برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9834          2019-01-02 13:55:26

مأموران امنیتی تجمع کشاورزان اصفهان را به خشونت کشاندند

ٖ بازگشت به صفحه اول





کشاورزان معترض اصفهان در اعتراض به دریافت نکردن حق‌آبه خود در پل خواجو اصفهان تجمع کردند و شعارهایی علیه وضع موجود و مسئولان حکومتی سر دادند. نیروهای امنیتی که شمار آن‌ها زیاد بود برای پراکنده کردن کشاورزان تیرهوایی شلیک کردند و آن‌ها را کتک زدند. یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس می‌گوید دولت، وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی کشور مسائل مربوط به استان اصفهان را امنیتی کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کشاورزان استان اصفهان چهارشنبه ۱۲ دی در پل خواجو و بستر رودخانه خشکیده زاینده‌رود برگزار شد. سپس کشاورزان با حضور گسترده مأموران امنیتی به سمت سی‌وسه پل راهپیمایی کردند. برخی دیگر از کشاورزان خوراسگان نیز به سمت پل خواجو تظاهرات کردند.



در تمام طول تجمع و راهپیمایی، مأموران امنیتی با خودروهای زرهی و ماشین‌های آب‌پاش حضور داشتند. با حرکت تظاهرکنندگان به سمت استانداری، نیروهای امنیتی به آن‌ها حمله و اقدام به شلیک هوایی کردند. کشاورزان در مقابل حمله مأموران فریاد می‌زدند «بی‌شرف، بی‌شرف». برخی گزارش‌های تأیید نشده حاکی از بازداشت جمعی از کشاورزان دارند.


شعارهای کشاورزان معترض از جمله چنین بودند: این‌ همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی؛ حتی اگر بمیریم، حق‌آبه را می‌گیریم؛ روحانی دروغگو زاینده‌رود ما کو؛ کشاورز می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد؛ نیروی انتظامی به هوش باش، زحمتکشیم نه اوباش.

کشاورزان اصفهانی از آغاز مهرماه سال جاری در اعتراض به عدم تخصیص آب برای کشت پاییزه در شهرهای مختلف این استان تجمع کردند. به‌گفته آن‌ها ممنوعیت کشت و محقق نشدن وعده‌های دولت مبنی بر جبران خسارت‌های مالی ناشی از عدم کشت، معیشت آن‌ها و خانواده‌های‌شان را با مشکل روبه‌رو کرده است.


استاندار اصفهان پیشتر به کشاورزان قول داده بود که مشکلات آن‌ها برای کشت پائیزه را برطرف کند. معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان اما تأمین حق‌آبه را به بارش کافی باران و افزایش سطح ذخیره آب مشروط کرده بود.

کشاورزان اصفهان اما اظهارات مقام‌های دولتی را «دروغ» می‌دانند و می‌گویند که حق‌آبه آن‌ها به صنایع فولاد و سرامیک در استان‌های اصفهان و یزد مصرف می‌شود.

در همین حال حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه در نطق میان دستور خود بر لزوم پرداخت حق‌آبه به استان اصفهان تأکید کرد و گفت: «از زمان صفویه معلوم شده است که نزدیک به ۳۰۰ مترمکعب در کانال و ۸۵۰ مترمکعب در رودخانه است. با شهرهای هم‌جوار هیچ درگیری وجود ندارد در حالی‌که باید این حق‌آبه پرداخت شود.»

کامران دستجردی با بیان این‌که اراده‌ای در وزارت نیرو برای حل مشکل آب اصفهان وجود ندارد، گفت در بودجه سال جاری نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص داده شده اما اقدامی صورت نگرفته و دولت، وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی کشور مسائل مربوط به استان اصفهان را امنیتی کرده‌اند.