اخباروگزارشات کارگری27تا29تیر1393

 

- موافقت نماینده دادستان با مرخصی پزشکی رضا شهابی – پایان اعتصاب غذای رضا

- رضا شهابی بصورت مشروط به اعتصاب غذای خود  پایان داد

- آخرین اخبار از وضعیت رضا شهابی

- از مطالبات رضا شهابی حمایت می كنیم و از او می خواهیم به اعتصاب غذایش پایان دهد

- همصدا با یکدیگر به دفاع از رضا شهابی برخیزیم

- فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواهان آزادی رضا شهابی شد

- نامه ی سندیکاهای فرانسه به وزیر امور خارجه فرانسه در مورد رضا شهابی

- اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان

- تجمع کارگران پیمانی مقابل اداره کار پارس جنوبی در اعتراض به استمرار 14 ماه معوقات مزدی

- افزایش اخراج در پارس جنوبی شمار بیکاران مقرری بگیر را افزایش داد

- تجمع کارگران شرکت مترو دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد

-۸۲ هزار پرسنل صنعت فولاد سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند

- نامه اعتراضی کارگران شرکتی دانشگاه تبریز

- خفگی ﯾﮑﯽ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎر ﺑﺮق ﻓﺎزھﺎی ١۵ و ١۶ ﭘﺎرس ﺟﻨﻮﺑﯽ

- شمار کارگران کشته شده معدن «قلعه خرگوشی» به ۵ نفر رسید

- مرگ یک کارگر هنگام تعویض کابین آسانسور قدیمی یک هتل آپارتمان در مشهد

-۲۱ کارگر کشتارگاهی در لوشان مسموم شدند

بیانیه شماره 75– موافقت نماینده دادستان با مرخصی پزشکی رضا شهابی – پایان اعتصاب غذای رضا

در 50 امین روز اعتصاب غذای رضا شهابی در روز یکشنبه 29 تیر ماه آقای خدابخشی نماینده ی دادستان تهران با مراجعه به بیمارستان بر بالین رضا حاضر شد و با توجه به وخامت وضع جسمی رضا از جمله خونریزی شدید معده، لاغری، بی حسی و مشکلات عدیده ی جسمی در حضور رضا و همسرش اعلام نمود که با مرخصی پزشکی رضا موافقت می کند و از رضا نیز درخواست نمود که اعتصاب غذای خودش را متوقف نماید.

رضا شهابی با توجه به اظهارات نماینده ی دادستان مبنی بر آغاز روند صدور مرخصی پزشکی از ابتدای ساعات اداری پیش رو، که در واقع اجرایی شدن خواسته های وی می باشد اعلام نمود نظر به درخواست اکید دوستان، فعالین کارگری، تشکل ها و نهادهای داخلی و خارجی و نیز درخواست همسر و اعضای خانواده اش در 50 امین روز اعتصاب (از ساعت 7 عصر یکشنبه 29 تیرماه 93) دست از اعتصاب غذا بر می دارد؛ اما چنانچه کوچکترین ممانعت یا تغییری در روند اجرایی شدن خواسته هایش ایجاد گردد مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت و تن به عمل جراحی نیز نخواهد داد.

در صورت صدور مرخصی پزشکی، رضا شهابی با عمل جراحی که باید هر چه سریعتر انجام گیرد موافقت خواهد نمود. پزشکان معالج با توجه به اوضاع جسمی رضا انجام عمل جراحی و نیز مرخصی پزشکی بعد از عمل را برای سلامتی رضا و خروج وی از این بجران و وخامت جسمی ضروری اعلام کرده اند.

کمیته دفاع از رضا شهابی

29 تیرماه 1393

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

رضا شهابی بصورت مشروط به اعتصاب غذای خود  پایان داد

امروز یکشنبه  29/4/1393  طی مذاکراتی که میان رضا شهابی با خدابخشی معاون زندان در بیمارستان خمینی صورت گرفت توافق به عمل آمد که رضا بمدت سه روز موقتا" اعتصاب غذای خود را بشکند و خدابخشی در مدت سه روز مراحل قانونی برای دادن مرخصی استعلاجی کامل را انجام بدهد که در مقابل وثیقه ای رضا به مرخصی استعلاجی کامل در خانه که هیچ گونه محدودیتی از طرف زندان تا مداوای کامل صورت نگیرد اعزام شود و پس از اتمام مداوا که با تشخیص پزشک خواهد بود به زندان برگردد. پس از توافق طرفین نسبت به مضمون توافق رضا شهابی موقتا" به اعتصاب غذای خود پایان داد

هیات موسس سندیکای نقاشان استان البرز

29/4/1393

آخرین اخبار از وضعیت رضا شهابی

طبقِ اخبار ِ رسیده به روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ، دستبند " رضا شهابی " کارگر زندانی و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه باز  و ملاقات با او عمومی شده است .

ظاهرن قرار بود چهارشنبه مسئولین زندان اوین بهمراه دادستان ِ تهران به ملاقات وی بروند که این امر تاکنون رُخ نداده و این دیدار به فردا (یکشنبه) موکول گردید .

ما ضمن انتشار این خبر ، حمایت بی دریغ خود را از خواسته های رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  اعلام می داریم.

" سندیکای کارگران فلزکارمکانیک "

93/04/28

از مطالبات رضا شهابی حمایت می كنیم و از او می خواهیم به اعتصاب غذایش پایان دهد

رضا شهابی هفته هاست كه در اعتراض به عدم توجه مسئولان زندان به مطالبات خود، دست به اعتصاب غذا زده است. یك زندانی دارای حقوقی است. بی شك دولت و قوه قضاییه باید به حقوق ابتدایی زندانی ارج گذارد و به آن پابند بوده و آن را برای زندانی تامین نماید.

كارگر زندانی تنها برای دفاع از حقوق صنفی خود كه آن نیز حداقل حقوقی است كه تنها برای زنده ماندن و استثمار و بهره كشی ،به وجودش بسیار نیاز ضروری دارند.

رضا شهابی از جمله میلیون ها كارگری است كه دولت برای بهره كشی غیر انسانی وصد بار بیشتر از بهره كشی برده وار، هر روز زندگی را بر برده گان (كارگران ) وقیحانه بیشتر كرده است.

زندگی كه فروپاشی خانواده هر لحظه قریب الوقوع می شود. كودكانشان به كودكان كار بدل میشوند.دختران حتی خرد سالش به كنار خیابانها كشیده میشود.. این زندگی نیست كه بر گرده كارگران تحمیل میشود.این عین نسل كشی است.

كارگران این زحمتكشان جامعه چرا همیشه با عدم افزایش دستمزد واقعی ،عدم پرداخت دستمزد ،فاقد امنیت شغلی ( بیكارسازی و قراردادهای موقت) سركوب كوچكترین اعتراض اش انها را به زندگی پست وحقیر وحیوانی سوق می دهد.

رضا شهابی صدای میلیون ها كارگر جان به لب رسیده است.میلیونها كارگری كه یك لقمه نان اندك را در قبال زحمت روزانه هر روز كوچكتر میكنند. دستمزدی را برایش مقرر می كنند كه پاسخگوی هزینه تعداد انگشت شمار روزهای زندگی اش نیست. رضا شهابی ،صدای حق طلبانه (نه) به این زندگی خفت باری است كه برایش مقدر كرده اند. .اما اینك ما به رضا شهابی كارگر جان به لب رسیده و جسور و از جان گذشته می گوییم، برادر، رفیق، همكار با عزت، دست از اعتصاب غذا بردار. خود را بیش از این آزار نده. وجود با غرور و جسورت در كنار صفوف مبارزات ما كارگران مفید و ثمر بخش است.

دوست عزیز،همكار محترم، ما طبه كارگر به وجودت افتخار میكنیم. به شرط آنكه زنده باشی، و این زندگی عزتمندت را به فنا نكشانی. اقدام به اعتصاب غذا آخرین ابزار مبارزه یك زندانی است. این ابزار تنها پیغام به دیگر انسانهای ازادیخواه است كه وجودت را دریابند. اما تداوم اعتصاب غذا به ضد خود بدل می شود. یعنی خودكشی. این امر انسان كشی تنها در قانون ضد بشری حاكمان سرمایه داری است .نه در قانون انسانی كه ما برای یك دنیای بهترمان امید داریم.

كمیته پیگیری ایجاد تشكل های كارگری ایران

 همصدا با یکدیگر به دفاع از رضا شهابی برخیزیم

اکنون نزدیک به  50 روز است که رضا شهابی دراعتصاب غذا به سر می برد! زندگی و سلامت این کارگر مبارز زندانی در خطراست! رضا شهابی جان خود را وثیقۀ افشای بی عدالتی و ستمگری قوۀ قضائیه و مسئولان زندان ها و هیئت حاکمۀ ایران قرارداده است!

رضا شهابی چه می گوید و چرا به زندان محکوم شده و اینگونه مورد ستم و تعدی قرار می گیرد؟ او

کارگرمبارزی است که مقتضیات کار و زندگی اش او را به واکنش علیه قوانین ضد کارگری واداشته است. او به عنوان یک کارگر، نابرابری اقتصادی و اجتماعی را در محیط کار و زندگی اجتماعی خود تجربه کرده است. حساسیت و هوشیاری اش نسبت به نابرابری و تضاد طبقاتی موجود در جامعه او را در جایگاه یک کارگر آگاه و مبارز قرارداده است که برای تأمین خواست هایش که همانا خواست طبقۀ کارگر نیز می باشد از فدا نمودن جان خویش نیز دریغ نمی ورزد.

رضا شهابی می گوید: کارگران حق دارند که برای دفاع از منافع طبقاتی خود مبارزه کنند و از تشکل مستقل طبقاتی خویش برخوردارباشند. به همین دلیل او به همراه رفقای کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای ایجاد سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه وارد عرصۀ مبارزه گردید. با پافشاری و مبارزه اش در امر احقاق حقوق کارگران بود که با رأی عمومی همکارانش به عضویت هیئت مدیرۀ سندیکای شرکت واحد برگزیده شد. او در پاسخ به اعتماد دوستانش عزم و ارادۀ خود را برای دفاع از آزادی تشکل مستقل کارگری و آزادی اعتصاب به عنوان یکی از ابزارهای مبارزۀ طبقۀ کارگر در جهت تأمین مطالبات اقتصادی و سیاسی جزم نموده است. او تصویب مزد زیر خط فقر از جانب شورای عالی کار و وزیر و نمایندگان ضدکارگری را متناسب با هزینۀ خانوار کارگری نمی داند و برای افزایش مزد و همچنین پرداخت حقوق معوقه کارگران مبارزه می کند. خواست دیگر او آزادی زندانیان سیاسی و آزادی کارگران زندانی و بازگشت به کار و پرداخت مزد زمان محکومیت آنان می باشد.

رضا شهابی به دلیل بیان این گونه مطالبات و برافراشتن پرچم مبارزه علیه قوانین سرمایه داری مورد خشم مسئولان ضدکارگری قرارگرفته است. او را در زندان نیز آسوده نمی گذارند و دائم مورد ستم و اذیت و آزار و بی حرمتی قرارمی دهند. مسئولان قضائی و امنیتی رژیم برای پایین آوردن شأن و منزلت او مدام او را زیر فشار قرار می دهند و حتی از درمان وی نیز ممانعت به عمل می آورند. سلامت و جان رضا شهابی برای آنها بی ارزش است و مرگ این کارگر مبارز را آرزو می کنند.

بدون شک دشمنان رضا شهابی نباید به این آرزوی پلیدشان دست یابند. طبقۀ کارگر ایران و همۀ مدافعان آزادی طبقۀ کارگر و همچنین کارگران و سازمان های بین المللی کارگری رشادت و آشتی ناپذیری رضا شهابی را می ستایند و حفظ جان این رفیق کارگر را برای استمرار مبارزه در راه آزادی طبقۀ کارگر امری جدی و مهم تلقی می کنند. از این رو بی آنکه ذره ای در شایستگی و خستگی ناپذیری رضای عزیز در مبارزه به ضد ستم طبقاتی تردیدی داشته باشیم، در اقدامی مشترک دستان توانمند ایشان را می فشاریم و به عنوان بخشی از جنبش کارگری ایران پایان پیروزمندانۀ اعتصاب غذای رفیق شهابی را در پیشگاه طبقۀ کارگر طلب می نماییم. سلامت و پیشگامی او در مبارزه لازمۀ نبرد متحد همۀ کارگران از جمله برای تحقق خواست های او است. اتحاد و همبستگی طبقۀ کارگر توصیۀ خود اوست. ما نیز در این پیام به خواست او که وحدت و یکپارچگی در صف طبقۀ کارگر است پاسخ گفته ایم .

برای آزادی همۀ زندانیان سیاسی و همۀ کارگران زندانی مبارزه ای سراسری را سازماندهی کنیم

ننگ و نفرت بر استبداد و دیکتاتوری

زنده باد آزادی

کارگران پروژه های پارس جنوبی

فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

فعالان کارگری جنوب

جمعی از کارگران پتروشیمی های ماهشهر و بندرامام

جمعی از کارگران محور کرج – تهران                      

تیرماه 1393       

kargaran.parsjonobi@gmail.com      

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواهان آزادی رضا شهابی شد

رضا شهابی  هم اکنون  نزدیک به 50 روز است  که در اعتراض به وضعیت خود  در اعتصاب غذا بسر می برد.  او در نامه ای به مسئولان قضایی و امنیتی  رژیم جمهوری سلامی خواسته های  خود را به شرح زیر طرح و  خواهان بر اورده شدن انها شده  است :

1- بازگشت به بند 350 زندان اوین  چنانچه قرار شود به زندان بازگردد.

2- مرخصی استعلاجی کافی قبل و بعد از عمل جراحی دیسک کمر

3- اجرای ماده 134 قانون مجازات اسلامی جدید (قانون تجمیع)

4- آزادی مشروط

در طی این مدت، حمایتهای گسترده ای در کشورها مختلف جهان از رضا شهابی بعمل امده است. فدراسیون  جهانی کارگران حمل و نقل، ای تی اف،  با انتشار بیانیه مطبوعاتی  در 11 ژوئیه 2014 خواهان آزادی رضا شهابی، فعال  کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه شد.  در بیانیه مطبوعاتی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل،  بعد از اشاره  به وضعیت  رضا شهابی و در خواست آزادی او، قسمت هایی از نامه آقای استیو کاتون،  کفیل دبیر کل این فدارسیون  به حسن روحانی نقل شده است. در بخشی از این نامه  که برای حسن روحانی ارسال شده است استیو کاتون می گوید:

 " آی تی اف چندین بار به دولت شما نامه نوشته و تقاضای آزادی رضا شهابی و تضمین فراهم ساختن معالجات ضروری برای  او را کرده است. آی تی اف همچنین در چندین مورد تعهدات  کشور شما مبنی بر رعایت حقوق بین المللی مبنی  بر حقوق بشر و استانداردهای بین المللی کار، و به ویژه  حق آزادی تشکل و قراردادهای دسته جمعی  را به شما یاد اور شده است.

در واقع،  در گزارش ILO سال 2014  ( سازمان جهانی کار)  به کمیته مدیریت این سازمان،  مجددا  به این تعهدات  تاکید شده است.  در گزارش چنین امده: 

"  در ارتباط با وضعیت آقای شهابی، دولت ایران می گوید  به تلاش های سازنده خود برای آزادی مشروط و عفو  ایشان از طریق کانال های قانونی ادامه می دهد. دولت ایران یاد اور می شود که  در ملاقات با مدیر گروه استانداردهای بین المللی کار سازمان جهانی کار، در 17 آوریل 2012 ،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمایل دولت ایران برای  آزادی فوری آقای شهابی مجددا تاکید کرد است و به معاون خود در امور بین المللی  دستور داده  تا این مورد را از نزدیک دنبال کند.

 در رابطه با اتهام بدرفتاری با آقای شهابی، دولت ایران  می گوید که هرگونه ادعایی مبنی بر  بد رفتاری  با مظنونان و افراد بازداشت شده، صرف نظر از اتهامات عنوان شده علیه آنها، موضوع مجازات  قانونی قرار گرفته و عاملان آن به جرم بدرفتاری و سهل انگاری در انجام  وظایف، تحت پیگرد قرار می گیرند و درصورتی که  مجرم شتاخته شوند مجازات خواهند شد. و  از این لحاظ ، آقای شهابی چنانچه بخواهد می تواند با استناد به  قانون اساسی و حق قانونی خویش  خواهان استراد حقوق خود شود. 

 در رابطه با اتهام سهل انگاری و  کوتاهی در تامین  نیازهای پزشکی فوری آقای رضا شهابی در طول مدت زندان،  دولت ایران می گوید که اداره کل زندانها و اقدامات تامین و تربیتی، مسئول ایمنی، امنیت و سلامت زندانیان است.  و ماده ها و بند های  مختلف مقررات اجرایی  بخش نامبرده  طبق قانون ، این  اداره را ملزم می سازد که  به طور مداوم به وضعیت عمومی و فردی زندانیان نظارت داشته باشد وبه نیار های آنان فورا رسیدگی کند.

بند (1) ماده 44 از مقررات اجرایی زندان ها، بازرس زندان را ملزم به نظارت دقیق بر هر گونه تخلف از حقوق مشروع زندانیان می کند. دولت می گوید که، متوجه اهمیت ارائه گزارش دقیق از چگونگی  معالجه پرشکی آقای شهابی هست و تعهد می دهد که گزارش  دقیقی از درمان های پزشکی رضا شهابی را به این  کمیته  ارائه دهد. دولت ایران می گوید که رضا شهابی قبلا در بیمارستان برای مهمیز استخوان تحت درمان بوده است."

بیانیه مطبوعاتی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل سپس می افزاید:

"با وجود این اظهارات توسط  دولت ایران و تکرار بر انجام  تعهدات خود در ارائه  خدمات درمانی مناسب، این وعده ها به طورمرتب شکسته شده است.  علاوه بر این، شهابی به تازگی از بند 350 زندان اوین تهران به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شده است.  گزارش شده است که او در اعتراض به  انتقال به  این زندان که در آنجا زندانیان سیاسی و تبهکاران با هم در یک جا نگهداشته می شوند، اعتصاب غذا کرده است.

با توجه به بدتر شدن سلامتی شهابی و وخامت حال  او، دولت ایران باید  بی درنگ اقدام کند.  آی تی اف  یک بار دیگر موضع خود را قویا تکرار می کند که هیچ کارگری به دلیل فعالیت های اتحادیه ای نباید زندانی شود، چه رسد به این که با او به گونه ای رفتار شود که  مصداق شکنجه عمدی است . اتحادیه های عضو آی تی اف، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی هستند. تا زمان آزادی او، فدراسیون همچنین خواستار آن است که از  سلامت روحی وجسمی شهابی مراقبت شود.

آی تی اف، وضعیت ( رضا شهابی ) را همچنان  به دقت پیگیری خواهد  کرد.  .آی تی اف   و نیز آی تی یو سی   ( کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری ) در این باره به  سازمان بین المللی کار، نامه نوشته اند. این سازمان گفته است  که از تقاضای آزادی بی قید و شرط شهابی و ارائه درمان پزشکی مناسب و ضروری به او  پشتیبانی می کند.

فدراسیون همچنان به حمایت های خود از اعضایش در سراسر جهان ادمه خواهد داد و  اعضای این فدراسیون  در صورت لزوم  از تلاش برای نشان دادن همبستگی خود  دریغ نخواهد کرد".

 ترجمه و بازتکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

نامه ی سندیکاهای فرانسه به وزیر امور خارجه فرانسه در مورد رضا شهابی

وزارت امور خارجه

37 که دورسه

پاریس 75351

آقای لوران فابیوس

پاریس 11 ژوئیه 2014

آقای وزیر،

سازمان های سندیکائی فرانسوی ث.ژ.ت، و سولیدر  توجه شما را نسبت به وضعیت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره ی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که از ماه ژوئن 2010 به علت فعالیت برای احقاق حقوق کارگران زندانی است، جلب می کند. این حبس تخطی از معائده های اساسی و زیرپا گذاشتن قواعد و اصول بین المللی کار است. به همین دلایل است که سندیکاهای فرانسوی و همچنین جنبش سندیکائی جهانی سال ها است آزادی نامبرده را مطالبه می کنند.

در تاریخ اول ژوئن 2014 رضا شهابی را که از بیماری های گوناگونی وخیم رنج می برد، به زندان رجائی شهر در کرج محل نگداری بزهکاران عادی منتقل می کنند.

 رضا شهابی از همان اولین روز انتقالش در اعتراض به این عمل به اعتصاب غذا دست زده و خواستار بازگرداندنش به زندانی است که ملزومات بین المللی در رابطه با رفتار با زندانیان در آن رعایت شوند.

وضعیت سلامتی رضا شهابی بی اندازه ما را نگران کرده است. پزشکان بیمارستان خواستار انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان شده اند که در صورت مخالفت با آن، ستون فقراتش دچار آسیب های جبران ناپذیزی خواهد شد. او را به بخش اورژانس بیمارستان زندان منتقل کرده اند ودر حال حاضر در بیهوشی به سر می برد.

با توجه به وخامت وضعیت شهابی، ما از شما می خواهیم از هر طریقی که ممکن است مقامات دولت ایران را تحت فشار قرار دهید تا اقدامات لازم جهت معالجه شهابی را فراهم آورند و حقوق ابتدائی اش رعایت کنند.

در رابطه با پیشینه بیماری های شهابی که بطور جدی سلامتی اش را به خطر انداخته اند چنانچه دولت ایران قادر به تضمین معالجه شهابی در داخل ایران نباشند، سازمان های سندیکائی فرانسوی او را برای معالجه به فرانسه دعوت می کنند. در چنین موردی ما از مقامات دولت ایران می خواهیم  که به او اجازه سفر به فرانسه را بدهند و ما سندیکاهای فرانسوی درمان وی در یک بیمارستان مناسب را تقبل خواهیم کرد.

آقای وزیر احترامات فائقه ما را بپذیرید.

تییری لوپائون                                                          سیسیل گوندار لالان

دبیر سراسری  ث.ژ.ت                                               سخنگوی سولیدر

 ترجمه و پخش از :

همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه

اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران – پاریس

اعتصاب کارگران سد بنیر مریوان

بنا به گزارش رسیده، 450 نفر از کارگران سد بنیر مریوان از روز چهارشنبه 25/4/93برای چندمین بار در سال جاری، در اعتراض به وعده های کارفرما مبنی بر پرداخت عیدی و پاداش سال 92 و عدم پرداخت حقوق فروردین و اردیبهشت و خرداد 93 دست به اعتصاب زدند. بنا به این گزارش حدود 35 نفر از این کارگران، که در قسمت حمل ونقل مشغول به کار می باشند از ماه اذر 92 حقوق خود را دریافت نکرده اند و همراه با قسمتهای مخزن و دیوار و تونل در اعتراض به این وضعیت در این اعتصاب شرکت کرده اند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

26 تیر 1393

تجمع 500کارگر پیمانی مقابل اداره کار پارس جنوبی در اعتراض به استمرار 14 ماه معوقات مزدی

جمعی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای 1 تا 7 منطقه انرژی پارس جنوبی در اعتراض به ادامه پرداخت نشدن 14 ماه مطالبات مزدی و حقوقی خود صبح امروز برای دومین بار در مقابل ساختمان اداره روابط کار منطقه ویژه پارس جنوبی تجمع کردند.

به گزارش 29تیرایلنا، این کارگران پیش از این در ابتدای سال جاری نیز برای پیگیری مطالبات معوقه خود در همین محل تجمع کرده بودند که همان زمان رئیس اداره روابط کار منطقه ویژه پارس (عسلویه) به تجمع خود خاتمه دادند.

این مقام مسئول در منطقه پارس جنوبی در تاریخ دهم تیر ماه (یک هفته پس از نخستین تجمع این کارگران) گفته بود: 40 تا 50 نفر از کارگرانی که از طریق دو شرکت پیمانکاری در اجرای پروژه‌های این منطقه مشارکت داشتند به دلیل 14 ماه معوقات مربوط به سنوات کاری،عیدی روز چهارشنبه اجتماع اعتراضی برگزار کردند که با دریافت دادخواست کارگران معترض جلسات رسیدگی به پرونده آنان طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

با این حال به گفته یکی از این کارگران آن زمان مسئولان اداره روابط کار منطقه ویژه پارس جنوبی به آنها وعده دادند که از طریق مکاتبه با وزارت نفت در مقام کارفرمای اصلی تلاش خواهند کرد تا معوقات مزدی آنها را از محل مطالبات پیمانکار پرداخت خواهند کرد اما پس از گذشت 25 روز از نخستین تجمع (تا امروز 29 تیرماه) هنوز ریالی از طلب کارگران پرداخت نشده است.

وی گفت: به همین دلیل امروز حدود 500 نفر کارگران بار دیگر به منظور پیگیری 14 ماه معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان اداره روابط کار منطقه ویژه پارس جنوبی تجمع کردند.

افزایش اخراج در پارس جنوبی شمار بیکاران مقرری بگیر را افزایش داد

رئیس شعبه تامین اجتماعی شهرستان مهر از افزایش شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در شعبه تامین اجتماعی شهرستان مهر به دلیل افزایش تعدیل‌ها در منطقه پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش29تیرایلنا،علی طهماسبی گفت: آمار مقرری بگیران بیکاری در پایان آذرماه سال گذشته 64 نفر بوده که از دیماه به بعد نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شد که در پایان خرداد ماه امسال نیز 155 نفر از این شعبه مقرری بیکاری دریافت نموده اند.

وی عامل افزایش آمار بیکاری بگیران در این شعبه را ناشی از تعدیل و اخراجی های صورت گرفته در حوزه پارس جنوبی (عسلویه) دانست و گفت: از این آمار ذکر شده نیز چیزی کمتر از 30 نفر مربوط به شهرستان مهر می باشند که امیدواریم با کاهش مشکلات پارس جنوبی (عسلویه)،این نیروها دوباره مشغول به کار شوند.

تجمع کارگران شرکت مترو دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد

خبرگزاری مجلس طی گزارشی بتاریخ29تیراز تجمع کارگران شرکت مترو دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد،خبرداد.

براساس این گزارش، کارکنان یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با متروی تهران دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد،دست به تجمع اعتراضی زدند.

۸۲ هزار پرسنل صنعت فولاد سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند

ماه هاست کارکنان صنعت فولاد کشور حقوق دریافت نکرده اند.

ماين نيوزطی گزارشی بتاریخ29تیرازعدم پرداخت بیش از3ماه حقوق 82 هزار نفر از کارکنان فولادخبرداد.

برپایه این گزارش،بیش از 3 ماه از معوق شدن حقوق کارکنان صنعت فولاد کشور می گذرد و هیچ تدبیری برای تسویه بدهی آنها صورت نگرفته است.

نامه اعتراضی کارگران شرکتی دانشگاه تبریز

جمعی از کارگران شرکتی دانشگاه تبریز با ارسال نامه‌ای از استاندار آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.

به گزارش 29تیرایلنا، این کارگران شرکتی که تعداد آنان به بیش از ۲۰۰ نفر می رسد در این نامه از تصمیم جدید مدیران اجرایی دانشگاه تبریز مبنی بر اعمال حجمی کار و واگذاری فعالیت آنان به یک شرکت خصوصی دیگر آن را موجب از بین رفتن امنیت شغلی خود دانسته‌اند.

در بخشی از این نامه خطاب به اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی، آمده است: ما جمعی از پرسنل خدماتی و شرکتی دانشگاه تبریز هستیم که به تعداد ۲۰۰ نفر و با سابقه کاری ۴ الی ۲۸ سال در این دستگاه به صورت صادقانه مشغول فعالیت و کسب روزی حلال هستیم. اخیرا با توجه به تصمیم مدیران اجرایی دانشگاه، مبنی بر اعمال حجمی کار و واگذاری فعالیت این پرسنل به شرکت خصوصی عملا امنیت شغلی ما از بین خواهد رفت و با توجه به اینکه همه این افراد از طبقه مستضعف جامعه هستند، آینده شغلی و خانوادگی‌شان دچار بحران خواهد شد.

در بخش دیگری از این نامه با ابراز تأسف از عدم پاسخگویی مسئولین دانشگاه تبریز نسبت به پیگیری‌های انجام شده در این خصوص آمده است: با این وجود پیگیری‌های ما تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته و متاسفانه مسئولین دانشگاه پاسخگوی مشکلات پیش آمده نیستند.

این کارگران در بخش پایانی این نامه از استاندار آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی به این مشکل شده‌اند.

خفگی ﯾﮑﯽ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎر ﺑﺮق ﻓﺎزھﺎی ١۵ و ١۶ ﭘﺎرس ﺟﻨﻮﺑﯽ

ﯾﮑﯽ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎر ﺑﺮق ﻓﺎزھﺎی ١۵ و ١۶ ﭘﺎرس ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺑﮫ ﻋﻠﺖ ﺧﻔﮕﯽ ﺟﺎن ﺧﻮد را از دﺳﺖ داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش 28تیرﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس، ظهر دﯾﺮوز ﺣﻮاﻟﯽ ﺳﺎﻋﺖ ١٢ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ٣۵ ﺳﺎﻟﻪ و ﺧﻮزﺳﺘﺎﻧﯽ واﺣﺪ ﺑﺮق ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎری در ﻓﺎزھﺎی ١۵ و ١۶ ﭘﺎرس ﺟﻨﻮﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ﯾﮏ ﻣﺨﺰن زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ  ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻮد ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺧﻔﮕﯽ ﺟﺎن ﺧﻮد را از دﺳﺖ داد.

شمار کارگران کشته شده معدن «قلعه خرگوشی» به ۵ نفر رسید

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی شهر اردکان تمامی سه کارگری که در جریان انفجار اخیر معدن گرانیت «قلعه خرگوشی» مجروح شده‌ بودند، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

به گزارش29تیرایلنا،حسین دادآفرین با یادآوری اینکه در جریان حادثه انفجار روز 16 تیرماه سال جاری دو نفر از معدنچیان در همان محل انفجار کشته شده بودند، گفت: با مرگ سه معدنچی مجروح شده در این حادثه، شمار کشته شدگان انفجار روز 16 تیرماه معدن سنگ گرانیت قلعه خرگوشی به 5

مرگ یک کارگر هنگام تعویض کابین آسانسور قدیمی یک هتل آپارتمان در مشهد

هنگام تعویض کابین این آسانسور وزنه تعادل آسانسور روی سر یکی از کارگران سقوط کرد و باعث مرگ وی شد.

به گزارش 29تیرمشهد پیام، سرپرست ایستگاه ۱۰ سازمان آتش نشانی مشهد از جان باختن یک کارگر حین تعویض کابین آسانسور قدیمی در مشهد خبر داد.

حسن نجمی روز یکشنبه افزود: این حادثه ساعت ۱۰:۱۵ امروز به ستاد فرماندهی این سازمان اعلام و بلافاصله ماموران امداد به محل حادثه واقع در خیابان سرشور مشهد اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه هنگام تعویض کابین آسانسور قدیمی یک هتل آپارتمان در دست بازسازی رخ داد، اظهار کرد: هنگام تعویض کابین این آسانسور وزنه تعادل آسانسور روی سر یکی از کارگران سقوط کرد و باعث مرگ وی شد.

نجمی ادامه داد: جسد این کارگر که بین دیواره و کابین آسانسور گیر کرده بود، پس از ایمن سازی محل توسط نیروهای سازمان آتش نشانی به بیرون منتقل شد.

۲۱ کارگر کشتارگاهی در لوشان مسموم شدند

۲۱ کارگر شاغل در یک کارگاه کشتار دام که براثر آتش سوزی، در حین انجام کار گرفتار شده بودند، بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن مسموم شدند.

 

به گزارش 29تیرایلنا ، ظهر روز جمعه (27 تیرماه) کارگرانی که در کشتارگاهی در شهرک صنعتی لوشان در استان گیلان مشغول کار بودند بر اثر آتش سوزی محبوس شدند.

بر اساس این گزارش، ۲۱ کارگر شاغل در این کارگاه بر اثر استنشاق گازهای ناشی از دود به شدت مسموم شده بودند، توسط گروهای امداد و نجات به بیمارستان‌های ۳۱ خردار منجیل و ولیعصر رودبار منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، ۱۸ نفر از این کارگران که به بیمارستان ولیعصر رودبار منتقل شده بودند بصورت سرپایی مداوا شدند اما دو نفر دیگر از کارگران مصدوم، به دلیل کمبود امکانات و شدت جراحات وارده به بیمارستان رازی شهر رشت اعزام شدند.

گفتنی است پیش از این مسئول اطلاع رسانی مرکز اورژانس گیلان این حادثه را در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در کارگاه جوشکاری اعلام کرده بود.

29تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com