اخباروگزارشات کارگری26 29  -   28  - 27-  مهر1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری26مهر1393

- اخراج4کارگرمعترض قطارشهری اهواز پس ازتجمعات اعتراضی!

- مقاومت کارگرکارخانه گسترش مانا ساز در برابر حکم اخراج

- پافشاری سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان برانحلال معدن سنگرود

- تعویق دو ماه حقوق ۱۸۰ کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان

- سکوت کارفرما نسبت به ییشنهادات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام

- کارگران عسلویه ناکارآمدی تامین اجتماعی را جبران کردند/ جمع‌آوری پول درمان فرزند ۴ ساله یک همکار

- بیش از 10 اعتراض  دانشجویی طی یک ماه گذشته

- نشر کارگری «ما»:«سرکوب» عامل اصلی یا یکی از عوامل رکود!؟

-” گفتگوی صمیمانه با مسوول نشریه پیام سندیکا به مناسبت چهارمین سال انتشار ”

- اعتصاب گسترده قطاررانان درآلمان

اخراج4کارگرمعترض قطارشهری اهواز پس ازتجمعات اعتراضی!

شرکت پیمانکاری کیسون، مجری ساخت قطار شهری اهواز  ۴ کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز را پس ازتجمعات اعتراضی وبه دلیل پیگیری مطالبات کارگران،بعد از اتمام قرار داد کاریشان اخراج کرد.

به گزارش26مهرایلنا، هویت و سابقه کار کارگران اخراجی شرکت پیمانکاری کیسون بقرارزیراست:

1-علی بارانی راننده بیل مکانیکی با ۸ سال سابقه کاری

2- غلامرضا نوروزی کارگرتعمیرگاه با ۵ سال سابقه کاری

3- توماج بهرامی کارگر کمک تراشکار با ۵ سال سابقه کاری

4- مهدی بدوی نیروی شاغل در بخش حراست

بنابهمین گزارش،شرکت پیمانکاری کیسون اسامی ۱۵ نفر از کارگران پروژه قطار شهری اهواز را که در تجمعات اخیر پی گیر مطالبات خود و سایر همکارانشان بودند در لیست اخراج قرار داده است که در مرحله نخست ۴ کارگر با وجود مستمر بودن ماهیت شغلی‌شان پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند.

این اخراج‌ها پس از هر اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد تمامی کارگران پیمانکاری کیسون یک یا دو ماهه منعقد شده است و پیمانکار قادر است بدون ارائه دلیل به اداره کار، بی توجه به مستمر بودن ماهیت کار کارگران آنان را اخراج کند.

پیش از این، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوق‌شان از دوشنبه ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ماه دست از کار کشیده بودند. که با وعده‌ پرداخت ۲۰ روزه  از جانب پیمانکار، به اعتراض صنفی‌شان خاتمه دادند.

بر اساس گزارش کارگران، هنوز مطالبات ۴ ماهه حدود ۹۰۰ کارگر پیمانی قطار شهری اهواز پرداخت نشده است و تعویق حقوق کارگران در حالی است که شرکت کیسون به عنوان مجری این پروژ عمرانی، صورت وضعیت‌های مالی خود را در موعد مقرر از شرکت قطار شهری اهواز دریافت کرده است.

بر اساس گزارش‌های پیشین دو مدیر میانی شرکت پیمانکاری کیسون در روز ۳ مهر ماه در چهارمین روز از آغاز  اعتصاب کارگران، کارگران نامبرده را به عنوان عامل اعتراض کارگران معرفی کرده و آنان را به اخراج تهدید کرده بودند.

مقاومت کارگرکارخانه گسترش مانا ساز در برابر حکم اخراج

یک کارگر کارخانه «گسترش مانا ساز» در آبیک به تایید حکم اخراجش توسط هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهرستان آبیک (واقع در استان قزوین) اعتراض کرد.

به گزارش26مهرابلنا،جعفر اسرائیلی در تشریح دلایل اعتراضش به حکم اداره کار آبیک گفت: هیات‌های «تشخیص» و «حل اختلاف» در حالی اخراج من را به عنوان کارگر رسمی کارخانه گسترش مانا ساز تایید کرده‌ اند که پیش‌تر و قبل از اعمال نفوذ، همین مراجع به بازگشت به کار من در دو مرحله رای داده بودند.

این کارگر دلیل اخراجش را پی گیری مطالباتش از کارفرما عنوان کرد و توضیح داد: از سه سال پیش که من در این واحد به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار شدم، کارفرما با من قرار دادی امضاء نکرد و این روند ۸ ماه طول کشید و من ناچار شدم به اداره کار آبیک شکایت کنم.

این کارگر با بیان اینکه شکایتش با واکنش تند کارفرما مواجه شد، اظهار داشت: با پی گیری شکایت من در اداره کار هیات تشخیص این اداره در دو مرحله کارفرما را مکلف به بازگشت به کار و به دلیل انجام کار بدون قرارداد، طبق تبصره دوم ماده 7 قانون کار، کارفرما را موظف به استخدام رسمی من کرد اما از آن روز کارفرما به بهانه‌های مختلف ضمن تمکین نکردن از رای هیات تشخیص با حضور من در کارخانه مخالفت می‌کرد و با روشهای مختلف سعی داشت من را وادار به ترک کار کند.

گفتنی است تبصره 2 ماده 7 قانون کار تصریح دارد: در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

او با اشاره به اینکه هدف کارفرما از وارد کردن فشارهای روحی و روانی یه من، استعفای اجباری‌ام بود، گفت: مدیر داخلی کارخانه من را هر چند روز یکبار از کارخانه اخراج می‌ کرد که آخرین بار صبح روز یکشنبه ۹شهریور بود و پیش از آن تاریخ هم در روزهای ۴ و ۵ شهریور اخراج شده بودم.

این کارگر اخراجی در ادامه اظهار داشت: کارفرمای کارخانه گسترش مانا ساز در دو سال گذشته من را به عنوان نگهبان خودروهای پرسنل کارخانه در جاده منتهی به کارخانه‌‌ مستقر کرده بود و من به عنوان یک کارگر تولیدی بدون سایه‌بان مامور مراقبت از خودروها بودم و با دوربین‌های مدار بسته نیز تحت کنترل قرار می‌گرفتم.

او با بیان اینکه هیات تشخیص با ادعای کارفرما مبنی بر تمرد از کار و بی نظمی‌های مکرر به استناد ماده ۲۷ قانون کار رای به اخراج من صادر کرده است افزود: اخراج من از ۶ شهریور ماه موجه  اعلام شده و کارفرما موظف به پرداخت مطالبات حقوقی و بیمه پس از کسر کسورات شده است.

این کارگر اخراجی اکنون برای مقاومت در برابر حکم اخراجش ناچار است بعد از ارائه اعتراض به رای صادره توسط هیات تشخیص اداره کار آبیک، به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

پافشاری سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان برانحلال معدن سنگرود

موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ26مهر،از برگزاری دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد.

بنابهمین گزارش،دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود، صبح امروز (۲۶ مهر ماه) در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور رئیس سازمان ایمیدرو، نماینده سازمان تهیه و تولید، مدیر عامل و رئیس ذی‌حساب شرکت ذغال سنگ البرز غربی پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود برگزار شد.

هیاتی شامل معاونت سیاسی استاندار گیلان به نمایندگی از شخص استاندار، فرماندار شهرستان رودبار و نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی با سفر به تهران در جلسه روز جاری حضور داشتند.

در جلسه امروز حاضرین تصمیم گرفتند حداکثر تا پایان سال ۹۳، ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شوند. همچنین تصمیم گرفته شده است ۱۰۴ کارگرمشمول بازنشستگی تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ به همراه ۱۳۴ کارگری که تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود به یکی از واحد‌های زیر مجموعه شرکت ایمیدرو انتقال پیدا کنند.

در این جلسه مواضع حاضرین بر خلاف تصور کارگران بیشتر به سمت انحلال معدن سنگرود بود و به هیچ یک از پیشنهادات کارگران برای ادامه فعالیت معدن تا پایان سال ۹۵ اهمیت داده نشد.علاوه برموارد فوق قرار شد بخش دیگری از معوقات حقوقی کارگران حداقل یک میلیون تومان به حساب کارگران پرداخت شود.

هیات گیلانی حاضر در جلسه امروز راهکارهای مختلفی را برای بازنشستگی زودهنگام کارگران و متوقف شدن انحلال پیشنهاد دادند. اما متاسفانه هیات واگذاری معدن سنگرود به بخش خصوصی هیچ گونه انعطافی برای ادامه فعالیت این واحد معدنی حداقل تا پایان سال ۹۵ نشان نداده است.

موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است.

کارگران این معدن از جلسه امروز انتظار ابطال مصوبه تاریخ ۲۵ آذر سال ۹۲ را داشتندامااگر موارد مطرح شده در جلسه امروز مصوب شود وضعیت کارگران و معدن سنگرود همچون سابق باقی می‌ماند.

گفتنی است؛ بعد از حضور چهار روزه ۲۸۰ کارگر معدن سنگرود در تهران و برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت کار، سازمان توسعه معادن کشور و مجلس که با قول مساعد مسئولان برای پی گیری وضعیت کارگران و معدن همراه بود، در ‌‌‌‌نهایت روز سه شنبه (۱۵ مهر) نخستین جلسه‌ی رسمی با موضوع بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود در ساختمان تامین اجتماعی برگزار شد و امروز دومین جلسه در محل ساختمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد.

تعویق دو ماه حقوق ۱۸۰ کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان

پرداخت حقوق ۱۸۰ کارگر پیمانی کارخانه «قطعات بتنی گیلان» دو ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش26مهر ایلنا، این کارگران تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» به کارهای تخصصی آرماتوربندی، قالب گیری، بتن ریزی و... مشغول‌اند حقوق مرداد و شهریورماه سال جاری را دریافت نکرده‌‌اند.

برپایه این گزارش، تعویق حقوق کارگران در این کارخانه دارای سابقه است به طوری که سال گذشته در پی تاخیر 4 ماهه در پرداخت حقوق، کارگران با برپایی تجمعی ۵ روزه در محوطه کارخانه اعتراض خود را به آنچه «بی‌تفاوتی مسئولان به مشکلات مالی‌شان» می‌خواندند اعلام کردند و پیمانکار در واکنش به اعتراض کارگران ۱۲ نفر از آنان را به اتهام اغتشاش اخراج کرد اما در ‌‌نهایت ۲ نفر از کارگران اخراجی به کار خود بازگشتند.

یکی از کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان درباره نوع قرارداد کار در این کارخانه توضیح داد: قرارداد تمامی کارگران این واحد تولیدی به صورت پیمانی است و کارگران بعد از مشاهده نتایج اعتراضات سال گذشته که به اخراج 10 تن از همکارانشان منجر شد، به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند.

به گفته این کارگر، ۱۳۰ نفر از مجموع ۱۸۰ کارگر این واحد تولیدی بیش از ۱۶ سال است که با عنوان شغلی «خدماتی» در شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» با دریافت حداقل حقوق مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه کارگران بعد از ۱۶سال کار از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در زمینه بازنشستگی همکارانش گفت: با وجود آنکه شرکت قطعات بتنی جزء اولین واحد‌های تولیدی استان گیلان بود که «سخت و زیان‌آور» بودن نوع کار کارگرانش توسط سازمان تامین اجتماعی تایید شد اما کارفرما با درج عنوان شغلی «خدماتی» در سوابق بیمه آنان، از پرداخت 4 درصد اضافه حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور طفره رفت و به به تبع امکان بازنشستگی با قانون سخت وزیان اور را از کارگران سلب کرد.

این کارگر با ذکر مثالی گفت: فقط یکی از دستگا‌ها که با نام ایرانی لوله گردان که کار آن چرخاندن غالب‌های بزرگ است صدای مهیبی در حد موتور چند فروند هواپیما در کارگاه ایجاد می‌کند که تا کنون صدمات بسیاری به سیستم شنوایی کارگران وارد کرده است.

وی به مشکلات بیمه‌ای کارگران اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار در مقاطعی حق بیمه کارگران بطور کامل پرداخت نشده است که این مسئله امروز باعث ایجاد «فاصله بیمه‌ای» برای کارگران شده است.

سکوت کارفرما نسبت به ییشنهادات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام

بیش از ده روز از ارائه پیشنهادات کتبی کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به مدیران این واحد تولیدی می‌گذرد اما کارفرما تاکنون به این نامه که به امضای شش تن از نمایندگان کارگران رسیده پاسخی نداده است.

به گزارش 26مهرایلنا، در اولین بند از این نامه با اشاره به رای مراجع حل اختلاف مبنی بر بازگشت به کار کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام و الزام کارفرما به انعقاد قرارداد مستقیم با آنان،  نوشته شده است کارگران آمادگی دارند در صورت تضمین امنیت شغلی حتی با پیمانکار هم قرارداد امضاء کنند.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در ادامه تاکید کرده‌اند با این شرط به امضای قرارداد با پیمانکار  تن می‌دهند که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد، حقوق و مزایای‌ شغلی‌شان همزمان با کارکنان رسمی پرداخت شود و همانند سایر پرسنل از بیمه تکمیلی، پاداش و بن کالا برخوردار باشند.

آنطور که در این نامه آمده است پرداخت مزد، مزایا و حق بیمه ایام بلاتکلیفی کارگران از تاریخ ۱ تیر ماه امسال تا زمان شروع به کار مجدد یکی دیگر از شروط آنان برای امضای قرارداد پیمانی با کارفرما است.

گفتنی است مراجع حل اختلاف کارفرما را ملزم کرده‌اند با هر ۱۰۴ کارگر اخراجی قرارداد مستقیم منعقد کند اما کارفرما برای توقف اجرای این حکم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

با توجه به آنکه دادرسی دیوان عدالت اداری به شکایت کارفرما حداقل شش یا هفت ماه طول می‌کشد، بسیاری از کارگران مایل‌اند پیشنهاد کارفرما مبنی بر انعقاد قرارداد پیمانی را بپذیرند هر چند پیش‌شرط‌شان این است که امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار هیچ کارگری اخراج نشود.

کارگران عسلویه ناکارآمدی تامین اجتماعی را جبران کردند/ جمع‌آوری پول درمان فرزند ۴ ساله یک همکار

کارگران و متخصصان فنی فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه به جبران ناکارآمدی سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت هزینه درمان فرزند ۴ ساله‌ی یکی از همکارانشان، خود دست به کار شدند و با جمع‌‌آوری ۲۰ میلیون تومان هزینه درمان او را تقبل کردند.

به گزارش26مهرایلنا،فرزند ۴ ساله یکی از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه که در بیمارستان بستری شده بود، به دلیل ناتوانی پدرش در تامین هزینه ۲۰ میلیون تومانی درمان‌اش مکان معالجه نداشت اما کارگران و مهندسان فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه که خود نیز به صورت پروژه‌ای و در فقدان کامل امنیت شغلی مشغول به کارند امکان معالجه او را فراهم آوردند.

بر اساس این گزارش، این کارگر داربست بند اهل چهار محال و بختیاری، بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است اما به دلیل ناکارآمدی سازمان تامین اجتماعی در تامین هزینه‌های درمانی، این کارگر از پس تامین هزینه ۲۰ میلیون تومانی درمان فرزند چهارساله‌اش برنمی‌آمد.

پس از اینکه کارگران از این پیشامد مطلع شدند، کارگران، مهندسان، تکنسین‌ها با یک همیاری جمعی، کلیه هزینه‌های درمان فرزند این کارگر را به بیمارستان پرداخت کردند.

بیش از 10 اعتراض  دانشجویی طی یک ماه گذشته

طی یک ماه گذشته دانشگاه های سراسری بیش از 10 تجمع و اعتراض در رابطه با مشکلات صنفی دانشجویی را شاهد بودند که بخش اعظم این مشکلات را خوابگاه ها و افزایش قیمت ژتون غذا به خود اختصاص دادند.

به گزارش 26مهرمهر، در حالی دانشگاه‌ها روزهای ابتدایی خود را پشت سر می گذارند که اخبار منتشر شده از دانشگاه‌های دولتی از حجم بالای اعتراضات صنفی دانشجویی خبر می دهد. حجم بالای این اعتراضات صنفی دانشجویی در یک ماه اول سال قابل تأمل است.

افزایش قیمت ژتون غذای دانشجویی و کمبود خوابگاه‌ها در راس اعتراضات دانشجویی قرار گرفته به طوریکه در همین مدت کوتاه که از سال تحصیلی 94-93 طی شده، اعتراضات صنفی دانشجویی دانشگاه‌های هنراصفهان، کوی دانشگاه تهران، سیستان و بلوچستان، شهید بهشتی، صنعتی اراک، علوم و فنون خرمشهر، سمنان، شهید چمران اهواز، خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز آموزش عالی سلمان فارسی ثبت شده و دانشجویان با برگزاری تجمع های مختلف خواستار رسیدگی مسئولان دانشگاه ها شده اند. این درحالی است که دانشگاه آزاد و پیام نور نیز با افزایش شهریه ای که در ابتدای سال داشتند، با اوج اعتراضات دانشجویی در هفته  اول سال تحصیلی مواجه شدند.

برخی از اعتراضات صنفی دانشجویی که در یک ماه گذشته در دانشگاه های سراسری رخ داده و واکنش های مختلف مسئولان دانشگاه را در بر داشته به شرح زیر است:

حدود 60 تا 100 نفر از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در اعتراض به وضعیت برخورد مسئولان خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه و نیز بسته شدن پروفایل برخی دانشجویان به دلیل نپرداختن هزینه‌های خوابگاهی مقابل ساختمان آموزشی دانشگاه هنر اصفهان تجمع کردند.

اسکان دانشجویان دکتری دانشگاه تهران در سالن مطالعه

دانشگاه دیگری که اوایل سال تحصیلی جاری نسبت به کمبود فضای خوابگاهی اعتراض خود را اعلام کرد دانشگاه تهران بود. دانشجویان این دانشگاه به علت کمبود خوابگاه، دانشجویان دکتری پسر را در سالن‌های مطالعه کوی دانشگاه تهران اسکان دادند.

مشکلات دانشجویان دانشگاه سمنان/ خوابگاهها گاز شهری ندارند

دانشجویان دانشگاه سمنان نیز نارضایتی خود را از شرایط نامناسب خوابگاه‌های این دانشگاه، غذای بی کیفیت، دوری برخی از دانشکده ها از پردیس اصلی، عدم برخورداری خوابگاه از گاز شهری و نبود امکانات لازم رفاهی اعلام کرده و خواستار رفع مشکلات موجود شدند.

قیمت غذا تنها 100 تومان افزایش داشته/ افزایش ظرفیت خوابگاه های متاهلی

از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به دلیل گران شدن قیمت ژتون غذا و خراب شدن سیستم اتوماسیون ثبت غذا  طی یکماه گذشته اعتراض خود را اعلام کردند.

تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک در اعتراض به مشکلات صنفی و مدیریتی

علاوه بر دانشگاه های مذکور دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک اعتراض گسترده ای نسبت به مسائل صنفی و مدیریتی داشته و اقدام به تجمع کردند.

تجمع صنفی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز در اعتراض به افزایش قیمت غذا

تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در اعتراض به افزایش قیمت و کیفیت غذا مقابل سلف مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز تحصن کردند. برخی مشکلاتی که دانشجویان در این تجمع عنوان کردند عبارت بود از: برنامه ریزی ناصحیح گروه‌های آموزشی برای ارایه دروس، اجبار به تسویه کردن با اداره سکونت برای تخصیص خوابگاه در ترم جدید، گران شدن غذای دانشگاه تا چندین برابر برای دانشجویان سنواتی، افزایش ظرفیت اتاق‌های خوابگاه‌ها تا 2 برابر ظرفیت، عدم آمادگی سالن های مطالعه برخی خوابگاه ها، عدم تخصیص سرویس خوابگاه های سطح شهر که با دانشگاه مسافت قابل توجهی دارند، کاهش کمیت و کیفیت غذا تا حد چشمگیر، خرابی تعداد کثیری از کولرهای خوابگاه هایی چون شهید نور و شهدا.

البته دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز به دلیل گران شدن نرخ غذا تجمع کردند.

در این میان یکی دیگر از اعترضات دانشجویی مربوط به پذیرش دانشجویان پولی بود که از سوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.

دراین میان دانشجویان مرکز آموزش عالی سلمان فارسی کازرون نیز نسبت به مشکلات صنفی به ویژه قطع بودن آب خوابگاه خودگردان این دانشگاه در سه روز متوالی، اعتراض کردند .

دلیل تجمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر چه بود؟

آخرین اعتراض دانشجویی مربوط به یک ماه اخیر تجمع دانشجویان دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بود که در اعتراض به وضعیت نامطلوب و افزیش تراکم خوابگاه ها و افزایش قیمت حمل و نقل دانشجویی صورت گرفت.

افزایش وام اجاره بهای خوابگاه و تغذیه

این اعتراضات صنفی دانشجویی درحالی از اوایل آغاز سال تحصیلی شروع شده است که ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش هزینه اجاره بهای خوابگاه ها و تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داده و گفت: افزایش 20 درصدی اجاره بهای خوابگاه ها توسط هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان مصوب شده و به دانشگاه ها ابلاغ شده است و در زمینه تغذیه نیز 30 درصد افزایش در سطح غذاهای کم هزینه، پرهزینه و متوسط اضافه شده است و متوسط قیمت 650 تومان به 850 تومان افزایش یافته است که همین افزایش قیمت ها موجبات اعتراض دانشجویان را در برخی از دانشگاه ها به همراه داشته است.

نشر کارگری «ما»:«سرکوب» عامل اصلی یا یکی از عوامل رکود!؟

در مرداد ماه سال جاری نوشته‌ای با عنوان «موانع تشکل‌یابی کارگران ایران» با امضای «جمعی از کارگران تهران» به ایمیل نشر کارگری «ما» رسید و در وبلاگ «ما» منعکس شد. در این نوشته بخش‌های مهمی از مشکلات و مسائلی که در چنددهه‌ی گذشته مانع ایجاد تشکل‌های مستقل و واقعی کارگری بوده است به درستی شمرده شده و به اختصار بررسی شده است. این نوشته عامل سرکوب را به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین مانع سازمان‌یابی طبقه‌ی کارگر شناخته و استدلال‌هایی می‌آورد. اما به نظر می‌رسد در اهمیت عامل سرکوب تا اندازه‌ای اغراق شده است. «ما» در نوشته‌ی پیش‌رو به این نکته می‌پردازد که دست‌کم در سه دهه‌ی گذشته، با این که عامل سرکوب همیشه وجود داشته و شدت آن کم هم نبوده است اما فعالیت‌های کارگری در سطوح و شیوه‌های مختلف همواره وجود داشته است. به گفته‌ی دیگر سرکوب و دیکتاتوری علی‌رغم ایجاد سختی و کند کردن روند مبارزه و‌یا گاه حتا بطور موقت متوقف‌کردن آن، اما در مجموع نتوانسته مانع استمرار فعالیت‌های کارگری شود. طبقه‌ی کارگر و فعالان و دوست‌داران آن، اندیش‌مندان طبقه و سازمان‌های مدافع آن (دست‌کم خودشان خود را مدافع می‌دانند) در تمام این دوره کماکان فعال و در صحنه مبارزه حاضر بوده‌اند و هزینه‌های آن را نیز پرداخته و البته دست‌آوردهایی هر چند اندک هم داشته‌اند؛ نیاز به آوردن مصداق و شاهد نیست که طبقه‌ی کارگر، هر چند غیرهمبسته و در بیشتر موارد خودانگیخته، اما همیشه در عرصه‌ی مبارزات روزمره و مطالبات فوری و بی‌واسطه‌ی خود در صحنه حاضر بوده است. فعالان و پیشروان کارگری نیز همواره و گاه در کنار و گاه در بطن طبقه و مبارزات آن حاضر و مطابق با دیدگاه خود فعال بوده‌اند. فعالیت‌های این گروه گاه موثر و مفید، گاه کم‌اثر و غیرمفید و متاسفانه گاه به‌ندرت بازدارنده، اما به هر حال مشهود و قابل ارزیابی بوده است. اندیشمندان و سازمان‌های مدافع طبقه نیز هرچند بیشترین شمارشان پس از تحمل هزینه‌هایی چند مجبور به مهاجرت شده‌اند اما به هر حال هم در مهاجرت و هم پیش از آن در حوزه‌ی نظر و تئوری فعالیت‌های‌شان ادامه داشته است؛ گردهم‌آیی‌ها، پلنوم‌ها و کنگره‌ها برگزار شده، ادغام، وحدت، جدایی و انشعاب نیز ناگزیر اتفاق افتاده و اثرات آن هم مشهود بوده است و اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه و تحمل هزینه‌ها و سختی‌های بسیار متأسفانه در وضعیت موجود هستیم. وضعیتی که ناگزیر نبوده و شاید می‌توانست این‌گونه نباشد.

لینک متن کامل: http://ma-nashr.blogspot.fr/2014/10/blog-post_17.html

گفتگوی صمیمانه با مسوول نشریه پیام سندیکا به مناسبت چهارمین سال انتشار

گفتگوی زیر به پیشنهاد مسوول سایت سندیکای فلزکارمکانیک صورت گرفته که در آن عده ای از دوستان سندیکای کارگران فلزکارمکانیک پرسش های خود را مطرح نمودند. در این گفتگو مسوول سایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک، مسوول سایت معلم و کارگر، مسوول رادیو کوچه و یکی از فعالان سندیکای یونیسیون انگلیس ( اتحادیه کارمندان بخش عمومی ) شرکت دارند.

لینک متن کامل گفتگو: http://felezkar.com/1393/07/26/643/

اعتصاب گسترده قطاررانان درآلمان

افزایش پنج درصدی دستمزدها و کاهش ساعات کاری، درخواست اصلی اعتصابگران است.

اعتصاب گسترده رانندگان قطار در آلمان که از بامداد شنبه آغاز شد، موجب لغو حرکت صدها قطار و سرگردانی هزاران مسافر در شهرهای مختلف شده است.

به گزارش18اکتبریورونیوز،شرکت ملی راه آهن آلمان برای جایگزینی قطارها تلاش می کند اما تنها یک سوم قطارها تردد خواهند داشت و مسافران تنها دوازده ساعت زودتر اطلاع می یابند که قطارشان لغو شده یا نه.

به گفته اتحادیه رانندگان قطارهای سراسری آلمان، این اعتصاب تا صبح روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

بیست وششم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری27مهر1393

- تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی شرکت مهندسی و توسعه نفت مقابل سازمان بازرسی کل کشور

- مشکلات بازنشستگان صنعت فولادکماکان بقوت خودباقی است:

بدهی  20 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگان فولاد کشور ،بازنشستگان ذوب آهن اصفهان هر دو ماه یکبار حقوق ماهانه دریافت می کنند،عدم پرداخت هزینه‌های درمان بازنشستگان فولاد طی یکسال گذشته،.....

- عدم پرداخت 3ماه حقوق 200 کارگر کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد

- یکی از کارگران شهرداری لاهیجان:حقوق کارگران شهرداری را بدهید

- مرگ کارگر ۴۲ساله به علت سقوط از ارتفاع در مجتمع مس

- کشته وزخمی شدن 3کارگردرانفجار پالایشگاه فجربوشهر

درهمین رابطه:

* کاهش نیافتن فشار گاز هنگام تعمیر به مرگ کارگر انجامید/ پالایشگاه فجر نمی‌خواست از رکورد تولید جا بماند

* نقش وزارت نفت در حادثه کشته شدن کارگر پالایشگاه فجر

* ایمنی کارگران بازیچه رکورد زنی در تولید!

- مذاکره ی نماینده سندیکای کارگران فلزکار مکانیک با مسئول روابط بین الملل FIOM

- گزارش کوتاهی از تظاهرات برای افزایش دستمزد ها در لندن

- بهم ریختگی 50  ساعته در راه آهن- اعتصاب لوکوموتیو رانان آلمان

تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی شرکت مهندسی و توسعه نفت مقابل سازمان بازرسی کل کشور

جمعی از نیروهای متخصص شاغل در طرح آزادگان شمالی که از شرکت مهندسی و توسعه نفت اخراج شده‌اند در مقابل سازمان بازرسی کل کشور تجمع کردند. 

به گزارش 27مهرفارس،شرکت مهندسی و توسعه نفت 25 نفر از نیروهای متخصص که در طرح آزادگان شمالی مشغول به کار بودند را اخراج کرد.

جمعی از این اخراج شدگان صبح امروز در مقابل سازمان بازرسی کل کشور تجمع کردند که یکی از این افراد گفت: حدود یک ماه است مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به بهانه کوچک کردن شرکت 25 نفر از افراد متخصص را که در پروژه آزادگان شمالی مشغول به فعالیت بودند اخراج کرده است.

یکی از این معترضین گفت: تجمع‌کنندگان در قسمت های مالی،برنامه ریزی و دیگر بخش های این طرح مشغول به کار بودند که در تاریخ 30 شهرویورماه سال جاری قرارداد آنها به اتمام رسید اما با مجوزی که از سوی وزارت نفت صادر شد قرار بود به صورت ارکان ثالث و به دلیل نیاز شرکت دوباره مشغول به کار شوند.

وی افزود: از این جهت به ما اعلام شد 3 روز به مرخصی رفته و منتظر تماس تلفنی باشیم و  دوباره مشغول به فعالیت شویم.

این معترض خاطرنشان کرد: اسامی تمام اخراج شدگان در فهرست جذب مجدد قرار داشت و حتی اسامی ما در چارت سازمانی نیز وجود داشت ولی پس از مدتی متوجه شدیم که قصد اخراج کردن ما را به بهانه کوچک سازی شرکت داشتند و ما مدت یک ماه است که منتظر جذب مجدد و شروع به فعالیت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از اخراج، نامه های متعددی به مسئولان صنعت نفت نوشته و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم اما هیچ توجهی به درخواست ما نشد به همین دلیل مجبور شدیم در مقابل سازمان بازرسی کل کشور جمع شویم.

مشکلات بازنشستگان صنعت فولادکماکان بقوت خودباقی است:

بدهی  20 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگان فولاد کشور ،بازنشستگان ذوب آهن اصفهان هر دو ماه یکبار حقوق ماهانه دریافت می کنند،عدم پرداخت هزینه‌های درمان بازنشستگان فولاد طی یکسال گذشته،.....

به گزارش27مهرماین نیوز،نماینده بازنشستگان ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه هر دو ماه یکبار حقوق ماهانه دریافت می‌کنیم، افزود: بازنشستگان این صنعت با جمعیتی حدود 77 هزار نفر در 16 استان کشور هستند که البته بیشتر این تعداد در استان‌های اصفهان، خوزستان، کرمان و ... است.

نماینده بازنشستگان ذوب آهن اصفهان ادامه داد: زمانی بازنشستگان فولاد پس از نفت دومین جایگاه را در کشور به خود اختصاص داده بودند، اما امروزه از بازنشستگان دیگر مشاغل پایین‌تر هستند به طور مثال بازنشستگان نساجی به دلیل آنکه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند مستمری خود را دریافت می‌کنند، اما این گروه علیرغم آن همه تلاش طاقت فرسا در محیط‌های پر خطر در گرفتن مستمری خود دچار مشکل هستند.

اگر پولی برای پرداخت ندارید چرا معدن می‌خرید؟

احمدی خاطر نشان کرد: کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال جاری اقدام به خرید بخش عمده‌ای از معدن سنگ آهن شاهرود کرده است و باید از مدیر عامل آن پرسید که اگر پولی برای اعطای حقوق مستمری بگیران ندارید پس از کجا معدن می خرید!

وی با انتقاد از عدم پرداخت هزینه‌های درمان بازنشستگان فولاد از برج هفت سال 1392 تا کنون، یادآور شد: متاسفانه مدیریت این کارخانه بزرگ به مباحث خدماتی مصوب در مجمع عمومی خود نیز بی تفاوتی نشان داده است.

ارایه سه پیشنهاد صندوق بازنشستگان به دولت

نماینده بازنشستگان ذوب آهن اصفهان با اشاره به تشکیل صندوق بازنشستگان فولاد کشور در سال 1376 ادامه داد: مشکلات فعلی بازنشستگان فولاد به دلیل دو معضل خارج و داخل این صندوق باز می‌گردد.

احمدی درباره مشکل خارجی گفت: مجلس در سال 1390 و در بند 59 بودجه کشور و هم‌چنین در سال‌های 91 و 93 سازمان حسابرسی کل کشور میزان بدهی دولت به صندوق را مشخص کردند که این رقم بالغ بر 35 هزار میلیارد رسید.

وی با انتقاد از اینکه بخشی از این بدهی پرداخت شده، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مبالغ آن‌ را به میل خود برداشت کرده است، ادامه داد: حدود 20 هزار میلیارد دیگر دولت به صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور بدهکار است که باید ازطریق دادن سهام کارخانجات فولادی و معدنی به صندوق آن‌را جبران کند، چرا که طبق قانون باید از سود همین سهام مستمری‌ها داده شود.

نماینده بازنشستگان ذوب آهن اصفهان با اشاره به سه پیشنهاد این صندوق به دولت برای گرفتن طلب مذکور گفت: اولین پیشنهاد آن است که دولت بخشی از رقم 20 هزار میلیاردی را پرداخت کند تا صندوق هم بتواند به مدت یک سال بدهی‌های خود را تسویه کند و مابقی را نیز به صورت سهام پرداخت کند.

احمدی افزود: پیشنهاد دوم این است که تمامی سهام مورد بحث به دولت برگردانده شود و در عوض مجلس ردیفی در بودجه کشور باز کند تا از طریق خزانه پرداخت‌ها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اما پیشنهاد سوم این است که تمامی سهام به دولت بازگردانده شود و در عوض در قانون، درصد و عوارضی از فروش محصولات فولادی را برای پرداخت حقوق بازنشستگان این صنعت تعیین کند.

این فعال بازنشستگی فولاد خاطر نشان کرد: البته این طرح‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت معطل مانده است که نوبخت معاون اول رییس جمهور و هم‌چنین سه وزیر اقتصاد، صنعت و معدن و کار رفاه اجتماعی به طور جدی در آن وارد شوند.

احکام حقوقی به روز شود

احمدی درباره مشکلات درونی صندوق بازنشستگی فولاد کشور گفت: متاسفانه به دلیل بی توجهی مدیران این صندوق، هنوز احکام حقوقی بازنشستگان از سال 1391 تا کنون بر اساس تورم و هزینه‌ها بروز نشده است.

وی با بیان مثالی افزود: به فرض اگر شخصی دریافت حقوقی 700 هزار تومان در سال 1393 داشته باشد هنوز 500 هزار تومان دو سال قبل را و البته با دیرکرد دو ماهه دریافت می‌کند این امر در شان بازنشسته این صنعت بزرگ نیست.

عدم پرداخت 3ماه حقوق 200 کارگر کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد

پرداخت حقوق سه ماه گذشته ۲۰۰ کارگر کارخانه نخ پارسیلون، واقع در استان لرستان به دلیل آنچه کمبود منابع مالی خوانده می‌شود به تأخیر افتاده است.

به گزارش27مهرایلنا،کارخانه پارسیلون تولید کننده انواع نخ پلی استر در شهرستان خرم آباد حقوق کارگران خود را در ماه‌های تیر، مرداد و شهریو پرداخت نکرده است.

براساس این گزارش،همچنین حدود ۲۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه پارسیلون بعد از گذشت ۴ سال هنوز موفق به دریافت سنوات پایان کار و معوقات مزدی خود نشده‌اند.

این واحد تولید کننده الیاف نخ نایلون نخسین‌بار در سال ۸۲ سوی دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد و دقیقا مشکلات این واحد صنعتی بعد از واگذاری آغاز شد.

این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد.

این کارخانه در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

هم اکنون تولید روزانه در کارخانه پارسیلون به حداقل ۸ تن در روز رسیده است .این در حالیست که درسالهای ۸۲ و ۸۳ میزان تولید در این کارخانه به ۴۰ تن در روز می‌رسید.

باوجود آنکه کارفرما هر ماه مبلغی را بابت پرداخت بیمه از حقوق کارگران پارسیلون کسر می‌کند اما سهم بیمه‌ای خود را برای پرداخت حق بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران شهرداری لاهیجان:حقوق کارگران شهرداری را بدهید

من یکی از کارگران شهرداری لاهیجان هستم که 4 ماه حقوق نگرفته‌ام. اعتراض هم که می‌کنیم، به ما می‌گویند همین که هست؛ اگر ناراضی هستی، برو به سلامت.

اگر شهرداری حقوق می‌دهد، بعد از 5-4 ماه فقط حقوق یک ماه را پرداخت می‌کند که این حقوق ـ آن‌‌هم بعد از چند ماه ـ کفاف زندگی را نمی‌دهد.

منبع:لاهیک-27مهر

مرگ کارگر ۴۲ساله به علت سقوط از ارتفاع در مجتمع مس

کارگر 42 ساله حین کار به علت سقوط از ارتفاع در مجتمع مس سرچشمه جان باخت.

به گزارش 27مهرماین نیوز به نقل از معاونت اجتماعی پلیس رفسنجان، روز گذشته ،شخصی با مرکز فوریت های پلیس 110کلانتری 14 مس سرچشمه تماس گرفت و خبر سقوط کارگررا اعلام کرد.

بلافاصله موضوع به واحدهای امدادی و انتظامی گزارش شد و با حضور ماموران در محل مشخص شد ،کارگر 42 ساله در سنگ شکن سیلیس ِمجتمع مس سرچشمه از ارتفاع 12 متری در حال تعمیر سیم بکسل جرثقیل سقوط کرد و در دم جان باخت.

مجتمع مس سرچشمه در 55 کیلومتری رفسنجان واقع شده است.

کشته وزخمی شدن 3کارگردرانفجار پالایشگاه فجربوشهر

در پی وقوع انفجار لوله گاز در پالایشگاه فجر جم در استان بوشهر یک کارگر کشته و دو کارگر مصدوم شدند.

روز گذشته (شنبه ۲۶ مهر ماه) سه کارگر شاغل در یکی از شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه «فجر» درشهرستان جم واقع در استان بوشهر حین انجام تعمیرات به دلیل ترکیدگی لوله گاز از ارتفاع سقوط کردند.

بر اساس این گزارش؛ با سقوط این سه کارگر از ارتفاع یکی از کارگران به نام عبدالله استادی 35 ساله با ده سال سابقه کار در این پالایشگاه بر اثر ضربه مغزی در دم جان باخت اما دو کارگر دیگر با نام‌های حاتم زرافشان و سعادتی که دچار آسیب دیدگی شده‌ بودند به بیمارستان توحید در استان فارس (بیمارستان زیر مجموعه بهداشت درمان صنعت نفت) انتقال یافتند.

منابع خبری در بوشهر شرایط سلامت آقای زرافشان را وخیم گزارش کرده‌اند.

یک پایگاه خبری محلی در استان بوشهر درباره این حادثه گزارش داده است یکی از شیرهای اطمینان واحد پنجم پالایشگاه فجر جم که در روزهای اخیر دچار نشتی شده بود عامل این حادثه بوده است.

استان نیوز گزارش داده است که به دلیل وقوع این حادثه در ارتفاع، یک نفر از کارگران که فاقد کمربند ایمنی بوده با ضربه ناشی از عمل کردن شیر اطمینان سقوط می کند و همکار دیگر وی (زرافشان) به دلیل بستن کمربند اگر چه سقوط نمی‌کند اما دچار پارگی شکم و جراحات شدیدی می‌شود.

بنا بر گزارش این پایگاه خبری، حال نفر سوم «رو به بهبودی» گزارش شده است.

در عین حال پایگاه خبری اتحاد جنوب به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که «متاسفانه رکوردزنی پالایشگاه فرسوده فجر جم در گذر از مرز تولید روزانه 120 میلیون مترمکعب گاز، با قربانی شدن کارگران زحمتکش این پالایشگاه همراه است.»

درهمین رابطه:

کاهش نیافتن فشار گاز هنگام تعمیر به مرگ کارگر انجامید/ پالایشگاه فجر نمی‌خواست از رکورد تولید جا بماند

یک منبع خبری در پالایشگاه جم در مورد جزئیات این حادثه گفت: ‌ روز گذشته یکی از لوله‌های انتقال گاز در پالایشگاه جم دچار نشتی شد و سه کارگر به نام‌های «عبدالله ستاری»، «حاتم زرافشان» و «سعادتی» برای تعمیر آن در ارتفاع ۶ متری مشغول تعمیر آن شدند.

این کارگر با بیان این مطلب که فشار گار داخل لوله «۶۵ بار» بود توضیح داد برای درک بهتر لازم است بدانیم که فشار درون شلنگ‌های آب شتشوی اتوموبیل (کارواش‌) که قادر است پوست دست انسان را بشکافد فقط ۲۰ بار است.

وی در ادامه با بیان جزئیات حادثه گفت معمولا در این گونه مواقع فشار درون لوله را به صفر می‌رسانند و پس از تعمیر کامل و رفع نشتی، مجدد آن را به کار می‌اندازند اما در این مورد با توجه به اینکه گفته شده است پالایشگاه جم قرار است به رکود تولید گاز روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب برسد و برای اینکه تولید گاز متوقف نشود، فشار داخل لوله را تغییر ندادند و کارگران روی لوله گاز ناامن با فشار ۶۵ بار مشغول به کار شدند.

این منبع خبری خاطر نشان کرد با وجود خطراتی که این مسئله داشت مجوز ایمنی صادر شد مبنی بر اینکه اگر فشار گاز درون لوله به صفر نرسد، وضعیت کار روی آن از ایمنی برخوردار است و خطری کارگران را تهدید نمی‌کند.

به گفته این منبع آگاه در ادامه تعمیرات لوله و در نتیجه فشار گاز درون آن یک واشر فلزی شکسته شده و فشار گاز کارگران را از درون کمربندهای ایمنی که بسته بودند به بیرون پرت کرد.

این کارگر در ادامه و در مورد وضعیت همکاران صدمه دیده‌اش افزود در نتیجه این حادثه یکی از کارگران به نام «عبدالله ستاری» دچار ضربه مغزی و سوراخی کبد شد و دیروز عصر فوت کرد.

وی تصریح کرد پس از اعزام کارگران صدمه دیده به درمانگاه پالایشگاه، دکتر حاضر در درمانگاه به دلیل کمبود امکانات از پذیرش مصدومان حادثه خودداری کرد.

به گفته این منبع خبری، هم اکنون «حاتم زرافشان» مشکل حادی ندارد و در بیمارستان شهید رجایی اهواز بستری است و کارگر دیگر نیز دچار شکستگی پا شده است و در بیمارستان توحید واقع در پالایشگاه جم بستری است.

نقش وزارت نفت در حادثه کشته شدن کارگر پالایشگاه فجر

در حالیکه کارگران کم نکردن فشار گاز درون خط لوله را علت این حادثه می‌دانند اما مدیر عامل پالایشگاه مدعی است این کار بر اساس دستور العمل‌های جاری و مصوب وزارت نفت صورت گرفته است.

یک منبع خبری در پالایشگاه فجر جم علت بروز این حادثه را تغییر ندادن فشار گاز درون لوله و حفظ سطح تولید گاز دانست و اظهار کرد در حالیکه این پالایشگاه سعی دارد رکود تولید خود را به روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز برساند، کارگران مجبور بودند نشتی لوله گاز را در حالی تعمیر کنند که فشار گاز درون آن 65 بار بود و مسئولان پالایشگاه برای حفظ سطح تولید گاز، فشار درون لوله را کم نکردند.

از سوی دیگر «عبدالله نادری»، فرماندار جم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم بر این شائبه صحه گذاشت و در اولین واکنش به کشته شدن یک کارگر و مصدومیت دو کارگر دیگر گفت:  بروز این حادثه در روند تولید گاز تاثیری نداشته اشت.

پس از پیگیری خبرنگار ماو تماس با فرماندار جم، فرماندار این شهرستان، مدیر عامل پالایشگاه جم را فرد مطلع‌تر و مسئول تری در این زمینه معرفی کرد و حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد.

در پی تماس با آقای «فرهنگ»، مدیر عامل پالایشگاه جم، او ضمن اشاره به درج جزئیات واقعه در تارنمای شرکت پالایش گاز فجر جم و تلاش برای ریشه یابی علت حادثه، اظهار کرد علت این حادثه در دست بررسی است و طبیعی است که افرادی با استنباط شخصی خود برداشت‌های غلطی از این امر داشته باشند.

فرهنگ در واکنش به اظهارات شاهدان عینی از جزئیات حادثه، توضیح داد طبق دستور العمل‌های وزارت نفت، روش مرسوم و جاری به این گونه است که برای هر عملیاتی که روی خط لوله گاز صورت می‌گیرد فشار گاز درون آن کم نمی‌شود بلکه این عمل فقط شامل مجموعه خاصی از اقدامات مانند جوشکاری خط لوله است.

وی خاطر نشان کرد بر اساس دستور العمل‌های مذکور و بر پایه رویه معمول در پالایشگاه مجوز ایمنی لوله گاز و انجام عملیات تعمیر رفع نشتی روی آن صادر شد.

مدیر عامل پالایشگاه جم در ادامه افزود برای پیگیری بیشتر جزئیات و دلایل این حادثه روابط عمومی پالایشگاه جم آمادگی دارد اطلاعات لازم را در اخیتار رسانه‌ها قرار دهد تا ابهامات موجود نیز بر طرف شود.

اما در تماس با روابط عمومی پالایشگاه جم، مسئول این روایط عمومی نیز در اظهاری مشابه با مدیر عامل پالایشگاه، به درج جزئیات حادثه در تارنمای پالایشگاه اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات کارگران در مورد عدم کاستن فشار گاز درون لوله و ایمن نبودن آن، ضمن قطع کردن تماس از بیان هر گونه جوابی خودداری کرد.

لازم به ذکر است در خبری که تازنمای شرکت پالایش گاز فجر جم در این مورد درج کرده است فقط به کلیت حادثه و مرگ یک کارگر اشاره شده و به جزئیات دیگری از جمله علت بروز این حادثه پرداخته نشده است.

ایمنی کارگران بازیچه رکورد زنی در تولید!

یک کار‌شناس ایمنی و بهداشت کار در مناطق نفتی در واکنش به احتمال نقش رکوردزنی تولید گاز در بروز حادثه کشته شدن یک کارگر در پالایشگاه فجر جم گفت: بالابردن سرعت کار و بهره وری به منظور رکورد زنی در تولید موجب کاهش کیفیت ایمنی کارگران می‌شود.

شهرام غریب در این باره گفت: وقتی یک حد از تولید محصول هدف گذاری می‌شود و قرار است زود‌تر از زمان مقرر به آن دست بیابند فشار کاری بیشتری به کارگران وارد آمده و کیفیت کار آن‌ها از لحاظ بهداشتی افت می‌کند.

وی با بیان این مطلب که فشارهای فوق می‌تواند در نتیجه شرایط ویِژه اقتصادی مانند تحریم، کمبود و یا وجود تفکر غیر تخصصی در کار باشد اظهار داشت: وقتی از کارگری انتظار دارند در شرایط ثابت بهره وری کار خود، کار ۸ ساعت را در ۴ ساعت انجام دهد بهره‌وری تخصصی کار، کیفیت و راندمان روحی و جسمی او کاهش می‌یابد.

این کار‌شناس بهداشت کار افزود کارگری که شدت کار خود را افزایش می‌دهد تا به بهره وری مورد انتظار برسد نیازمند اوقات استراحت، مرخصی و امکانات رفاهی بیشتر است اما در اغلب موارد انتظار دارند کارگری با فراغت ثابت، محصول نهایی بیشتری را تولید کند و با شدت بیشتری کار کند.

غریب همچنین با اشاره به ویژگی فنی ابزارآلات و ماشین‌هایی که در فرایند تولید به کار گرفته می‌شود اضافه کرد دستگاه‌های مذکور معمولا طول عمر ثابتی دارند و این طول عمر عبارت از ساعت کاری است که آن‌ها به کار گرفته می‌شوند.

منبع:ایلنا-27مهر

مذاکره ی نماینده سندیکای کارگران فلزکار مکانیک با مسئول روابط بین الملل FIOM

صبح روز جمعه ۲۵ مهر ۹۳ در ساعت ۱۰:۳۰ صبح نامه ی دوستی و ارتباط سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در محل ساختمان سندیکای کارگران فلزکار ایتالیا FIOM به ” استفان ماروکا ” مسوول راوابط بین الملل این سندیکا داده شد.

در این جلسه شرایط فعالیت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک و دیگر سندیکاهای کارگری ایران برای رفیق کارگرمان استفان ماروکا توضیح داده شد.

مسوول راوابط بین الملل سندیکای فلزکارایتالیا نیز طی گفتگویی از پیشنهاد همکاری دوجانبه استقبال کرد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۲۶ مهر ۹۳

گزارش کوتاهی از تظاهرات برای افزایش دستمزد ها در لندن

دها هزار نفر از اعضای اتحادیه های کارگری انگلیس در مرکز لندن برای در اعتراض به عدم افزایش دستمزدها متناسب با نرخ تورم روز شنبه 18 اکتبر سال 2014 راهپیمایی کردند.

اعضای اتحادیه های کالج ها و دانشگاه ها، UCU ، یونایت Unite ، یونیسون،  Unison ، اتحادیه سراسری معلمان، NUT ، اتحادیه کارگران مخابرات، کالج سلطنتی پرستاران و انصاف خیابان های مرکزی لندن را در روز شنبه 18 اکتبر 2014 به تصاحب خود درآوردند. تعدادی از بازنشستگان و فعالان ضد سلاح های هسته ای هم در تظاهرات روز شنبه شرکت داشتند.

تظاهرات های مشابهی هم در گلاسگو و بلفاست در همین روز برای افزایش دستمزدها صورت گرفت.

بر طبق برآورد کنگره سراسری اتحادیه های کارگری انگلیس در حدود 90 هزار نفر در تظاهرات روز شنبه شرکت داشتند.

میانگین نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط دولت 2.5 درصد از 2008 تا سال 2014 بوده است. در ماه اکتبر اعضای اتحادیه آتش نشانی ها و دکتر های زایمان در اعتراض به یک در صد افزایش دستمزد در سال 2014 و سال های قبل اعتصاب کردند. 75 در صد اعضا اتحادیه کالج ها و دانشگاه ها نیز شش ماه قبل، بر علیه 0.7 درصد افزایش دستمزد، با وجود نرخ تورم رسمی 2.5 در صد، رای به اعتصاب روز 14 اکتبر را داده بودند اما به دلیل تمام شدن مدت شش ماه، این اعتصاب غیر قانونی اعلام شد و عملا در آخرین ساعات روز دوشنبه 13 اکتبر به اعضا اعلام شد که روز 14 اکتبر به جای اعتصاب به سر کارهایشان بروند.

سران اتحادیه یونیسون هم در برابر پیشنهاد افزایش دستمزدی بسیار ناچیز رضایت دادند و اعتصاب روز 14 را ملغی شده اعلام کردند.

بر طبق گزارش کنگره سراسری اتحادیه های کارگری انگلیس:

1-    از هر پنج نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند

2-6.1 از خانوار کارگری  در فقر زندگی می کنند

3-قرارداد های صفر ساعت یعنی در حقیقت کارگر بدون هیچ قراردادی با کافرما هر وقت که کارفرما نیاز به کارگر داشته باشد وی را برای کار فرا می خواند رو افزایش است

 

4-بحران هزینه زندگی معضل دیگری است که رشدی فزاینده دارد

5-   دستمزد ها در مقایسه با پنج سال پیش به نتاسب برخ تورم  هر هفته 40 پوند کاهش داشته است. اگر دستمزدها متناسب با نرخ تورم از سال 1988 تا سال 2014 افزایش داشت هر کارگری می بایست 100 پوند هر هفته بیشتر از آنچه اکنون دریافت می کند دشتمزد می گرفت

6-افزایش نابرابری در جامعه: در سال 1988 مدیران بالا رتبه بانک ها، سازمان دولتی و خصوصی بطور متوسط 45 مرتبه دستمزدشان بالاتر از متوسط دستمزد کارگران بود. در سال 2014 این تفاوت دستمزد به 185 بار بیشتر رسیده است. به عبارت دیگر اگر بطور متوسط دستمزد کارگری درهفته 200 پوند باشد دستمزد مدیر بالا رتبه مساوی است با 37000.

شدت کار نسبت به سال 2008 چند برابر شده است. شدت کار 50 درصد افزایش داشته  و کارگران  در برخی موارد ی با همان مدت زمانی 2008 دو برابر بیشتر کار می کنند اما دستمزد ها بسیار اندک افزایش پیدا کرده است. بنا بر آمارها از سال 2008 تا 2014 دستمزد ها 14 درصد کمتر ازمجموعه نرخ تورم 6 سال اخیر افزایش داشته است. به عبارت دیگر سطح دستمزد ها 14 درصد کاهش داشته داشته است.

اما از سوی دیگر در این روند سودهای کلان نصیب سرمایه داران شده است. فاصله طبقاتی هر روز بیشتر روز پیش افزایش می یابد و ثروتمدندان ثروتمند تر و فقرا فقیر تر می شوند.

با رشد نابرابری های اجتماعی و نارضایتی از وضعیت موجود، فعالین کارگری نا امید از اتحادیه های کارگری، به فکر راه کارهای دیگری برای مبارزه علیه نظام سرمایه داری هستند. اتحادیه ها اکنون اگرچه در برخی شعبه ها فعالند و به مشکلاتی نظیر تخلف کافرما، تبعیض های جنسی و ملیتی، شرایط کار، ایمنی کار و اجحافات مدیران می پردازند اما سران اتحادیه های کارگری در مقابل سیاست های سراسری دولت ها از جمله افزیش دستمزد ها و غیره در چند دهه اخیر ضعف بسیاری نشان داد ه و عملا بی خاصیت شده اند و شاید به جرات می توان گفت که خود به مانعی در مسیر رشد جنبش کارگری تبدیل شده اند.

در فقدان نیروی قدرتمند کمونیستی در نبرد علیه تهاجم نظام سرمایه داری به حداقل معیشت کارگران، تاخت و تازها در سراسر جهان به درجات مختلف به سطح معیشت کارگران ادامه دارد. این حملات نمی تواند بی پاسخ مانده، رشد نیروهای کارگری اما این بار نه از تشکلات رسمی و یا اتحادیه های به شدت بورکرات شده بلکه از طریق تشکل هایی خارج از بند و بست های اتحادیه ای می رود تا جان تازه ای گرفته ونظام سرمایه داری را با تمام توان به چالشی سرنوست ساز بکشد.

ستار رحمانی-19/0/2014

بهم ریختگی 50  ساعته در راه آهن- اعتصاب لوکوموتیو رانان آلمان

چند ساعت پس از اعتصاب رانندکان  راه آهن تنها 30% قطارهای راه دور به حرکت در آمدند. تعدادی از قطارهای راه نزدیک  در جاهایی که ضروری است بنا بگفته مسولان راه آهن در روزهای اعتصاب در رفت و آمد خواهند بود. همین طور قطارهای باربری. منظور آن است که یک سوم قطارها برابر مصوبات در روزهای اعتصاب در حرکت خواهند بود.

برای مسافران راه دور مسولان راه آهن در شهرهای هامبورگ ، برلین ، مونیخ و فرانکفورت  قطار بصورت هتل گذاشته اند.

بنا بگفته اتحادیه رانندگان راه آهن آلمان ،اعتصاب از صبح روز شنبه از ساعت 2 نیمه شب آغاز و تا ساعت 4 صبح روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. این در حالی است که قطارهای باربری از بعد از ظهر روز جمعه از حرکت باز ایستاده اند.

اتحادیه لوکوموتیو رانان قصد دارد با این اعتصاب راه آهن را در کل آلمان فلج نگه دارد.در حالیکه بنظر می رسید در آخرین دقایق عصر روز جمعه توافق برای شکستن اعتصاب ممکن خواهد بود، دبیر کل اتحادیه لوکوموتیورانان با اعتراضی تند به مسولین راه آهن بعنوان نمایشگرانی که قصد فرصت سوزی و نمایش برای دور زدن خواست اعتصابیون و شکستن اعتصاب  را دارند ،پیشنهاد آنان را برای به مذاکره نشستن غیر قابل قبول دانسته ؛برتداوم اعتصاب تاکید کرد.

طرح راه اهن آن بود که با دعوت از دیگر تشکلهای پرسنل راه آهن در کنار  اتحادیه لکوموتیورانان تحت عنوان اینکه اگر افزایش حقوق ودیگر خواست ها برای لکوموتیو رانان مطرح است این از مجموعه کارکنان راه آهن جدانیست و باید همه در یک ظرف تشکیلاتی مطرح شوند تا عملا خواست اتحادیه لکوموتیورانان را از طریق دور کردن همبستگی سایر بخش های پرسنل راه آهن و نیز افکار عمومی  از انان که در روزهای اعتصاب متقبل هزینه زیادی برای حمل و نقل می شوند .  دورزده ؛ اعتصاب را درهم بشکنند. و آنان را که ظرف سالهای گذشته از پیگیرترین اتحادیه در آلمان برای تحقق خواسته هایشان  بودند،از نفس بیاندازند.

آخرین پیشنهاد کارفرما برای توافق حول افزایش دستمزد 5% در سه نوبت برای سی( 30) ماه آتی ونیز دعوت از  دیگر گروه های کاری راه آهن در پای میزمذاکره بوده است . که اتحادیه رانندگان و کمک رانندگان لکوموتیو ها آنرا نپذیرفت. و دبیر اتحادیه آقای ویزلسکی با اعلام آنکه  ما اجازه نمیدهیم با ما لکوموتیورانان و سایر پرسنل راه آهن بعنوان اعضای درجه یک و درجه دو برخورد کنند.پیشنهاد راه اهن حتی قطره ای برروی سنگ داغ نیست.و اتحادیه در هر زمانی حتی آخر هفته نیز حاضر به مذاکره است.برخلاف نظر کارفرما زمان مذاکره هیچ ربطی به  روز مبارزاتشان  ندارد.

اتحادیه لکوموتیو رانان دراطلاعیه خود نوشت  :

 کارفرما در جلو خبرگزاریها خودش را خیلی باز برای مذاکره نشان میدهند.و اعلام میکنند سریعا و فوری حاضر به مذاکره هستند. اما مشکل آن است که بعد از چهار بار اعتصاب سخت ، انها هنوز میخواهند روی آن صحت بکنند که اتحادیه لکوموتیورانان چگونه با دیگر گروههای کاری راه آهن معامله خواهد کرد؟! رییس اتحادیه آقای ویزلسکی گفت: این صحبت خیلی شیک بسته بندی شده اما محتوی ندارد.. برای اتحادیه لوکوموتیورانان  مهم نیست که چگونه بلکه حول چه چیزی مذاکره باید بکند ! . ما پیشنهاد میکنیم محتوی مواردی که برای اعضای اتحادیه مهم است برای بحث مطرح شود این آن چیزی است که راه آهن نادیده میگیرد.

این در حالیست که قرارداد افزایش دستمزد کارگران و کارکنان راه آهن ماههاست جلویشان قرار دارد. چیزی که حول محدود کردن ساعت اضافی کارـ بهتر کردن شیفت کاری ـ 5% افزایش پایه حقوقی ؛ بهتر کردن قرارداد ساعت کاری . اکنون زمان آنست که راه آهن مدارک را قبول کند. آنان خودشان به اتحادیه لوکوموتیورانان تاکید کرده بودند که 51% از بیش از 37000 شاغلین (EVU  )  را در راه آهن سازماندهی کنند.

اتحادیه رانندگان لوکوموتیو  به همین دلیل بخش قطارهای مسافربری و باربری را به اعتصاب فراخواند.

دبیر اتحادیه لوکوموتیورانان از  راه آهن می خواهد با بلوکه کردن مذاکره و گذاشتن باراضافی بر دوش مشتریان خود، خودداری کند وبا  رویی گشاده با اتحادیه در مورد طرح پیشنهادی افزایش حقوق برای پرسنل  راه آهن صحبت کند. ویزلسکی گفت: “  کارفرما میداند ما آماده هستیم برای محتوی معامله و انعطاف بخرج دهیم . اما رویای آنان برای یکی کردن طرح طبقه بندی مشاغل لوکوموتیو رانان  با سایر پرسنل راه آهن برآورده نخواهد شد.

ضیا -19.10.2014

بیست وهفتم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری28مهر1393

- تهدید فعالان کارگری کارخانه نیشکر هفت تپه

- ابراهیم مددی: حداقل دستمزد کارگری باید تامین‌کننده هزینه خانوار چهارنفره بشود!

- جزئیات بسته پیشنهادی دولت برای تغییر قانون کار

- کارگران لوله و نورد صفا بار دیگر اعتصاب کردند

- سی وچهارروزازاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت!

مخالفت سهامداران کارخانه کاشی گیلانا با پرداخت دو ماه حقوق کارگران!

- ازسرگیری اعتصاب جمعی از کارگران پیمانی عسلویه پس از خلف وعده پیمانکار

- اعتصاب دو روزه کارگران کارخانه بسته بندی پارس قزوین

- پایمال شدن حقوق کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند ملاردتوسط کارفرمای قدرقدرت!؟

- تجمع اعتراضی کارگزاران شرکت مخابرات استان چهار محال و بختیاری مقابل استانداری

- تجمع جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش مقابل مجلس

- تجمع اعتراض آمیز ساکنان مسکن مهر در مقابل فرمانداری اسلام آبادغرب/ بازداشت 3نفر از تجمع کنندگان

- حذف نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی به دستور دولت

- جان باختن 3کارگرساختمانی در یک روز

- کشته وزخمی شدن 3کارگر بدنبال بارندگی شدید در شهرستان عباس آباد

- افت فشار گاز در هنگام تعمیر پالایشگاه فجر پس از کشته شدن یک کارگر

- ا عتصاب دو روزه خلبانان لوفت هانزا و لغو صدها پرواز

 تهدید فعالان کارگری کارخانه نیشکر هفت تپه

پس از پیگیری های فعالان کارگری نیشکر هفت تپه در رابطه با طبقه بندی مشاغل غیر قانونی  و شکست این طرح با پافشاری و اعتصاب کارگران ، 21 نفر از فعالان  کارگری نیشکر هفت تپه توسط حراست شرکت نیشکر هفت تپه تهدید به عدم استخدام  رسمی در کارخانه هفت تپه شدند. فعالان کارگری نیشکر هفت تپه نامه ای را به امضای کارگران رسانده اند که در آن به عضویت آقایان مهندس سواری رییس اداره آموزش و آقای مهندس کیارسی رییس اداره کشاورزی واحد شهدا در شورای اسلامی کارخانه اعتراض شده است. پس از این حرکت آقای زارع و آقای حنیفه فر روسای حراست کارخانه این فعالان را احضار کرده و به آنان متذکر شده است که پیگیری این نامه را متوقف کنند ، در غیر این صورت از استخدام رسمی این کارگران جلوگیری خواهد شد.قابل ذکر است بعضی ازاین کارگران از سال 1390 به بعد که با بازگشت به کارشان توسط اداره کار استان موافقت شد تا کنون به استخدام رسمی کارخانه درنیامده اند.

همچنین باخبر شدیم که 50 کارگر زوز مزد کارخانه که در اعتصاب قبلی با قول مدیریت منبی بر پرداخت حقوق آنان از اسفند تاشهریور سال جاری به تعهد خود عمل نکرده اند و این کارگران به نماینده گی 400 کارگر روزمزد ، دوباره اعتصاب کرده و درب ای کارخانه را در مقابل دیدگان حراست بسته اند و اجازه ورود و خروج به هیچ کس و هیچ چیز نمی دهند.این کارگران کشاورزی نی بُر می باید از اول آبان به بریدن نیشکر اقدام کنند.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

27 مهر 93

ابراهیم مددی: حداقل دستمزد کارگری باید تامین‌کننده هزینه خانوار چهارنفره بشود!

اصولا تعیین دستمزد در آیین‌نامه سازمان بین‌المللی کار، بر اساس تامین نیازمندی های یک خانوار کارگری در کشورهای عضو درخواست و تعیین شده است. برای تعیین دستمزد کارگری مطابق نرم هایی که وجود دارد؛ حداقل دستمزد بر پایه تعیین حداقل معیشت در نظر گرفته می شود. این درحالی است که درنظر گرفتن حداقل ها اجحاف در حق خانوارهای کارگری است و چرا باید همواره حداقل ها در مورد این قشر در نظر گرفته شود. در هر صورت اگر این اصل را مبنا قرار دهیم و بر اساس آنچه در قانون کار آمده است؛ گفته شده که حداقل دستمزد کارگری در کشور ما باید تامین کننده مخارج زندگی خانوار چهار نفره باشد. اما مطابق آماری که توسط بانک مرکزی و مراکز آمار و مراکز اقتصادی مستقل دیگر کشور اعلام می شود، رقم های اعلام شده از سوی وزارت کار طی 25 سال گذشته با این مبلغ اصلا تطابق ندارد و هر سال فاصله این رقم تعیین‌شده دستمزد از سوی وزارت کار با رقم واقعی در حال زیاد شدن است. به این ترتیب ملاحظه می کنید که شکاف طبقاتی افزونتر می‌شود. هم‌اکنون کارگران هم خواستار اجرای دستورالعمل سازمان بین‌المللی کار و ماده قانونی که در قانون پیش‌بینی شده است که حداقل دستمزد کارگری باید تامین‌کننده هزینه خانوار چهارنفره بشود، هستند. اخیرا سیاست‌های افزایش جمعیت و افزایش خانوار نیز در دستور کار قرار گرفته است و محدودیت‌هایی که سازمان تامین‌اجتماعی اعمال می کرد و در واقع تنها برای دو نفر خدمات بیمه ای ارائه می نمود، برداشته شد و بیشتر شده است. به‌گونه ای که  خودبه‌خود خانوار چهارنفره امروز تعدادش افزون شده است. در چنین شرایطی اگر قصد دارند که جمعیت هم افزایش یابد باید این دستمزد از مقداری که قبلا درنظر گرفته شده است، افزونتر شود. در شورای‌عالی کار که هرساله نمایندگان کارگری شورای اسلامی نیز در جلساتی که در این شورا برگزار می شود، حضور دارند، حق و حقوق کارگران کمتر اعمال می شود و معمولا تسلیم نظر وزیر کار و کارفرما  می شوند و این باعث شده که کارگران به حقوق مسلمشان در زمینه دستمزد و مزایا نرسند. کارگران ایران کاملا به این موضوع انتقاد دارند. به‌دلیل اینکه اجازه شکل گیری تشکلات کارگری واقعی را نمی دهند، شاهد تشکلات فرمایشی هستیم  و این موضوع بر کارگران هرساله تکرار می‌شود. البته شاهد تجمعات کارگری هم در این زمینه هستیم. بهتر این است که دست‌اندرکاران و تصمیم گیران اصلی بیش از این  به حقوق کارگران اهمیت دهند. البته اینکه بخواهند حداقل دستمزد کارگران در سال 94 را بر اساس تورم تعیین کنند، مغالطه‌آمیز است. چراکه قانونگذار گفته است حداقل دستمزد باید تامین‌کننده معیشت زندگی خانوار چهار نفره باشد و هرساله بر اساس تورم واقعی باید دستمزد اصلاح شود.

برگرفته ازراه مردم-28مهر

جزئیات بسته پیشنهادی دولت برای تغییر قانون کار

بدنبال اخبارروزهای گذشته نسبت به آغاز دور جدید تلاش‌ها در وزارت کار برای تغییر قانون کار به سود کارفرمایان تحت عنوان «ایجاد امنیت شغلی» ، امروز28مهرایلنا نسخه‌ای از الگوریتم پیشنهادی این وزارتخانه برای تغییر ۳ ماده حمایتی قانون کار را منتشرکرد.

این الگوریتم که تحت عنوان «طرح تامین امنیت شغلی کارگران» و «تامین امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان» طراحی شده است به امضای شماری از مقام‌های ارشد وزارت کار از جمله «حسن هفده‌تن» معاون روابط کار این وزارتخانه و شورای مشاوره سه جانبه ملی رسیده است.

طراحان این الگوریتم راهبرد اساسی خود را «سه جانبه‌گرایی» در تصمیم سازی‌های مهم و «برد» همه شرکای اجتماعی کار اعلام کرده و سپس مدعی شده‌اند دو هدف «تفویض فسخ قرارداد کار به کارفرما» و «تبدیل قرارداد کار موقت به دائم» را دنبال می‌کنند اما توضیح نداده‌اند وقتی قدرت فسخ قرارداد کار در اختیار کارفرما قرار بگیرد، تبدیل قرارداد «موقت» به «دائم» اساسا چه سودی به حال کارگران دارد.

این الگوریتم تغییر تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار، تغییر ماده ۲۷ این قانون و حذف تبصره‌هایش و تغییر تبصره ماده ۱۶۵ این قانون را پیشنهاد کرده اما در عین حال گفته است پیش شرط‌های اجرای تغییرات پیشنهادی‌اش «استقرار تدریجی نظام تامین اجتماعی» و «اصلاح ساختار اقتصادی کشور» است.

اصلاح تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار

اصلاحیه پیشنهادی تبصره‌ ۱ ماده ۷ قانون کار (آنطور که در الگوریتم وزارت کار آمده است) می‌گوید «انعقاد قراردادهای موقت صرفا در موارد خاصی که نوع و میزان آن به موجب آیین نامه‌هایی که به تصویب وزیر کار می‌رسد مجاز است».

همچنین اصلاحیه پیشنهادی تبصره ۲ این ماده قانونی صراحت دارد «در صورتی که مدتی در قرارداد کار ذکر نشود، در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد، قرارداد دائمی تلقی می‌شود و در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیر مستمر دارد، مدت قرارداد تا اتمام کار خواهد بود».

این در حالی است که تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار تاکید می‌کند «حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبهٔ غیرمستمر دارد، توسط وزارت کار تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید» و تبصره ۲ این ماده قانونی صراحت دارد «در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبهٔ مستمر دارد در صورتی که مدت قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود».

آنطور که از شواهد ماجرا بر می‌آید تغییرات پیشنهادی این الگوریتم برای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار بیشتر از آنکه تغییراتی بنیادین و اساسی باشد، «جا‌به‌جایی یکسری از عبارات» و «بازی با کلمات» است، چرا که اگر وزارت کار به وظیفه‌اش مبنی بر تهیه آیین نامه مشاغل موقت عمل کند، قرارداد‌های موقت کار - ۹۳ درصد قراردادهای موجود در بازار کار کشور به اذعان این وزارتخانه - به خودی خود برچیده می‌شوند و به تغییر قانون کار برای فراهم کردن به اصطلاح شرایط «برد» کارگران نیاز نیست.

اصلاح ماده ۲۷ قانون کار و حذف تبصره‌هایش

اصلاحیه پیشنهادی ماده ۲۷ قانون کار می‌گوید «هر‌گاه کارگری در انجام کار تقصیر کند، کارفرما می‌تواند با پرداخت مزایای پایان کار به نسبت هر سال سابقه کار، معادل یک ماه آخرین مزد، قرارداد کار را فسخ کند. صندوق بیمه بیکاری موظف است به محض دریافت تقاضای نیروی کار فسخ قرارداد شده، وی را مطابق آخرین مزد تحت پوشش بیمه بیکاری در آورد و همزمان با آموزش مهارت جدید، زمینه اشتغال وی را با معرفی به کارگاه جدید فراهم سازد».

تبصره جایگزین پیشنهادی (به جای تبصره ۱ و ۲) این ماده قانونی صراحت دارد «کارفرما می‌تواند به منظور مدیریت مطلوب کارگاه نسبت به تهیه آیین نامه انضباطی که ضوابط آن به تصویب وزارت کار خواهد رسید اقدام کند».

این در حالی است که ماده ۲۷ قانون کار می‌گوید «هر‌ گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض کند، کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان حق سنوات به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ کند. در واحدهایی که فاقد شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است. در هر مورد از موارد یادشده اگر مسأله با توافق حل نشد به هیأت تشخیص ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیأت حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف، قرارداد کار به حالت تعلیق در می‌آید».

تبصره ۱ این ماده قانونی تاکید می‌کند «کارگاه‌هایی که مشمول قانون شورای اسلامی کار نبوده و یا شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی در آن تشکیل نشده باشد یا فاقد نمایندهٔ کارگر باشند اعلام نظر مثبت هیأت تشخیص در فسخ قرارداد کار الزامی است» و تبصره ۲ صراحت دارد «موارد قصور و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها به موجب مقرراتی است که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار خواهد رسید».

اول آنکه طراحان این الگوریتم اشاره نکرده‌اند تشخیص «تقصیر» کارگر بر عهده کدام شخص یا نهاد قرار دارد. دوم آنکه نیاز کارفرما به اعلام نظر مثبت نهاد کارگری برای اخراج کارگر و ارجاع بررسی حکم اخراج به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف وزارت کار را حذف کرده و در عوض به معرفی سریع کارگر اخراج شده به صندوق بیمه بیکاری تاکید کرده‌اند.

اما گویا این میزان از افزایش اختیارات کارفرما برای اخراج کارگر کافی نبوده چرا که در تبصره پیشنهادی اعلام کرده‌اند کارفرما «می‌تواند» نسبت به تهیه آیین نامه انضباطی اقدام کند، یعنی اگر اقدام نکرد ایرادی بر او وارد نیست.

البته که مقام‌های ارشد وزارت کار با ارائه این پیشنهادات در پی فراهم کردن شرایط «برد» کارفرمایان هستند تا به اصطلاح امتیازهای قبلی خود به کارگران در اصلاحیه پیشنهادی تبصره‌های ماده ۷ را جبران کنند اما اشاره نکرده‌اند برچیده شدن قرارداد‌های موقت کار - بر فرض صداقت وزارت کار در عمل به این وظیفه - هنگامی که قدرت فسخ قرارداد کار به کارفرما سپرده شود چه معنایی دارد.

تغییر تبصره ماده ۱۶۵ قانون کار

اصلاحیه پیشنهادی تبصره ماده ۱۶۵ قانون کار در الگوریتم وزارت کار می‌گوید «در صورتی که کارفرما تمایل به بازگشت به کار کارگر نداشته باشد، می‌تواند با پرداخت خسارت اخراج معادل ۴۵ روز به ازای هر سال سابقه کار کارگر علاوه بر حق سنوات مذکور در این ماده اقدام به فسخ قرارداد کار کند».

این در حالی است که تبصره ماده ۱۶۵ قانون کار تاکید می‌کند «چنانچه کارگر نخواهد به واحد مربوطه بازگردد، کارفرما مکلف است که بر اساس سابقهٔ خدمت کارگر به نسبت هر سال ۴۵ روز مزد و حقوق به وی بپردازد».

با این تبصره پیشنهادی اگر کارگری از هیات‌های حل اختلاف حکم بازگشت به کار بگیرد، بدون موافقت کارفرما امکان بازگشت به کار نمی‌یابد. به نظر می‌رسد «خیال» طراحان این الگوریتم از «برد» کارفرمایان در ماده ۲۷ راحت نبوده است، برای همین به سراغ این ماده قانونی آمده‌اند تا کار را یکسره کنند.

دولت یازدهم و وزارت کارش اولین گروهی نیستند که برای تغییر این قانون کارخیز برداشتند. دولت احمدی‌نژاد هم برای فراهم کردن شرایط «برد» کارفرمایان قدم‌های جدی برداشته بود و حتی پیش نویس تغییر قانون کار را به مجلس فرستاد، پیش نویسی که اگر تصویب می‌شد فاتحه حقوق کار در ایران برای همیشه خوانده می‌شد.

اگر چه دولت یازدهم با ژستی متفاوت با دولت دهم مدعی‌شده‌ است اصلاحات پیشنهادی‌اش با مفاد مقاوله نامه‌های بین المللی «هم خوانی» دارد اما واضح است این طرح بر خلاف نامش تنها «امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان» را تامین می‌کند.

کارگران لوله و نورد صفا بار دیگر اعتصاب کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران لوله ونورد صفا بار دیگر دست به اعتصاب زدند

 

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران لوله و نورد صفا از روز شنبه 26 مهر ماه دست به اعتصاب زده اند

این کارگران 4 ماه حقوق طلب دارند و 14 ماه بیمه های تامین اجتماعی آنان واریز نگردیده و دفترچه های آنان تمدید اعتبار نمیشود که بابت حل این مسئله قبلا کارفرما در فرمانداری شهر ساوه با حضور فرماندار و نماینگان کارگر تعهداتی را جهت پرداخت حقوق های معوقه کارگران و تقسیط بدهی به تامین اجتماعی داده بود

در دو روز گذشته کارگران در محیط کارخانه تجمعاتی را در مقابل دفتر مدیریت برگزار کردند و کارفرما با نمایندگان کارگران به مذاکره پرداخت و قول داده بود که یک ماه از حقوق های معوقه کارگران را نهایتا تا سه شنبه و یا چهارشنبه همین هفته به حساب کارگران واریز نماید و نماینده تامین اجتماعی به میان کارگران آمده و از توافق این سازمان با کارفرمای شرکت خبر داده که ظرف 10 روز آینده مسئله تمدید دفترچه های کارگران حل خواهد شد

اما کارگران  با این وعده ها دست از اعتصاب خود برنداشتند و گفتند تا واریز حقوق اشان به سر کار خود برنمیگردند و اگر تا 10 روز دیگرمشکل دفترچه های بیمه تامین اجتماعی اشان حل نگردد ، دوبار به اعتصاب خود ادامه خواهند داد

در روز گذشته ، کارگران مانع خروج تولیدات شرکت نورد و لوله صفا  برای شرکت خاتم الاانبیا شدند و گفتند تا پرداخت حقوق اشان اجازه خروج هیچ محموله ایی را نخواهند داد

درضمن شرکت لوله و پروفیل ساوه نیز 5 ماه حقوق طلب دارند و از ماه تیر93 تا کنون بیمه های تامین اجتماعی کارگران واریز نگردیده است و کارفرما هیچ کدام از تعهداتی را که جهت پرداخت حقوق های معوقه متقبل شده بود را اجرا نکرده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران

28 مهر 93

سی وچهارروزازاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا گذشت!

مخالفت سهامداران کارخانه کاشی گیلانا با پرداخت دو ماه حقوق کارگران!

اولین جلسه بررسی وضعیت کارگران «کاشی گیلانا» در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان برگزار شد.

به گزارش28مهرایلنا،منابع خبری در کارخانه کاشی گیلانا اعلام کردند: در سی و چهارمین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، روز گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که با تصمیم شورای تامین شهرستان رودبار متولی رسیدگی به مشکلات این واحد تولیدی شده است جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت کارخانه و کارگرانش برگزار کرد.

او با بیان اینکه این جلسه با حضور ۴ نفر از سهام داران کارخانه (از ۷ سهامدار) به همراه معاون سازمان صنعت گیلان برگزار شد، افزود: همچنین به دعوت سازمان صنعت دو نفر از کارگران کاشی گیلانا به همراه مدیر تولید و حسابدار کارخانه در این جلسه حضور پیدا کردند.

به گفته این منبع خبری، حاضرین در جلسه، راهکارهای مختلفی را پیرامون احیاء کارخانه، معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگران، اقلام تولیدی و تامین مواد اولیه تولید مورد ارزیابی قرار دادند و حاضرین تصمیم گرفتند کارخانه به ازای پرداخت ۲ ماه حقوق ۱۶۰ کارگر، مجددا راه اندازی شود که مورد توافق سهام داران قرار نگرفت.

بر اساس این گزارش، مجموع مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته کاشی گیلانا، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است اما با این وجود سهام داران حاضر در جلسه دیروز با پرداخت ۱۰ درصد از مطالبات کارگران موافقت نکردند.

ظاهرا مواضع سهامداران، راه اندازی کارخانه بدون پرداخت مطالبات کارگران بوده است.

بر اساس این گزارش سهام داران عقیده دارند با پولی که از فروش ضایعات کارخانه، فروش ۲۵ هزار متر کاشی انبار شده و تجهیزات ناکار آمد کارخانه بدست می‌آورند شاید بتوانند ضمن پرداخت یک ماه حقوق و بخشی از بیمه کارگران، مقداری مواد اولیه را برای تولید تهیه کنند.

بنابهمین گزارش،منابع کارگری در کارخانه کاشی گیلانا  از نارضایتی کارگران از جلسه مذکور خبر داده‌اند.

ازسرگیری اعتصاب جمعی از کارگران پیمانی عسلویه پس از خلف وعده پیمانکار

به دنبال محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات معوقه جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۷ و ۱۸ عسلویه، تعدادی از این کارگران صبح امروز دست از کار کشیدند.

به گزارش28مهرایلنا،کارگران معترض که تعدادشان ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود در یکی از شرکت‌های پیمانکاری برق‌رسانی پروژه‌های در حال ساخت فازهای ۱۷ و ۱۸ به نام «گل صافر» مشغول به کارند.

برپایه این گزارش،مطابق وعده‌ای که در جریان اعتراض 22 مهرماه از سوی مسئولان به معترضان داده شده بود، قرار بود حقوق تیر و مرداد این کارگران امروز (دوشنبه ۲۷ مهرماه) پرداخت شود.

منابع کارگری حجم معوقات مزدی کارگران را نزدیک به ۴ ماه برآورد کرده‌اند و گفته‌اند: متوسط دریافتی ماهانه هر یک از کارگران معترض از ۹۰۰ تا یک میلیون تومان در ماه متغییر است.

اعتصاب دو روزه کارگران کارخانه بسته بندی پارس قزوین

کارگران کارخانه بسته بندی پارس قزوین هفته گذشته طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه (۲۴ و ۲۵ مهر ماه) در اعتراض به عدم دریافت مطالبات خود با خاموش کردن دستگاها، به مدت دو روز تولید را متوقف کرده بودند که با وعده مسئولان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی این اعتصاب موقتا خاتمه یافت.

حقوق شهریورماه۷۵ کارگر این کارخانه پس از خروج کارفرما از کشور پرداخت نشده است.

به گزارش28مهر ایلنا، کارگران این کارخانه که با قراردادهای یک ماهه مشغول به کارند،  همزمان با  تعویق یک ماه دستمزد، حق سنوات ۹ ماه سال گذشته و ۶ ماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

کارگران این واحد تولیدی همچنین خبر داده‌اند که به دلیل بدهی بانکی کارفرما، بخشی از اموال کارخانه توقیف شده است و به همین دلیل در تیر ماه سال جاری تمامی کارگران به مدت یک ماه به مرخصی اجباری فرستاده شدند.

کارگران زمان آغاز مشکلات کارخانه را از هنگام خروج مالک اصلی کارخانه از کشور اعلام کرده‌اند و گفتنداین کارخانه ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان در آمد دارد اما مسئولان کارخانه مرتبا از کمبود منابع مالی صحبت می‌کنند و می گویند تمامی درآمد کارخانه قانونا به حساب کارفرمای اصلی پرداخت می‌شود.

براساس این گزارش،در این واحد تولیدی با ۷۵ نیروی کار اکنون تشکل کارگری وجود ندارد و در اسفند ماه سال گذشته دو نفر از اعضای شورای اسلامی کار به نامهای «همتی» و «زرآبادی» به همراه ۱۶ کارگر دیگر به دلیل پی گیری مطالبات حقوقی بیش از ۳ ماهه خود و سایر همکارانشان از سوی کارفرما اخراج شده بودند.

همچنین از کارخانه «بسته بندی پارس» گزارش شده است که کارگران در آستانه بازنشستگی نیز در دریافت سنوات پایان خدمت‌شان دچار مشکل شده‌اند بطوری که از اردیبهشت‌ماه سال جاری تا کنون ۸ کارگر بدون دریافت سنوات بازنشسته شده‌اند و همین تعداد نیز تا پایان سال مشمول بازنشستگی خواهند شد.

پایمال شدن حقوق کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند ملاردتوسط کارفرمای قدرقدرت!؟

۸۰ نفر از کارگران دائمی کارخانه فولاد سازان فرآیند در شهرستان ملارد که با اقدام ناگهانی کارفرما در روز ۲۵ فروردین ماه به طرز توهین‌آمیزی اخراج شده بودند، با وجود شکایت در اداره کار و دریافت حکم بازگشت به کار و توقیف اموال، پس از گذشت ۷ ماه بدون حقوق بلاتکلیف‌اند.

به گزارش8مهرایلنا،میرولی حاجی‌زاده نماینده این  کارگران گفت: کارفرمای کارخانه فولاد سازان فرآیند برای رهایی از کارگران رسمی کارخانه و پرداخت نکردن مطالبات معوقه‌شان، از روز ۲۵ فروردین ماه، درهای کارخانه به روی کارگران رسمی و قرار دادی بست و از ورود آنان به کارخانه ممانعت کرد که در ‌‌‌نهایت کارگران ناچار شدند با طرح شکایت در اداره کار  ملارد برای بازگشت به کار خود اقدام کنند.

نماینده کارگران درباره نتایج شکایت به اداره کار گفت: با وجود آنکه اداره کار در اردیبهشت ماه برای کارگران اخراجی حکم بازگشت به کار صادر کرد اما کارفرما در مقابل این حکم مقاومت می‌کند و اجازه ادامه کار را به ما نمی‌دهد.

به گفته این کارگر، با وجود آنکه کارگران بابت حقوق معوقه حکم توقیف اموال کارخانه را به ارزش مالی ۳۷۰ میلیون تو‌مان دریافات کرده‌اند اما کارفرما با اعمال اعتراض به این حکم، مانع اجرای حکم می‌شود و از جانب دیگر به کارگرانی که پس از ماه‌ها زندگی بدون حقوقی در شرایط مالی سختی به سر می‌برند پیشنهاد پرداخت دو ماه از حقوق معوقه‌شان را در صورت انصراف از شکایت داده است و در مقابل اعتراض آنان می‌گوید «اگر به روش پیشنهادی من اعتراض دارید می‌توانید کفش آهنی بپوشید و بدنبال حق‌تان بدوید».

نماینده کارگران اخراجی با اشاره به سوابق ۱۰ تا ۱۸ ساله این کارگران، مطالبات معوقه کارگران را از آبان‌ماه سال گذشته ذکر کرد و با اشاره به هفت ماه بیکاری و تبعا عدم دریافت حقوق، مطالبات حقوقی کارگران را 11 ماه ذکر کرد.

حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بیمه‌ای کارگران فولاد سازان فرآیند پرداخت و گفت: همزمان با پرداخت نشدن حقوق از آبان ماه، بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده است و دفترچه‌های درمانی کارگران و خانواده هایشان تقریبا از ۷ ماه پیش فاقد اعتبار شده است.

وی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: بعد از تحمل هفت ماه بی‌پولی در نتیجه اخراج اجباری کارفرما، هنوز مقرری بیمه بیکاری کارگران به دلیل معوقات بیمه ای کارفرما به تامین اجتماعی برقرار نشده است.

این کارگر در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: آنچه کارگران از مسئولان می‌خواهند حفظ شغلشان ودریافت مطالباتشان است، اما مسئولان بجای حمایت از ۸۰ کارگر با سابقه که معاششان تهدید شده است مرتبا می‌گویند ما نمی‌توانیم به کارفرمای بخش خصوصی که کارآفرین است فشار وارد کنیم.

تجمع اعتراضی کارگزاران شرکت مخابرات استان چهار محال و بختیاری مقابل استانداری

روز 27مهرحدود 200نفر از کارگران شرکت مخابرات استان چهار محال و بختیاری با حضور و تجمع مقابل درب اصلی استانداری چهار محال و بختیاری خواستار اجرای قانون کار سازمان تامین اجتماعی شدند

شرکت مخابرات علاوه بر اینکه حق بیمه کارگزاران مخابرات روستایی را پرداخت نمی کند، در نظر دارد قراردادی با آنها ببندد که در آن دو ساعت در روز به کار اشتغال داشته باشند.

 به گزارش 28مهرقدس این تعداد کار کنان شرکت مخابرات استان  اجرای قانون کار و مصوبه مجلس در خصوص پرداخت حق بیمه از سوی شرکت مخابرات چهارمحال وبختیاری را مورد تاکید قرار دادند.

آنان حذف پیمانکاران، انعقاد قرارداد مستقیم مخابرات باکارگزاران، تداوم بیمه و ایجاد امنیت شغلی را از خواسته های خود اعلام و از مسوولان استان پیگری این موارد را خواستار شدند.

یکی ازکارگزاران مخابرات روستایی استان چهارمحال وبختیاری که خود را ذبیح الله مهدوی معرفی کرد، در همین خصوص گفت: برای تحقق خواسته های ما امروز با مدیرعامل شرکت مخابرات استان مذاکراتی انجام شد، ولی خواسته های کارگزاران محقق نشد.

ویادامه داد: شرکت مخابرات استان از کارگزاران انتظار دارد با شرکت و پیمانکار ثالث قرارداد امضاء کنیم و کارگزاران با این شیوه قرارداد موافق نیستند.

یکی دیگر از کارگزاران که خود را مجید موسوی معرفی کرد نیز گفت:بیش از 25 سال برای مخابرات کار کرده ام و در این مدت خودم ، حق بیمه را واریز کرده ام و اکنون بیش از 11ماه است که حقوقی از مخابرات دریافت نکرده ام.

وی با بیان مشکلات درمانی خود، اضافه کرد:به دلیل اینکه قرارداد ما تمدید نشده، نتوانسته ام بیمه خود را واریز کنم و برای تامین هزینه های درمانی خانواده با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنم.

یکی دیگر از کارگزاران مخابرات روستایی گفت: شرکت مخابرات علاوه بر اینکه حق بیمه کارگزاران مخابرات روستایی را پرداخت نمی کند، در نظر دارد قراردادی با آنها ببندد که در آن دو ساعت در روز به کار اشتغال داشته باشند.

اکثر کارگزاران مراجعه کننده به استانداری مدعی شدند که سابقه کاری آنان بین 5 تا 29سال است اما ماهانه مبلغ کمی به عنوان حقوق دریافت می کنند و با وجود مصوبه مجلس مبنی بر اینکه از دی ماه سال 88 باید از سوی مخابرات بیمه می شدند، حق بیمه ای برای آنان پرداخت نشده است.

کارگزاران مخابرات روستایی لغو قرارداد با شرکت های پیمانکاری و واسطه ای را خواستار شدند.

شایان ذکر است مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری در نشستی با نمایندگان کارگزاران مخابرات روستایی مراجعه کننده به استانداری شرکت و پس از شنیدن خواسته های آنان نسبت به پیگیری مطالبات آنان از شرکت مخابرات استان قول مساعد داد.

گفتنی است در بهمن ماه سال 88 قانون بیمه کارگزاران مخابرات روستایی از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد.

در ماده واحده این قانون آمده است: دولت مکلف است ضمن درج در بودجه سال 1389 کل کشور، حق بیمه کلیه کارگزاران مخابرات روستایی (از هر نوع بیمه) را براساس دوره کارگزاری، نسبت به سنوات کارکرد آ نان که بابت آنها بیمه پرداخت نشده، بر مبنای سهم کارفرما و صرفاً بابت حق بیمه از محل بودجه سال 1389 کشور و حداکثر تا پایان سال مذکور پرداخت کند.

این پرداخت مشمول جریمه تاخیر نمی شود و از هر نوع جریمه معاف است و هر نوع پرداخت بابت خدمات این کارگزاران بعد از واگذاری در بورس بر عهده شرکت طرف قرارداد با کارگزاران است.

تجمع جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای نظام جامع هماهنگ پرداخت حقوق به این قشر از جامعه شدند.

به گزارش خبرگزاری مجلس، جمعی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش امروز دوشنبه (28 مهر) با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم اجرای نظام جامع هماهنگ پرداخت حقوق مصوب سال 86 به بازنشستگان آموزش و پرورش اعتراض کردند.

 

به گفته یکی از بازنشستگان این وزارتخانه قانون نظام جامع هماهنگ پرداخت حقوق و مزایا مصوب سال 86 تاکید دارد که حقوق افراد باید براساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند این درحالی است که این قانون پس از گذشت 7 سال درمورد بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی نشده است.

همچنین به گفته یکی دیگر از تجمع کنندگان  بیمه طلایی بازنشستگان آموزش و پرورش تنها در مواردی که نیاز به بستری در بیمارستان باشد کارایی داشته و بازنشستگان ناچار هستند که هزینه های درمانی را خود بپردازند.

تجمع اعتراض آمیز ساکنان مسکن مهر در مقابل فرمانداری اسلام آبادغرب/ بازداشت 3نفر از تجمع کنندگان

صبح روزیکشنبه 27 مهرماه، بالغ بر 50نفر از متقاضیان و ساکنان مسکن مهر شهرستان اسلام آباد غرب در اعتراض به عدم توجه مسئولین به مطالباتشان، در مقابل فرمانداری اسلام آباد غرب تجمع کردند.

به گزارش 27مهراسلام آبادخبر، ماجرا از این قرار است که صبح یکشنبه جمعی از اهالی مسکن مهر اسلام آبادغرب در اعتراض به عدم توجه مسئولین به مطالباتشان راهی اداره تعاون شهرستان می شوندکه پس از جواب نگرفتن از این اداره ،جمعی از این جمعیت راهی فرمانداری اسلام آبادغرب شدند و با تجمع در مقابل فرمانداری اسلام آباد غرب، نسبت به وضعیت واحد های مسکونی مسکن مهر خود معترض گردیدند.

 معترضین دسته جمعی خواستار ملاقات با فرماندار و رسیدگی به مشکل آنها می باشند که با مخالفت ماموران انتظامی حراست فرمانداری مواجه می شوند و در این بین ضمن هماهنگی با مقام قضائی،3نفر از تجمع کنندگان بازداشت می شوند.

 لذا این قائله با دخالت فرماندار به پایان می رسد و کلیه معترضین برای بیان درخواست های خود به سالن اجتماعات فرمانداری هدایت می شوند.

معترضین و ساکنان مسکن مهر شهرستان اسلام آبادغرب ابراز داشتندکه مشکلات فراوانی دارند و متاسفانه  با وصف اینکه پول و هزینه خدمات از آنها گرفته شده ولی مسئولین امر به خواسته های آنها بی توجه هستند و در جهت رفع مشکل مردم هیچ اقدامی نکرده اند و فرمانداری هم با  قصور کنندگان برخورد نکرده است ، لذا مجبور به تجمع در این مکان شدیم تا حرف خود را به مسئولین و نماینده دولت برسانیم .

 معترضین از عمده ترین مطالبات خود را ، نداشتن راه دسترسی و ارتباطی مناسب و عدم گازکشی در بلوک های محل سکونت با وجود فرارسیدن فصل سرما ، کمبود فشار آب و … عنوان کردند.

 فرماندار شهرستان ضمن احضار مدیران ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی،گاز،اتاق اصناف و مسئول اتحادیه مسکن مهر بند به بند مسائل و مشکلات اهالی ساکن در این پروژه را مورد بررسی و بر رفع بموقع مشکلات تاکید نمود.

حذف نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی به دستور دولت

مجری برنامه زنده تلویزیونی پایش در ابتدای برنامه دیشب، در مورد عدم نمایش نظرسنجی هفته گذشته این برنامه توضیحاتی داد.

به گزارش 28مهرمهر، مرتضی حیدری مجری برنامه زنده تلویزیونی پایش شبکه اول سیما در ابتدای برنامه شب گذشته، در مورد عدم نمایش نظرسنجی هفته گذشته این برنامه توضیحاتی داد.

حیدری گفت: ما در برنامه هفته گذشته چند ساعت قبل از برنامه ، سئوال نظرسنجی این برنامه را برای اخذ نظر مردم منتشر کردیم و بحث‌های زیادی در مورد این سئوال بین بینندگان در گرفته بود اما با شروع برنامه و با درخواست دولت ، سئوال نظرسنجی را حذف و آن را نمایش ندادیم.

سئوال نظرسنجی این برنامه که به دستور دولت حذف شده بود، به این شرح است: آیا شما کاهش نرخ بیکاری در ماه‌های اخیر را احساس کردید ؟ در مدت زمانی که این سئوال نظرسنجی پخش می شد و قبل از فشار دولت برای حذف آن ، حدود 60 درصد از شرکت کنندگان گزینه خیر و 40 درصد گزینه بله را انتخاب کرده بودند.

جان باختن 3کارگرساختمانی در یک روز

رسانه‌ها از کشته شدن سه کارگر ساختمانی در سه استان کشور در روز یکشنبه 27 مهرماه خبر داده‌اند.

به گزارش28مهر ایلنا، هرچند این اخبار بیانگر تمامی حوادث منجر به فوت کارگران ساختمانی در طول روز گذشته نیست و صرفا بر اساس تصادف به سطح رسانه‌ها راه یافته‌اند، اما می‌تواند نشان دهنده بخشی از فاجعه جاری کارگران ساختمانی باشد که این روزها حمایت حداقلی بیمه از ایشان نیز توسط مجلس متوقف شده است.

مرگ کارگر ۱۶ ساله

یک کارگر نوجوان مشهدی که روز یکشنبه در حال بازسازی منزلی قدیمی بود بدلیل تخریب غیر اصولی دیوار جان خود را از دست داد.

مدیر حوزه ۳ سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص این حادثه گفت: دو کارگر ۱۶ و ۳۰ ساله در حال تخریب دیوار میانی یک واحد مسکونی دو طبقه در بولوار جمهوری اسلامی بودند که به علت عدم رعایت اصول ایمنی دیواری به ارتفاع ۴ متر و عرض ۲ متر بر روی کارگر ۱۶ ساله فرو می‌ریزد و باعث مرگ او می‌شود.

مرگ زیر آوار

ظهر روز گذشته یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش آوار در بلوار شهید کریمی استان قم جان باخت.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی قم  درباره حادثه دیروز گفت: با اعلام این حادثه به آتش نشانی قم، نیروهای ایستگاه های شش و 10 آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: ماموران آتش نشانی پس از عملیات آواربرداری جسد این کارگر اتبعه افغانستان را از زیر آوار بیرون کشیده و وی را به آرامگاه بهشت معصومه قم انتقال دادند.

مرگ بر اثر سقوط

حوالی ساعت ۲۲ شب گذشته یک کارگر بر اثر سقوط از طبقه هفتم پاساژ «لالهزاری گرگان» جان باخت.

به گزارش آتش‌نشانی گرگان، این کارگر ساختمانی که «ابراهیم تجری» نام دارد به دلیل غیراستاندارد بودن آسانسور محل واقعه جان باخته است.

براساس این گزارش، به دلیل استقرار یک رستوران در این پاساژ و فقدان موافقت ساکنان پاساژ با استفاده از دو آسانسور اصلی پاساژ در این مکان، مجموعه به ایجاد یک مسیر بالابر در مسیر مستقیم همکف به طبقه هفت روی آورده بود و اقدام به راهاندازی این آسانسور ناامن و غیراستاندارد کرده بود.

براساس گزارش آتش‌نشانی گرگان، آسانسور مورد نظر ویژگی مناسب یک آسانسور را نداشته، بلکه تنها یک بالابر بوده و عامل اصلی این اتفاق ناگوار نیز بیتوجهی به موضوع ایمنی و استاندارد در نصب و راهاندازی آن بوده است.

کشته وزخمی شدن 3کارگر بدنبال بارندگی شدید در شهرستان عباس آباد

بارندگی شدید در شهرستان عباس آباد و ورود سیلاب به یک واحد قدیمی و فرسوده باعث ریزش آن و کشته وزخمی شدن 3کارگرشد.

به گزارش28مهرایرنا،سیدامیر حسینی جو روز دوشنبه گفت: این افراد به عنوان کارگران ساختمانی در محدوده ساحلی شهر 'سلمانشهر' از توابع این شهرستان اقامت داشتند که به دلیل بارندگی شدید ، آبگرفتگی و قدیمی و فرسوده بودن این بنای مسکونی و فرو ریختن سقف آن، یک نفر آنها کشته و دو نفر مصدوم شدند.

 

بارندگی همراه با وزش باید شدید که از روز گذشته در مازندران به ویژه غرب این استان آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، سبب آبگرفتگی در معابر، واحدهای آموزشی و مسکونی و بسته شدن مسیرهای ارتباطی برخی از راه های ارتباطی شد.

همچنین بارندگی شدید تمامی مدارس غرب مازندران را نیز به تعطیلی کشاند.

فرماندارعباس آباد، علت کشته و زخمی شدن این افراد در این واحد مسکونی را فرسوده بودن دانست و گفت : طبق بازدید های به عمل آمده ساختمانی که این افراد در آن اقامت داشتند فرسوده بوده و از این که با بروز هر حوادث غیرمترقبه بعدی تخریب می شد، دور از انتظار نبود.

حسینی جو افزود : هم اینک افراد مصدوم به بیمارستان تنکابن انتقال داده شده اند و حال عمومی آنان از سوی پزشکان معالج خوب گزارش شده است.

افت فشار گاز در هنگام تعمیر پالایشگاه فجر پس از کشته شدن یک کارگر

پس از آنکه در جریان حادثه روز شنبه سه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم به دلیل بالا بودن فشار گاز داخل لوله کشته و مجروح شدند، مدیران این پالایشگاه گازی با پایین آوردن فشار گاز داخل لوله‌ دارای نشتی در هنگام تعمیرات موافقت کردند.

به گزارش28مهرایلنا،امروز مراسم خاکسپاری «عبدالـله استادی»، کارگری که بر اثر حادثه روز 26 مهرماه در پالایشگاه گازی فجر جم جان باخت در حالی برگزار شد که منابع کارگری دلیل اصلی این حادثه را رعایت نشدن ایمنی کارگران به دلیل تلاش این پالایشگاه برای جا نماندن از رکورد تولید گاز گزارش کرده‌اند. در همین رابطه از پالایشگاه فجر جم گزارش می‌رسد که به دنبال حادثه روز شنبه، فشار گاز داخل لوله دارای نشتی برای مدت حداکثر یک ساعت از ۶۵ واحد به ۲۰ واحد کاهش یافت تا کارگران تعمیرکار جایگزین بتوانند عملیات نیمه تمام بازسازی را به اتمام برسانند. کارگران معتقدند اگر این کاهش فشار گاز طبق اصول اولیه ایمنی در روز شنبه اتفاق می‌افتاد، چنین حادثه‌ای هرگز رخ نمی‌داد.

منابع کارگری می‌گویند پس از آنکه در جریان حادثه روز شنبه سه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم به دلیل بالا بودن فشار گاز داخل لوله کشته و مجروح شدند، مدیران این پالایشگاه گازی با پایین آوردن فشار گاز داخل لوله‌ دارای نشتی در هنگام تعمیرات موافقت کردند.

کارگران پیش از این در خصوص علت بروز این حادثه گفته بودند: به دلیل تاکیدی که مدیریت پالایشگاه گاز فجر جم بر حفظ رکورد تولید روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز داشتند، در روز حادثه برای انجام عملیات برطرف کردن نشتی لوله، اجازه کاهش فشار گاز داخل لوله داده نشد و ‌‌در نهایت سه کارگر تعمیرکار حین انجام عملیات بازسازی و تعمیرات درچار حادثه شدند که یکی از آنان جان باخت.

حادثه کشته و زخمی شدن سه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم در حالی است که برابر مطالب منتشر شده در پایگاه اینترنتی این پالایشگاه، تابستان امسال از واحد ایمنی و بهداشت (H. S. E)  پالایشگاه فجر جم به عنوان واحد برگزیده تقدیر شده بود.

همچنین موضوع مخالفت مدیریت پالایشگاه گازی فجر جم (به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های وزارت نفت)، با کاستن از فشار گاز موجود در لوله معیوب از آن جهت حیث حائز اهمیت است که به موجب فصل چهارم قانون کار، نماینده وزارت نفت به عنوان یکی از اعضای شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در تدوین آیین نامه‌های ویژه محیط‌های صنعتی نفتی حضور دارد.

در همین رابطه یکی از اعضای شورای عالی حفاظت فنی که نخواست نامش فاش شود، در توضیح الزامی بودن اجرای آیین نامه‌های این شورا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی گفت: مطابق ماده ۸۶ قانون کار، معاون وزارت نفت یکی از اعضای این شورای عالی ست و برابر قانون تمامی مصوبات این شورا پیش از ابلاغ به تایید همه امضا می‌رسد.

وی ادامه داد: با این حال اینطور احساس می‌شود که وزارت نفت خود را چندان ملزم به رعایت مصوبات این شورای عالی نمی‌داند و در مواردی اجرای آیین نامه‌های مصوب خود را بر آیین نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی مقدم می‌داند، بطوری که چندی قبل آیین نامه جدید شرایط کار بر روی ارتفاع بر اساس استاندارهای روز دنیا در این شورای تصویب و ابلاغ شد اما هنوز مشاهده می‌کنیم که وزارت نفر مطابق آیین نامه مصوب خود استاندارهای ایمنی کار در روی ارتفاع را تعریف کرده است.

این مقام مطلع در عین حال تاکید کرد: با توجه به متنوع بودن قوانین استخدامی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، وزارت نفت می‌تواند در مورد کارگرانی که شرایط استخدامی آن‌ها تابع قانون کار نیست آیین نامه‌های مورد تایید خود را اجرا کند اما بدون شک این وزارت خانه در مورد تامین ایمنی کارگران مشمول قانون کار مزلم است تا مطابق آیین نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی رفتار کند.

ا عتصاب دو روزه خلبانان لوفت هانزا و لغو صدها پرواز

خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت هانزای آلمان، اعتصاب دو روزه ای را از ساعت یک بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی، آغاز کردند.

به گزارش20اکتبریورونیوز،این اعتصاب که هشتمین اعتصاب کارکنان این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی محسوب می شود، باعث لغو 1450 پرواز و سرگردانی 200 هزار مسافر شده است.

 

یکی از آنها می گوید: “من کار می کنم و امشب می بایست به برلین باز می گشتم. ما دیروز همه برنامه مان را تغییر دادیم تا با قطار برگردیم. ما ساعت یازده شب به فرانکفورت می رسیم و آنجا هم حتما روز سختی را خواهیم داشت. صبر من حد و اندازه ای دارد.”

دیگری هم می گوید: “واقعا این کار آنها آزاردهنده است. من هیچ احساس همدردی نسبت به آنها ندارم و اصلا نمی فهمم چرا مسافران باید هزینه آن را بپردازند.”

این اعتصاب “جرمن وینگز“، شرکت ارزان قیمت وابسته به لوفت هانزا را در بر نمی گیرد.

سندیکاهای لوفت هانزا خواهان باقی ماندن شرایط کنونی بازنشستگی خلبانان این شرکت هستند که به آنها امکان می دهد در سن 55 سالگی و با دریافت 60 درصد از حقوقشان بازنشسته شوند.

بیست وهشتم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری29مهر1393

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تلاش برای اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار

- تجمع کارگران و بازنشستگان نساجی مازندران مقابل استانداری

- تجمعات اعتراضی ۷۰۰ کارگر مخابرات روستایی مقابل ساختمان مجلس ومخابرات!

- معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس تجمع کردند

- جمعی از کارگران کارخانه زر تهدید به اخراج شدند

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا35روزه شد!

- ضعف وزارت نفت در اجرای آیین‌نامه‌های ایمنی!

- مدیران نفت و گاز «ایمنی» را سد راه تولید می‌بینند

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تلاش برای اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار

بدنبال عقیم ماندن لایحه "حمایت از تولید" که در آن امنیت شغلی ما کارگران نشانه رفته بود اینبار دولت تدبیر و امید با جدیت تمام و مصممانه تر از دولتهای پیشین در پی ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار است. تلاش برای اعمال این تغییرات ضد کارگری در قانون کار در حالی صورت میگیرد که طبقه کارگر ایران در طول 35 سال گذشته در بدترین وضعیت معیشتی و شرایط کار و زیست قرار دارد. چنین رویکردی از سوی دولت روحانی که با ژست دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد بیش از پیش بیانگر این است که تدبیر و امید در این دولت، نه تدبیر و امیدی برای زندگی و معیشت ما کارگران و توده های زحمتکش مردم، بلکه تدبیر و امیدی برای نظم موجود  جهت سر ریز کردن تمام بار بحران اقتصادی کشور بر دوش طبقه کارگر و فراهم کردن شرایط لازم برای راه اندازی بی سابقه ترین شکلی از چپاول و غارت از دسترنج ما کارگران بوده است.

ایجاد تغییر در ماده های 7 ، 27 و 165 قانون کار با هدف از بین بردن آخرین ذره های امنیت شغلی و جلوگیری از بروز هر گونه اعتراضی از سوی ما کارگران در یک  شکل  قانونیت یافته صورت میگیرد و شرایط لازم را به عریان ترین شکلی برای تحمیل برده وار ترین شرایط بر ما کارگران مهیا میکند. به همین دلیل نیز وزارت کار فقط با انتشار نسخه سانسور شده ای از آن در خبرگزاری ایلنا در تلاش است تا با محدود کردن تشریح و نقد این تغییرات در دایره تشکلهای دست ساز حکومتی، موفق به لاپوشانی عمق و دامنه ماهیت به غایت ضد کارگری این تغییرات در قانون کار  و اعمال  و پیشبرد آن شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن اعمال سانسور در انتشار کامل تغییرات صورت گرفته در ماده های 7 ، 27 و 165 قانون کار،  بر انتشار نسخه کامل آن در رسانه های عمومی پای می فشارد و بدینوسیله ضمن اعلام اعتراض شدید نسبت به اعمال هر گونه تغییرات ضد کارگری در قانون کار، عموم کارگران در سراسر کشور را به هوشیاری و هماهنگی در یک بعد سراسری جهت اعتراض به بسته پیشنهادی دولت برای تغییر قانون کار فرا میخواند.

زنده باد اعتراض و اتحاد و همبستگی سراسری کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 29 مهر ماه 1393

تجمع کارگران و بازنشستگان نساجی مازندران مقابل استانداری

صبح امروز جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در پرداخت مطالباتشان عنوان می‌کنند در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند.

کارگر نساجی مازندران با بیان اینکه همه مسئولان دولتی به دنبال مطالبات خود هستند و کسی به فکر کارگران نیست، در ادامه درباره مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه نساجی مازندران یادآور شد: مجموع مطالبات کارگران ۱۵ میلیارد تومان است که رقم ۱۱ میلیارد تومان آن بابت حق سنوات حدود ۵۵۰ کارگر بازنشسته در فاصله سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ انباشته شده است و مابقی ۴ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ۸۸ تا ۹۱، ۳۵۰ کارگر شاغل به وجود آمده است.

به گزارش29مهرایلنا، نماینده کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران درباره اعتراض امروز به گفت: اجتماع ۲۰۰ نفره امروز کارگران بازنشسته و شاغل نساجی مازندران در واکنش به محقق نشدن وعده مسئولان وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس در پی تجمع روز ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در تهران مقابل ساختمان‌های مجلس و ریاست جمهوری صورت گرفته است.

این کارگر بازنشسته بابیان اینکه نهاد ریاست جمهوری به وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی دستور پی گیری داد، گفت: بعد از گذشت حدود یک ماه از تجمع کارگران در تهران (خرداد ماه) وزیر اقتصاد و دارایی بانک ملی را به عنوان سهام دار کارخانه مامور رسیدگی به مشکلات کارگران کرد اما از آن زمان تا به امروز بعد از گذشت ۴ ماه بانک ملی بدنبال راه حل قانونی برای پرداخت مطالبات کارگران می‌گردد.

او گفت: مجموع مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه نساجی مبلغ  ۱۵ میلیارد تومان است که بانک ملی برای پرداخت مبلغ فوق فروش یک قطعه زمین ۱۵ هکتاری را به ارزش ۸۳ میلیارد تومان در نظر گرفت.

وی در این خصوص یاد آور شد: بانک ملی حین انتقال سند به خریدار، متوجه توقیف زمین از سوی سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه ۲۱ میلیارد تومان است که اکنون با افزوده شدن جزائم دیرکرد پرداخت، به ۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

نماینده کارکران شاغل وبازنشسته نساجی مازندران،همچنین در خصوص مطالبه بانک ملی از کارخانه نساجی مازندران گفت: در حال حاضر بانک ملی به ازای طلب ۴۰ میلیاردی خود از کارخانه مدعی شده است این رقم به ۱۷۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

این کارگر نساجی مازندران با بیان اینکه همه مسئولان دولتی به دنبال مطالبات خود هستند و کسی به فکر کارگران نیست، در ادامه درباره مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه نساجی مازندران یادآور شد: مجموع مطالبات کارگران ۱۵ میلیارد تومان است که رقم ۱۱ میلیارد تومان آن بابت حق سنوات حدود ۵۵۰ کارگر بازنشسته در فاصله سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ انباشته شده است و مابقی ۴ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ۸۸ تا ۹۱، ۳۵۰ کارگر شاغل به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه مشکل کنونی کارگران بازنشسته نساجی مازندران به یک وزارتخانه خاص محدود نمی‌شود، گفت: طولانی شدن روند پرداخت این مطالبات باعث تشدید گرفتاری‌های خانوادگی این کارگران شده‌ است.

این کارگر سابق کارخانه نساجی مازندران در عین حال در مورد وضعیت کنونی کارخانه گفت: از اسفند ماه سال ۹۱ کارخانه با حدود ۳۵۰ کارگر فعالیت خود را از سر گرفت و در حال حاضر عملکرد اقتصادی آن با وضعیت کنونی نیروی انسانی حاضر در کارخانه و بازار فروش محصولات تولیدی دارای توجیه است.

تجمعات اعتراضی ۷۰۰ کارگر مخابرات روستایی مقابل ساختمان مجلس ومخابرات!

کارگرمعترض مخابرات : به دلیل محقق نشدن وعده‌های مسئولان شرکت مخابرات ایران و نمایندگان مجلس در پی گیری مطالبات حقوقی ۹ ماه گذشته‌ و قراردادهای ناعادلانه کارمان امروز ناچار شدیم برای چندمین بار برای اعلام اعتراض به تهران سفر کنیم.

حدود ۷۰۰ نفر از کارگران مخابرات روستایی از چند استان کشور، صبح امروز (۲۹ مهرماه) با سفر به تهران در اعتراض به وضعیت قرارداد، بیمه و دستمزدشان در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

به گزارش29مهرایلنا،یکی از این کارگران معترض درباره دلایل این تجمع گفت: به دلیل محقق نشدن وعده‌های مسئولان شرکت مخابرات ایران و نمایندگان مجلس در پی گیری مطالبات حقوقی ۹ ماه گذشته‌ و قراردادهای ناعادلانه کارمان امروز ناچار شدیم برای چندمین بار برای اعلام اعتراض به تهران سفر کنیم.

این کارگر گفت: هر بار که تجمع می‌کنیم مسئولان با وعده پی‌گیری، ما را روانه شهرمان می‌کنند اما این وعده‌ها هیچ‌گاه محقق نمی‌شوند و پس از آن ما دوباره مجبور به اعتراض می‌شویم.

کارگر معترض مخابرات روستایی به آخرین تجمع کارگران در تهران اشاره کرد و گفت: آخرین بار روز شنبه ۲۴ خرداد ماه سال جاری مقابل ساختمان مجلس و دادسرای تهران تجمع کردیم. در آن روز قاضی پرونده به ما گفت شرکت مخابرات مکلف است حداکثر تا دو هفته آینده قانون مربوط به کارگران مخابرات روستایی را اجرا کند اما در ماه‌های اخیر این اتفاق نیافتاده است.

اشاره این کارگر به بند ۶۲ ردیف ۸۶ قانون بودجه سال‌های ۹۲ و ۹۳، مخابرات ایران متعهد به استمرار بیمه و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران روستایی طبق شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار است.

براساس این گزارش،کارگران حاضر در تجمع امروز از استان‌های لرستان، ‌خوزستان، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان به تهران آمده‌اند تا به اجرا نشدن این بند قانونی اعتراض کنند.

در تاریخ ۴ اسفند سال گذشته نیز شرکت مخابرات ایران طی تفاهم نامه‌ای با نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگران مخابرات روستایی، متعهد شد که این قانون را از تاریخ ۱ فروردین سال جاری به طور کامل اجرا کند.

گفتنی است اکنون حدود ۱۰ هزار نفر در بخش‌های نگهداری مرکز، راه اندازی، سیم کشی و خرابی تلفن، بعضا با حدود ۱۵ تا۲۰ سال سابقه کار به صورت ساعتی و بدون بیمه و رعایت حداقل حقوق مشغول به کارند و تا کنون این قانون فقط در خصوص حدود ۱۵۰۰ نفر از این کارگران اجرا شده است.

کارگران به مقابل ساختمان مخابرات رفتند

حدود ۷۰۰ کارگران معترض مخابرات روستایی که با سفر به تهران صبح امروز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند از دقایقی پیش ادامه اعتراض‌شان را در مقابل ساختمان شرکت مخابرات ایران پی گرفتند.

یکی از کارگران شرکت مخابرات روستایی ایران که در تجمع اعتراضی امروز حضور دارد گفت:

در حال حاضر مسئولان شرکت مخابرات از معترضان خواسته‌اند تا برای گفت‌و‌گو، تجمع اعتراضی خود را از مقابل ساختمان شرکت مخابرات ایران به داخل نمازخانه منتقل کنند اما با توجه به خلف وعده‌های قبلی شمار قابل توجهی از معترضان ترجیح می‌دهند تا برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان در زیر بارش باران منتظر جواب مسئولان شرکت مخابرات بمانند.

معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس تجمع کردند

تعدادی از معلمان حق التدریس آموزش و پرورش در مقابل مجلس نسبت به عدم پیگیری شرایط استخدامی خود تجمع كردند.

به گزارش 29مهرایلنا، صبح امروز تعدادی از مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای وابسته به وزارت كار به نشان اعتراض در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع كردند.

این مربیان دلیل تجمع خود را وضعیت قرارداد خود با سازمان‌های ذی ربط عنوان كرده و با اشاره به مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی خواستار توجه وزارت خانه و مجلس به این مساله  شدند.

 یكی از این تجمع كنندگان عنوان کرد که مجلس و وزارت كار باید برای رفع مشكلات كار قراردای و نسبت به استخدام ما اقدامات لازم را هرچه سریع تر انجام دهند.

جمعی از کارگران کارخانه زر تهدید به اخراج شدند

کارگران معترض کارخانه زر به شرایط کار اعتراض داشته و با حضور در ساختمان مدیریت خواستار جواب صریح و مشخص بودند که با تهدید اخراج از سوی حراست کارخانه مواجه شدند.

کارخانه فنرسازی زر که از زیرمجموعه های سایپاست و به تولید کمک فنرهای سبک و سنگین خودرو مشغول است و دارای نزدیک به پانصد کارگر خط تولید است، جمعی از کارگران این کارخانه را که به شرایط بد کار خود معترض بودند (ایمنی دستگاه ها و هوای بسیار سنگین خط تولید) را تهدید به اخراج کرد.

این کارگران در حال کار با دستگاه هایی با عمر بالغ بر 40 سال هستند که دائم در حال خراب شدن و سرویس گیری است. کارگران در حالی با این دستگاه ها کار می کنند که آهن های چند صد کیلویی را مورد تست و آماده سازی برای مرحله بعدی قرار می دهند. موارد بسیاری از قطع عضو تا به حال موجب شده تا برخی از کارخانه مجبور به تعمیرات اساسی دستگاه ها باشد اما باز با این حال این دستگاه ها در حال گرفتن قربانی است. کارگران با ریسک بر سر جان خود بر پای دستگاه حاضر می شوند در حالیکه تنها حفاظ آنها یک دستکش برزنتی و یک ماسک پلاستیکی است!

کارگران معترض این کارخانه به شرایط کار اعتراض داشته و با حضور در ساختمان مدیریت خواستار جواب صریح و مشخص بودند که با این تهدید از سوی حراست کارخانه مواجه شدند.

مرجع:طبقه دات کام-26مهر

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا35روزه شد!

بر گزارش29مهرایلنا، همزمان با سی و پنجمین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا صبح امروز (29 مهرماه) نماینده سهام داران و تعدادی از سرپرستان و مدیران داخلی کارخانه کاشی گیلانا برای بررسی وضعیت اموال قابل فروش وارد کارخانه شدند و از این اموال صورت برداری کردند.

یکی از نمایندگان کارگران درباره موضع کارگران در قبال تصمیم جدید شان برای فروش بخشی از اموال کارخانه توضیح داد: روز یکشنبه (۲۷ مهر) سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که با تصمیم شورای تامین شهرستان رودبار متولی رسیدگی به مشکلات این واحد تولیدی شده بود جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت کارخانه و کارگرانش برگزار کرد.

او با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه که در ساختمان سازمان صنعت در رشت بر گزار شد علاوه بر حضور معاون سازمان، ۴ نفر از سهام داران کارخانه به همراه ۴ نفر نماینده کارگران و کارخانه حضور داشتند افزود: در جلسه فوق تصمیم گرفته شد به ازای پولی که از فروش ضایعات وماشین آلات فرسوده کارخانه و فروش ۲۵ هزار متر کاشی انبار شده و سایر تجهیزات ناکار آمد کارخانه بدست می‌آید بخش از حقوق و بیمه کارگران را پرداخت کنند و مابقی پول بدست آمده را صرف هزینه‌های جاری کارخانه و تامین مواد اولیه برای تولید کنند.

به اعتقاد این نماینده کارگران، مجموع مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته کاشی گیلانا، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که به نظر می‌رسد با فروش اموال کارخانه حداقل یک ماه از حقوق کارگران پرداخت شود.

او با بیان اینکه کارگران از وضعیت پیش آمده رضایت ندارند و می‌خواهند حداکثر تا ۱۵ روز آینده به بخشی از مطالبات خود برسند در ادامه افزود: به همین خاطر قرار است از صبح فردا تمامی کارگران در آماده کردن تجهیزات و دستگاهای فرسوده برای فروش همکاری کنند.

او در خاتمه سخنان خود همچنین تصریح کرد: قرار است بعد از فروش این اموال، برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، حساب مشترکی بین کارگران و حسابدار کارخانه افتتاح شود.

ضعف وزارت نفت در اجرای آیین‌نامه‌های ایمنی!

به باور یک کار‌شناس حفاظت ایمنی صنایع نفت و گاز، برای جلوگیری از تکرار حوادث حین کار در این صنایع، وزارت نفت به عنوان متولی ستادی این صنعت ملزم است نظارت بر اجرای آیین نامه‌های اصول ایمنی و بهداشت کار را جدی‌ بگیرد.

 

به گزارش29مهرایلنا،این کارشناس ایمنی که سابقه نظارت بر رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی در پروژ‌های منطقه پارس جنوبی را دارد، در واکنش به حادثه کشته شدن یک کارگر در پالایشگاه فجر جم، گفت: مدیران صنایع نفت و گاز برای آنکه از سوی مسئولان ستادی دفتر مرکزی در مورد پایین بودن تولید مورد پرسش قرار نگیرند، اصول ایمنی را به سادگی فدای افزایش تولید می‌کنند.

این کار‌شناس ایمنی کار که نخواست نامش فاش شود افزود: وجود چنین روحیه مدیریتی در کنار نبود نظارت کافی بر نحوه اجرای آیین نامه‌های ایمنی بهداشت و ایمنی کار باعث شده است تا از یکسو هر از چندگاهی کارگاه‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به محل وقوع حوادث کار تبدیل شوند و از سوی دیگر در بیشتر گزارش‌های رسمی قربانیان حادثه به عنوان عامل حادثه معرفی شوند.

این کار‌شناس ایمنی تاکید کرد: این وضعیت در حالی است که با وجود همه مشکلات اقتصادی در صنایع نفت‌، گاز و پتروشیمی و حتی نیروگاهی، آیین نامه‌های مربوط به اصول ایمنی و بهداشت کار در صورت اجرا به روز و کارآمدند.

مدیران نفت و گاز «ایمنی» را سد راه تولید می‌بینند

در پی کشته شدن یک کارگر در پالایشگاه فجر جم به دلیل رعایت نشدن مسائل ایمنی، یک کار‌شناس حفاظت فنی و ایمنی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از سلیقه‌ای بودن شیوه اجرای آیین نامه‌های مربوط به اصول ایمنی و بهداشت کار در عمده کارگاه‌های صنعت نفت ایران خبر داد.

به گزارش29مهر ایلنا، این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر گفت: بطور معمول آیین نامه‌هایی که در وزارت نفت برای رعایت اصول ایمنی و بهداشت تدوین می‌شوند از نظر محتوایی نسبت به آیین نامه‌هایی که در شورای عالی حفاظت فنی تدوین شده‌اند، به روز‌تر و جامع‌تر هستند اما مسئله از آنجایی آغاز می‌شود که اجرای این آیین نامه‌ها توسط بخش قابل توجهی از مدیران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جدی گرفته نمی‌شود.

به باور این مقام آگاه اجرای سلیقه‌ای آیین نامه‌های مربوط به حفاظت فنی و ایمنی کار به دلیل آن است که دانش بخش قابل توجهی از بدنه مدیران صنعت نفت «تجربه محور» است و این افراد چون به لحاظ علمی با مسائل حفاظت فنی و بهداشت آشنا نیستند در عمل خود را چندان ملزم به رعایت همه نکات ایمنی نمی‌دانند چرا که پیش از بروز فاجعه قادر به درک پیامدهای فقدان امکانات ایمنی نیستند.

او گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بخشی از مدیران نفت و گاز کشور به آیین‌نامه‌های حفاظت فنی به چشم مانع و سد راه تولید نگاه می‌کنند.

این مقام مطلع در حفاظت و ایمنی صنایع نفت و گاز در عین حال تاکید کرد که نمی‌توان تاثیرات منفی ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی را در کاهش رعایت فرهنگ ایمنی و بهداشت کار نادیده گرفت.

به باور این کار‌شناس حفاظت فنی و ایمنی همچنین اجرای سیاست‌های خصوصی سازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را در کاهش اجرای آیین نامه‌های مربوط به رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی موثر دانست و افزود: به دلیل نحوه این واگذاری‌ها، معاونت ایمنی و بهداشت (H. S. E) وزارت نفت دولت قبل به اندازه گذشته بر نحوه اجرایی شدن آیین نامه‌های مرتبط با اصول ایمنی و بهداشت در صنایع نفت و گاز نظارت نداشت و در نتیجه احتمال وقوع حوادثی نظیر آنچه که در پتروشیمی فجر جم اتفاق افتاد بیشتر شده است.

این مقام مطلع در خاتمه افزود: در شرایط کنونی درگیر کردن مدیران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با مقوله حفاظت فنی در کاهش آمار حوادث کار ثبت شده در این صنایع بسیار موثر است چرا که تا مدیران صنعت با هزینه‌های ناشی از خسارت نیروی انسانی آشنا نشوند همچنان در مقابله با اجرای آیین نامه‌های اصول ایمنی و حفاظت فنی رویکردی تقابلگرانه خواهند داشت.

بیست ونهم مهرماه 1393

akhbarkargari2468@gmail.com