اخباروگزارشات کارگری5 و6و7و8 تیرماه1392

 

اخباروگزارشات کارگری5تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

- بهنام ابراهیم زاده به مرخصی آمد!

- اخراج 35  کارگر کارخانه کشتی سازی صدرا!

- جدول مقایسه‌ای میزان حداقل حقوق در 11 کشور- درایران هر کارگر  چند دلار حقوق می گیرد؟

- دراستان سیستان وبلوچستان نوجوانان پسر از 13 سالگی ترک تحصیل وبه کولبری روی می آورند

- مرکزآمارایران:افزایش نرخ تورم به 32.6درصدوتورم نقطه به نقطه به41.2 درﺻﺪ درخردادماه

- مرگ 2کارگرشهرداری خوی

- سقوط از طبقه ششم؛ جان جوشکار را گرفت         

- وعده اصلاحات، اعتراضها در برزیل را خاموش نمی کند

- برج ایفل در اعتصاب

اطلاعیه شماره ۵ ، کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ، بهنام ابراهیم زاده به مرخصی آمد!

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و فعال حقوق کودک امروز چهار شنبه ۵ تیر ماه به همراه ۴ زندانی دیگر به اسامی فرخ واضحان  ، علی‌ امینی ، سعید جلالی‌ فر و خسروی راد برای ۴ روز به مرخصی آمد ند.

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تبریک به خانواده  بهنام ابراهیم زاده و تمامی‌ کسانی‌ که در این مدت پیگیر اخبار بهنام و نیما بودند خواهان آزادی تمامی‌ فعالین کارگری و کارگران زندانی می‌باشد.

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده - پنجم تیر ۱۳۹۲

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

آقای محمود صالحی٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

اخراج 35  کارگر کارخانه کشتی سازی صدرا!

به گزارش4تیر نسیم جنوب، در ابتدای تیرماه جاری، 35 نفر از کارگران و پرسنل کارخانه کشتی سازی صدرا (واقع در جزیره صدرا) از این شرکت اخراج شدند. این کارگران بر روی کشتی افراماکس که برای کشور ونزوئلا ساخته شده است کار می‌کردند. برخی کارگران نیز به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و سایت این کشتی سازی در حال حاضر تقریبا تعطیل و غیر فعال است.

 وضعیت نامعلوم افراماکس 1

بنابهمین گزارش، در بهمن و اسفند ماه سال گذشته همزمان با وخامت حال هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا ، افراد ونزوئلایی که در محوطه کشتی سازی صدرا حضور داشتند (حدود ده نفر)  این شرکت را به مقصد کشورشان ترک کردند و پس از آن برنگشتند، در حالی که کشتی مذکور آخرین مراحل تکمیل خود بر روی خشکی را پشت سر گذاشته و آماده به آب اندازی و تکمیل نهایی بود، با مرگ هوگو چاوز شرکت ونزوئلایی طرف ایران تاکنون از پرداخت هزینه‌ کارهای باقی مانده و پیگیری برای تکمیل و به آب اندازی این کشتی خودداری کرده است. به آب اندازی این شناور نیاز به حضور طرف ونزوئلایی و شرکت‌هایی که گواهی‌نامه‌های دریانوردی (Certificate) را برای کشتی‌ها صادر می‌کنند، دارد ( این امر طبق قرارداد بر عهده شرکت GL بوده است) در حالی که  تغییر اوضاع سیاسی در ونزوئلا و عدم حضور و پرداخت هزینه‌های مربوطه، به علاوه مشکلاتی که مربوط به تحریم های بین المللی است زمان به آب اندازی و تحویل کشتی افراماکس را در وضعیت نامعلومی قرار داده است.

 وضعیت نامعلوم پروژه افراماکس 2

بلوک‌های این کشتی نیز توسط شرکت کشتی سازی صدرا ساخته شده و بر روی زمین قرار دارند. این کشتی قرار بود بعد از افراماکس1 تکمیل شده و به سفارش دهنده تحویل شود. اکنون با وضعیتی که برای این پروژه پیش آمده تکمیل افراماکس 2 هم که تاکنون هزینه های بسیاری برای آن شده در هاله ای از ابهام و تردید قرار دارد.

جدول مقایسه‌ای میزان حقوق در 11 کشور- هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟

به گزارش5تیر مهر، به تازگی سازمان جهانی کار گزارشی از وضعیت حقوق و دستمزد ماهیانه 10 کشور جهان منتشر کرد که براساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در سال 2010 میلادی بوده است. در این گزارش وضعیت دستمزد ماهیانه شاغلان در برخی کشورها اعلام شده است.

طبق گزارش ILO در سال 2010 هر فرد ترکیه ای ماهیانه 1400 دلار درآمد داشته که با دلار 3200 تومانی امروز بازار ایران، این میزان معادل 4 میلیون و 480 هزارتومان در هر ماه و با دلار آن سال به میزان 1 میلیون و 400 هزارتومان بوده است. همچنین میزان درآمد افراد در پرو و مکزیک نیز ماهیانه 600 دلار معادل 1 میلیون و 920 هزارتومان در سال 92 برآورد شده است.

یک فرد چینی طبق آمارهای سال 2010 در هر ماه 700 دلار درآمد داشته که به ریال امروز ایران 2 میلیون و 240 هزارتومان و با ریال آن روز نیز 700 هزارتومان می شود. در این میان، در کشوری مانند آمریکا معادل 3 هزار و 400 دلار یا 10 میلیون و 880 هزارتومان است.

در ایران نرخ آزاد دلار در سال 88 به میزان 1000 تا 1100 تومان بوده است که بر اساس حداقل دستمزدهای تعیین شده در سال های 88 و 89 رقمی بین 239 تا 303 دلار در ماه بوده است.

با این حال، به دنبال نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و به تبع آن سه برابر شدن نرخ دلار، هر کارگر ایرانی ماهیانه 152 دلار (487هزارتومان بر مبنای دلار 3200 تومانی بازار آزاد) حقوق دریافت می کند.

جدول میانگین دستمزد ماهیانه 11 کشور در 2010(ارقام به دلار):

کشور

دستمزد ماهیانه

ایران

239تا 303

اندونزی

250

مکزیک

600

پرو

600

چین

700

مصر

700

ترکیه

1400

پرتغال

1600

آفریقای جنوبی

2400

آلمان

2800

آمریکا

3400

 

دراستان سیستان وبلوچستان نوجوانان پسر از 13 سالگی ترک تحصیل وبه کولبری روی می آورند

بنا به گزارش 5تیرایلنا، در سالهالی اخیر در سیستان و بلوچستان، به دلیل نبود کار با درآمد مناسب، فرزندان پسر خانواده‌های بومی از سنین 13 – 14 سالگی ترک تحصیل کرده و به عنوان باربر و کولبر در مناطق مرزی کالا جابجا می‌کنند.

نرخ بیکاری در استان سیستان وبلوچستان بر اساس محاسبه مشاغل غیر کاذب بالای 25 درصداست.

این کولبران نوجوان از خانواده‌هایی هستند که سرپرست آنها کارگر یا کشاورز با درآمد پایین و غیر مستمر است.

شغلی که این نوجوانان از روی اجبار و به منظور تامین معاش خانواده اختیار می‌کنند سخت و پر مخاطره است، بطوری که سلامتی و جان آنها در زمان جابجایی و تردد در معرض خطر هر نوع حادثه طبیعی و غیر طبیعی قراردارد.

وظیفه غالب این افراد جابجایی و حمل کالاهای مصرفی مانند مواد خوراکی، پوشاک، سوخت، اجناس دست دوم، لوازم خوردو و لوازم خانگی است وبیشتر این کارگران نوجوان هیچ ارتباطی با فعالیت های غیر قانونی و مجرمانه ندارند و تنها به منظور تامین معاش خانواده میان مناطق مرزی در تردد هستند.

این کارگران نوجوان بدون هیچ پوشش حمایتی در میان مناطق مرزی ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان در تردد هستند و براساس مسافت و نوع کالا روزانه مزد می‌گیرند، بطور میانگین درآمد این کارگران از روزانه 10 تا 30 هزار تومان متغیر است.

به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی غیر کاذب و نیزدرآمد پایین و ناپایدار بودن این گونه مشاغل، نیروی کار بومی استان سیستان و بلوچستان بیشتر به مشاغل کاذب تمایل دارند.

باربران و کولبران مرزی چنانچه شغل مناسب‌تری پیدا نکنند به این حرفه پرخطر ادامه خواهند داد، با شرایط شغلی کنونی هیچ بعید نیست که این حرفه به حرفه ابدی برخی از کولبران نوجوان تبدیل شود.

آمار مشخصی در رابطه با کولبران وجود نداشته وافزایش یا کاهش تعداد نوجوان شاغل در این حرفه مشخص نیست اما در حال حاضر ورود نوجوانان پسر به حرفه کولبری مسئلهِ‌ای ملموس است.

مرکزآمارایران:افزایش نرخ تورم به 32.6درصدوتورم نقطه به نقطه به41.2 درﺻﺪ درخردادماه

مرکزآمارایران بتاریخ 5تیرماه نرخ تورم وتورم نقطه به نقطه خردادماهسال1392راتحت عنوان(ﮔﺰارش ﺷﺎﺧﺺ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎي ﺷﻬﺮي ﮐﺸﻮر در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل 1392 را ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﺎﯾﻪ ﺟﺪﯾﺪ(سال) 1390 )منتشرکرد.

بنابهمین گزارش ،درخردادماه نرخ تورم به 32.6درصدوتورم نقطه به نقطه به41.2 درﺻﺪافزایش یافت

1- ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ (ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي =1390 100 ) در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل 1392 ﻋﺪد 161.4 را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ 3.0 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ( ﺗﻮرم ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ) 41.2 درﺻﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ (ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﺷﻬﺮي) در دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل 92 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ 32.6 درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه 1392 ( 31.0 درصد) اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

2- شاﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽﻫﺎ و دﺧﺎﻧﯿﺎت» در اﯾﻦ ﻣﺎه ﺑﻪ رﻗﻢ 201.5 رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ 3.0 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ.  ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه اﺻﻠﯽ «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ» در ﻣﺎه ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻪ ﻋﺪد 199.3 رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ 3.0 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.

ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه اﺻﻠﯽ «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ» ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ 59.6 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و ﻧﺮخ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ اﯾﻦ ﮔﺮوه 51.9 درﺻﺪ اﺳﺖ. ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه "ﺧﻮراﮐﯽ ﻫﺎ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎ و دﺧﺎﻧﯿﺎت " ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ 61.3  درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﯾﻦ ﮔﺮوه در دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه 92 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ 51.9 درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه 1392 ( 49.6 درصد) اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

3- ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه «ﮐﺎﻻﻫﺎي ﻏﯿﺮ ﺧﻮراﮐﯽ و ﺧﺪﻣﺎت» درﺧﺮداد ﻣﺎه 92 ﺑﻪ رﻗﻢ147.6 درصد رﺳﯿﺪ ﮐﻪ 3.0 درﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ. ﻣﯿﺰان اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه " ﮐﺎﻻﻫﺎي ﻏﯿﺮﺧﻮراﮐﯽ و ﺧﺪﻣﺎت " ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ 33.4 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﺮخ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل 1392 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ اﯾﻦ ﮔﺮوه 25.8 درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه 1392 (24.5 درصد) اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

لینک گزارش کامل:

http://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/reports/g_nerkhtavarom_92-3.pdf

مرگ 2کارگرشهرداری خوی

به گزارش5تیرواحدمرکزی خبر، سانحه رانندگی در خوی موجب جان باختن  2 کارگر شهرداری ،یکی ازسرنشینان خودرو و مصدوم شدن 2 نفردیگر شد.

برپایه این گزارش، سرگردمهدیزاده رییس راهنمایی ورانندگی خوی گفت : در این حادثه که ظهر امروز در ورودی شهر خوی رخ داد ، راننده سواری روآ براثر سرعت زیاد قادر به کنترل خودرو نشد و 2 نفر کارگر شهرداری را که مشغول پاکسازی شهر بودند ، زیرگرفته و کشت ، در این حادثه یک نفر از سر نشینان خودرو نیز جان باخته و 2 نفر دیگر مصدوم شدند.

سقوط از طبقه ششم؛ جان جوشکار را گرفت         

به گزارش4تیرایلنا، یک استادکار جوشکار از طبقه ششم یک ساختمان در حال احداث در شهر کرمانشاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

براساس این گزارش،این استادکار هنگام انجام جوشکاری سقوط کرده و از ناحیه سر و صورت بشدت دچار جراحت و خونریزی شده بود.

پس از تایید مرگ فرد مذکور توسط اکیپ فوریت‌های پزشکی، پس از هماهنگی با مقام قضایی جسد وی به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

این حادثه روز دوشنبه در خیابان اشرفی اصفهانی کرمانشاه روی داد.

وعده اصلاحات، اعتراضها در برزیل را خاموش نمی کند

به گزارش26ژوئن یورونیوز، روز سه شنبه، حدود دو هزار نفر از زاغه نشینان “روسینیا” و “ویدیگال” در شهر ریودوژانیروی برزیل، دست به تظاهرات زدند و بسوی خانه فرماندار در یکی از محله های مرفه شهر حرکت کردند.

با وجود وعده رییس جمهوری برزیل برای برگزاری همه پرسی و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور، اعتراضات خاموش نشده است.

خواسته اصلی معترضان وضعیت بهتر آموزشی و بهبود خدمات اجتماعی است. “آلکسا” یک تظاهرکننده بریتانیایی است که از چهار سال پیش در روسینیا زندگی می کند و می گوید: «این برای من رویایی بود که یک روز صدای برزیلی ها شنیده شود. صدای مردمی که در این زاغه ها زندگی می کنند، واقعا باید شنیده شود. چون هیچوقت اینطور نبوده.»

اعتراضهای سراسری در شهرهای مختلف از تظاهرات در شهر سائو پائولو و در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بلیت اتوبوسها آغاز شد اما بلافاصله تبدیل به جنبشی فراگیر در اعتراض به وضعیت بد رفاهی شد.

در حاشیه بازی فوتبال برزیل و اروگوئه که در مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، قرار است تظاهرات دیگری نیز در نزدیکی استادیوم شهر “بلو اوریزونته” برگزار شود.

برج ایفل در اعتصاب

به گزارش26ژوئن یورونیوز، اعتصاب کارکنان برج ایفل در پاریس، روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. این اعتصاب که در اعتراض به کمی حقوق و نامطلوب بودن شرایط ایمنی به دعوت کنفدراسیون کارگری و از روز سه شنبه آغاز شده، برای دومین روز، این مرکز تفریحی و گردشگری مهم پاریس را به روی هزاران گردشگر بسته نگهداشته است.

مسوولان برج ایفل می گویند مذاکرات با نمایندگان اعتصاب کنندگان ادامه دارد و ممکن است تا پایان روز چهارشنبه این مذاکرات منجر به بازگشایی برج ایفل شود.

سیصد نفر در مجموعۀ برج ایفل به کار مشغول هستند و بخش قابل توجهی از این تعداد در این اعتصاب شرکت کرده اند. یکی از نمایندگان اعتصاب کنندگان می گوید: “سالهاست که ما به وضعیت ایمنی و نحوۀ تعمیر و رسیدگی به دستگاههای برج ایفل معترض هستیم. این وضعیت به طور جدی با این اثر تاریخی و شرایط کاری و ناکافی بودن حقوق ما و همچنین بازدیدکنندگان در ارتباط نزدیک و مستقیم است.”

روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از برج ایفل که به نام “دوشیزۀ آهنی” نیز معروف است، بازدید می کنند. برج ایفل یکی از منابع مهم مالی شهر پاریس است و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون یورو برای این شهر درآمد کسب می کند.

پنجم تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com 

 

اخباروگزارشات کارگری6تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

- دولت ايران كشتار سيستماتيك زندانيان سياسي را متوقف كند!

- دعوت به تظاهرات ایستاده برای اعتراض به ادامه سرکوب و شکنجه در ایران

- کارگرانی که ۷ سال کار کردند!!!بی دلیل اخراج شدند؟

- سوختگی2نوجوان12و14ساله درآتش سوزی کارگاه قاب سازي مشهد

- دستگاه پرس، انگشتان کارگر جوان را بلعید

- کارگران چینی، رییس آمریکایی خود را آزاد کردند

- اعتصاب در اعتراض به ادامۀ برنامه های ریاضت اقتصادی، پرتغال را به تعطیلی کشانده است

- تظاهرات ده ها هزار نفری مخالفان دولت در برزیل

 

دولت ايران كشتار سيستماتيك زندانيان سياسي را متوقف كند!

 طي چند سال اخير تعداد زيادي از زندانيان سياسي محكوم شده به طور مشكوكي در زندانهاي ايران جان باخته اند از زنداني حسن ناهيد ومحسن دكمه چي ؛ هدي صابر ، ستار بهشتي ؛ ومير صيافي واين اواخر هم كارگر زنداني افشين اسانلو وده ها موارد ديگر ...
سازمانها ونهادهاي حقوق بشري در اين باره اعلام كرده اند مقامات مسئول ايران نشان داده اند كه ديگر براي سركوب معترضان به زنداني كردن ومحكوميت هاي سنگين راضي نيستند حال به مرگ هاي مشكوك روي آورده اند اگر افكار عمومي در جامعه نسبت به اين وضعيت سكوت كند اين قبيل مرگ ومير ها سازمان دهي شده در زندانهاي ايران بيشتر مي شود.
مقامات ايران سالهاست كه مخالفان سياسي خود را با اتهامهاي واهي دستگير ومحاكمه مي كند؛ جانباختن اخير كارگر زنداني افشين اسانلو وستار بهشتي نگراني را براي بسياري از زندانيان وخانواده هاي آنان افزايش داده است؛ در چند سال اخير دولت ايران به شكل دايم مانع از ساز وكارهاي جهاني براي برسي وضعيت حقوق بشر درايران مي شود.
افشين اسانلو كارگر زنداني دربند در سال ۱۳۸۸همراه با ضرب وشتم دستگير شده بود او بارها درزندان اوين بند وزارت اطلا عات توسط بازجويان وشكنجه گران مورد اذيت وآزار وضرب وشتم قرار گرفته بود او همچنين طي مراحلي حتي در شهرستان سنندج در بند وزارت نيز به شدت مورد ضرب وشتم هاي جسمي وروحي قرار گرفت بارها وي را با كابل وشوك هاي الكتريكي مورد اذيت وآزار قرار دادند.
افشين در مدت زماني كه به همراه ما در بند ۳۵۰ اوين بود از نظر جسمي وروحي هيچ مشكلي نداشت بیش از يك سال ونيم دربند ۳۵۰ در كنار ديگر هم بندي هايش در سلامت كامل دوران حبس خود را سپري كرده بود اما وي همواره از رفتار تند بازجويان وضرب وشتم آنان وزخم  وكبودي هاي بدنش سخن مي گفت كه بازجويان وشكنجه گران بر او تحميل كرده بودند.
افشين اسانلو عضو هيچ تشكل وسنديكاي كارگري نبود اما كارگر پيشروي بود كه در دفاع از طبقه كارگر با تمام وجود به ميدان آمده بود دولت ايران مسئول مرگ افشين اسانلو است.

يادش گرامي وراهش پررهرو
بهنام ابراهيم زاده فعال كارگري عضو كميته پيگيري تشكلهاي ازاد كارگري
پنجم تیر ماه ، زندان اوین بند ۳۵۰

دعوت به تظاهرات ایستاده برای اعتراض به ادامه سرکوب و شکنجه در ایران

روزی نیست که زندان های جمهوری اسلامی شاهد جنایت جدیدی نباشد

برای اعتراض به مرگ افشین اسانلو، کارگرزندانی

برای اعتراض به بازداشت رضا شهابی ، شاهرخ زمانی، محمد جراحی و پدرام نصراللهی و ...

برای اعتراض به ادامه دستگیری و زندان فعالان کارگری و سیاسی در ایران

برای اعتراض به اعمال شکنجه جسمی و روانی در زندانهای ایران

برای اعتراض به وضیعت اسفناک زندانها ی سراسر کشور که تا کنون بسیاری از زندانیان را به کام مرگ کشانده است

برای هشدارنسبت به خطر مرگ و شکنجه که زندانیان سیاسی و عقیدتی را تهدید می کند،

 برای هشدار به سازمان ها و نهادهای بین المللی جهت اعمال فشار بر جمهوری اسلامی

برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی  در ایران

گردهم آئیم و فریاد  و اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم

تظاهرات ایستاده

شنبه 29 ژوئن 2013   ازساعت 18 تا 20

Place des Innocents, Les Halles, 75001 Paris

Samedi 29 Juin 18h – 20h

Metro : Chatelet – les Halls

انجمن دفاع اززندانیان سیاسی وعقیدتی ایران-پاریس

انجمن کردهای مقیم فرانسه

اتحادبین المللی درحمایت از کارگران درایران – پاریس

همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران ـ فرانسه

کارگرانی که ۷ سال کار کردند!!!بی دلیل اخراج شدند؟

به گزارش 6تیرکرمان۱۴۰۰،براساس تجمع چند روز پیش چندین کارگر در محل شرکت عمران علوی کرمان مبنی بر اینکه پیمانکار این شرکت در مسیر هفت باغ تعدادی از کارگران فضای سبز که به صورت روزمزد کار می کردند را به بهانه اینکه بودجه نداریم و نمی توانیم شما را تامین کنیم. اقدام به تعدیل نیرو  و حدود۱۰۰ نفر از کارگران زحمتکش را اخراج نموده است.

براساس تحقیقات به عمل آمده اکثر این کارگران متاهل بوده و دارای چند فرزند که از همین راه امرار معاش می کردند.که سابقه بعضی ازاین کارگران به هفت سال هم می رسد طبق گفته یکی از این کارگران بخاطر اینکه بتوانیم با گرانی های موجود، رکود اقتصادی، تورم و تحریم مخارج زندگیمان را تامین کنیم حاضر شدیم به صورت روزمزد در این هوای گرم کویر بدون کوچکترین چشم داشتی کار کنیم.

حال بعد از چندین سال بدون اینکه از ابتدا با ما قراردادی بسته شود امروز ما را به بهانه نبودن بودجه اخراج می کنند. هم اکنون با این اوضاع و احوال چگونه می توانم به چشمان گریان فرزندم و درخواستهای همسرم جواب دهم. جوابگوی ما چه کسی باید باشد؟

در این رابطه تماس تلفنی داشتیم با آقای دادگر معاون اجرایی این شرکت که در جواب به ما چنین گفت: تمامی  مسائل پیش آمده دروغ است. پیمانکار تعدادی کارگر گرفته برای پروژه ساختمانی خود که در حال حاضر این پروژه به پایان رسیده و دیگر نیاز به کارگرانش ندارد.

حتی به او یادآور شدیم که می گویند کارگر روزمزد برای فضای سبز جاده هفت باغ بوده اند. او باز تکذیب کرد. با این همه از او خواستیم که از نزدیک با ایشان گفتگویی در این رابطه داشته باشیم که گفتند کرمان نیستند و تمایلی برای این کارندارند وبه قول خودمان از این کار تفره رفتند.

با مهندس فرخ بهرامی نیز تماس گرفتیم تا حقایق را جویا شویم چون می گویند که ایشان این تعداد کارگر را بدون بستن قرارداد به کار گرفته است. و حال که باید جوابگو باشد متاسفانه موفق به ارتباط با او نشدیم.

حال سئوالی برای ما پیش می آید که بی جواب مانده اگر شما که میگویید تمامی مسائل پیش آمده دروغ است چرا حاضر به گفتگو نیستید ؟

شرکتی با این همه سرمایه چه طور نمی تواند حقوق کارگران خود را بدهدو بگوید بودجه نداریم پس این بودجه شما کجا میرود؟

سوختگی2نوجوان12و14ساله درآتش سوزی کارگاه قاب سازي مشهد

به گزارش6تیرخراسان،کارگاه قاب سازي در خيابان حر شهرک شهيد رجايي مشهد دچار حريق شد و ۲ مصدوم برجا گذاشت. مدير حوزه ۳ آتش نشاني مشهد با بيان اين خبر افزود: در پي بروز اين حادثه بلافاصله ماموران ايستگاه ۱۵ آتش نشاني به محل حادثه اعزام شدند و حريق را مهار و اطفا کردند. ابوالفضل تيموري با بيان اين که در اين حادثه ۲ پسر نوجوان ۱۲ و ۱۴ ساله از ناحيه دست و برخي اعضا دچار سوختگي شده بودند، افزود: مصدومان به ماموران اورژانس حاضر در محل براي اعزام به مرکز درماني تحويل داده شدند. وي درباره علت بروز حريق گفت: در اين کارگاه از بنزين به عنوان حلال براي بازکردن چسب و ... استفاده مي شده که نگهداري بنزين در بالکن کارگاه موجب بروز اين حريق شده است. اين کارشناس آتش نشاني يادآور شد: استفاده از بنزين به دليل خطرناک بودن استنشاق بخارات آن و تماس با پوست و امکان انفجار بخارات پخش شده آن در فضا در پي بروز جرقه در واحدهاي مختلف منع شده است.

دستگاه پرس، انگشتان کارگر جوان را بلعید

به گزارش 6تیرپایگاه خبری 125،انگشتان کارگرجوانی بدلیل گیرکردن دردستگاه پرس ازبین رفت.

بنا بهمین گزارش،روزگذشته مسئولان بیمارستان فاطمه زهرااز گیر کردن دست کارگری در دستگاه پرس،خبردادند..

نعمت محمد پور فرمانده آتش نشانان اعزامی در باره این حادثه گفت: در بیمارستان، مردی 28 ساله در قسمت اورژانس بیمارستان که از صفادشت به این بیمارستان منتقل شده بود، انگشتان 2 و 3 و 4 وی زیر دستگاه پرس از بین رفته و انگشت بزرگ وی نیز داخل قطعه فلزی دستگاه پرس گیر کرده است.

وی افزود:آتش نشانان بلافاصله با استفاده از دستگاه برش اقدام به رها سازی انگشتان وی کرده و پس از رها سازی انگشت و تحویل وی به پزشک اورژانس به عملیات خود پایان دادند.

کارگران چینی، رییس آمریکایی خود را آزاد کردند

به گزارش27ژوئن یورونیوز، سرانجام بعد از چندین روز مذاکره، کارگران یک کارخانه در نزدیکی شهر پکن موافقت کردند چیپ استارنز، رییس آمریکایی خود را آزاد کنند. سی نفر از این کارگران در اعتراض به تعطیلی این کارخانۀ ساخت تجهیزات پزشکی، رییس آمریکایی خود را از شش روز پیش در بخشی از کارخانه زندانی کرده بودند.

سرانجام بعد از چند روز مذاکره میان نمایندگان اتحادیۀ کارگری و وکلای چیپ استارنز، توافق نامه ای به امضا رسید که منجر به آزادی رییس به اسارت گرفته شدۀ این کارخانه شد. نمایندۀ کارگران در این باره گفت: “اختلاف های موجود که این مشکل را بوجود آورده بود، حل شده اند. هر دو طرف بر سر پیشنهادهای ارائه شده به توافق رسیده اند و نتیجه رضایت بخش بوده است.”

بر طبق توافق، قرار است چند ماه حقوق به کارگران بیکار شده که حاضر نیستند به یکی دیگر از شعبه های این کارخانه در شهر دیگری بروند، پرداخت شود.

پلیس محلی طی شش روز حبس رییس این کارخانه از هر گونه مداخله برای آزادی وی خودداری کرده بود. به گفتۀ پلیس، این یک مشکل مدنی بوده است و دو طرف باید بدون دخالت پلیس آن را حل کنند.

چیپ استانز در یک گفتگو با خبرنگاران از محل زندانی بودن خود گفته بود که مدیریت این کارخانه قصد دارد همچنان به حضور در چین ادامه بدهد و خود وی دو هفتۀ دیگر بعد از آزادی را بمنظور رسیدگی به وضعیت دیگر شعبه های این کارخانه، در چین خواهد گذراند و سپس به آمریکا بازمی گردد. وی می گوید شرایط تغذیه و نگهداری وی در مدت اسارت توسط کارگران این کارخانه رضایت بخش بوده است.

اعتصاب در اعتراض به ادامۀ برنامه های ریاضت اقتصادی، پرتغال را به تعطیلی کشانده است

به گزارش27ژوئن یورونیوز،در پرتغال، اعتراض سراسری در اعتراض به برنامه های اقتصادی دولت، بخش های مهمی از کشور بویژه حمل و نقل را مختل کرده است.

این اعتصاب که به دعوت اتحادیه های کارگری این کشور و از ساعات اولیۀ صبح روز پنجشنبه آغاز شد، چهارمین اعتصاب عمومی در این کشور طی دو سال اخیر است.

یکی از اعضای اتحادیۀ حمل و نقل پرتغال می گوید: “اکثر کارگران مخالف برنامه هایی هستند که دولت اجرا می کند و باید به این امر توجه شود. آنچه در پرتغال در حال وقوع است، باید جدی گرفته شود.”

اعتصاب خطوط راه آهن و متروی شهری را تقریبا از کار انداخته و خدمات در این بخش ها را به حداقل رسانده است.

همزمان با این اعتصاب قرار است یک تظاهرات سراسری بعد از ظهر روز پنجشنبه برپا شود. اتحادیه های کارگری نرخ مشارکت در این اعتصاب را تاکنون بیش از ۸۰ درصد عنوان کرده اند.

پرتغال برای کاهش کسری بودجۀ خود که رقمی برابر با ۱۲۰ درصد تولید داخلی این کشور است، اقدام به افزایش مالیات ها و همچنین کاهش حقوق و تعدیل نیرو در بخش های دولتی کرده است. همین امر بر بیکاری در این کشور افزوده است، میزانی که در حال حاضر از نرخ ۲۸ درصد گذشته است. این میزان در بین جوانان زیر ۲۵ سال رقمی برابر با ۴۲ درصد است.

تظاهرات ده ها هزار نفری مخالفان دولت در برزیل

به گزارش27ژوئن یورونیوز،همزمان با مسابقه نیمه نهایی جام کنفدراسیونها بین برزیل و اروگوئه تجمع مخالفان در اطراف استادیوم محل برگزاری این بازی به خشونت کشیده شد.

حدود پنجاه هزار نفر در این تجمع شرکت کرده بودند.

بنا بهمین گزارش، پلیس ضدشورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان ازگازاشک آوراستفاده کرد.

یک روز قبل از این درگیریها کنگره برزیل راه را برای اجابت خواسته های معترضان هموار کرد.

اعتراضهای سراسری از حدود دو هفته قبل شهرهای بزرگ برزیل را ناآرام کرده است.

«من به اینجا آمده ام تا این که چیزی را تغییر بدهم. تا برای حق و حقوقمان بجنگم و برزیل کشور بهتری بشود.»

«من 57 سالم است و اینجا آمده ام تا فریاد بزنم که دیگر بس است.»

دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل پیشنهاد برگزاری همه پرسی در رابطه با اصلاحات اقتصادی و سیاسی را مطرح کرده است و وعده داده که برای پروژه های رفاهی بودجه ویژه ای در نظر گرفته شود.

خواسته اصلی ده ها هزار نفر از مردمی که در شهرهای بزرگ برزیل به خیابانها آمده اند شرایط بهتر آموزشی و بهبود خدمات اجتماعی است.

اعتراضهای سراسری در شهرهای مختلف، از تظاهرات در شهر سائو پائولو و در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بلیت اتوبوسها آغاز شد.

به جز افزایش قیمت هزینه حمل و نقل عمومی، معترضان از افزایش هزینه های جام جهانی سال آینده که فشار آن بر دوش مردم است هم خشمگین هستند.

برزیل در بیست سال گذشته شاهد چنین تظاهرات گسترده ای نبوده است.

ششم تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری7و8تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

- اعتصاب متحدانه کارگران مجتمع فولاد خوزستان

- مرگ افشین اسانلو، سهل‌انگاری یا.....؟

- ما خواستار تحقیق بین المللی مستقل در مورد مرگ افشین اسانلو و شرایط زندانیان سیاسی هستیم

- عدم پرداخت دستمزد کارگران کارخانه های نورد پروفیل ساوه و نورد لوله صفا و زمزمه اعتصاب

- تجمع اعتراضی کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهواز

- تعطیلی یک کارخانه به دلیل بدهی و نگرانی کارگران

- خودداری کارفرما از واریز حق بیمه کارگران «لامپ الوند»

- بانک مرکزی:نرخ تورم اردیبهشت 34 درصد( اختلاف 3 درصدی با نرخ مرکز آمار)

- دلایل حادثه معدن طبس اعلام شد: قصور ۶۰ درصدی کارفرما

- مرگ کارکرجوان براثرریزش دیواره های یک زمین گودبرداری شده

اعتصاب متحدانه کارگران مجتمع فولاد خوزستان

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال اعتصاب کارگران قراردادی مجتمع فولاد خوزستان، کارگران رسمی این کارخانه نیز در حمایت از همکاران قراردادی خود به آنان پیوستند و حدود چهار هزار کارگر این کارخانه روز چهارشنبه گذشته در اقدامی متحدانه تولید در مجتمع فولاد خوزستان  را خواباندند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از اول سالجاری تا کنون 25 درصد افزایش حداقل مزد کارگران قراردادی این کارخانه اعمال نشده است به همین دلیل آنان روز سه شنبه هفته گذشته در اقدامی اعتراضی از گرفتن غذای رستوران کارخانه خودداری کردند و سپس روز چهارشنبه بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند و  ساعتی بعد کارگران رسمی نیز در حمایت از خواست بر حق همکاران قرار دادی خود به اعتصاب پیوستند.

بنا بر این گزارش بدنبال این اعتصاب متحدانه مسئولین کارخانه طی مذاکراتی با کارگران اعتصابی به آنان وعده دادند 25 درصد افزایش حداقل مزد را که از اول سالجاری به آنان پرداخت نشده است روز شنبه هشتم تیر ماه به حسابشان واریز خواهند کرد. در ادامه این مذاکرات کارگران با اولتیماتوم آغاز اعتصابی دیگر از صبح روز پنج شنبه ششم تیر ماه بر سر کارهای خود بازگشتند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز شنبه هشتم تیر ماه کارفرمای این کارخانه به وعده خود عمل نکرد و از آنجا که بار دیگر زمزمه اعتصاب در میان کارگران آغاز شده بود مسئولین کارخانه با حضور در جمعهای آنان ضمن تاکید بر پیگیری پرداخت 25 درصد افزایش حداقل مزد، از کارگران خواستند با انتخاب نماینده هایی پیگیر مطالبه خود شوند اما آنان با غیر قابل مذاکره خواندن اعمال 25 درصد افزایش حداقل مزد در حقوق هایشان از انتخاب نماینده خودداری کردند و با دادن فرصتی دیگر به کارفرما خواهان پرداخت هر چه فوری تر  25 درصد افزایش حداقل مزد شدند.

کارگران قراردادی مجتمع فولاد خوزستان اعلام کرده اند در صورت ادامه خلف وعده های کارفرما بار دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – هشتم تیر ماه 1392

مرگ افشین اسانلو، سهل‌انگاری یا.....؟

در نهایت تأسف، با خبر شدیم افشین اسانلو، زندانی سیاسی که  به اتهام اجتماع و تبانی توسط قاضی صلواتی به 5 سال زندان محکوم شده بود و ماه های پایانی زندانش را سپری می کرد، در روز پنج شنبه 30 خرداد 1392، در زندان رجایی شهر کرج، بر اثر سکته قلبی و صد البته بی توجهی و بی مبالاتی مسئولین زندان، زندگی را وداع گفته است.

این اولین بار نیست که چنین حوادث و اتفاقاتی در زندان‌های این کشور به وقوع می پیوندد. پیش از این نیز به دفعات تعدادی از زندانیان سیاسی بر اثر بی توجهی مسئولین زندان و عدم رسیدگی به موقع و مناسب پزشکی و گاه فشار و شکنجه ی زندانبانان، جان خود را از دست داده بودند. هنوز مدت زمان زیادی از مرگ دلخراش ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس، که در اثر توهین و شکنجه ی بازجویان نیروی انتظامی و به اصطلاح "پلیس فتا"، جان خود را از دست داده است نمی‌گذرد که مرگ یک زندانی سیاسی، افشین اسانلو، همه را متعجب و حیرت زده کرده است. بر اساس قوانین و معیار های شناخته شده و مورد قبول جهانی، مسئولیت سلامت و جان زندانیانی، که به هر دلیل در زندان بسر می‌برند بر عهده مسئولین و زندانبانان است و با هیچ بهانه و توجیهی نمی‌توان مرگ تعداد نه چندان کمی از زندانیان، به ویژه زندانیان سیاسی  و عقیدتی را که صرفن به خاطر دفاع از حقوق مدنی و اجتماعی توده های استثمار شده و رنج کشیده مردم، سال های زیادی از عمر و زندگی شان را در زندان گذرانده اند توجیه نمود و خود را مبرا از تمامی اتفاقات و بعضن جنایاتی دانست که هر بار به بهانه و ترفندی، جان یکی از زندانیان را می‌گیرد. زندانیان، اعم از زندانیان عادی یا سیاسی، می بایست از کلیه حقوق شهروندی و انسانی یک انسان دربند و اسیر، ازجمله امکانات پزشکی و بهداشتی، ورزشی، رسانه ای،  تغذیه‌ی مناسب و ... برخوردار باشند. در حالیکه زندانیان، غالبن از ابتدایی‌ترین حقوق و امکانات بهداشتی برخوردار نیستند و هرروزه از زندان‌های کشور، اخباری حاکی از بیماری ومرگ زندانیان به گوش می رسد. و این ها تمامن، جدا از فشارها و تهدیدهای هر روزه و همه روزه مقامات امنیتی و اطلاعاتی و احضار و بازجویی کارگران و فعالین کارگری و فعالان دیگر جنبش‌های اجتماعی است که دفاع و پیگیری حقوق مردم کارگر و توده های به جان آمده را وجهه ی همت خویش قرار داده و فشار ها و تضییقات فراوان سرمایه و حامیان و عوامل آن را به جان خریده‌اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، ضمن اعتراض به وضعیت سخت و نامناسب زندان‌ها و اظهار تأسف از درگذشت افشین اسانلو، به اعضای خانواده آن زندانی سیاسی تسلیت گفته و خواستار بررسی وضعیت زندان‌ها و زندانیان سراسر کشور و به طور مشخص بررسی و پیگیری علت مرگ این زندانی سیاسی می‌باشد. کمیته هماهنگی همچنین خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی و عقیدتی در سرتاسر ایران می‌باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-6/4/1392

کارگران آمریکا علیه جنگ:

"ما خواستار تحقیق بین المللی مستقل در مورد مرگ افشین اسانلو و شرایط زندانیان سیاسی هستیم. ما از حکومت شما می خواهیم فورا به اعدام، شکنجه و بدرفتاری با فعالان کارگری و همه زندانیان سیاسی پایان دهد و فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی در ایران را آزاد نماید."

آیت الله سید علی خامنه ای

رهبر جمهوری اسلامی ایران

جناب:

این نامه نوشته شده است که نهایت خشم ما از مرگ تراژیک افشین اسانلو، فعال کارگری زندانی و زندانی سیاسی را ابراز کنیم. مقامات زندان اعلام کرده اند که آقای افشین اسانلو در روز پنج شنبه، 20 ژوئن 2013 در زندان بدنام رجایی شهر در شهر کرج دچار حمله قلبی شدند. افشین اسانلو 42 ساله بود و هیچ مشکلات قلبی نداشتند. او در طول حبس خود از دسامبر 2010 تاکنون در معرض شکنجه های شدید بود.

این نامه همچنین نوشته شده است که به ادامه آزار و اذیت فعالان کارگری و نقض آشکار حقوق کارگری و انسانی در جمهوری اسلامی ایران اعتراض گردد. ما همچنان شاهد هستیم که بسیاری از فعالان کارگری به طرز وحشیانه ای مورد اذیت و آزار قرار گرفته و به ناحق بر اساس اتهامات کاملا کاذب زندانی شده اند. به طور مشخص، ما خیلی جدی در مورد سلامتی و تندرستی بسیاری از این زندانیان عقیدتی که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند نگران هستیم.

گروهی از فعالان کارگری برجسته و زندانیان سیاسی از زندان اوین در تاریخ 24 ژوئن 2013 نوشته اند که مرگ افشین اسانلو تنها آخرین قسمت از سری طولانی ای از مرگ زندانیان سیاسی می باشد، که از جمله شامل اکبر محمدی، امیر حشمت ساران، زهرا بنی یعقوب، امید میر صیافی، هدی صابر، محسن دکمه چی، ستار بهشتی و بسیاری دیگر می باشد.

این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران، در میان دیگر سیاست ها و اقدامات سرکوبگرانه خود، به دنبال تحمیل یک استراتژی مرگ آرام و تدریجی به زندانیان سیاسی، از طریق شکنجه های شدید، غفلت های پزشکی و بدرفتاری شدید توسط مقامات زندان می باشد.

ما خواستار تحقیق بین المللی مستقل در مورد مرگ افشین اسانلو و شرایط زندانیان سیاسی هستیم. ما از حکومت شما می خواهیم تا فورا به اعدام، شکنجه و بدرفتاری با فعالان کارگری و همه زندانیان سیاسی پایان دهد و فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی در ایران را آزاد نماید. ما از دولت ایران می خواهیم حق تشکل، تجمع و آزادی تشکل و بیان که بعنوان استانداردهای بین المللی کار توسط سازمان جهانی کار منعکس شده اند را به رسمیت بشناسد.

بنابراین هیچ سوء تفاهمی وجود دارد: "کارگران ایالات متحده علیه جنگ" دارای یک سیاست ثابت و طولانی مدت مبنی بر مخالفت با رفتار تحریک آمیز، تهدید آمیز و خصمانه دولت آمریکا در قبال ایران می باشد و مخالف دخالت آمریکا در امور داخلی دولت و مردم ایران است. ما بر این باوریم که اختلافات بین ایالات متحده و دولت ایران باید با مذاکره و نه با تهدید یا زور اسلحه حل و فصل شود.

ما همچنین از حق دموکراتیک مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود، آزادی بیان و تشکل، و مدارای قومی و مذهبی پشتیبانی می کنیم. نقض فاحش حقوق انسانی، اجتماعی، سیاسی و مدنی توسط و یا به دستور دولت ایران به پروپاگاندا و ارائه اطلاعات نادرست دولت ایالات متحده اعتبار میدهد و هدف برقراری صلح و تفاهم بین المللی را تضعیف می کند.

با احترام،

مایکل آیزنشر

هماهنگ کننده کشوری

"کارگران آمریکا علیه جنگ"

ترجمه و بازتکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران - ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳

عدم پرداخت دستمزد کارگران کارخانه های نورد پروفیل ساوه و نورد لوله صفا و زمزمه اعتصاب

اتحادیه آزاد کارگران ایران: 1200 کارگر کارخانه نورد لوله صفا دو ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده اند. همچنین اضافه کاری فروردین ماه این کارگران نیز پرداخت نشده است. از طرف دیگر کارفرمای این کارخانه که مالک کارخانه نورد پروفیل ساوه  نیز میباشد  دستمزد 1200 کارگر این کارخانه را نیز از اول سال پرداخت نکرده است و این کارگران در شرایط بسیار مشقت باری بسر میبرند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از اول سالجاری  بدلیل عدم واریز بیمه های کارگران این دو کارخانه دفترچه های درمانی آنان نیز تمدید نشده است و علیرغم درخواستهای مکرر کارگران برای واریز بیمه ها  و دریافت دستمزدهایشان کارفرما هیچ توجهی به خواست و شرایط فلاکت بار 2400 کارگر این دو کارخانه نکرده است.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران زمزمه اعتصاب در میان 1200 کارگر کارخانه نورد لوله صفا در گرفته است و بنا بر اظهار کارگران این کارخانه چنانچه تا دهم تیر ماه جاری کارفرما دستمزد معوقه آنان را پرداخت نکند دست به اعتصاب خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – هشتم تیر ماه 1392

تجمع اعتراضی کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهواز

ایلنا 8تیرطی گزارشی ازتجمع اعتراضی امروزکارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهوازخبرداد.

بنا بهمین گزارش،بنقل ازجمعی از کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهواز ،کارفرمای آنها بخشی از حقوق قانونی آنها را پرداخت نکرده است.

نماینده این کارگران با اعلام این خبر گفت:این کارگران که تحت نظارت شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب فعالیت دارند علاوه بر اینکه از فروردین ماه سال جاری حقوق نگرفته اند بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس وسنوات (سال 91) نیز طلبکار‌اند.

او افزود: از مسئولان شهرداری بخصوص منتخبین جدید شورای شهر می خواهیم که پی‌گیر مطالبات معوقه ومشکلات کارگران شهرداری ها بویژه کارگران خدماتی منطقه 6 اهواز شوند.

در همین زمینه عاشور الحایی کارفرمای شرکت پیمانکاری اختر راه  جنوب در پاسخ به ادعای کارگران گفت:شرکت پیمانکاری اختر را جنوب هیچگونه مطالبه حقوقی وبیمه ای به کارگران خود ندارد.

او با بیان اینکه حقوق این کارگران روزمزدی هر ماهه طبق قانون به حساب این تعداد کارگر واریز شده است افزود:حقوق فروردین واردیبهشت کارگران پرداخت شده وحقوق تیر ماه نیز پنجشنبه هفته گذشته به حساب کارگران واریز شده است.

کارفرمای کارگران شرکت پیمانکاری اختر را جنوب همچنین گفت: حق بیمه ماه های فروردین و اردیبهشت 420 کارگر این شرکت در موعد‌های مقرر پرداخت شده و حق بیمه مربوط به ماه خرداد این کارگران نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: تنها مشکلی که باعث شده کارگران صبح امروز دست به تجمع اعتراضی بزنند ابهاماتی است که به پرداخت مبلغ اضافه کاری آنان در روزهای تعطیل مربوط می شود که این مسئله نیز مرتفع شده است.

تعطیلی یک کارخانه به دلیل بدهی و نگرانی کارگران

به گزارش7تیرایسنا،تعدادی از کارکنان شرکت سویا سان (مکسوی) در نامه‌ای به مسئولان کشور بازگشایی هرچه سریعتر کارخانه و بازگشت کارگران آن را خواستار شدند.

بر اساس این نامه، کارکنان شرکت سویا سان که یک شرکت تولید فراوده‌های سویا است، در هنگام فعالیت خود با حضور نمایندگان بانک کشاورزی در محل کارخانه مواجه می شوند و پس از مدتی با هدایت کارگران به بیرون شرکت، کارخانه از سوی نمایندگان بانک پلمپ می شود.

این اقدام در تاریخ 29 خرداد ماه جاری صورت گرفته و وجود بدهی‌های معوق، دلیل اصلی پلمپ کارخانه و بیکار شدن کارکنان شرکت ذکر شده است.

مدیر کارخانه سویا سان در این باره اظهار کرد که مجموع بدهی‌های این شرکت به بانک کشاورزی، 18 میلیارد تومان است که تا کنون 500 میلیون تومان آن پرداخت شده است.

 

مدیریت کارخانه به منظور حفظ کارخانه و بیکار نشدن کارگران، پیشنهاد کرده بود که با پرداخت 500 میلیون تومان، مابقی بدهی در 24 قسط بازپرداخت شود اما ظاهرا بانک کشاورزی این پیشنهاد را نپذیرفته و توقف تعطیلی کارخانه را به پرداخت 30 تا 40 درصد کل مبلغ بدهی در ابتدای امر و بازپرداخت مابقی بدهی طی دو سال منوط کرده که در نهایت به دلیل عدم توافق، بانک کشاورزی کارخانه مذکور را با هدف فروش آن پلمپ کرده است.

براساس این گزارش، کارگران شرکت مکسوی از مسئولان امر خواسته‌اند تا به جهت جلوگیری از به مخاطره افتادن معیشت نیروهای کار شاغل در این کارخانه در شرایط حساس کنونی، نسبت به بازگشایی کارخانه و بازگرداندن کارکنان آن مساعدت و اقدامات لازم را به عمل آورند.

خودداری کارفرما از واریز حق بیمه کارگران «لامپ الوند»

به گزارش8تیرایلنا،یکی از کارگران کارخانه لامپ الوند قزوین از پرداخت نشدن حق بیمه کارگران این کارخانه توسط کارفرما خبرداد و خواستار رسیدگی تامین اجتماعی واداره کار به این مسئله شد.

این کارگر 42 ساله کارخانه لامپ الوند قزوین که از سن 24 سالگی به عنوان یک کارگر ساده در این کارخانه مشغول به کار شده است گفت: مدیرعامل کارخانه لامپ الوند پنج ماه است که حق بیمه 23 کارگر خود را به اداره بیمه واریز نکرده است.

 این کارگر کارخانه لامپ الوند افزود: صاحب کارخانه در حالی حق و حقوق کارگران این کارخانه را نمی پردازد که هم اکنون با انتقال کارخانه از شهرک صنعتی البرز به شهرک صنعتی «لیا» مشغول سرمایه گذاریهای جدید است.

وی با اشاره به اینکه کارگران این کارخانه دارای سوابق طولانی هستند یادآور شد: در حال حاضر دفترچه های بیمه درمانی تمامی کارگران این کارخانه فاقد اعتبار است.

او با بیان اینکه وظیفه تامین اجتماعی است که پی گیر مطالبات بیمه‌ای کارگران باشد،تصریح کرد: وقتی برای پی گیری این موضوع به اداره تامین اجتماعی شهرک صنعتی قزوین مراجعه کردیم  به ما گفته شد وقتی حق بیمه ای برای شما واریز نشده است یعنی شما وجود خارجی ندارید.

او درادامه مشکلات کارگران گفت: این کارخانه از سال 87 تولید نداشته و از آن سال به بعد 76 کارگر آن به مرور تعدیل شده و امروز این تعداد به 23 کارگر رسیده است.

به گفته این کارگر وضعیت پیش آمده باعث شده است تا کارگران با داشتن سابقه کاری سخت و زیان آور برای بازنشستگی با مشکل مواجه شوند.

بانک مرکزی:نرخ تورم اردیبهشت 34 درصد( اختلاف 3 درصدی با نرخ مرکز آمار)

به گزارش8تیرمهر،بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1391 را معادل 34 درصد اعلام کرد.

برپایه این گزارش، اداره آمار بانک مرکزی اعلام کرد: خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1390 به شرح ذیل است:

- شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه 1392 به عدد 163.7 رسید.

- نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1391 معادل 34.0 درصد می‌باشد.

این در حالی است که مرکز آمار پیش از این نرخ تورم اردیبهشت ماه را براساس سال پایه 90 معادل 31 درصد اعلام کرده بود، بر این اساس محاسبه نرخ تورم اردیبهشت ماه بانک مرکزی و مرکز آمار به 3 درصد می رسد.

دلایل حادثه معدن طبس اعلام شد: قصور ۶۰ درصدی کارفرما

به گزرش8تیرفارس،رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با تشریح دلیل حادثه معدن ذغال سنگ طبس، 60 درصد قصوردراین حادثه رامتوجه کارفرما اعلام کرد.

 براساس این گزارش، هرمز ناصرنیا در یک نشست خبری در مورد سرانجام رسیدگی به حادثه معدن زغال سنگ طبس اظهار داشت:

- طبق قانون، هر معدن با بیش از 25 معدنکار باید یک مسئول ایمنی داشته باشد و معدن طبس نیز دارای مسئول ایمنی بود ولی او واجد شرایط نظام مهندسی نبوده است و دارای مدرک فوق دیپلم بوده نه مهندسی.

ناصرنیا درباره حادثه طبس، افزود: هوای معدن خوب تهویه نشده بود.

وی ادامه داد: در حوادث معدنی ممکن است مقصر، نیروی کار و اپراتور باشد و یا اینکه کارفرما به دلیل عدم تأمین تجهیزات و ابزار کافی دچار قصور شده باشد.

وی با بیان اینکه معدن زغال سنگ طبس تاکنون تعطیل بوده است، گفت: مجوز فعال شدن دوباره این معدن برای همان کارفرمای قبلی صادر شده است.

براساس این گزارش ، حادثه معدن زغال سنگ طبس در آذر سال گذشته 8 کشته به همراه داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه از برگزاری نشست اعضای هیئت مدیره این سازمان در روزهای 11 تا 13 تیر ماه در شیراز خبر داد و گفت: در این نشست نماینده وزیر صنعت که معمولاً معاون معدنی است، حضور خواهد داشت.

 

مرگ کارکرجوان براثرریزش دیواره های یک زمین گودبرداری شده

به گزارش 8تیرپایگاه خبری 125،ریزش دیواره های یک زمین گودبرداری شده در خیابان 17 شهریور، تیردوقلو، کوچه پوستی ،مرگ کارگر جوان را زیر آوار و خاک رقم زد.

مجید الوندی، رئیس ایستگاه 99 که در محل حادثه حضور داشت در این باره اظهار داشت: با رسیدن ناجیان 125 به محل حادثه، یک قطعه زمین به مساحت 120 متر مربع دیده می شد که به عمق 3 متر گودبرداری شده و کارگران در آن مشغول عملیات عمرانی وستون گذاری بودند.

وی افزود: به دلیل عدم رعایت ایمنی درامرگودبرداری،بخشی از یک دیواره تخریب شده و کارگر جوانی در زیر آن مدفون شده بود.

الوندی خاطرنشان کرد: آتش نشانان به سرعت به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با ایمن سازی محل حادثه عملیات آواربرداری را آغاز کرده و در کوتاهترین زمان ممکن موفق شدند کارگر 25 ساله افغانی را از زیر خاک و آوار خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند که متاسفانه فوت وی توسط آنان اعلام شد.

8تیرماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com