اخباروگزارشات کارگری13و 14و15 مردادماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

بر پایی   آزادانه              کارگرزندانی آزادبایدگردد               حداقل دستمزد باید      متناسب

تشکل های مستقل                                                          با   تامین    هزینه       زندگی

حق کارگران است                                                         کارگر وخانواده اش تعیین شود

- ادامه ی اعتصاب در پارس جنوبي

- اخراج 20 کارگر از شرکت بانتا آبیدر سنندج

- اعتصاب کارگران شهرداری اهواز وتجمعشان مقابل استانداری خوزستان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق وچندسال مزایایشان

- تعطیلی کارخانه سامان کاشی بروجرد و بیكاری ۴۰۰ کارگر

- بیانیه جمعی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

خطاب به کارگران، تشکل‌های کارگری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر

- مرکزآمارایران:نرخ تورم تیرماه9/33درصد،تورم نقطه به نقطه1/39درصد

- آموزش عمومی در محاق

ادامه ی اعتصاب در پارس جنوبي

کانون مدافعان حقوق کارگر - اعتصاب در شركت محور‌سازان واقع در پارس جنوبي كه از تاريخ 09/05/92 آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. اين شركت به رغم دريافت 900 ميليون تومان از كارفرماي خود، از پرداخت سه ماه حقوق كاركنانش خودداري كرده است. مديران اين شركت حتي همين اعتصاب 6 روزه را هم بهانه كرده‌اند تا پول بيشتري از كارفرما بگيرند؛ اما معلوم نيست با دريافت این رقم هم، پرداخت حقوق كارگران به تعويق نيفتد.

بدون مكانيزمي كه پيمانكار را مجبور به پرداخت حقوق كارگران كند، بي‌ترديد هيچ اقدامي نمي‌تواند پاسخگوي معيشت خانواده‌هاي چشم انتظار كارگران و كاركنان اين شركت باشد. 

اخراج 20 کارگر از شرکت بانتا آبیدر سنندج

به گزارش رسیده امروز یکشنبه 13/5/92 کارفرمای شرکت بانتا آبیدر سنندج تعداد 20 نفر از کارگران این شرکت را اخراج کرد. کارفرما دلیل اخراج این تعداد از کارگران را تعدیل نیرو بدلیل کاهش میزان کار اعلام نموده است. شایان ذکر است که کارگران اخراجی سابقه‌ی کاری 2 ماهه تا 2 ساله در درون شرکت بانتا را داشته‌اند که بدون پرداخت حقوق کاملشان از کار بیکار شده‌اند.

همانطور که در گزارش‌های قبلی از این شرکت ذکر شده بود، کارفرما قرار بود از هر کارگر مبلغ 150 هزار تومان بابت صدور بیمه کسر نماید و در عوض کسر مبلغ قید شده از حقوق کارگران روزمزد به آنها بیمه‌ی یک روزه تعلق بگیرد، یعنی کارگر تا زمانی از خدمات بیمه برخوردار است که در محوطه‌ی شرکت مشغول به کار باشد و در ایام تعطیل یا زمان بیکاری کارگر فاقد بیمه می‌باشد. این شرایط اعتراض کارگران را به همراه داشت که کارفرما نیز در مقابل این اعتراض‌ها، همه‌ی کارگران را با تهدید به اخراج به سر کار برگرداند.

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-13 مرداد 1392

اعتصاب کارگران شهرداری اهواز وتجمعشان مقابل استانداری خوزستان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق وچندسال مزایایشان

به گزارش14مردادمهر،بیش از 100 نفر از کارگران شهرداری اهواز صبح امروز دوشنبه دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق وچندسال مزایایشان، دست به اعتصاب زدندودر مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

برپایه این گزارش، کارگران شهرداری ناحیه‌های یک، سه و چهار با تجمع در مقابل استانداری خوزستان در اهواز به دنبال مطالبات خود بودند.

پس از اعتصاب این کارگران، شهردار منطقه شش اهواز با حضور در استانداری و صحبت با نمایندگان اعتصاب کنندگان، قول داد تا عصر امروز بخشی از حقوق کارگران واریز شود.

یکی از کارگران معترض گفت: حدود پنج سال است که حق شب کاری، تعطیلی و دیگر مزایا را به ما ندادند.

وی همچنین افزود: حقوقمان نیز از اردیبهشت ماه تا کنون که بیش از چهار ماه است را به ما ندادند.

وی یادآور شد: در ماه رمضان و با زبان روزه، حدود 100 کارگر به اینجا آمده‌ایم تا به نتیجه برسیم. هر کدام از ما زن و بچه داریم که ماه‌ها است چشم انتظار حقوق هستند.

این کارگر معترض توضیح داد: هنوز پس از دو سال اما حقوقمان طبق حقوق سال 90 – 91 واریز می‌شود و هیچ افزایش حقوقی نداشتیم.

به گفته وی، کارگران می‌گویند که اگر تا عصر امروز، همانگونه که شهردار منطقه شش قول داد حقوق‌مان واریز نشود فردا نیز به اعتصاب خود ادامه می‌دهیم. پنج سال است که صبر کردیم، امروز را نیز صبر می‌کنیم.

کارگران اعتصاب‌کننده در مقابل استانداری در اهواز معتقدند که حقوق و مزایای آنها طبق بندهای ثبت شده در اداره کار نیست و شهرداری ناقض برخی از بندهای اداره کار است.

تعطیلی کارخانه سامان کاشی بروجرد و بیكاری ۴۰۰ کارگر

ایلنا بتاریخ14مردادطی گزارشی، از تعطیلی کارخانه سامان کاشی و بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر با دو ماه و نیم حقوق معوقه خبر داد.

براساس این گزارش، قرارداد ۸۰ درصد کارگران کارخانه سامان کاشی موقت است که به دلیل فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی آنان وجود ندارد.این درحالیست که  هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود.

گفتنی است،کارخانه سامان کاشی واقع درکیلومتر12جاده بروجرد-خرم آباد یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید کاشی و سرامیک در کشور است.

بیانیه جمعی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

خطاب به کارگران، تشکل‌های کارگری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر

ما کارگریم!

کارگران، تشکل‌های کارگری!

ما امضاء کننده‌گان این بیانیه، جمعی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هستیم که بیش از یک سال است تحت پیگرد نیروهای امنیتی و مقام‌های قضایی دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم. اگر چه دور جدید تعرض به کمیته هماهنگی با هجوم گسترده به مجمع عمومی این تشکل کارگری در 26 خرداد سال 91 در شهر کرج آغاز گردید؛ اما پس از آن، بازداشت و محاکمه بسیاری از ما کارگران هم چنان ادامه یافت. در این مدت بارها اعضای کمیته هماهنگی در شهرهای رشت، سنندج، بوکان، مهاباد، سقز،... احضار و یا دستگیر شده و مورد ضرب و شتم و توهین و اهانت مامورین امنیتی قرار گرفتند. در نتیجه این سرکوب پلیسی، تاکنون تعدادی از ما به زندان تعزیری محکوم شده و بقیه اعضای کمیته هماهنگی در انتطار ابلاغ حکم مقام های قضایی می‌باشند.

کارگران! هم طبقه ای‌ها!

ما به عنوان جمعی از فعالین کارگری که در چندین ماه گذشته، تحت فشار نیروهای امنیتی و قضایی بوده ایم، بار دیگر اعلام می‌کنیم کمیته هماهنگی تشکلی کارگری است که در سال 84 و در نبود تشکل‌های مستقل کارگری ایجاد گردید و اعضای آن کارگرانی هستند که هدف شان کمک به سازمان‌یابی کارگران و آگاه شدن آنها از منافع و حقوق طبقاتی‌شان است. کمیته هماهنگی تشکلی مستقل در راستای خواسته‌ها و مطالبات کارگران بوده و هیچ اهداف پنهانی ندارد. ما امضاء کننده‌گان این بیانیه که بارها با بازجویی‌های طولانی، متهم به تبلیغ علیه نظام و عضویت و ارتباط با احزاب اپوزیسیون دولت ایران شده‌ایم؛ این اتهام‌ها را واهی و بی اساس می‌دانیم. ما کارگرانی هستیم که خود را بخشی از میلیون‌ها کارگر و خانواده‌های شان می‌دانیم که با سختی و مشقات بی‌شماری دست به گریبان بوده و امرار معاش می‌کنند. ما کارگریم و هر یک از ما مانند هزاران مزد بگیر دیگر، روزانه در مراکز مختلف تولیدی، خدماتی و یا پروژه‌ای برای گذران معاش کار می‌کنیم.

دوستان کارگر!

جرم ما این است که کارگریم و در یک تشکل کارگری به نام کمیته هماهنگی متشکل شده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که کارگران باید تشکل‌های طبقاتی خود را داشته باشند. مگر نه این است که سرمایه داران از انواع نهادها و سازمان‌های مختلف برای حفظ و تقویت سرمایه خود بهره می‌گیرند؛ پس چرا ما کارگران، تشکل‌های خود را نداشته باشیم؟ ما گفته‌ایم که کارگران نیاز به تشکل‌های فرمایشی ندارند که در نهادهای دولتی، رای به بی حقوقی بیشتر آنها بدهد. ما می‌گوئیم که حق آزادی تشکل، اجتماعات و آزادی بیان و اندیشه، از حقوق به رسمیت شناخته شده شهروندی است و کسی را نباید به این دلیل تحت پیگرد قرار داد و محاکمه و زندانی کرد.

ما کارگریم و بارها اعلام کرده‌ایم که به تعویق انداختن دستمزد کارگران توسط سرمایه‌داران جرم است و عاملین این اقدام را باید به اتهام تحمیل فقر و فلاکت به خانواده‌های کارگری و ایجاد استرس و نگرانی برای کارگران، به دادگاه کشاند و محاکمه کرد. ما گفته‌ایم که حتی تا آن زمان که سرمایه‌داری پابرجاست، "قراردادهای موقت کار" به عنوان قراردادهایی ننگین و قرون وسطایی باید لغو گردد؛ دستمزدهای متناسب با تورم واقعی به کارگران پرداخت شود؛ و داشتن مسکن، خوراک و پوشاک مناسب، تحصیل رایگان و مسافرت و تفریح،... از حقوق طبیعی کارگران و خانواده‌های آنهاست و نباید کسی از این نعمت‌های بشری محروم شود.

ما کارگریم و همواره خود را در کنار کارگران و همراه اعتراضات آنان برای دستیابی به خواست‌های این طبقه در سراسر ایران، از کیان تایر گرفته تا فولاد زاگرس در قروه کردستان و از پتروشیمی ماهشهر تا نیشکر خوزستان می‌دانیم.

کارگران! تشکل‌های کارگری! و انسان‌های آزادی‌خواه و عدالت‌طلب!

ما امضاء کننده‌گان این بیانیه نسبت به احضار، بازجویی و محاکمه خود که از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی شهرهای سنندج، رشت، مهاباد و بوکان ادامه دارد، اعتراض داریم و حکم‌های صادره توسط دادگاه شهر سنندج را ناعادلانه می‌دانیم و خواستار ابطال آن هستیم. ما ضمن قدردانی از تشکل‌های کارگری و کارگرانی که در این مدت به شکل‌های مختلف از ما حمایت و پشتیبانی کرده‌اند، از همه شما می‌خواهیم که به صفوف اعتراضی ما بپیوندید و از هر طریق ممکن ما را در جهت پایان دادن به سرکوب پلیسی علیه تمامی فعالان کارگری، از جمله کارگران و فعالان کارگری متشکل در کمیته‌ی هماهنگی یاری کنید. اعتراض ما بخشی از مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کارگران زندانی است که برای پیگیری خواست‌ها و مطالبات خود در همه‌ی عرصه‌ها، از جمله حق ایجاد تشکل‌های مستقل و متکی به خود کارگران و رهایی از وضعیت فلاکت بار موجود تلاش و فعالیت می‌کنند.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگری

امضاء کننده‌گان: اعضای کمیته هماهنگی برای کمک ایجاد تشکل های کارگری

1- خالد حسینی 2-غالب حسینی 3- وفا قادری 4- حامد محمودی‌نژاد 5-علی آزادی 6- جلیل محمدی 7- بهزاد فرج‌الهی 8- محمد مولانایی 9- واحد سیده 10- یوسف آبخرابات 11- ابراهیم مصطفی‌پور 12- جمال میناشیری 13- هادی تنومند 14- محمد کریمی 15- مجید حمیدي 16-فرامرز فطرت نژاد 17- سیروس فتحی 18- سعید مرزبان مقدم 19- مازیار مهرپور20- مسعود سلیم‌پور 21- میترا همایونی

12 مرداد 1392

مرکزآمارایران:نرخ تورم تیرماه9/33درصد،تورم نقطه به نقطه1/39درصد

به گزارش14مردادمرکزآمارایران،ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻞ( ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ  100=1390)در ﺗﻴﺮ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ 1392ﻋﺪﺩ 2/165 ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﻗﺒﻞ 3/2 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻞ ﻧﺴﺒﺖﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ( ﺗﻮﺭﻡ ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ) 1/39 ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﺩﺭﺻﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻞ (ﻧﺮﺥ ﺗﻮﺭﻡ ﺷﻬﺮﻱ) ﺩﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻣﺎﻩ ﻣﻨﺘﻬﻲﺑﻪ ﺗﻴﺮﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ 92ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ 9/33ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﺭﻡ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﻪ ﺧﺮﺩﺍﺩﻣﺎﻩ  1392 (6/32) ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﺳﺖ .

لینک گزارش کامل: http://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/reports/g_nerkhtavarom_92-4.pdf

آموزش عمومی در محاق

جعفر ابراهیمی

در آستانه معرفی کابینه حسن روحانی، محمدعلی نجفی به عنوان مطرح­ترین کاندیدای پست وزارت آموزش و پرورش در صدر گمانه زنی­ها قرار دارد، از سویی او مسئول کمیته­ای است به نام فرهنگیان، که وظیفه دارد وزیر مناسب را به حسن روحانی

معرفی نماید تا در کابینه دولت موسوم به تدبیر و امید سکان آموزش و پرورش را در دست گیرد. پس با این حساب گزینه نهایی برای این پست یا نجفی است و یا اینکه کمیته تحت مسئولیت او  وزیر مناسب را به حسن روحانی معرفی خواهد نمود، از همین حالا نقش درخور او در سیاست­ها و برنامه­های آتی این وزارتخانه مشخص و روشن است. در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد و وزیر آموزش و پرورش از این طریق معرفی و به در نهایت به وزارتخانه راه یابد، به نظر می­رسد ضمن تداوم روند خصوصی­سازی آموزش عمومی، برنامه­ها و استراتژی های آتی این وزارتخانه بر مبنای تفکر کارگزارانی و با جهت­گیری طبقاتی و در راستای گشودن درهای عرصه آموزش به روی صاحبان سرمایه طرح­ریزی و به اجرا در خواهد آمد.

لینک متن کامل: http://kanoonmodafean1.blogspot.fr/2013/08/blog-post_3.html

چهاردهم مردادماه 1392

akhbarkargari2468@gmail.com  

 

 

  اخباروگزارشات کارگری15مردادماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

بر پایی   آزادانه              کارگرزندانی آزادبایدگردد               حداقل دستمزد باید      متناسب

تشکل های مستقل                                                          با   تامین    هزینه       زندگی

حق کارگران است                                                         کارگر وخانواده اش تعیین شود

- مجموعه گزارشات اتحادیه آزادکارگران ایران درباره بازداشت 5 نفر از کارگران کیان تایر

- اطلاعیه شماره ده کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده: باز گرداندن بهنام ابراهیم زاده به زندان یک جنایت اشکار است!

- نهادهای مسئول در استان کردستان در هماهنگی با کارفرمای فولاد زاگرس درصدد تحمیل اخراج بر کارگران این کارخانه هستند- همراه با تصویر مصوبه کمیسیون اصل نود و حکم اخراج کارگران

- تعویق سه ماه حقوق كاركنان روزنامه خورشید و موسسه آتیه

- خبرهای کوتاه:

* تاخیر در پرداخت حقوق کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به سومین ماه رسید

*4 ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز

* اجبار کارکنان داروخانه‌ها به اضافه کاری بدون حقوق

* تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار

- مرگ کارگرچاهکن در اعماق چاه 16 متری

مجموعه گزارشات اتحادیه آزادکارگران ایران درباره بازداشت 5 نفر از کارگران کیان تایر:

خبر فوری- بدنبال بازداشت 6 نفر از کارگران کیان تایر موجی از خشم و التهاب کارگری بر فضای این کارخانه حاکم شده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در پی اعتراض روز 12 مرداد ماه کارگران کیان تایر که منجر به درگیری مختصری میان آنان و یکی از مامورین امنیتی شد و در نتیجه این درگیری دوربین فیلمبرداری وی طعمه شعله های حریق شد دیروز پلیس امنیت اسلامشهر 6 نفر از کارگران این کارخانه را احضار کرد و صبح امروز آنان در معیت نماینده هایشان عازم پلیس امنیت اسلامشهر شدند. لازم به یاد آوری این مامور امنیتی در پی اعتراض 12 مرداد ماه کارگران کیان تایر بدون مجوز قانونی وارد کارخانه شد و اقدام به فیلمبرداری از چهره های کارگران کرد که این امر خشم کارگران را بر انگیخت و در نتیجه درگیری مختصری که به همین علت پیش آمد دوربین وی به درون شعله های آتش افتاد و از بین رفت.

بنا بر اظهار کارگران کیان تایر این شش کارگر که از صبح امروز در پلیس امنیت اسلامشهر بوده اند بازداشت شده اند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران هم اکنون فضای بسیار ملتهبی بر کارخانه کیان تایر حاکم شده است و هر آن امکان اعتراضات بسیار گسترده و تندی از سوی کارگران کیان تایر به دلیل بازداشت همکارانشان میرود.

این شش کارگر از جمله کارگرانی هستند که اغلب در مذاکرات نماینده های کارگران با مسئولین نهادهای دولتی حضور داشته اند و کارگران کیان تایر بازداشت آنان را توطئه ای از سوی پلیس امنیت و شرفی برای به تمکین واداشتن خود میدانند. شرفی کارفرمای سابق این کارخانه است که در پی اعتراضات کارگران کیان تایر در سال 87  خلع ید شد و از یکماه پیش کارخانه بار دیگر به وی واگذار گردید که این امر از آنزمان تاکنون  با اعترضات گسترده ای از سوی کارگران کیان تایر  مواجه شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 مرداد ماه 1392

کارگران کیان تایر از لحظاتی پیش در اعتراض به بازداشت شش نفر از همکارانشان دست به تجمع اعتراضی در مقابل بخشداری چهاردانگه زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران کیان تایر در اعتراض به بازداشت شش نفر از همکارانشان از لحظاتی پیش دست به تجمع در مقابل بخشداری چهاردانگه زده اند و مصرانه خواهان آزاد همکاران در بند خود هستند.

شش کارگران کیان تایر پس از احضار به پلیس امنیت اسلامشهر که صبح امروز صورت گرفت حوالی ظهر رسما بازداشت شدند و این مسئله بر فضای اعتراضی حاکم بر این کارخانه دامن زد. کارگران کیان تایر اعلام کرده اند تا آزادی همکاران شان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

گزارش تکمیلی تجمع اعتراضی کارگران کیان تایر در مقابل بخشداری چهاردانگه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 مرداد ماه 1392

در صورت عدم آزادی 5 کارگر بازداشتی کارخانه کیان تایر، کارگران این کارخانه فردا نیز دست به اعتراض خواهند زد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال احضار 5 نفر از کارگران کیان تایر به پلیس امنیت اسلامشهر، آنان حوالی ظهر امروز رسما بازداشت شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کیان تایر پس از کسب خبر بازداشت همکاران خود بشدت خشمگین شدند و تعدادی از آنان دست به تجمع در مقابل بخشداری چهار دانگه زدند اما بدلیل عدم حضور بخشدار و فرا رسیدن ساعت تعطیلی کارخانه به اعتراض خود پایان دادند.

5 کارگر کیان تایر بدلیل آنچه که ضرب و شتم یک مامور امنیتی و سوزاندن دوربین اش در شعله های آتش توسط کارگران در اعتراض روز 12 مرداد ماه آنان خوانده شده است بازداشت شده اند.

کارگران کیان تایر از آنجا که این 5 کارگر بازداشتی از فعالین کارگری کارخانه می باشند و همیشه در کنار نماینده هایشان مدافع حقوق همکاران خود بوده اند و در روز درگیری در محل حضور نداشته اند این دستگیری را اقدامی هدفمند از سوی پلیس امنیت در همکاری با کارفرما برای به تمکین واداشتن خود تلقی میکنند.

کارگران کیان تایر اعلام کرده اند در صورت عدم آزادی همکارانشان فردا نیز به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

لازم به یادآوری است در دو خبر قبلی که امروز از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران در رابطه با بازداشت کارگران کیان تایر منتشر شد تعداد این کارگران 6 نفر ذکر شده است که بدینوسیله با اعلام تعداد کارگران بازداشتی به تعداد 5 نفر، خبرهای قبلی تصحیح میشود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 مرداد ماه 1392

اطلاعیه شماره ده کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده: باز گرداندن بهنام ابراهیم زاده به زندان یک جنایت اشکار است!

 مخالفت مقام دادستانی باتمدید مرخصی فعال کارگری وکودک بهنام ابراهیم زاده.

 بهنام ابراهیم زاده از فعالین کارگری وکودک و از اعضای کمیته پیگیری تشکلهای آزاد کارگری وجمعیت دفاع از کودکان کار وخیابان که چندی پیش برای پیگیری درمان تنها فرزند بیمارش نیما به مرخصی آمده بود امروز سه شنبه پانزدهم مرداد برای تمدید مرخصی خودبه دادستانی تهران مراجعه کرد اما دادستانی تهران با ادامه مرخصی وی که بتوان در کنار فرزند بیمارش بماند مخالفت کردند.

 مقامات به جای موافقت با تمدید مرخصی به وی پیشنهاد اینکه عفو بنویسد داده اند اما وی به این درخواست جواب رد داده است؛ برگرداندن بهنام به زندان ظلمی آشکار به خانواده بهنام و کودک بیمارش نیما ابراهیم زاده است که طی روزهای آینده باید در بیمارستان محک کودکان برای روند درمانش بستری شود ومراحل سخت شیمی درمانی را پشت سر بگذراند نیما به جز دوری از پدر باید دردشیمی درمانی و استرس و دیگر ناراحتی ها را هم بکشد.

 کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده مخالفت با تمدید مرخصی وبرگرداندن بهنام را به زندان به شدت محکوم کرده وخواهان آزادی تمامی فعالان کارگری و زندانیان سیا سی می باشد!

 کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده- پانزدهم مرداد ۱۳۹۲

 شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

 آقای محمود صالحی٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

نهادهای مسئول در استان کردستان در هماهنگی با کارفرمای فولاد زاگرس درصدد تحمیل اخراج بر کارگران این کارخانه هستند- همراه با تصویر مصوبه کمیسیون اصل نود و حکم اخراج کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران: از شروع اعتراضات کارگران اخراجی فولاد زاگرس نزدیک به یکماه گذشت. در این مدت، این کارگران یکروز در مقابل دفتر بیت رهبری و بمدت سه روز در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اخراج خود دست به تجمع زده اند. علاوه بر این کارگران فولاد زاگرس بارها در مقابل اداره کار شهرستان قروه و استانداری کردستان دست به تجمع زده  و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شده اند.

این کارگران تا 20 سال سابقه کار دارند، از اول سال تاکنون دستمزدی دریافت نکرده اند و بسیاری از آنان بدلیل شرایط سخت و زیان آور کار دچار لطمات شدید جسمانی شده اند.

در آخرین تجمع کارگران فولاد زاگرس که در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد کمیسیون اصل نود مجلس با برگزاری جلسه ای با شرکت مدیر عامل و سهامداران کارخانه و نماینده های کارگران بر شفاف سازی فروش کارخانه و تعهد خریدار نسبت به حفظ و بکار گیری کارگران صحه گذاشت و اواخر هفته گذشته صورتجلسه کمیسیون اصل نود به طرفین ارجاع شد. با اینحال اداره کار و فرمانداری شهرستان قروه از آنجا که در صورت اخراج کارگر توسط کارفرما و تمایل داوطلبانه کارگر برای به وصل بیمه بیکاری، رابطه کاری اش با کارفرما قانونا پایان یافته تلقی میشود، در تلاشند تا با سر دواندن کارگران، آنان را وادار به وصل به بیمه بیکاری به صورت داوطلبانه و به میل و اراده خود کنند. این در حالی است که بر اساس ماده 12 قانون کار در صورت تغییر مالکیت کارخانه ای، تعهدات کارفرمای قبلی در قبال کارگران عینا به کارفرمای بعدی منتقل میشود و چنانچه در این بین وقفه ای چند ماهه در تولید پیش بیاید کارفرما باید با ارئه مدارک لازم به مراجع ذیربط و تصویب آن در شورایعالی کار بمدت معینی که توسط این شورا تعیین میشود کارگران خود را جهت وصل به بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند و پس از پایان مدت تعیین شده، کارگران بر سر کارهای خود بازگردند. اما علیرغم اینهمه صراحت قانونی و نیز تاکید کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اداره کار و فرمانداری شهرستان قروه بعلاوه استانداری کردستان در همدستی با کارفرمای کارخانه فولاد زاگرس بدون طی این مراحل و با تلاش برای وصل داوطلبانه کارگران به بیمه بیکاری در صدد تکمیل سیکل اخراج 235 کارگر این کارخانه هستند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از تاریخ 31 تیر ماه که کارگران اخراجی فولاد زاگرس پس از جلسه کمیسیون اصل نود به شهرستان قروه باز گشته اند هر روز در کارخانه حاضر میشوند و دفتر حضور و غیابی را که خود تدارک دیده اند امضا میکنند. این کارگران از آنزمان تانون دوبار نیز در مقابل اداره کار شهرستان قروه دست به تجمع اعتراضی زده اند و در آخرین اقدامش شان در حوزه استانی، امروز شکایتی را از کارفرما بدلیل عدم پرداخت دستمزد و اخراج از کار به اداره کار شهرستان قروه تسلیم کردند.

 این کارگران اعلام نموده اند در صورت تداوم روش فعلی مسئولین استانی نسبت به مصوبه کمیسیون اصل نود و عدم پرداخت دستمزدشان از سوی کارفرما، احتمالا بار دیگر تجمعات اعتراضی خود را در مقابل مجلس شورای اسلامی از سر خواهند گرفت و تسلیم بند و بستهای مسئولین استانی با کارفرما نخواهند شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 مرداد ماه 1392

لینک تصویر مصوبه کمیسیون اصل نود و حکم اخراج کارگران:

http://www.etehadyh.com/?page=news&nid=3191

تعویق سه ماه حقوق كاركنان روزنامه خورشید و موسسه آتیه

به گزارش15مردادایلنا،دستمزد جمعی از كاركنان بخش‌های تحریریه و فنی روزنامه خورشید در سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

براساس این گزارش،یکی از خبرنگاران این روزنامه که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر گفت: حقوق نزدیک به ۱۰۰ نفر از كاركنان روزنامه خورشید، سه ماه است که پرداخت نشده است. آقای تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید با وعده، پرداخت حقوق خبرنگاران را ۳ ماه است که به تعویق می‌اندازد.

وی در ادامه با بیان اینکه «روزنامه خورشید وابسته به موسسه آتیه و هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند» تصریح کرد: نزدیک به ۱۰۰ کارمند موسسه آتیه نیز ۳ ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

این خبرنگار معترض در پایان با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی کشور بیان کرد: تعویق سه ماهه حقوق، فشار معیشتی بر خبرنگاران روزنامه را چند برابر کرده است تا جایی که برخی از پرداخت هزینه اجاره خانه‌شان ناتوان شده‌اند.

خبرهای کوتاه:

تاخیر در پرداخت حقوق کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به سومین ماه رسید

310کارگر شاغل  (150 کارگر رسمی و160کارگر قرار دادی) در کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

4 ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز

۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری «کیاوش جنوب» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند از فروردین ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این کارگران با قرارداد موقت به عنوان نگهبان تصفیه خانه‌ها و سایر تجهیزات شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و دارای سابقه کاری ۱۱ساله هستند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حقوق مرخصی سال گذشته آنان (۹۱) نیز به حساب‌شان واریز نشده است.

اجبار کارکنان داروخانه‌ها به اضافه کاری بدون حقوق

برخی داروخانه‌های شهرستان لارستان با اجبار کارکنانشان به اضافه کاری بدون حقوق از آن‌ها بهره کشی می‌کنند، این در حالی است كه اجبار کارکنان حتی به نیم ساعت اضافه کاری بدون حقوق، نقض آشکار حقوق بنیادین کار است.

تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار

تعداد بسیار زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شیشدار  همانند شرکت فجر ایلام، گویا نخ، زرین بافت، کارتن سازی، دیبا نخ، آرام نخ، صابون سازی کویر، فراز شیمی، گونی بافی، نخ ایلام، فراورده‌های گوشتی سالم، حوله قائم، کیک مهنا، معراج نخ، ترشی جات ساجی فر، شرکت شیمیایی رفاه، پروفیل پارس غرب و د‌ه‌ها واحد تولیدی و صنعتی دیگر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کارگران آنان بیکار شده‌اند.

مرگ کارگرچاهکن در اعماق چاه 16 متری

پایگاه خبری125 بتاریخ15مرداد،ازبرق گرفتگی و مرگ کارگرچاهکن جوان در اعماق چاهی به عمق 16 متر در خیابان شادآباد ، خیابان 17 شهریور، 15 متری دوم، دربعد از ظهر روز گذشته خبرداد.

مهدی فتحی(افسر آماده منطقه پنج عملیات) كه در محل حضور داشت در این باره گفت: در محل حادثه یک ساختمان در حال ساخت مشاهده می شد كه كارگری 35 ساله افغانی دچار برق گرفتگی ودر انتهای چاهی به عمق 16 متر گرفتار شده بود.

وی افزود: نجاتگران همزمان با ایمن سازی محل حادثه با استفاده از ابزار و لوازم تخصصی نجات چاه موفق شدند در كوتاهترین زمان ممكن كارگر را از چاه بیرون آورده و تحویل امدادگران اورژانس دادند كه با معاینات پزشكی مرگ كارگرجوان تایید شد.

پانزدهم مردادماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com