اخباروگزارشات کارگری20خرداد1393

- اعتصاب غذای رضاشهابی ادامه دارد

- مراجعه به مجلس شورای اسلامی در اعتراض به تداوم بازداشت جعفر عظیم زاده

- در محکومیت حکم صادره علیه حسن رسول نژاد

- کارگران پروفیل ساوه با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند

- کارگر تاسیساتی فرودگاه لامرد به دلیل فعالیت صنفی اخراج شد

- تجمع کارگران خبازسنندج مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم افزایش حداقل دستمزدشان برای سومین سال متوالی

- تجمع مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی استان جلوی استانداری آذربایجان غربی

- تجمع پزشکان زن متخصص در اعتراض به قانون خدمت در مناطق محروم

- تجمع پزشکان زن متخصص در اعتراض به قانون خدمت در مناطق محروم

داوودرضوی:اعتصاب غذای رضاشهابی ادامه دارد

اعتصاب غذای رضا شهابی عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که هم اکنون در زندان رجایی شهر بسر میبرد ادامه دارد و طبق خبرهای رسیده حال جسمانی نامبرده وخیم می باشد.

 شهابی بعد از 5سال، با چند تن از همبندیان خوداز زندان اوین بند 350 به زندان رجایی شهر تبعید شد ، با توجه به شرایط حاد جسمانی که شهابی از ناحیه کمر و گردن دارد و دریک مورد هم تحت عمل جراحی سنگین گردن قرار گرفته ،طبق توصیه پزشکان باید هر چه سریعتر از ناحیه کمر مجدداجراحی می شد که متاسفانه بجای مداوا به زندان رجایی شهر تعبید شده ، مسئولینی که دستور تبعید شهابی را صادر کرده اند باید بدانند حفظ جان و سلامت هر زندانی با زندانبان می باشد و عواقب آن بعهده شان می باشد.

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=ts

مراجعه به مجلس شورای اسلامی در اعتراض به تداوم بازداشت جعفر عظیم زاده

با توجه به 45 روزبلاتکلیفی ناشی از بازداشت طولانی وغیرقانونی جعفرعظیم زاده ،رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزادکارگران ایران و یکی از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران، امروز سه شنبه 20 خرداد  از ساعت 9:30 صبح سه تن از اعضای هیئت مدیره  اتحادیه آزاد کارگران ایران به نمایندگی ازطرف بقیه، درحالیکه شعارهائی در اعتراض به دستگیری وادامه بازداشت وبلاتکلیفی جعفرعظیم زاده در دست داشتند ، خواهان ملاقات با آقای ابوترابی فرد نایب ریئس مجلس  شورای اسلامی شدند.

پس از مدت کوتاهی ، حراست واکنش نشان داد وآنها به مقر حراست مستقر در مجلس جهت طرح اعتراض به مسئولین وپیگیری آن حاضر شدند.

باتوجه به اینکه هماهنگ کنندگان طوماراعتراضی  به سطح دستمزد هااز دوسال پیش با برخی از نمایندگان وبه ویژه آقای ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدارها وجلساتی داشته وایشان با تائید خواسته و اعتراض کارگران،قول مساعد برای پیگیری واقدام را داده بودند، پروین محمدی، ناهید خداجو و شاپور احسانی راد سه نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به منظور پیگیری مطالبات کارگران و آزادی فوری جعفر عظیم زاده ،امروز خواستار دیدار با نامبرده شدند. ازآنجا که آقای ابوترابی فرد برای رسیدگی به موضوع اعتصاب گسترده کارگران معدن سنگ بافق، به آن منطقه رفته وتا یکشنبه برنمیگشتند، رئیس دفتر ایشان نامه اعتراضی این کارگران را دریافت نموده وقول دادند که مراتب عینا" به ایشان منتقل شده وجواب را به اطلاع این همکاران برسانند.باتوجه به جلسات پیشین وارائه نامه اعتراضی امروز ، هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی تا یکشنبه برای دریافت پاسخ واقدام مناسب منتظر خواهندماند.بدیهی است چنانچه به نتیجه روشنی نرسند. اقدامات مقتضی را برای تعیین تکلیف وضعیت جعفرعظیم زاده انجام خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

20 خرداد 93

متن نامه اعتراضی کارگران به آقای سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نماینده مجلس شورای اسلامی

آقای سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نماینده مجلس شورای اسلامی

با سلام

ما هماهنگ کنندگان طومار 40 هزار نفری کارگران در دو سال گذشته با جمع آوری طومار و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی و وزارت کار و ریاست جهوری و دیدارهای مکرر با جنابعالی و دیگر مسئولین وزارت کار و نمایندگان کمیسیون اجتماعی تلاش کردیم تا گوشه ی کوچکی از اعتراض عظیم کارگران ایران را از وضعیت معیشتی اشان و خالی شدن سفره های کوچکشان را به گوش شما برسانیم؛

در این تلاش طی چندین نوبت  دیداربا جنابعالی اذعان داشتید که حق مسلم با کارگران است و با  آنان اظهار همدری و درک مشکلات کارگران را اعلام نمودید و قول دادید به عنوان یک نماینده برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت دستمزد کارگران و فشارهای وارده اقتصادی بر سفره های کارگران تمامی تلاشتان را انجام دهید؛

اما در سال 93 نیز شاهد عدم اجرای ماده 41 قانون کار از طرف شورای عالی کار شدیم و دستمزد کارگران چندین مرتبه زیر خط فقر تعیین شد ودر اردیبهشت امسال ، یک روز مانده به روز جهانی کارگر ، جعفر عظیم زاده یکی از هماهنگ کنندگان طومار 40 هزار نفری کارگران و نماینده ی کارگران فولاد زاگرس و نماینده 1500 کارگر معترض به اختلاس بزرگ تامین اجتماعی، دستگیر و زندانی میشود و تا کنون نیز بدون تفهیم اتهام و دلیل موجهی در زندان به سر میبرد.

اکنون این پرسش مطرح است که قوه مجریه با تخلف آشکار و زیر پا گذاشتن اجرای ماده 41  قانون کار(نه "بند یک ماده 41 قانون کار"حداقل تامین معاش خانواده 4نفره کارگری  و نه بند دوم "تورم اعلام شده رسمی از طرف بانک مرکزی" ملاک عمل قرارنگرفت) و دستمزد کارگران را چندین مرتبه زیر خط فقر تعیین میکند؛ وبه جای پاسخگویی به این تخلف آشکار ، درهمان حال قوه قضاییه کارگر معترض به این تخلف دولت ( جعفر عظیم زاده ) را دستگیر میکند و به زندان می اندازد؛

آیا فکر میکنید با زندانی کردن کارگران معترض به وضعیت معیشتشان ، مشکل و معضل اقتصاد و ویرانی کارخانه ها و بیکاری و گرانی و حقوقهای معوقه و ... حل خواهد شد ؟

لذا با توجه به مطالب مشروحه فوق هماهنگ کنندگان طومار 40 هزار نفری کارگران مصرانه خواهان آزادی بی قید و شرط آقای جعفر عظیم زاده ( کارگر معترض به تخلف شورای عالی کار ) و اجرای بی کم و کاست ماده 41 قانون کار هستند.

با تشکر

هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به سطح دستمزدها

پروین محمدی( 09122449901)

شاپور احسانی راد (09192550737  )

در محکومیت حکم صادره علیه حسن رسول نژاد

مطلع شدیم که کارگر نستوه و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای گارگری ،حسن رسول نژاد در یک حکم نا عادلانه به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و همچنین فعالین کارگری در شهر بانه ضمن محکوم کردن این حکم غیر معقولانه و ناعادلانه خواهان لغو این حکم و سایر احکام صادره علیه کارگران و فعالین کارگری در سراسرکشور هستیم.

اعضای کمیته هماهنگی  و جمعی از فعالین کارگری شهر بانه- خرداد 1393

کارگران پروفیل ساوه با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : طبق گزارشات قبلی، کارگران پروفیل ساوه در واکنش به خلف وعده کارفرما در اجرای تعهداتش از صبح دوشنبه 19 خرداد 93 دست به اعتصاب زدند وعلیرغم اینکه کارفرما مجبور به عقب نشینی شد وطبق توافق قبلی دوماه پاداش وعیدی سال 92 را پرداخت کرد،اما کارگران معترض با عدم اطمینان از قول وقرارهای کارفرما وبرای جلوگیری از تکرار عدم اجرای این قبیل تعهدات در آینده ، به اعتصاب خود ادامه دادند.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزادکارگران ایران ، کارفرما با بسیج تمامی امکانات وعوامل خود وبا استفاده از تمامی ظرفیت هایش سعی کرد که به اعتصاب خاتمه دهد. اما نه تنها موفق نشد،بلکه کارگران ضمن گرفتن دوماه عیدی و پاداش فوق طبق برنامه زمان بندی زیر سایرمطالبات خودرا که این بار به تایید فرمانداری و شورای تامین شهر وبا نظارت اداره کار وتامبن اجتماعی نیز رسیده بود، تضمین های لازم را گرفته وامروز سه شنبه 20 خرداد، پیروزمندانه به اعتصاب خود پایان دادند:

 حقوق بهمن 92 در 8 تیر و حقوق اسفند92  در15 مرداد و فروردین93 در 31 مردادماه  پرداخت خواهد شد.

 بهمین ترتیب با فاصله هر ده یا حداکثر بیست روز حقوق معوقه کارگران بتدریج پرداخت خواهدشدبطوری که تا پایان آذرماه 93 کاملا" مطالبات پیشین تسویه وپرداختها بطور نرمال و در موعدمقرر پرداخت گردد.

 متن کتبی این توافق با کارفرما وتایید مسئولین مذکور، در تابلو اعلانات نصب گردید.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران این موفقیت را که بواسطه اتحاد ویکپارچگی ودرسایه تصمیمات جمعی بدست آمد، به کارگران نورد پروفیل ساوه تبریک میگوید.

برقرارباد اتحاد وهمبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگرن ایران

20 خرداد 93.

کارگر تاسیساتی فرودگاه لامرد به دلیل فعالیت صنفی اخراج شد

ایلنا طی گزارشی بتاریخ20خرداد،از اخراج یکی از کارگران بخش پیمانکاری تاسیسات فرودگاه بین المللی لامرد به دلیل پیگیری مطالبات صنفی همکارانش خبر داد.

براساس این گزارش،آقای «محمود عبدالهی » با 5 سال سابقه کار درشرکت پیمانکاری «فنی مهندسی توسعه مبتکران» به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود و همکارنش از کار اخراج شده است.

شرکت « فنی مهندسی توسعه مبتکران » به عنوان مجری بخش تاسیسات فرودگاه لامرد در حالی این کارگر را اخراج کرده است که قرارداد این کارگر تا پایان اسفند ماه سال جاری معتبر‌است.

بنا بهمین گزارش،وقتی کارفرما متوجه می شود که آقای عبداللهی برای پیگیری مطالبات خود به اداره کار و چند نهاد کارگری دیگر مراجعه کرده است وی را اخراج می کند.

در این رابطه آقای «محمودی» مسئول شرکت پیمانکاری توسعه مبتکران، ضمن تایید اخراج آقای عبدالهی گفت: این کارگر به دلیل آنکه آرامش محیط شرکت را بهم ریخته‌اند اخراج شده‌ است.

تجمع کارگران خبازسنندج مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم افزایش حداقل دستمزدشان برای سومین سال متوالی

به گزارش20خردادایلنا،بیش از ۱۰۰ کارگر خباز عصر روز گذشته (نوزده خرداد) در اعتراض به افزایش نیافتن مزدشان برای سومین سال متوالی در مقابل فرمانداری سنندج تجمع کردند.

این تجمع اعتراضی درپی خلف وعده  مقامات دولتی سنندج مبنی بر افزایش دستمزد کارگران خباز از اوایل خرداد ماه، برگزار شد. با گذشت بیش از ۱۹ روز از ابتدای خرداد ماه، حداقل دستمزد کارگران خباز هنوز افزایش نیافته است.

برپایه این گزارش،فرمانداری پس از گذشت چند ساعت از آغاز این تجمع در نهایت نمایندگان کارگران را برای مذاکره فراخواند . ۶ نفر از نمایندگان کارگران برای مذاکره به داخل فرمانداری رفتند.

فرماندار سنندج در دیدار با نمایندگان کارگران تاکید کرده است مطالبات آنان را در جلسه ای که روز شنبه هفته آینده در استانداری کردستان برگزار می شود، مطرح خواهد کرد.

گفتنی است حداقل دستمزد کارگران خباز از سال ۹۱ تاکنون بر اساس مصوبات مزدی شورای عالی کار افزایش نیافته است و کارفرمایان نانوایی ها در تمام این ۳ سال، افزایش دستمزد کارگران را به افزایش بهای نان منوط کرده‌اند.

تجمع مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی استان جلوی استانداری آذربایجان غربی

مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی استخدام جلوی استانداری تجمع کردند.

به گزارش20خردادجوان پرس،مهندسین ناظر کشاورزی استان امروز برای دومین بار در اعتراض به وضعیت استخدامی شان در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند. تجمع کنندگان معتقدند که تمامی مراحل استخدامی آنها بنابر قانون موجود انجام گرفته اما مسئولین به دلایل مختلف از استخدام آنها طفره می روند.

یکی از مهندسین ناظر کشاورزی گفت: ناظرین تولیدات کشاورزی استان به تعداد ۳۴۶ نفر که تمامی امورات مربوط به استخدامی طبق دستورالعمل های گزینش -سوء پیشینه و… صورت گرفته ولی مسئولین مربوطه ( معاونت راهبردی وبرنامه ریزی ریاست جمهوری – وزارت جهاد کشاورزی – استانداری و سازمان جهاد کشاورزی)قریب ۳ سال است ما رابرای تامین اعتبار به مانند یک توپ فوتبال به همدیگر پاس میدهند .

وی  افزود: علیرغم پیگیریهای فراوان ناظرین در کلیه شهرستانهای استان با نماینده های مجلس برای حل مشکل متاسفانه آنها هم زیاد به فکر این قشر از جوانان نیستند و چاره کار را در تجمع مقابل ساختمان استانداری دیدم تا بلکه استاندار و مسئولین مربوطه صدای ما را بشنوند.

تجمع پزشکان زن متخصص در اعتراض به قانون خدمت در مناطق محروم

پزشکان زن متخصص در اعتراض به مصوبه شورای آموزش تخصصی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

به گزارش 20خردادایران، شورای آموزش تخصصی در نشست پنجاه و هشتم خود، مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن استفاده‌کنندگان از سهمیه زنان، متعهد شدند به میزان سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم خدمت کنند. براساس این مصوبه، شرکت‌کنندگان دستیار پزشکی که حد نصاب نمره قبولی در رشته دستیاری را دریافت نکرده بودند قبل از تحصیل طی یک تعهد محضری، متعهد شدند در رشته دستیاری در صورتی ادامه تحصیل دهند که بعد از اتمام تحصیلات خود 12 سال در منطقه محروم خدمت کنند. این در حالی است که این پزشکان زن که اغلب جراح هستند مدعی‌اند چنین  تعهدی به اجبار و طی مصوبه ای غیر قانونی از آن‌ها گرفته شده است.

این گزارش حاکی است: «پزشکان معترض، حضور در مناطق محروم را عامل ایجاد مشکل در زندگی شخصی و خانوادگی خود برشمرده و خواستار رسیدگی هر چه زودتر وزارت بهداشت و شخص وزیر به این موضوع هستند.

اعتصاب کارکنان متروی سائوپائولو برای دو روز به حالت تعلیق درآمد

کارکنان خطوط متروی شهر سائوپائولو در برزیل اعتصاب خود را برای دو روز به حالت تعلیق درآوردند. آنها می گویند روز پنجشنبه و همزمان با اولین بازی جام جهانی اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت.

به گزارش10ژوئن،آلتینو دی ملو پرازر، رئیس اتحادیه کارگری مترو برزیل می گوید: «در یازدهم ژوئن (بیست و یکم خرداد) تجمع دیگری برگزار می شود و بر اساس نتیجه آن، شاید روز دوازدهم بار دیگر دست به اعتصاب زدیم

این اعتصاب از پنجشنبه گذشته آغاز و موجب اختلال جدی در شبکه حمال و نقل بزرگترین شهر برزیل شده است.

کارمندان مترو خواستار افزایش حقوقشان به میزان ۱۲ درصد هستند اما مترو افزایش ۸.۷ درصدی را پیشنهاد کرده است.

ناآرامی های اخیر در برزیل برخاسته از خشم مردم این کشور از اختصاص بودجه کلان برای میزبانی جام جهانی فوتبال است.

پلیس برزیل برای متفرق کردن تجمع اعتصاب کنندگان در روزهای اخیر به پرتاب گاز اشک آور متوسل شد.

همزمان با افزایش ناآرامی ها و اعتصاب ها در آستانه این رویداد تاریخی ورزشی در برزیل، مسئولان فیفا نسبت به بروز اختلال در جریان برگزاری مسابقات ابراز نگرانی کرده اند.

بیستم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com