شرکت پروژه ای گوهررود ایران ( گیلان ساب )

گوهررود در اوایل دهه 60 شرکت تابعه سازمان آب منطقه ای گیلان بود. این شرکت نیمه دولتی و وظیفه اش تامین نیروی انسانی کارگاه های عملیاتی و همچنین تعمیر و نگهداری ماشین آلات بود. در آن زمان گوهررود حدود 80 نفر کارگر داشت و سپس 120 نفر دیگر را جذب کرد. بین کارگران، کارگرانی دارای ده سال سابقه کار نیز بودند. در اوایل سال 1380 شرکت، خصوصی اعلام شد آن هم طبق سیاست های به اصطلاح خصوصی سازی دولت سرمایه داری اسلامی ایران. در این میان فردی که "دکتر" مورد خطاب قرار می گرفت و از اعضای مجمع و هیئت رئیسه سازمان آب و فاضلاب است و در وزارت نیرو در انتخاب وزیر نقش تعیین کننده ای دارد، تصمیم گیرنده اصلی بود . اسم این "دکتر"، دهنوی است و در واقع یک مهندس تازه به دوران رسیده بیش نیست . وی در دوره سوم ریاست جمهوری خاتمی پس از خصوصی اعلام شدن گوهررود شروع به فروش شرکت های اقماری ایجاد شده از امکانات موجود در گوهررود کرد و در این میان فردی مازندرانی به نام فرجی به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد و آنان شروع به اخراج کارگران کردند.  فرجی همچنین پست هایی مدیریت در شرکت را بین بستگان خود تقسیم و سپس شروع به فروش امکانات و تجهیزات شرکت گوهررود با قیمتهای نازل کرد. قبل از آمدن فرجی شرکت دارای 300 نیروی استخدامی بود و این تعداد در حال حاضر به 20 نفر تقلیل یافته است. از نمونه های شرکت های اقماری می توان به شرکت خدماتی انتظامات سپیدرود نام برد که زیر نظر شرکت گوهررود فعالیت می کرد. از وقایع مهم در طول فعالیت شرکت این که چندین کارگر دچار نقص عضو شدند، 2 نفر در حین کار کشته شدند و حدود 15 نفر نیز پیش از بازنشستگی به مرگ طبیعی مردند .

زمانی که دهنوی برای سرکشی به گوهررود به گیلان می آمد کارگران هنگام شام خوردن او را می دیدند و با وی از مشکلاتشان می گفتند اما نتیجه نمی گرفتند. پس از آمدن فرجی عوامل وی  مانند مهندس رحیمی، برادر خانم وی ، پسردائی و سایر بستگان نزدیک وی همگی به پست های مدیریت رسیدند. اما در مورد به اصطلاح دکتر دهنوی وی در تاسیس کارگاه سدسازی در دماوند ( سد دماوند ) نقش اساسی داشت که بیشترین منافع این پروژه به جیب دکتر رفت و آن هم با استفاده از امکانات و ماشین آلات شرکت گوهررود. دهنوی مسئول راه اندازی پروژه ای در کشور آفریقایی زامبیا نیز هست. این پروژه جهت بازسازی رودخانه ای است که از آن به عنوان فاضلاب استفاده می شده است، زیرا اراضی اطراف رودخانه توسط آقازاده ها و سران دولتی ایران خریداری شده است. مسئولیت اجرای این پروژه با شرکت ایرانی امین است. البته در زامبیا دهنوی در ساختن شهرک برای سرمایه داران و سران  ذینفوذ  دولتی نیز دست دارد که دراین زمینه نیز از امکانات گوهررود ایران( گیلان سابق ) استفاده می کند. گفتنی است که در سفر خاتمی در دور دوم ریاست جمهوری اش کارگران نامه ای به وی نوشتند و مشکلات خود را اظهار داشتند که بعدها متوجه شدند کلاه ( عمامه ) وی نیز پشمی ندارد و این به اصطلاح  اصلاح طلب مترسکی بیش نیست .

در ضمن فرجی شخصی حقیقی نیست و نامی مستعار است. وی نماینده سرمایه گذاران دولتی و تامین کننده امکانات ساخت و ساز از قبیل مصالح و ماشین آلات برای آن ها است. از کارهای فرجی خرید یک دستگاه گرافت خراب به مبلغ 7 میلیون تومان و تعمیر آن به هزینه شرکت و فروختن آن به مبلغ 000/600 تومان به یکی از افراد خودی است. از آنجا که کارگاه ها از نظر هزینه مستقل شده اند در نهایت مانده آن به شرکت و دفتر مرکزی گزارش می شود. یکی دیگر از شاهکارهای فرجی خرید بیل های مکانیکی از افرد حقیقی در کارگاه D4 با  پروژه ای  5 میلیاردی در سال 4-83 بود که از آن ها جهت ساختن ویلا و برای نور چشمی های دولتی استفاده می شد. در واقع فرجی و باند وی مافیای قدرت و پول راه انداختند و با استثمار شدید کارگران و ناامنی شغلی مشغول غارت و چپاول دسترنج کارگران هستند و از این رهگذر به ثروت های میلیاردی رسیده اند . چه کسی مسئول و ایجاد کننده این حاشیه امن غارت است ؟

فعالان ضدسرمایه داری گیلان

برگرفته ازسایت کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری