منصور کوشان، شاعر و نویسنده درگذشت   

اطلاعیه انجمن قلم ایران (در تبعید)
منصور کوشان، شاعر و نویسنده درگذشت!


منصور کوشان، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، روزنامه نگار ایرانی و عضو انجمن قلم ایران در تبعید، صبح امروز - یک شنبه 16 فوريه 2014 - 27 بهمن 1392) -، در سن ۶۵ سالگی در بیمارستانی در شهر استاوانگر نروژ درگذشت. یادش گرامی باد!
منصور، پنجم دی ماه سال ۱۳۲۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. از نه ماه پیش در پی ابتلا به بیماری سرطان معده، در بستر بیماری به سرمی برد. منصور کوشان، از چهره های سرشناس و فعال کانون نویسندگان ایران بود. وی در ایران، سردبیری و انتشار مجله هایی چون دنیای سخن، تکاپو و آدینه را به عهده داشت. منصور در خارج کشور نیز سردبیر نشریه جنگ زمان بود که در نروژ منتشر می شد.
منصور کوشان، از اعضای جمع مشورتی کانون نویسندگان ایران بود که برای گردآوری امضای بیانیه 134 نویسنده در سال ۱۳۷۳، تلاش کرده بود.
کوشان در سال ۱۳۷۷، هم زمان با آغاز قتل های موسوم به «قتل های زنجیره ای»، برای چند سخنرانی به خارج از کشور آمد و به ناگزیر، از بازگشت به ایران چشم پوشید. در آن روزها، ماموران اطلاعاتی و امنیتی حکومت اسلامی، از جمله محمد مختاری و محمد جعفر پوینده از چهره های سرشناس و فعال کانون نویسندگان ایران را به قتل رسانده بودند.
منصور در کتاب «حدیث تشنه و آب» ماجرای چگونگی تلاش مامورین امنیتی حکومت اسلامی ایران را برای به دره انداختن اتوبوس نویسندگان که برای شرکت در یک برنامه فرهنگی عازم ارمنستان بود، به تفصیل نوشته است.
کوشان در سال 2010 برنده جایزه «اوسیستکی» انجمن فلم نروژ شد. این جایزه، به نویسنده، روزنامه نگار و یا نهادی که در زمینه آزادی بیان، دستاورد چشمگیری داشته باشد، تعلق می گیرد.
از منصور کوشان هشت مجموعه شعر، ۱۴ رمان و مجموعه داستان، ۱۱ نمایشنامه و ۱۰ کتاب در نقد و بررسی و شناخت ادبیات منتشر شده است.
انجمن قلم ایران در تبعید، برای بازماندگان منصور کوشان آرزوی بردباری دارد و همراه با جامعۀ روشنفکری ایران، یاد این انسان بزرگ عرصۀ هنر و ادبیات را گرامی و بزرگ می دارد.
16 فوریه 2014