کشتار غیرنظامیان کرد توسط" جبهه النصره" در سوریه

Rozh Ahmad 28 Agust 2013

Open Democracy

 

جبهه النصره که بخشی از شبکه وابسته به القاعده در سوریه  بشمار می رود ، متهم به آغاز یک جنگ فرقه ای علیه شهروندان غیر نظامی در منطقه کرد نشین در شمال سوریه است و جنگ در منطقه بسرعت در حال شتاب گیری است که بر اثر آن صد ها زن و کودک کرد بقتل رسیده  و سر عده ای ازآنان توسط افرادجبه ا لنصره  از تن جد شده است  که ازطرف مقامات اپوزیسیون سوری ، شاهدان عینی و قربانیان حمله مورد تایید قرار گرفته است.

فعالین حقوق بشر در منطقه کردستا ن سوریه  تایید کرده اند که 45  غیرنظامی که غالبا زن و کودک بودند ، در خانه های خود توسط  جهادی های  جبهه النصره  در تل ابیاد ، تل حصیل و تل آرعا ن در فاصله 28 ژوئیه  تا دوم اوت 2013    بصورت جمعی بقتل رسیده اند .

حمزه الیامه که یک  فعال حقوق بشر  سوری - ارمنی است  وبرای هلال سرخ کردستان  سوریه کار می کند ، و در حال حاضر در مرزکردستان سوریه با عراق مستقر است ، می گوید:

"   ما به چند زن کرد را که توسط جهادی های جبهه النصره مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند ، کمک کردیم که   از مرز کردستان سوریه به عراق عبور کنند و پاره ای از آنان گفتند که قبل از اینکه آنان مورد تجاوز جنسی دسته جمعی توسط جهادی های تفنگ بدست   قرار گیرند، سر شوهران آنان را از تن جدا کردند" .

یکی از قربانیان می گوید "جهادی ها با شلیک گلوله  به خانه حمله کردند و سپس بطرف من آمدند و تفنگ را بطرف من نشانه رفتند و مرا مجبور به امضای کاغذی کردند که ظاهرا یک سند مذهبی بود دال بر اینکه " من به " ازدواج این جهادی "  در می آیم . و همه  این تفنگ بدستان قبل تجاوز این برنامه را یکی بعد از دیگری  تکرار می کردند تا اینکه من بیهوش افتادم " .

اوحاضر نشد که نا مش در گزارش ذ کر شود  ، و اظهار داشت که " من نه فقط از جهادی ها وحشت دارم ، بلکه همیشه با انگی بر پیشانی خود در جامعه زندگی خواهم کرد و مردم خواهند فهمید که من موردتجاوز قرار گرفته ام و هیچ چیزی دیگر برای من عادی نخواهد بود ، دیگر همه چیز برای من غیر عادی خواهد بود و وضع من واقعا بد شده است".

فعالین حقوق بشر کرد اورا در بین پناهندگان در مرز کردستان سوریه در روستای طاوس یافتند که در شمال سوریه واقع شده است. او جزو 25000   کرد سوری است که از ناچاری به منطقه خود مختار کردستان عراق سرازیر شده اند.

تراژدی کردستان سوریه ، سرانجام بعد ازاینکه وسایل ارتباط جمعی دولت ایران این گزارش ها  در مورد قتل عام غیر نظامیان را مورد تایید قرار دادند و تصاویری از این کشتار ها را منتشر کردند ، توانست به رسانه های بین المللی راه یابد. فیلم های تصویری نشان می داد که چگونه این جهادی ها ، خانه های کرد  ها را در ناحیه تل ابیاد منفجر می کردند.

سرگی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه ، شورای امنیت سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داده است که  از محکوم کردن حمله به کردها در سوریه توسط " تروریست ها اکراه از خود نشان داده است ".

خالد عیسی ّ، نماینده  " حزب اتحاد دمکراتیک " کردستان سوریه "  و نماینده ائتلاف  وسیعتر سوریه بنام " شورای هم آهنگی  نیروهای تغییر دمکراتیک  در سوریه" (NCC (  می گوید :در شش ماه گذشته ، جنگجویان النصره ، خانه های کرد ها را به آتش کشیده اند ، غیر نظامیان را بی تمایز به قتل رسانده اند و آنان بطور روزمره به ربودن کرد ها در سر تاسر سوریه  با کمک عناصر نظامی ترکیه و کمک های پزشکی در محل ادامه می دهند".

او می گوید که پیکار جویان النصره ، همه را از زن و بچه می کشند و گزارش تجاوز به زنان کرد در طی حمله به مناطق کرد رامورد  تایید قرار می دهد، همانگونه که همین کار را  آنان در دیگر مناطق سوریه مرتکب میشوند.آنان معتقدند که تجاوز به زنان در هر منطقه ای و در رابطه با هر گروه قومی که از دید آنان " کافر" شمرده می شوند ،  از نظر دینی کاملا مجاز است. آنان اکنون غیر نظامیان  کرد را مورد هدف قرار داده اند ، زیرا عده ای از ملا ها ی مفتی های افراطی ، اخیرا کرد ها را در ردیف بی دین ها و کفار قلمداد کرده اند.

جمیل خیرو، یکی از ساکنین شهرک تل ابیاد در منطقه کرد سوریه ، که یکی از کشتار های کرد در آن منطقه رخ داده است، در یک گفتگوی تلفنی  می گوید که : "  بعنوان نمونه وقتی که پیکار جویان النصره ،  به مناطق کردی نظیر تل ابیاد حمله می کنند، امام های عرب توسط بلند گو ها ی مساجد اعلام می کنند که هر کمکی که می توانید ، برای حمله جهادی ها علیه کرد ها انجام دهید".

خیرو ادامه می دهد که آنوقت خیلی از سکنه عرب نیز آنچه را که امام ها گفته اند عمل می کنند و فکر می کنند که این فریضه دینی آنهاست. آنها  ما کرد ها را در تل ابیاد مورد حمله قرار دادند ، زیرا امام ها فتوا صادر کرده بودند که کشتن کرد ها و مصادره اموال و به اسارت گرفتن زنان و کودکان آنان از نظر دینی حلال و مجاز است.  شنیدن این قبیل فتوا ها در بیخ گوش خانه خود در شهرک کوچکی مثل تل ابیاد واقعا و حشت انگیز است.

مقامات کردی سوریه ، بخاطر آن چیزی که در سوریه اتفاق افتاده است ، ترکیه را ملامت می کنند و میگویند که ترکیه فقط نگران این است که پیشروی کردهای سوریه روی کرد های سرکوب شده ترکیه اثر بگذارد.

هم " حزب اتحاد دموکراتیک" و هم NCC باین نظر هستند که شواهد زیادی دال بر کمک نظامی ترکیه در کمک به گروه های افراطی مرتبط با القاعده وجود دارد. او اضافه می کند که بر اساس ارقامی که آنها در اختیار دارند ، فقط در دو هفته گذشته ، بیش از 1200 غیر نظا می کرد   در روژاوا ( کردستان سوریه) ربوده شده است و ممکن است تعداد این آدم ربایی ها از این نیز بیشتر بوده باشد ، چرا که آدم ربایی و کشتن کرد ها بیک امر روزمره ای تبدیل گردیده است و این عناصر افراطی از طریق ترکیه وارد سوریه می شوند.

حمله به شهروندان غیر نظامی کرد ، در پی درگیری های خشن طولانی یین گرو های مرتبط با القاعده و میلیشای کرد ( واحد های دفاع مردمی) یا YPG شدت یافته است.

میلیشای YPG   که غالبا از زنان تشکیل کردیده است ، اکنون  تنها نیروی نظامی توانا برای رو یا رویی با گروه های مرتبط با القاعده ، چه در ارتش سوریه و چه در منطقه کردستان هستند.

تعدادرزمندگان YPG  حدود 50000 نفر تخمین زده می شود. رهبری مشترک زن ومرد  این واحد ها مدعی هستند که  سیستم رهبری آنها بشکل دموکراتیکی ازبین کرد های سوریه ، و از جمله آسوری ها ، ارمنی ها و عرب ها انتخاب می شوند تا از خود دربرابر فاجعه جنگ داخلی سوریه دفاع کنند.

آنها همچنین مدعی هستند که آنان همزمان درگیر جنگ با نیروهای القاعده ِ النصره و ارتش بشار الاسد در حلب و شیخ مقصود و الاشرفیه هستند.

آخرین اقدام آنها ایجاد "گردان خواهران و برادران عرب " بوده است که صد ها تن از اعراب سوری ساکن مناطق کرد نشین  و حلب را بخود جلب کرده است.

کرد ها اکنون به هدف  اول حمله گروههای جهادی  در سوریه تبدیل شده اند.حتی مقامات کردی که هفته گذشته برای مبادله زندانیان النصره  با شهروندان غیر نظامی کرد رفته بودند، بنا به خبر های واصله ، سر بریده شده اند. یک بمب انفجاری کاشته شده در یک ماشین، اوایل همین ماه گذشته ، عیسی هوسو ، از مقامات شناخته شده PYD  در قمیشلو  را  که عضو رهبری شورای عالی کرد  در سوریه نیز بود ،بقتل رساند. در مرز شرقی شهرک درک، 7 رزمنده PYG در نقطه کنترل توسط یک عمل انتحاری کشته شدند. همچنین در شنبه گذشته ، بین جبهه النصره و رزمندگان YPG بوقوع پیوسته است ، که  باتلفات سنگینی همراه بود.

تاکی نیرو های طرفدار کرد  PYG  وYPD توان مقابله با گرو های جهادی مرتبط با القاعده  در سوریه را خواهند داشت ، سوالی است که پاسخ روشنی برآن نمیتوان  داشت. دلیل آن این است که تحولات در مرز شمال شرقی با چنان سرعتی در حال گسترش است که عواقب آنرا نمی توان پیش بینی کرد.

تردیدی نیست که نبرد در منطقه کرد سوریه نشان خواهد داد که آیا نیروهای میلیشای سازمان یافته جوانان و زنان طرفدار کرد PYG در برابر نیروهای مرتبط با القاعددر سوریه   و هرجای دیگری در خاورمیانه را خواهند داشت یانه؟