میلیون ها نفر از مردم می توانند اشتباه کنند: کودتا در مصر انقلاب مردمی نیست

 

حتی حضور میلیون ها نفر از مردم در خیابان های مصر واقعیت آنچه که اتفاق افتاد را تغییر نمی دهد: این یک کودتای ارتجاعی مورد حمایت امپریالیسم آمریکا بود

 

 

انزجار میلیونها تن از مردم مصر از جریان ارتجاعی اخوان المسلمین و مرسی کاملا به حق بود. میلیونها مصری از هر قشر و طبقه برای برکناری مرسی و اخوان المسلمین به خیابانها آمدند، و شعار دادند "مرسی باید برکنار شود". اما در میان همین مردم گروهی بودند که شعار " ارتش برادر ماست" را سر می داند.

 


گروه خاصی که منافع طبقاتی خویش را با ارتش آمریکایی مصر یکی می دیدند، شعار "ارتش برادر ماست" و باید در مخالفت با اخوان المسلمین و مرسی طرف مردم را بگیرد را سر می دادند. این طبقه مرتجع طرفدار ارتش این شعار را در تظاهرات برکناری مرسی عمومی نمودند! 1


فراموش نکنیم که "ارتش برادر ماست" همان شعاری بود که باند بنیاد گرایان اسلامی خمینی به خاطر سازش با امپریالیسم آمریکا برای رسیدن به قدرت، و برای ایزوله کردن نیروهای کمونیست انقلابی و جریانات مترقی دیگر از بیم هر چه رادیکالیزه شدن مبارزات ضد رژیم پهلوی در میان مردم ایران در قبل از پیروزی انقلاب 57 جا انداختند! میلیونها نفر از مردم ایران نیز به اشتباه و از روی توهم چنان شعاری را سر دادند!


برخی با دیدن بخشی از حقیقت و روی برگرداندن از بخش دیگری از حقیقت( از جمله جا انداختن شعرهایی همچون "ارتش برادر ماست"!، و "ارتش مصر ارتش ملی و مردمی است" در میان تظاهرات کنندگان مصری) بطور ناصحیحی فکر می کنند که چون میلیونها مردم در شهرهای مصر انزجار خود را از اسلام گرایان مصری اعلام نمودند، بنا بر این آنچه مردم انجام می دهند باید صحیح باشد!
نه چنین نیست!

 

چنان دیدگاه نا صحیحی از لحاظ فلسفی از کجا سرچشمه می گیرد؟!

 


این یک فرم خاص و متمرکز از معرفت شناسی پوپولیستی یا اپی استمالوژی (فلسفه مربوط به اینکه حقیقت چیست، و چگونه می توان به آن حقیقت پی برد) ایدآلیسمی است، که گویا هر نوع و هر طور مردم فکر می کنند با واقعیت منطبق است. این معرفت شناسی پوپولیستی رویکردی است که در آن حقیقت بر مبنای آنچه مردم فکر می کنند تعیین می شود و حقیقت بر مبنای افکار عمومی تعیین می شود. بنا بر این از علم برای درک زمینه ها و دینامیک کشف واقعیت عینی اساسا استفاده نمی شود؛ ایده های غلط و ناصحیح مردم را که هیچگونه هماهنگی با واقعیت عینی ندارد را به چالش نمی گیرد و رد نمی کند. و بنا بر این در نهایت جهان را "همانگونه که هست" می بیند و به حال خود باقی می گذارد.

 

 

هم اکنون میلیون ها توده مردم، بویژه در مورد مشخص مصر گیج و متوهم وگمراه گشته اند. آنان عمیقا در اشتباه هستند.

 

 

میلیون ها نفر ناراضی با شعار "مرسی باید برکنار شود" به خیابان آمدند، اما چه کسانی و چه برنامه ی مهندسی شده ای آنرا سازمان و به راه انداخت، و با چه چشم اندازی باید به پایان می رسید؟


وقایع اخیر و اخبار فاش شده جدید نشان می دهد که آپوزیسیون مخالف یعنی کسانی که با رژیم بنیادگرای اسلامی مرسی مخالف بودند و از ارتش نظامی مصر پشتیبانی می نمودند با ارتش در یک همگرایی منافع برای مهندسی سرنگون کردن مرسی مشغول به کار بودند.


روزنامه وال استریت ژورنال چنین گزارش داد: " ماه ها قبل از اینکه ارتش نظامی رئیس جمهور محمد مرسی را سرنگون کند، ژنرال های ارشد مصر به طور منظم با رهبران اپوزیسیون در مقر باشگاه افسران نیروی دریایی در کنار رود نیل ملاقات می کردند. اغلب روی این رویکرد متحد شدند که: اگر مخالفان بتوانند به اندازه کافی تظاهرکننده به خیابان بیاورند، ارتش نیز قدم به پیش می گذارد و به زور رئیس جمهور را حذف می کند.
در 30 ژوئن، میلیون ها نفر از مردم مصر به خیابان ها ریختند و خواستار برکناری مرسی شدند. سه روز بعد، ارتش نظامی او را عزل نمود. "( وال استریت ژورنال 19 جولای 2013)


به یاد داشته باشید این چنین نیست که دولت آمریکا حتی با نفوذ خود هم بر اخوان المسلمین و هم بر ارتش، آغازگر و طی مانور مختلف در هر مرحله از فرایند حذف مرسی چنان کنترلی را اعمال داشته است. با این حال، آنچه به طور فزاینده روشن است این است که دولت امپریالیسم آمریکا قاطعانه در لحظات بحرانی پا به دخالت گذارد. به عنوان مثال، نیویورک تایمز منتشر کرد که در آخرین ساعت مرسی به عنوان رئیس جمهور، از طریق یک وزیر خارجه دولت عرب به عنوان فرستاده واشنگتن برای پایان دادن به بن بست با ژنرال های ارشد ارتش مصر به او چنین یک معامله پیشنهاد شده بود، که به طور موثر کنار رفتن از قدرت را از طریق پذیرش یک نخست وزیر و کابینه جدید که تمام قدرت قانونگذاری را در دست بگیرد، بپذیرد. طبق همان گزارش، مرسی خودداری کرد و معامله را نپذیرفت.

 


از طریق سفیر دولت آمریکا آنا پترسون، و سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا با مشاور سیاست خارجی مرسی، عصام الحداد، که صحبت شده بود، دستوراتی ابلاغ شد. با توجه به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پس از تماس تلفنی (رایس) الحداد می گوید، "مادر به ما گفت که ما فقط ظرف یک ساعت بازی را متوقف خواهد"، یکی از دستیاران مرسی در پیامکی که به یکی از همکاران خود زده بود، چنین نوشته است: بازی در بیان طعنه آمیز یک به اصطلاح کشور مصر حامی غرب ، و مادر همان دولت آمریکا است. " (نقل از روزنامه نیویورک تایمز ژوئیه 6، 2013(

 

 

 

برهان عظیمی

 

 

سیزدهم  مرداد ۱۳۹۲ برابر با چهارم  اوت ۲۰۱۳ 

 

توضیح:

1- رفقا: پیشنهاد می کنم که حتما مقاله انگلیسی را که نوشته رفیق فاطمه رمضان
Fatma Ramadan که یکی از رهبران زن "فدراسیون مستقل اتحادیه کارگران مصر" می باشد و تحلیل و دیدگاهش تقریبا با دیدگاه نگارنده (برهان عظیمی) یکی است -امیدوارم حمل بر خودستائی نباشد، تنها انگیزه ی من این است که روشن شود بر خلاف خیلی از دوستان چپ رفرمسیت در ایران که فکر می کنند همه طبقات در پشتیبانی از ارتش ارتجاعی مصر یک نظرند،چنین نیست- را حتما عمیقا بخوانید!

تاکید می کنم فاطمه از رهبرانفدراسیون مستقل اتحادیه کارگران مصر"است. سه اتحادیه کارگری مصر از کارگران در 26 ژوئیه با انتشار اعلامیه ای دعوت کرده بودند که با آمدن به خیابان از ارتش مصر پشتیبانی کنند. مقاله فاطمه در روز جمعه 26 ژوئیه یعنی همان روزی که سه اتحادیه کارگری مصر از کارگران دعوت به شرکت در تظاهرات خیابانی کرده بودند بیرون آمد. و در همان مقاله ای که در مخالفت با بیانیه و یا مصوبه سه اتحادیه کارگری از طرف فاطمه به اشتراک گذاشتم، او چنین می گوید:

«امروز، از ما خواسته شده است به بیرون و خیابان ها برویم و به ژنرال السیسی و ارتشش اجازه ولگردی و قانونی شکنی و کشتن بدهیم، هر سه فدراسیون های اتحادیه کارگری را: فدراسیون دولتی اتحادیه کارگری مصر(ETUF)، کنگره حزب کارگر دموکراتیک مصر (EDLC)، و فدراسیون مصر، فدراسیون مستقل اتحادیه های کارگری مصر(EFITU) (که من عضو کمیته اجرایی آن هستم) بر این نکته که به ارتش اجازه کشتن و قانون شکنی بدهند متفق القولند. من برای متقاعد کردن اعضای کمیته اجرایی EFITU بر سر اینکه چرا نباید بیانیه ای صادور کنند که از کارگران بخواهند که در پشتیبانی از ارتش به خیابان ها بروند، و تاکید کردم که آنچه در بیانیه در تایید اینکه ارتش، پلیس و مردم همگی یکی و برادر هستند به مناظره و بحث و مخالفت پرداختم. من در اقلیت بودم، اما چهار نفر از ده نفر کمیته اجرایی را با خود همراه کردم. که نهایتا رای ما در مقابل نه رای دیگر آنها کافی نبود و به این ترتیب هر سه فدراسیون اتحادیه های کارگری از کارگران برای پیوستن به تظاهرات به بهانه مبارزه با تروریسم دعوت کردند

 بنابراین ما با بیرون پریدن از ماهی تابه به آتش که همان ماهی تابه را می سوازاند پرت شده و مواجه شده ایم. اخوان المسلمین جنایات زیادی مرتکب شده باید تحت پیگرد قاقونی قرار گیرد و این محکوم است، درست مانند افسران پلیس و ارتش و مردان باقی مانده از رژیم مبارک که باید در مقبل جنایاتی که مرتکب شده اند پاسخگو باشد و محاکمه شوند. فریب تعویض یک دیکتاتوری مذهبی با یک دیکتاتوری نظامی نخورید.»(پایان نقل قول از رهبر زن انقلابی فدراسیون مستقل اتحادیه های کارگری مصر)

 

http://muftah.org/egypt-do-not-let-the-army-fool-you/?fb_action_ids=10151753536897801&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=2883814812375