارستان فوق تخصصی «امام خمینی» کرج همچنین پیشنهاد واگذاری سهام بیمارستان به پزشکان و پرسنل این مرکز فوق تخصصی درمانی را مطرح کرد و از رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرج، به عنوان مدعی‌العموم استان برای برون‌رفت از این بحران تقاضای کمک کرد.

۱۱:۴۵۸.۹.۱۳۹۷
بازداشت علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرد که علی نجاتی، عضو هیئت مدیره این تشکل صنفی، صبخ روز پنجشنبه به دست ماموران امنیتی و انتظامی در منزلش بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، پسر آقای نجاتی نیز همراه پدرش بازداشت شده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد که ماموران "هیچ حکمی" نداشته اند و در مقابل درخواست علی نجاتی و خانواده اش برای ارائه حکم "آنان را مورد ضرب و شتم" قرار داده اند.

هنوز مقام های جمهوری اسلامی ایران به این خبر واکنش نشان نداده اند.

بر اساس این گزارش، حال علی نجاتی که سابقه بیماری قلبی دارد، هنگام بازداشت به دلیل فشار عصبی بد شد.

رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، هم در توئیتی اعلام کرد که علی نجاتی و پسرش همراه با مجید رعایی، میهمان آنها، در ساعت هشت و نیم صبح روز پنجشنبه به دست ۱۰ مامور امنیتی بازداشت شدند.

این فعال کارگری پیش از این نیز به دلیل فعالیت های سندیکایی چند بار بازداشت و به اتهام های امنیتی به تحمل زندان محکوم شده بود.

بازداشت آقای نجاتی همزمان با ادامه اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه انجام شده است.

بر اساس گزارش شبکه های اجتماعی، اعتراض صنفی کارگران این شرکت روز پمجشنبه وارد بیست و پنجمین روز خود شد.

کارگران خواستار آزادی اسماعیل بخشی، نماینده زندانی خود، بازگرداندن مالکیت شرکت نیشکر هفت تپه از بخش خصوصی به کارگران یا دولت و با نظارت شورای کارگری و پرداخت تمامی دستمزدهای معوقه خود هستند.