دولت امپریالیسم آمریکا نیروهای ویژه کلاه سبزش را به شمال عراق (کردستان) فرستاد

 

حرکت بی وقفه هیئت حاکمه آمریکا برای بازگشت به عراق چیزی مگر ویرانی بیشتر و قتل و کشتار برای مردم عراق به ارمغان نمی آورد.

. دولت امپریالیسم آمریکا نیروهای ویژه کلاه سبزش را با هلیکوپترهای آپاچی به شمال عراق (کردستان) فرستاد.

. دو گردان از سپاه قدس سپاه پاسدارن و چند هواپیمای پهپاد جمهوری اسلامی در عراق می باشند.


چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه 3 ژوئیه(جولای) 2014 اعلام کرد: "مشاوران نیروهای ویژه یک ستاد عملیات مرکزی در شمال عراق به عنوان بخشی از تلاش های سیاسی و نظامی گسترش یافته ایالات متحده برای جلوگیری از فرو رفتن عراق در تخاصمات قومی و مذهبی در برابر حملات افراط گرایان اسلامی بوجود آوردند."1

چاک هیگل در جلسه مطبوعاتی پنتاگون با حضورژنرال مارتین دمپسی ریئس ستاد مشترک ارتش همچنین اعلام کرد: "در روزهای اخیر،یک تیم کوچک از مشاوران آمریکا در اربیل، پایتخت دولت منطقه ای نیمه مستقل کردستان عراق یک مرکز عملیات مشترک (JOC) را تاسیس کردند."

ماموریت ستاد اربیل مکمل عملیات ستاد مرکزی عملیات مشترک که در حال حاضر در بغداد استمی باشد و شامل ارزیابی از توانایی و اراده نیروهای امنیتی ملی عراق برای مبارزه با شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شرق مدیترانه (داعش) که بخش های  بزرگی از غرب و شمال عراق به تصرف در آوده اند،می باشد.

هیگل گفت: رئيس جمهور اوباما اعزام 300 مشاور نظامی را صادر کرده است که تاکنون حدود 200 در خاک عراق مستقر شده اند.

 

هیگل اضافه کرد، حدود 550 سرباز اضافی در ماموریت جداگانه ای برای حفاظت از سفارت ایالات متحده آمریکا و امکانات نظامی آمریکا در فرودگاه بغداد با هدف «ارائه در تشخیص دادن زمان و مکان وضعیت دیپلمات های ما" برای تشکیل یک دولت وحدت ملی در عراق پافشاری داشته است.

سربازان آمریکا در اوایل این هفته با هلیکوپتر تهاجمی آپاچی و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای محافظت از تاسیسات آمریکا در فرودگاه بغداد مستقر شده اند تا اگر لازم باشد دستور به تخلیه آمریکائیان واقع در سفارت داده شود.

 

طبق خبر منتشر شده "اوباما، هیگل و دمپسی مکررا گفته اند که تاکنون استفاده از زور توسط ایالات متحده، از جمله حملات هوایی، در نظرگرفته نشده است مگر اینکه عراق نشانه های اولین پیشرفت را برای ساختن یک حکومت فراگیر از نمایندگان شیعه، سنی و کرد را از خود نشان دهد."

دمپسی همچنین همکاری های نظامی با ایران در عراقرا برای جلوگیری از تقسیم عراق به سه منطقه شیعه، سنی و مناطق کردنشین، رد نکرده است.

دمپسی گفت:  "در حال حاضر ایران پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز عراق را از سر گرفته و به پیش می برد، و  همچنین گزارشاتی وجود دارد که مشاوران و احتمالا برخی از نیروهای سپاه پاسداران ایران (قدس) در عراق در حمایت از دولت شیعه نخست وزیر نوری المالکی وارد شده است."

دمپسی گفت:"در حال حاضر ما با ایران همکاری نمی کنیم. اما "غیر ممکن نیست که در آینده ما بنا به دلایلی چنین کاری را انجام ندهیم."

روشن است که ورود گردان های قدس به عراق با چراغ سبز دولت آمریکا به جمهوری اسلامی بوده است.
و بنا براین نمی توان مذاکرات پنهانی بین دولت آمریکا و جمهوری اسلامی در مورد عراق را منتفی دانست.  اگر سپاه قدس با چراغ سبز آمریکا وارد عملیات سریع محافظت نظامی از شهر بغداد نمی شد اوضاع بی ثبات عراق و فرجام بغداد و دولت المالکی بیش از آنچه هم اکنون است رو به وخامت می گذاشت. و دقیقا به خاطر دخالت نظامی سریع و ضرب العجل جمهوری اسلامی داعش که قبلا خیال تصرف بغداد را داشت فعلا از تصرف این شهر و کل قدرت سیاسی در عراق باز مانده است. در اقع به یک مفهوم واقعی جمهوری اسلامی دارد نقش ژاندارم منطقه را برای تامین منافع استراتژیک دولت آمریکا در برقراری نظم امپراتوی نوین و حفظ منافع استراتزیک جمهوری اسلامی در عراق که بخشا بر منافع آمریکا منطبق است را به پیش می برد.  

  
از طرف دیگر روزنامه واشنگتن پست2، با اشاره به تنش ایجاد شده در عراق و آنچه تاکید گروه‌های مختلف در این کشور مبنی بر کناره‌گیری نوری مالکی از سمت نخست‌وزیری این کشور خواند، به بررسی گزینه‌های احتمالی جانشینی وی پرداخت

رفقا فراموش نکنیم که روزنامه واشنگتن پست تنها نماینده ی یک جناح از هیئت حاکمه آمریکاست... این روزنامه اساسا نظریات محافظه کاران جمهوریخواه همچون دیک چینی، دانالد رمسفیلد، تام ریج و جان اشکراف را نمایندگی می کند

برای همین راهکارهای واشنگتن پست که بخشی و تنها جنبه هایی از حقیقت در مورد راهکار دولت آمریکا در عراق را داراست حتی با وجود آنکه المالکی رفتنی است اما هنوز در این زمینه تصمیم نهایی با تایید اکثریت هیئت حاکمه آمریکا گرفته نشده است را به حساب کل هیئت حاکمه آمریکا و اینکه در عمل واقعا چه می خواهد کند نباید گذاشت.

در حال حاضر در میان جناح های محتلف هیئت حاکمه آمریکا بر سر اینکه راهکارشان در عراق چیست مناظره و تضادهای حادی سر بلند کرده است و هنوز یک کل هیئت حاکمه امریکا برنامه واحدی ندارند...


باز فراموش نکنیم که اوباما سخنگوی تمامی جناح های هیئت حاکمه آمریکاست. و بعد از اینکه با عمل و وحدت فکری در تصمیم گیری رسیدند اوباما آنرا اعلام می کند...

در عین حال خبری و تحلیل مختصر بالا در مورد فرستادن نیروی ویژه ی کلاه سبزهای آمریکا.. نشان می دهد که امپریالیسم آمریکا اینبار با درسگیری از تجاوزش به عراق در سال 2003 به عراق و سرنگونی صدام حسین از جمله درس هایی گرفته است این است که در اوضاع کنونی عراق هر چه مخفیانه تر و سیکرتر عملیاتش را در عراق به پیش برد... همه جنبه های راهکار و برنامه اش در مورد عراق را علنی اعلام نمی کند. و حتی ممکن است در ملاء عام یک چیز بگوید، اما در خفا چیز دیگری به پیش برد... 


اما آن چه را که نباید به لحاظ تاریخی فراموش کنیم این است که در جنگ ویتنام دهه 50 و 60، امپریالیسم آمریکا ابتدا مستشاران نظامی خویش را تحت همین توجیه "کمک به آموزش نیروهای" ارتش ارتجاعی ویتنامی برای مقابله با "خطر گسترش کمونیسم" ارسال نمود... اما رفته رفته با آمدن افزون بر حد جسد سربازان آمریکا از ویتنام روشن شد که این برنامه بیش از آنچه که دولت وقت آمریکا در ویتنام اعلام کرده بود، است.

برهان عظیمی

شنبه  ۱۴ تیر ، ۱۳۹۳مصادف با 5 ژوئیه 2014

 

1- در این نوشته از خبر "سایت میلیتاری دات کام" استفاده شده است
http://www.military.com/daily-news/2014/07/03/us-sends-green-berets-to-northern-iraq.html

2- خبر مجله هفته:
http://www.hafteh.de/?p=72456