اخباروگزارشات کارگری

19تا21 مرداد 1393

 

!زمینه چینی دولت یازدهم برای مقابله به تجمعات اعتراضی کارگران-

کارفرما با سه وکیل در جلسه محاکمه کارگران پتروشیمی رازی حاضر شد-

کارفرما با سه وکیل در جلسه محاکمه کارگران پتروشیمی رازی حاضر شد-

سیزده ماه عدم واریز حق بیمه 1200 کارگر نورد لوله صف-

کارگران فولاد زاگرس امروز نیز در مقابل مجلس تجمع نمودند-

سومین گزارش از تجمع کارگران فولاد زاگرس قرو-

کارگران «هفت تپه»دراعتراض به عدم دریافت حقوق و بیمه برای سومین بار در هفته جاری تجمع کردند-

تجمع جمعی از کارگران کارخانه تبریز کف مقابل فرمانداری مرن-

قریب به ۲ هزار کارگر آبفای خوزستان دو ماه حقوق نگرفته‌اند-

کارگران دائمی «فرش پارس» چهار ماه حقوق نگرفته‌اند-

تجمع جمعی از مربیان پیش دبستانی جلوی درب مجلس-

اعتراض پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی شرکت نفت مقابل مجلس-

همدردی با باز ماندگان فاجعه سقوط هواپیم-

در سال گذشته نود درصد از کارگران جان باخته در حوادث کار بیمه نبوده اند- انتقاد از قصور تامین اجتماعی-

خون کارگران عسلویه بدلیل آلودگی قابل اهدا نیست-

تصادف سرویس کارگران پانزده مصدوم برجاگذاشت-

کاشت درخت به نشانه یادبود قربانیان و شائبه پنهان سازی صحنه جرم-

غرق شدن دو کارگر چاه کن در فاضلاب مشهد-

-

!زمینه چینی دولت یازدهم برای مقابله به تجمعات اعتراضی کارگران

اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه مراسمی که صبح روز19مرداد به مناسب گرامیدات روز خبرنگار توسط معاونت اجتماعی ناجا برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «رویکرد ناجا در مواجه با اجتماعات اعتراضی صنفی کارگری چیست؟» گفت: مطابق قانون برگزاری هر تجمع اعتراضی صنفی یا غیر صنفی نیازمند اخذ مجوز قانونی است اما چنانچه در دورن کارخانه یا واحدهای صنفی برای طرح خواسته‌های شرکت کنندگان برگزار شود سیاست ناجا پرهیز از هرگونه دخالت است.

عالی ترین مقام انتظامی کشور در عین حال تاکید کرد که واحدهای تابعه ناجا تنها زمانی در چنین تجمعاتی مداخله خواهند کرد که یا نزاع و درگیری حادث شود و یا مسئولان واحد صنفی مورد نظر از عوامل ناجا درخواست مداخله کنند.

احمدی مقدم در عین حال بابیان اینکه تاکنون در خصوص مداخله ناجا در اجتماعات صنفی درون کارگاهی موردی مشاهده نشده است، تاکید کرد: بطور معمول کارخانه‌ها چنین درخواستی از ما نمی کنند و ناجا نیز تنها در صورت بروز نزاع و بی‌نظمی اجتماعی در چنین تجمعاتی مطابق قانون انجام وظیفه خواهد کرد.

احمدی مقدم در عین حال پیرامون برگزاری تجمعات اعتراضی صنفی کارگری در خارج از محیط‌ کارگاه یا کارخانه گفت: برگزاری اجتماعات صنفی در محیط‌های اجتماعی و عمومی مانند خیابان تنها به شرط داشتن مجوز قانونی ممکن خواهد بود.

فرمانده کل نیروی انتظامی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «رویکرد پلیس در مورد اجتماعات صنفی کارگری که ممکن است در خارج از محل کار و بطور مثال در مقابل یک سازمان دولتی یا مجلس برگزار شود چیست؟» گفت: در این خصوص ملاک ناجا شرایط پیش بینی شده در قانون است از آنجایی که چنین تجمعاتی در محیط اجتماعی برگزار می‌شود تجمع کنندگان باید مطابق قانون مجوزهای لازم از وزارت کشور و شورای تامین را دریافت کرده باشند.

کارفرما با سه وکیل در جلسه محاکمه کارگران پتروشیمی رازی حاضر شد

دومین جلسه محاکمه ۴ کارگر پتروشیمی رازی صبح روز20مرداد برگزار شد. کارفرما این کارگران را به «اخلال در نظم» متهم کرده است.

به گزارش20مردادایلنا،یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود، گفت: جلسه دوم محاکمه «موسی هندیجانی»، «مازیار رحیم‌زاده»، «غلامحسین حیدری» و «عادل راشدی» صبح امروز (دوشنبه ۲۰ مرداد) در شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی سربندر و به ریاست قاضی «پاد» برگزار شد.

وی تصریح کرد: کارفرما در جلسه محاکمه شرکت نکرد اما ۳ وکیل به نمایندگی از او حاضر بودند.

این در حالی است که «منصور برات‌زاده»، مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی پیش‌تر شکایت کارفرما از این چهار فعال کارگری را تکذیب کرده بود.

برات‌زاده مدعی شده بود: نه ما از کارگران شکایت کردیم و نه آنان از ما، بلکه یکی از ارگان‌های ذیربط از طرفین شکایت کرده است. این چهار کارگر نماینده کارگران هستند اما آقایانی که از ارگان ذیربط به کارخانه می‌آمدند و شعاردادن آنان را می‌دیدند، اسامیشان را مشخص کردند.

ایلنا‌‌ همان زمان برگه احضاریه این فعالان کارگری را منتشر کرد. دلیل احضار این کارگران به دادگاه در برگه یاد شده شکایت کارفرما قید شده بود.

این کارگر پتروشیمی رازی در ادامه بیان کرد: قاضی به طرفین گفته این شکایت را از طریق مذاکره حل و فصل کنند. از طرفی «قشون کشی» کارفرما که ۳ وکیل را به جلسه محاکمه فرستاده بود، نشان می‌دهد او صدور حکم علیه کارگران را دنبال می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: قاضی گفته اگر کارفرما شکایت خود را پس نگیرد، حکم کارگران را نهایتا تا ۲۶ مرداد صادر خواهد کرد.

گفتنی است این چهار کارگر حین اعتراضات کارگران پتروشیمی رازی در دی ماه پارسال به عنوان نماینده کارگران در مذاکرات با کارفرما شرکت می‌کردند اما کارفرما چندی بعد آنان را به اخلال در نظم متهم کرد.

گزارشی از آخرین وضعیت کارگران سد بنیر مریوان 

بنا به گزارش رسیده حدود 450 نفر از کارگران سد بنیر در آستانه اخراج و بیکاری قرار گرفته اند. کارفرمای شرکت احداثی سد بنیر واقع در 5 کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان از آغاز این پروژه حقوق و مزایای کارگران را به بهانه های مختلف نصفه و نیمه پرداخته و گاهی تا چندین ماه در پرداخت حقوق تاخیر وجود دارد.

در ادامه این سیاست های ضد کارگری، کارفرما این بار به بهانه نبود بودجه و اعتبار کافی از روز شنبه مورخ 18/05/93 به کارگران شاغل در سد بنیر اعلام کرده است  که باید به مرخصی اجباری با نصف حقوق بروند و کارگاه را تعطیل نموده است. این مسئله با واکنش تند کارگران روبرو شده و آنان با تجمع در محوطه کارگاه  خواهان بازگشت به کار شدند

لازم به ذکر است کارگران سد بنیر در طول سال جاری چندین بار برای دستیابی به حقوق و مزایای معوقه خود دست به اعتصاب و اعتراض زده اند و هر بار نیز کارفرمای این شرکت با پرداخت بخش ناچیزی از دستمزدهای عقب افتاده آنان را با وعده و وعید به سر کارهایشان باز گردانده است. در واقع کارفرما با چشم انتظار نگه داشتن کارگران و خسته کردن آنان سعی در فرسایش و از بین بردن همبستگی کارگران و فراهم نمودن شرایطی برای آسان سازی تعدیل نیرو و پایین آوردن دستمزد و استخدام نیروی کار ارزان را دارد .

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 مرداد 1393

سیزده ماه عدم واریز حق بیمه 1200 کارگر نورد لوله صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایرانحدود 1200 کارگر نورد لوله صفا مدت سه ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و کارفرما 13 ماه است حق بیمه این کارگران را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است و به همین دلیل این نهاد از تمدید دفترچه های درمانی کارگران خودداری میکند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا و خانواده هایشان بدلیل عدم پرداخت مزد و عدم تمدید دفترچه های درمانی شان در شرایط بسیار سختی قرار دارند و زمزمه اعتراض در میان آنان بالا گرفته است.

سا زمان تامین اجتماعی در حالی از تمدید دفترچه های درمانی 1200 کارگر کارخانه نورد لوله صفا خودداری میکند که قانونا مجاز به اینکار نیست و می باید در هر صورتی دفترچه های درمانی آنانرا تمدید میکرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 21 مرداد ماه 1393

کارگران فولاد زاگرس امروز نیز در مقابل مجلس تجمع نمودند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز یکشنبه 19 مرداد از ساعات اولیه صبح کارگران فولاد زاگرس در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برپا نمودند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران تعداد 100 نفر از کارگران شرکت فولاد زاگرس در پی بی پاسخی وزارت کار و تعطیل بودن مجلس در روز گذشته و سپری کردن شب در محوطه فضای سبز حرم ، امروز از ساعات اولیه صبح  برای دومین بار ،در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع نمودند

بعد از چندین ساعت ایستادگی کارگران و فریاد شعارهایی مبنی بر دولت تدبیر و امید ,کو تدبیر و کو امید و حکومت عدل علی این همه بی عدالتی و ....آقای «احسن علوی» نماینده شهرسنندج  و آقای «عبدالوحید فیاضی» نمایند نور، هر کدام جدا جدا به میان کارگران آمدند و درد دلهای آنان را شنیدند و قول دادند که انعکاس دهنده آمال کارگران در مجلس باشند

در ادامه وقتی مجلسیان متوجه شدند که کارگران با این گفتگوها به تجمع خود پایان نمیدهند از کارگران خواستند تقاضاهای خود را برای هیئت رئیسه مجلس بفرستند که در ادامه این تقاضا ، آقای «محسن بیگلری» نماینده شهر سقز و سرپرست مجمع نمایندگان استان کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس از طرف هیئت رئیسه مجلس، به میان کارگران آمد و با پروین محمدی و دیگر نمایندگان کارگران فولاد زاگرس وارد گفتگو شد و آنان تمامی مشکلات پیش آورده از سوی کارفرما و اداره کار قروه و استانداری کردستان را برای آقای«محسن بیگلری» توضیح دادند و از ایشان خواستند تا مانع انحلال غیر قانونی تنها  شرکت تولیدی شهرشان شوندو اداره کار قروه را مجاب نمایند تا جهت بقیه کارگران  فولاد زاگرس ،حکم  قطعیت انحلال و معرفی به بیمه بیکاری صادر ننماید

آقای «محسن بیگلری» نیز قول مساعد داد تا امروز در جلسه بعد از ظهر کمیسیون صنایع  و معادن مشکلات کارگران را طرح نماید و تمام تلاش خود را جهت احیای این شرکت انجام دهد

در ضمن نمایندگان  کارگران  فولاد زاگرس با آقای قادر مرزی نماینده شهر قروه در مجلس نیز به طور تلفنی شکایات خود را طرح نمودند

کارگران در ساعت 12.30 به تجمع خود پایان دادند و به شهرشان بازگشتند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

19 مرداد 93

"گزارش از دومین روز تجمع کارگران فولاد زاگرس قروه "

 

چهل نفر از کارگران فولاد زاگرس قروه که دیروز به تهران آمده بودند دیشب را در حرم امام خمینی گذرانده ، صبح مقابل مجلس تجمع کردند تا با نماینده شهر قروه ملاقات و مذاکره کنند . متاسفانه ایشان در کردستان به سر می برد لذا با علوی نماینده سنندج مذاکره کرده و موضوع بیکاری 250 کارگر فولاد زاگرس را طرح کردند ، ایشان قول دادند که با محجوب (رئیس خانه کارگر) صحبت کرده و به دیدار این کارگران بیایند

تا ساعت مخابره این خبر هنوز ای دو نماینده مجلس به سراغ کارگران نیامدند و کارگران در مقابل مجلس به تحصن خود ادامه می دهند ، همچنین کارگرانی از شرکت ملی نفت و آموزگاران پیش دبستانی نیز برای مطالبات خود در جلو مجلس تجمع داشتند

 

"روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک"

1393/05/19

تجمع کارگران فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی مقابل مجلس

نماینده کارگران فولاد زاگرس از تجمع حدود ۱۰۰ نفر از این کارگران برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان مجلس خبر داد.

این فعال کارگری در گفت‌و‌گو با ایلنا اعلام کرد: کارگران صنایع فولاد زاگرس در اعتراض به انحلال غیرقانونی این واحد صنعتی بار دیگر در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.
وی ادامه داد: روز گذشته نیز این کارگران در مقابل مجلس جمع شده بودند اما با توجه به تعطیلی مجلس، بار دیگر امروز، مقابل ساختمان بهارستان دست به تجمع زدند.
وی در تشریح علت تجمع امروز کارگران فولاد زاگرس افزودسال گذشته کمیسیون اصل نود در پاسخ به نامه کارگران مبنی بر انحلال این واحد صنعتی، کارفرما را مکلف به ادامه تولید کرده بوداما کارفرما هیچ اقدامی برای ادامه تولید و یا تغییر و بازسازی انجام نداد. امروز کارگران با هدف یادآوری مشکلات کارگران فولاد زاگرس به نمایندگان در مقابل ساختمان بهارستان تجمع کردند.
وی با اشاره به حضور چند تن از نمایندگان مجلس در جمع کارگران معترض افزود: «احسن علوی»، نماینده سنندج، «عبدالوحید فیاضی»، نماینده نور و «محسن بیگلری»، نماینده سقز در جمع کارگران معترض حضور پیدا کرده و با کارگران گفت‌و‌گو کردند.
وی ادامه دادهیات رئیسه مجلس پس از دریافت نامه کارگران فولاد زاگرس، «محسن بیگلری»، رئیس مجمع نمایندگان کردستان و عضو کمیسوین صنایع و معادن را برای پیگیری مساله این کارگران مامور کردبیگلری امروز بعد از گفت‌و‌گو با نماینده کارگران فولاد زاگرس درخصوص پیگیری این مساله قول مساعد داد.
این فعال کارگری درخصوص مطالبات فولاد زاگرس افزود: سال گذشته هیات حل اختلاف و هیات تشخیص به ادامه کار این واحد رای دادند اما کارفرما اقدام به انحلال فولاد زاگرس کرد.
وی ادامه داد: کارگران در سه گروه از کارفرمای فولاد زاگرس به خاطر اعلام انحلال شکایت کردندوزارت کار برای یک گروه از کارگران به تعداد ۴۰ نفر، رای انحلال و قطع رابطه کارگری-کارفرمایی صادر کرده است. کارگران در اعتراض به این رای و برای جلوگیری از صدور رای مشابه برای دیگر کارگران دست به تجمع زدند.
به گفته این فعال کارگری، صنایع فولاد زاگرس تا مرداد سال ۹۱ فعالیت داشته، اما از آن زمان به بعد به بهانه تعمیرات درجه فعالیت خود را متوفق کرده است. ۸۰ درصد تعمیرات این کارخانه تا پایان سال ۹۱ انجام شده اما کارفرما هنوز فعالیت کارخانه را از سر نگرفته است.
وی ادامه داد: فولاد زاگرس ۷۰ نفر از کارگران خود را در آبان سال ۹۱ اخراج کرد. پس از ان هم در تیر سال ۹۲ اقدام به اخراج ۲۳۵ نفر دیگر از کارگران خود کرد.

سومین گزارش از تجمع کارگران فولاد زاگرس قروه

کارگر فلزکار گزارش می دهد:

کارگران فولاد زاگرس که مدت 2 روز برای تعیین تکلیف خود به تهران آمده بودند بدون گرفتن هیچ نتیجه ای دیروز به قروه باز گشتند. علوی نماینده سنندج پس از دیدار دوباره با کارگران به آنها گفت که وزر کار را در این رابطه به کمیسیون صنایع مجلس دعوت کرده و در مورد شما صحبت خواهیم کرد.با آنکه دبیر کل خانه کارگر آقای محجوب از آمدن این کارگران مطلع شده بود به دیدار آنان نرفت.و کارگران فولاد قروه که پولشان در حال تمام شدن بود به قروه باز گشتند.

البته از دبیرکل خانه کارگر به جز ادعاهای توخالی زیاد دیده بودیم اما به دیدار کارگران درمانده ای که از شهر خود به سوی نماینده به اصطلاح کارگران ایران آمده بودند،چنین رفتاری را انتظار نداشتند.کارگران باید بدانند که به جز برادارن و خواهران کارگرشان و سندیکاهای کارگری کسی به آنان یاری نخواهد کرد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

1393/05/20 

کارگران «هفت تپه»دراعتراض به عدم دریافت حقوق و بیمه برای سومین بار در هفته جاری تجمع کردند

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه نی شکر هفت تپه که صبح روز شنبه (۱۸مردادماه) در مقابل ساختمان اداری این واحد صنعتی آغاز شده بود، دیروز و امروز نیز ادامه یافت.

به گزارش20مردادایلنا،یکی از کارگران این کارخانه درباره اعتراض امروز خود و همکارنش گفت: از آنجا که مسئولان مربوطه تا این لحظه پاسخ قانع کننده‌ای به خواسته‌های صنفی کارگر ان کارخانه هفت تپه نداده‌اند، اعتراضات صنفی کارگران همچنان ادامه دارد.

او با بیان اینکه کارخانه نی شکر هفت تپه دچارسوء مدیریت است و کارفرما در کارخانه حضور فیزیکی ندارد، تصریح کرد: با وجود آنکه در سه روز گذشته ما با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار دریافت حقوق معوقه و پرداخت بیمه تامین اجتماعی در ماه‌های خرداد و تیر هستیم، هنوز کارفرما و مدیران کارخانه در جمع معترضین حاضر نشده اند.

وی افزود: با وجود آنکه کارفرما هر ماه بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی مبلغی را از حقوق کارگران کسر می‌کند اما طی دو ماه گذشته حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: کارگران معترض علاوه بر دریافت حقوق خواهان تسویه حساب کامل کارفرما با سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه کارگران هستند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات بیمه‌ای کارگران اضافه کرد: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد مدیران رده بالای کارخانه هفت تپه در مقاطعی حق بیمه کارگران بطور کامل پرداخت نشده است که این مسئله در آینده باعث ایجاد گرفتاری‌هایی برای کارگران خواهد شد.

او با اشاره به سوابق ۲۰ ساله کارگران هفت تپه در این واحد تولیدی اظهار داشت: کارفرما مدعی است اداره تامین اجتماعی شعبه شهید زادمهر هفت تپه از دریافت لیست بیمه‌ای کارگران خوداری می‌کند، به همین دلیل دفترچه درمانی بیمه تامین اجتماعی تعداد زیادی از کارگران هفت تپه فاقد اعتبار شده است.

این کارگر معترض در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه ۵۰ درصد از حقوق خرداد و حقوق کامل تیر ماه را از کارفرما طلب کارند، افزود: علاوه بر حقوق، کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه به عدم بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل نیز اعتراض دارند که از سال ۸۳ که طرح طبقه بندی مشاغل در مجتمع کشت وصنعت هفت تپه اجرایی شده است هنوز هیچ بازنگری در افزایش حقوق کارگران انجام نشده است.

 

تجمع جمعی از کارگران کارخانه تبریز کف مقابل فرمانداری مرند

جمعی از کارگران کارخانه تبریز کف برای چندمین بار متوالی در طول یکسال گذشته مقابل فرمانداری مرند تجمع کردند

به گزارش 21مردادایسنا،بنقل ازتجمع کنندگاناین کارگران 22 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

کارگران تبریز کف می‌گویند بعد از اردیبهشت ماه بیمه برای آنها پرداخت نشده است

این کارگران در این تجمع خواستار احقاق حقوق خود هستند و می‌گویند ما نیز می‌دانیم که تعطیلی کارخانه دردی را دوا

نخواهد کرد اما به هر شکل ممکن، از مسئولین می‌خواهیم فکری برای وضعیت معیشتی ما بکنند

قریب به ۲ هزار کارگر آبفای خوزستان دو ماه حقوق نگرفته‌اند

یکی از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان از تعویق بیش از دو ماه حقوق هزار و ۸۵۰ نفر از کارگران رسمی و قرار دادی این شرکت خبر داد.

این کارگر به ایلنا گفت: کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان که تامین کننده آب آشامیدنی ساکنین ۴ هزار و ۱۵ روستای محروم با ۱۴۰ تاسیسات کوچک و بزرگ در سطح استان خوزستان هستند هر ماهه حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند اما در دو ماه اخیر (خرداد و تیرحقوقی دریافت نکرده اند.

او در ادامه مدعی شد: این کارگران که دارای سوابق کاری ۴ تا ۱۵ساله هستند در اردیبهشت ماه نیز تنها «پایه حقوق» به آنها پرداخت شده است

این کارگر شاغل در اداره آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان دلیل افزایش مشکلات پرداخت حقوق کارگران را کاهش  بودجه سالانه این شرکت دانست و در ادامه گفت: با توجه به اینکه بودجه شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان از آغاز سال جاری از حالت «کشوری» به «استانی» تغییر کرده، این شرکت در تامین هزینه‌های جاری و عمرانی خود دچار مشکل شده است.
وی همچنین به مشکل صنفی دیگری اشاره کرد و گفت: کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان طبق عرف کاری باید سالانه مبلغی معادل
۱۵۰ هزار تومان بابت «حق لباس کار» از کارفرما دریافت کنند که چند سالی است به کارگران پرداخت نمی‌شود.
او با بیان اینکه کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان پاداش ارزیابی خود را در سال گذشته دریافت نکرده‌اند افزوداین شرکت با همکاری کارگران در سال گذشته در رتبه چهارم خدمت رسانی کشوری قرار گرفتکه قرار شد بابت این موفقیت به هر کارگر
۱۰ روز پاداش تعلق بگیرد که این مبلغ نیز تا به امروز پرداخت نشده است.
به گفته این کارگر، عدم پرداخت حقوق و مطالبات کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی، روند خدمات رسانی به روستاهای محروم خوزستان را کند کرده است.
این کارگر با اشاره به اینکه شرکت آبفای روستایی استان خوزستان در زمره شرکت‌های کاملا دولتی محسوب می شود، گفت: با این وجود از ابتدای سال جاری تا کنون عملا هیچ گونه حمایت مالی از سوی دولت به آبفای روستایی خوزستان نشده است و این در حالی است که پرداخت نشدن حقوق کارگران خدماتی به یک معضل جدی در استان مبدل شده است.

او گفت: بی‌توجه‌ای مسئولان استانی و کشوری در خصوص رفع مشکلات کارگران آبفای روستایی باعث شده تجمعات اعتراضی در برخی شهرستان‌ها همانند ایذه و مسجد سلیمان صورت بگیرد.

او اضافه کرد: منابع مالی در آبفای روستایی استان خوزستان به حدی کاهش یافته است که در تامین سوخت و تجهیز خودروهای آب رسانی روستاهای کم خانوار که فاقد لوله کشی آب هستند و یا روستاهایی که به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر آب آشامیدنی ندارند دچار مشکل شده‌ایم.

این کارگر همچپنین درباره خطراتی که نبود تجهیزات برای کارگران می آفریند توضیح دادخودرو‌ها به دلیل نداشتن تجهیزات همانند لاستیک مناسب امنیت جانی کارگران را به خطر انداخته‌اند و این خطر به ویژه در مورد کارگرانی که با خودروهای آب سیار به روستا‌ها سفر می‌کنند بیشتر به چشم می خورد.

کارگران دائمی «فرش پارس» چهار ماه حقوق نگرفته‌اند

یک کارگر کارخانه «فرش پارس» از تعویق ۴ ماهه در پرداخت مزد و بیمه کارگران این کارخانه خبر داد.
به گزارش21مردادایلنا،این کارگر گفت: «فرش پارس» حدود
۴۰۰ کارگر دارد که ۸۲ کارگر رسمی (دائمی) این کارخانه پنج ماه است مزد نگرفته‌اند. همچنین مزد هیچ یک از کارگران رسمی و موقت در ماه اخیر پرداخت نشده است. علاوه بر این بیمه کلیه کارگران نیز از اردیبهشت تاکنون به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.
این کارگر با اشاره به عدم توقف تولید در کارخانه فرش پارس ادامه داد: هیچ یک از خطوط تولید کارخانه متوقف نشده و فروش محصولات هم افت نداشته است. خوشبختانه هیچ یک از کارگران در ماههای اخیر اخراج نشده‌اند.
وی درخصوص علت بحران مالی این کارخانه افزود: برای کارگران مشخص نیست چرا کارفرما مزد کارگران را پرداخت نمی‌کند.
به گفته این کارگر،
۲۰ نفر از کارگران مشمول قانون بازنشستگی زود هنگام برای استفاده از مزایای این قانون به مشکل برخورد کردند که این مشکل هم مانند دیگر مشکلات کارگران این کارخانه هنوز حل نشده است.
این کارگر ادامه دادحدود
۱۷ سال پیش کارخانه فرش ماشینی پارس به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان به بعد تاخیر در پرداخت حقوق کارگران آغاز شد.

تجمع جمعی از مربیان پیش دبستانی جلوی درب مجلس

تعدادی از مربیان پیش دبستانی امروز جلوی درب مجلس تجمع کردند

به گزارش 19مردادخبرگزاری مجلس، روز یکشنبه (19 مرداد) جمعی از مربیان پیش‌دبستانی جلوی درب مجلس تجمع کرده و خواستار استخدام خود شدند.

این گروه مطرح می کنند که استخدام، حق همه مربیان پیش‌دبستانی طرف قرارداد با آموزش و پرورش است. 

اعتراض پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی شرکت نفت مقابل مجلس

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی شرکت نفت در اعتراض به عدم اعلام نتایج نهائی آزمون استخدامی این شرکت صبح روز19مرداد از ساعت ۳۰: ۰۹  تاکنون در مقابل مجلس دست به تجمع زدند.

یکی از معترضان درباره این تجمع به ایلنا گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی شرکت نفت خواستار روشن شدن وضعیتشان بعد از گذشت ۱۶ ماه سرگردانی هستند.

وی ادامه داد: معترضان در این تجمع علاوه بر رسیدگی به پرونده آزمون استخدامی خود خواستار ملاقات با رئیس مجلس و کمیسیون انرژی شدند که در نهایت آقایان: محجوب، رسائی، پاپی‌زاده، حسینی و جوکار با آنان به گفتگو پرداخته و قول مساعد پی‌گیری به معترضان دادند.

این پذیرفته شده آزمون استخدامی شرکت نفت افزود: نمایندگان در گفتگو با معترضان از تذکر به وزیر نفت در این همین باره خبر دادند

وی گفت: اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی در بهمن‌ماه سال ۹۱ در روزنامه رسمی اعلام شد و قرار شد تا از ۱۲۸ هزار نفر شرکت کننده، ۱۶۷۶ نفر پس از قبولی در مصاحبه شغلی به استخدام شرکت نفت درآیند.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که این آزمون جزو «طرح مهرآفرین» نبوده و مجوز این استخدام توسط معاون نیروی انسانی وزارت نفت اعلام شده است، اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس نیز مطرح و مورد قبول قرار گرفته  بودهمچنین شرایط جسمانی و اسکان جغرافیائی پذیرفته شدگان نیز معین شده بود.

وی بهانه‌های مکرر وزارت نفت و سیاست‌های دولت مبنی بر خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی را مسبب اصلی سرگردانی و علاف شدن پذیرفته شدگان آزمون استخدامی شرکت نفت اعلام کرد.

این پذیرفته شده آزمون استخدامی شرکت نفت، طیف پذیرفته‌شدگان این آزمون را فارغ‌التحصیلان دانشگاه با معدل‌های بالا و ایجاد چنین وضعیت بحرانی و سرگردانی را به منزله از دست دادن دیگر فرصت‌های شغلی برای این شمار  از فارغ‌التحصیل دانشگاه اعلام کرد

همدردی با باز ماندگان فاجعه سقوط هواپیما

برای چندمین با ر فاجعه سقوط هواپیما جان مسافران وعده ای از مردم را گرفت . تعدادی كه بنا بر اخبار رسمی بیش از 50 نفر هستند جان خودرا در این حادثه از دست دادند

ما ضمن تسلیت و همدردی با باز ماندگان این حادثه خاطر نشان میكنیم كه این نوع فاجعه ها برای چندمین بار است كه تكرار میشود و با كمال تاسف باید گفت كه با وجود ازدست رفتن جان انسانها در فجایع قبلی، اما هیچگاه علت اصلی این فجایع یا مشخص نشده و یا در صورت مشخص شدن علل آن به آگاهی مردم نرسیده است. این حوادث و حوادثی مشابه در سوانح مختلف بیانگر آن است كه برای جان مردم ارزشی قائل نیستند زیرا كه ایران در سالهای گذشته دارای بیشترین آمار سقوط هواپیما در جهان بوده است

کانون مدافعان حقوق کارگر

در سال گذشته نود درصد از کارگران جان باخته در حوادث کار بیمه نبوده اند- انتقاد از قصور تامین اجتماعی

نوددرصد کارگرانی که در حوادث کار طی سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبودند.

به گزارش20مردادایلنا،یک مقام مسئول با اعلام این خبر تصریح کرد: تنها ۱۰ درصد از کارگران که در حوادث کار طی سال ۹۲ جان خود را از دست داده‌اند تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند که این موضوع نشان دهنده بیمه نبودن ۹۰ درصد از کارگران حادثه دیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته حدود هزار نفر از کارگران ساختمانی دچار ضایعه نخاعی شده‌اند که این آمار رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شهرداری رقم قابل توجهی را بابت بیمه کارگران ساختمانی از کارفرما‌ها دریافت می‌کنند که این حق بیمه یا در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد و یا آنکه پس از دخل و تصرف شهرداری‌ها به سازمان پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول با انتقاد از عملکرد تامین اجتماعی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی گفت: سازمان تامین اجتماعی در بخش نظارت بر کارگاه ها برای اجرای بیمه اجباری ضعیف عمل می کند و گاه مشاهده شده است که حتی پس از دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی اقدام به بیمه کارگران نمی‌کند.

تاوان عدم نظارت دولت بر پیمانکاران معادن را کارگران با جانشان می‌پردازند

با گذشت دو روز از وقوع حادثه در معدن شادسر در شهرستان کیاسر، یک کارشناس ایمنی معادن مازندران به تحلیل حوادث معادن زغال سنگ پرداخت و گفت: تاوان نظارت اندک سازمان‌های دولتی ناظر بر کارفرمایان و پیمانکاران معادن را کارگران با جان شان می پردازند.

مهرداد باباعلی‌زاده مدیر سلامت، ایمنی و بهداشت کار معادن زغالسنگ البرز مرکزی در گفتگو با ایلنا «عدم کنترل بهره‌برداران معادن» را عامل اصلی وقوع حوادث در معدن ذکر کرد و گفت: حکم فرمایی «کسب سود بیشتر» توسط پیمانکاران معادن باعث شده است که وسایل مورد نیاز برای حفظ ایمنی، تهیه دستگاه‌های تهویه، لباس و تغدیه معدن‌کاران به مرور حذف شوند و از هزینه نیروی کار تا به انجا که به استخراج لطمه ای وارد نیاید کاسته شود.

وی اضافه کرد: با این نگرش درآمد حباب‌وار افزایش یافته و ایمنی در کار کمتر و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

باباعلی‌زاده با اشاره به این که «دارا بودن علم معدن» در استخدام پیمانکاران بی تاثیر است، اظهار داشت: اغلب این پیمانکاران با آزمون و خطا کار را یاد می گیرند.

وی با تأئید بر این نکته که کار در معادن زیرزمینی بسیار دشوار و سخت است، ادامه داد: نقص قانونی در این زمینه وجود ندارد و گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های ایمنی لازم برای بهره‌برداران در قانون دیده شده است.

عضو کمیته تخصصی سازمان نظام مهندسی معدن مازندران افزود: آئین‌نامه‌ها «رعایت دستورالعمل‌های ایمنی» را برای پیمانکاران الزام‌آور ساخته و «به‌روز بودن علم معدن بهره‌برداران» از دیگر نکات مهم کار در معدن است.

باباعلی‌زاده با بیان این مطلب که پیمانکاران نباید معادن را «گنج بدون زحمت» ببینند ادامه داد: آنان باید برای سلامت کارگران زحمت بکشند و هر جایی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بدون شک نقص «ایمنی» موثر بوده است.

وی گفت: علت دیگر حوادث کار در معدن شرایط زمین‌شناسی لایه‌های زمین است که همراه با آزاد شدن فشار گاز در معدن اتفاق می افتد.

خون کارگران عسلویه بدلیل آلودگی قابل اهدا نیست

یک روان‌شناس صنعتی و کارشناس‌ارشد ایمنی نسبت به خطر استنشاق آلاینده‌های معلق در هوای منطقه پارس‌جنوبی برای سلامت روانی و جسمی کارگران شاغل در این منطقه هشدار داد.

غلام‌حسین عشقیا ظهور بیماری‌های خطرناکی چون اوتیسم (درخودماندگی) را از عوارض بزرگ آلودگی در این منطقه برشمرد و اظهار داشت: سازمان انتقال خون از اهدای خون کارگران منطقه ویژه پارس جنوبی امتناع می‌کند.

وی در تشریح دلیل آلوده بوده خون کارگران عسلویه گفتدی‌اکسیدگوگرد موجود در هوا که از دودکش‌ها و مشعل‌های پالایشگاه‌ خارج می‌شوند با غبارهای صنعتی معلق در فضا که حاوی ذرات آب است، ترکیب شده و اسید سولفوریک را تشکیل می‌‌دهد. این ترکیب با هر دم استنشاق از فیلترهای بینی عبور کرده و وارد ریه و سپس جذب خون می‌شود که خطراتی زیادی را به‌همراه خواهد داشت.

این کار‌شناس ایمنی و بهداشت محیط کار ادامه داد: چنان‌چه زمانی پروژه عسلویه به اتمام برسد یا حجم کار بسیار کم شود، کارگران باید کل درآمد عایدی از کار در منطقه را صرف هزینه درمانی ناشی از کار در پارس جنوبی کنند.

منبع:ایلنا-21مرداد

تصادف سرویس کارگران پانزده مصدوم برجاگذاشت

ساعت هفت صبح روزیکشنبه 19 مردادماه، یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارکنان یک شرکت خصوصی با یک دستگاه اتوبوس که مشغول سوار کردن کارگران چنارانی بود در خیابان صدمتری برخورد کرده و به محبوس و مصدوم شدن 15 نفر از سرنشینان اتوبوس منجر شد.

به گزارش19مردادایسنا،علی اکبرحکم آبادی مدیر حوزه‌ی 8، 18 و 42 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، اظهار کرد: برای چهار سرنشین مینی‌بوس شرکت خصوصی اتفاقی نیفتاد اما 15 سرنشین اتوبوس محبوس و مصدوم شدند.

وی خاطرنشان کرد: پس از اعزام گروه نجات آتش‌نشانی به محل حادثه نسبت به پیشگیری از وقوع حریق احتمالی ناشی از نشت سوخت خودروها اقدام شده سپس مصدومان که دو نفر از آنان به شدت آسیب‌دیده‌ بودند به بیمارستان انتقال داده شدند.

کاشت درخت به نشانه یادبود قربانیان و شائبه پنهان سازی صحنه جرم

برادر «آذر حق نظری»، یکی از جان باختگان حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، از احتمال کاشت دو درخت توسط شهرداری تهران در محل سقوط کارگران، برای پنهان کردن فضای مورد نیاز پهن کردن تشک نجات آتش نشانی خبر داد.

رضا حق نظری، در مورد گزارش پزشکی قانونی از نحوه مرگ «آذر حق نظری» گفت: پزشکی قانونی علت مرگ را «اصابت جسم سخت» اعلام کرده است. طبق گفته شاهدان عینی، خواهرم بر اثر فشار آب آتش نشانی از پنجره سقوط کرد. با وجود اینکه این دو کارگر در ارتفاع ۵ طبقه از پنجره آویزان بودند آتش نشانی تشک نجات برای آن‌ها پهن نکرده بود و این دو نفر در پیاده رو و جوی آب پرت شدند و جان باختند.

وی افزود: بعد از این حادثه دو درخت در محل سقوط خواهرم و همکارش کاشته شد. عده‌ای معتقدند این درختان به نشانه یادبود آن‌ها کاشته شده اما عده‌ای هم می‌گویند این اقدام برای صحنه سازی و توجیه پهن نشدن تشک نجات در آن محل انجام شده تا شهرداری وجود درختان در آن قسمت را بهانه نبود تشک نجات کند.

برادر «آذر حق نظری»، یکی از دو کارگر کشته شدی در حادثه آتش سوزی دی ماه سال گذشته، در این باره گفت: شعبه ۱۰ دادسرای جنائی به ما اعلام کرده که نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد اما زمان آن مشخص نشده است.
وی ادامه داد: ‌‌‌ همان زمان در مورد پرونده «آذر حق نظری» اعلام شد که پرسنل آتش نشانی مقصرند. ما از صاحب تولیدی و همچنین پرسنل آتش نشانی شکایت کردیم، اما هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است.
حق نظری در خصوص روند پرونده افزود: بعد از حادثه، ‌«دانشور» عضو شورای شهر تهران با دستور «احمد مسجدجامعی» برای پیگیری مرگ خواهرم وکیل گرفت و اکنون نیز این پرونده را از طریق همان وکیل دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: وکیل پرونده هم اطلاع چندانی از روند پیگیری‌های قضائی مرگ خواهرم ندارد.
حق نظری با اشاره به شرایط اشتغال خواهرش در تولیدی خیابان جمهوری ادامه دادخواهرم به علت نیاز مالی با وجود سن بالا، با کمترین مزد مشغول به کار بود.
وی افزودخواهرم بیمه نبود و به صورت روزمزد کار می‌کرد. مزد ایشان در آن زمان ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان بود.
حق نظری درخصوص زندگی شخصی خواهرش گفت: خواهرم ۸ سال قبل به بیماری قلبی مبتلا شد و عمل قلب باز انجام داد. با این حال در ۶۰ سالگی به خاطر مشکلات مالی همچنان به کار مشغول بود.

منبع:ایلنا-19مرداد

غرق شدن دو کارگر چاه کن در فاضلاب مشهد

طی دو روز گذشته بر اثر وقوع حوادث مشابه شغلی در شهر مشهد، دو کارگر مقنی کشته شدند.
به گزارش19مرداد ایلنا، در حادثه اول که صبح دیروز (شنبه) در خیابان کوشش مشهد رخ داد، یک کارگر مقنی که مشغول حفرچاه فاضلاب در فاصله دو متری چاه قدیمی یک رستوران بود، ناگهان بر اثر فشار محتویات چاه قدیمی، دیواره چاه جدید تخریب و فاضلاب آن بر روی کارگر مقنی فرو می‌ریزد.
بر اساس این گزارش گروهای امداد و نجات با حضور در محل حادثه با خارج کردن فاضلاب چاه پس از دقایقی جسد بی‌جان این کارگر را از چاه خارج کردند.
در حادثه مشابهه دیگری که حوالی ظهر جمعه (۱۷ مرداماه) در منطقه مسکونی گلشهر، خیابان شفیعی در مشهد رخ داد، یک کارگر مقنی بر اثر حفر غیر اصولی یک حلقه چاه فاضلاب در یک واحدمسکونی کشته شد.
براساس این گزارش، زمانی که این کارگر مقنی مشغول کندن کانالی برای اتصال چاه قبلی به این چاه جدید بود، آبهای موجود در چاه قدیمی به این چاه نفوذ کرده و باعث محبوس شدن مقنی در عمق ۱۲ متری چاه می‌شود.
به گفته وی، مامورین سازمان پس از رسیدن به محل حادثه با استفاده از پمپ، آب چاه را تخلیه و جسم بی‌جان مقنی را در عمق دو متری یک چاه قدیمی به بیرون منتقل کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com بیست ویکم مردادماه1393