پس از سه روز تجمع در تهران؛

اعتراض کارگران فولاد زاگرس در قروه ادامه یافت



 

«بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس دیروز در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، کارگران پس از بازگشت از تهران، تصمیم گرفته‌اند با پی‌گیری شکایتشان در اداره کار، حکم بازگشت بکار خود را دریافت کنند.»

پس از بازگشت
۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح امروز تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگران که در تاریخ
۱۸ تیرماه به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» عنوان شده بود اخراج شده بودند، پس از برگزاری دو تجمع در روز‌های ۱۹ و۲۰ تیر ماه درمقابل اداره کار شهرستان قروه و استانداری کردستان سرانجام به دلیل آنچه از سوی کارگران اخراجی «بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان» خوانده شد، به تهران آمدند.

اعتراض کارگران اخراجی فولاد زاگرس روز دوشنبه،
۲۴ تیر ماه به خیابان پاستور تهران رسید و در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر ماه نیز در مقابل ساختمان مجلس ادامه یافت تا سرانجام آنان که سه روز متوالی را در گرمای کم‌سابقه خیابان‌های پایتخت گذرانده بودند و شب‌ها را در محوطه آرامگاه رهبر فقید انقلاب (بهشت زهرا) سپری می‌کردند، بدون دریافت پاسخ مشخصی از نمایندگان و دولت راهی شهرشان شوند.

با وجود این، کارگرانی که بامداد امروز به قروه رسیده بودند با همراهی سایر کارگران اخراجی که به تهران نیامده بودند، صبح امروز برای چهارمین روز متوالی تجمعی را در مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه برگزار کردند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع امروز کارگران به ایلنا گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس دیروز در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، کارگران پس از بازگشت از تهران، تصمیم گرفته‌اند با پی‌گیری شکایتشان در اداره کار، حکم بازگشت بکار خود را دریافت کنند.

او افزود: مسئولان در پاسخ به اعتراضات کارگران در تهران گفته‌اند با توجه به اینکه از جانب مدیر عامل کارخانه گفته شده هنوز این واحد تولیدی تعطیل نشده است، کارگران می‌توانند با طرح شکایت در اداره کار حکم بازگشت بکار خود را دریافت کنند.

نماینده کارگران فولاد زاگرس با بیان اینکه کارگران از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند، افزود: علاوه بر حدود
۸۰۰ هزار تومان هم به عنوان مانده تسویه حساب سال ۹۱ به همراه سنوات آن سال هنوز به کارگران پرداخت نشده است.

تجمع کارگران فولاد زاگرس پایان یافت/ بازگشت ناامیدانه به كردستان

چکیده: «مسئولان کشوری از طریق رسانه‌ها از سفر ما به تهران مطلع‌اند، اما با گذشت سه روز متوالی از این سفر، مسئولان کشوری هم مانند مسئولان استانی اعتنایی به خواسته‌های ما نکردند.»

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد زاگرس در تهران که بامداد روز دوشنبه (
۲۴ تیر ماه) در خیابان پاستور آغاز شده بود، صبح امروز نیز در مقابل ساختمان مجلس ادامه یافت و با وجود جلوگیری از ورود نمایندگان کارگران به ساختمان مجلس، کارگران به وعده‌های دیروز «قادرمرزی» نماینده شهرشان در مجلس اعتماد کردند و اینک به تدریج در حال متفرق شدن هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس در مقابل ساختمان مجلس در حالی خاتمه یافته است که شب گذشته حدود
۲۰ نفر از کارگران اخراجی این کارخانه که در ابتدای سفر ۱۸۰ کارگری دیگر را همراهی نکرده بودند، با سفر به تهران به جمع آنان پیوسته بودند.

به گفته یکی از کارگران، معترضان پس از گذشت سه روز از سفر به تهران ناچار شده‌اند به وعده‌های نمایندگان مجلس برای پی گیری مطالباتشان اعتماد کنند.
این کارگران دو شب گذشته را در محوطه مرقد رهبر فقید انقلاب، واقع در بهشت‌زهرای تهران گذرانده‌اند و با توجه به گرمای طاقت‌فرسای هوای تهران و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی، در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.

یکی از کارگران در حال ترک این اعتراض صنفی، با یادآوری اینکه کارگران پس از ناامیدی از مسئولان استانی راهی تهران شده بودند، به ایلنا گفت: مسئولان کشوری از طریق رسانه‌ها از سفر ما به تهران مطلع‌اند، اما با گذشت سه روز متوالی از این سفر، مسئولان کشوری هم مانند مسئولان استانی اعتنایی به خواسته‌های ما نکردند.

او با اشاره به مشهود بودن غم و ناامیدی در چهره كارگران اخراجی، گفت: به ما قول داده شده است تا روز یکشنبه هفته آینده (
۲۹ تیر ماه) که مجلس تعطیل است به نمایندگاه فرصت پی گیری بدهیم.

این کارگر اخراجی افزود: نماینده مرده شهرستان قروه به ما گفته است روز یکشنبه پنج نفر از کارگران را به نمایندگی از
۲۳۵ کارگر اخراجی فولاد زاگرس به تهران بفرستیم مطالباتمان را پی‌گیری کنند.

او افزود: بعد از گذشت سه روز فرصتی که مجلس از کارگران خواسته است تا به مشکلات رسیدگی کند، در صورت بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایمان به تجمعات خود ادامه خواهیم داد.

چرا كارگران فولاد زاگرس اعتراض‌شان را به تهران آوردند

چکیده: «کارفرما در بیشتر مواقع با ما قرار داد کار امضاء نمی‌کند/ کارفرما با کوتاهی در پرداخت سهم
۴ درصدی‌اش به سازمان تامین اجتماعی، مانع بازنشستگی کارگران شده است./این کارخانه برای سود دهی باید خط تولیدش را از چدن به فولاد تغییر دهد.»

سه شنبه
۱۸ تیرماه سال جاری، ۲۳۵ کارگر کارخانه «ذوب آهن فولاد زاگرس» واقع در استان کردستان به دلیل آنچه از سوی كارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» عنوان شده بود اخراج شدند و پس از برگزاری دو تجمع در استان كردستان سرانجام به دلیل آنچه «بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات كارگران» خوانده شد، تهران آمدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران اخراجی فولاد زاگرس در روزهای
۱۹ و ۲۰ تیرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند و دوشنبه ۲۴ تیرماه راهی تهران شدند و با تجمع در خیابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، خواستار بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند و روز بعد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

كارفرمای این كارخانه رقم بدهی‌اش را
۹۰ میلیارد تومان ذكر می‌كند و این واحد تولیدی را ورشکسته می‌داند، از همین رو به کارگران گفته‌ است تا آمدن سرمایه گذار جدید از بخش خصوصی، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

در همین رابطه، نمایندهٔ کارگران اخراجی فولاد زاگرس با اشاره به
۳ ماه حقوق معوقهٔ کارگران این کارخانه در سال ۹۲، می گوید: روز ۱۸ تیرماه سال جاری، کارخانه را تعطیل کردند و بازگشایی‌اش تا آمدن سرمایه گذارخصوصی امکان پذیر نیست چرا كه این کارخانه برای سود دهی باید خط تولیدش را از چدن به فولاد تغییر دهد.

این كارگر ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بسیاری از کارگران این کارخانه مشمول بازنشستگی پیش از موعد، تحت قانون مشاغل سخت و زیان آورند اما کارفرما با کوتاهی در پرداخت سهم
۴ درصدی‌اش به سازمان تامین اجتماعی، مانع بازنشستگی کارگران شده است.

این کارگر اخراجی فولاد زاگرس مدعی شده است: کارفرما در بیشتر مواقع با ما قرار داد کار امضاء نمی‌کند و اگر هم قرار دادی بین ما و کارفرما رد و بدل شود، زمانش یک تا سه ماهه و آنهم بصورت یکطرفه است، به طوریکه بعداز گذشت یک ماه از موعد قرار داد قبلی از ما خواسته می‌شود قرار داد سه ماهه گذشته را امضاء کنیم که برای ما هیچ ارزش حقوقی ندارد و کارفرما هرگاه اداره کرد می‌تواند عذر ما را بخواهد.

او در ادامه با اشاره به اعتراضاتی که کارگران این کارخانه در روزهای اخیر در مقابل نهاد‌های دولتی و حکومتی انجام داده‌اند تصریح می کند: تعطیلی کارخانه را تا ماه رمضان کش دادند بلکه از تحصن و اعتراض کارگران جلوگیری کنند.

حقوق معوقه كارگران به ما ربطی ندارد

«محمد رضا امامی» پیمانکار سابق کارخانه فولاد زاگرس به ایلنا می گوید: شرکت «خوان گل» بیش از
۶ سال پیمانکار کارخانه فولاد زاگرس بود که در ابتدای سال جاری به کارش خاتمه داد بنابراین ۳ ماه حقوق معوقهٔ سال جاری کارگران ربطی به پیمانکاری ندارد.

به گفتهٔ وی، کلیه حقوق و عیدی پرسنل تا پایان سال
۹۱ پرداخت شده اما سنوات و بن کارگری‌شان باقی مانده است.

امامی تصریح می کند: کارخانه فولاد زاگرس از شهریور ماه سال
۹۱ برای انجام تعمیرات به صورت غیر رسمی تعطیل است که پولی برای انجام آن وجود نداشت و چون پرسنل از ابتدای سال جاری کاملا بیکار بودند و در کارخانه صرفا حضور فیزیکی داشتند اعضای هیات مدیره به این نتیجه رسیدند كه پرسنل به مدت ۶ الی ۷ ماه حقوقشان را از بیمه بیکاری دریافت کنند تا کارخانه با کمک بخش خصوصی مجددا راه اندازی شود و تا حدی که من می‌دانم قول داده شده است اولین کسانی که به کار بازگردند کارگران سابق کارخانه باشند.

سو استفاده مدیران قبلی کارخانه از معاون اول رئیس دولت

«ابراهیم ملا بیگی» مدیر عامل شرکت فولاد زاگرس از ضرر متوالی
۵ الی ۱۵ میلیارد تومانی این کارخانه در ۱۰ سال اخیر خبر می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگا ایلنا با اشاره به بدهی
۹۰ میلیون تومانی کارخانه‌اش بیان می کند: سرمایه اولیه کارخانه ۴ میلیارد تومان بوده است. قانون تجارت می‌گوید اگر شرکتی ۵۰+۱ درصد زیان انباشته داشته باشد ورشکسته می‌شود. کارخانه فولاد زاگرس ۶۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد که بیش از ۱۰ برابر سرمایهٔ اولیه‌اش است.

این مقام کارفرمایی که
۲ ماه است به سمت مدیر عاملی کارخانه فولاد زاگرس منصوب شده می‌افزاید: ظرفیت تولید این کارخانه ۷۰ هزار تن چدن در سال است که جز در ۲ سال اول همیشه نصف این مقدار تولید شده و به دلیل آنکه صنایع بالا دستی و پایین دستی تولیدات این کارخانه در منطقه ایجاد نشده و تنها به تولید صنایع میانی (چدن) که قیمت تمام شدهٔ مواد اولیه از قیمت فروشش بیشتر است پرداخته‌اند کارخانه در طی ۱۰ سال گذشته به صورت متوالی ضرر داده است.

ملابیگی با اشاره به سو استفاده مدیران قبلی کارخانه فولاد زاگرس از آقای رحیمی معاون اول رئیس دولت می گوید: در طول این سال‌ها این کارخانه با توصیه معاون اول دولت و نامه نگاری‌های ایشان با وزارت صنعت، معدن و تجارت اجبارا به فعالیت خود ادامه داده است.

این مقام کارفرمایی در پایان تصریح می کند: تصمیم گرقته شده است کارخانه برای نجات از این شرایط به بخش خصوصی واگذار شود که ظرف یکی دو هفته آینده قراردادش منعقد می‌شود و یکی دو هفته بعد از آن، بخش خصوصی موظف است همهٔ معوقات کارگران را پرداخت کند و در ‌‌نهایت با راه اندازی مجدد کارخانه، کارگران سابق را به سر کارشان باز گرداند.

جلوگیری از ورود نمایندگان كارگران اخراجی فولاد زاگرس به داخل مجلس

چكیده:‌ «نماینده کارگران اخراجی فولاد زاگرس با اشاره به صحبت‌های امیدوار کنندهٔ روز گذشتهٔ «احمد قادرمرزی» نماینده مردم قروه (محل استقرار كارخانه) در مجلس شورای اسلامی، گفت: اما امروز لحن آقای سلیمانی متفاوت بود و از کارگران خواست تا تجمع مقابل مجلس را خاتمه دهند.»

در سومین روز حضور کارگران اخراجی فولاد زاگرس در تهران، صبح امروز
۱۸۰ نفر از این کارگران برای پیگیری مطالبات صنفیشان بار دیگر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند اما بر خلاف دیروز، از ورود نمایندگان کارگران که خواستار مذاکره با وکلای مجلس بودند به داخل ساختمان پارلمان جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگران که دوشنبه و سه شنبه هفته جاری (
۲۴ و ۲۵ تیر ماه) به ترتیب در خیابان پاستور تهران و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند پیش از این در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه نیز در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان دست به اعتراض زده بودند.

نماینده کارگران اخراجی فولاد زاگرس با اشاره به صحبت‌های امیدوار کنندهٔ روز گذشتهٔ «احمد قادرمرزی» نماینده مردم قروه (محل استقرار كارخانه) در مجلس شورای اسلامی، گفت: اما امروز لحن آقای سلیمانی متفاوت بود و از کارگران خواست تا تجمع مقابل مجلس را خاتمه دهند.

نماینده كارگران تاكید كرد: كارگران قصد تجمع در هیچ مكانی غیر از مجلس را ندارند.

نامه
۸ بندی كارگران فولاد زاگرس به رئیس قوه مقننه

چکیده: «برخی مسئولان شهرستان قروه به مشکلات مردم بخصوص کارگران توجه‌ای نشان نمی‌دهند و حتی حوصله شنیدن درد مردم را ندارند/ وقتی کارگران فولاد زاگرس برای پی گیری چرایی تعطیلی کارخانه و بیکاری خود به دفا‌تر این مسئولان مراجعه می‌کنند هیچ اهمیتی نمی‌دهند.»

نمایندگان کارگران کارخانه فولاد زاگرس در نامه‌ای
۸ بندی به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواسته‌های صنفی خود را طرح کردند.

به گزارش ایلنا، در تجمع امروز کارگران اخراجی ذوب آهن فولاد زاگرس در مقابل ساختمان مجلس، این کارگران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه مقننه از بی‌توجهی مسئولان استانی و سوءمدیریت کارخانه انتقاد کردند.

در این نامه که به امضای
۱۷۰ نفر از مجموع ۲۳۵ کارگر اخراجی رسیده است، ضمن اشاره به سوءمدیریت کارخانه، آمده است: علی‌رغم هشدارهایی که کارگران طی چندین تجمع به مسئولان داده بودند، اما مسئولان حوزه کار و تامین اجتماعی در پی گیری مطالبات صنفی کارگران موفق نبوده‌اند و به همین دلیل خواستار رسیدگی شما هستیم.

همچنین کارگران فولاد زاگرس در نامه خود به علی لاریجانی، از عملکرد برخی مسئولان استانی درشنیدن مشکلات کارگران گله‌مند بوده و آورده‌اند: برخی مسئولان [...] شهرستان قروه به مشکلات مردم بخصوص کارگران توجه‌ای نشان نمی‌دهند و حتی حوصله شنیدن درد مردم را ندارند و وقتی کارگران فولاد زاگرس برای پی گیری چرایی تعطیلی کارخانه و بیکاری خود به دفا‌تر این مسئولان مراجعه می‌کنند هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

کارگران امضاء کنند گان این «دست‌نوشته»، خواستار بازگشت به کار خود شده‌ و معوقات حقوقی سه ماهه گذشته‌شان را مطالبه کرده‌اند.

همچنین در بخش انتهایی نامه کارگران به رئیس قوه مقننه، درج سوابق سختی کار در پرونده بیمه تامین اجتماعی کارگران، دریافت مابه‌التفاوت سختی کار، بررسی پروندهای پزشکی کارگران با توجه به اینکه تعداد قابل توجه‌ای از کارگران به سبب سختی کار دچار عوارض ناشنوایی و دیسک کمر شده‌اند، و در ‌‌نهایت استمرار بیمه درمانی آنان که از اول اردیبهشت ماه فاقد اعتبار شده است از دیگر خواسته های کارگران عنوان شده است.