احتیاج بیشتر به مونتاژ کالا :  و چین کارخانه جهانی

 

برگردان : ک - ا لوند

 

 

 زمانی که این  مقاله را میخواندم بی درنگ بیاد نظرات ارزشمند تاریخی " کارل مارکس" این فیلسوف و اندیشمند بزرگ تاریخ بشریت در مانیفست کمونیست افتادم که چگونه روند تکامل حرکت سرمایه و مکانیزم های ضرورت توسعه سرمایه داری را در عرصه جهانی پیش بینی کرد.

 

"نیاز به یک بازار دائم التوسعه برای فروش کالاهای خود، بورژوازی  را بهمه جای کره زمین می کشاند ،همه جا رسوخ  می کند، همه جا ساکن  می شود، با همه جا رابطه برقرار می سازد.

 

بورژوازی از طریق بهره کشی از بازار جهانی به تولید و مصرف همه کشورها جنبه جهان وطنی داد . صنایع را از قا لب ملی بیرون کشید، رشته های صنایع سالخورده ملی از میان رفته  و هر روز نیز در حال از بین رفتن است ،جای انها را رشته های نوین صنایع که رواجشان برای کلیه ملل متمدن امری حیاتی است میگیرد.

 رشته هایی که مواد خامش دیگر در درون کشور نیست بلکه از دورترین مناطق کره زمین فراهم میشود رشته هائی که محصول کارخانه هایش نه تنها در کشور معین  بلکه در همه دنیا بمصرف میرسد.

بجای نیازمندیهای سابق که با محصولات صنعتی محلی ارضاء میگردید اینک حوائج نوین بروز میکند

بهای ارزان کالا های بورژوازی همان توپخانه سنگینی است که با ان دیوارهای چین را در هم میکوبد. “سرمایه داری جهانی میشود." مانیفست-کمونیست-ص40

 

شین زین چین: صدها کارگر با تلاش در کارخانه ژاپنی تو شیبا  از ترکیبی از سلیس و الومینییم ورقه ایی شفاف جهت برچسب بر روی هارد دیسک کامپیوتر تهیه و انرا در لفافی از زر ورق بسته بندی میکنند. ا ین تولیدات و میلیون ها اقلام  از کالا های دیگر برای صدور به امریکا اماده میشود. ولی با مارک ساخت چین.

 

اما این روزها ساخت چین در واقع در جایی دیگر ساخته شده بوسیله شرکت های بزرگ فراملیتی در ژاپن ،در کره جنوبی ،در تایوان ،و در امریکا ،  و از طریق شبکه های تولید بین المللی در چین مونتاژ، و بسته بندی  میشود.

 

تحلیل گران اقتصادی بر این عقیده اند"با ظهور این شیوه از شبکه های تولید  جهانی  که بر تولید ات  بر اساس مکان نهایی  بر چسب گذاری میکنند به صورت فزاینده ایی در مخدوش نمودن امارهای تجاری تاثیر زیادی در بزرگ نمایی چین بعنوان یک خطر جدی در تجارت جهانی سوای انچه که هست جلوه میدهند. این  نوع از اغتشاش  بار دیگر زمانی که وزارت بازرگانی امریکا، تراز کسری بازرگانی سال گذشته  با چین را  با ضریب تقریبی 200 میلیارد دلار برآورد نمود تکرار میشود.

 

اینگونه بنظر میرسد که چین سهم بیشتری از این معامله نصیب اش میشود  اما در مجموع برندگان اصلی  مصرف کنند گان  امریکا و سایر کشور ها با اقتصاد برتر می باشند که بیشتر از این نوع  شیوه تولید کالاهایی چون عروسک، پوشاک، وسایل الکترونیک و محصولات دیگر از مناطق مختلف اسیا به چین سود می برند.

 

شرکتهای فراملیتی امریکایی و سایر  کمپانی های خارجی و همچنین فروشندگان کوچک در ابعاد گسترده بمثابه  دست های نامرئی پشت سر این کارخانه های تولیدی در توزیع محصولات گران قیمت می باشند و قسمت عمده سود سرشار از تجارت این محصولات نصیب انها میشود.

 

 یاشینگ هانگ، استاد مهمان در دانشکده مدیریت اقتصادی دانشگاه ماساچوست " با توضیح  این روند که از سالهای 1990 شرکتهای خارجی مستقر در امریکا، اروپا، ژاپن و بقیه کشورهای اسیایی بخشهای تولید کارخانه ایی خود را  به چین انتقال دادند البته این کارخانه ها و سود حاصله از تولید ات صد در صد در کنترل این شرکت قرار دارد گرچه چین از مزد ناشی از جهانی شدن سود می برد اما از سود ناشی از جهانی شدن بهره نمی برد".

 

اکثرا به چین نقل مکان کردند"تونی یانگ، یکی از مدیران کمپانی ساخت قطعات کامپیوتر در تایوان) ( Aopen میگوید "فروشندگان  و خریداران ما و امکانات تولیدی تماما در چین مستقر شدند. زیرا که دستمزد در تایوان بی اندازه  بالاست.

 

کمپانی های ژاپنی ،و کره جنوبی بالاجبار به  اینجا امدند. پاناسونیک 70000 نفر کارگر و پرسنل در چین برایش کا ر میکنند. کمپانی تو شیبا، یکی از بزرگترین خط تولید تکنولوژی اطلاعاتی را در شهر ساحلی  هنگ سو ،در جنوب شهر شانگهای تاسیس کرده است. و هم چنین سامسنگ، کمپانی کره ایی 23 کارخانه 50000 کارگرو پرسنل،  تمامی خط تولید کامپیوتر همراه، خود را  در چین مستقر کرده است. و اخرین کارخانه تولید کامپیوتر همراه ،خود  در کره جنوبی  را سال  گذشته تعطیل نمود.

 

فرایند این موج مهاجرت کمپانی های بین المللی ، رد پایش را میتوان در ارقام  تجارت جهانی مشاهده  کرد. در سال 1220 ژاپن از شرکای اصلی تجاری امریکا در حوزه پاسفیک، و 38 در صد کل واردات  امریکا  در سال گذشته با اسیا  بوده  و چین بیشترین سهم را داشته است. صادرات چین  به امریکا از سال 2012

به 1200 درصد رسید با توجه بر اینکه در میزان سهم  صادرات کل اسیا 2 درصد کاهش نشان میدهد.

 

چین در حدود 200میلیارد دلار تراز بازرگانی مثبت با امریکا،  و در مقابل حدود 137 میلیارد تراز منفی بازرگانی با بقیه کشورهای اسیایی دارد.

 

وانسن یانگ، از مشاوران بانک اعتبارات سویس" فکر نمی کنم که کشورهای توسعه یافته فرصت های شغلی جدیدی در اسیا ایجاد کرده باشند" عمده مناطقی که بیش هر کجای دیگری در نتیجه این نقل و  انتقالات ، کارخانه هایش تعطیل شد  هنگ کنگ و  تایوان است.

 

کمپانی های  امریکایی و اروپايی  بالاخص ، اتومبیل و الکترونیک قصد انتقال بخش تولید مونتاژ را  به چین دارند.Dell سازنده کامپیوتر های شخصی که زمانی بطور کامل در امریکا تولید میشد اکنون تماما در چین مونتاژ میشود.apple  تمام محصولات اش از کامپیوتر های دستی تا تلفن های همراه  در چین مونتاژ میگردد.

 

بازندگان اصلی این نقل انتقالات به مفهوم عام کارگران با مزد پایین کشورهایی مثل ژاپن ، کارگران هیتاچی که شغل خود را از دست دادند، و سایر کارگران کشور های اسیایی زمانی که کارفرمایان شروع به انتقال کارخانه ها به چین کردند و همچنین کارگران در امریکا.

 

بر طبق اسناد اداره بنادر چین 60 درصد از صادرات کشور در کنترل شرکت های بین المللی قرار دارد. در مواردی از جمله قطعات کامپیوتر، و کالاهای الکترونیک میزان کنترل بمراتب بیشتر است.

 

امریکا  ذینفع ترین کشور از این شیوه تولید و برچسب گذاری در چین است. بنظر دونگ تاو، اقتصاد دان از بانک یو بی اس هنگ کنگ:"یک عروسک باربی در امریکا 20 دلار بفروش میرود ،فقط 35 سنت سهم چین می شود.

در جهان گلو بال ارقام تجاری دوجانبه بی اهمیت است بنظر تانگ،"تراز بازرگانی بین امریکا وچین همان اندازه بی اهمیت است، از تراز بازرگانی بین ایالت نیویورک با ایالت کالیفرنیا در امریکا".

چین نیروی کار ارزان عرضه میکند ،و مکمل ان تعمداء ارزش پول خود را پایین نگاه میدارد تا بتواند شرایط  لازم  برای شرکت های خارجی فراهم کند که از سال 1995 تا 2010 ، 465$  میلیارد دلار در انجا سرمایه گذاری کردند.

انتقال صنایع الکترونیک به چین به اوج خود رسیده.10 سال قبل کلیه تولید قطعات کامپیوتر و وسایل الکتریکی خانگی در کنترل تایوان بود ،هم اکنون 80 درصد مادر برود(MOTHEBOAD) کامپیوتر ،72 درصد قسمت های مختلف کامپیوتر همراه و 68 درصد از منیتورها ( Monitor-L.C.D)  در تایوان  تولید، و در چین مونتاژ و بسته بندی میشود.

شرکتهای بزرگ دیگری در راه هستند.ارباس در نظر دارد هواپیماهای مسافری خود را در چین تولید کند. جنرال موتور در حال سبک سنگین کردن است که ایا قسمتی از اتومبیل های خود را در چین مونتاژ کند.

حضور گسترده شرکت های فراملیتی در چین بخاطر نیروی کار ارزان تسهیلات دولتی و نبود قوانین کار .هزاران کارخانه بدون هیچ قوانین بازدارنده میلیون ها کارگر با مزد ناچیز در استخدام خود دارند .در امد این کارگران ساعتی 75 سنت است.

چه چیزی در این گردش کالا عاید  چین میشود مقداری اعداد و ارقام بی ارزش ، سود واقعی به جیب شرکت های امریکا یی و خارجی میرود.

 k. alvand@yahoo.com

18/05/2013