در  دفاع از  کودکان دختر امروز و زنان فردا!

پیام کایلایش ساتیراتی دبیر «گلوبال مارش» به مناسبت روز جهانی زن

 

«گلوبال مارش» کتابچه­ی منابع کارهای خانگی و دستی کودکان، به ویژه دختران، و راه­های مبارزه و پیش­گیری و توقف آن را منتشر کرده است.

به مناسبت روز جهانی زن، هشتم مارس، «گلوبال مارش» (رژه­ی جهانی علیه کار کودکان)  بر کار خانگی کودکان دختر و عرصه­هایی که استثمار دختران در آن بیش­تر است، تمرکز می­کند و بر امر مبارزه و مقابله با کار خانگی کودکان دختر پای می­فشارد و به دفاع از آنان در عرصه­ی کار پُر مشقت خانگی و کشاورزی می­پردازد.

در سطح جهان، یازده و نیم میلیون کودک کار خانگی وجود دارد که از میان آن­ها اکثریت (هفتاد درصد، هفت و نیم میلیون) را کودکان دختر تشکیل می­دهند. کودکان دختر به مثابه کودک کار خانگی ساعات بسیار طولانی در روز را به کار می پردازند. این کار بسیار سنگین و جان­کاه در ازای پرداخت دست­مزدی بسیار ناچیز، به هم­راه اذیت  و آزار روحی و جسمی، انجام می­پذیرد.

بسیاری از این دخترکان توسط باند­های تجارت انسان، و به دلیل فقر خانواده­ها­شان که از آن­ها طعمه­های خوبی برای استمار انسان می­سازد، ربوده یا خریداری شده و در عرصه­ی کار پُر مشقت خانگی به کار گماره می­شوند.

کار خانگی کودکان دختر به دلیل خصلت پنهانی­اش، که در پس دیوارها  صورت می­گیرد، از چشم انظار قایم می­ماند. این امر را باید به چالش کشید! برای قدم برداشتن در این راه باید قبل از هر چیز، این مساله را در جلوی چشمان مردم گرفت و در تلاشی همه جانبه، از وضع قوانین علیه به کار کشیدن کودکان در این عرصه گرفته تا ایجاد فرهنگ پیش­رو و مبارزه علیه فرهنگ عقب­افتاده و رفتارهای غلط اجتماعی که بنا به آن­ها گویا کار کودکان تحت نام استاد شاگردی کاری «امن» است و برای آینده­ی آنان و موقع ازدواج به دردشان می­خورد، قاطعانه ایستاد و در پی از ببن بردن این نوع کار پُر مشقت کودکان و به ویژه دختران بود.

به وجود آمدن یک طبقه­ی متوسط، نیاز به استفاده از خدمت­کاران خانگی ارزان قیمت و کودکان دختر را افزایش داده است. قاچاق انسان به هم­راه رشد اقتصادی و اقتصاد در حال رشد در کشورهای سراسر جهان افزایش یافته است. نباید اجازه داد که این امر از چشم مردم پنهان بماند، نباید به این برده­داری نامرئی اجازه­ی ادامه­ی حیات داد. در هر بخشی از جامعه­ی متمدن، باید با اقدامات چند جانبه برای وضع و اجرای قوانین، برنامه­های حمایت اجتماعی برای مردم ندار، آموزش رایگان و با کیفیت، و تحریم اجتماعی کامل کارفرمایانی که به استخدام  کودکان به عنوان نیروی کار در عرصه­ی کار خانگی و بهره­کشی از آنان می­پردازند، پرداخت.

کتابچه­ی راهنمای منابع کار کودکان دختر در عرصه­ی کار خانگی، یک سند جامع در مورد چرایی و چگونگی کار کودکان در عرصه­ی کار خانگی است. این سند برای جلب حمایت از تمامی نهادهای اجتماعی، اعم از اتحادیه­های کارگری، گروه­های کاری، و سازمان­های غیردولتی، تهیه شده و همه را به اقدام علیه کار خانگی کودکان و محافظت از کودکان و جوانانی که در این عرصه به کار مجبور شده­اند، تشویق می­کند. این دفترچه علیه بهره­کشی از کودکان در عرصه­ی کار خانگی، راهنمای عمل خوبی برای حمایت مستقیم از این کودکان و پایان دادن به بهره­کشی و سوءاستفاده از آنان است و برای دست­یابی آنان به آموزش و پرورش، طرح­های حمایت اجتماعی، و برخورداری از حق کودکی، کار مفیدی انجام داده است.

«گلوبال مارش» با تحلیل موقعیت در مورد این مساله و کار خانگی کودکان در اندونزی، پاناما و توگو، که در ماه مارس در حال انجام مبارزات انتخاباتی خود هستند، به امر کار رایگان خانگی کودکان اشاره کرده و فعالیت­هایی را سازمان داده است.

کتابچه­ی راهنمای منابع بر اساس این تحلیل، هم­چنین شامل نمونه­های مشابه در سراسر جهان و در بخش­های مختلف است.

با تاکید مجدد بر تعهد جهانی هشتم مارس علیه بی حقوقی زنان، برای پایان دادن به بهره­کشی از کودکان به ویژه در عرصه­ی کار خانگی، کایلاش ساتیراتی در پیام خود بار دیگر بر کنوانسیون 189 سازمان جهانی کار و تصویب آن به عنوان قانون، تاکید کرد و همگان را به اختصاص مقدار قابل توجهی از منابع مالی کافی برای پیش­گیری، اصلاح و بازسازی جامعه به نفع کودکان فرا خواند.

برای حمایت از کودکان قربانی کار خانگی، «گلوبال مارش» در ماه آینده با آغاز یک کمپین جهانی، خواستار اجرای کنوانسیون 189 و اقدام علیه کار خانگی می­شود و به جنگ این وضعیت اسف­ناک می رود.

 

www.darvag.com