برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9860          2019-01-12 10:22:01

آغاز دور تازه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

ٖ بازگشت به صفحه اول


دور تازه‌ای از اعتصاب کارگران در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه آغاز شده است. کارگران بخش صنعت این مجتمع تولیدی، شنبه ۲۲ دی برای سومین روز متوالی دست از کار کشیدند. آنها می‌گویند وعده‌هایی که همزمان با اعتصاب کارگران در آبان و آذر امسال داده شده بود، اجرایی نشده و دو ماه دستمزد معوق دارند.

وعده مدیران دولتی به کارگران نیشکر هفت‌تپه محقق نشده است. کارگران هنوز دستمزد آبان را دریافت نکرده‌اند و قراردادهای جدیدی که به کارگران داده شده، قید «قرارداد‌ محدود» دارد. کارگران بخش صنعت این مجتمع در اعتراض به این وضعیت از چهارشنبه ۱۹ دست از کار کشیدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، اعتصاب کارگران شنبه ۲۲ دی هم ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا،هم «تمامی کارگران بخش صنعتی این مجتمع در محل کار خودشان حاضر شده اما دست از کار کشیده‌اند.»

این خبرگزاری به نقل از کارگران معترض، اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل در این مجتمع را یکی دیگر از مطالبات کارگران گزارش کرد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از نیمه دوم آبان امسال در اعتراض به مطالبات مزدی و واگذاری کارخانه به بخش خصوصی اعتصاب و مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. آنها خواستار خلع ید از دو شرکت «آریاک» و «زئوس» هستند که سال ۱۳۹۴ این مجتمع را با پرداخت ۶ میلیارد تومان از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کردند.

امید اسدبیگی، مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه همزمان با اعتراضات کارگران به اختلاس ارزی متهم شد. نام او به عنوان یکی از متهمان پرونده قربانعلی فرخزاد، مالک ماشین‌سازی تبریز مطرح شد. به گفته مقام‌های قضایی، اسدبیگی پس از دریافت ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالا، متواری شده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در جریان اعتراضات خود خواستار خلع ید از اسدبیگی شدند. با این حال استاندار خوزستان، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی خلع ید از اسدبیگی را خلاف سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی که بر خصوصی‌سازی تاکید دارد، دانستند.

در حالی‌که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اختلاس ارزی اسدبیگی را «تکذیب» و از ادامه فعالیت او حمایت می‌کرد، ۱۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه ۲۷ آبان بازداشت شدند. تمامی کارگران دستگیر شده به غیر از اسماعیل بخشی، عضو مجمع نمایندگان کارگری این مجتمع، یک روز بعد با قید وثیقه آزاد شدند. بخشی ۲۵ روز در بازداشتگاه ماند و پس از آزادی به قید وثیقه فاش کرد که در دوره بازداشت تا سرحد مرگ شکنجه شده است.

علاوه بر این سپیده قلیان، فعال اجتماعی در استان خوزستان هم همراه کارگران بازداشت شد. علی نجاتی، کارگر بازنشسته و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هم هشتم آذر بازداشت شد و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود.

بخشی در جریان اعتراضات کارگران خواستار «واگذاری مجتمع به کارگران» و یا «اداره آن زیرنظر شوراهای کارگری» شده بود. به‌رغم این مطالبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای «کنترل» اعتراضات کارگران انتخابات شورای اسلامی کار در نیشکر هفت‌تپه را برگزار کرد.

این اقدام با اعتراض بخشی از کارگران روبه‌رو شد. جمعی از کارگران با صدور اطلاعیه‌ای، تشکیل شورای اسلامی کار را اقدامی «امنیتی» برای منحرف کردن مطالبات کارگران که خلع ید از بخش خصوصی است، بیان و اعلام کردند که اعتراضات خود را تا خلع ید از بخش خصوصی ادامه خواهند داد.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در استان خوزستان حدود ۴۵۰۰ کارگر دارد. این مجتمع طی سال‌های گذشته یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات کارگری بود.