ادامه سیاست های ریاکارانه دولت ترکیه در مبارزه علیه «تروریسم» و مقاومت کوبانی!

           بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

حکومت هایی که کارنامه شان در رابطه با سرکوب شهروندان و ترور مخالفین شان سیاه و سیاه است؛ حکومت هایی که گروه های تروریستی را آموزش داده و مسلح کرده و در راستای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی خود از آن ها بهره می برند پس جامعه جهانی چگونه می تواند ادعاهای آن ها را در مبارزه علیه «تروریسم»، باور کند؟! از این رو، همه نیروها و انسان آزادی خواه، برابری طلب، ضدجنگ، سوسیالیست و کمونیست، همواره وظیفه دارند سیاست های ضدانسانی آن ها را با هدف مبارزه طبقاتی و جلب همبستگی طوری افشا کنند که آن ها نتوانند به چشم مردم خاک بپاشند و سیاست های خود را با تزویر و ریاکاری پیش ببرند.

در این میان، یکی از منفورترین دولت ها، دولت حاکم «عدالت و توسعه» اسلامی ترکیه است. دولتی که از یک سو تاریخ طولانی در سرکوب مخالفین به ویژه مردم کرد و ترور فعالین کرد در داخل و خارج کشور دارد و از سوی دیگر در سه سال گذشته نیز مخالفین ارتجاعی و تروریستی حکومت آدم کش بشار اسد را با حمایت های مالی عربستان سعودی و آمریکا و متحدانش در خاک خودش جای داده، آموزش داده، مسلح کرده و وارد جنگ داخلی سوریه کرده است. جنگی که به قتل نزدیک به 200 هزار نفر و چندین میلیون آواره منجر شده است. جنگی که هر دو طرف آن خشونت طلب و جانی است و در این میان مردم بی دفاع و آزاده سوریه هستند که قربانی می شوند.

اکنون دولت ترکیه با رو شدن روابطش با داعش، در حال اجرای ترفند جدید است. روز چهارشنبه، 1 اکتبر 2014 برابر با ۹ مهر 1393، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری جدید ترکیه، دوره جدید پارلمان ترکیه را افتتاح کرد و هم زمان لایحه اعطای مجوز به دولت برای شرکت در جنگ علیه «تروریسم» را در دستور کار مجلس قرار داد.

لایحه پیشنهادی دولت خواستار دریافت مجوز از پارلمان بود تا «در صورت لزوم، نیروهای مسلح ترکیه برای انجام عملیات و مداخلات نظامی برون مرزی اعزام و به نیروهای نظامی خارجی هم به همین منظور اجازه استقرار در خاک ترکیه داده شود.» مجلس تركيه دارای 550 نماينده است كه ۲۹۸ نماینده پارلمان به این اقدام رای مثبت و ۹۸ نماینده رای منفی دادند. به عبارت دیگر، 154 نماینده نیز یا در این رای گیری شرکت نکردند و یا رای سفید (ممتنع) دادند.

در واقع مصوبه پارلمان ترکيه، زمینه مناسبی برای حضور ارتش ترکيه در سوریه و عراق فراهم شده است. به خصوص گفته می شود که در اين مصوبه به صراحت نامی از گروه تروريستی داعش برده نشده است. موضوعی که مورد مناقشه بوده و هر کس تعبيرها و تفسيرهای متعددی از آن کرده اند.

هم اکنون ارتش ترکیه، در مرزهایش با سوریه به ویژه کردستان سوریه، آرایش جنگی به خودش گرفته و نظامیان نظاره گر حملات وحشیانه نیروهای تروریستی خلافت اسلامی یا همان داعش به شهر کوبانی هستند. نیروهای مدافع خلق کوبانی، بیست روز است که با قدرت و شهامت فوق العاده ای در مقابل حملات داعش با توپ و تانک مقاومت می کنند. نیروهای مدافع خلق، با کمبود سلاح روبرو هستند و سلاح هایشان نیز سبک است در حالی که داعش به توپ و تاک و موشک انداز و غیره مجهز است که از ارتش عراق به غنیمت گرفته است.

هم چنین هزاران آواره جنگی که به ناچار راهی ترکیه شده اند اما دولت ترکیه دستور داده است مرزهایش به روی پناه جویان بسته شود. از سوی دیگر، نظامیان ترکیه، مانع نیروهای داوطلبی هستند که قصد دارند از مرز بگذرند و به مبارزین کردستان سوریه بپیوندند.

طبق گزارش رسانه ها و نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و عفو بین الملل و غیره، جزئیات اقدامات گروه خلافت اسلامی و گروه‌ های مسلح مرتبط با آن، در اعدام ‌های دسته‌ جمعی، ربودن زنان و دختران و به کار گرفتن آن ها به عنوان برده‌ های جنسی، و به کار گرفتن کودکان به عنوان جنگ جو، بریدن سر روزنامه نگاران و...، مطرح شده است.

به این ترتیب، بیش از ۱۶۰ هزار سوری، که اکثر آن ها کرد هستند از زمان آغاز عملیات گروه موسوم به خلافت اسلامی برای تصرف شهر کوبانی، از طریق نواحی مرزی گریخته اند.

براساس گزارش‌ها حملات هوایی آمریکا و متحدانش به مواضع نیروهای داعش در اطراف کوبانی، پیشروی آن ها به سوی این شهر را متوقف نکرده و نیروهای داعش به چند کیلومتری کوبانی پیشروی کرده اند.

عملکرد ریاکانه دولت ترکیه با «چراغ سبز» آمریکا، در قبال فعالیت های داعش در ماه های اخیر از یک سو و جلوگیری دولت از ورود نیروهای کرد به خاک سوریه برای حمایت از مبارزان قهرمان کردستان سوریه با نیروهای وحشی داعش از سوی دیگر، باعث خشم افکار عمومی مترقی ترکیه و کردهای این کشور شده است. مرزبانان ترکیه مانع از ورود صدها نفر از کردهای این کشور به سوریه برای پیوستن به نبرد علیه داعش شده ‌اند.

اقدام نظامی دولت ترکیه که ظاهرا برای دفاع از ترکيه است اما شماری از مردم آنکارا پايتخت ترکيه با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با دخالت نظامی اين کشور در خارج از مرزها نشان دادند.

روزنامه ترکیه ای «حریت» خبر داد که روز جمعه ۲۶ سپتامبر، حامیان نقاب ‌دار گروه «خلافت اسلامی» به دانشجویان دانشگاه استانبول حمله کردند. بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه استانبول غرفه ‌ای در محوطه دانشگاه برپا کرده بودند تا اعتراض خود را علیه خشونت‌طلبی این گروه نشان دهند و به حمایت از مبارزان کرد کوبانی بپردازند. اما ناگهان گروهی نقاب‌دار حامی داعش با چماق ‌های میخ‌دار و بطری‌های شکسته به آن ها حمله ‌ور شدند. در جریان این درگیری کوتاه یک نفر از ناحیه سر ضربه دیده است.

نمایندگان عضو حزب جمهوری‌خواه مردم و حزب دموکراسی مردم ترکیه به لایحه پیشنهادی دولت آنکارا رای منفی دادند.

یکی از اعضای رهبری حزب جمهوری ‌خواه مردم این اقدام را «شعار جنگ» دانست و تاکید کرد در واقع هدف از این مجوز جنگ با دولت سوریه است نه تروریست‌های داعش.

یکی از نمایندگان حزب دموکراسی مردم نیز به شدت از لایحه دولت انتقاد کرد و خطاب به دولت گفت: «شما کسی بودید که از داعش حمایت کردید و هنوز هم از آن  پیشتیبانی می ‌کنید.»

برخی آن را بازگذاشتن دست دولت ترکيه در عمليات عليه گروه پ.ک.ک و يا ديگر گروه های تروريستی در خارج از اين کشور تفسير کرده اند.

عده ای ديگر آن را تلاشی از سوی دولت آنکارا برای ايجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع در شمال سوريه دانسته اند.

کمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق معتقد است که مصوبه مذکور برای انجام عمليات برون مرزی ترکيه در سوريه و عراق در ظاهر مبارزه با داعش را هدف قرار داده ولی در اصل هدف مبارزه با نظام سوريه را دنبال می کند.

اين عده از مخالفان براين باورند، خاورميانه همانند باتلاقی است که منطقی نيست نظاميان ترک در اين باتلاق گرفتار شوند.

عده ای ديگر مانند دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی ترکيه، گفته است که مصوبه اخير پارلمان، دست اين کشور را در عمليات نظامی در عراق و سوريه باز می گذارد، می تواند به بی ثباتی که کشورهای بيگانه در سوريه و عراق به وجود آورده اند، هرچه بيش تر دامن بزند و به پيچيده تر شدن معادلات منطقه ای منجر گردد.

یا چهره های سياسی دیگر مانند کاملاک رهبر حزب سعادت، اين مصوبه را گامی از سوی دولت ترکيه برای اجرای طرح خاورميانه بزرگ آمريکا می دانند.

عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک،ک هشدار داد که در صورت تصرف شهر «کوبانی» به دست شبه نظامیان داعش و انجام کشتار در این شهر، مذاکرات صلح متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، اوجالان پس از دیدار با هیئتی حزبی که از خواسته‌های کردها حمایت می‌کند گفت: «اگر کشتار روی دهد روند صلح متوقف خواهد شد.»

رجب طیب اردوغان نخست وزیر کنونی و نخست وزیر سابق ترکیه، از سال ۲۰۱۲، مذاکرات صلحی با اوجالان آغاز کرد که این مذاکرات تا کنون به آتش بس میان پ.ک.ک و دولت ترکیه انجامیده است. در جنگ نابرابر و تحمیلی حدود ۳۰ ساله دولت و ارتش ترکیه بر مردم کرد، بیش از ۴۰ هزار انسان جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر نیز به زور به مناطق دیگر ترکیه، کوچ داده شده اند. واره و یا به طور کوچ داده شده اند.

اوجالان که در جزیره ‌ای در نزدیکی استانبول به نام «ایمرالی» در حبس ابد به سر می‌برد، در بیانیه خود اظهار داشته است: «از تمام کسانی که در ترکیه نمی ‌خواند روند صلح و انتقال به دموکراسی متوقف شود می ‌خواهم به مسئولیت‌های خود در برابر کوبانی عمل کنند.»

اين همه موضع گیری و تعبير و تفسيرها از گستردگی و ابهام در مصوبه اخير پارلمان ترکيه ناشی می شود.

 

هر چند رسانه های همسو با حکومت ترکیه به تایید مجوز دخالت نظامی در سوریه و عراق پرداخته اند، اما رسانه های مخالف به انتقاد از این اقدام پرداخته و درباره پیامدهای خطرناک آن هشدار داده اند.

روزنامه آمری اوسلو خبرنگار روزنامه طرف ترکیه گفته است نگرش و طرز تفکر حزب عدالت و توسعه سبب مرتبط شدن نام ترکیه به گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده شده است.

امین شولاشان سردبیر روزنامه سوزجو ترکیه هم گفته است برخی جمهوری ترکیه را به سمت مرحله ای که ویژگی های نامشخصی دارد، سوق می دهند و اگر یک نفر از ارتش ما کشته شود یا حتی یک قطره خون از دماغ حتی یک نظامی بریزد، کسی که مسئولیت آن را برعهده دارد، رجب طیب اردوغان است.

روزنامه حریت نوشت گروه داعش حملات خود را به کوبانی تشدید کرده است و دو شخصیت مهم آمریکایی به خاطر داعش به ترکیه خواهند آمد.

امری آغوز در تحلیلی در روزنامه صباح ترکیه در خصوص ائتلاف ضد داعش نوشته است اگر هدف آمریکا از جنگ علیه داعش، تلاش برای تشکیل کشور مستقل کردستان است، در آن صورت ترکیه به شدت با آن مقابله خواهد کرد و بر این اساس ترکیه برای آن آماده می شود.

یالچین آکدوغان در مطلبی در روزنامه حریت ترکیه در خصوص مشارکت ترکیه در جنگ ائتلاف آمریکایی عربی ضد داعش می نویسد بار دیگر ماموریت نظارت بر گروهی ویرانگر به ترکیه واگذار شد، گروهی که با مشارکت آمریکا و دیگر قدرت های بیگانه در دهه نود تشکیل شد و هدف از آن متوقف کردن صدام بود، اما منطقه خودمختاری در شمال عراق شکل گرفت.

خیرالدین کارمان از تحلیل گران ترکیه در روزنامه ینی شفق، متوسل شدن ترکیه به گزینه نظامی در سوریه و عراق را اقدامی نامناسب قلمداد می کند.

علی بولاج سردبیر روزنامه زمان ترکیه هم می گوید ما نمی دانیم که جنگنده های آمریکایی و جنگنده های ائتلاف باعث کشته شدن چه تعدادی از انسان ها می شوند؟

سازین اونای تحلیل گر روزنامه طرف ترکیه می گوید ترکیه خواهان ایجاد منطقه حائل در سوریه است و احتمال هدف قرار گرفتن ارتش ترکیه در آرامگاه سلیمان شاه بهانه ای برای آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه با هدف ایجاد منطقه حائل خواهد بود.

اصلی آیدین تاش باش در مقاله ای در روزنامه ملیت ترکیه نوشته است شلیک گاز اشک آور و هدف قرار دادن خبرنگاران در سوروچ و سخن گفتن از منطقه امن و اخبار وارده از تصمیم رییس ستاد مشترک ارتش برای وارد کردن ارتش به سوریه نشان می دهد که تهدید، حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) است نه داعش.

احمد داوود اوغلو که با رییس جمهور شدن رجب طیب اردوغان، به پست نخست وزیر ترکیه ارتقا یافته، زمانی که وزیر خارجه بود، تهدید به دخالت نظامی در سوریه کرده و گفته بود مقبره سلیمان‌شاه تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین دلیل، ما این حق را داریم که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

او هشدار داده بود هرگونه حمله‌، چه از سوی حکومت سوریه یا از سوی گروه‌های تندرو به این آرامگاه واکنشی را در پی خواهد داشت و آنکارا بدون هیچ ‌گونه تردیدی تمام تدابیر لازم را برای دفاع از خاک خود اتخاذ خواهد کرد.

ترکیه، سلیمان شاه را جد عثمان اول موسس امپراطوری عثمانی می داند و مهم تر از همه آن که مدعی است که آن منطقه ای از سوریه که این آرامگاه وجود دارد، بخشی از خاک ترکیه است.

حکومت ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه البته به یک بهانه نیاز دارد و چه بهانه ای بهتر از آرامگاه سلیمان شاه.

هم زمان با تلاش حکومت ترکیه برای موجه نشان دادن دخالت نظامی خود در سوریه، رسانه های ترکیه نامه رسمی نجدت اوزال رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه را منتشر کرده اند که خطاب به نظامیان ارتش ترکیه در داخل نقطه سلیمان شاه ارسال شده است که به آن ها گفته است یک اشاره از آن ها کافی است تا ارتش ترکیه با تمام قوا برای حمایت از آن ها وارد عمل شود و دست به دخالت بزند.

داوود اوغلو گفته است هیچ چاره ای جز ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه وجود ندارد منطقه ای که از وجود نیروهای داعش خالی بوده و پرواز جنگنده های سوری بر فراز آن ممنوع باشد و پناهگاهی برای سوری های فراری از دیگر مناطق درگیری باشد، ترکیه هرگز در اجرای این طرح تسریع نخواهد کرد و در عین حال به قطعنامه شورای امنیت برای اجرای آن هم نیازی ندارد.

این اظهارنظر خطرناک نخست وزیر ترکیه نشان می دهد که مهم ترین هدف این کشور از دخالت نظامی در سوریه، تلاش برای اشغال بخشی از خاک سوریه به بهانه حمایت از آوارگان سوری تحت عنوان منطقه حائل است.

در همين حال ارتش ترکيه اعلام کرد، اقدام نظامی فوری در سوريه و عراق انجام نمی دهد. عصمت ييلماز «وزير دفاع ترکيه روز پنج شنبه 2 سپتامبر گفت: «انتظار اقدام فوری درباره استفاده از اقدام نظامی در سوريه و عراق برای مقابله با داعش و گروه ‌های تروريستی نداشته باشيد.»

بدین ترتیب، پارلمان ترکیه در حالی لایحه عملیات نظامی را تصویب کرد که این کشور از چند روز پیش نزدیک به ۱۵ تانک در مرز خود با سوریه مستقر کرده است. دولت می ‌گوید این تانک ‌ها در واکنش به تصرف شهر کردنشین کوبانی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه به دست نیروهای داعش مستقر شده‌اند.

آمریکا و هم ‌پیمانان این کشور از 23 سپتامبر 2014 - ۳۱ شهریور 1393، بدون اجازه دمشق یا مجوز سازمان ملل، حملات هوایی به مواضع گروه داعش در سوریه را آغاز کرده ‌اند.

کشورهای غربی به ترکیه که یکی از اعضای ناتو است فشار می ‌آوردند تا در ائتلاف بین ‌المللی علیه گروه داعش شرکت کند. حکومت ترکیه، یکی از حامیان اصلی گروه های اسلامی است که از مارس ۲۰۱۱ برای سرنگونی دولت سوریه می ‌جنگند.

اردوغان تاکید کرده که تمام درخواست های او مورد پذیرش دولت آمریکا قرار گرفته و با آن موافقت شده است، بنابراین می توان از اظهارات او به این نتیجه رسید که مهم ترین درخواست اردوغان سرنگونی حکومت سوریه با بمباران های هوایی نیروی های اتئلاف به رهبری آمریکا و دخالت نیروی زمینی و هوایی ترکیه در عراق و سوریه است که در ظاهر در چارچوب ائتلاف بین المللی علیه داعش صورت می گیرد.

لازم به یادآوری است که ریيس جمهور ترکيه که تا چندی پيش حاضر نبود به ائتلاف آمريکايی ضد داعش بپيوندد اکنون می گوید: «جنگ با رژيم اسد و تندروها اولويت ترکيه است.»  

او در سخنرانی آغاز نشست پارلمان ترکيه، گفت: «ما به اولويت خود در سرنگونی نظام سوريه، کمک به وحدت اراضی سوريه و ترغيب برای تشکيل دولتی قانونمند و پارلمانی مورد توافق همه شهروندان سوری پايبنديم.»

اردوغان با بيان اين که حملات هوايی آمريکا به سوريه نتيجه بخش نخواهد بود بار ديگر خواستار کناره گيری نظام حاکم سوريه شد. او در جلسه افتتاحی پارلمان ترکيه ادعا کرد: «ترکيه تماشاچی تحولات منطقه و تقسيم کشورها نخواهد بود. ترکيه حکومت های مبتنی بر کودتا را تاييد نمی کند، مانند رژيمی که اکنون در مصر وجود دارد. ترکيه از تروريسم و تروريست ها حمايت نخواهد کرد و عليه تروريسم خواهد بود. پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا هدف راهبردی ترکيه است و در اين خصوص تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت. ما برای تحقق اهداف ترکيه در سال دو هزار و بيست و سه گام های استواری بر می داريم. همه گروه ها و احزاب بايد برای تحقق اين اهداف تلاش کنند.»

در حالی که وزارت خارجه آمریکا از اقدام پارلمان ترکیه استقبال کرده، معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به تصویب پارلمانی طرح پیشنهادی دولت ترکیه درباره حمله نظامی به سوریه و ترکیه به بهانه مبارزه با داعش، آن را «خصمانه» توصیف کرد.

مخالفت حکومت اسلامی با مصوبه پارلمان ترکیه، با هدف دفاع از حکومت آدم کش بشار اسد صورت می گیرد. حکومت اسلامی ایران، یکی از حامیان اصلی حکومت سوریه است و حتی سپاه پاسداران حکومت اسلامی به همراه ارتش و دیگر نیروهای امنیتی حکومت سوریه بر علیه مخالفین آن می جنگند.

هم چنین نوری المالکی معاون رییس جمهوری عراق هم درباره پیامدهای هرگونه دخالت نظامی در عراق به مقامات ترکیه هشدار داده است و آن ها را از دست زدن به چنین اقدام ماجراجویانه ای برحذر داشته است.

اکنون به نظر می رسد حاکمیت آمریکا به دولت ترکیه، «چراغ سبز» نشان داده است تا به بهانه حمایت از منافع خود و دفع تهدید تروریست هایی ست که تاکنون آمریکا و آنکارا و دیگر متحدان شان، همواره از آن ها حمایت کرده اند. اکنون دخالت نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل آغاز شده و با ایجاد منطقه حائل، زمینه اجرای اهداف بعدی آمریکا و متحدانش علیه سوریه و منطقه را فراهم می کند. این که احمد داوود اوغلو به صراحت می گوید ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در سوریه نیازی به مجوز و قطعنامه شورای امنیت ندارد به هماهنگی گسترده میان کاخ سفید و دولت شان اشاره می کند و زمینه را برای پیش برد اهداف ماجراجویانه در سوریه و عراق و... مساعد می شود.

علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی هم سویی خود را با تحرکات نظامی ترکیه علیه سوریه اعلام کرده اند، به طوری که دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است ناتو از ترکیه در صورتی که در نقطه سلیمان شاه یا در طول مرزهای جنوبی اش با عراق و سوریه هدف حمله قرار گیرد، حمایت خواهد کرد.

تاکنون دولت و سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه (میت)، حمایت های اقتصادی، سیاسی، نظامی و لجستیکی برای تسلیح گروه های تروریستی اسلامی و نظامی را فراهم کرده و به آموزش و تسلیح و تسهیل عبور آن ها به سوریه پرداخته اند. به عبارت دیگر، ترکیه به پایگاه اصلی تروریست های اسلامی تبدیل شده است.

 

از سوی دیگر، حالی که جنگ با داعش در بیستمین روز خود ادامه دارد فرماندهان زن در کوبانی با تاکید بر آن که آخرین لحظه از منطقه دفاع خواهند کرد می گویند کوبانی گورستان داعش خواهد بود .

مریم کوبانی فرماندهان واحدهای مدافع خلق، با اعلام آن که نواحی جنوبی کوبانی شاهد بیش ترین حملات داعش است ولی نقاط استراتژیک در اختیار مبارزان کوبانی است که ضربات سختی به داعش وارد می کنند.

این فرمانده با اشاره به این که داعش با استفاده از سلاح های سنگین سعی در ورود به شهر دارد می گوید تا زمانی که یک مبارز ما باقی بماند مقاومت خواهیم کرد و با تدابیری که اندیشیده ایم داعش قادر به تسخیر شهر نخواهد بود هرچند که اگر وارد مرکز شهر شوند باید گفت کوبانی را به جهنمی برای داعش مبدل می کنیم .

 مریم کوبانی با یادآوری آن که مبارزان آن ها در سخت ترین شرایط در حال مقاومت هستند خاطرنشان می کند به دلیل صحرایی بودن منطقه و نبود خودروهای زرهی در بسیاری از مواقع حتی امکان انتقال آب آشامیدنی برای مبارزان وجود ندارد اما در مواردی رفقا برای انتقال مهمات به جبهه ها جان شان را فدا کرده اند و باید همه اطمینان داشته باشند که اراده ای مصمم برای دفاع از کوبانی و مقاومت وجود دارد .

 میسا عبدو، یکی از فرماندهان کوبانی در گفتگویی با اعلام آن که کوبانی موصل نیست و داعش کماکان با ایستادگی مواجه خواهد بود. وی  با اعلام آن که دست به عملیات های گسترده تری علیه داعش خواهند زد می گوید بی گمان همه احتمالات را در نظر داریم اما سقوط شهر کار ساده ای نیست، داعش با وجود تمامی حمایت هایی که از آن می شود شکست می خورد کما این که این گروه تصور می کرد در عرض یک هفته کوبانی را اشغال می کند ولی حالا هم که پی برده کوبانی موصل نیست هنوز آن طور که باید به اراده و نیروی کردها پی نبرده است .

 میسا عبدو، هم چنین در ارتباط با ادعاهای مربوط به ارسال تانک از سوی ترکیه برای داعش نیز اعلام کرد حکومت ترکیه با نقش پلیدی که در جریان حملات اخیر داعش به کوبانی بازی می کند در واقع به فرایند صلح نیز خیانت می کند اما حاصل این اقدامات فقط به ترکیه ضربه خواهد زد چرا که ملت کرد و مبارزان آن هرگز نخواهند گذاشت اهداف شوم ترکیه عملی شوند.

 وی در ادامه از مقابله جانانه نیروهای فرماندهی مشترک «آتشفشان فرات» در جبهه های جنوبی و غربی کوبانی صحبت کرده و می گوید پس از هجومی که به شهر صورت گرفت صدها جوان سلاح برداشته و به مقاومت پیوسته اند .

سیپان حمو فرمانده کل «واحدهای مدافع خلق» (ی.پ.گ) در غرب کردستان بیان کرد که دشمنان کرد پس از حملات به کوبانی درصددند شهر حسک را هم دچار سقوط سازند. وی گفت ده برابر بیش تر از گذشته مقاومت و از حسک دفاع خواهند کرد.

حمو در ادامه گفت: «به مدت 3 سال است با توسل به راهکارهای مختلف حملاتی شدید علیه ما صورت می ‌گیرد. تنها هدف این حملات این است که دستاوردهای ملت کرد را نابود سازند. تبه کاران اسلامی با پشتیبانی قدرت ‌های خارجی و دولت ‌های منطقه‌ ای به سوریه حمله کردند. این گروه‌ های تبه کار بیش تر از حکومت بعث سوریه علیه نیروهای انقلابی جنگیدند. این گروه ‌ها که اصطلاح «تبه کار» لایق آن ها است، مدام به شکست دچار شدند و بسیاری از آن ها نابود شدند. ما نخست، در مورد این گروه ‌ها شناخت کافی نداشتیم.

عصمت شیخ حسن وزیر دفاع کانتون کوبان گفت سلاح‌ های آنتی‌ تانک به دست آورده ‌اند و هم‌ اکنون هم به لحاظ تجهیزات نظامی و هم به لحاظ مقاومت ‌گری بیش از پیش به پیشرفت ‌هایی دست می‌ یابند.

عصمت که پس از فراخوان برای «بسیج عمومی»، خاطرنشان ساخت که علیه تبه کاران داعش به تدارکاتی قدرت مندانه دست زده ‌اند، افزود: «ممکن است تبه کاران تاکتیک ‌های خود را تغییر دهند و برنامه ‌هایشان تغییر کند. شاید هم با استفاده از سلاح سنگین حمله کنند؛ اما یک چیز که هیچ گاه تغییر نخواهد کرد؛ این است که کوبانی برای داعش گورستان خواهد شد.»

کوبانی در کنار عفرین و جزیره، یکی از سه کانتون کردستان سوریه است و سازمان های کرد نام کانتون (استان های سوییس) را بر این سه بخش نهاده اند.

صالح مسلم رهبر «پ.ی.د» در گفتگویی با شبکه تلویزیونی کردی مد نوچه (ماد خبر)، گفته است که ترکیه، در هجوم به کوبانی به داعش کمک می کند. چرا که به گفته او، موقعیت جغرافیایی کوبانی به گونه ای است که داعش تنها از طریق خاک ترکیه می تواند این تعداد نفرات و سلاح در اطراف این شهر گرد بیاورد.

 

واقعیت ها حاکی از آن است که بمباران ها در عراق نیز توانسته جلو پیشروی داعش را بگیرد. یکی از رهبران قبایل محلی به بی‌بی‌سی گفته که کمربندی امنیتی غرب بغداد، تبدیل به مرز پایتخت با شبه ‌نظامیان گروه خلافت اسلامی شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، حملات آمریکا و متحدانش به خاک سوریه نیز به بهانه مبارزه با گروه داعش، آسیب های جدی به غیرنظامیان و زیرساخت های اقتصادی سوریه وارد کرده است. در حالی که این گروه هم چنان به حملات خود در عراق و کردستان سوریه ادامه می دهد که در این حملات حدود 15 پالایشگاه و حلقه‌های چاه نفتی سوریه که در مناطق تحت اشغال داعش قرار دارد توسط جنگنده‌های ائتلاف بمباران شده اند.

«دیده ‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفین حکومت سوریه است، در بیانیه ‌ای اعلام کرد که از آغاز حملات ائتلاف آمریکایی علیه داعش در سوریه تاکنون 22 نفر از شهروندان سوری کشته شــده‌اند. منابع خبری سوریه تعداد تلفات غیرنظامیان سوری در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به سوریه را بیش تر اعلام کردند. این گزراشات نشاان می دهند که این بمیاران ها نه داعش، بلکه زیرساخت های جامعه سوریه را هدف گرفته اند.

سازمان ملل متحد، گفته است که این خشونت ‌ها به گونه‌ای سازمان‌یافته و در سطحی وسیع اعمال شده ‌اند و می ‌توان آن ها را در شمار «جنایات جنگی» به شمار آورد.

در گزارش سازمان ملل متحد دولت عراق هم متهم شده است که در حمله‌های هوایی خود علیه گروه دولت اسلامی، با هدف قرار دادن روستاها، مدارس و بیمارستان ‌ها، باعث مرگ تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان شده است که برخلاف قوانین بین ‌المللی است.

سازمان ملل متحد، چند روز اعلام کرد که در مجموع در سال ۲۰۱۴ میلادی (تا ماه سپتامبر) در عراق دست‌کم ۹ هزار و ۳۴۷ غیرنظامی کشته و ۱۷ هزار و ۳۸۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده ‌اند که بیش از نیمی از این تلفات از اوایل ماه ژوئیه (در طول چهار ماه اخیر) و از زمان آغاز یورش گروه دولت اسلامی برای در اختیار گرفتن کنترل بخش ‌هایی از شمال عراق بوده است.

طبق گزارش‌ها، 40 کشور زیر ائتلاف به رهبری آمریکا را امضاء کردند در حالی که تاکنون نام 10 کشور دیده می ‌شود. اوباما گفته است قصد دارد 5 هزار جنگجوی «میانه‌رو» از مخالفان را در یک سال آینده جهت مبارزه با داعش در سوریه انتخاب، تعلیم و تسلیح کند. سازمان سیا می ‌گوید شمار نفرات داعشی ‌ها در سوریه بین 20 تا 30 هزار نفر است.

اما در حالی که نیروهای داعش در خاک سوریه و عراق پراکنده هستند، تنها با نگاه به شمار نفرات مورد ادعای اوباما می‌توان حدس زد که موفقیتش کمی بعید به نظر می‌رسد.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا یک شنبه گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی اقرار کرد که آمریکا تهدید داعش را «دست کم گرفته بود.» او گفت که این بحران فقط با برخورد نظامی حل نمی شود و نیازمند یک راه حل سیاسی در قالب همکاری شیعیان و سنی هاست.

اما اوباما، توضیح نداد که این راه حل سیاسی شان کدام است؟ ایا رد این سه دهه گذشته، آمریکا و متحدانش به غیر از لشکرکشی به افغاستان، عراق، لیبی و سوریه، کدام راه حل سیاسی را در مقابل جوامع بشری قرار داده اند؟

 

در جمع بندی می توان تاکید کرد که رجب طیب اردوغان، یک معامله گر قهار و حرفه ای است. او در سال 2011، در پیوستن به حملات هوایی ناتو به لیبی به منظور سرنگونی معمر قذافی تردید کرد. زیرا قذافی پس از سال ها تحریم به منظور بازسازی زیر ساخت های کشورش قراردادهای سی میلیارد دلاری با آنکارا منعقد کرد. با این حال اردوغان تغییر موضع داده و به ائتلاف علیه لیبی پیوست، زیرا آمریکا به آن یادآوری کرد که به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و بر اساس ماده 51 منشور این سازمان باید به ائتلاف مزبور ملحق شود.

در آن زمان  به ترکیه تضمین داده شد که در دولت جدید لیبی که دوران طلایی و با ثبات این کشور خواهد بود، منافع ترکیه به شکل کامل حفظ خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد و با توجه به نبود یک دولت در لیبی چه بسا به این زودی نیز تحقق نیابد و شاید ده ها سال طول بکشد.

حال در مورد سوریه و عراق  وضعیت کاملا با لیبی متفاوت است. چرا که ترکیه با این دو کشور هزاران کیلومتر مرز مشترک دارد. می توان پیش بینین کرد که آمریکایی ها با هواپیماها و مشاوران و با همکاری برخی متحدان غربی و منطقه ای خود، حکومت سوریه را سرنگون خواهند کرد و اگر ترکیه در این اتلاف شرکت نکگند سرش بی کلاه خواهد ماند. بنابراین، تشخیص تغییر سیاست های ترکیه درباره داعش، مسئله غیرقابل تصوری نیست.

هدف دولت ترکیه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه با همکاری نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا است؛ طرحی مشابه منطقه ممنوعه پرواز که در جنوب عراق و شمال آن ایجاد شد. اگر این طرح پیاده شود بر اساس آن پرواز جنگنده های سوریه در این منطقه و نزدیک شدن به آن ممنوع اعلام خواهد شد.

دخالت نظامی زمینی و هوایی ترکیه در سوریه، با اشغال بخش هایی از خاک سوریه در شمال شرق و شرق این کشور و نیز ایجاد کمربند زمینی است که  از مرز ترکیه و سوریه آغاز شده و تا عمق خاک سوریه در شرق و غرب سوریه ادامه می یابد.

احتمالا مرحله بعدی این سناریو ترکیه با حمایت و پشتیبانی آمریکا، تشدید درگیری و جنگ در سوریه تشدید کرده تا یک حکومت جدید بر ویرانه های حکومت بشار اسد تاسیس گردد.

در این راستا آمریکا و متحدانش و در صف مقدم دولت ترکیه، بر بازنگری در ساختار مخالفان سوریه و تقویت آنان بوده و آموزش گروه های مسلح جدیدی در ترکیه، اردن، عربستان و... است.

در چنین شرایطی، داوود اوغلو، به شبکه تلویزیونی «ای.تی.وی» گفته که ترکیه نمی‌خواهد کوبانی به دست داعش بیفتد. او در پاسخ به سئوالی که اگر کوبانی سقوط کند، چه خواهد شد، گفت که ما هر چه در توان داریم، به کار خواهیم بست تا این شهر سقوط نکند.

ای ادعاهای نخست وزیر ترکیه، زمانی مطرح می شود که کوبانی زیر آتش نیروهای تا دندان مسلح داعش قرار دارد و سیاست مداران ترکیه با مستقز کردن تانک هایشان در مرز کردستان سوریه، منتظرند که کوبانی سقوط کند. چرا که حاکمیت ترکیه سال هاست که کردهای ترکیه را سرکوب می کند و به تبع آن، شکل گیری یک حکومت دموکراتیک کردی در آن سوی مرزهایش را تحمل نمی کند. چرا که بیش تر به نفع مبارزه مردم کردستان ترکیه بر علیه دولت ترکیه تمام می شود.

در همین زمینه، نواف خلیل سخنگوی حزب کرد «اتحاد دمکراتیک» در ترکیه، به درستی به آسوشیتدپرس گفته است که «چگونه می ‌توان از سقوط کوبانی جلوگیری کرد، در حالی که ترکیه هنوز کاری انجام نداده است؟»

طبق آخرین گزارشات، نیروهای جنایت کار «خلاف اسلامی»، حلقه محاصره شهر کوبانی را تنگ تر کرده اند. اما نیروهای مداف خلق، با تمام نیرو از کوبانی دفاع می کنند. آن ها حتی خود را آماده نبرد خیابانی و کوچه به کوچه با داعش می کنند.

عصمت شیخ، فرمانده نیروهای مدافع خلق روز جمعه سه سپتامبر 2014، با اشاره به پیشروی گروه داعش، نسبت به وقوع قتل و کشتار در صورت سقوط این شهر هشدار داد. وی در تماسی تلفنی به رویترز گفت مرزها بسته اند و نیروی تقویتی و کمکی به ما نمی رسد.

شبه نظامیان داعش روز جمعه ۳ اکتبر 2014، در مجموع ۶۰ نارنجک به سوی شهر کوبانی پرتاب کردند. یگان ‌های مدافع خلق (YPG) کرد اعلام کردند که نیروهای آن ها موفق شده‌‌ اند سه حمله جریان تروریستی «خلافت اسلامی» را به کوبانی در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه دفع کنند.

بی تردید همه نیروهای انسان دوست، آزادی خواه، برابری طلب و کمونیست، وظیفه داوطلبانه و آگاهانه دارند که از هر طریق ممکن از مبارزه عادلانه و بر حق مردم کردستان سوریه دفاع کنند. دفاع از مردم کوبانی، صرفا دفاع از مردم یک شهر و یک ملیت نیست، بلکه دفاع از حرمت و موجودیت انسانی است. مردم کردستان سوریه، جدا از ملیت و جنسیت در مقایسه با نقاط دیگر سوریه و حتی 22 کشور عربی، از آزادی و برابری سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردارند و به خصوص برابری جنسیتی در همه سطوح سیاسی، قانون گذاری و نظامی کردستان برقرار شده است. مردمی که نه با حمایت حکومت ها، بلکه با قدرت و همبستگی خود و حامیان شان سه سال است سختی ترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی را تحمل کرده اند اما با سربلندی و افتخار و سرافرازی در برابر حملات وحشیانه و تروریستی گروه های اسلامی ایستاده اند. مردم کوبانی شایسته بهترین حمایت های مادی و معنوی است!

شنبه دوازدهم مهر 1393 - چهارم اکتبر 2014