اخباروگزارشات کارگری18خرداد1393

- این بازداشت است یا گروگانگیری؟!

- نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی برای آزادی بی قید و شرط جعفر عظیم زاده

- داوودرضوی:آقای شهردار از تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بوی رانت خواری و اختلاس می آید

- تجمع کارگران قطار شهری اهواز وارد ششمین روز شد

- کارگران کاشی سمند از بدو استخدام مزد نگرفته‌اند

- مدیر عامل و اعضای هیات مدیره کارخانه پلی اکریل اصفهان برکنار شدند

- تجمع اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران مقابل مجلس

- تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق کارگران بازنشسته صنعت فولاد

- انتشار گاز سمي سبب مرگ سه کارگر يزدي شد

- ریزش کانال جان 2 کارگر زنجانی را گرفت

- مذاکرات اعتصاب کنندگان پلاتین آفریقای جنوبی به مرحله حساس رسید

این بازداشت است یا گروگانگیری؟!

(پیرامون وضعیت جعفرعظیم زاده(

  40 روز است که از دستگیری جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران میگذرد. امروز 18 خرداد نیز تلاش خانواده به روال مراجعات مکرر، برای کسب اطلاع از تعیین تکلیف ایشان، بی نتیجه ماند. جعفرعظیم زاده به بهانه تلاش وتدارک برای برگزاری روزجهانی کارگر دستگیر شد.اما نه فقط این، بلکه ایشان باید به جرم بیش از دو سال تلاش پیگیر علیه تصویب دستمزدهای زیرخط فقر وعلیه بیکاری و به جرم فعالیت برای ارتقاء سطح معیشت کارگران در هماهنگ کردن وسامان دادن طوماراعتراضی 40هزار امضاء کارگران نیز تنبیه شود!

مسئولین قضائی بدون هیچ دلیلی ،عامدانه از آزادی یا تعیین تکلیف وی سر بازمیزنند. این در حالی است که در شرایط کنونی جامعه اعتراضات مختلف کارگری در واکنش به شرایط و وضعیت اسفبار اقتصادی ، به اصلی ترین شکل بروزاعتراضات اجتماعی تبدیل شده وموج گسترده اعتراضات واعتصابات کارگری به صدر اخبار تحولات اجتماعی کشیده شده است. در نتیجه دورنگه داشتن کارگران معترض و به طریق اولی کنارگذاشتن یا بی اثر کردن تشکلهای مستقل کارگری از این جنبش های اعتراضی کارگران به هر بهانه ودلیلی ، یکی از رویکردهای اصلی مسئولین در برخورد با این شرایط است.

بدین جهت است که در آخرین بازجوئی که ده روز پیش صورت گرفت، آخرین حرف و خواسته ازایشان ، انحلال "اتحادیه آزادکارگران ایران" بود. معنی حرفشان در حقیقت اینست:  تا انحلال اتحادیه در گروگان ما هستی!! وچون این خواست غیر قانونی وناممکن با پاسخ منفی جعفر عظیم زاده روبرو شده ، بلاتکلیفی ایشان تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت!

همراه با اجرائی شدن مرحله دوم قطع سوبسیدها و آغاز ماراتن افزايش قيمت‌ها که هم اکنون در اقلام معینی، علنا" اعلام شده و وضعیت غیرقابل پیش بینی ناشی از این تورم و فشارجمعیت میلیونی وروزافزون بیکاران ، مقابله با اعتراضات کارگری وعقب راندن طبقه کارگر همراه با بازداشت ودستگیری وحبس کارگران معترض وانحلال یا بی اثر کردن تشکل های  مستقل کارگری که معترض وضعیت موجود در این تقابل اجتناب ناپذیرهستند، را در دستورمسئولین قرارداده است

اتحادیه آزادکارگران ایران ضمن محکومیت شدید ادامه بازداشت وبلاتکلیفی جعفر عظیم زاده ، ادامه این بازداشت را گروگانگیری در قبال انحلال این تشکل میداند. امری که به کارگران عضو ومجمع عمومی این اتحادیه مربوط است وبه اراده هیچ عضوی حتی رئیس هیئت مدیره این تشکل، ارتباطی ندارد.

همچنین اتحادیه آزادکارگران ایران ضمن اعلام حمایت از اعتراضات گسترده کارگران در قبال تعرض سرمایه داران به سطح معیشت وزندگیشان، خواهان رفع فوری فشارها وآزادی همه کارگران زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

18خرداد 93

نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی برای آزادی بی قید و شرط جعفر عظیم زاده

اتحادیه آزاد کارگران ایران در نامه ای خطاب به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی خواستار رسیدگی جدی این کمیسیون برای آزادی بی قید و شرط جعفر عظیم زاده و توقف تعقیب و اعمال فشار بر اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران شد.

جعفر عظیم زاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنان در بازداشت غیرقانونی وزارت اطلاعات و تحت فشار برای انحلال اتحادیه آزاد قرار دارد.

هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه نشست خویش اعلام نمود که تلاش هایش را برای آزادی رئیس هیأت مدیره خود با توان بیشتری به پیش خواهد برد و با گزارش دوباره وضعیت سرکوب و تعرض به کارگران و تشکل های کارگری به سازمان های بین المللی کارگری و نیز دستگاه های ذی ربط داخلی، به عملکرد نامناسب دستگاه قضایی و اطلاعاتی در حق کارگران اعتراض می نماید و در همین راستا و با توجه به غیرموثربودن و درحقیقت غیرممکن بودن رسیدگی به شکایت خود در مراجع مرتبط ( وزارت اطلاعات و قوه قضائیه) و با عنایت به وظایف واختیارات کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی،طی شکوائیه ای فشارهای وارده وادامه حبس آقای جعفرعظیم زاده رئیس هیئت مدیره این تشکل کارگری را فاقد وجاهت قانونی خواند و خواستار رسیدگی جدی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی،به آزادی بی قید و شرط جعفر عظیم زاده و توقف تعقیب و اعمال فشار بر اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران شد.

در این نامه با اشاره به اینکه اتحادیه آزاد کارگران ایران با دخالت و رای مستقیم کارگران موسس اتحادیه وطی مجمع عمومی متشکل از کارگران عضوش شکل گرفته و مشروعیت خود را از خواست برحق کارگران برای داشتن تشکل مستقل می گیرد. و ازطرفی تصمیمات کلان این اتحادیه مانند هرتشکل اصیل واقعی کارگری براعمال اراده مستقیم اعضایش استواراست واز اراده و تصمیم یک فرد حتی از رئیس هیئت مدیره اش تبعیت نمیکند و هرتصمیم اساسی وتعیین کننده برمبنای اعمال اراده جمعی که در مجمع عمومی این اتحادیه اتخاذ میگردد، عملی میشود. بنابراین فشار بررئیس هیئت مدیره این تشکل برای انحلال، خلاف اساسنامه آن ودرنتیجه غیرعملی است. لذا تلاش و اعمال فشار نیروهای امنیتی بر این عضو هیأت مدیره اتحادیه نه تنها غیرقانونی بلکه خیالی باطل نیز هست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین اعلام نموده است که اقدامات پیگیرانه ی خود را جهت افشای تعرض و بی حقوقی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به کارگران و فعالین تشکل های کارگری را با ارسال نامه به دیگر سازمان های بین المللی کارگری و نهاد های ذی ربط داخلی ادامه خواهد داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

18 خرداد 93

هیئت رئیسه محترم کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی

باسلام

احتراما" به اطلاع میرسانیم که آقای جعفر عظیم زاده کارگرسرشناس ، رئیس هیئت مدیره "اتحادیه آزاد کارگران ایران" و نماینده کارگران فولاد زاگرس و نماینده 1500 نفراز کارگران شاکی و معترض به اختلاس تامین اجتماعی ویکی از 6 تن "هماهنگ کنندگان طومار 40 هزار نفری کارگران" در اعتراض به سطح دستمزدها به وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی(که نسخه ای از این طومارازحدود 2 سال پیش و در4 نوبت تقدیم مجلس جمهوری اسلامی نیز شده است)، نیمه شب دهم اردیبهشت و به دلیل تلاش برای برگزاری مسالمت آمیزمراسم روزجهانی کارگر دستگیر شده و اکنون بیش از یک ماه است که در بند209 زندان اوین دربازداشت به سر میبرد و پرونده ایشان تحت مسئولیت شعبه6 دادسرای شهیدمقدسی مستقر در اوین است. ازابتدای دستگیری، وی را در بازجوئیهای طولانی تحت فشارقرار داده تا "اتحادیه آزادکارگران ایران" را منحل اعلام کند. بازجویان مکررا" به جعفر عظیم زاده متذکر شده اند که آزادی ایشان منوط به عدم تداوم کاراین اتحادیه میباشد.

چنانکه مستحضرید، امروزه در جهان متمدن برپایی تشکل های آزاد کارگری به دور از دخالت و مانع تراشی دولت ها و نیز برگزاری مراسم های اعتراضی در روز جهانی کارگر حقوقی پایه ای و پذیرفته شده است. اما با وجود صراحت در قوانین داخلی(ازجمله ماده 26 قانون اساسی) و نیز مقاوله نامه های سازمان جهانی کار ازجمله مقاوله نامه های شماره 87 وهمچنین 98 این سازمان که مورد پذیرش جمهوری اسلامی نیز هست (و هم اکنون در یکصدوسومین اجلاس سالیانه این سازمان که از7 تا 22 خردادماه برپاشده،نمایندگان جمهوری اسلامی نیزدرآن حضور دارند)، ایجاد تشکل های کارگری حقی قانونی محسوب میشود؛ و کارگران برای برپایی تشکل های مستقل خود نیاز به کسب اجازه ازمرجع دولتی ندارند.اما همواره کارگران عضو تشکلهای مستقل کارگری از سوی مقامات امنیتی وقضائی مورد تعقیب وفشار قرار میگیرند که از تشکل های متبوع خود کناره گرفته و یا آن را منحل کنند. متشکل شدن کارگران در اشکال وظرفیت های متفاوت خود، حول منافع صنفی ودفاع ازمعیشت وارتقاء سطح زندگی شان، بخشی اجتناب ناپذیر وطبیعی از سازوکارمناسبات اقتصادی-اجتماعی حاکم برهمه جوامع کنونی دردنیاست.این ضرورت به روشنی درتوافقنامه های بین المللی نیز آمده وازجانب دولتها به رسمیت شناخته شده است. لذا، فشارهای وارده وتهدیدات بازجویان وزارت اطلاعات بر ایشان و دیگر اعضای این تشکل کارگری برای به انحلال کشاندن یا استعفا از "اتحادیه آزادکارگران ایران"،آشکارا غیر قانونی است.

ما بعنوان اعضای مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام می داریم که اتحادیه آزاد کارگران ایران با دخالت و رای مستقیم کارگران موسس اتحادیه وطی مجمع عمومی متشکل از کارگران عضوش شکل گرفته و مشروعیت خود را از خواست برحق کارگران برای داشتن تشکل مستقل می گیرد. و ازطرفی تصمیمات کلان این اتحادیه مانند هرتشکل اصیل واقعی کارگری براعمال اراده مستقیم اعضایش استواراست واز اراده و تصمیم یک فرد حتی از رئیس هیئت مدیره اش تبعیت نمیکند. هرتصمیم اساسی وتعیین کننده برمبنای اعمال اراده جمعی که در مجمع عمومی این اتحادیه اتخاذمیگردد، عملی میشود. بنابراین فشار بررئیس هیئت مدیره این تشکل برای انحلال، خلاف اساسنامه آن ودرنتیجه غیرعملی است. اتحادیه آزاد کارگران ایران با توجه به غیرموثربودن و درحقیقت غیرممکن بودن رسیدگی به شکایت خود در مراجع مرتبط ( وزارت اطلاعات و قوه قضائیه) و با عنایت به وظایف واختیارات کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدینوسیله، فشارهای وارده وادامه حبس آقای جعفرعظیم زاده رئیس هیئت مدیره این تشکل کارگری را فاقد وجاهت قانونی میداند و خواستار رسیدگی جدی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی،به آزادی بی قید و شرط جعفر عظیم زاده و توقف تعقیب و اعمال فشار بر اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران میباشد.

رونوشت : نهاد ریاست جمهوری

قوه قضائیه

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

پروین محمدی نایب ریئس اتحادیه آزاد کارگران ایران

شماره تماس 09122449901

داوودرضوی:آقای شهردار از تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بوی رانت خواری و اختلاس می آید:

بخشی از زمین های شرکت واحد را که در خیا بان هنگام (رسالت) و اتوبان همت قرار داشت به بهانه خانه دار شدن رانندگان و کارگران شرکت واحد فروختند ، تا سر پناهی برای رانندگان باشد اما تا کنون هزاران راننده هنوز صاحب هیچ سرپناهی نیستند .از سال 84 تا سال 90 که بیشترین اعتراضات کارگران و رانندگان در قالب سندیکای کارگران شرکت واحد شکل گرفت ،بیشترین عرصه یکه تازی مدیران سپاهی و سرداران سپاه بود بطوری که در طی این شش سال شرکت واحد شاهد حضورسه مدیر عامل سپاهی بوده ، در طی این دوران بیشترین منابع شرکت واحد مورد تاخت و تاز قرار گرفت ،بطوری که زمین های اتوبان همت که دارای ارزش میلیادری بود به سپاه واگذار شد و زمین های مقابل اداره مرکزی خیابان هنگام که می شد با ساخت ان برای بیش از 5هزار کارگر با هزینه خودشان ساخت و ساز کرد به بهانه تامین هزینه و سرمایه به قیمت 75 میلیارد تومان فروخته شد .در همان ابتدا که برای رانندگان و کارگران فاقد مسکن شرکت واحد ثبت نام می کردند ، اولین گروهی که از این امکانات بهره بردند گروهی بودند که با سردار بیژنی به عنوان مدیر عامل شرکت واحد امده بودند و تماما از بازنشتگان نیروهای نظامی بودند و بابت سوابق سی ساله خود از محل فروش زمین های شرکت واحد که متعلق به کارگران و رانندگان بوده است، سالی یک میلیون تومان بلاعوض به اضافه 5 میلیون تومان از سردار بیژنی دریافت کردند . در ان سالها اعضای تاثیر گذار سندیکای شرکت واحد از کار اخراج بودند و بیشتر ین تلاش انها برای بازگشت بکار اخراجی ها و اعضای زندانی و مسائل معیشتی کارگران بوده و همین مسائل باعث شده بود که عوامل مدیریت شرکت واحد با خیالی راحت واسوده بدون رعایت موارد قانونی تعاونی ها ،اقدام به تشکیل تعاونی مرکزی بدون مجمع عمومی بکنند در صورتی که پروژهای متعدد مسکن در شرکت واحد باید تعاونی های مختلفی با تشکیل اعضا صورت گیرد و بعد اقدام به تعاونی کنند ، نه تنها این موارد صورت نگرفته بلکه اعضای انتخابی تعاونی توسط مدیریت شرکت واحد انتخاب شده اند بطوری که هیچکدام از اعضای این تعاونی نه تنها هیچ تخصصی در این زمینه نداشتند، بلکه از کسانی هستند که سالها در سرکوب کارگران شرکت واحد نقش داشته اند و حتی از اعضای اصلی چماقدار و حمله کنندگان به سندیکای کارگران شرکت واحد در 19 اردیبهشت 84 بوده اند،بعد از بازگشت بکار اعضای سندیکای شرکت واحد در سالهای 88و 89 تلاش هایی از سوی اعضای سندیکا شکل گرفت و تعاونی مسکن مجبور شد تعدای از اعضای سندیکا را با فشار کارگران و رای گیری به عنوان نماینده بپذیرید ،البته بعد از تمام ترفندها و تلاش های که کارفرما و مدیر عامل تعاونی مسکن برای منصرف کردن اعضا بکار گرفت که تلاش انها نتیجه ای در روند انتخاب اعضای سندیکایی نداشت، من هم به عنوان یکی از نمایندگان درسا مانه یک اتوبوسرانی انتخاب شدم که ترفندهای مدیرعامل با رای گیری مجدد هم نتوانست نظر کارگران را نسبت به انتخاب این جانب عوض کند ،تا امروز 5 تن از اعضای سندیکا در پروژه سپیداردوو سه هنوز بعنوان نماینده در دفاع از منافع کارگران بطور رسمی پذیرفته شده اند البته لازم به توضیح منظورم از رسمی یعنی اینکه اسامی نمایندگان منتخب سندیکای در برد و اتوماسیون ثبت شده ، البته مدت 7 ماه که این اعضا، نمایندگی اعضای سپیدار را به عهده گرفته اند موفقیت هایی داشتیه اند ،لذا قبل از این حتی از متن قرارداد و مسائل پروژه اعضا بی خبر بودند، که دردو مورد مجمع داشیم و جلسات متعددی با مدیر عامل تعاونی و مدیر عامل شرکت واحد داشته ایم ، البته هنوز نتیجه قابل مطلوبی نداشته ایم اما توانسته ایم حداقل مدرکی دال بر اینکه متراژ پرورژه و تعین واحد مالکیت را برای اعضا به ثبت برسانیم،در حال حاضر این پروژه با شکایت پیمانکارمتوقف شده، اما ما در تلاش هستیم تا از دیر کرد تحویل منازل برای رانندگان ضرر و زیان بگیریم و بتوانیم پروژه را به جریان بیاندازیم ، انچه که در این کند و کاو برداشت کرده ایم چندین پروژه بزرگ در دست تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد است که چندین سال از تحویل ان گذشته و با توجه به اینکه کارگران در هر پروژه تا سقف 60 و 70 درصد هزینه مسکن را به کارفرما و تعاونی پرداخت کرده اند و با توجه به افزایش تصاعدی قیمت مسکن به نظر بوی اختلاس و رانت خواری به مشام می رسد

داوود رضوی نماینده پروژه سپیدار 2و3 سامانه یک اتوبوسرانی تهران و حومه

هجدهم خرداد 93

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=ts

تجمع کارگران قطار شهری اهواز وارد ششمین روز شد

صبح امروز (یکشنبه،18 خرداد ماه) کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه برای پنجمین روز در ماه جاری در مقابل سایت مرکزی قطار شهری واقع در خیابان اقبال تجمع کردند.

به گزارش18خردادایلنا،یکی از کارگران در تشریح دلایل تجمع امروز کارگران پیمانی شرکت کیسون (از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهواز)، گفت: امروز پنجمین روز در ماه جاری است که کارگران قطار شهری اهواز برای پیگیری 5 ماه حقوق معوقه خود اجتماع صنفی برگزار می‌کنند.

او با یادآوری اینکه مطالبات پنج ماهه این کارگران مربوط به ماه های دی،بهمن،اسفند سال 92 به همراه دو ماه فروردین واردیبهشت ماه سال جاری است، مدعی شد: متاسفانه کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد وما کارگران قطار شهری اهواز منتظریم شاید مسئولان استانی حرکتی در خصوص دریافت مطالباتمان از خود نشان دهند.

به ادعای این کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز،حدود 900 کارگر زیر مجموعه شرکت پیمانکاری کیسون علاوه بر 5 ماه حقوق معوقه مطالبات صنفی دیگری همچون عدم دریافت فیش حقوقی، محاسبه نشدن اضافه کاری در ایام تعطیلات و عدم اجرای مصوبه دستمزدهای سال 93 شورای عالی کار دارند.

مسئولان پیگیری کنند،قطار شهری آماده پرداخت حقوق معوقه کارگران است

در این رابطه آقای «عباس هلاکویی» مدیر عامل قطار شهری اهواز نیز ضمن تایید وقوع اعتراض صنفی توسط کارگران شرکت پیمانکاری کیسون مدعی شد:قطار شهری اهواز آماده پرداخت مطالبات کارگران معترض است اما به سبب بی تفاوتی مسئولان استانی بعد از شش روز ازاعتراض کارگران هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

 

او دلیل پرداخت نشدن معوقات حقوقی کارگران پیمانی را بی توجهی پیمانکار در حقوق کارگران دانست و افزود: قطار شهری اهواز با وجود آنکه همه صورت وضعیت های مالی شرکت کیسون را تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت کرده است اما بازهم آماده است تا مطالبات کارگران را از محل مطالبات باقیمانده پیمانکار پرداخت کند.

این مقام کارفرمایی بابیان اینکه در همین رابطه شرکت قطار شهر اهواز آمادگی خود را به اداره کار محل اعلام کرده است،‌افزود: پرداخت حقوق معوقه کارگران جزء دیون ممتازه است و پیمانکار به عنوان کارفرمای این کارگران موظف است علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه کارگران سایر موارد قانونی را در مورد کارگران خود اجرا کند.

هلاکویی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت فعالیت شرکت پیمانکاری کیسون مدعی شد: متاسفانه این شرکت به تعهدات خود درمورد اجرای پروژه قطار شهری به خوبی عمل نکرده وقطار شهری به عنوان کارفرما از نحوه کار این شرکت رضایت ندارد.

بنا بر ادعای وی، درنحوه قرار داد این شرکت با قطار شهری اهواز در دولت گذشته طوری توافق شده است که به راحتی امکان خارج کردن این شرکت از اجرای پروژه قطار شهری وجود ندارد.

او اضافه کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده، به دلیل انکه این شرکت یک شرکت چینی و ایرانی است طبق قرار داد هر گونه اختلاف پیمانکار با کارفرما باید در اتاق بازرگانی فرانسه برسی شود.

هلاکویی در خصوص وضعیت فعالیت شرکت کیسون اضافه کرد:این شرکت موظف به تکمیل 23 کیلومتر از قطار شهری اهوازدر مدت 4 سال است اما تا به امروز که شش سال از آغاز پروژه قطار شهری می گذرد این شرکت فقط توانسته است 30 درصد از پروژه را عملی کند.

او مدعی شد: آنچه موجب نگرانی وناراحتی کارگران قطار شهری از عملکرد شرکت پیمانکاری کیسون شده آنست که این شرکت در حالی برای پرداخت مطالبات آنها مدعی کمبود منابع مالی است که در سایر موارد به راحتی هزینه می کند به طور مثال تنها در هفته‌های اخیر این شرکت برای جشن سالانه تاسیس شرکت «کیسون» که در برج میلاد برگزار شد برای هر پرس غذای مهیمانان حاضر در جشن حدود 200 هزار تومان پرداخت کرده است که اکثر دعوت شدگان در اهواز به دلیل خجالت از کارگران در این جشن شرکت نکردند.یا اینكه هر هفته 30 الی 40 نفر از کارشناسان از تهران به اهواز بی مورد سفر می کنند که اگر لین هزینه‌ها بابت پرداخت معوقات مالی کارگران خرج می‌شد امروز مشکلی وجود نداشت.

هلاکویی افزود:با این حال همین شرکت با این همه بدحسابی در بیشتر مناقصه ها کشورهمانند اجرای پروژه شهری اصفهان شرکت کرده است.

مدیر عامل قطار شهری اهواز در خاتمه با بیان اینکه هیچ مسئولی به فکر کارگران قطار شهری اهواز نیست افزود: با این حال قطار شهری اهواز آماده است تا از محل ضمانت نامه سپرده شرکت کیسون معوقات مالی کارگران را به طور مستقیم پرداخت کند چرا که به پیمانکار اعتمادی نیست.

کارگران کاشی سمند از بدو استخدام مزد نگرفته‌اند

یکی از کارگران کاشی سمند در استان سمنان از تعویق بیش از دو ماه از حقوق و بیمه 75 کارگر قرار دادی کارخانه «کاشی سمند» خبر داد.

به گزارش18خردادایلنا،این کارگر با اعلام این ادعا گفت: کارگران مذکور که همگی به تازگی و از ابتدای سال جاری استخدام شده‌اند بابت دستمزد و حق بیمه دو ماه گذشته از کارفرما طلبکار هستند.

او یادآور شد: مطالبات معوقه کارگران کاشی سمند در حالی است که پیش از این در دی ماه سال گذشته این واحد تولیدی به دلیل مشکلات مالی تعطیل و حدود 150 کارگر شاغل در آن بیکار شده‌بودند.

این کارگر کارخانه کاشی سمند مدعی شد: کارفرمای کاشی سمند به غیر از مطالبات کارگرانی که به تازگی در کارخانه استخدام شده‌اند بابت مطالبات معوقه 150 کارگر تعدیل شده نیز بدهکار است.

به گفته وی، کارگران اخراجی در بخش‌های سورت، فنی، تهیه لعاب، پرس، خط لعاب، بارگیری، تولید، کوره، کنترل کیفیت و بسته بندی کارخانه کاشی سمند کار می‌کردند.

این کارگر مدعی شد: کارفرما هر ماهه به کارگران قول می‌داد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت کند، اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از سال جدید نه تنها حقوق و بیمه کارگران برقرار نشد بلکه آنان شغل‌شان را نیز از دست دادند.

مدیر عامل و اعضای هیات مدیره کارخانه پلی اکریل اصفهان برکنار شدند

ایلنا طی گزارشی بتاریخ18خرداد،از تغییر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کارخانه پلی اکریل پس از گذشت هشت ماه از آغاز اعتراضات کارگران خبر داد.

بنا بهمین گزارش،در جلسه ای که عصر روز گذشته در ساختمان مرکزی کارخانه پلی اکریل در خیابان سجاد اصفهان برگزار شد، اعضای هیات مدیره و مدیر عامل برکنار و اعضای جدید معرفی شدند.

پیشینه اعتراضات

کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای، خواسته‌های خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌ بودند.استعفای برخی اعضای هیات مدیره وقت کارخانه پلی اکریل اصفهان، حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها و توقف سیاست کوچک سازی کارخانه در صدر خواسته‌های ده گانه کارگران معترض قرار داشت.

۱۵۰۰ کارگر پلی‌اکریل اصفهان سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر (هلدینگ) کار می‌کنند و با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلی شان را در معرض خطر می دیدند.

شرکت پلی اکریل اصفهان با تصمیم هیات مدیره وقت در حال واگذاری بود و بر این اساس قرار بود  آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گستر» انتقال یابد.

کارگران معترض معتقد بودند با واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، تعهدات کارفرما در قراردادهای کاری شان کمتر می‌شود.

تجمع اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران مقابل مجلس

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران صبح امروز به دلیل آنچه که تحویل ندادن زمین‌های خریداری شده از سوی سازمان اداره‌ی برق تهران می‌خواندند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش 18خردادایسنا، جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران که در مقابل درب مجلس تجمع کرده‌اند، می‌گویند که حدود 4 سال قبل با پرداخت وجهی زمین‌هایی را در هشتگرد خریداری‌ کرده‌اند و زمین‌هایشان سند منگوله‌دار دارد اما به دلیل استنکاف اداره برق تهران، از تحویل این زمین‌ها در تعاونی جلوگیری شده است.

تجمع کنندگان با شعارهایی از جمله" نماینده‌ی مجلس حمایت حمایت" ، " مرگ بر زمین خوار" و " مرگ بر زمین خواران" از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق کارگران بازنشسته صنعت فولاد

ماين نيوزبتاریخ 18خردادطی گزارشی ازتاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق کارگران بازنشسته صنعت فولاد خبرداد.

بنا بهمین گزارش، علی رغم آنکه موضوع سهم‌ کارگران بازنشسته صنعت فولاد در صندوق بازنشستگی مشخص شده است اما حقوق‌شان با تأخیر یکی دو ماهه پرداخت می‌شود.

انتشار گاز سمي سبب مرگ سه کارگر يزدي شد

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد، از کشته شدن سه کارگر در يکي از واحدهاي صنعتي اين استان بر اثر استنشاق گازهاي سمي خبر داد.

به گزارش18خردادایرنا،سرهنگ محمدحسن باقري گفت: اين کارگران در يک واحد مقواسازي در شهرک صنعتي اشکذر جان باخته اند.

ریزش کانال جان 2 کارگر زنجانی را گرفت

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان زنجان با اعلام خبر ریزش کانال در شهرستان ایجرود از مرگ دو کارگر در اثر این حادثه خبر داد.

 به گزارش18خردادفارس،سرهنگ جعفر کردلو امروز با اشاره به ریزش دیواره کانال در شهرستان ایجرود اظهار کرد: ریزش دیواره کانال فاضلاب شرکتی در شهرستان ایجرود دو کارگر را به کام مرگ کشاند.

وی ادامه داد: ساعت 12 و 50 دقیقه روز گذشته از طریق تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 یک مورد حادثه ریزش ‌آوار در روستای قمچای شهرستان ایجرود اعلام شد که بلافاصله ماموران به همراه نیروهای امدادی به محل اعزام شدند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه ماموران با حضور در محل حادثه متوجه مدفون شدن دو کار گر شدند، اضافه کرد: ماموران با حضور در محل مشاهده کردند که دو کارگر حین حفر کانال فاضلاب شرکتی به عمق 8 و طول 12 متر به علت ریزش خاک دیواره کانال مدفون شده‌اند.

گفتنی است، به دنبال این موضوع نیروهای امدادی عملیات خود را برای خارج کردن این دو کارگر از زیر آوار آغاز کردند که پس از مدتی پیکر بی جان دو کار گر 37 و 38 ساله را از زیر آوار بیرون آوردند که علت این حادثه در دست بررسی است

مذاکرات اعتصاب کنندگان پلاتین آفریقای جنوبی به مرحله حساس رسید

وزیر معدن آفریقای جنوبی اعلام کرد مذاکرات دستمزد برای پایان دادن به پنج ماه اعتصاب در معادن پلاتین این کشور به مرحله حساسی رسیده است.

به گزارش18خرداد ماین نیوز، انگواکو راماتلهودی در بیانیه ای بدون توضیحات بیشتر، اظهار کرد این مذکرات روز دوشنبه ازسرگرفته خواهند شد.

آفریقای جنوبی که بزرگترین اقتصاد آفریقاست، حدود 80 درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و حدود 70 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. برگزاری این اعتصاب موجب کاهش 40 درصدی تولید جهانی و صعود قیمتهای پلاتین شده است.

هیجدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری17خرداد1393

- جعفر عظیم زاده باید فورا آزاد گردد

- در رابطه با انتقال ناگهانی رضا شهابی به زندان رجایی شهر

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران درباره مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق

هشدار: ضرورت حمایت وپشتیبانی متحدانه وقدرتمند طبقه کارگراز خواسته مهم کارگران اعتصابی معدن بافق یزد!

- گزارش کارگر فلزکار از " کارخانه ایران خودرو "

- ترک کار و استعفای اجباری نماینده کارگران معدن چشمه پودنه

- تعطیلی کارخانه کمپوست خراسان شمالی وبیکاری40کارگر

- تعطیلی کارخانه واکسن سازی مهاباد به دلایل نامعلوم

- مرگ دلخراش دو کارگر در اراک

- مرگ کارگرجوان زیرآوار

- برخورد یکدستگاه وانت بار حامل کارگران بخش کشاورزی با یک مینی بوس در جاده شوش - اهواز یک کشته و 14 مصدوم بر جای گذاشت

- اعتراض کارگران ترکیه و ژاپن علیه قراردادهای موقت

- مقاومت کارکنان بانک ها در هند در برابر خصوصی سازی

- اعتصاب کارکنان متروی شهر سائوپائولو در آستانه جام جهانی فوتبال

جعفر عظیم زاده باید فورا آزاد گردد

جعفر عظیم زاده از فعالین کارگری شناخته شده و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران  که  در روز 31 آوریل توسط نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی دستگیر شد، همچنان در بازداشت بسر می برد.  نیروهای امنیتی رژیم،  جعفر عظیم زاده و چند نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره و فعالین اتحادیه آزاد کارگران را دستگیر کردند  تا از برگزاری تظاهرات اول ماه  مه درمقابل وزارت کار که توسط  این اتحادیه فراخوانده شده بود، جلوگیری  کنند. تا کنون سایر فعالین اتحادیه آزاد کارگران آزاد شده اند، اما جعفر عظیم زاده همچنان در زندان و در سلول انفرادی به سر می برد. بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازجویان رژیم با فشار و تهدید  به  جعفرعظیم زاده گفته اند که آزادی وی منوط به اعلام  انحلال اتحادیه آزاد کارگران ایران است. جعفر عظیم زاده اما  زیر بار این فشارها نرفته است و بر خواست طبقه کارگر ایران در ایجاد  تشکلهای مستقل کارگری  پا فشاری کرده است.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، همچنان به خبر رسانی و جلب حمایت بین المللی کارگری از مبارزات کارگران در ایران ادامه خواهد داد. ما خواهان گسترش حمایت تشکلات و اتحادیه های کارگری جهان برای آزادی جعفر عظیم زاده هستیم. ما همچنین به سهم خود از تلاش تشکل ها و فعالین کارگری در ایران برای آزادی جعفر عظیم زاده و همه فعالین کارگری زندانی حمایت می کنیم.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران

۶ ژوئن ۲۰۱۴

در رابطه با انتقال ناگهانی رضا شهابی به زندان رجایی شهر

رضا شهابی در اول ژوئن ۲۰۱۴ ( ۱۱ خرداد ۱۹۹۳ ) از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر که در آنجا زندانیان سیاسی و زندانیان عادی و بعضا خطرناک در یک جا نگهداری می شوند، منتقل شد. این انتقال که در واقع به معنای تبعید رضا شهابی به زندان رجایی شهر است بطور ناگهانی  و  بدون اطلاع او و یا خانواده اش  صورت گرفت. رضا شهابی که مدت هاست از ناراحتی ها و درد های جسمانی گوناگون از جمله درد شدید مهره های کمر رنج می برد در اعتراض به انتقال خود به زندان رجایی شهر، دست به اعتصاب غذا زده و خواهان باز گشت فوری به زندان اوین شده است.

رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، چهار سال پیش در ژوئن ۲۰۱۰ دستگیر شد و سپس به اتهامات واهی، بی پایه و کلیشه ای مانند "اقدام علیه امنیت ملی" به شش سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت کارگری و پرداخت ۷ میلیون تومان جریمه محکوم شد. اگر چه در دادگاه تجدید نظر اعلام شده بود که حبس تعزیری وی به چهارسال  زندان تقلیل پیدا کرده است، اما مقامات رژیم  جمهوری اسلامی از پذیرش آن تا این لحظه سرباز زده اند. در واقع رضا شهابی بجای آزاد شدن پس از تحمل ۴ سال حبس، از یکی از بدنام ترین زندانهای رژیم  به یک زندان باز هم بدتر منتقل شده است.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران ، انتقال ناگهانی رضا شهابی به زندان رجایی شهر را به شدت محکوم می کند و از تشکلات کارگری، سازمان های مترقی و نهادی های مدافع حقوق انسان می خواهد که ضمن اعتراض به این گونه اقدامات ایذایی، سرکوب گرانه و ضد انسانی علیه رضا شهابی، خواهان بازگرداندن،  معالجه  و آزادی فوری وی شوند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۶ ژوئن ۲۰۱۴

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران درباره مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق

هشدار: ضرورت حمایت وپشتیبانی متحدانه وقدرتمند طبقه کارگراز خواسته مهم کارگران اعتصابی معدن بافق یزد!

چنانکه میدانیم، هزاران (بین 2500 تا 5000) کارگر معدن سنگ آهن بافق (واقع در استان یزد) از روزیکشنبه  ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده‌اند. اکنون بیست ویک روز ازاین اعتصاب بزرگ میگذرد.کارگران معدن سنگ آهن بافق به حق، از احتمال تعدیل نیروی کار و کاهش دستمزد و مزایا در پی خصوصی سازی این معدن نگران‌اند.

انتقال از مالکیت دولتی کارخانجات به بخش خصوصی طی سالیان دراز در این مملکت کارنامه سیاهی را پیش چشم کارگران به تصویر میکشد. سالهاست که واگذاری های رانتی از مالکیت دولتی به "بخش خصوصی" نتیجه ای جز به خاک سیاه نشاندن زندگی کارگران نداشته است. خصوصی سازی در ایران یعنی تعرض به سطح معیشت کارگران. پدیده خصوصی سازی یعنی اخراج کردن کارگران تحت عنوان تعدیل نیروی انسانی. یعنی دست اندازی مدیریت جدیداین کارخانجات بر زندگی وسرنوشت میلیونها کارگردر سراسر ایران. یعنی کاهش مستمر هزینه ها از سبدمعیشتی کارگران، یعنی ایجاد جو پلیسی و رعب ونگرانی برای تمکین کارگران به شرایط برده وار وخفه کردن صدای اعتراضی آنان، یعنی عدم امنیت شغلی وقراردادن کارگران در شرایطی ضعیف وشکننده برای تحمیل آنچه که به سود کارفرماست. آخروعاقبت وسابقه تیره وتار این خصوصی سازیها برای سرنوشت کارگران پیش روی ماست.

بحث برسر این نیست که کارگران کارخانجاتی که تحت مالکیت دولت هستند،در رفاه وآسایش قرار دارند. خیر. سطح دستمزد ومعیشت کل طبقه کارگران ایران حتی نسبت به کارگران منطقه وهمسایه  (مقایسه با کارگران کشورهای پیشرفته، پیشکش!) درشرایط نگران کننده ای است. اما میدانیم که شرایط کارگران در کارخانجات بزرگ دولتی مانند نفت،گاز و پتروشیمی. فولاد، صنایع و معادن،راه آهن وکشتیرانی وهواپیمائی و ده ها وصدها شرکت دولتی به یمن مبارزات طولانی خود کارگران ولذا تثبیت ضوابط حقوقی ومدنی پذیرفته شده مبتنی برقوانین کار ، از حداقل تضمین های معیشتی ، مزایای جانبی وثبات کاری قابل قبول تری برخوردار است. اخراج وتعرض به سطح معیشت کارگران در چنین عرصه هائی برای کارفرمایان دولتی پر هزینه خواهد بود. در این قبیل کارخانجات امنیت شغلی وقدرت ویکپارچگی کارگران در مقابل دست اندازی به منافعشان از سطح بالاتری برخوردار است.

لذا، این تحول مالکیت، یعنی خصوصی کردن کارخانجات ومعادن وعرصه های تولیدی ، وسپردن آنها بدست بخش خصوصی (جدا از گسترش منافع رانتی اشخاص و مراکز مرتبط با مراکز قدرت )، یک جابجائی ساده نیست. این تحولات ، زندگی ومعیشت هزاران وبلکه میلیونها خانواده کارگری در ایران را دستخوش تحولات کمرشکن میکند و بمعنای رها شدن دولت از تعهدات وقوانینی است که برایش در تعرض بیشتربه منافع کارگران دست وپاگیر بوده واز طرفی باز کردن دست مدیریت های جدید برای دست اندازی به زندگی کارگران وبه عقب راندن کل طبقه کارگرایران میباشد. کارگران تحت مالکیت بخش خصوصی بسیار آسیب پذیرتر میشوند وتعرض به آنچه که کارگران تاکنون بدست آورده اندبرای صاحبان بانفوذ جدید، آسانتر وکم هزینه تر خواهدبود.

درنتیجه حال که بعداز خصوصی سازی های خانمانسوز ، حدود 5000 کارگر سنگ معدن بافق برای جلوگیری از این تعرض به زندگی کارگران به مقاومت برخاسته ودست به این اعتصاب طولانی ومتحدانه زده اند، باید تمام توان خودرا برای پشتوانه این اعتصاب بسیج کنیم. این کارگران در این مقطع پرچمدار مقاومت ودفاع درمقابل تعرض سرمایه داران به زندگی کارگران شده اند  لذا شایسته بیشترین وگسترده ترین حمایت ها میباشند. موفقیت آنها ،موفقیت کارگران ایران وشکست آنان عقب راندن طبقه کارگر است. فراموش نکنیم که این کارگران در آذرماه سال گذشته به حمایت کارگران اعتصابی معدن چادرملو برخاستند واز همکاران اعتصابی خود درآنجا دفاع کردند.

این اعتصاب ، یک موقعیت تاریخی بینظیراز مقاومت گسترده کارگران در مقابل پدیده خصوصی سازی ونتایج زیان بار تاکنونی آنست.  باپشتیبانی وایجاد فضای حمایتی قدرتمند به یاری این همکاران اعتصابی بشتابیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

17 خرداد 93

گزارش کارگر فلزکار از " کارخانه ایران خودرو "

از دیماه سال قبل کارخانه پس از رکودی همه جانبه شروع به تولید نمود. این در شرایطی بود که بسیاری از کارگران قراردادی و روز مزد تمدید قرار داد نشدند.با شروع تولید و فشار همه جانبه به کارگران خطوط تولید برای کارکردن به جای همکاران اخراج شده موج اعتراض ها باعث گردید که کارگران به مدت 3 روز ناهار خوری کارخانه را تحریم کردند و از خوردن ناهارامتناع نمودند. به ناچار مدیرعامل به میان کارگران آمد و با قبول شرایط و سختی کار قول بهبود شرایط کار را داد.متاسفانه تاکنون به قول خود عمل ننموده است.در 25 بهمن ماه یکی از کارگران شرکت که در قسمت پرس کارمی کرد بنام کرامت عزیزی در سهل انگاری بخش ایمنی کارخانه زیر پرس رفت و کشته شد.مدیریت کارخانه برای اینکه سرعت پرس ها را بیشتر و تولید را افزایش دهند چشمهای الکترونیکی را که شامل سه چشم بود، یکی ازآنها کار انداخته بودند که این حادثه رخداد. مدیریت مجبور شد سه روز سالن پرس را تعطیل کند.وبعد از آن هنوز هم چشم سوم را بکار نینداخته است.شرایط کار و دستمزد کارگران بسیار رقت انگیز است. در سال گذشته مدیریت ایران خودرو برای اینکه از اعتراضات کارگران بکاهد، در اقدامی فریبکارانه 600 هزار تومان ( 200 دلار) به کارگران بابت جشنهای انقلاب پول پرداخت کرد.ولی در حال حاضر با توجه به تورم موجود که 35 درصد بوده است دولت 10 درصد کمتر حداقل حقوق را افزایش داده است. این درحالی است که حقوق کارگران قدیمی را 12 درصد افزایش داده است که موجب نارضایتی کارگران قدیمی گردیده است.سخت گیری در مورد افزایش دستمزد کارگران در صورتی اتفاق می افتد که پاداش های چند صد میلیونی به مدیران برای استثمار بیشتر داده شده است.

پس از اعلام به اصطلاح افزایش حداقل حقوق ،نارضایتی در میان کارگران ایران خودرو اوج گرفت بطوریکه به حقوق کارگران رسمی فقط 12 درصد اضافه خواهد شد.همچنین اعلام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر روی معیشت خانواده های کارگری که 2 فرزند دارند تاثیر منفی گذاشته است.این در حالی است که مدیرعامل که از طرف جاسوسان خود با خبر شده به کارگران رسمی قول داده 5 درصد بیشتر از اعلام دولت ،حقوق کارگران رسمی را بالا ببرد.آیا واقعا با این حقوق می شود زندگی یک خانواده 4 نفره را چرخاند بخصوص با این گرانی که بی تردید بعد از اعلام نرخ بنزین بیشتر هم خواهد شد.در میان کارگران این زمزمه هست که مدیران امسال چند صد میلیون پاداش گرفته اند؟ وچقدر خوب است به فاصله دریافتی سالانه کارگران و مدیران اشاره ای بشود .

با درود به کارگران خودرو ساز جهان

با امید به گسترش همبستگی کارگران جهان

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

ترک کار و استعفای اجباری نماینده کارگران معدن چشمه پودنه

یکی از کارگران معدن ذغالسنگ «چشمه پودنه »از استعفا و ترک کار اجباری نماینده کارگران این معدن به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران و انتشار اخبار معدن خبر داد.

به گزارش17خردادایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود درباره دلایل اخراج این نماینده صنفی کارگری مدعی شد: آقای «مهدی همتی» به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود و سایر همکارانش در تاریخ 25 فروردین ماه سال جاری مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد.

اوبا بیان این ادعاکه آقای همتی نماینده کارگران چشمه پودنه طی دفعاتی از سوی کارفرما تحت فشار قرار گرفته بود، گفت: ترک کار اجباری این فعال کارگری پس از آن صورت گرفت که این فعال کارگری در رابطه با حادثه ‌ای که در روز یکم اسفند ماه منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران این معدن به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسین محمدی» و«حسین اسلامی» شد، از به روز نبودن استانداردهای ایمنی در این معدن خبر داده بود.

این کارگر معدن چشمه پونه بابیان اینکه در حال حاضر آقای همتی با داشتن همسر و سه فرزند، بیکار و فاقد هرگونه منبع درآمد و یا پوشش بیمه ای است، گفت: بعد از این حادثه دادستانی کوهبنان در رابطه با حادثه پیش آمده دستور بازداشت مدیرعامل، رییس کارگاه و پیمانکار نیروی انسانی این معدن را صادر کرده بود.

وی همچنین در مورد وضعیت خود و سایر کارگران معدن چشمه پونه گفت: پس از آن حادثه این معدن به دستور دادستانی تعطیل شد و در حال حاضر به غیر از آقای همتی همه 270 کارگر آن تحت پوشش بیمه بیکاری هستند.

این کارگر معدنچی با اشاره به محدود بودن دوره پرداخت مقرری صندوق بیمه بیکاری، گفت: معدن چشمه پونه محل اصلی درآمد بیشتر ساکنان منطقه کوهبندان است.

گفتنی براساس اظهارات کارگران معدن چشمه پودنه و همچنین تایید آقای ضیاء الدینی سرپرست کارگران معدن، آقای حاج محمدی،مدیر عامل این معدن بعد از وقوع حادثه انفجار در اوایل اسفند ماه سال گذشته از ادامه همکاری در سال جدید با شرکت تکافر سپاهان خوداری کرده است.

تعطیلی کارخانه کمپوست خراسان شمالی وبیکاری40کارگر

مدیرعامل سازمان پسماند بجنورد گفت: با تعطیلی کارخانه کمپوست از سال گذشته تاکنون 40 نیروی این کارخانه از کار بیکار شدند.

به گزارش16خردادایسنا،بابایی،با اشاره به بروز برخی مشکلات فنی در وسایل این کارخانه اظهار کرد: خرابی وسیله‌ای که در آن کود تخمیر می‌شد منجر شد تا کارخانه تعطیل شود.

وی افزود: وسیله خراب شده باید از خارج کشور تهیه می‌شد اما به علت بروز تحریم‌ها شرکت متعهد شده نتوانست به تعهد خود عمل کند و آن دستگاه وارد نشد. طی رایزنی‌های انجام شده قرار بر این شد تا این کارخانه با شیوه جدیدی که دستگاه‌های آن نیز در ایران تولید می‌شود دوباره راه اندازی شود.

وی بیان کرد: پیگیری‌های جدی برای راه اندازی این کارخانه برای شش ماه نخست سال جاری در حال انجام است.

این مسوول با ذکر اینکه ظرفیت کارخانه کمپوست تولید 250 تن محصول در روز است و چهار شهرستان استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی مجدد این کارخانه، افراد بیکار شده دوباره بر سر کار خود بازمی گردند.

تعطیلی کارخانه واکسن سازی مهاباد به دلایل نامعلوم

فرماندار مهاباد گفت: علت تعطیلی کارخانه واکسن سازی مهاباد مشخص نیست و مسئولین مربوطه نیز هیچ گونه اطلاعاتی در این راستا ارایه نمی‌دهند.

به گزارش17خردادایسنا،خضر کاک درویش ، خاطرنشان کرد: کارخانه واکسن سازی مهاباد ظرفیت تولید سالانه 100 میلیون دوز واکسن تب برفکی دارد. با تولید این مقدار واکسن نیاز بازارهای داخلی و خارجی تامین می‌شود. با بهره‌برداری از این کارخانه، رتبه ایران در در تولید واکسن تب برفکی، سوم شده است.

وی تصریح کرد: برای این واحد تولیدی مبلغی بیش از 120 میلیارد ریال هزینه شده که با تعطیلی این کارخانه هزینه مصرف شده آن اتلاف شده است.

فرماندار مهاباد تاکید کرد: چندین بار از مسئولین مربوطه و سرمایه‌گذاران این طرح خواسته شده تا اقدامات لازم را جهت شروع فعالیت دوباره این واحد تولیدی انجام دهند. متاسفانه این مسئولین هیچ‌گونه اقداماتی برای آغاز فعالیت دوبار این کارخانه انجام نداده‌اند و همکاری لازم را با فرمانداری این شهرستان ندارند.

کاک درویش خاطرنشان کرد: شروع فعالیت دوباره این کارخانه زمینه اشتغال 120 نفر را فراهم می‌کند.

مرگ دلخراش دو کارگر در اراک

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک از مرگ دلخراش دو کارگر در تعطیلات پایان هفته در این شهر خبر داد.

به گزارش 17خردادایرنا،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی اراک ˈعبدالله اسماعیلیˈ افزود: یکی از این کارگران مشغول حفر کانال فاضلاب و دیگری کارگر تعمیراتی آسانسور بوده است.

وی بیان کرد: این کارگر جوان در هنگام خاکبرداری به دلیل رعایت نشدن اصول صحیح ایمنی هنگام حفر کانال در میان انبوهی از خاک مدفون شده بود که با وجود سرعت عمل و تلاش ماموران امدادی، جان خود را از دست داد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: قربانی دیگر یک کارگر تعمیرات آسانسور بود که بر اثر سقوط در چاه آسانسور یک ساختمان جان سپرد.

وی عنوان کرد: این حادثه به دلیل ضعف رعایت اصول ایمنی در کارگاه ساختمانی رخ داد و جسد قربانی که مردی میانسال بود پس از تایید اورژانس به پزشکی قانونی تحویل شد.

در 24 اردیبهشت امسال ماه نیز دو کارگر ساختمانی در اراک با ریزش آوار در حین کار جان باختند.

در 29 اردیبهشت ماه امسال هم یک کارگر ساختمانی در اراک از ارتفاع سقوط کرد و مصدوم شد و در دوازدهم خرداد نیز دو کارگر یک واحد صنعتی بر اثر سقوط از ارتفاع مجروح شدند.

در 15 خردادماه امسال نیز کارگر ساختمانی دیگر، در اراک از طبقه چهارم به زمین سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

ضعف نظارت ایمنی کارگاهی در این حادثه ها، لزوم توجه بیشتر دستگاههای مسوول را گوشزد می کند.

مرگ کارگرجوان زیرآوار

روزگذشته،ریزش خاک و آوار بر روی کارگر جوان هنگام کار در زمین خاکبرداری شده در خیابان قیطریه، ابتدای خیابان اندرزگو، مرگ کارگر جوان را در پی داشت.

به گزارش 17خرداد پایگاه خبری 125، علی امینی مدیر منطقه 3 عملیات در این باره اظهار داشت: با رسیدن نیروهای عملیات به محل حادثه، یک زمین خاکبر داری شده به مساحت 80متر دیده می شد که مقداری از آن خاکبرداری شده و در مرحله فوندانسیون قرار داشت.

وی ادامه داد: در ضلع جنوبی این زمین کارگران در حال کار بودند که ناگهان خاک های زیرین و بخش های کناری دیوار ساختمان فروریخته و کارگر 22 ساله افغانی را زیر انبوهی از خاک و آجر گرفتار کرده بود.

وی افزود: آتش نشانان به سرعت عملیات نجات را آغاز کردند و پس از جستجوی فراوان توانستند کارگر جوان را از زیر خاک بیرون بکشند که متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارده طبق تائید امدادگران اورژانس جان خود را از دست داده بود.

برخورد یکدستگاه وانت بار حامل کارگران بخش کشاورزی با یک مینی بوس در جاده شوش - اهواز یک کشته و 14 مصدوم بر جای گذاشت

به گزارش 17خردادایرنا،این سانحه ظهر شنبه در کیلومتر هفت جاده شوش ، اهواز در حالیکه تعدادی از کارگران بخش کشاورزی سوار بر وانت بار در حال انتقال از مزرعه بودند، رخ داد.

رییس مرکز فوریت های پزشکی 115 شوش گفت:مصدومان این حادثه که بیشتر زن و جوان بودند، توسط چهار دستگاه آمبولانس و نیز خودروهای عبوری به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شدند.

رضا معمار زاده  افزود: حال چهار نفر از مصدومان وخیم است.

حمل کارگران بخش کشاورزی توسط وانت بار در جاده های ارتباطی شمال استان خوزستان تاکنون منجر به بروز چندین حادثه خونبار شده است.

اعتراض کارگران ترکیه و ژاپن علیه قراردادهای موقت

1 ژوئن 2014

قراردادهای موقت و مقاطعه کاری از جمله مواردی هستند که شرایط کاری کارگران را در سراسر دنیا نا امن می سازند. این هفته در ژاپن، کارگران موقت پست در دادخواستی به دادگاه ، خواستار دریافت دستمزد برابر با کارگران دائمی شدند. نزدیک به نیمی از 400,000 کارگر پست ژاپن قراردادهای موقت دارند و میزان دستمزد آنها در حدود یک سوم کارگران با قراردادهای دائمی است.

همزمان با اعتراض کارگران ژاپنی،کارگران ترکیه نیز علیه استفاده روزافزون از کارگران موقت و فصلی اعتراض کردند. اتحادیه ها طرح استفاده از کارگران موقت را از دلایل تنزل موقعیت کاری کارگران ترکیه می دانند.بسیاری از کارگرانی که در فاجعه معدن سوما جان خود را از دست دادند،به عنوان کارگر موقت مشغول به کار بودند.

منبع : http://aawl.org.au

ترجمه : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مقاومت کارکنان بانک ها در هند در برابر خصوصی سازی

1 ژوئن 2014

انجمن های کارگران 5 بانک در هند، به طرح جدید برای کاهش سهم دولت در بانک ها و کاهش آن به کمتر از 50 درصد و در نتیجه خصوصی سازی هر چه بیشتر بانک ها که علی العموم منجر به اخراج کارکنان می گردد، اعتراض کردند.لازم به توضیح است در حال حاضر 21 بانک دولتی در هند وجود دارند که طبق طرح جدید درراستای اجرای برنامه های نئولیبرالی،قراراست همگی آنها به بخش خصوصی واگذار شوند.

منبع : http://aawl.org.au

ترجمه : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اعتصاب کارکنان متروی شهر سائوپائولو در آستانه جام جهانی فوتبال

به گزارش7ژوئن یورونیوز،سومین روز از اعتصاب کارکنان متروی شهر سائوپائولو در برزیل با مواجهه پلیس همراه شد.

کارکنان خطوط مترو در حالی به اعتصاب خود ادامه می دهند که تنها ۵ روز تا آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در این کشور باقی است.

این بازیها قرار است طی روزهای ۱۲ ماه ژوئن تا سیزدم ماه جولای در ۱۲ شهر برزیل برگزار شود و نخستین بازی دوره مقدماتی نیز در شهر سائو پانولو برگزار خواهد شد.

اعتصاب کنندگان خواستار افزایش دستمزد و حقوق مزایای اجتماعی هستند.

متروی شهر سائو پائولو با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر، روزانه به طور میانگین ۵ میلیون مسافر را جابجا می کند و مختل شدن این سیستم، حمل و نقل شهری را با چالشی جدی مواجه کرده است.

همزمان با افزایش اعتراض و اعتصاب ها در آستانه مسابقات جام حهانی فوتبال در برزیل، مسئولان فیفا نسبت به بروز اختلال در جریان برگزاری مسابقات ابراز نگرانی کرده اند.

هفدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری15و16خرداد1393

- گزارش راديو ندا از آكسيون اعتراضي در مقابل سازمان جهاني كار- ژنو

- یک سال حکم تعزیری برای حسن رسول نژاد!

- کارگران فولاد زاگرس کردستان سه ماه حقوق عقب مانده حود را دریافت کردند

- ازاعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق حمایت کنیم!

گزارش راديو ندا از آكسيون اعتراضي در مقابل سازمان جهاني كار- ژنو

گزارش راديو ندا از آكسيون اعتراضي در مقابل مقر سازمان جهاني كار در ژنو،  در گفتگو با عليرضا نوائي از اتحاد بين المللي در حمايت از كارگران در ايران و سامان دانش از كميته اعتراضي پاريس در حمايت از كارگران

گوش کنید: http://radio-neda.blogspot.fr/2014/06/blog-post_6.html

یک سال حکم تعزیری برای حسن رسول نژاد!

به گزارش رسیده حسن رسول نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در روز 13 /2 /93 به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و شرکت در مجمع عمومی سالانه این کمیته،  در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر بوکان و در یک محاکمه فرمایشی وچند دقیقه ای توسط قاضی گل حسینی  به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است. حکم صادره در روز 13/3/92 به این فعال کارگری اعلام شده است.

کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه این عضو کمیته هماهنگی  خواهان لغو احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگری و آزادی زندانیان سیاسی در بند می باشد .

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14 خرداد1393

کارگران فولاد زاگرس کردستان سه ماه حقوق عقب مانده حود را دریافت کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : در پی تجمع و راهپیمایی کارگران  فولاد زاگرس کردستان که در تاریخ 29 / 2 / 93 در شهر سنندج انجام شد و طی نشستی که بین نمایندگان کارگران و فرمانداری  درهمان روزانجام گرفته بود وعده پرداخت سه ماه حقوق عقب مانده کارگران در روز سه شنبه ( 20/ 3/ 93 ) متحقق شد اگرچه آنها هنوز عیدی و پاداش و مانده مرخصی سال 92 را طلبکار هستند اما به کارگران قول داده شد که تا هفته آینده بقیه مطالبات خود را دریافت خواهند کرد درضمن کارگران بابت  ادعای انحلال کارخانه توسط کارفرما، به  وزارت کار،تعاون ورفاه اجتماعی، طرح شکایت نمودند که در حال پیگیری است.

لازم به ذکراست که کشمکش و درگیری این کارگران با کارفرما از یکسال گذشته همچنان ادامه داشته است که توانسته اند  با مبارزات متحدانه خود از جمله تجمعات مکرر در مقابل مجلس، وزارت کار، اداره کار شهرستان قروه ، اداره کار سنندج، اداره صنایع وفرمانداری سنندج به بخش زیادی از مطالبات خود دست یابند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران موفقیت کارگران  فولاد زاگرس کردستان ، همدلی و اتحاد آنها را تبریک می گوید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

ازاعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق حمایت کنیم!

بر اساس خبری که صبح امروز در سایت های رسمی انتشار یافت، تحصن حدود 3000 کارگر شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در استان یزد، هم چنان ادامه دارد و وارد نوزدهمین روز خود شد. این کارگران در اعتراض به عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام این شرکت معدنی در فرابورس که به قصد خصوصی سازی انجام گرفته است، از تاریخ ۲۷ اردیبهشت اعتصاب کرده و در محل کار خود متحصن شده اند.

بر طبق خبرها، برنده این مزایده شرکت فولاد خوزستان است و کارگران معترض می خواهند که این ۲۸/۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق، هم چنان دولتی بماند. آنها هم چنین خواستار تضمین امنیت شغلی و ارتقای سطح استخدامی خود هستند. این در حالی است که علی رغم قول مقام های دولتی استان یزد برای لغو این واگذاری، تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و مسئولین می خواهند با وقت کشی، کارگران معترض را از خواست خود منصرف کنند.

اعتصاب و تحصن کارگران معدن بافق، بخش هائی از مقام های حکومتی استان یزد و شهر بافق از جمله نماینده گان مجلس و شورای شهر را نیز با خود همراه کرده است. اگر این همسوئی از یک سو نشان از قدرت و استواری کارگران در تداوم اعتصاب دارد، اما از سوی دیگر بیان گر این واقعیت است که بخش های مختلف صاحب سرمایه به دنبال به دست آوردن منافع و سهم خود، در حاشیه این اعتراض کارگری هستند.

واقعیت این است که نه تنها کارگران معدن سنگ آهن بافق، بلکه چندین سال است که کل طبقه کارگر در ایران، همواره قربانی روند خصوصی سازی بوده است. عدم امنیت شغلی، تعدیل نیرو و نبود دستمزد و مزایای کافی، افزایش جان باخته گان بر اثر ناامنی در محیط کار و مشکلات متعدد دیگر از جمله پیامدهای این سیاست بوده است. چندین سال است که کارگران در سراسر ایران، عوارض و نتایج خصوصی کردن ها و دست به دست شدن مدیریت مراکز تولیدی توسط سرمایه داران دولتی و خصوصی را با تمام وجود احساس کرده اند. امری که چیزی جز ادامه بیکاری، فقر و فلاکت و سیه روزی برای آنها و خانواده های شان به دنبال نداشته است.

اعتصاب و تحصن کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در اعتراض به خصوصی سازی معدن و مبارزه برای امنیت شغلی و داشتن یک زندگی شایسته و امروزی، بخشی از خواسته کارگران ایران است. پشتیبانی دیگر کارگران ایران در بخش های مختلف از آنها امری ضروری و لازم است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن حمایت از اعتراض های کارگری در بافق، همه کارگران ،به ویژه کارگران بخش معدن و تشکل های کارگری را به همبستگی با خواسته های کارگران معترض معدن سنگ آهن بافق فرا می خواند.

کارگران! در برابر تعرض سرمایه داران دولتی و خصوصی به کار و معیشت و زندگی مان، متحد و یکپارچه از همدیگر دفاع کنیم.

زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 14/3/1393

شانزدهم خرداد1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری14خرداد1393

فراخوان به شرکت در تظاهرات در مقابل اجلاس سازمان جهانی کار

زمان: جمعه ۶ ژوئن ۲۰۱۴- از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر

مکان: مقابل سازمان ملل در ژنو، در میدان ناسیون

 - فراخوان به شرکت در تظاهرات در مقابل اجلاس سازمان جهانی کار

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری :تبعید ناگهانی رضا شهابی!

- حقوق کارگران زندانی را رعایت کنید!

- ادامه اعتصاب کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برای نوزدهمین روزمتوالی

- جان باختن 2کارگر کارگاه آلومینیوم سازی درساری

- تظاهراتی دیگر در برزیل در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال

فراخوان به شرکت در تظاهرات در مقابل اجلاس سازمان جهانی کار

به فعالین وتشکلات کارگری، احزاب وسازمانهای چپ، تشکلات دمکراتیک ومترقی، و انسانهای برابری طلب

همانگونه که مطلع هستید صد و سومین اجلاس سالانه سازمان جهانی کار در روزهای ۲۸ مه تا ۱۰ جون ۲۰۱۴ در شهر ژنو در سوئیس برگزار خواهد شد. طبق روال سالهای اخیر، از ایران نیز علاوه بر نمایندگان دولت جمهوری اسلامی و نمایندگان کارفرمایان، از هر یک از تشکل های وابسته به حکومت یعنی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، کانون عالی شوراهای اسلامی کار و مجمع عالی نمایندگان کارگران  نیز افرادی تحت عنوان نمایندگان کارگران ایران در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

هر سال همه ما در خارج و داخل کشور گفته ایم که این نهادهای به اصطلاح کارگری بخشی از رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی بوده و درواقع تشکلات ضدکارگری ای بیش نیستند و نباید اجازه یابند که درهیچ اجلاسی به نام و به نمایندگی از کارگران ایران شرکت داشته باشند. نمایندگان و فعالین واقعی کارگری در ایران تحت سرکوب شدید و کنترل امنیتی قرار دارند و بسیاری از آنان یا در زندان بسر می برند و یا حکم حبس تعلیقی برایشان صادر شده است.  از هنگام روی کار آمدن دولت حسن روحانی سرکوب فعالین کارگری به شیوه های مختلف ادامه یافته و در مواردی ابعاد گسترده تری به خود گرفته که حمله وحشیانه نیروهای انتظامی و امنیتی به فعالین کارگری درمقطع اول ماه مه و دستگیری و بازداشت تعدادی از آنها نمونه ای از آن است.  در شرایطی که کارگران در ایران از امکان و حق ایجاد تشکلات مستقل کارگری محروم هستند و رژیم جمهوری اسلامی، فضایی از سرکوب و ارعاب را بر طبقه کارگر و بر کل جامعه تحمیل کرده است، همین رژیم سرکوب گر از جمله با کمک و حمایت عملی سازمان جهانی کار و دولت ها و نهادهای سرمایه داری جهانی، قادر می شود عوامل خود راهر ساله به عنوان نمایندگان کارگران ایران به اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار بفرستد.

در تمام سالهای اخیر نهادها و فعالین کارگری و سازمانها و احزاب چپ، به حضور  نمایندگان رژیم در اجلاس سازمان جهانی کار اعترض و آن را محکوم کرده اند. درسالهای گذشته همزمان با برگزاری این اجلاس، تظاهرات مشترک وهماهنگ شده با تشکلات کارگری از کشورهای دیگراز جمله با شرکت تشکلات کارگری فرانسه و سوئیس برگزار گردید و صدها اعلامیه و بولتن  به زبان های بین المللی در میان نمایندگان تشکل های کارگری کشورهای مختلف توزیع شد. امسال در شرایطی اجلاس سازمان جهانی کار برگزار می شود که وضعیت طبقه کارگر ایران از سال پیش نیز بدتر شده و فشار به فعالین کارگری و کارگران زندانی افزایش یافته است. زندانهای جمهوری اسلامی بیش از پیش محیط هایی ناامن برای کارگران زندانی و زندانیان سیاسی هستند و فعالین کارگری در این زندانها از امنیت جانی برخوردار نیستند.

پرواضح است در سالی که گذشت طبقه کارگر در سراسر جهان شاهد توحش هر چه بیشتر نظام سرمایه داری و حکومت های آن، از بنگلادش و ترکیه تا آفریقای جنوبی و اسپانیا و یونان بوده است. ما ضمن تلاش جهت تقویت و گسترش همبستگی بین المللی کارگری، لازم میدانیم به ندای فعالین کارگری ایران که تحت شدیدترین فشارها و محرومیتها و کنترل امنیتی قرار دارند پاسخ داده و ضمن اعتراض  به حضور نمایندگان رژِیم  اسلامی در اجلاس سازمانی جهانی کار، تشکل ها و فعالین کارگری شرکت کننده در این اجلاس را به همبستگی با مبارزات کارگران در ایران فرا بخوانیم.

ما ضمن محکوم کردن سازمان جهانی کار بدلیل تداوم چنین سیاستی که عملا به معنای زیر پا گذاشتن حق ایجاد تشکلات مستقل کارگری درایران است، در صدد هستیم که تظاهرات ایستاده ای را در روز جمعه ۶ ژوئن ۲۰۱۴ مقابل سازمان ملل در ژنو، در میدان ناسیون، از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر، برگزارکنیم . بدینوسیله از کلیه فعالین و تشکلات کارگری و سازمانها و جریانات چپ و مترقی تقاضا می کنیم که به هر نحوی که صلاح میدانند، از جمله با فراخوانهای مستقل خود، در این اکسیون اعتراضی شر کت نمایند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران-۱۸ مه ۲۰۱۴

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری :تبعید ناگهانی رضا شهابی!

با خبر شدیم که در روز 11 خرداد، نیروهای امنیتی و انتظامی، در اقدامی ناگهانی و البته ایذایی، رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحدرا، به زندان رجایی شهر کرج منتقل و در واقع تبعید کرده اند. مدتی پیش از آن نیز ما شاهد تبعید شاهرخ زمانی، دیگر کارگر دربند از همین زندان، به بند عمومی زندان قزل حصار بوده ایم که البته منجر به اعتصاب غذای 47 روزه وی در آن زندان شده بود.

خبر دریافتی از همین زندان همچنین حکایت از آن دارد که آقای شهابی در اعتراض به این اقدام غیر قانونی اعلام اعتصاب غذا نموده است که با توجه به  اوضاع بد جسمانی و بیماری هایی که نامبرده با آن ها دست به گریبان است، جان این کارگر شریف و مبارز به طور جدی درمعرض خطر قرار گرفته است. رضا شهابی که بعد از گذراندن 4 سال از عمر خود در پشت میله های زندان ،وارد پنجمین سال اسارت خود شده است ، به شدت از دیسک گردن وکمر رنج می برد و یکبار هم در دوران زندان تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

اقدام اخیرعوامل سرمایه در تبعید رضا شهابی به زندان رجائی شهر کرج و اقدامات سرکوبگرایانه ای از قبیل حمله به بند 350 زندان اوین که در راستای فشار به زندانیان سیاسی و عقیدتی و همین طور کارگران و فعالان کارگری در بند، صورت می گیرد و همچنین بازداشت و زندانی کردن تعدادی از فعالان کارگری از قبیل جعفر عظیم زاده، در اول ماه مه امسال، به نوبه  خود حکایت از آن دارند که سرمایه و عوامل آن ظاهراً قصد ندارند دست از این گونه اقدامات ضد کارگری برداشته و از شدت و حدت آن ها بکاهند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن تقبیح این گونه اقدامات ضد کارگری، که بدون تردید در راستای دفاع از منافع صاحبان سرمایه و بازداشتن و کارگران از پیگیری خواست ها و مطالبات آنان صورت می گیرند، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این عزیزان و همه کارگران وفعالین کارگری در بند می باشد. این "کمیته" همچنین به نوبه خود از همه کارگران، تشکل ها و فعالان کارگری و تمامی انسان های آزادیخواه و عدالت جامعه می خواهد که بهر شکل که صلاح می دانند از این کارگران و خانواده های آنان حمایت نموده و صدای اعتراض خود را نسبت به این قبیل اقدامات سرکوب گرانه و ایذایی بلند کرده به گوش همه مردم کارگر در همه جای دنیا برسانند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری- 13/ 3 / 93

حقوق کارگران زندانی را رعایت کنید!

يكشنبه 11 خرداد 1393، رضا شهابى ذکريا، راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و عضو هيات مديره سنديکاى کارگران اتوبوسرانى تهران و حومه که دوران محکوميت شش سال حبس خود را در زندانى اوين مى گذراند، به صورت ناگهانی به زندان رجایی شهر منتقل شد.مسولین قضایی این زحمت را به خود ندادند تا خانواده این کارگر زندانی را از انتقالش به زندان رجایی شهر با خبر کنند . رفتار های غیر قانونی به روندی عادی در مورد زندانیان بدل گردیده است. از انتقال شاهرخ زمانی به زندان قزل حصار تا دستگیری و فشار به جعفر عظیم زاده برای غیرقانونی دانستن تشکل متبوعش و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان نیازمند درمان همچون رضا شهابی ومحمد جراحی و رسول بداغی .

ماده 102 آیین نامه اجرایی زندانها مصوب 20/9/1384 می گوید:« بهداری زندان مکلف است حداقل ماهی یک بار به انجام تست پزشکی تمام محکومان مبادرت ورزد ».علاوه بر این ها، در ماده 10 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز به آن پیوسته، بیان شده است:« با کلیه افرادی که از حقوق خود محروم شده اند، باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص رفتار کرد ». در ماده 9 مجموعه اصول اساسی مربوط به معالجه زندانیان اشاره شده است که:« زندانیان باید به خدمات بهداشتی موجود در داخل کشور دسترسی داشته باشند، بدون آن که به خاطر وضعیت قضایی خود دچار تبعیض شوند».

این آیین نامه سالهاست از طرف مسوولین زیربط نادیده گرفته می شود. در انتقال رضا شهابی نیز اصل 38 قانون اساسی که می گوید: « حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد »زیر پا گذاشته شده است.به همین جهت برادر کارگرمان رضا شهابی در اعتراض به این عمل غیرقانونی دست به اعتصاب غذا زده است.

ما از همه کارگران ایرانی و سندیکاهای برادر می خواهیم تا از همه اعتبار و امکان خود برای فشار به این رفتار غیر انسانی بهره جسته ، تا جان رضا شهابی رااز خطر نجات دهیم.

ما اعلام می کنیم جان رضا شهابی در خطر است و مسولیت سلامتی او به عهده مسولین زیریط می باشد.

تا آزادی بی قید و شرط همه برادران کارگر زندانیمان متحد و بی وقفه تلاش کنیم.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک 1393/3/14

ادامه اعتصاب کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برای نوزدهمین روزمتوالی

ایلنا طی گزارشی بتاریخ14خردا، ازادامه اعتصاب بیش از ۲۵۰۰ کارگر شرکت سنگ آهن مرکزی این شهرستان دراعتراض به خصوصی سازی برای نوزدهمین روز متوالی ،خبر داد.

براساس این گزارش،کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق در اعتراض به عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام این شرکت معدنی در فرابورس که به قصد خصوصی سازی انجام گفته است، از تاریخ ۲۷ اردیبهشت دست از کار کشیده و در محل کار تحصن کرده اند.

اخیرا ۲۸/۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق در فرابورس به مزایده گذاشته شده و شرکت فولاد خوزستان در این مزایده پیروز شده است.

کارگران معترض معتقدند این ۲۸/۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق باید همچنان دولتی بماند و سود آن به توسعه این شهرستان محروم اختصاص یابد یا آنکه به شرکت تعاونی توسعه شهرستان بافق که از حضور حداقل نیم درصد از جمعیت شهرستان تشکیل شده است، واگذار شود.

اصل ۴۴ قانون اساسی می گوید نیم درصد از مردم هر منطقه ای می توانند صندوق تعاونی توسعه تشکیل دهند و با پرداخت ۵۰ هزار تومان عضو شوند و در صورتی که آن منطقه محروم باشد، سهام شرکت های دولتی با ۵۰ درصد تخفیف به این صندوق های تعاونی توسعه اختصاص یابد.

بنا بهمین گزارش،مقامات مسئول تاکنون اقدامی برای لغو این واگذاری انجام نداده اند و به نظر می رسد در حال وقت کشی به قصد انصراف کارگران از ادامه اعتصاب هستند.

جان باختن 2کارگر کارگاه آلومینیوم سازی درساری

به گزارش 14خردادفارس از شهرستان ساری، کاهش دما و وزش باد خنک در روز گذشته پیش‌بینی وضعیت ناپایدار جوی را برای مازندران اعلام کرد. باران شدید از ظهر امروز در مازندران و تبع آن در مرکز این استان باریدن گرفت و سبب آبگرفتگی بسیاری از معابر شد.

شدت باد و بارش باران به اندازه‌ای بود که سبب آبگرفتگی معابر اصلی، فرعی خیابان‌ها و نیز اماکن مسکونی شد و براساس گزارش آتش‌نشانی سبب تخریب دیوار کارگاه آلومینیوم سازی شد که سه کارگر زیر آوار ماندند و با نجات جان یک نفر دو فوتی بر جای گذاشت.

تظاهراتی دیگر در برزیل در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال

صدها آموزگار برزیلی، سه شنبه شب در اعتراض به هزینه گزاف برگزاری جام جهانی فوتبال در کشورشان در «ریو دو ژانیرو» تظاهرات کردند.

به گزارش4ژوئن یورونیوز،آنان معتقدند میلیاردها دلاری که صرف زیرساخت ها و برگزاری بازیهای فوتبال در برزیل می شود می باید صرف بخش هایی همچون آموزش و بهداشت و درمان شود.

یکی از آموزگاران گفت:«مبالغ هنگفتی صرف مراسم های بزرگ می شود در حالی که سیستم بهداشت ما آنگونه که باید درست نیست و وضعیت بخش آموزش وخیم است، مدارس در اولویت نیستند و حقوق آموزگاران بسیار پایین است

شهر گوییانای برزیل نیز پس از دیدار دوستانه دو تیم برزیل و پاناما و برغم پیروزی تیم میزبان شاهد تظاهراتی کوچک بود.

برزیل برای برگزاری جام جهانی فوتبال که از دوازدهم ماه جاری، ژوئن، در این کشور برگزاری می شود حدود 11.5 میلیارد دلار هزینه کرده است، مبلغ هنگفتی که اعتراض تقریبا روزانه برزیلی ها علیه دولت دیلما روسف، رئیس جمهوری را بدنبال داشته است.

چهاردهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری13خرداد1393

- سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه:انتقال و اعتصاب غذای رضا شهابی

- بیانیه اقدام فوری عفو بین‌الملل برای آزادی رضا شهابی

- سومین روزاعتصاب کارگران قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق

- تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل وارد دومین روز شد

- تجمع تعدادی از کامیون داران کارخانه ی سیمان در مقابل انجمن صنفی کامیون داران خراسان شمالی

- کارگران کارخانه قند کامیاب سه ماه حقوق طلب کارند

- نرخ تورم روستایی اردیبهشت ماه 31.1 درصد شد

- کار طولانی مدت در کارخانه های تولیدداروهای هورمونی اختلال جنسیتی ایجاد می کند

- کشتارکولبران ادامه دارد!

- کاهش مجدد نرخ تورم در حوزه پولی یورو

سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه:انتقال و اعتصاب غذای رضا شهابی

برابر اخبار رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد روز یکشنبه یازده اردیبهشت ماه نود و سه آقای رضا شهابی عضو هیئت مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد . رضا شهابی که قرار بود برای جراحی مهره های کمرش در بیمارستانی خارج زندان خود را به تیغ جراحان بسپارد تا از رنج این درد طاقت فرسا بکاهد به دلیل انتقال ناگهانی  و خارج قانون اعلام داشته که به اعتصاب غذت می رود تا شاید مسئولین زندان به خواسته های به حق ایشان جامه عمل بپوشانند

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن انتقاد شدید به اینگونه رفتار خواهان رفع هرگونه تعقیب قضایی برای همه کوشندگان جامعه کارگری و آزادی همه کسانی که در راه دفاع از حقوق کارگران در بند می باشد.

با امید به گسترش صلح ، عدالت و آزادی در همه جهان

بیانیه اقدام فوری عفو بین‌الملل برای آزادی رضا شهابی

فعال سندیکایی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. رضا شهابی، فعال سندیکایی ایرانی و زندانی سیاسی که در حال سپری کردن حکم ۶ سال زندان خود است در اعتراض به انتقال خود از زندان اوین در تهران به زندان رجایی‌شهر کرج دست به اعتصاب غذا زد.

رضا شهابی در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۳ از بند ۳۵۰ زندان اوین در تهران به زندان رجایی‌شهر کرج که در آن زندانیان سیاسی و زندانیان عادی و گاهی خطرناک با هم نگه‌داری می‌شوند منتقل شد. وی از همان روز در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب غذا زده و خواهان بازگشت به زندان اوین است.

وضعیت سلامت رضا شهابی مدت‌ها باعث نگرانی بوده است. او نیازمند درمان فوری شامل عمل جراحی در مهره‌های کمر خود است که در داخل زندان قابل انجام نیست.

به وی قول داده شده بود که در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت. با این وجود، تنها چند ساعت پیش از وقت تعیین شده برای عمل جراحی وی به زندان بازگردانده شد و هنوز هم به بیمارستان منتقل نشده است.

این وضعیت در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۱ نیز تکرار شد. وی در آن روز پیش از معاینه توسط پزشکان به زور به زندان بازگردانده شد که موجب اعتصاب غذای وی شد. او اعتصاب غذای خود را در ۱۸ دی ماه و هنگامی که به مرخصی درمانی اعزام شد پایان داد. این مرخصی تا تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ادامه داشت.

پزشکان بیمارستان حداقل یک بار به مقامات زندان و دفتر دادستانی تهران نامه نوشته و اعلام کرده‌اند که بنا به تشخیص آن‌ها رضا شهابی نیازمند درمان تخصصی در خارج از بیمارستان است.

آن‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت عدم درمان وی در خطر فلج شدن سمت چپ بدن خود قرار خواهد داشت.

منبع:وبلاگ کمیته حمایت ازشاهرخ زمانی

سومین روزاعتصاب کارگران قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق

صبح امروز (سه شنبه، 13 خرداد ماه) کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه در مقابل سایت مرکزی واقع در خیابان اقبال تجمع کردند.

به گزارش13خردادایلنا،یکی از کارگران در تشریح دلایل تجمع امروز کارگران پیمانی شرکت کیسون (از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهواز)، ب گفت: حدود 200 نفر از کارگران قطار شهری اهواز که در بخش‌های «حمل و نقل» و «حفاری تونل» مشغول به فعالیت‌اند از روز (یکشنبه 11 خرداد) تا به امروز(13خرداد) در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق خود با استناد به ماده 142 قانون کار، در ساعات کار در کارگاه حضور دارند اما کار نمی‌کنند.

یادآوری می‌شود به موجب ماده 142 قانون کار در صورتی که اختلاف نظر میان کارگران و کارفرما منجر به تعطیلی کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید بشود، رسیدگی به موضوع اختلاف بر عهده هیات تشخیص اداره کار خواهد بود.

او با بیان اینکه مطالبات پنج ماهه این کارگران مربوط به ماهای دی،بهمن،اسفند سال 92 به همراه دو ماه فروردین واردیبهشت ماه سال جاری است افزود: کارفرما روز گذشته وعده داد که تا هفته آینده بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت می کند ولی کارگران به وضعیت اقتصادی نسبت به این مسئله تردید دارند.

به گفته این کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز،حدود 900 کارگر زیر مجموعه شرکت پیمانکاری کیسون علاوه بر 5 ماه حقوق معوقه مطالبات صنفی دیگری همچون عدم دریافت فیش حقوقی، محاسبه نشدن اضافه کاری در ایام تعطیلات و عدم اجرای مصوبه دستمزدهای سال 93 شورای عالی کار دارند.

او در این زمینه اضافه کرد: کارفرما در سال 93 بجای افزایش 25 درصدی حقوق،12 درصد حقوق کارگران را افزایش داده است که آنهم هنوز به حساب کارگران واریز نشده است.

تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل وارد دومین روز شد

در پی تعطیلی غیرمنتظرانه کارخانه ذوب آهن اردبیل و بیکار شدن 275 کارگر این کارخانه، کارگران برای دومین روز متوالی تجمع کردند.

به گزارش13خرداد سبلانه، امروز دومین روزی بود که جمعی از 275  کارگر بیکار کارخانه ذوب آهن اردبیل در محل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان اردبیل تجمع کردند تا پیگیر حقوق معوقه و تعطیلی این واحد بزرگ صنعتی اردبیل شوند.

تجمع تعدادی از کامیون داران کارخانه ی سیمان در مقابل انجمن صنفی کامیون داران خراسان شمالی

 به گزارش 13خردادواحد مرکزی خبر،  حدود 50 نفر از رانندگان کامیونهای حمل سیمان بجنورد در اعتراض به تغییر نکردن کرایه ی حمل بار،  امروز مقابل انجمن صنفی کامیون داران تجمع کردند.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی علت این تجمع را درخواست افزایش کرایه، بیش از نرخ مصوب اعلام کرد.

سبحانی با بیان اینکه  افزایش 15 درصدی کرایه حمل بار و برخی کالاهای عمومی  از اول خرداد اعمال شده است، گفت:  هم اکنون حمل سیمان های پاکتی انجام می شود اما  درخواست این تجمع کنندگان برای افزایش کرایه ی  بُنکرهای سیمان (حمل سیمان فله ای) است.

رانندگان معترض می گویند چون نمی توانیم به جز سیمان کالای دیگری حمل کنیم ، در خواست افزایش کرایه داریم.

یادآور می شود در نشست مشترک ماه گذشته نمایندگان کامیون داران و اعضای ستاد هدفمندی یارانه های استان در استانداری خراسان شمالی نرخ کرایه های جدید مصوب شد که کامیون داران این قیمت را به صرفه نمی دانند.

کارگران کارخانه قند کامیاب سه ماه حقوق طلب کارند

یکی از کارگران کارخانه «قند کامیاب» در شهرستان خمینی شهر اصفهان از تعویق 3 ماهه حقوق و سنوات سال 92، 150نفر از کارگران این کارخانه خبر داد.

به گزارش13خردادایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود گفت: کارخانه قند کامیاب که به علت کمبود مواد اولیه تولید، قطعی گاز و برق از بهمن‌ماه سال گذشته به حالت تعطیل درآمده بود.

وی ادامه داد: هرچند در نهایت این واحد صنعتی در اسفند ماه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مجددا شروع به تولید کرد اما هم اکنون به نظر می‌رسد که با وجود مناسب بودن وضعت تولید، پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی هنوز دچار مشکل است.

این کارگر قند کامیاران ادامه داد: 150 کارگر این کارخانه بابت ماه‌های دی و بهمن سال گذشته، اردیبهشت ماه سال جاری و سنوات سال 92 مطالباتی طلبکار هستند.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید در کارخانه قند کامیاب گفت: این کارخانه بعد از پشت سر گذاشتن وضعیت بحرانی خود هم اکنون تولید بسیار خوبی دارد و انبارهای ان مملو از قند است.

به گفته وی مسئولان این کارخانه به دلایل نامعلومی که کارگران از آن بی اطلاعند بیشتر در صدد انبار کردن محصولات تولید شده هستند و درصد کمی از محصولات این واحد راهی بازار مصرف می‌شود.

او در این خصوص اضافه کرد: این درحالیست با وجود آنکه مواد اولیه تولید شکر خام در این مرحله از کار رو به اتمام است کارفرما در زمینه خرید مواد اولیه جایگزین هنوزهیچ اقدامی انجام نداده است.

نرخ تورم روستایی اردیبهشت ماه 31.1 درصد شد

مرکز آمار ایران نرخ تورم روستایی کشور در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 93 را 31.1 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه این ماه را نیز 16.3 درصد اعلام کرد.

به گزارش13خرداد مهر، گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت ماه سال 1393 حاکی از آن است که شاخص کل (بر مبنای 100=1390) در اردیبهشت ماه سال 1393 عدد 194.7 را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 16.3 درصد می باشد که نسبت به همین مدت در ماه قبل ( 17.1 درصد) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم روستایی) در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 31.1 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فرودین ماه 1393 (33.5 درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم 213.7 رسید که نسبت به ماه قبل 3.2 درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد 209.9 رسید که نسبت به ماه قبل 3.5 درصد کاهش نشان می دهد.

شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.2 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 34.8 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.2 درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 35.4 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه 1393 (39.3 درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در اردیبهشت ماه 93 به رقم 182 رسید که 4.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.7 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 27.6 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه 1393 (29 درصد) کاهش یافته است.

کار طولانی مدت در کارخانه های تولیدداروهای هورمونی اختلال جنسیتی ایجاد می کند

نایب رییس انجمن ژنتیک ایران با تایید این موضوع که افرادی که در طولانی مدت با داروهای هورمونی در تماس هستند، دچار اختلالات جنسیت می شوندگفت: فعالیت در کارخانه های تولید داروهای هورمونی در دراز مدت برای افراد اثرات سوء دارد.

به گزارش13خردادایرنا،یک رسانه اخیرا در گزارشی نوشت: کارگرانی که در شرکت های دارویی هورمونی مشغول به کار هستند، پس از مدتی به دلیل تماس با این داروها جنسیت خود را از دست می دهند. هوای محیطی که این کارگران در آن مشغول به کارند نیز آلوده به ذرات معلق داروهای هورمونی است که از طریق تنفس وارد بدن این افراد می شود و سبب تغییر جنسیت آنها از مرد به زن و یا از زن به مرد می شود.

طبق این گزارش ، منوچهر جزایری، فوق تخصص غدد و متابولیسم، هیرسوتیسم یا همان پُرمویی و ژینکوماستی یا بزرگ شدن سینه در مردان را از عمده ترین عوارض جانبی مصرف داروهای هورمونی می داند. «مواد دارویی که در محیط پراکنده شده باشد، در طولانی مدت، با استنشاق، وارد ریه شده و از آن جا جذب خون می شود، درست مانند خوردن دارو می ماند.» به گفته او، عوارض داروهای هورمونی برای زنان و مردان متفاوت است، در زنان چند عارضه گالاکتوره یا ترشح شیر از سینه بدون بارداری، هیرسوتیسم و قطع عادت ماهانه و در مردان ناتوانی جنسی ایجاد می کند. او اطمینان ندارد که تمام این اتفاقات در شرکت های دارویی می افتد چرا که معتقد است اثبات این موضوع نیاز به مطالعه دقیق محیط دارد.

دکتر سیروس زینلی نایب رییس انجمن ژنتیک ایران در تایید این موضوع در مورد علت این تاثیر گذاری توضیح داد: هر نوع تماس مستقیم از طریق پوست بدن مانند دست ها یا تماس غیرمستقیم مانند استنشاق مواد شیمیایی به ویژه هورمونی در طولانی مدت، تاثیرات منفی بر سلامت افراد به ویژه سلامت جنسیتی آنها خواهد داشت.

وی افزود: افرادی که در شرکت های داروسازی هورمونی مشغول به کار هستند نیز در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در اثر ورود این مواد به بدن با احتمال بروز چنین مشکلاتی مواجه هستند.

زینلی گفت: داروهای هورمونی تاثیرات بسیار زیادی بر عملکرد دستگاه های بدن دارد به گونه ای که حتی برای درمان بسیاری از بیماری های ژنتیکی از این نوع داروها استفاده می شود.

وی توضیح داد: هر کدام از ژن ها وظیفه خاصی را در کنترل رفتارهای طبیعی بدن برعهده دارند که در صورت بروز مشکلی در عملکرد آنها می توان با مصرف داروهای هورمونی این اشکال را برطرف کرد و عملکرد ژن ها را منظم کرد.

زینلی افزود: همچنین در هنگام تولد تعیین نوع جنسیت جنین از طریق میزان ورود مواد شیمیایی و هورمونی به بدن صورت می گیرد.

نایب رییس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: بنابراین نیز اگر مواد شیمیایی و هورمون ها به هر طریق بیش از نیاز طبیعی باشد، وارد بدن شود، می تواند جنسیت یک فرد را به سمت جنس دیگر تغییر دهد و فرد را با مشکلات جنسیتی مواجه سازد.

هورمون ماده ای شیمیایی است که در غدد درون ریز بدن ساخته می شود و به داخل جریان خون می ریزد. هورمون ها نقش بسیار مهمی در تنظیم رفتارهای متناسب با جنسیت افراد دارد.

هورمون جنسی نیز نوعی از هورومون است که در بروز صفات و رفتارهای جنسی افراد نقش دارد.

مهمترین هورمون های جنسی شناخته شده تستوسترون و استروژن است که به ترتیب در بروز صفات مردانه و زنانه نقش دارد.

بروز اختلال در تعادل هورمون های جنسی، سبب بروز بیماری های متعددی مانند ناباروری و عدم بروز صفات جنسی ثانویه می شود.

کشتارکولبران ادامه دارد!

بازهم یک کولبر در ارتفاعات مرزی کوه قندیل، بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

به گزارش 13خردادکُردپا، روز دوشنبه دوازدهم خردادماه مأموران هنگ مرزی شهرستان پیرانشهر یک کولبربه نام ابراهیم رسولی فرزند محمود را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادندوموجب مرگش شدند.

این کولبر٣٢ ساله در محلی به نام میرگژان کوه قندیل مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در دم جان سپرد.

به گفته‌ی یک منبع مطلع، ابراهیم رسولی به هنگام شلیک مستقیم نیروی انتظامی، هیچ کالایی بهمراه نداشته و فقط قصد امرار معاش در مرز اقلیم کُردستان ـ عراق را داشته است.

این منبع که نخواست نامش فاش گردد، افزود: نظامیان حکومتی پس از کشتن این کولبر کُرد، جسد وی را با یک اسب‌بار کش از محل دور می‌کنند که سقوط اسب به دره زخم‌های عمیقی بر روی صورت ابراهیم وارده می‌کند که حتی شناسایی جسد برای بستگانش با دشورای همراه بود.

کولبری که روز گذشته توسط مأموران مسلح کشته شده از اهالی روستای گرده‌شینان از توابع پیرانشهر می‌باشد.

چند روز قبل نیز در ادامه روند کشتن کولبران ، توفیق یوسفی ٣٥ ساله و اهل شهر سلماس در نقاط مرزی شهرستان ارومیه با ترکیه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

کاهش مجدد نرخ تورم در حوزه پولی یورو

داده های موسسه آمار اروپا، یوروستات درباره نرخ تورم در حوزه پولی یورو از کاهش این نرخ در ماه مه حکایت دارد.

بدین ترتیب نرخ تورم در این ماه نسبت به ماه پیش از آن دو دهم درصد تنزل پیدا کرده و به رقم نیم درصد رسیده است.

به گزارش3ژوئن یورونیوز،این برای چندمین ماه پیاپی است که نرخ تورم پایین تر از نرخ ایده آل بانک مرکزی اروپا یعنی ۲ درصد قرار می گیرد.

نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو اقتصاد این منطقه را با خطر ابتلا به تورم منفی مواجه کرده است.

در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا آمار مربوط به نرخ تورم می تواند بر روی تصمیمات سیاست گذاران این نهاد درباره نرخ بهره و سیاست پولی بانک مرکزی اروپا تاثیر بگذارد.

سیزدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com