اخباروگزارشات کارگری3خرداد1393

 

- جلوگیری از سفر داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکا

- باضبط پاسپورت داوودرضوی مانع ازسفرش به فرانسه جهت شرکت درکنفرانس کارگری شدند

-1200 نفرکارگرنورد پروفیل ساوه برای دستیابی به مطالباتشان دست از کارکشیدند

- کارگران معترض نورد پروفیل ساوه به طرف فرمانداری ساوه دست به راهپیمایی زدند

- اولتیماتوم کارگران نورد لوله صفا به کارفرمای این کارخانه

- اعتصاب کارگران سیمان جوین(جغتای)

- بلاتکلیفی کارگران کارخانه شهرآرنگ

- یورش لباس شخصی ها،نظامی ها ونیروی انتظامی به تجمع آرام فعالان محیط‌ زیست برای احیای زاینده رود  ،زخمی شدن2نفرودستگیری7تا10نفر

- مرگ دلخراش کارگر سرویس کار در آسانسور

- مرگ4 نفر از کارکنان شرکت گاز ایرانی در انفجار بعقوبه عراق

- تظاهرات ضد دولتی در ترکیه برای دومین شب متوالی ادامه یافت

جلوگیری از سفر داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکا

داوود رضوي عضو هیئت مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد که دو سال پیش به افتخار بازنشستگی نائل آمده ،در سحرگاه روز شنبه سوم خرداد ماه هنگامی که بنا بر دعوت پنج  سندیکای فرانسوی  به کشور فرانسه و شهر پاریس دعوت شده بود قصد خروج از کشور را داشت ، در آستانه ورود به هواپیما در فرودگاه امام خمینی توسط مامورین امنیتی از سفر ایشان جلوگیری به عمل آمد ه و به ایشان ابلاغ کردند که ظرف دو روز آینده به دادگاه انقلاب مراجه نماید.

رضوي كه در ده سال اخير به عنوان فعال سنديكائي و كارگري زحمات قابل توجهی برای احقاق حقوق کارگران متحمل شده بود قرار بود در نشستی کارگری که از طرف فدراسیونهای معروف سندیکایی در تاریخ بیست و ششم ماه می در شهر پاریس برگزار می شود حضور داشته باشد اما گويا از انجا كه اين دعوت از سوي عوامل امنيتي و قضائي داخل كشور مورد خوشايند نبوده از خروج نامبرده بدون اينكه ممنوع الخروج باشد جلوگيري به عمل آمد .

لازم به ذکر است که آقای داود رضوی از سال 1384 فعالیت کارگری سندیکایی خود را آغاز کرد و همصدا با دیگر یاران سندیکاییش در اعتراضات و اعتصابات  سندیکایی در سال 1384 حضوری فعال و مستمرداشت و چندین نوبت سابقه بازداشت و صدور حکم قضایی برای ایشان از دیگر تجربه ها می باشد .

سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه

سوم خرداد نود و سه

باضبط پاسپورت داوودرضوی مانع ازسفرش به فرانسه جهت شرکت درکنفرانس کارگری شدند

داوودرضوی:در آستانه ورود به هواپیما در فرودگاه امام پاسپورتم را ضبط کردندو از خروجم از کشور جلوگیری کردند و نامه دادند که به دادگاه انقلاب مراجعه کنم:

بنا به دعوت 5 سندیکای فرانسوی جهت نشتی در پاریس با فعالان کارگری هنگامی که تمام مقدمات بازرسی و گیت ها را پشت سر گذاشتم بلند گو اعلام کرد داوود رضوی به اطلاعات پرواز.

 همین که برگشتم نگاه کنم مردی بلند قد با بیسم پاسپورتم را گرفت و از خروجم جلوگیری کرد و رسیدی داد که به دادگاه انقلاب بروم وقتی از او سوال کردم شما گفت از دادگاه انقلاب هستم ؟

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=ts

1200 نفرکارگرنورد پروفیل ساوه برای دستیابی به مطالباتشان دست از کارکشیدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران کارخانجات نورد پروفیل ساوه برای دستیابی به مطالبات انباشته شدشان ودر اعتراض به تعرض مداوم کارفرما به معیشت وزندگیشان ازامروز صبح شنبه 3/3/93 اعتصاب کرده ودست از کار کشیدند.

  تعرض بی پاسخ کارفرما طی ماههای گذشته صبر کارگران خشمگین را لبریز کرده است. کارفرما در ادامه تعدیل نیرو بین 50 تا 60 نفر را اخراج نموده. با کاهش مدت قراردادها به سه ماه وحتی یک ماه عدم امنیت شغلی را به حداکثر رسانده.این کارگران از آذر ماه سال گذشته تاکنون یعنی 7 ماه دستمزد طلبکارند . ماههاست سهم بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده،لذا دفترچه بیمه درمانی آنها تمدید اعتبار نشده وخود وخانواده هایشان رابا مشکلاتی روبرو کرده است.کارفرما برای کاهش هزینه ها بخشهای فنی را منحل وکارگران تعمیر ونگهداری را به تولید منتقل میکند.

  تا ساعت ارسال خبر کارفرما موافقت کرده که یکماه از 7 ماه حقوق معوقه را پرداخت کند که با مخالفت کارگران مواجه شده وکارگران خواستار دریافت تمامی حقوق خودهستند.

 این اعتصاب با استقبال وحمایت کارگران کارخانجات نورد لوله صفا که در نزدیکی آنان بوده وهمواره ارتباط ومنافع مشترکی داشته اند، روبرو شده است.

 گزارشات تکمیلی ونتایج این اعتصاب متعاقبا" به اطلاع خواهد رسید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-3/3/93

کارگران معترض نورد پروفیل ساوه به طرف فرمانداری ساوه دست به راهپیمایی زدند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزادکارگران ایران، درادامه اعتصاب کارگران معترض کارخانه نورد پروفیل ساوه که از صبح امروز 93/3/3 آغاز شد وپس از عدم پاسخگوئی کارفرما وبی جواب گذاشتن خواسته های کارگران، آنهاتصمیم گرفتندکه به سمت فرمانداری شهرستان ساوه حرکت کنند.

بدنبال این تصمیم حدود 400 نفراز کارگران اعتصابی ساعت 3 بعدازظهر ودر هوای گرم حدود 3 کیلومتر را پیاده به سمت شهر پیمودند. قبل از رسیدن به فرمانداری، نیروی انتظامی در محل پارک جنگلی راه را برکارگران بستند واز آنها خواستند که در همین محل بمانند تا فرماندار به اینجا بیاید. کارگران نپذیرفتند وبه راه خود بسمت محل فرمانداری ادامه دادند.

تا ساعت مخابره خبر کارگران در محل فرمانداری ساوه تجمع کرده وخواستار ملاقات با فرماندار این شهرشدند.

لازم به ذکر است که کارفرمای این شرکت تاکنون چندماهی است که سهم بیمه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده و قرار دادهای 3 و 1 ماهه با این کارگران عقد میکند که این موارد هم از خواست و مطالبات کارگران در اعتصاب امروزشان می باشد.

کارفرمای شرکت امروز تنها حاضر به پرداخت یکماه از 7 ماه حقوق معوقه به کارگران شد که با مخالفت کارگران روبرو گشت. این عدم پاسخگویی کارفرمای شرکت به کارگران در حالی صورت میگیرد که کارگران شرکت نورد لوله صفا نیز که متعلق به همین کارفرما میباشد اعلام کرده اند چنانچه حقوق معوقه آنان نیز تا روز سه شنبه پرداخت نشود آنان نیز دست از کار میکشند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام میکند که به گرو گرفتن دستمزد کارگران دزدی آشکار در حق خانواده های کارگران میباشد و ضمن حمایت قاطع از خواست این کارگران، در هر قدم خود را همراه آنان می داند

اخبار تکمیلی ونتایج این تجمع اعتراضی درمقابل فرمانداری ، متعاقبا" منتشر خواهدشد

اتحادیه آزاد کارگران ایران-3/3/93

اولتیماتوم کارگران نورد لوله صفا به کارفرمای این کارخانه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بدنبال عدم پرداخت بیش از 3 ماه حقوق معوقه کارگران کارخانجات نوردلوله صفا ، کارگران این مجموعه صنعتی ضمن اعلام حمایت قاطع از کارگران نورد پروفیل ساوه اعلام کردند که اگرتا روز سه شنبه 6 خردادماه دستمزدهای معوقه پرداخت نشود، دست به اعتصاب خواهند زد.

این اولتیماتوم در شرایطی به کارفرما داده شده که همکارانشان درکارخانه همجوار یعنی نورد پروفیل ساوه، هم اکنون در اعتصاب بسر میبرند. مدیریت این کارخانه نیز بیش از 3ماه است که ضمن عدم پرداخت دستمزد، حق بیمه کارگران را نیزبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. این کارخانه هم مانند پروفیل ساوه حدود1200 نفر کارگر دارد.

در سال گذشته بدنبال اعتراضات وکشمکشهای کارگران با کارفرما 120 نفر از کارگران این مجموعه اخراج شدند.

 لازم بذکراست که کارفرمای قدرتمندهر دوکارخانه ی "نوردلوله صفا" و " نوردپروفیل ساوه" یکی است و دارای کارخانجات وشبکه مالی گسترده ای در نقاط دیگر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-3/3/93

اعتصاب کارگران سیمان جوین(جغتای)

کارگران کارخانه سیمان جغتای در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و حق بیمه خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش1خردادنسیم جوین،کارگران کارخانه سیمان روز سه شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و حق بیمه خود دست از کار کشیده و مقابل سوله های محل کار خود تجمع کردند.

کارگران کارخانه سیمان می گویند ۸ ماه است که حق بیمه آنها پرداخت نشده و دفترچه های درمانیشان فاقد اعتبار است.

برخی از کارگران بعلت فاقد اعتبار بودن دفترچه های درمانی خود، متحمل هزینه های درمانی سنگین شده اند که نه کارخانه پاسخگوی آنهاست و نه تامین اجتماعی و نیز امکان استفاده از استراحت های استعلاجی را از دست داده اند.

امروز(پنجشنبه) با اعتصاب رانندگان بونکر حمل سیمان، اتفاقات کارخانه وارد فاز جدیدی شد، رانندگان در اعتراض به خاکی بودن ۲کیلومتر از جاده فراشیان به کارخانه که از بین مزارع هندوانه و خربزه کشاورزان این روستا عبور می کند، از بارگیری سیمان و حمل آن امتناع کردند.

بیش از یک سال است مسئولین کارخانه وعده آسفالت۲  کیلومتر باقیمانده این جاده را به کشاورزان و رانندگان داده اند اما خلف وعده آنها باعث شده کشاورزان روستای فراشیان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مزارع خود در این مسیر خاکی سرعت گیرهای خودساخته طراحی کنند که این امر موجب نارضایتی رانندگان شده است.

گفتنی است در چند سال اخیر کارگران کارخانه سیمان برای وصول حقوق و مطالبات خود برای چندمین بار است که دست به تجمع و اعتصاب می زنند ولی در سایه مسامحه مسئولین شهرستان و و عدم حمایت رسانه ها راه به جایی نمی برد و حتی با اخراج برخی از کارگران پاسخ داده می شود.

بلاتکلیفی کارگران کارخانه شهرآرنگ

یک کارگر کارخانه مواد غذایی «شهرآرنگ» استان قزوین از پرداخت نشدن دستمزد، عیدی و پاداش کارگران این کارخانه از فروردین سال ۹۰ خبر داد.

به گزارش3خردادایلنا،این کارگر در خصوص تعطیلی کارخانه شهر آرنگ گفت: از فروردین سال ۹۰ که کارخانه به طور کامل تعطیل شد تاکنون وضعیت ۶ کارگر این واحد بلاتکلیف است و دستمزد‌ها، عیدی‌ها و پاداش آن‌ها پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۵ نفر از این کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند اظهار داشت: این ۶ کارگر هر کدام حداقل ۲۵ سال در این واحد سابقه دارند. ۵ نفر از این کارگران مشمول مشاغل سخت و زیان آور هستند اما هنوز بازنشسته نشده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده این کارگران از سال ۶۹ تا ۷۵ نقص دارد و به خاطر دسترسی نداشتن به مدیران کارخانه این نقص‌ها هنوز برطرف نشده و کارگران نمی‌توانند بازنشست شوند.

وی افزود: با وجود اینکه کارخانه در این سه سال هیچ تولیدی نداشته این کارگران به خاطر تعلق گرفتن بیمه در واحد حضور داشته‌اند و به همین علت فرصت کار در شغل دیگری را پیدا نکرده‌اند.

این کارگر درخصوص وضعیت کنونی شرکت شهرآرنگ تصریح کرد: شهرآرنگ هنوز اعلام انحلال نکرده و کارگران نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. در مقطعی، به خاطر شکایت کارگران مقداری آهن آلات کارخانه به مزایده گذاشته شد و از این طریق بخش کوچکی از معوقات کارگران پرداخت شد. اما در حال حاضر بانک به خاطر بدهی‌ها این واحد را تصرف کرده است.

یورش لباس شخصی ها،نظامی ها ونیروی انتظامی به تجمع آرام فعالان محیط‌ زیست برای احیای زاینده رود  ،زخمی شدن2نفرودستگیری7تا10نفر

مشاهدات حکایت از تذکر ابتدایی مأموران انتظامی به مردم دارد که ناگهان به حملات شدید عده‌ای مأمور در لباس شخصی و نظامی تبدیل شد که از سمت میدان انقلاب و نیز هتل پل به جمعیتی که با فاصله ۲۰۰ متر از سی‌وسه‌پل جمع شده بودند یورش بردند که این حملات منجر به زخمی شدن ۲ نفر شد که با آمبولانس منتقل شدند، همچنین حدود ۷ تا ۱۰ نفر از اجتماع‌کنندگان پس از ضرب و شتم شدید دستگیر و توسط خودروهای انتظامی منتقل شدند.

به گزارش 3خردادصاحب نیوز، مقارن ساعت ۹ صبح روز جمعه تعدادی از فعالان محیط‌ زیست و دوست داران اصفهان با اجتماع خود در فاصله پل های تاریخی سی و سه پل تا خواجو در حمایت از زاینده‌رود و برای رفع مشکلات خشک‌سالی زنجیره انسانی تشکیل دادند.

در این گردهمایی که به صورت خودجوش و مردمی و از طریق پیامک و دعوت در فضای مجازی شکل گرفته بود، بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیستی و اجتماعی اصفهان و نیز تعدادی از فعالان کشاورزی اصفهان حضور داشتند.

رفته‌رفته تا ساعت ۱۱ صبح بر تعداد اجتماع‌کنندگان افزوده شد و علی‌رغم اینکه این افراد بدون حمل پلاکارد وسر دادن شعار جمع شده بودند، از ابتدا پلیس سعی در متفرق کردن مردمی داشت که با سر دادن صلوات قصد نداشتن محل را ترک کنند.

در بین جمعیت اقشار مختلف مردم، از پیر و جوان و زن و مرد و کودک حضور داشتند و اکثرا مدعی بودند که قصد انجام کار سیاسی ندارند و تنها برای هم افزایی و یادآوری مشکلاتی که از خشکی زاینده رود گریبانگیر مردم شده به مسئولین اینجا جمع شدند.

یک جوان ۲۳ ساله مهندس گفت: «نمی دانستیم برای دفاع از محیط زیست و رنجی که به مردم رسیده هم باید مجوز گرفت و تنها با پیامکی که برایمان آمد به محل آمدیم و فکر می کردیم اجتماع از طرف مدیران استان سامان دهی شده است

مشاهدات ما حکایت از تذکر ابتدایی مأموران انتظامی به مردم دارد که ناگهان به حملات شدید عده‌ای مأمور در لباس شخصی و نظامی تبدیل شد که از سمت میدان انقلاب و نیز هتل پل به جمعیتی که با فاصله ۲۰۰ متر از سی‌وسه‌پل جمع شده بودند یورش بردند که این حملات منجر به زخمی شدن ۲ نفر شد که با آمبولانس منتقل شدند، همچنین حدود ۷ تا ۱۰ نفر از اجتماع‌کنندگان پس از ضرب و شتم شدید دستگیر و توسط خودروهای انتظامی منتقل شدند.

در میان درگیری زنانی قابل‌ مشاهده بودند که با حمله پلیس چادر از سرشان افتاده بود و حتی مأمورین به مرد ۴۵ ساله‌ای که کودک به دوشش بود نیز امان ندادند و با باتوم وی را ضرب و شتم کردند به صورتی که کودک از بغلش بر زمین افتاد.

تعداد کثیری از مردم هم با شکل‌گیری این درگیری که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید از فراز سی‌وسه‌پل و در بوستان های اطراف به نظاره این درگیری می‌پرداختند، همچنین پلیس به ضبط دوربین یکی از عکاسان و نیز موبایل‌هایی که از درگیری ها تصویر گرفته بودند، اقدام کرد.

گفتنی است اکثر خانم های اجتماع‌کننده محجبه بودند و پلاکارد یا نشان خاص و یا مشخصه‌ای که بیان‌کننده ماهیت حزبی و گروهی جریان باشد در بین افراد و این اجتماع دیده نشد.

پ. مستاجران می گوید: «در استان های همجوار حمایت شایانی از اجتماع مردم در خصوص خشکسالی و مشکلات آبی شده و حتی در آن اجتماعات علیه اصفهان شعار دادند، ولی اینجا مدیران ما علاوه بر حمایت نکردن با این مسایل هم برخورد می کنند

پیرزن حدوداً ۶۰ ساله‌ای هم که روی پله‌های خالی از آب، کنار دهنه سی و سه پل نشسته بود، گفت: «آمدم دعا کنم که خدا به مسئولین برای بازگرداندن آب به رودخانه کمک کند».

وی درحالی‌که کتاب مفاتیحش را نشان می‌داد، افزود: «این‌ها که اینجا هستند با کسی خصومت ندارند، ولی پلیس از ما می‌خواهد که اینجا را ترک کنیم و من گفتم تا مسئولین نیایند تکان نمی‌خورم».

یک عکاس و خبرنگار رسانه‌ای که نخواست نامش فاش شود، از ضبط دوربین عکاسی و ضرب و شتم خود سخن گفت.

گفتنی است پلیس با متفرق کردن  اجتماع‌کنندگان با الفاظی نظیر ضد انقلاب و منافق و برخی الفاظ دیگر جمع مذکور را خطاب قراردادند. یکی از نیروهای انتظامی حاضر مدعی سازمان‌دهی این جمعیت برای ایجاد آشوب و ناامنی بوده و مدعی بود هدف این قشر سیاسی است نه حل مشکلات و ما باید با اجتماع بی مجوز برخورد کنیم.

پیگیری های مکرر ما با مسئولین نیروی انتظامی از جمله معاون نیروی انتظامی استان (سرهنگ حسین زاده) که در محل درگیری نیز حاضر بود، بی‌نتیجه مانده و تا این ساعت، پیگیری از واحد اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای نیروی انتظامی (سرگرد صادقیان) نتیجه‌بخش نبوده و این مسئولین نیروی انتظامی استان اصفهان علی‌رغم اینکه قرار بود با تماس اطلاعات لازم را به رسانه‌ها برسانند تا پاسی از شب اقدام نکردند و در تماس های آخر بیان کردند: نیروی انتظامی بعداً اطلاعیه صادر کرده و خبر می‌دهد ولی این اجتماع و برخورد نیروی انتظامی با افراد را انکار نکردند

مرگ دلخراش کارگر سرویس کار در آسانسور

شب گذشته یک کارگر سرویس کار آسانسور به هنگام تعمیر آسانسور یک ساختمان مسکونی درد لویزان، خیابان مبارکی چار حادثه شد و به طرز دلخراشی جان داد.

به گزارش3خرداد پایگاه خبری 125، بنا به اظهارافسر آماده منطقه3 عملیات آتش نشانی تهران، این کارگر 45 ساله برای تعمیر و سرویس آسانسوردرمحل ساختمان مسکونی حاضر شده بود که به دلیل نا معلومی بین کابین و دیواره چاهک آسانسور گرفتار شد.

فرشاد نعیمی نیا اظهار داشت: نیروهای آتش نشانی این کارگر را که در شرایط بسیاروخیمی در بین کابین و دیواره چاهک آسانسوربدام افتاده و جراحات شدیدی برداشته بود با تلاش زیاد خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند که متاسفانه مرگ این کارگرمیان سال براثر شدت مرگ4 نفر از کارکنان شرکت گاز ایرانی در انفجار بعقوبه عراق

منابع امنیتی عراقی ازمرگ چهار نفر از کارکنان شرکت ایرانی فعال در احداث خط لوله گاز در دیالی خبر دادند.

 به گزارش 3خرداد تسنیم به نقل از پایگاه عراقی السومریه، یک منبع امنیتی در استان دیالی امروز گفت: یک بمب کارگذاشته شدن در کناره جاده اصلی نزدیک روستای خزرع در منطقه امام ویس در شمال شرقی بعقوبه صبح امروز شنبه در مسیر یک خوردوی حامل کارگران شاغل در یک شرکت ایرانی منفجر شد که در جریان آن چهار کارگر ایرانی کشته و پنج کارگر عراقی زخمی شدند. این شرکت ایرانی در زمینه احداث خط لوله گاز فعالیت می کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: یک یگان از نیروهای امنیتی محل حادثه را محاصره و برای یافتن عاملان انفجار به عملیات بازرسی پرداختند و خودروهای آمبولانس نیز زخمی ها را به بیمارستان و پیکر کشته شدگان را به پزشکی قانونی بردند.

برپایه این گزارش، این دومین حادثه علیه یک شرکت ایرانی در نوع خود می باشد زیرا افراد مسلح گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش ) در اواخر ژانویه سال 2013 میلادی به کاروان کارمندان شاغل در یک شرکت ایرانی فعال در زمینه احداث خط لوله گاز از ایران حمله کردند که به کشته شدن 19 نفر از جمله 15 کارگر و یک مهندس ایرانی و زخمی شدن هفت نفر دیگر از جمله پنج ایرانی منجر شد.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه برای دومین شب متوالی ادامه یافت

به گزارش24مه یورونیوز،بیش از ده هزار نفر جمعه شب در استانبول، علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر دست به تظاهرات زدند.

در جریان این ناآرامی ها و در کمتر از 24 ساعت، دو نفر به ضرب گلوله پلیس ترکیه جان خود را از دست دادند.

مرگ یک جوان سی ساله در روز پنجشنبه خشم تظاهرکنندگان را دامن زده است. این فرد که در مراسم تدفین یکی از نزدیکانش در نزدیکی محل تظاهرات پنجشنبه شب حضور داشت در اثر اصابت گلوله به سر و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

فرد دوم نیز که در جریان تظاهرات روز پنجشنبه زخمی شده بود، یک روز بعد در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

در آنکارا نیز صدها دانشجوی دانشکده فنی دست به تظاهرات زدند.

سوم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com