برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9794          2018-12-11 08:33:14

اعضای سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد آزاد شدند – میثم آل‌مهدی دستگیر شد

ٖ بازگشت به صفحه اول




رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به همراه رهام یگانه، امیرعباس آزرم‌وند و کیوان متهدی دستگیر شده بودند،آزاد شدند. میثم آل‌مهدی، کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز اما همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش «کمپ‌نیوز» دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه سه بازداشت شده دیگر، عصر سه‌شنبه ۲۰ آذر پس از انتقال به دادسری اوین، «بدون سپردن وثیقه» آزاد شدند.

پلیس امنیت تهران بامداد سه‌شنبه ۲۰ آذر رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را بازداشت کرد. علاوه بر این دو، رهام یگانه فعال دانشجویی، امیرعباس آزرم‌وند روزنامه‌نگار و کیوان مهتدی روزنامه‌نگار و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز دستگیر شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی که خبر بازداشت این افراد را منتشر کرد، صبح سه‌شنبه گزارش کرد: خانواده‌های بازداشت‌شدگان همراه با عده‌ای از دوستانشان مقابل زندان اوین اجتماع کرده‌اند.

منابع خبری نزدیک به کارگران همچنین سه‌شنبه ۲۰ آذر از بازداشت میثم آل‌مهدی کارگر گروه صنعتی ملی فولاد اهواز در منزلش خبر دادند. تا به حال جزئیات بیشتری از نحوه دستگیری کارگر فولاد اهواز منتشر نشده و مقام‌های قضایی و امنیتی نیز در باره دلیل بازداشت این افراد توضیحی ارائه نکرده‌اند.

پیش از این نیز، پس از بازداشت عسل محمدی از اعضای هیئت تحریریه نشریه الکترونیکی گام و دانشجوی دانشگاه آزاد تهران، گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ماموران امنیتی برای بازداشت آزرم‌وند و اعضای هیئت تحریریه نشریه الکترونیکی گام که به صورت ویژه به مسائل کارگری می‌پردازد، منتشر شده بود.

اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه و علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هم پیشتر در جریان اعتراضات کارگران بازداشت و همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

فرزانه جیلانی وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه ۱۹ آذر گفته بود که مقام‌های قضایی در حال پرونده‌سازی تحت عنوان «مشارکت در تشکیل گروه برای اقدام علیه امنیت ملی» برای اسماعیل بخشی هستند.

بخشی ۲۷ آبان پس از تجمع کارگران مقابل ساختمان فرمانداری دستگیر و به زندان منتقل شد. گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و ضرب و شتم او در زندان منتشر شده است.

علی نجاتی نیز هشتم آذر با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش به همراه فرزندش دستگیر و به زندان منتقل شد.

مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی طی دو ماه گذشته همزمان با گسترش اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه طی دو ماه گذشته که با همراهی گسترده فعالان دانشجویی و تشکل‌های مستقل کارگری روبرو شده، کارگران را به برخورد قضایی تهدید کردند.

صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی به کارگران هشدار داد که در صورت ادامه اعتراضات «با کارگران برخورد قضایی خواهد شد».

۱۱ کارگر گروه ملی فولاد اهواز هم یک هفته پیش به اداره اطلاعات احضار و تهدید شدند: در صورت ادامه اعتراضات به شکل دیگری با آنها برخورد خواهد شد.

اعتراضات کارگران فولاد اهواز که از یک ماه قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد. در نیشکر هفت‌تپه نیز به‌رغم اقدام دولت برای ایجاد اختلاف میان کارگران، دور تازه‌ای از اعتصاب در محل کار آغاز شده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار آزادی اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیان فعال اجتماعی که همزمان با بازداشت ۱۸ کارگر نیشکر، دستگیر شد، هستند. خلع ید از مالک خصوصی دیگر خواسته کارگران اعلام شده است.

در فولاد اهواز نیز کارگران خواستار تامین مواد اولیه برای راه‌اندازی خط تولید، پرداخت کامل معوقات مزدی و همچنین بازگشت مالکیت این کارخانه به دولت هستند.