اوج استیصال و درماندگی رژیم

 

        وقایع هفته‌ های اخیر، مخصوصاً شدت گیری بحران اقتصادی و سیاسی، اگر چه امر تازه‌ ای نیست، ولی ابعاد آن در رابطه با نا کارآمدی رژیم در حل مسائل مبتلابه جامعه، باز نگری مجددی را می طلبد. در زیر به اختصار به پاره‌ ای از موئلفه هایی که خطوط اصلی این تحولات را بازتاب می دهند، می پردازیم.  

      تحریم ها:  آمریکا و جامعه ی اروپا به هدف وادار کردن حکومت ایران به پذیرش مقررات منع گسترش سلاح هسته ای و غنی سازی در محدوده‌ ای که خود در نظر دارند، بر گسترش تحریم ها ادامه می دهند. از جمله ی این تحریم ها: تحریم بانک مرکزی، تجارت خارجی ایران، تحریم انتقال تکنولوژی فنی به ایران، تحریم خرید و سرمایه‌ گذاری و توزیع گاز ایران، تضعیف توانمندی ایران به جلب سرمایه‌ گذاری ی خارجی در صنعت انرژی و تقلیل داد و ستد انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا به یک سوم و در نهایت به یک دهم است ( ۱  ) و همینطور محدودیت دسترسی رژیم به ارز و تنگناهای ناشی از کمبود دارو و مواد غذایی.

       این همه شرایط زندگی ی اکثریت مردم را در ماههای اخیر به مرحله ی غیر قابل تحملی رساند. زیان بالا رفتن روز به روز قیمت دلار و چند نرخی شدن ارز علاوه بر تشدید فشار بر توده های فقیر و کم در آمد به حیات خلوت بازاریان و صرافان خٌرد نیز سرایت کرد، بخشی از بازاریان را به واکنش و تعطیلی موقت واداشت. تظاهرات و دستگیری های متعاقب آن خصلت نمای بحران سیاسی جدید است، بحرانی که از یک سو بازار و کاسب‌ها را با دولت و از سوی دیگر دولت را با مجلس و رهبری رو در رو قرار داده است.

 تورم و گرانی : کمبود و گرانی ارز و کاهش ۲۵ در صدی ارزش ریال، تورم لجام گسیخته ای را در پی داشت که تا کنون در جامعه ی ما بی سابقه بوده است. دکتر مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی تورم موجود در ایران را این‌گونه توضیح داده است:

« اگر بر پایه سبد مرکب از ۲۵۹ قلم و کالا وخدمات را در نظر بگیریم، شاید آمار به دست آمده از سوی بانک مرکزی واقعی به نظر برسد اما بر اساس شواهد عینی و بررسی سبد خانوار دهک های مختلف جامعه نرخ واقعی تورم بالاتر از آنچه که اعلام شده است، خواهد بود. تورم بر اساس اطلاعات بدست آمده بیشتر از پنجاه در صد است، اما شواهد عینی حتی این نرخ را فراتر اعلام کردند و نهادهای غیر رسمی آن را در حدود ۱۹۶ در صد محاسبه کردند. » (  ۲  )

    افزایش ۳۰ در صد قیمت انواع نان، افزایش چهار هزار تومان به قیمت گوشت ( از ۱۹ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان ) ( ۳ )، طبق گزارش رئیس کانون سراسری انبوه سازان، افزایش صد در صدی قیمت فولاد ( از ۱۲۰۰ تومان به  ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان ) (  ۴ ). افزایش صد تا دویست در صدی

 

 

 محصولات از جمله پریز، شیرآلات، آسانسور و درب و پنجره، افزایش بیست در صد قیمت سیمان در بخش مسکن، افزاش قیمت گازوئیل از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال در بخش کشاورزی  ( ۵ ) همگی نه تنها موجب اسفبار بار تر شدن وضعیت طبقات و اقشار کم در آمد می شود، بلکه گرانتر شدن هزینه‌ ها، تعطیلی ی بسیاری از پروژه های عمرانی، واردات بی رویه کالا و نابودی بقایای تولید داخلی را در پی خواهد داشت.

اخراج  و بیکاری : عدم حمایت دولت از رشد تولیدات داخلی، مساله ای است که طی سالیان گذشته صنایعی چون نساجی، دوچرخه سازی، تولید برنج، گندم، چای، و بسیاری تولیدات خردٌ داخلی را به نابودی کشانده است. برای نمونه، نظر یک نماینده مجلس در مورد کشت گندم و استدلال رئیس اتحادیه چایکاران در خصوص صنعت چای بسیار گویا و تکاندهنده است. منصور حقیقت پور، نماینده ی مجلس گفته است که : « از ۱۴ میلیون تٌن گندم تولید شده تنها دو میلیون تٌن به دولت فروخته  و بیش از ۱۲ میلیون تٌن توسط بخش خصوصی خریداری شده و به جای مصرف انسانی به سمت مرغداری ها سوق پیدا کرده است. نکته فاجعه آمیز آنکه گندم های وارداتی نه محصولی مرغوب بلکه آلوده و غیر استاندارد است. »  (  ۶ ) او در ادامه به مبادله پایاپای نفت ایران با برنج هند و آلوده بودن آن اشاره می‌کند. در مورد صنعت چای ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه ی چایکاران، گفته است: « در حالیکه کشاورز چایکار روز به روز فقیرتر می شود، مافیای چای با استفاده از رانت اطلاعاتی اقدام به جمع آوری چای از بازار کرده‌اند و پس از گران شدن ارز دوباره همان چای را با قیمت بالاتر به بازار عرضه می‌کنند وسود هنگفتی به جیب می زنند. » ( ۷ )

     نتیجه ی این رویکرد ضد انسانی و جنایتکارانه اخراج هزاران کارگر و تعطیلی ی بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های تولیدی بوده است. اخراج ۳۷۸ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری متروی اهواز که در پروژه ی قطار شهری با شرکت کیسون همکاری داشته‌اند ( ۸ )، تعطیلی ی کارخانه های نساجی تابان و افشار و بیکار سازی کامل کارگران آن، تعطیلی پتروشیمی ی اصفهان بدلیل نداشتن مواد اولیه ی تولید، و بیکار شدن۲۰۰ کارگر کارخانه مرودشت به دلیل اینکه سهامداران آن تمایلی به راه اندازی مجدد این واحد تولیدی ندارند. ( ۹ )  بیکار سازی تنها مشکل کار خانه‌ ها و واحد های تولیدی نیست، محمد حسین خلیلی، مسئول کانون عالی شوراهای اسلامی در این زمینه به واردات بی رویه و ساختار فرسوده و تنگنای مواد اولیه کارخانه ستاره کومیزربا با ۳۰۰ کارگر  اشاره می کند.

هدفمندی یارانه ها: هدف اعلان شده ی آغازین هدفمندی یارانه ها صرفه جوئی ی سالانه برای دولت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار بمنظور کاهش یارانه های دولتی در خصوص کالاها بود که از جمله مواد غذایی و سوخت ( بنزین ) را شامل می شد. طراحان این برنامه حذف تدریجی ی یارانه های کالاهای اساسی و خدمات با در نظر داشت خدمات رفاهی برای اقشار فقیر جامعه را به میان کشیده بودند. این برنامه که مورد تأیید و تمجید صندوق بین‌المللی پول نیز قرار گرفت، نمی‌توانست از در گیری بین جناح های حکومتی و سهم خواهی هر یک، اگر نخواهیم تبلیغات کر کننده ی دولت و در پس آن حیف و میل های آنرا به میان کشیم، در امان باشد. قانون هدفمندی یارانه ها پس از گذشتن از مجلس، مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفت. قرار گذاشته بودند که در آمد بدست آمده از این برنامه را به سه قسمت تقسیم کنند،  ۳۰ در صد را به بخش تولید، ۲۰ در صد را به بخش دولتی و بخشی از آنرا ـــ که البته دقیقاً مشخص نکرده بودند چند در صد ـــ  بصورت نقدینگی در اختیار مردم قرار دهند.

 

 

 

 

 

     اکنون پس از گذشت ۸ سال از دوران صدارت رئیس جمهور محبوب و منتخب رهبر، جامعه در آستانه ی فروپاشی کامل قرار گرفته و طبق تازه ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، پس از گذشت حدود دو دهه، امسال اقتصاد ایران رشد منفی ۹ دهم در صد داشته است. این در حالی است که متوسط نرخ رشد اقتصادی در بین کشورهای صادر کننده نفت در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا شش و شش دهم در صد بوده است. ( ۱۰ ) اما نه دولت، نه مجلس و نه دستگاه رهبری ـ امنیتی هیچیک نه  پاسخی برای بحران موجود ارائه می دهند و نه حاضرند کوچک‌ترین مسئولیتی در قبال غارت آخرین اندوخته ی ناچیز سفره کارگران و زحمتکشان بعهده بگیرند. احمدی نژاد همه تقصیر ها را به گردن سفته بازان، محتکرین و تحریم ها می گذارد، رهبر همانند سالهای گذشته به آستان قدس سفر می‌کند و سان می بیند، گفتی در جامعه آب از آب تکان نخورده و میلیون‌ها انسان به زیر خط فقر سقوط نکرده اند، سرداران از « شکوفایی و رشد کشور » « مشکلات امروز سختی راه رسیدن به قله است نه مثل کشورهای اروپایی زیر بهمن گیر کرده باشیم ! » ( ۱ ۱ ) داد سخن می دهند و امام جمعه ها زاد و لد بیشتر را تبلیغ می کنند!

      این دایره ی ویرانگر بزرگ نمایی، دروغپردازی و عوام فریبی ارتجاعی ی مذهبی با ادامه ی سرکوب و بگیر و به بندهای همشگی تکرار خواهد شد، مگر اینکه با گشودن جبهه های متعدد، متشکل و دارای برنامه‌ ای معطوف به رهایی از استبداد مذهبی و فقر و فلاکت ناشی از آن بتوان موازنه ی قدرت را به نفع کارگران و همه ی زحمتکشان و توده های ستمدیده جامعه تغییر داد.

 

 

                                                   تحریریه سایت         ۱۷ اکتبر ۲۰۱۲

 

 

۱ ـ  تحریم های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا که در تاریخ  ۱۵ اکتبر اعلان شد.

۲ ـ ایلنا ۱۵ اکتبر

۳ ـ ندای سبز آزادی اول اکتبد

۴ ـ سایت آفتاب ۱۰ اکتبر

۵ ـ روزنامه اعتماد ۱۳ اکتبر

۶ ـ سایت کلمه ۱۵ اکتبر

۷ ـ همان سایت

۸ ـ ایلنا ۶ اکتبر

۹ ـ سایت کلمه ۱۴ اکتبر

۱۰ ـ سایت آفتاب، گزارش شش ماهه اخیز صندوق بین‌المللی پول، یازده اکتبر

۱۱ ـ کلمه، سخنان سردار نقدی، ۱۵ اکتبر