اخباروگزارشات کارگری8تیر1393

- حمله نیروهای امنیتی به منزل بهنام ابراهیم زاده و ضرب و شتم خانواده بهنام.

- برقگرفتگی دو کارگر را به کام مرگ فرستاد

- مرگ کارگر 41 ساله بدنبال سقوط از طبقه ششم ساختمان در حال احداث

- جنگ های فرقه ای درعراق و سختی های مضاعف برای کارگران

- بیش از صد کارگردرهند زیر آوار به دام افتادند - ریزش ساختمان در هند دست کم ده کشته به جا گذاشت

اطلاعیه شماره ۲۵ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

حمله نیروهای امنیتی به منزل بهنام ابراهیم زاده و ضرب و شتم خانواده بهنام.

کارگران ,  مردم آزاده:

بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی که چند سال از حبس خود را پشت سر گذاشته است درحمله به بند ۳۵۰ زندان اوین مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت و بعد از آن ایشان را به بند ۲۰۹ جهت بازجویی انتقال دادند, در این رابطه یک پرونده برای بهنام تشکیل دادند و از آن روز ممنوع الملاقات می باشد. 

دیروز هفتم تیر ماه ۱۳۹۳ از سوی مسئولان زندان با خانواده بهنام تماس می گیرند و از خانواده بهنام می خواهند تا جهت ملاقات بهنام به زندان مراجعه کنند. 

خانواده بهنام ساعت ۹ صبح امروز یکشنبه هشتم تیر ماه جهت ملاقات با بهنام به زندان مراجعه می کنند و بعد از اینکه ملاقات تمام می شود ۶ نفر از ماموران لباس شخصی همسر و فرزند بهنام ابراهیم زاده را به گروگان می گیرند و همراه چند ماشین به خانه بهنام ابراهیم زاده حمله می کنند و کلیه وسایل منزل این کارگر زندانی را با خود حمل و آن را مصادره می کنند. 

ماموران امنیتی نیما ابراهیم زاده پسر بهنام را که ۱۵ سال سن دارد و تمام جهان از مریضی ایشان اطلاع دارند، تحت فشار قرار می دهند که مدارک پدرش از جمله فلاش هایش را تحویل آنان دهند.

قابل ذکر است که همراه ماموران فیلم بردار هم حضور داشت و از منزل بهنام فیلم برداری می کردند تا در میان مردم محله آنان را بی حرمت کنند.

ماموران بعد از اینکه چند ساعت منزل بهنام را تفتیش و تخریب کردند ساعت ۴ منزل او را ترک کردند. در این بازرسی همسر و فرزند بهنام را تهدید کردند و آنان را تحت فشار قرار دادند که" هر کاری کردند به آن اعتراف کنند".

ماموران بعد از بازرسی کلیه لوازم  منزل آن کارگر زندانی کامپیوترو وسایل جانبی آن و ماهواره آن خانواده را با خود برند. همچنین کلیه مدارک شناسایی از جمله مدارک  هویتی خانواده و کارت های بانکی و شماره حساب را ثبت و با خود برده اند. 

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این حرکت غیر انسانی‌ ماموران امنیتی به خانواده بهنام ابراهیم زاده از جمله برخورد غیر انسانی با نیما ابراهیم زاده را محکوم و علیه کسانیکه حکم بازرسی منزل بهنام ابراهیم زاده را صادر کرده اند، شاکی و هر گونه عواقب بعدی برای نیما اتفاق بیفتد به عهده ماموران تفتیش کننده و مسئول صادر کننده حکم بازرسی به منزل بهنام ابراهیم زاده می داند.

ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده از تمام تشکل های کارگری و کارگران می خواهیم که در مقابل این یورش سکوت نکنند و از هر طریقی که برایشان میسر است اعتراض خود را طرح کنند.

هشتم تیر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

برقگرفتگی دو کارگر را به کام مرگ فرستاد

دو کارگر یک سازمان دولتی حین تعویض لامپهای پارک سطح شهر در خرمآباد بر اثر برقگرفتگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش 8تیرایسنا، مأموران کلانتری 11 خرمآباد در پی مطلع شدن از یک مورد برقگرفتگی در سطح شهر خرمآباد، بلافاصله جهت بررسی موضوع به محل اعلامی اعزام شدند.

در این گزارش آمده است، دو مرد کارگر حین تعویض لامپهای پارک هنگام جابجا کردن بالابر و برخورد با کابل برق فشار قوی دچار برقگرفتگی میشوند.

این گزارش حاکیست، کارگران مصدوم قبل از منتقل شدن به بیمارستان به علت آسیب وارده بر اثر برقگرفتگی جان باختند.

مرگ کارگر 41 ساله بدنبال سقوط از طبقه ششم ساختمان در حال احداث

کارگر 41 ساله‌ای در حین انجام کار از طبقه ششم یک ساختمان در حال ساخت در آذرشهر سقوط کرد.

به گزارش8تیرایسنا،فرمانده انتظامی شهرستان آذرشهر با تایید این خبر اظهارکرد: این حادثه عصر روز گذشته، در حین فعالیت یک کارگر در بالای ساختمان در حال احداث رخ داد که علت دقیق این حادثه در دست بررسی می‌باشد.

سرهنگ سید لطیف حسینی افزود: نیروهای امدادی آتش نشانی و اورژانس 115 به موقع در محل حادثه حاضر شدند ولی این کارگر به محض سقوط از طبقه ششم ساختمان جان خود را از دست داده بود.

بر اساس این گزارش؛ مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی پیش از این به ایسنا گفته بود؛ فوتی‌های ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان در سال گذشته 82 نفر بودند که این رقم نسبت به سال 91 حدود 12.33 درصد افزایش نشان می دهد.

بهرام صمدی راد اظهارکرده بود: سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، برق گرفتگی و سوختگی به ترتیب دلایل فوت در حوادث کاری استان بوده است.

جنگ های فرقه ای درعراق و سختی های مضاعف برای کارگران

افزایش ناگهانی درگیری ها و حملات تروریستی و انتخابات ناتمام، شرایط کارگران در عراق را وخیم تر کرده است. کارگران از زمان سرنگونی صدام حسین تلاش کرده اند که تشکل های خود را دوباره بسازند. اما این تلاش ها توسط دستگاه سرکوب و قوانین بازدارنده، مختل شده است. افزایش درگیری های اخیر، کارگران بیشتری را در معرض خطر قرار داده است*. مشکلات کارگران از مداخله نیروهای مختلف ارتجاعی و امپریالیستی ناشی می شود که هر کدام سعی می کنند کنترل مناطق مختلف و ثروت های آن را به دست بگیرند. تنها مبارزه متحدانه کارگران در منطقه می تواند صلحی پایدار را به همراه داشته باشد.

*در جریان درگیری های اخیر نزدیک به 60 کارگر مهاجر در عراق به گروگان گرفته شدند که اهل هندوستان، ترکیه، نپال، ترکمنستان، بنگلادش و پاکستان هستند.

منبع : http://aawl.org.au

ترجمه: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

بیش از صد کارگردرهند زیر آوار به دام افتادند - ریزش ساختمان در هند دست کم ده کشته به جا گذاشت

به گزارش29ژوئن یورونیوز،بر اثر ریزش یک ساختمان در هند، شنبه شب بیش از صد کارگر زیر آوار مفقود شده و دست کم هفت تن کشته و پانزده نفر دیگر مجروح شدند.

این ساختمان یازده طبقه در شهر تامیل نادو در جنوب هند در بیست کیلومتری شهر چنای در دست احداث بود.

هنگام وقوع حادثه باران شدیدی می بارید.

مقامات امداد می گویند ۲۶ کارگر تاکنون از زیر آوار بیرون کشیده شده و جستجوها برای یافتن کارگران دیگر ادامه دارد.

تحقیقات برای بررسی علت وقوع این حادثه آغاز شده است.

روز گذشته نیز دست کم ده نفر از جمله پنج کودک در پی فرو ریختن یک ساختمان قدیمی در دهلی نو کشته شدند.

کیفیت پایین ساخت و ساز، فساد مسئولان و استفاده از مصالح غیراستاندارد از دلایل این گونه حوادث در هند عنوان می شود

هشتم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری9تیر1393

- اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه یک ویک وبازداشت 10کارگر

- تهدید امنیت شغلی ۱۴۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی در پی خصوصی سازی

- تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس درون شهری بیرجند دراستانداری

- کارگران کارخانه دروس ایران 35 ماه مزد طلبکارند

-400 کارگر کارخانه چیت‌سازی بهشهر از سال 84 تاکنون منتظردریافت حق و حقوق خود هستند!

- کارگران دفاتر خدمات نوسازی سه ماه حقوق نگرفته‌اند

- وزیربا حالت قهر جلسه با تشکل های صنفی معلمان را ترک کرد

- کودک غیر قانونی حق با سواد شدن ندارد!؟

گفت و گو با معلمی که به جای معلمی سبزی پاک می‌کند

- بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را 27.7 درصد اعلام کرد

- کشته و زخمی شدن 3کارگر ساختمانی در مشهد

- سقوط در استخر قیردرمحلات جان کارگر 23 ساله را گرفت

- تظاهرات سکوت در ریو دوژانیرو

اعتصاب،راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه یک ویک وبازداشت 10کارگر

روز شنبه هفتم تیرماه 93 بود که کارگران با شنیدن خبر بازداشت ده نفر از نمایندگان خود  دست از کار کشیدند .

به گزارش8تیر بام فارس، سی ویکم خرداد ماه 93بود که در پی عدم تمدید قرارداد 27نفر از کارگران کارخانه یک ویک  که به قول کارگران، آنها سهم به سزایی در حمایت از سایرین  در ماه های گذشته در شرکت دشت مرغاب  داشتند ،  دست از کار کشیدند.

تعطیلی کارخانه یک ویک،تجمع اعتراض آمیز کارگران در سالن سورتینگ و جلوی درب کارخانه ،راهپیمایی دسته جمعی در سطح شهر قادرآباد همراه با شعار های مختلف،تشکیل جلسه ای با موضوع یک ویک  دراستانداری فارس،تجمع کارگران در شهرداری قادرآباد و بازداشت عده ای از کارگران از  اقداماتی بود که طی 9روز  گذشته در  ماجرای یک ویک صورت گرفت.

در جلسه استانداری فارس مقرر گردید کارگران اخراجی به سر کار خود باز گردند اما کارگران  یک ویک باور نمی کردند و اعتقاد داشتند ماجرای عدم تمدید قرارداد تکرار خواهد شد.

یک هفته ای بود که کارخانه تعطیل وکارگران بیکار شده بودند.روز شنبه هفتم تیرماه 93 بود که کارگران با شنیدن خبر بازداشت ده نفر از نمایندگان خود  دست از کار کشیدند .

با آزاد شدن تمام نمایندگان کارگران در روز یک شنبه هشتم تیرماه، کارگران بسرکارشان بازگشتند.

تهدید امنیت شغلی ۱۴۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی در پی خصوصی سازی

ایلنا طی گزارشی بتاریخ9تیر،از واگذاری این معدن دولتی به بخش خصوصی  وناروشنی آینده شغلی بیش از ۱۴۰۰ کارگر این معدن خبرداد.

بنابهمین گزارش،سازمان خصوصی سازی، سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی را به به صورت صد در صد به بخش خصوصی ذوب آهن اصفهان واگذار کرده است که این موضوع باعث نگرانی و کاهش امنیت شغلی کارگران شده است.

کارگران این واحد با در یافت حداقل حقوق ماهانه ۸۰۰ تا یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان دشوار‌ترین کار‌ها را برای تهیه و تولید ذغال سنگ انجام می‌دهند.

این معدن در حال حاضر ۱۲۰۰ کارگر قراردادی دارد که بعد از واگذاری سرنوشت شغلیشان مشخص نیست.در این  معدن همچنین۲۰۰ کارگر  بصورت رسمی و دائم مشغول به کار هستند.

تعداد قابل توجه‌ای از کارگران معدن البرز شرقی در شرف بازنشسته شدن با مشاغل سخت وزیان آور هستند که کارفرما توان پرداخت سهم ۴ درصدی را به تامین اجتماعی برای بازنشسته شدن آنان ندارد با این حال تعداد دیگری از کارگران با سوابق بیش از ۲۳ سال،  حداقل مدت سه سال از موعد بازنشسته شدنشان گذشته می‌گذرد.

برپایه این گزارش،کارفرما هر ماهه حقوق کارگران این معدن را با تاخیر پرداخت می‌کند. دوماه حقوق کارگران به تعویق افتاده بود که دیروز یکماه ان با پی گیری کارگران پرداخت شد.

شایان ذکر است شرکت معادن ذغال سنگ البرز شرقی (سهامی خاص-مالکیت سهامی دولتی) یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کنسانتره ذغال سنگ به منظور استفاده در کوره‌های کک سازی ذوب آهن اصفهان به شمار می‌رود.

شرکت معادن ذغال سنگ البرز شرقی فعالیت اکتشافی خود را از سال ۱۳۴۹ آغاز و از سال ۱۳۵۱ به موازات ادامه فعالیت اکتشافی رسماً شروع به بهره برداری نمود. همانطور که از اسم شرکت استنباط می‌گردد حوزه فعالیت آن در شرق سلسله جبال البرز (از شمال شهرستان دامغان در استان سمنان تا جنوب شهرستان می‌نودشت واقع در استان گلستان) به طول ۲۲۰ کیلومتر گسترش دارد. اداره مرکزی این حوزه در شهرستان شاهرود و استان سمنان جای گرفته است.

تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس درون شهری بیرجند دراستانداری

بنا به گفته رانندگان سازمان اتوبوس رانی، درصورت پاسخ گو نبودن مسئولان از فردا اتوبوس های درون شهری متوقف می شوند.

50 راننده اتوبوس درون شهری هم اکنون برای پاسخگویی به مشکلاتشان در دفتر آقای نخعی نژاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تجمع کرده اند.

علت نارضایتی این رانندگان، عدم افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مقرون به صرفه نبودن درآمدهای اتوبوس است.

به گزارش9تیرخاورستان،یکی از رانندگان درون شهری بیرجند ، اظهارداشت: روزانه مبلغ 47 هزار تومان اتوبوس درآمد دارد که از این مبلغ تنها 40 هزار تومان هزینه دستمزد راننده است.

خواجوی اضافه کرد: روزانه بیش از 30 هزار تومان پول سوخت می دهم که با درآمد 47 هزار تومان باید کلی هزینه از جیب خرج کنم.

این راننده تصریح کرد: قول گران شدن کرایه اتوبوس در اردیبهشت سال جاری به ما داده شد که هنوز هیچ اقدامی برای گران شدن نشده است.

وی اضافه کرد: قول هایی برای گران شدن نرخ کرایه های اتوبوس و اعطای یارانه سازمان اتوبوس رانی و شورای شهر داده است اما با هربار مراجعه کسی پاسخ ما را نمی دهد.

خواجوی اذعان داشت: کم ترین نرخ کرایه اتوبوس در ایران 300 تومان است در حالی که در بیرجند کم تر از 200 تومان است.

بنا به گفته رانندگان سازمان اتوبوس رانی، درصورت پاسخ گو نبودن مسئولان از فردا اتوبوس های درون شهری متوقف می شوند.

کارگران کارخانه دروس ایران 35 ماه مزد طلبکارند

یک کارگر کارخانه دروس ایران از پرداخت نشدن 35 ماه دستمزد 33 کارگر این کارخانه خبر داد.

به گزارش9تیرایلنا،این کارگر گفت: کارگران دروس ایران از سال 88 تاکنون 35 ماه از دستمزد خود را دریافت نکرده اند زیرا فعالیت این کارخانه ساخت تجهیزات آتش نشانی، از سال 87 متوقف شده و از دو سال پیش نیز درهای این کارخانه به حالت تعطیل درآمده است.

این کارگر با اشاره به اینکه 25 نفر از کارگران کارخانه در طی این مدت بازنشسته شده اند،‌ گفت: از زمان توقف فعالیت کارخانه،‌ اکثر کارگران با استفاده از  شرایط سن یا سابقه بازنشسته شده‌اند اما هنوز سنوات آنها پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: 6 نفر از دیگر کارگران کارخانه، ‌مشمول مشاغل سخت و زیان آور هستند اما به خاطر تعطیلی دوساله دروس ایران، سابقه کار آنها از حالت توالی درآمده و با وجود فرارسیدن زمان بازنشستگی شان، نمی توانند با بیست سال کار بازنشسته شوند.

این کارگر با بیان اینکه وضعیت دو کارگر دیگر نیز بلاتکلیف است، افزود: دو کارگر دیگر کارخانه نیز با وجود سابقه کار بیش از 25 سال، نتوانسته اند بازنشسته شوند چرا که اداره تامین اجتماعی استان البرز اعلام کرده بودجه لازم برای بازنشست کردن این افراد را ندارد و آنها باید تا پایان سی امین سال کار، برای بازنشستگی صبر کنند.

وی افزود: هیچ کدام از کارگران برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نکرده اند چرا که تقریبا همه آنها در آستانه بازنشستگی هستند و دریافت بیمه بیکاری باعث می شود مستمری بازنشستگی آنها بر مبنای مستمری بیمه بیکاری محاسبه شود.

این کارگر با بیان اینکه مطابق قانون تامین اجتماعی میانگین دو ساله آخر پرداخت حق بیمه مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی است، افزود: به دلیل اینکه مقرری بیمه بیکاری معادل 75 درصد حقوق کارگر شاغل است، کارگران ایران دروس از اینکه دریافت این مقرری بر مستمری‌های آنها تاثیر منفی بگذارد حاضر به استفاده از مزایای بیمه بیکاری نیستند.

وی در ادامه واگذاری غیر اصولی این کارخانه را علت اصلی تعطیلی آن داست و گفت: تا سال 84 این کارخانه تحت تملک بنیاد شهید بود اما بعد از واگذاری نادرست دروس ایران در همان سال، زیان دهی و مشکلات مالی کارخانه و در نتیجه طلب و بلاتکلیفی کارگران آغاز شد.

وی افزود: این زیان دهی تا آنجا ادامه یافت که در سال 87 با توقیف و فروش برخی دستگاهها و مواد اولیه کارخانه، بخشی از معوقات کارگران پرداخت شد اما از آن زمان تاکنون بخش اعظم این معوقات پرداخت نشده است.

این کارگر ادامه داد: به تازگی فرمانداری شهرستان البرز با هدف پرداخت بخشی از معوقات، مجوز اجاره این کارخانه را صادر کرده و از آنجا که امکان دسترسی به مدیران کارخانه وجود ندارد قرار است نماینده کارگران مسئولیت اجاره دروس را بر عهده بگیرد.

400 کارگر کارخانه چیت‌سازی بهشهر از سال 84 تاکنون منتظردریافت حق و حقوق خود هستند!

از سال 84 تاکنون، 400 کارگر بازنشسته کارخانه چیت‌سازی بهشهر، حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران این کارخانه 6 میلیارد و 700 میلیون تومان طلب دارند. این کارگران به طور میانگین از دو تا 50 میلیون تومان طلب دارند.

به گزارش9تیرفارس، 6.7 میلیارد تومان مجموع بدهی‌های کارخانه چیت سازی بهشهر به حدود 400 کارگر است که براساس رایزنی‌های انجام‌شده، از محل فروش یا واگذاری 17 هزار متر مربع از زمین چیت‌سازی واقع در خیابان امام خمینی ،مطالبات کارگران پرداخت می‌شود. البته این زمین، در آغاز 20 هزار مترمربع بود که پس از تعریض، به 17 هزار متر رسیده و ارزش آن پنج میلیارد تومان است که پاسخگوی تمامی مطالبات کارگران نیست.

برای یک‌ میلیارد و 700 میلیون تومان مطالبات باقی‌مانده کارگران یک قطعه زمین به مساحت دو هزار و 500 متر مربع از اراضی کارخانه چیت‌سازی واقع در خیابان شهید باهنردرنظرگرفته شده است. با دریافت این قطعه زمین، مطالبات کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر، به صفر می‌رسد.

براساس این گزارش، فرماندار بهشهر هفته گذشته در بازدید از عملیات تسطیح زمین‌های چیت‌سازی بهشهر، گفته بود پرونده مطالبات کارگران این کارخانه تا دهه نخست ماه رمضان، با پرداخت تمامی مطالبات، بسته می‌شود.

کارخانه چیت‌سازی بهشهر که بزرگترین کارخانه خاورمیانه در نوع خود بود، از آغاز دهه 80 با رکود و ورشکستگی مواجه شد و طی آن هزاران کارگر، بیکار شدند، بخشی از مطالبات کارگران از طریق فروش تجهیزات پرداخت شد و هنوز 400 کارگر منتظر دریافت حق و حقوق قانونی خود هستند.

کارگران دفاتر خدمات نوسازی سه ماه حقوق نگرفته‌اند

شمار بالایی از دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده (وابسته به سازمان نوسازی شهر تهران) بیش از ۳ ماه است که به کارگران این دفاتر حقوق پرداخت نکرده‌اند.

به گزارش9تیرایلنا،یکی از کارگران با اعلام این خبرگفت: حدود ۹۰ درصد از دفاتر خدمات نوسازی که شمار آن‌ها به بالای ۴۰ می‌رسد از ابتدای سال جاری به کارگران این دفاتر حقوق پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه وظیفه کارگزاری دفاتر خدمات نوسازی  بر عهده شرکت‌های مهندسین مشاور قرار دارد، افزود: این شرکت‌ها مدعی شده‌اند تا زمانی که سازمان نوسازی شهر تهران حق الزحمه آنان را ندهد، از عهده پرداخت حقوق کارگران بر نمی‌آیند.

وی تصریح کرد: در هر کدام از دفاتر خدمات نوسازی، دو کارشناس اجتماعی، یک کارشناس شهرسازی، یک کارشناس معماری، یک مدیر و تعدادی نیروهای خدماتی مشغول به کارند.

در همین رابطه، «کیوان خلیجی» مدیر اداره راهبردی دفاتر خدمات نوسازی ضمن تأیید سه ماه حقوق معوقه کارگران این دفاتر گفت: شهرداری تهران بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور و قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری این دفاتر را راه اندازی کرده است.

وی ادامه داد: این قانون تاکید کرده است برای راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، بنابراین سازمان نوسازی شهر تهران برای راه اندازی این دفاتر ضمن انعقاد قرارداد با شرکت‌های مهندسین مشاور، حق الزحمه ای را به آنان پرداخت می‌کند و این شرکت‌ها نیز با توجه به حجم کاری‌شان، تعدادی نیرو را به خدمت می‌گیرند.

به گفته خلیجی، سازمان نوسازی شهر تهران با آندسته از شرکت‌های مهندسین مشاور قرارداد می‌بندد که صلاحیت فنی آن‌ها در ارزیابی سازمان تأیید شده باشد که این ارزیابی شامل توانایی این شرکت‌ها برای پرداخت حقوق کارگران است.

وی با اشاره به بازه زمانی ۳ ماهه برای تأیید صلاحیت فنی شرکت‌های مهندسین مشاور پیش از پرداخت حق الزحمه به آنان، گفت: طبعاً شرکتی که برای کارگزاری دفاتر خدمات نوسازی اقدام می‌کند باید توانایی پرداخت حقوق کارگران را در این برهه زمانی ۳ ماهه داشته باشد.

وزیربا حالت قهر جلسه با تشکل های صنفی معلمان را ترک کرد

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران جزییات دیدار تعدادی از تشکل‌ها صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرد.

به گزارش9تیرایلنا،محمود بهشتی لنگرودی با اشاره به جلسه تعدادی از تشکل‌های صنفی معلمان با «علی اصغر فانی»، وزیر آموزش و پرورش که صبح شنبه (۷ تیر) در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: عمده صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد، گله گذاری همکاران از وعده‌های عملی نشده آقای فانی بود.

وی ادامه داد: همکاران در این جلسه با اشاره به قول مساعد آقای فانی برای حل مشکل معلمان زندانی از وی بدلیل آنکه تاکنون اقدام مثبتی در این زمینه انجام نداده است انتقاد کردند.

این فعال صنفی با اشاره به خلف وعده وزیر آموزش و پرورش برای حل مشکل معلمانی که احکام تخلفات اداری برایشان صادر شده است، افزود: هیات تخلفات اداری زیر نظر وزیر آموزش و پرورش عمل می‌کند اما تاکنون نه تنها مشکلی از این معلمان حل نشده است بلکه تعدادی از احکام اجرا نشده که در دوران احمدی نژاد صادر شده بودند، اجرا شدند که این موضوع نیز در جلسه با آقای فانی طرح شد.

بهشتی لنگرودی با اشاره به وعده چندین باره وزیر آموزش و پرورش برای دیدار تشکل‌های صنفی معلمان با برخی وزرای کابینه، تصریح کرد: آقای فانی چندین بار از جمله در هفته معلم وعده داده بود این دیدار به قصد رفع سوء تفاهمات و مشکلات مربوط به مجوز تشکل‌های صنفی معلمان برگزار شود اما این وعده تاکنون عملی نشده است که همکاران در این زمینه نیز نظراتشان را به عنوان گله طرح کردند.

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به انتقاد همکارانش از قرارداد جدید وزارت آموزش و پرورش برای بیمه طلایی فرهنگیان در جلسه با آقای فانی، گفت: بیمه طلایی فرهنگیان که تنها دستاورد دوران تصدی حاجی بابایی بر وزارت آموزش و پرورش بود، در حال هدر رفتن است چرا که این بیمه در دوره حاجی بابایی چشم پزشکی و دندانپزشکی را تحت پوشش قرار می‌داد اما در قرارداد جدیدی که در دوره آقای فانی با شرکت بیمه ایران منعقد شده، خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی از تعهدات آن حذف شده است.

وی با اشاره به انتقاد همکارانش از وزیر آموزش و پرورش بدلیل اصرار وی برای بازگشت پنج شنبه‌ها به روز کاری مدارس و اجرای ناقص طرح فرهنگ توسط صندوق ذخیره فرهنگیان در این جلسه، افزود: طرح فرهنگ با اختصاص کارت‌هایی به فرهنگیان به آنان اجازه می‌دهد با واریز مبالغی به این کارت‌ها از فروشگاه‌های خاصی با ۳۰ درصد تخفیف خرید کنند. این طرح در ابتدا با استقبال رو به رو شد اما هنگامی که معلمان به این فروشگاه‌ها مراجعه کردند، دیدند تخفیف ۳۰ درصدی واقعیت خارجی ندارد و تخفیف اعمال شده بر قیمت اجناس حدود ۱۵ درصد است. همچنین به دلیل محدودیت اجناس در این فروشگاه‌ها و به تبع، بسته بودن دست خریداران در انتخاب کالا، طرح فرهنگ به طرحی پر هیاهو اما کم بازده تبدیل شده است.

این فعال صنفی معلمان در تشریح موضوع دیگری که در جلسه تشکل‌های صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش طرح شد به تنزل جایگاه معلمان در مدارس و پایین آمدن شان آن‌ها تا حد مبصری کلاس اشاره کرد و گفت: فروش نمره توسط معلمان به دلیل مشکلات مالی به شدت شیوع یافته تا حدی که بر شان و جایگاه آنان در افکار مردم تاثیر منفی گذاشته است.

دربخشی دیگرازاین گزارش بنا به گفته بهشتی آمده است: همکاران در این جلسه با هشدار نسبت به طبقاتی شدن آموزش و مدارس، نگرانی‌شان را از شهریه‌های میلیونی مدارس غیرانتفاعی ابراز کردند.

کیفیت مدارس دولتی به شدت کاهش پیدا کرده است و مدارس غیر انتفاعی با شهریه‌های نجومی دمار از روزگار مردم در می‌آورند. در حالی که برخی کلاس‌های دولتی در روستاها در طویله برگزار می‌شود، مدارسی داریم که برای ثبت نام دانش آموزان دوره ابتدایی بیش از هفت میلیون تومان شهریه می‌گیرند. به عبارت دیگر، دولت موفق نشده است سطح مدارس دولتی را بالا ببرد تا مردم به مدارس غیرانتفاعی مراجعه نکنند.

همچنین،بهشتی لنگرودی با اشاره به عدم پرداخت به موقع مطالبات معلمان از جمله حق تصحیح ورقه و حق التدریس آنان، گفت: تشکل‌های صنفی معلمان در این جلسه به وعدهٔ آقای فانی در تاریخ ۶ آذر ماه سال گذشته که در تلویزیون گفته بود طی ۴ ماه آینده شاهد تغییراتی در وضعیت حقوقی معلمان خواهیم بود اشاره کردند. این وعده نیز عملی نشده و با گذشت بیش از ۶ ماه هنوز آثاری از تغییر حقوق معلمان مشاهده نشده است.

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به انتقاد شدید همکارانش از تلاش آقای فانی برای احیای طرح رتبه بندی معلمان در این جلسه، بیان کرد: طرح رتبه بندی معلمان در دوران تصدی حاجی بابایی بر وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی رفت اما تصویب نشد. اگر این طرح تصویب شود، معلمان با توجه به کارکردی که دارند، عنوانی برایشان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن حقوق دریافت می‌کنند. بدین ترتیب، معلمی که عنوان بهتری داشته باشد حقوق بیشتری دریافت می‌کند و معلمی که عملکرد ضعیف تری داشته است حقوق کمتری می‌گیرد.

وی افزود: ظاهر این طرح مطلوب به نظر می‌رسد اما اجرای آن با بودجه فعلی وزارت آموزش و پرورش بدین معناست که اگر میانگین حقوق معلمان یک میلیون تومان باشد، عده ای حقوقشان به هفتصد هزار تومان کاهش می‌یابد و حقوق عده ای به بالای یک میلیون تومان افزایش خواهد یافت، بنابراین اجرای این طرح جز اختلاف افکنی، تفرقه و تبعیض میان معلمان دستاوردی نخواهد داشت. این طرح به رقابت منفی میان معلمان دامن می‌زند و معمولا افراد فرصت طلب که به مدیران مدارس نزدیک ترند سعی می‌کنند امتیازات بیشتری کسب کنند.

این فعال صنفی معلمان در ادامه تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به بیشتر موارد طرح شده از سوی فعالان صنفی معلمان پاسخی نداد و صحبت‌هایی را که از قبل آماده کرده بود، بیان کرد.

وی ادامه داد: وقتی اعتراض شد سوال های طرح شده بی پاسخ مانده است، آقای فانی درباره دیدار تشکل‌های صنفی معلمان با وزرای اطلاعات و کشور گفت «اقدام می کنم» و درباره بیمه طلایی فرهنگیان عنوان کرد «مبلغی که شرکت بیمه ایران برای قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان می خواست رقم بالایی بود و وزارتخانه از عهده پرداخت آن بر نمی آمد بنابراین قرار شد چشم پزشکی در قرارداد باشد اما دندانپزشکی از آن حذف شود».

بهشتی لنگرودی در پایان با اشاره به عبور گذرای وزیر آموزش و پرورش از موارد دیگر که مجددا مورد اعتراض فعالان صنفی معلمان قرار گرفت، اظهار کرد: این جلسه در نهایت با کدورت طرفین پایان یافت و وزیر با حالتی شبیه به قهر جلسه را ترک کرد.

کودک غیر قانونی حق با سواد شدن ندارد!؟

گفت و گو با معلمی که به جای معلمی سبزی پاک می‌کند

هاله صفرزاده- دیگر در کوچه پس کوچه‌های شهرک‌های اطراف تهران، اثری از مدارس خودگردان افغان ديده نمي‌شود. مدارسی که در زیرزمین‌ها با همت جوانان باسواد مهاجر افغان برای سوادآموزی کودکان هم‌وطنشان ایجاد شده بود. این مدارس بسته شدند چرا که افغان‌ها باید به کشورشان برمی‌گشتند. در کنار بستن مدارس خودگردان، همان سال‌ها شهرداری ترفندي هم به ان‌جی‌او‌هایي زد که به بچه‌های افغانی درس می‌دادند. گفته بودند بیایید لیست بچه‌های افغان را بدهید تا ما سرانه‌ای به شما بدهیم. بعد هم معلوم شد تمام کسانی که اسمشان را به شهرداري داده بودند به افغانستان برگردانده شدند.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1391#more-1391

بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را 27.7 درصد اعلام کرد

بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به خرداد‌‌ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد‌ماه 1392 را معادل 27.7 درصد اعلام کرد.

به گزارش 9تیرمهر، اداره آمار بانک مرکزی اعلام کرد: خلاصه نتايج به‌دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1390 نشان می دهد شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در خرداد‌‌ماه 1393 به عدد194.0 رسيد که نسبت به ماه قبل1.7 درصد افزايش يافت.

شاخص مذکور در خرداد‌‌ماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.6 درصد افزايش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به خرداد‌‌ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد‌ماه 1392 معادل 27.7 درصد است.

در همین حال، مرکز آمار ایران طی روزهای اخیر نرخ تورم شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به خردادماه امسال را 26.2 درصد و تورم نقطه به نقطه را 14.7 درصد اعلام کرده است.

 کشته و زخمی شدن 3کارگر ساختمانی در مشهد

عصر روز گذشته بر اثر ریزش آوار یک ساختمان کلنگی در حال تخریب در منطقه آبکوه مشهد،خیابان راهنمایی، یک کارگر کشته ودو کارگر دیگر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش 9تیرایلنا، این حادثه زمانی رخ داد که سه کارگر ساختمانی که مشغول تخریب یک ساختمان کلنگی بودند بر اثر ریزش وتخریب بخشی از دیواره وسقف ساختمان، مقدار زیادی آوار بر سر این سه کارگر فرو می‌ریزد.

براساس این گزارش، عوامل امداد و نجات پس از حضور در محل سریعا دو کارگر محبوس را از زیر آوار خارج و مرگ کارگر سوم را که 20 سال سن داشت را تایید کردند.

گفتنی است،کارگران مجروح نیز برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شد.

سقوط در استخر قیردرمحلات جان کارگر 23 ساله را گرفت

روز گذشته کارگر 23 ساله یک کارخانه ایزوگام به علت سقوط در استخر قیر جان خود را از دست داد.

به گزارش 9تیرایسنا، سرهنگ فرامرز گودرزی فرمانده انتظامی محلات در تشریح این خبر گفت: روز گذشته مرکز فوریت‌های پلیسی 110 محلات خبر فوت یک کارگر جوان در یکی از کارخانه‌های تولید ایزوگام را به مأموران انتظامی این شهرستان اعلام کرد.

وی افزود: بلافاصله اکیپی از مأموران پلیس برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند و در تحقیقات اولیه مشخص شد یک کارگر 23 ساله در حین کار در اثر غلتیدن و سقوط به علت کشیده شدن به دور دستگاه پمپاژ قیر و جدا شدن سر از بدن فوت کرده است.

فرمانده انتظامی محلات علت این حادثه را برابر اعلام کارشناسان اداره کار، عدم رعایت اصول ایمنی و عدم استفاده از تجهیزات مناسب با نوع کار عنوان کرد.

 

سرهنگ گودرزی در زمینه نظارت کارشناسان اداره کار و کارفرمایان کارخانجات بر نحوه رعایت اصول ایمنی توسط کارگران تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با رعایت نکات ایمنی شاهد حوادث دلخراش نباشیم.

تظاهرات سکوت در ریو دوژانیرو

ده ها تن در ریو دوژانیرو در اعتراض به میزبانی برزیل برای جام حهانی تظاهرات سکوت برگزار کردند.

به گزارش30ژوئن یورونیوز،تظاهرکنندگان در اقدامی نمادین و در اعتراض به سرکوب اعتراضات پیشین توسط پلیس بر لبان خود چسب زده بودند. بر روی پلاکاردهایی که معترضان حمل می کردند، اسامی افرادی که در محله های زاغه نشین به دست پلیس کشته شده بودند نگاشته شده بود.

یکی از این تظاهرکنندگان می گوید: «در این کشور دیگر از سیاست های آموزشی و درمانی بلند مدت خبری نیست. ما خسته شدیم. طبقات فقیر و متوسط جامعه همه خسته شده اند. نه فقط از دولت بلکه از تمامی سیاستهای اتخاذ شده جانمان به لب رسیده است

دیگری نیز می افزاید: «مردم حق دارند نظر خود را بیان کنند. ما هم به اینجا جمع شده ایم تا نظرمان را بیان کنیم

اعتراضات برزیلی ها به کیفیت پایین خدمات عمومی طی روزهای گذشته و در جریان مسابقات جام جهانی در مقایسه با تظاهرات یک سال گذشته آنها بسیار کوچکتر، و بیشتر نمادین بوده است.

معترضان طی یک سال گذشته همواره از دولت به خاطر صرف هزینه هنگفت برای میزبانی جام جهانی در حالیکه مردم از خدمات نامناسب عمومی رنج می برند انتقاد کرده اند.

نهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com