اخباروگزارشات کارگری 24 و25 مهر1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری24مهر1393

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

آفرین و سپاس بر کارگران شرکت واحد که جانانه از حق خود دفاع می کنند

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا یک ماهه شد!

- اتحاد برای آموزش با کیفیت - علم و دانش را از كالائي شدن برهانيم 

- مرگ دلخراش یک کارگر ساختمانی جوان درتنکابن

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

آفرین و سپاس بر کارگران شرکت واحد که جانانه از حق خود دفاع می کنند

طبق یک آماده باش کامل و برنامه ‌ریزی پشت پرده، قرار بر این بود با انجام یک انتخابات و رای گیری مهندسی شده در روزهای ۲۲و ۲۳ مهر ماه سال ۹۳، شورای فرمایشی و کارفرمایی را بار دیگر به عنوان نماینده کارگر بر زحمت‌کشان شریف سامانه یک اتوبوسرانی تحمیل نمایند. در این راستا عملیات فریب کارانه و توهین آمیزی چون پخش کیک و نوشابه و تحویل کفش و لباس و پپامک تبلیغاتی مدیریت سامانه مذکور در روزهای انتخابات ضد کارگری و نرده‌کشی‌های هدایت گرانه و تعطیل قسمت‌های اداری برای مراجعه به محل صندوق و زد و بند با ماموران ناطر اداره کار در چشم پوشی از تخلفات و عدم برگزاری مجمع عمومی، چاره ساز این تباهی‌ها نشد. اما زحمت‌کشان شریف سامانه یک با آگاهی و همبستگی و با شجاعت و خردمندی این نیرنگ‌های داد شکن و ضد کارگری را همانند انتخابات فرمایشی چند ماه پیش، نقش بر آب و ناکام و باطل نمودند، و حق و عدالت را بر این تبهکاری‌ها پیروز کردند. نتایج خنده آور شمارش آراء که توسط عوامل کارفرما، پنهانی و دور از چشم کارگران انجام شده به دورغ از شرکت ۶۶۰ تن در انتخابات فرمایشی خبر داده اما در کمال تعجب و حیرت هیچ یک از ۱۶ کاندیداها رای لازم را نیاورده است. کارگران با شادی از پیروزی خود، این نتایج دستمالی شده و دروغ بزرگ شرکت ۶۶۰ تن را تکذیب کرده و اعلام می نمایند این عدد جعلی، فقط بهانه ودستاویزی برای تکرار سناریوی انتخابات مهندسی شده بعدی است. سندیکای کارگران شرکت واحد که در این حق طلبی کارگری همراه و یار و یاور این زحمت کشان شریف و خدمتگزاران واقعی مردم در سامانه یک اتوبوسرانی بوده است این پیروزی کارگری را بر عموم همکاران شرکت واحد به ویژه زحمت‌کشان آگاه سامانه یک اتوبوسرانی تهران جانانه شاد باش می‌گوید. باشد که با اتحاد و همبستگی سندیکایی موفقیت‌های بیشتری برای همه‌ی کارگران حاصل آید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-24مهر

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا یک ماهه شد!

کارگر کاشی گیلانا: صبح پنجشنبه (۲۴ مهر ماه) کارگران شیفت صبح با تجمع در محوطه کارخانه خواستار تسریع در روند پی گیری مطالبات خود شدند.

همزمان با گذشت یک ماه از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، روز گذشته شورای تامین شهرستان رودبار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را متولی رسیدگی به مشکلات این واحد تولیدی و کارگرانش کرد.

به گزارش 24مهرایلنا، شورای تامین شهرستان رودبار بعد از ظهر روز چهارشنبه (23 مهرماه) با حضور یکی از معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ساختمان فرمانداری رودبار تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان متولی رسیدگی به مشکلات کارخانه کاشی گیلانا و ۳۰۰ کارگر آن شود.

بر اساس این گزارش، با معلوم شدن موضع کارفرمای فعلی این کارخانه مبنی بر انصراف از خرید، پیگیری وضعیت کارخانه، پیدا کردن خریدار جدید، پرداخت مطالبات معوقه کارگران و... بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.

بنا به گفته یکی از نمایندگان کارگران درباره موضع کارگران در قبال تصمیم جدید شورای تامین استان : آبان ماه سال گذشته نیز پس از بازداشت مالک این کارخانه، سازمان صنعت استان مسئولیت پی گیری مطالبات کارگران و بررسی مشکلات کارخانه را بر عهده گرفته بود اما با تحولات صورت گرفته طی یک سال گذشته این کارخانه دوباره به این سازمان واگذار شده است و این در حالی است که هیچ تغییری در مطالبات کارگران صورت نگرفته است.

این کارگر گفت: این موضوع از آن جهت موجب نگرانی کارگران کاشی گیلانا شده است که آنان بعد از یک ماه اعتصاب و تجمع در مقابل نهادهای دولتی شهرستان و محوطه کارخانه و پیش از آن چندین ماه پیگیری مداوم دوباره باید از نقطه صفر خواسته‌های خود را از طریق سازمان صنعت و معدن استان پی‌گیری کنند.

نماینده کارگران با بیان اینکه کارگران با وجود تعویق 16 ماه مطالبات حقوقی از سال 88 تا کنون، این روزها بلحاظ مالی در شرایط نامناسبی به سر می‌برند، تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید هر چه سریع‌تر به وضعیت کارخانه کاشی گیلانا رسیدگی کند، چرا که طولانی شدن روند بررسی وضعیت کارخانه مشکلات کارگران را افزون‌تر می‌کند.

به گفته این کارگر کاشی گیلانا، به همین دلیل صبح پنجشنبه (۲۴ مهر ماه) کارگران شیفت صبح با تجمع در محوطه کارخانه خواستار تسریع در روند پی گیری مطالبات خود شدند.

وی ضمن بیان اینکه کارگران از مسولان دولتی شهرستان برای رسیدگی کردن به مطالباتشان ناامید شده‌اند در خاتمه اظهار داشت: ما به اعتراض خود برای سرعت بخشیدن به مطالباتمان در روزهای آینده همچنان ادامه خواهیم داد.

اتحاد برای آموزش با کیفیت

  علم و دانش را از كالائي شدن برهانيم 

آموزش و پرورش  براي بقای جامعه انساني و تمدن ضروري است  از اين رو براي انجام اين امر مهم  هر يك از جوامع مختلف خودشان را موطف به تهيه شرایط آموزش براي انتقال علم و دانش  به  نسل هاي آينده ميدانستند. در زمانهاي مختلف  آموزش و پرورش همواره وظيفه كل جامعه بوده و نهادهاي آموزشي از نسلي به نسل ديگر انتقال مي يافته اند و تقريبا در تمام جوامع اين نهادها جزءاموال عمومي محسوب  مي شوند.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1502#more-1502

مرگ دلخراش یک کارگر ساختمانی جوان درتنکابن

  محمد یونسیان ساکن روستای زنگیشامحله در حین کار در یک واحد آپارتمانی بر اثر سرگیجه و از دست دادن تعادل از طبقه سوم ساختمان سقوط و با میله گردهایی که به صورت عمودی بر روی زمین قرار داشتند!! برخورد نمود.

به گزارش19مهرتنکابن24،یکی از شاهدان عینی این حادثه اظهار داشت: رعب و وحشت ناشی از سقوط و فرورفتن تعدادی میله گرد در بدن  مرحوم محمد یونسیان، مانع از نزدیکی کارگران و انجام هر اقدامی جهت خارج کردن میله گرد و کمک به وی گردید.

افراد حاضر در محل حادثه با مشاهده این صحنه دلخراش چندین بار با اورژانس بیمارستان رجایی تنکابن تماس گرفته و هر بار نیز ضمن تشریح شدت جراحات وارده ؛عاجزانه خواستار سرعت بخشیدن نسبت به فرستادن آمبولانس به محل شدند لیکن هیچ اقدامی صورت نگرفت.

یکی از دوستان نزدیک متوفی که در همان ساختمان مشغول کار بود گفت: دکتر بهشاد کامفر از پزشکان متخصص شهرستان و از همسایگان ساختمان مذکور با مشاهده صحنه خود را به بالای سر مرحوم رساند و ضمن تماس تلفنی و معرفی خود، حضور سریع آمبولانس و انتقال مصدوم به بیمارستان را خواستار شد که متأسفانه این درخواست پزشک متخصص نیز با بی اعتنایی پرسنل اورژانس مواجه گردید.

با گذشت نزدیک به بیست دقیقه!! از وقوع حادثه، کارگرانی که از نزدیک شاهد صحنه دلخراش دست و پا زدن متوفی بودند!! طاقت نیاورده و با استفاده از یک دستگاه برش فلزات!! و قطع نمودن میله گردهای درون بدن فرد مصدوم !!، وی را با یک دستگاه خودروی پراید!! و در حالی که میله گردها از دوسوی بدن وی خارج شده بود!!!، به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل نمودند.

با انتقال کارگرمصدوم به اورژانس بیمارستان رجایی و در پی عدم مشاهده هرگونه علائم حیاتی در وی، یک تیم پژشکی متشکل از دانشجویان رشته پرستاری و پزشکی(انترم) و یک پزشک احتمالا عمومی، مراحل احیاء و بازگرداندن را آغاز نمودند که متأسفانه تلاش بیست دقیقه ای کادر پزشکی اورژانس مفید واقع نشد .

بیست وچهارم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری25مهر1393

 

- چهارمین شماره پیام آور سندیکا ( نشریه انگلیسی زبان پیام سندیکا ) منتشر شد

- گسترش فعالیت های بین المللی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در دفاع از حقوق سندیکایی

- اعتراض پرستاران به عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری پس از7سال تصویب

- محدودیت‌های بی‌سابقه‌ برای اشتغال زنان در طرح جدید مجلس

-700 هزار شغل یکساله از بین رفت/ حذف ناگهانی یک میلیون نفر از آمارها!

- اعتصاب خلبان های شرکت جرمن وینگز

چهارمین شماره پیام آور سندیکا ( نشریه انگلیسی زبان پیام سندیکا ) منتشر شد

در این شماره می خوانید:

تبریک به مناسبت چهارمین سالگرد انتشار پیام سندیکا

 کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتصاب هستند- ۱ اکتبر

اعتصاب در هفت تپه تا رسیدن به خواسته های کارگران ادامه دارد- ۴ اکتبر

صدها نفر از کارگران روزمزد مجتمع نیشکر هفت تپه به اعتصاب پیوستند- ۶ اکتبر

مصاحبه ناصر آقاجاری با ایلنا: بیکارکزدن کارگران با بهانه کهنه شده تحریم

چگونه دستورالعمل های صندوق بین المللی پول در کشور ما اجرا می شود- رضا کارشناسان

کارگر فلزکار گزارش می دهد:  وقتی مدیران دولتی خود به دلال تبدیل می شوند

جان بهنام ابراهیم زاده در خطر است- بیائید کمک کنید و به نجات او بشتابیم

همبستگی بین المللی- نامه دبیر کل سندیکای معلمان انگلستان به رئیس جمهور ایران در رابطه با بهنام ابراهیم زاده

” روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک “

گسترش فعالیت های بین المللی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در دفاع از حقوق سندیکایی

امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۳ ( ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴)، نماینده دفتر اروپایی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران طبق قرار قبلی در استانبول با آقای عدنان سرداراوغلو، رهبر اتحادیه فلزکاران ترکیه، ملاقات و در رابطه با گسترش روابط دو اتحادیه مذاکره داشت. در این گفتگوها شرایط کار سندیکا های مستقل و واقعی در ایران و دشواری هایی که سندیکای کارگران فلزکارمکانیک برای نمایندگی موثر خواست ها و حقوق کارگران صنایع فلزکاری خودرو سازی و صنایع وابسته با آن روبرو هستند، مورد توجه قرار گرفت. نمایندگان دو سندیکا توافق خود در مورد ضرورت و علاقه متقابل طرفین در رابطه با همبستگی سندیکایی، تبادل تجربه در رابطه راهکارهای موثر برای آموزش های سندیکایی و راه های عملی برای همکاری در مورد آموزش کادر سندیکایی اعلام کردند. نماینده دفتر اروپایی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران با ارائه شماره های اخیر نشریه «پیام سندیکا» و نشریه انگلیسی زبان «پیام آور سندیکا» در رابطه با کوشش های سندیکالیست های شش اتحادیه کارگری ایران- سندیکای کارگران شرکت واحد، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران نقاش و تزیینات ساختمانی، سندیکای کارگران بنا ها، اتحادیه نیروی کار پروژه ای توضیحاتی دادند. در خاتمه دو سندیکا ضرورت گسترش ارتباط های دو سندیکا را مورد تاکید قرار دادند.

چهار شنبه ۲۳ مهرماه مصادف با روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴- امروز نماینده دفتر اروپایی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران با آقای گون بلوت، دبیر دفتر بین المللی سندیکای کارگران صنایع نفتی و پترو شیمی در دفتر مرکزی این اتحادیه در استانبول ملاقات و گفتگو کرد. در این گفتگو ها ضرورت گسترش روابط بین سندیکا های کارگری واقعی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. نماینده دفتر اروپایی سندیکای فلزکارمکانیک ایران ضمن تشریح فعالیت های روشنگرانه سندیکا، ضرورت گسترش فعالیت های همبستگی و آموزش های سندیکایی را مورد تاکید قرار داد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۱۳۹۳/۰۷/۲۴

اعتراض پرستاران به عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری پس از7سال تصویب

بی توجهی وزارت بهداشت به خواسته های پرستاران، باعث بی اعتمادی آنها و ایجاد التهاب شده و در چنین شرایطی، بروز حرکتهای اعتراضی دور از انتظار نیست.

محمد شریفی مقدم با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از 7 سال است به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هنوز اجرایی نشده است، گفت: وزارت بهداشت در حالی، اجرای پایلوت این قانون را مطرح می کنند که طرحهای بدون پشتوانه کارشناسی یک شبه ابلاغ و فردای همان روز اجرا می شوند.

به گزارش25مهرمهر،عضو شورای عالی نظام پرستاری تاکید کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تمامی اقدامات کارشناسی را دارد ولی سالهاست به بهانه نبود بودجه، اجرای آن را متوقف کرده اند.

وی، هدف وزارت بهداشت از مطرح کردن اجرای پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را، خریدن زمان عنوان کرد و افزود: خواسته جامعه پرستاری، اجرای بی قید و شرط این قانون است.

شریفی مقدم با اشاره به حاشیه سازی وزارت بهداشت در ابلاغ افزایش کارانه های پرستاران، اظهارداشت: وزارت بهداشت اعلام کرده که کارانه پرداختی به پرستاران 2 برابر شده است. این درست، اما نمی گویند که کارانه 200 هزار تومانی پرستاران به 400 هزار تومان افزایش یافته و در مقابل کارانه 40 میلیونی برخی پزشکان به 80 میلیون تومان رسیده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره اجرای مرحله سوم از طرح تحول نظام سلامت، نسبت به افزایش اختلاف پرداختی ها در نظام سلامت به شدت انتقاد کرد و گفت: در این مرحله، درآمد گروه خاصی به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

محمد شریفی مقدم اظهارداشت: به دنبال ابلاغ کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت که اخیرا توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است، شاهد هستیم که اختلاف درآمدها در گروههای مختلف نظام سلامت، بیش از پیش افزایش یافته است بطوریکه درآمد گروه خاصی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با عنوان این مطلب که بروز این اختلاف پرداختی ها در نظام سلامت موجب اعتراض گروههای مختلف نظام سلامت و پرستاران شده است، افزود: این اختلاف پرداختی که در نظام سلامت ما وجود دارد، در دنیا بی سابقه است.

وی با اشاره پیگیری های مکرر جامعه پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری که 7 سال از تصویب آن می گذرد، افزود: متاسفانه تلاشهای ما به جایی نرسیده و همین امر سبب شده تا پرستاران به شکلهای مختلف، برای اجرایی شدن این قانون تلاش کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت که گفته است ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادات داریم، گفت: شنیدن حرفها، دردی دوا نمی کند. متاسفانه طی یک سال گذشته اقدام عملی از جانب وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت جامعه پرستاری ندیده ایم.

وی ادامه داد: این بی توجهی وزارت بهداشت به خواسته های پرستاران، باعث بی اعتمادی آنها و ایجاد التهاب شده و در چنین شرایطی، بروز حرکتهای اعتراضی دور از انتظار نیست.

محدودیت‌های بی‌سابقه‌ برای اشتغال زنان در طرح جدید مجلس

به تازگی طرحی در مجلس اعلام وصول شده که در آن محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای برای نیروی کار زنان پیشبینی شده است، از جمله اینکه اشتغال زنان در واحدهای صنفی را منوط به رعایت "حرمت" آنها و پرهیز از اختلاط با مردان دانسته و در صورت نیازمندی نوع کار واحد صنفی به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی خواهد بود.

به گزارش25مهر ایلنا، این طرح که با امضای 36 نماینده مجلس روز 16 مهرماه اعلام وصول شده، امضای چهره‌های شاخص «جبهه پایداری» را دارد از جمله «روح‌الله حسینیان»، «حسین نجابت»، «مهرداد بذرپاش»، «ابراهیم کارخانه»، «زهره طبیب‌زاده»، «فاطمه آلیا»، «نیره اخوان‌بیطرف»، «لاله افتخاری»، «غلامرضا مصباحی‌مقدم» و «حسن کامران» و...

در این طرح که توسط حلقه نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی تدارک دیده شده است جریمه کارفرمایانی که این موازین را رعایت نکنند در مرحله اول یک هفته تعطیلی واحد صنفی و در صورت تکرار تعطیلی به مدت یک ماه پیشبینی‌شده است.

در این طرح می‌خوانیم: «اشتغال به كار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی هشت صبح تا 10 شب باشد

البته طراحان این طرح با اعمال تسامح مشاغل پرستاری، پزشكی و مهمانداری هواپیما را از شمول این ماده خارج کرده‌اند.

اما نکته قابل تأمل در این طرح، بی‌توجهی و یا به احتمال قوی‌تر بی‌اطلاعی طراحان از وجود «قانون کار» است که در آن شرایط استخدام و به کارگیری بی‌توجه به "جنسیت" مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله ماده 38 قانون کار که اعمال تبعیض بر اساس سن، "جنس"، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی را ممنوع کرده است. ماده 6 قانون کار نیز تمامی مواد حمایتی این قانون را بی‌توجه به زن یا مرد بودن کارگر مورد تاکید قرار داده است.

همچنین اصول28،19،3،2و43 قانون اساسی نیز رفع تبعیض و ایجاد امكانات عادلانه برای عموم را بر عهده دولت قرار داده است.

از جانب دیگر دولت ایران برای عضویت در ILO مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار را پذیرفته است. از جمله این قوانین جهانی که دولت ایران ملزم به رعایتشان است می‌توان به مقاوله نامه 100 و توصیه‌نامه 90 سازمان جهانی کار اشاره کرد که به صراحت تبعیض جنسیتی را ممنوع می‌دانند. در صورت تصویب این طرح، دولت مجبور به پاسخگویی به سازمان جهانی کار و در صورت قانع نشدن این نهاد جهانی، مجبور به ترک ILO خواهد بود.

700 هزار شغل یکساله از بین رفت/ حذف ناگهانی یک میلیون نفر از آمارها!

دولت به مقایسه نرخ بیکاری به صورت یکساله معترض است، اما اگر این مقایسه با فصل بهار امسال هم صورت گیرد، بازهم تعداد بیکاران 2.5 میلیون نفر، نرخ بیکاری زنان 2 برابر مردان و افزایش 100 هزارنفری جمعیت غیرفعال به دست می‌آید. کارنامه یک ساله دولت تدبیر و امید از دست دادن 670 هزار شغل در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات را حکایت می کند.

در روزهای گذشته و از زمان اعلام نرخ بیکاری تک رقمی تابستان امسال، مباحث و حواشی فراوانی در این باره ایجاد شده است. اینکه گزارش دولت حاکی از کاهش نرخ بیکاری به زیر 10 درصد بوده و مقامات دولتی مدعی ایجاد 400 هزار فرصت جدید شغلی در نیمه اول امسال شده اند، موضوعی است که مورد انتقادات جدی قرار گرفته است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید نباید درباره آمار ارائه شده از سوی دولت به صورت حسی برخورد کرد، چون آمارهای ارائه شده براساس استانداردهای جهانی استخراج می شود، همچنین محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت عنوان می کند اینکه آمارهای دولت در این بخش زیر سئوال برود، باعث تحریک کشورهای تحریم کننده ایران خواهد شد و اینگونه تلقی می شود که تحریم ها تاثیرگذار بوده است.

بالا بودن آمار بیکاری در کشور، انباشت تقاضا برای کار، تبدیل شدن بیکاری به یکی از بزرگترین معضلات جامعه و خانواده ها و همچنین ناتوانی دولت ها در حل این مسئله؛ باعث شده تا دستکم در یک دهه اخیر گزارش‌های بیکاری دولت‌ها با حواشی و مباحث فراوانی روبرو باشد.

مردم می گویند بیکاری از نظر آنها زمانی کاهش یافته تلقی می شود که آثار آن را در اطراف خود ببینند. یعنی فرزندان آنها در شرایط بهتری وارد بازار کار شوند، جذب نیروی متقاضی شغل رونق بگیرد و خلاصه اینکه تحرک در اشتغال زایی ملموس شود.

اما کارشناسان عقیده دارند، به دلیل بزرگ بودن آمار بیکاری در کشور، شاید نتوان در کوتاه مدت آثار روشنی را در بازار کار دید، اما اگر چرخ های بازار کار به حرکت بیافتد باید با نشانه هایی همراه باشد. از جمله مهم ترین این نشانه ها آمارهایی است که از سوی مرکز آمار ایران به عنوان متولی رسمی تولید آمار در کشور و از زیرمجموعه های مستقیم دولت منتشر می شود.

از سویی، کارشناسان معتقدند باید سرمایه گذاری های قابل اعتنایی در کشور صورت گرفته باشد، بهبود اقتصادی حاصل شده باشد، ظرفیت های خالی تولید به کار گرفته شده باشد و خلاصه اینکه تامین سرمایه در گردش و نقدینگی برای امر تولید رونق گرفته باشد؛ در اینصورت می توان امیدوار بود که خروجی آن خود را در بهبود وضعیت بازار کار نشان دهد.

چرا یک میلیون نفر از جمعیت فعال حذف شدند؟

آمارها می گویند از جمعیت فعال کشور در طول یکسال اخیر از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون 997 هزار و 902 نفر کاهش یافته است که این مسئله می تواند به معنای انصراف نیروی متقاضی شغل از جستجوی کار به دلیل ناتوانی در ورود به بازار کار، انتقال درخواست اشتغال به یک دوره ای در آینده مانند تصمیم دوباره برخی برای ادامه تحصیل به جای قرار داشتن در صف بیکاری، خروج زنان از تلاش برای یافتن شغل به دلیل ناامیدی و مسائلی از این دست باشد که هیچ یک حاکی از بهتر شدن وضعیت بازار کار کشور نیست.

همچنین آمارها نشان می دهند در طول یک سال گذشته از فعالیت دولت (تابستان 92 تا تابستان 93)، کاهش جمعیت فعال کشور به میزان حدود یک میلیون نفر می تواند به صورت بالقوه در کاهش کاذب نرخ بیکاری کشور تاثیر مستقیم داشته باشد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در تازه ترین اظهارنظر خود درباره بیکاری می گوید: "وزیر کار در این زمینه محاسباتی داشتند. کسانی که شاغل می‌شوند باید بیمه شوند و از آن سو تعداد ثبت شده بیمه هم باید با آن هماهنگی داشته باشد. ایشان هم در گزارشش تاکنون حدود  430 هزار عدد آورده و گزارشی که مرکز آمار هم داده نشان می‌دهد 400 هزار نفر تعداد شاغلین ما در تابستان 93 افزایش پیدا کرده است."

نوبخت می افزاید: برخلاف محاسبه نرخ تورم و محاسبه نرخ رشد اقتصادی که در تورم باید نسبت یک دوره را نسبت به دوره قبل بسنجیم، اما برای محاسبه نرخ بیکاری ما نباید این تابستان را با تابستان گذشته، ماه گذشته یا فصل گذشته محاسبه کنیم.

سخنگوی دولت تصریح می کند: ما باید یا از طریق خود همین دوره یا از طریق آمارشماری و یا نمونه گیری تعداد بیکاران و جمعیت فعال را هم احصا کنیم و این دو به هم تقسیم شود نرخ بیکاری به دست می آید.

با وجود اینکه مقایسه آمارهای تابستان 92 با تابستان امسال حاکی از کاهش 306 هزار و 430 نفری از تعداد بیکاران مطلق کشور است، اما نکته اصلی چرایی کاهش حدود یک میلیون نفر از جمعیت فعال کشور است که محل بحث کارشناسان و منتقدین دولت قرار گرفته است.

مقایسه آمارهای مربوط به بیکاری تابستان با بهار سال جاری نشان می دهد غیر از بخش کشاورزی که تعداد مشاغل آن کاهش یافته، در بخش های صنعت و خدمات اشتغال زایی رو به بهبود گذاشته و علاوه بر آن، حدود 120 هزارنفر نیز دوباره تصمیم به بازگشت به بازار کار گرفته اند.

حال همین مقایسه اگر به صورت یکساله انجام شود، نه تنها اتفاقات مثبتی مشاهده نمی شود، بلکه نشان دهنده نابودی 250 هزار و 874 شغل در بخش کشاورزی، 299 هزار و 532 شغل در بخش صنعت و 118 هزار و 999 شغل نیز در بخش خدمات است.

مجموعا حدود 670 هزار شغل در فاصله یکساله از آغاز به کار دولت از بین رفته و این مسئله بر نگرانی های بازار کار کشور می افزاید. همچنین تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در تابستان 92 که در واقع نوعی اشتغال در مرز بیکاری است یک میلیون و 686 هزارنفر بوده که این تعداد در تابستان امسال با وجود کاهش یک میلیون نفری جمعیت فعال به یک میلیون و 848 هزار و 980 نفر افزایش یافته است.

منبع:مهر-25مهر-بخش هایی ازیک گزارش

اعتصاب خلبان های شرکت جرمن وینگز

به گزارش17اکتبریورونیوز،خلبان های خطوط هوایی جرمن وینگز، از شرکت های وابسته به لوفت هانزا در اعتراض به برنامه بازنشستگی پیش از موعد این شرکت در سراسر آلمان دست به اعتصاب زدند. در پی این اعتصاب صد پرواز لغو شد.

از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون اعتصاب کارکنان موجب کاهش هفتاد میلیون یورویی سود لوفت هانزا و شرکتهای وابسته شده است.

بیست وپنجم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com