اخباروگزارشات کارگری16مردادماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com

بر پایی   آزادانه              کارگرزندانی آزادبایدگردد               حداقل دستمزد باید      متناسب

تشکل های مستقل                                                          با   تامین    هزینه       زندگی

حق کارگران است                                                         کارگر وخانواده اش تعیین شود

- کارگران بازداشتی کیان تایر آخر وقت دیشب آزاد شدند

- صدور حکم زندان تعزیری برای 3 تن از فعالان کارگری مهاباد

- قوه قضائیه و احکام سنگین برای کارگران

- ادامه اعتراضات كارگران فولاد زاگرس برای بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه

- اخراج 16 تن دیگر از کارگران شرکت بانتا آبیدر سنندج

- محرومیت ازبازنشستگی تعدادی از کارگران شرکت کروم کمیکال به دلیل عدم پرداخت حق سختی کار از طرف کارفرما

- خبرهای کوتاه:

*تأخیر4ماهه در پرداخت حقوق 300 کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایرواخراج ۵۰ کارگر

* تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل

- خانه‌نشینی2 میلیون جوان!

- پیوستن ده ها هزار تونسی به اعتراضات خیابانی علیه دولت حاکم

کارگران بازداشتی کیان تایر آخر وقت دیشب آزاد شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: 5 کارگر کارخانه کیان تایر که صبح دیروز پس از احضار  به پلیس امنیت اسلامشهر بازداشت شده بودند آخر وقت دیشب آزاد شدند. این کارگران که از فعالین کارگری کارخانه کیان تایر هستند به بهانه انچه که ضرب و شتم یک مامور امنیتی حین فیلمبرداری اش در اعتراض روز 12 مردادماه این کارگران خوانده شده است صبح دیروز احضار و بازداشت شده بودند.

بدنبال این بازداشتها، ظهر دیروز تعدادی از کارگران کیان تایر در مقابل بخشداری چهاردانگه دست به تجمع زدند و خواهان آزادی همکاران خود شدند.

کارگران کیان تایر اعلام کرده بودند که چنانچه همکارانشان آزاد نشوند دست به اعتراضات گسترده تری خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16 مرداد ماه 1392

صدور حکم زندان تعزیری برای 3 تن از فعالان کارگری مهاباد

بنا به خبر رسیده دادگاه انقلاب مهاباد 3 تن از کارگران و فعالین کارگری عضو کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در این شهر را به 2 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

بر پایه این خبر 3 تن از فعالین کارگری مهاباد به نام‌های محمد مولانائی، یوسف آب‌خرابات و واحد سیده روز دوشنبه 14 مردادماه به اداره اطلاعات این شهر احضار و احکام صادره به آنان ابلاغ شد. این احکام به مدت 20 روز قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدید نظر می‌باشد.

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن محکوم نمودن احکام صادره بر علیه محمد مولانائی، یوسف آب‌خرابات و واحد سیده خواهان شکسته شدن این احکام و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می‌باشد.

اخبار بیشتر در باره دستگیری فعالین کارگری در مهاباد

http://www.khamahangy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1279:1391-11-30-11-45-44&catid=10:1389-12-23-23-55-18&Itemid=26

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-16 مرداد 1392

قوه قضائیه و احکام سنگین برای کارگران

کارگران، فعالان و تشکل‌های کارگری؛

جنبش کارگری ایران با تمام مشکلاتی که کارفرمایان و دولت حامی آنان برایش به وجود آورده اند، همواره مبارزات خود را علیه هر گونه نابرابری و بی حقوقی خود و مردم محروم جامعه به پیش می برند و در این راه مشخصا" دچار هزینه های سنگینی شده‌اند.

با نگاهی گذرا به اخبار و گزارشات منتشره در رسانه‌های مختلف، متوجه خواهید شد که قوه قضائیه ایران آستین ها را بالا زده تا به هر شکل ممکن مبارزات جاری جنبش کارگری و فعالان این جنبش را سرکوب و آنان را خانه نشین کند. ما روزانه شاهد این واقعیت هستیم که نهادهای امنیتی و دولتی، کارگران را احضار، بازداشت و زندان می‌کنند و تمام این فشارها همه و همه دستورش از طرف قوه قضائیه صادر می شود و در پرتو آن کارفرمایان به میل خود کارگران را از کار اخراج می‌کنند و به میل خود دستمزدها را تعیین می‌کنند. هر چند درخواست کننده برای احکام دستگیری یا احضارها توسط اداره اطلاعات صورت می گیرد، اما با کمال تاسف عده ای قاضی نیز که بر سر میز قدرت نشسته اند چشم و گوش بسته و بدون هیچ گونه تحقیقی، دستورات اداره اطلاعات را مو به مو اجرا و حتی از آنان استعلام می کنند که به فلان متهم چند سال حکم بدهند.

بر کسی پوشیده نیست که همه این فشارها بر کارگران و فعالان کارگری کاملا با هماهنگی محافظین سرمایه صورت می‌گیرد اما در شعار و صحبت‌های که به خورد اذهان عمومی می‌دهند، چنین وانمود می‌کنند که قوه قضائیه مستقل و هر قضاتی بر اساس مدارک مستند احکام را علیه متهم صادر می‌کند. این  برای من کارگر و هزاران کارگر دیگر این سوال را بوجود می‌آورد که قوه محترم قضایی، لطفا به ما کارگران بگوید جرم آن چند کارگری که در شهر های مهاباد، رشت، بوکان و سنندج دستگیر شدند و هر کدام از آنان را به یک الی دو سال یا بیشتر به حبس تعزیری محکوم کردید، چیست!؟ لطفا توضیح دهید که جرم فعالین کارگری که هم اکنون در زندان به سر می‌برند، چیست؟!

کارگران، مردم آزادیخواه؛

همانطور که اطلاع دارید؛ حاکمیت سرمایه‌داری در تمام دنیا با یک بحران عظیم اقتصادی دست به گریبان است. آنها سعی می‌کنند که بار سنگین این بحران را به دوش طبقه کارگر بیندازند. دستمزدهای چند برابر زیر خط فقر  برای کارگران شاغل و بی حقوقی کامل و عدم ایجاد امکانات ابتدایی برای کارگران بیکار و اخراجی، زندگی را طاقت فرسا و غیر قابل تحمل کرده است. فقر و فلاکت بیداد می‌کند و در کنار آن بنگاه‌های نیروی مادی و مافیای اقتصادی، زندگی و معیشت توده کارگر و اقشار ستمدیده جامعه را وارد مخاطره جدی کرده است. حاکمیت سرمایه‌داری برای گذر از بحرانی که خود درست کرده است، حاضر است یک بحران انسانی را هم بوجود آورد. نوک تیز حمله به کارگران و فعالین کارگری دقیقا به منظور سرکوب مبارزات کارگری و مرعوب کردن حنبش کارگری است تا در مقابل این همه بیحقوقی سکوت کنیم. به این اعتبار امروزما  کارگران و فعالین کارگری بیشتر از هر زمان دیگری باید ضمن افشای حیله‌ها و نیرنگ‌های سرمایه‌دار ان و محافظین رنگارنگشان، قدم برای ایجاد تشکل‌های توده‌ایی طبقاتی برداریم و بیشتر از هر زمان دیگری به اتحاد و همبستگی طبقاتی و همدلی و همکاری نیازمندیم.

بدون شک طبقه کارگر ایران ضمن محکوم کردن این احکام سنگین و ناعادلانه علیه فعالان کارگری، خواستار آزادی تمام کارگران زندانی و کلیه زندانیان سیاسی است. ما کارگران حق هر گونه اعتراض را به این احکام ناعادلانه را برای خود محفوظ می دانیم و از کلیه کارگران، تشکل های کارگری و انسان‌های آزادیخواه انتظار می‌رود که در مقابل این همه فشار علیه  کارگران ایران سکوت نکنند و از هر راه ممکن اعتراض خود را به قوه قضائیه برسانند.

14/5/92 محمود صالحی

ادامه اعتراضات كارگران فولاد زاگرس برای بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه

به گزارش16مردادایلنا،صبح امروز ۲۰۲ از کارگر اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» با تنظیم شکایت مشترکی در اداره كار شهرستان قروه، درخواست رسمی بازگشت به كار خود را ارائه دادند.

بنا بهمین گزارش،روز گذشته نیز حدود ۱۷۰ نفر از کارگران اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» برای پیگیری مطالبات صنفی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کرده بودند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع دیروز،گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس روز ۲۶ تیر ماه در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، با وجود آنكه کمسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای در تاریخ ۳۱ تیرماه کارفرما را متعهد به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در اولین فرصت و عدم قطع رابطه کاری با کارگران کرده بود، متاسفانه کارفرما نسبت به نتایج جلسه كمیسیون اصل 90  بی‌توجه‌ای نشان داده و به آن عمل نمی‌کند.

او افزود: این کارگران با تجمع خود در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مصوبات کمسیون اصل نود مجلس، خواستار بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند.

نماینده کارگران فولاد زاگرس با بیان اینکه کارگران از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند، افزود: با توجه به اینکه کارگران در وضعیت نامناسب معیشتی قرار دارند خواستار بازگشت به کار و دریافت معوقات حقوقی خود هستند.

اخراج 16 تن دیگر از کارگران شرکت بانتا آبیدر سنندج

به گزارش رسیده شرکت بانتا آبیدر سنندج 16 کارگر دیگر را در روز دوشنبه 14/5/92 به دلیل واهی کاهش میزان کار اخراج نمود.

کارفرمای شرکت بانتا آبیدر سنندج برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفظ سرمایه‌ی خود دست به اخراج کارگران زده است و قرار است انجام بقیه‌ی پروژه را به پیمانکاران دیگر واگذار کند تا بدین وسیله از پرداخت حقوق و سنوات کارگران نیز شانه خالی کند. نداشتن قرارداد کاری و بیمه، دست کارفرما را در اخراج کارگران باز گذاشته است. این شرکت در تاریخ 13 مرداد نیز 20 کارگر دیگر را اخراج کرده بود.

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-16 مرداد 1392

محرومیت ازبازنشستگی تعدادی از کارگران شرکت کروم کمیکال به دلیل عدم پرداخت حق سختی کار از طرف کارفرما

به گزارش16مردادفارس،تعدادی از کارگران شرکت کروم کمیکال در مازندران به دلیل پرداخت نشدن حق سختی کار از طرف کارفرما از بازنشسته شدن محروم‌اند.

براساس این گزارش،کارگران شرکت «کروم کمیکال» در شهرستان میاندرود به دلیل پرداخت‌نشدن چهار درصد حق سختی کار توسط کارفرما از بازنشستگی محروم شده‌اند.

این کارگران که تعداد آنها 16 نفر است در این مدت هشت ماهه به‌طور میانگین هر کدام  شش تا 8 میلیون تومان از تامین اجتماعی طلب‌کار هستند.

رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان میاندرود در این مورد گفت: در ماه‌های گذشته به مسئولان این شرکت اصرار کرده‌ایم تا بر اساس قانون نسبت به پرداخت چهار درصد بازنشستگی کارگران اقدام کنند اما هر بار به دلیلی این اتفاق نیفتاده است.

خبرهای کوتاه:

*تأخیر4ماهه در پرداخت حقوق 300 کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایرواخراج ۵۰ کارگر

4ماه است که حقوق 300کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایرپرداخت نشده است. علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز پرداخت نشده است.

همچنین حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری کارشان، در خردادماه سال جاری با اتمام قرار داد کاری‌شان اخراج شدند. شدند.

* تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل

20نفر از كارگران خدماتی روزمزد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل ۱۶ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این کارگرانحدود5سال سابقه کاری دارندوطی این سال ها حق بیمه این کارگران پرداخت نشده است.

منبع:ایلنا-16مرداد

خانه‌نشینی2 میلیون جوان!

با وجود مباحث فراوان مطرح شده در 8 سال اخیر درباره فراهم شدن امکان اشتغال برای میلیون ها نفر؛ اما آمارها نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان همچنان بالای 20 درصد و بیکاری برای زنان نیز 2 برابر مردان است. موضوع قابل تامل اینکه در سالهای اخیر نرخ بیکاری جوانان به میزان 4 درصد و بیکاری زنان 8.4 درصد افزایش یافته است.

یکی از مهم ترین و پرچالش ترین مباحث مطرح درباره بیکاری و عدم امکان ورود کارجویان به بازار کار کشور، بخش کارجویان جوان و به عبارتی گروه اصلی متقاضی کار در کشور است که متاسفانه در سال های گذشته همواره نرخ بیکاری در این گروه ها چه در بخش مردان و چه زنان بالا و قابل تامل بوده است.

جوانان جویای کار و اغلب گروه های فارغ التحصیل دانشگاهی کشور در گروه سنی 15 تا 24 و یا 15 تا 29 سال قرار می گیرند. با وجود طرح مباحث فراوان و ارائه آمارهای گوناگون از اقدام دولت های نهم و دهم برای اشتغال زایی در این گروه ها، نرخ بیکاری کارجویان جوان کشور همچنان بالا مانده است.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در پایان سال 91 از مجموع 2 میلیون و 944 هزار و 158 نفر بیکار در سطح عمومی، 1 میلیون و 973 هزار و 817 نفر در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار داشته اند. به عبارت دیگر حدود 70 درصد کل بیکاران کشور بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران را جوانان تشکیل داده اند.

این موضوع نشان دهنده ادامه روند نامتعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار کشور و باقی ماندن شدت تقاضای کارجویان به دلیل عدم ورود به بازار کار شده است تا جایی که در سال 92 نیز همچنان بازار کار با فشار متولدین دهه 60 برای ورود به بازار کار مواجه است و احتمالا این فشار تا نیمه دهه 90 نیز ادامه خواهد یافت.

بررسی عملکرد دولت های نهم و دهم از سال 84 تا 91 نیز نشان می دهد در سال 84 تعداد بیکاران جوان 15 تا 29 ساله در کشور 1 میلیون و 926 هزار و 896 نفر از کل 2 میلیون و 674 هزار و 866 نفر بوده است. به بیان دیگر در سال اول فعالیت دولت نهم حدود 75 درصد کل بیکاران کشور را جوانان تشکیل داده اند.

وضعیت بیکاران جوان از 84 تا 91

در سال 85 از مجموع 2 میلیون و 642 هزار و 648 نفر بیکار کشور 1 میلیون و 913 هزار و 617 نفر در گروه سنی 15 تا 29 سال بوده و معادل حدود 75 درصد کل کارجویان در این گروه سنی قرار داشته اند. این رقم در سال 86 از کل 2 میلیون و 486 هزار و 238 نفر بیکار 1 میلیون و 803 هزار و 982 نفر بود.

در سال 87 تعداد بیکاران کشور 2 میلیون و 392 هزار و 179 نفر بوده که از این تعداد نیز 1 میلیون و 747 هزار و 336 نفر جوان بوده اند. از آمار 2 میلیون و 839 هزار و 971 نفری بیکاران سال 88 نیز 1 میلیون و 922 هزار و 980 نفر جوانان 15 تا 29 سال بوده اند.

آمار سال 89 نشان می دهد که از 3 میلیون و 218 هزار و 329 نفر مجموع بیکاران کشور، 2 میلیون و 196 هزار و 233 نفر معادل بیش از 68 درصد را جوانان جویای شغل تشکیل داده بود. در سال 90 نیز 2 میلیون و 877 هزار و 608 نفر در کشور بیکار بوده اند که از این تعداد 1 میلیون و 910 هزار و 72 نفر جوان بوده است.

به صورت کلی سهم بیکاری زنان نسبت به مردان در سال های فعالیت دولت های نهم و دهم به مراتب بیشتر از مردان و تا 2 برابر بوده است. نکته حائز اهمیت در آمار 8 ساله بیکاری کشور این است که با وجود ادعای اشتغال زایی میلیونی و مهار بیکاری در استان ها؛ نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله یا همان گروه اصلی جویای کار کشور از 20.6 درصد در سال 84 به 24.5 درصد در سال 91 افزایش یافته است.

بیکاری زنان 2 برابر مردان

برداشت از آمار ارائه شده این است که نه تنها جوانان در فاصله 8 سال گذشته امکان چندانی برای ورود به عرصه بازار کار کشور نیافته اند، بلکه در پایان سال گذشته نرخ بیکاری در گروه جوانان 15 تا 29 ساله افزایش نیز یافته است. حال ممکن است بخشی از این افزایش مربوط به بالا رفتن تعداد تقاضاهای ورود به بازار کار کشور باشد، اما آنچه که مسلم است اینکه اقدامات موثری برای متعادل شدن عرضه و تقاضای نیروی کار در سال های اخیر با وجود ادعاهای مطرح شده صورت نگرفته است.

جدول 8 ساله بیکاری جوانان 15 تا 29 سال

تعدادبیکاران‌مرد

تعدادبیکاران‌زن

نرخ‌بیکاری‌عمومی

نرخ‌بیکاری‌جوانان

تعدادبیکاران‌جوان

سال

1269265

657631

11.5

20.6

1926896

84

1288980

624636

11.3

20.8

1913617

85

1211216

592765

10.5

20

1803982

86

1187033

560302

10.4

20.4

1747336

87

1355667

567313

11.9

22.1

1922980

88

1482622

713610

13.5

25.5

2196233

89

1292016

618055

12.3

24

1910072

90

1333416

640400

12.2

24.5

1973817

91

افزایش 8.4 درصدی نرخ بیکاری زنان!

با وجود گرایش روزافزون زنان برای ورود به بازار کار کشور، اما نرخ بیکاری در این گروه با فاصله معناداری از گروه مردان قرار دارد. نرخ بیکاری زنان 15 تا 29 ساله از 29.9 درصد در سال 84 به 38.3 درصد در پایان سال 91 افزایش یافته است. نرخ بیکاری زنان این گروه در سال 85 به میزان 29.5 درصد، در 86 معادل 29.5 درصد، 87 به میزان 31.8 درصد، در سال 88 معادل 31 درصد، در 89 به میزان 39.7 درصد، در سال 90 نیز 40.3 درصد و در پایان سال گذشته نیز 38.3 درصد بوده است.

منبع:مهر-16 مرداد

پیوستن ده ها هزار تونسی به اعتراضات خیابانی علیه دولت حاکم

به گزارش7اوت یورونیوز، ده ها هزار تونسی سه شنبه شب با پیوستن به اعتراضات خیابانی در پایتخت تونس خواستار پایان کار دولت حاکم شدند.

این بزرگ ترین تجمع اعتراضی مخالفان حزب حاکم طی دو سال گذشته است، درست شش ماه پس از ترور شکری بالعید، چهره سیاسی مخالف و کمتر از دو هفته پس از قتل محمد براهمی، رهبر حزب «جنبش مردمی»؛ آنچه خشم سکولارهای مخالف دولت تونس را برانگیخته است. آن ها می گویند دولت ائتلافی تونس با شبه نظامیان عامل این ترور ها مقابله نمی کند.

در مقابل راشد الغنوشی، رهبر النهضه ضمن رد این اتهام، گفته است که دولت صد ها مظنون تروریستی را دستگیر کرده است.

یکی از رهبران مخالفان از استمرار مبارزه تا رسیدن به هدف گفت: «ما به مبارزه ادامه می دهیم و فشار خود را برای به انزوا کشاندن حزب النهضه ادامه می دهیم، فارغ از آنکه برنامه و دورنمای آنچه باشد. این فراخوانی برای تسخیر خیابان ها در تمامی مناطق است.»

 

یک دانشجوی تونسی حاضر در این تجمع نیز چنین افزود: «من واقعا می خواهم این حکومت سرنگون شود. برای اینکه خفقان آورده است.»

علیرغم شدت گرفتن اعتراضات علیه دولت تونس، حزب حاکم در این کشور می گوید دولت استعفا نخواهد داد.

شانزدهم مردادماه1392

akhbarkargari2468@gmail.com