سرمایه داران و دولت ترکیه مسبب کشتار

 

کارگران معدن سوما هستند

 

 

تعداد جان باخته گان حادثه مرگ بار چهارشنبه 14 مه در معدن ذغال سنگ در منطقه سوما در ترکیه تا کنون به بیش از 280 نفر رسیده و 100 نفر دیگر نیز  ناپدید  شده اند که  به احتمال زیاد جان باخته اند. ابعاد این  فاجعه هولناک حتی در کشوری چون ترکیه با آمار بسیار بالای حوادث ناشی کار، کم سابقه است. ترکیه از لحاظ عدم رعایت مقررات ایمنی محیط کار در اروپا رتبه نخست را دارد و طبق گزارش سازمان جهانی کار از این نظر سومین مقام را در جهان دارد. طبق آمارهای رسمی بطور متوسط هر روز سه کارگر در این کشور جان خود را در حوادث ناشی از کار از دست می دهند.  در این میان، حوادث مرگ آفرین در معادن ترکیه هر چند مدت در ابعاد متفاوت به وقوع می پیوندد و قربانی می گیرد. در بدترین حادثه از این نوع در سال 1992 به دلیل انفجار ناشی از گاز در معدنی نزدیک دریای سیاه 363 کارگر جان شان را ازدست دادند. در سال های اخیر با خصوصی کردن معادن، شرایط ایمنی کار بیش از گذشته رو به وخامت گذاشته و سرمایه داران  به منظور کسب حداکثر سود، در هزینه ایمن سازی محیط کار صرفه جویی می کنند و عملا معادن را به قربانگاه کارگران تبدیل کرده اند. در نتیجه این اقدام سود جویانه از سال 2002 تا کنون حدود 1500 کارگر در حوادث محیط کار کشته شده اند. اوزگور اوزل  یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه در مورد تکرار حوادث در معادن می گوید: "ما هر سه ماه شاهد مرگ و مجروح شدن کارگران در حوادث معادن هستیم"  و اضافه می کند که "ما دیگر از شرکت در مراسم تدفین معدنچیان خسته شده ایم."

 

 به رغم تکرار حوادث کار به ویژه در معادن و قربانی شدن کارگران، دولت ترکیه از اقدام جدی در ایمن سازی محیط کار خود داری کرده است. دولت سرمایه داران ترکیه سه هفته پیش که طرح بازررسی همین معدن سوما مطرح شد با آن مخالفت کرد و مانع از بازرسی ایمنی معدن شد. بعد از وقوع حادثه، نخست وزیر رجب طیب اردوغان که به خوبی از نقش دولت در بروز این فاجعه آگاه بود برای کنترل و آرام کردن اوضاع  و سلب مسئولیت از دولت به منطقه سفر کرد. او در سخنرانی خود بی شرمانه تلاش کرد که حادثه هولناک و جنایت کارانه در معدن را امری عادی و طبیعی جلوه دهد. او طی سخنرانی  گفت " کار در معدن نمی تواند بدون حادثه باشد."  و برای مستند کردن مدعای خویش، حوادث معدن در قرن نوزدهم در انگلستان را مثال آورد و گفت در سال  1862 در  حادثه معدن در آن کشور 204 نفر جان باختند، در سال 1866 نیز در حادثه مشابه 204 نفر جانشان را از دست دادند و در حادثه دیگر در سال 1894حدود  290 معدنچی جان خود را از دست دادند. این نخست وزیر مسلمان حکومت سرمایه، البته می توانست به مرگ و میرعمومی ناشی از طاعون و وبا در قرون  گذشته نیز برای توجیه  فاجعه ای که مسبب اصلی آن صاحبان معدن سوما و دولت ترکیه هستند متوسل شود. اما این یاوه گویی ها تنها به زخم مردم و خانواده های داغ دیده کارگران نمک پاشید و موجی از خشم و نفرت را بر انگیخت. مردم علیه اردوغان شعار دادند و به سوی اتومبیل او سنگ پرتاب کردند. در صحنه ای دیگر اردوغان در فرار از خشم و نفرت مردم مجبور شد به کمک محافظان مسلح  خود به یک سوپر مارکت پناه ببرد و در آن مخفی شود. در همان روز حادثه در  آنکارا و استانبول  نیز مردم دست به تظاهرات زدند و علیه دولت شعار دادند.   

در روز پنج شنبه، اتحادیه ها و تشکل های کارگری ترکیه در اعتراض به حادثه معدن سوما و سیاست های دولت ترکیه و به ویژه خوداری دولت از اعمال مقررات ایمنی در محیط ها ی کار، دست به اعتصاب زدند. گزارش شده است که اعتصاب و اعتراضات بعد از حادثه فاجعه بار معدن سوما، سراسر ترکیه را فرا گرفته است.

 

صاحبان معدن ذغال سنگ سوما که با انگیزه  کسب سود بیشتر حداقل امکانات ایمنی کار در معدن سوما را فراهم نکردند و دولت ترکیه که در اقدامی جنایت کارانه در حمایت از این سرمایه داران مانع  بررسی و تحقیق از شراط ایمینی در این معدن شد، مسئول این جنایت اند و باید پاسخ گو باشند و به محاکمه کشیده شوند. این حادثه آنگونه که رجب طیب اردوغان ادعا می کند طببیعی و ناشی از ماهیت کار در معادن نبود بلکه به این دلیل اتفاق افتاد که که در نظام سرمایه داری و از نظر سرمایه داران و دولت شان، کسب سود، از جان کارگران مهمتر است. 

 

اتحاد بین المللی ضمن ابراز هم دردی با خانواده های کارگران جان باخته معدن سوما همبستگی خود را با اعتصاب و  مبارزات کارگران در ترکیه علیه دولت و سرمایه داران اعلام می دارد و خود را در کنار آنها می داند.

 

 

 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org

http://www.workers-iran.org / http://www.etehadbinalmelali.com

 

2014-05-15