برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9919          2019-02-06 08:08:06

وکیل اسماعیل بخشی از اتهامات جدید علیه موکلش خبر داد

ٖ بازگشت به صفحه اول




فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌گوید به موکلش سه اتهام جدید «نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات» ‌تفهیم شده است.

فرزانه زیلابی در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه ۱۷ بهمن / ۶ فوریه با او انجام شده گفته که در پرونده جدید در ارتباط با نشر اکاذیب، ستاد خبری اهواز که برابر قانون، مرجع ذیصلاح قانونی و رسمی محسوب نمی‌شود، بدون موافقت با دیدار اسماعیل بخشی، و با هماهنگی تلفنی بازپرس پرونده، صرفا وکالت‌نامه را برای امضا و اعطای وکالت تحویل گرفته است.

به گفته وکیل اسماعیل بخشی، او در خصوص اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، همچنان از دسترسی به وکیل انتخابی محروم است.

زیلابی تأکید کرده که جزو وکلای مورد تأیید و معتمد رئیس قوه قضائیه، موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، نیست.

او در عین حال دسترسی نداشتن به وکیل انتخابی را بر اساس تفسیر شماره ۲۰ ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی«مصداق بارز شکنجه» دانسته و تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، محروم کردن فرد بازداشت شده از دسترسی به خدمات حقوقی وکیل انتخابی را یک شکنجه مصوب در قانون آیین دادرسی کیفری ایران خوانده است.

وکیل اسماعیل بخشی روز یکشنبه هم خواستار ملاقات خانواده این فعال کارگری با او شده بود و امیدوار است مقام‌های قضایی با این درخواست موافقت کنند. پیش‌تر روز چهارشنبه گذشته هم درخواست ملاقات اعضای خانواده بخشی با او داده شده بود اما با آن موافقت نشد.

روز ۱۳ بهمن کانال تلگرامی کارگران معترض هفت‌تپه با انتشار گزارشی اعلام کرد که حال اسماعیل بخشی «بسیار وخیم» است.

کانال مستقل هفت‌تپه در این اطلاعیه نوشته بود با وجود وضعیت جسمی بد این کارگر معترض «دادستانی دزفول و اداره اطلاعات اهواز برای تحت فشار قرار دادن او و خانواده‌اش از آزاد کردن بخشی امتناع می‌ورزند.»

گفته می‌شود مقام‌های قضائی برای اسماعیل بخشی «قرار کفالت» صادر کرده‌اند اما اجازه نمی‌دهند او با این قرار از زندان بیرون بیاید.

اسماعیل بخشی که در اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، پس از حدود یک ماه با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه ۴۰۰ میلیونی آزاد شده بود. او به دلیل عدم موافقت با درخواست خانواده و وکیلش برای ارجاع به پزشکی قانونی و ناامیدی از نتیجه اقدام قانونی، رنج‌نامه‌ای از دوران بازداشت خود منتشر کرد و گفت مأموران او را حین دستگیری و در طول مدت بازداشت، مورد آزار و اذیت بدنی، روحی و روانی قرار داده‌اند.

او همچنین شکایتی علیه مأموران امنیتی مطرح کرد اما در حالی که پیگیری‌های قانونی و پزشکی پرونده یاد شده در حال انجام بود، یکم بهمن‌ماه با فک قرار وثیقه قبلی دوباره بازداشت شد.

کانال تلگرامی مستقل هفت‌تپه اعلام کرده است که به زودی برای آزادی اسماعیل بخشی تجمع اعتراضی برگزار خواهد کرد.