اخباروگزارشات کارگری27 29 - 28  - آبان1393

 

اخباروگزارشات کارگری27آبان1393

- ابراهیم مددی:دستمزدها واقعی نیستند

- گزارش کارگرفلزکار از ایران خودرو:

- بخش چهارم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

-350کارگر کارخانه راک سرامیک شهرضا درآستانه اخراج!

- دستمزد کارگران روستاها دربهارسال1393!

- تجمع ساکنان مسکن مهر اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک

- تجمع روستانشنیان گردوکنگگ بویراحمدمقابل استانداری- عده‌ای بازداشت شده‌اند

- تجمع دانشجويان دانشگاه بجنورد دراعتراض به کرايه اي شدن سرويس هاي رفت و آمدشان

- برق، جان یک کارگر را در بهاباد یزد گرفت

- برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت

- مصدومیت 8کارگربدنبال آتش سوزی در کارخانه کفش سازی حوالی شاد آباد

- اعتصاب کارگران انبار مرکزی فروشگاه زنجیره ای کیکkik

- برگزاری راهپیمایی سالگرد قیام خونین دانشجویی در آتن – درگیری پلیس باتظاهرکنندگان

ابراهیم مددی:دستمزدها واقعی نیستند

برای تعیین دستمزد کارگری مطابق نرم­هایی که وجود دارد؛ حداقل دستمزد بر پایه تعیین حداقل معیشت درنظر گرفته می­شود. این درحالی است که درنظر گرفتن حداقل­ها اجحاف در حق خانوارهای کارگری است و چرا باید همواره حداقل­ها در مورد این قشر در نظر گرفته شود. صحبت‌هایی که در خصوص افزایش دستمزد بر اساس قدرت چانه‌زنی یا نرخ تورم می‌شود بر اساس همان روش‌هایی است که در گذشته بدون درنظر گرفتن حقوق کارگران دنبال می‌شد. لذا مسئولین باید هزینه‌های یک خانوار کارگری را بر اساس مجموع هزینه‌ها از قبیل هزینه‌های درمانی و بهداشتی، مسکن، آموزش، ایاب و ذهاب و غیره درنظر بگیرند و سپس بر اساس داده‌های بدست آمده اقدام به تعیین دستمزد نمایند. یعنی حداقل دستمزد بر اساس تورم سالانه افزوده شود. هم‌اکنون دستمزد سالانه چیزی حدود 650هزار تومان است؛ این درحالی است که هزینه یک خانوار 4 نفره در شهر تهران 2‌میلیون تومان است. به‌طور مثال بررسی شود که هزینه یک خانوار در تهران، اصفهان  یا دیگر شهرها به چه میزان است. البته به‌طور نسبی هزینه یک خانوار 4 نفره در ایران چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌باشد. این تناقضات نشان‌دهنده این است که متاسفانه مسئولین و دولتمردان این مقدار فاصله را یا نمی‌بینند یا نادیده می‌گیرند. این درحالی است که این فاصله هروز در حال افزایش است. بنا به گفته آقای ربیعی، وزیر کار در ایران چیزی حدود 6 تا 7 میلیون نفر در حد ثروتمندان جهان هستند، اما این درحالی است که آقای نوربخش، رئیس سازمان تامین‌اجتماعی عنوان می‌کند که حدود 60 درصد از بازنشستگان کشور با همان حداقل حقوق کارگری 650 هزار تومان زندگی خود را می‌گذارنند. این فاصله گویای این است که روزبه‌روز سفره خانواده‌ها کوچک‌تر می‌شود یا مجبورند تن به آسیب‌های اجتماعی دهند. متاسفانه جامعه کارگری درکشور ما به دلیل اینکه هیچ تشکل و صنفی ندارد که بتواند اعتراض خود را به گوش مسئولین امر برساند، حقوق خود را از دست‌رفته می‌پندارد. در این بین به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید هم همان رویه دولت قبلی را دنبال می‌کند و کارگران ما چاره‌ای ندارند جزاینکه با مشکلات دست و پنجه نرم کنند. در هر صورت اگر این اصل را مبنا قرار دهیم، بر اساس آنچه در قانون کار آمده است؛ گفته شده که حداقل دستمزد کارگری در کشور ما باید تامین‌کننده مخارج زندگی خانوار چهار‌نفره باشد. اما مطابق آماری که توسط بانک مرکزی و مراکز آمار و مراکز اقتصادی مستقل دیگر کشور اعلام می­شود، رقم­های اعلام شده از سوی وزارت کار طی 25 سال گذشته با این مبلغ اصلا تطابق ندارد و هرسال فاصله این رقم تعیین‌شده دستمزد از سوی وزارت کار با رقم واقعی درحال زیادشدن است. و همواره این بهانه مطرح می‌شود که بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند بر اساس تورم موجود دستمزدها را  تعیین کنند و با این بهانه کارگران را از حقوق مسلمشان محروم کرده‌اند. باید بر اساس آمارهای بانک مرکزی و تمامی دستگاه‌های اقتصادی مشخص شود طی این سال‌ها بر اساس تورم، میزان مطالبات کارگری چقدر است و بر اساس آن دستمزدها اصلاح شود.

مرجع:آرمان-27آبان

گزارش کارگرفلزکار از ایران خودرو:

با توجه به قول داده شده از طرف هاشم یکه زاده مدیرعامل ایران خودرو در 2 روز اعتصاب غذای کارگران در ماه گذشته در مورد تامین کمی دستمزد با دادن پاداش ، که تاکنون صورت نگرفته است. با زمزمه اعتصاب دوباره ، سرپرستان و مدیران شرکت با پراکندن شایع در باره « پاداش که تا آخر هفته و یا تا این هفته » داده خواهد شد، تلاش دارند از اعتصاب کارگران جلو گیری کنند.

بعد از تعطیلات عید فطر تمامی خطوط ایران خودرو با تمام ظرفیت کار می کنند و بخصوص کار در خطوط 2 و 3 کار بسیار سنگین و نارضایتی در میان کارگران این خطوط هر روز افزایش می یابد.

در هفته قبل علیرضا محجوب نماینده بی خاصیت کارگری برای تبلیغات زود رس مجلس به ایران خودرو و سایپا سر زد. در ایران خودرو به همراه هاشم یکه زارع مدیرعامل به سالن اجتماعات آمده بود که در همان اوایل سخنرانی اش با اعتراض کارگران روبرو شد. کارگران می گفتند:« این چه دستمزدی بود که در سال گذشته مصوب شد ...» که با پاسخ محجوب که گفت: « این را نماینده کارگران و دولت توافق نموده اند....» که با هو و جنجال کارگران روبرو شد. هاشم یکه زارع کارگران را آرام کرد که با پرسش کارگران مواجه شد که چرا:« حقوق های ما کم است با توجه به این کار سنگین و زیاد که محجوب و هاشم یکه زارع قول دادند در سال جاری حقوق ها را به نسبت تورم بیشتر افزایش خواهد یافت.

کارگران از محجوب در مورد اینکه چرا در ایران خودرو شورا نداریم پرسیدند که محجوب گفت:« با مدیرعامل صحبت کرده و موضوع داشتن شورا و انتخابات آن را حل خواهد کرد. کارگران در مورد پاداش برای جبران کمی حقوق از هاشم یکه زارع پرسیدند که گفت :« در دست اقدام است کمی صبر کنید» بعد از این حرف محجوب خواست صحبت کند که با اعتراض و خروج کارگران از سالن اجتماعات روبرو شد.

" روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک "

بخش چهارم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

لینک متن مصاحبه: http://www.etehad.se/artikel/11286

350کارگر کارخانه راک سرامیک شهرضا درآستانه اخراج!

به گزارش27آبان فارس،کارخانه راک سرامیک شهرضا به عنوان یک مجموعه فعال صنعتی از ابتدای دی‌ماه به دلیل مشکلات مالی قصد اخراج 350 نفر از کارگران خود را دارد .

دستمزد کارگران روستاها دربهارسال1393!

مرکزآمارایران دستمزدکارگران روستاها دربهارسال1393رابتاریخ27آبان اعلام کرد:

دستمزدروزانه کارگر زن(میوه چین ووجین کار):حدود30هزارتومان

دستمزدروزانه کارگرمرد(میوه چین ووجین کار):32تا37هزارتومان

1- کارگر میوه‌چین (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر میوه‌چین مرد در کل کشور 373668.5 ریال بوده است. استان آذربایجان شرقی با 586363.6 ریال و استان گلستان با 217948.7 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 17.9 درصد افزایش داشته است.

2- کارگر میوه‌چین (زن)

در فصل مورد بررسی دستمزد روزانه یک نفر کارگر میوه‌چین زن در کل کشور 303592.2 ریال بوده است. استان مازندران با 446954.7 ریال و استان گلستان با 15000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 46.8 درصد افزایش داشته است.

3- دروگر غلات (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر دروگر غلات مرد در کل کشور 511967.2 ریال بوده است استان آذربایجان شرقی با 715892.0 ریال و استان خوزستان با 250000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین ـرین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 49.8 درصد افزایش داشته است.

4- کارگر وجین‌کار و تنک‌کار (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد در کل کشور 326733.8 ریال بوده است استان مازندران با 570561.6 ریال و استان گلستان با 250000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 3.8 درصد کاهش داشته است.

5- کارگر وجین‌کار و تنک‌کار (زن)

در فصل مورد بررسی دستمزد روزانه یک نفر کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن در کل کشور 319186.4 ریال بوده است استان گیلان با 646156.6 ریال و استان خراسان جنوبی با 166517.9 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل بهار سال 92 معادل 36.1 درصد افزایش داشته است.

تجمع ساکنان مسکن مهر اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک

پیش از ظهر روز26آبان ساکنان مسکن مهر ضیاآباد اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک تجمع کردند.

به گزارش 26آبان مبصر،ظهر روز26آبان جمعی از مردم شهرک مسکن مهر ضیاآباد اسلامشهر در اعتراض به بی توجهی مسئولان به این شهرک تجمع کردند.

به نظر می رسد مشکل جاده این شهرک برجسته ترین مشکل مردم به شمار می رود و در همین راستا یکی از ساکنان این شهرک اظهار داشت: عدم احداث جاده مختص به شهرک ضیاآباد باعث شده است تا اهالی محله برای دسترسی به جاده اصلی از مسیرهای فرعی و غیرقانونی تردد کنند و در این ترددها تا کنون بارها شاهد تصادف و حوادث ناگوار بوده ایم.به گزارش مبصر،تکمیل نشدن بیمارستان  شهرک مسکن مهر و نبود فضای سبز نیز بخش دیگری از مشکلات اهالی این محله است،ضمن این که دانش آموزان این شهرک به جز محصلین مقطع ابتدایی برای تحصیل باید راهی مدارس سایر مناطق شهرستان شوند.برخی از اهالی این شهرک دلیل اصلی این تجمع را بدقولی های برخی مسئولان می دانند و معتقدند مسئولانی که وعده داده بودند که مشکلات این شهرک تا پایان هفته دولت سال جاری به پایان می رسد امروز باید پاسخگوی مردم این شهرک باشند.

تجمع روستانشنیان گردوکنگگ بویراحمدمقابل استانداری- عده‌ای بازداشت شده‌اند

صبح روز27آبان روستانشینان «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» در استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به آنچه که گفته می‌شود اداره کل امور آب این استان اقدام به صدور مجوز آب سرچشمه جهت طرح پرورش ماهی کرده، برای دومین بار در یک ماهه اخیر، در مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش 27آبان ایلنا از یاسوج، در این تجمع اعتراض آمیز که تعداد معترضان به بیش از ۵۰ روستانشین می‌رسد، معترضان تاکید داشتند تا زمان دریافت نتیجه محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد را ترک نمی‌کنند.

معترضان که زن و مرد روستایی «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» هستند پیش از تجمع در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، پلاکاردهایی را به نشانه اعتراض حمل کردند.

تجمع کنندگان از بازداشت چهار نفر از روستانشینان «گردوکنگ تنگ سرخ» نیز ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی آنان شدند.

بارش باران نیز در هنگام تجمع معترضین نتوانسته سبب برگزار نشدن تجمع شود .

یک روستانشین معترض گفت: متاسفانه اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی عجیب مجوزی برای افزایش آب طرح پرورش ماهی در روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد»  صادر کرده است.

علی حسین فریدونی با تشریح وضعیت کنونی طرح پرورش ماهی عنوان شده در این روستا، خاطرنشان کرد: متاسفانه اداره کل امور آب استان با موافقت خود، زندگی روستانشینان را به خطر انداخته است.

وی افزود: روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» یکی از روستاهای گردشگرپذیر شهرستان بویراحمد و به ثبت اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده است و با اقدام اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد شاهد تخریب چشم اندازهای گردشگری در این روستا خواهیم بود.

روستانشین دیگری نیز با انتقاد شدید از عملکرد اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص صدور مجوز برای افزایش آب طرح پرورش ماهی از سرچشمه آب روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد»، یادآورشد: پیگیری‌های متعدد و خواهش‌های فراوانی از این اداره کل برای جلوگیری از افزایش آب به طرح پرورش ماهی داشته‌ایم اما متاسفانه هیچگونه پاسخی به ما داده نشده است.

این روستانشین با تاکید براینکه باغات آنان هم اکنون در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته است، بیان داشت: در صورت اجرایی شدن مجوز اداره کل امور آب، یقین داریم محیط زیست این روستا بدلیل همین طرح پرورش ماهی تخریب می‌شود.

خانم روستانشین دیگری تهدید کرد که اگر روند کنونی ادامه باشد بدون شک درگیری‌ها و نزاع‌های دسته جمعی سبب سلب آرامش در منطقه خواهد بود.

وی که با عصبانیت تمام داد می‌زد، اظهارداشت: اداره امور آب کهگیلویه و بویراحمد مجوزی را برای فردی صادر کرده تا از سرچشمه روستا برای طرح پرورش ماهی خود آب انتقال دهد و این درحالی‌ست که این فرد اهل و ساکن این روستا نبوده است.

اسفندیار فارس مدان، دیگر فرد حاضر در تجمع، از بازداشت چهار نفر از روستانشینان «گردوکنگ تنگ سرخ بویراحمد» در دو روز گذشته خبر داد.

وی دلیل بازداشت را نامعلوم دانست اما خواستار آزادی آنان شد.

تجمع دانشجويان دانشگاه بجنورد دراعتراض به کرايه اي شدن سرويس هاي رفت و آمدشان

دانشجويان دانشگاه دولتي بجنورد که نسبت به کرايه اي شدن سرويس هاي رفت و آمدشان گلايه داشتند با تجمع اعتراض آميزي در هفته گذشته نسبت به اين موضوع اعتراض کردند و روز گذشته با هيئت رئيسه دانشگاه جلسه مناظره اي برگزار کردند که در نهايت بي نتيجه ماند.

به گزارش 27آبان خراسان،جلسه مناظره روز گذشته 3 ساعت به طول انجاميد و در نهايت دانشجويان با وجود پاسخ هاي رئيس دانشگاه مبني بر کرايه اي شدن رفت و آمدشان قانع نشدند و اعلام کردند که دوباره تجمع مي کنند.اين جلسه در حالي برگزار شد که هيئت رئيسه و حراست دانشگاه بجنورد از حضور خبرنگاران به اين جلسه ممانعت کردند.

برق، جان یک کارگر را در بهاباد یزد گرفت

حادثه برق گرفتگی در شهرستان بهاباد یزد روز دوشنبه هفته جاری منجر به فوت یک کارگر و مصدوم شدن یک نفر دیگر شد.

به گزارش27آبان ایرنا، روز سه شنبه پایگاه خبری پلیس یزد فرمانده انتظامی بهاباد گفت: با اعلام خبر برق گرفتگی دو تن از کارگران ساختمان سازی در یکی از محلات بهاباد بلافاصله ماموران گشت به همراه یگان های امدادی در محل حادثه حاضر شدند.

سرهنگ 'حسین ثقفی' افزود: بنا به گفته شاهدان ، یک دستگاه کامیون درحال بتن ریزی بود که 'چنگک' دستگاه بین کابل های برق فشار قوی قرار گرفت و موجب مرگ یک کارگر 30 ساله شد.

وی ادامه داد: برادر متوفی نیز برای نجات برادرش به تکاپو افتاد که وی نیز دچار برق گرفتگی و مصدومیت می شود.

بهاباد با 30 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد .

برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت

درشمال خوزستان از خودروهای نیسان وانت که از استاندارد لازم نیز برخوردار نمی باشند برای حمل کارگران به مزارع استفاده می کنند.

بر اثر برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک تن کشته و دو نفر مصدوم شدند.

به گزارش27آبان ایرنا، در این حادثه که ساعت 12 و 22 دقیقه روز سه شنبه در ابتدای جاده شهرک عدالت در جاده دزفول به سمت شوشتر رخ داد دو دستگاه خودرو نیسان وانت از روبرو با هم برخورد کردند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: شدت این حادثه به حدی بود که راننده یکی از خودروها در دم جان سپرد و دو سرنشین دیگر نیز در میان خودروهای متلاشی شده گرفتار شدند که توسط نیروهای امدادی و با استفاده از تجهیزات ایمنی نجات یافتند.

وی همچنین گفت: مصدومان این تصادف توسط اورژانس 115به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی آنها رضایت بخش است.       

مصدومیت 8کارگربدنبال آتش سوزی در کارخانه کفش سازی حوالی شاد آباد

هشت کارگرکارخانه کفش سازی در اثر آتش سوزی دچار مصدومیت شدند.

به گزارش27آبان پایگاه اطلاع رسانی مرکزاورژانس تهران،عصر روز26 آبان 93 ، یک کارخانه حوالی شاد آباد ، انتهای خیابان 17 شهریور ، دچارحریق شد.

بنابرتوضیحات آقای زنبویی ، از اعضای تیم پزشکی حاضر در صحنه ، ظاهرا بدنبال جوشکاری ، حریق در کارخانه ایجاد شده بود که بدنبال آن  هشت کارگر دچار مسمومیت با گاز co و درجاتی از سوختگی شده بودند.

اقدامات اولیه در محل بر روی این افراد صورت گرفت و خوشبختانه شش نفر از مصدومان در همان محل مداوا شدند.دو نفر از مصدومان که وضعیت وخیم تری داشتند جهت ادامه درمان توسط آمبولانس های این مرکز به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شدند.

اعتصاب کارگران انبار مرکزی فروشگاه زنجیره ای کیکkik

اخباروگزارشات کارگری:200کارگر  انبار مرکزی فروشگاه  لباس فروشی زنجیره ای کیک kik از دوشنبه صبح بخاطر عدم دریافت حداقل دستمزد برابر تعرفه در ایالت نورد راین وستفالن آلمان دست به اعتصاب زدند.

آقای بورکارد شولتکن مدیر فروشگاه های کیک با حضور در جمع کارکنان اعلام کرد، که او هرگز پای قراردادی برابر حداقل دستمزد را تعیین شده را امضا نخواهد کرد!؟ اما اتحادیه کارگران خدمات و فروشگاه های آلمان ( وردی ) – نورد راین وستفالن اعلام کرد میخواهد تعرفه قانونی دستمزد کارگران را به کارفرما بقبولاند.

در حالیکه برابر مصوبه یک کارگر انبار  2160 یورو می باید دریافت کند! کیک تنها 1650 یورو میپردازد!.

برگزاری راهپیمایی سالگرد قیام خونین دانشجویی در آتن – درگیری پلیس باتظاهرکنندگان

مردم یونان برای بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد قیام دانشجویان این کشور، روز دوشنبه به خیابانهای آتن آمدند.

قیام خونین دانشجویی سال ۱۹۷۳ میلادی، نقش مهمی در سقوط دولت نظامی داشت که هفت سال بر مردم یونان حکومت کرده بود.

به گزارش17نوامبریورونیوز،«راهپیمایی که بطور سنتی در یادبود قیام سال ۱۹۷۳ دانشجویان برگزار می شود، امسال به اعتراض به سیاستهای دولت کنونی نیز پرداخت. پس از سپری کردن زمانی نزدیک به پنج سال در شرایط ریاضت اقتصادی و بیکاری بالا، اکنون راهپیمایان فرصتی یافته اند تا سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت کنونی را که از ائتلاف محافظه کاران و سوسیالیستها تشکیل شده، محکوم کنند

نیروهای پلیس بطور گسترده در سطح شهر مستقر شده بودند و در برخی مناطق نیز باتظاهرکنندگان درگیرشدند.

راهپیمایی به سنت هر ساله از مقابل دانشگاه پلی تکنیک آتن آغاز شد. در آن سال نظامیان پس از کشتار وسیع دانشجویان به اشغال دانشگاه پرداختند.

راهپیمایان سپس بسوی سفارت ایالات متحده آمریکا رفتند. بسیاری از ساکنان یونان معتقدند که آمریکا از حامیان اصلی دولت نظامی در این کشور بوده است.

یکی از دانشجویان می گوید: ما باید متحد باشیم. این حفظ روحیه مبارزه بود که باعث پیروزی در سال ۱۹۷۳ شد.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: رویدادهای سال ۱۹۷۳ مختص زمان خاصی نیستند. آنها به ما آموختند که تنها در مبارزاتی شکست می خوریم که هرگز شروع نکرده باشیم»

مردم در گرامیداشت یاد کشته شدگان ۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۳ میلادی، در مقابل ورودی دانشگاه پلی تکنیک گل گذاشته و به آنها ادای احترام کردند.

بیست وهفتم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری28آبان1393

- کودکان کاربا یونیفرم شهرداری تهران درخدمت پیمانکاران!

- تأخیر ۶ ماهه در پرداخت حقوق کارگران بلاتکلیف معدن سنگرود

- انتظار ۹ ماهه ۹ کارگر خط تولید بیسکویت مادربرای ورود به کارخانه ویتانا

- کارکنان و کارگران شهرداری زابل سه ماه حقوق معوقه دارند

- کارگران بیمارستان ایران خرم آباد ۷ تا ۱۴ ماه حقوق طلبکارند

- کارگران صنایع نساجی در انتظار تامین اعتبار قانون مشاغل سخت

- ادامه تجمع دانشجویان دانشگاه بجنورد در اعتراض به پولی شدن سرویس‌های ایاب و ذهاب

- تعیین وقت بازپرسی برای پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی

- کشته وزخمی شدن 2کارگر کارخانه موتور بشل در تصادف پژو با کامیون در محور سوادکوه

- حمله فیزیکی به دبیرکل اتحادیه عمومی کارگران تونس (UGTT)

کودکان کاربا یونیفرم شهرداری تهران درخدمت پیمانکاران!

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در مورد کودکانی که با یونیفرم شهرداری در سطح شهر به جمع آوری زباله می‌پردازند، گفت: من این مساله را رد نمی‌کنم.

به گزارش28آبان ایلنا،مصطفی فیضی در مورد پیمانکارانی که برای جمع‌آوری زباله از کودکان کار استفاده می‌کنند، گفت: جمع‌آوری زباله در شهر تهران به پیمانکار واگذار می‌شود و بخش جمع آوری پسماند خشک، نیز بخشی از آن است که بدون هیچ هزینه‌ای ایجاد درآمد می‌کند؛ بنابراین در این حوزه گاهی شاهد انجام اقدامات غیرقانونی هستیم که ارتباطی به پیمانکار شهرداری ندارد.

فیضی توضیح داد: برخی اشخاص، افراد کم سن و سال را اجیر می‌کنند که صبح‌ها زباله‌های خشک را جمع آوری کنند که ما به آنها «کوله‌ای» و یا «کتفی» می‌گوییم، البته ما ضابط اجرایی نیستیم که آنها را جمع‌آوری کنیم.

وی در پاسخ به این مساله که برخی از این کودکان دارای یونیفورمی با نشان شهرداری هستند، افزود: من این نکته را قبول می‌کنم و نمی‌خواهم از آن فرار کنم؛ درست است که برخی از آنها لباس فرم دارند، اما این افراد کارمند ما نیستند و از سوی پیمانکار پیمانکاران به کار گرفته می‌شوند.

فیضی تصریح کرد: قطعا در این زمینه وظایفی داریم و باید در مورد آن تذکر دهیم که ممکن است در زمینه تذکر دادن گاهی سهل‌انگاری کرده باشیم.

تأخیر ۶ ماهه در پرداخت حقوق کارگران بلاتکلیف معدن سنگرود

کارگران در تولید داخلی و چرخه اقتصاد، نقش مهمی را ایفا می کنند .کارگران همیشه از نبود امنیت شغلی، دستمزد پایین رنج می‌برند.شاید عده ای تصور کنند که با تغییر رویکرد دولت‌ها  مشکلات کارگران تغییر کند اما همواره در موقعیت‌های مختلف بر تنش و استرس کارگران افزوده و روز به روز مظلوم تر شده اند.

 کارگران همواره با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و تعادل نداشتن درآمد وهزینه، نبود امنیت شغلی، قراردادهای موقت و استمرار نداشتن اشتغال در کارگاه یا کارخانه، وجود شرکت‌های خدماتی و پیمانی از مهم‌ترین مشکلاتشان بوده است.

برخی از کارگران هم علی رغم تلاش سخت و طاقت فرسا در محل کار خود، بدون حقوق و دستمزد هستند و در برخی از کارخانه ها ماه ها است که به کارگران حقوق پرداخت نشده است.

18سال سابقه کاری اما بدون قرارداد و امنیت شغلی

 نمونه این ماجرا کارگران شهرستان سنگرود هستند . نادر مصطفی‌پور کارگری است که به نمایندگی از کارگران این معدن اعتراض خود را بیان می کند. این کارگر با اشاره به انحلال شرکت دولتی معدن سنگرود رودبار که از توابع شهرستان رودبار زیتون است می‌گوید: این شرکت بنا به دلایلی منحل شده و به نظر می‌رسد به دلیل گزارش‌های غلط مسئولان هیأت مدیره این شرکت باشد که گفته شده صرفه اقتصادی ندارد.

نماینده کارگران این معدن ضمن گلایه از نگرفتن 6ماه حقوق بیان می‌کند: شش ماه است کارگران این معدن که بیش از 321 نفر هستند حقوق دریافت نکرده و هیچ کس حاضر به تعیین تکلیف آنها نیست. شرایط دشواری داریم و حتی قادر به تأمین وسایل گرمایشی منازل خود نیستیم.

وی اظهار می‌کند:در حال حاضر به وزرای صنعت، اقتصاد، کار، کشور و نیز استانداری و فرمانداری گیلان مشکلات و بلاتکلیفی کارگران این شرکت گفته شده است ونماینده این شهرستان از موافقت وزرای کار، صنعت و اقتصاد با به تعویق این انحلال و بازنشستگی کارگران موافقت شده و تنها موافقت وزیر کشور برای به تعویق افتادن آن نیاز است.

 مصطفی پور با بیان اینکه 17 سال پیش با ما قرارداد منعقد شده است می‌گوید: اگر انحلال این معدن تا پایان سال 95 به تعویق بیفتد تعداد زیادی از کارگران بازنشسته شده و دیگر مشکلات اقتصادی معدن نیز تا حد زیادی حل می شود. 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده‌ایم تنها در این مدت2 میلیون تومان علی الحساب به ما حقوق پرداخت شده است.

این کارگر گلایه مند از شرایط دشوار کار بیان می کند: زمزمه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه کارگران رسمی این معدن به صورت قراردادی در معادن دیگر مشغول به فعالیت شوند در حالی که این کارگران رسمی هستند. از وزیر کشور می خواهیم تکلیف انحلال یا تعویق آن را به منظور رسیدن به حق و حقوق کارگری تسریع بخشد.

انتظار ۹ ماهه ۹ کارگر خط تولید بیسکویت مادربرای ورود به کارخانه ویتانا

از ابتدای سال جاری قرارداد کار ۹ نفر از کارگران رسمی کارخانه ویتانا به دلیل تغییرات یک جانبه‌ای که از سوی کارفرما در شرایط کار آن‌ها ایجاد شده‌ به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش28آبان ایلنا،منابع خبری در کارخانه ویتانا با اعلام این خبر می‌گویند: در تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال جاری کارفرمای ویتانا شرایط کاری ۱۲ نفر از کارگران رسمی این واحد تولیدی را تغییر داد.

به گفته کارگران ویتانا، در خط تولید بیسکویت مادر کارخانه ویتانا سه دستگاه وجود دارد و کارگران مورد نظر این قسمت مشغول کار بودند؛ سه کارگر مسئولیت کار و مراقبت از هر دستگاه؛ دو کارگر مسئولیت پرکردن کارتن‌ها و یک کارگر مسئولیت جمع آوری کارتن‌های پرشده را برعهده داشتند.

براساس این اطلاعات تمامی این کارگران تا پایان سال ۹۲ به همین شیوه مشغول کار بودند اما از روز ۱۶ فروردین ماه که نخستین روز کاری سال ۹۳ بود، مدیریت کارخانه شرایط کاری آن‌ها را با کاستن دو نفر از کارگران مسئول هر دستگاه و یک نفر از کارگران مسئول پرکردن کارتن‌ها تغییر داد.

براساس این گزارش،با تغییرات ایجاد شده تعداد کارگران خط تولید بیسکویت مادر از ۱۲ نفر به ۵ نفر کاهش می‌یافت و 7 نفر باقی مانده طبق گفته کارفرما در سایر بخش‌های کارخانه مشغول کار می‌شدند.

براساس گفته‌های کارگران ویتانا سه نفر از این کارگران به دلیل بازنشستگی تعدادی از کارگران نگهبانی و خدماتی در سمت‌های شغلی خالی شده مشغول کار شدند اما ۹ کارگر باقیمانده نتواستند با کارفرما در مورد شرایط شغلی جدید به توافق برسند و در نتیجه کارفرما از‌‌ همان نخستین روز کاری سال ۹۳ از ورود آن‌ها به داخل کارخانه جلوگیری کرده است.

گفته می‌شود این کارگران چون به دلیل شرایط سنی و جسمی که داشتند نمی‌توانستند به تنهایی همه مسئولیت‌های جدید شغلی را انجام دهند با کارفرما در مورد شرایط جدید کاری به توافق نرسیدند.

از آنزمان تاکنون این ۹ کارگر اجازه ورود به کارخانه را ندارند و تا این لحظه دو نفر از آن‌ها که موفق به گرفتن آرای بازگشت به کار از هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شده‌اند از مدتی قبل در نگهبانی کارخانه منتظر ورود به کارخانه هستند.

سایر این کارگران نیز چون دارای قرارداد کار مستمر هستند همچنان در انتظار آرای بازگشت به کار هیات حل اختلاف اداره کار هستند.

به گفته منابع کارگری تصمیم کارفرمای ویتانا برای اخراج این کارگران ویتانا در حالی صورت گرفته، که مطابق ماده ۸ قانون کار چنانچه شرایط کار کارگری بعد از امضای قرارداد تغییر کند؛ در شرایط جدید باید تمامی حقوق کارگر تامین شود.

کارکنان و کارگران شهرداری زابل سه ماه حقوق معوقه دارند

ایرنا طی گزارشی بتاریخ28آبان ازتاخیر3ماهه پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری زابل،خبرداد.

براساس این گزارش،شورای اسلامی شهر زابل با قبول استعفای'غلامعلی خمر'شهردار سابق با رای موافق 11 عضو، 'حمید نوری' را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد.

زابل در 210کیلومتر شمال شرق شهر زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع است.

کارگران بیمارستان ایران خرم آباد ۷ تا ۱۴ ماه حقوق طلبکارند

حدود ۴۰ کارگر بیمارستان ایران واقع در خرم اباد لرستان از ۷ تا ۱۴ ماه حقوق و معوقات حقوقی طلبکارند.

به گزارش28آبان ایلنا،یک منبع کارگری با اعلام این خبر گفت: برخی از پرسنل به اداره کار شکایت کرده‌اند و توانسته‌اند معوقاتشان را دریافت کنند اما برخی دیگر به دلایلی مانند اینکه ممکن است از کار بیکار شوند شکایتی طرح نکرده‌اند.

وی در ادامه به تغییرات مدیریتی صورت گرفته در این بیمارستان اشاره کرد و گفت: هرچند با آمدن مدیریت جدید اوضاع دریافتی‌ها بهتر شده اما کماکان با تاخیر در دریافت حقوق‌ها مواجه‌ایم. ضمن اینکه معوقات قبلی به قوت خود باقی است.

این منبع کارگری ضمن اشاره به این که کارگران در بخش‌های مختلف بیمارستان مشغول بکارند گفت: بااینکه این کارگران در بخش‌های مختلف بیمارستان شاغلند اما بیشتر آن‌ها کارگران بخش خدمات هستند.

وی در ادامه به بخش دیگری از مشکلات کارگران این بیمارستان اشاره کرد و گفت: علی رغم تلاش‌هایی که در چند سال گذشته داشتیم طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی کردیم اما به دلیل اینکه کارفرما همکاری نکرد این طرح غیابا طراحی شد و شرایط مربوط به سختی کار برای برخی پرسنل بیمارستان در نظر گرفته نشد.

وی گفت: مدت هاست که ما خواستار بازنگری این طرح هستیم اما به دلیل اینکه هزینه بر است کارفرما قبول نمی‌کند و مرتب این امر را به تاخیر می‌اندازد.

این کارگر بیمارستان در پایان گفت: وضعیت شهرستان‌ها به خصوص شهرستانهایی مانند لرستان که بیکاری در آن‌ها در مرز هشدار است به نحوی است که شرایط سوء استفاده از کارگران را برای کارفرما میسر می‌کند. یعنی چون کارگر نمی‌خواهد کارش را از دست بدهد، و امنیت شغلی ندارد کارفرما به خودش اجازه می‌دهد مقررات کار را نقض کند و گاهاٌ چند ماه حقوق یک کارگر خدماتی را به تعویق بیاندازد.

کارگران صنایع نساجی در انتظار تامین اعتبار قانون مشاغل سخت

نماینده کارگران کارخانه نساجی کاشان از تعلل سازمان تامین اجتماعی برای بازنشسته کردن کارگران شاغل در صنعت نساجی بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور انتقاد کرد.

به گزارش28آبان ایلنا،محسن رمضانی در این باره گفت:  بخش قابل توجهی از کارگران در این صنعت به دلیل سخت‌گیری‌های سازمان تامین اجتماعی از سال ۹۰ نمی‌توانند از بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگر رسمی در این کارخانه و ۱۲۰ نفر در کارخانه حریر مخمل ابریشم کاشان در انتظار اجرایی شدن این قانون  هستند.

او افزود: بهانه سازمان تامین اجتماعی برای صدور احکام بازنشستگی کارگران شاغل در صنعت نساجی؛ پیشبینی نشدن منابع مالی در بودجه سال ۹۳ است.

به گفته وی، مطابق قانون مشاغل سخت و زیان آور کارگران شاغل در واحدهای نساجی مشمول این قانون می‌شوند اما از آنجا که کارگران نساجی کاشان در سالهای ۸۳ و ۹۰ برای دو نوبت به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند، سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی آن‌ها موافقت نمی‌کند.

نماینده کارگران نساجی کاشان یادآور شد: مخالفت‌ها و سخت‌گیری‌های سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد کارگران از حدود ۳ سال پیش به بهانه نبود منابع مالی کافی برای ارئه خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی آغاز شده است.

وی ادامه داد: درخواست بازنشستگی پیش از موعد کارگران نساجی درحالی معطل مانده است که ۳ سال پیش کارگران کارخانه نساجی سیمین نو اصفهان از همین طریق بازنشسته شدند.

نماینده کارگران مدعی شد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی می‌گویند که چنانچه دولت منابع مالی بازنشستگی شما را مشخص کند، دیگر هیچ مخالفتی با بازنشستگی پیش از موعد ما نخواهند داشت.

به گفته این کارگر نساجی کاشان، کارگران شاغل در این مجموعه به دلیل بحرانی بودن وضعیت کارخانه برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار و تامین اجتماعی فرستاده شدند. طبق قانون باید تامین اجتماعی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سالهای ۹۰ و ۸۳ (مبنی بر اینکه کلیه کارگران صنعت نساجی که مشمول قانون بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند می‌توانند تا پایان سال ۹۲ با احتساب سوابق بیمه بیکاری بازنشسته شوند) همه کارگران مشمول را بازنشسته می کرد. اما تامین اجتماعی در طول این چند سال به دلیل نداشتن منابع مالی از اجرای آن خوداری کرد و هیچ کارگرنساجی بازنشسته نشد.

او گفت: بعد از اجرا نشدن این قانون از سوی تامین اجتماعی و پیگیری نمایندگانشان بالاخره مجلس با تصویب لایحه‌ای مصوبه فوق را یکسال (پایان 93) تمدید کرد. در این شرایط با این وجود آنکه چندماه به پایان مهلتی که مجلس برای بازنشسته کردن کارگران نساجی به تامین اجتماعی داده است مانده است همچنان به بهانه تامین نشدن بار مالی از اجرای ان اجتناب می‌کند.

رمضانی با اشاره به نزدیک شدن زمان پایان مصوبه دولت در خصوص شرایط بازنشستگی و بیکاری در مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران نساجی کاشان خواستار عمل به خواسته‌ کارگران نساجی کاشان از سوی دولت شد و گفت: چرا دولت اجرای مصوباتی را که توانایی تامین منابع مالی آن را ندارد به شهروندان ابلاغ می‌کند.

ادامه تجمع دانشجویان دانشگاه بجنورد در اعتراض به پولی شدن سرویس‌های ایاب و ذهاب

دانشجویان دانشگاه بجنورد در اعتراض به پولی شدن سرویس‌های ایاب و ذهاب خیابان فرعی منتهی به دانشگاه را بستند و اجازه عبور و مرور به اتوبوس‌ها را ندادند.

به گزارش 28آبان خبرگزاری دانشجو، دانشجویان دانشگاه بجنورد برای دومین بار در روزهای اخیر در اعتراض به پولی شدن سرویس‌های ایاب و ذهاب ابتدا در محوطه و سپس خیابان منتهی به دانشگاه تجمع کردند.

 دانشجویان با تجمع در خیابان منتهی به دانشگاه آن را به طور کامل بستند و اجازه عبور و مرور به سرویس‌ها ندادند و همچنان بر لغو این طرح پافشاری می‌کنند.

 گفته می شود این اقدام با تذکر جدی حراست دانشگاه همراه بوده است ولی دانشجویان دست از تجمع بر نداشتند و نزدیک به 5 ساعت در خیابان و در هوای سرد منتظر ماندند تا خواسته خود را عملی کنند.

 دانشجویان از مسئولین می‌خواهند تا نرخ کرایه مانند گذشته رایگان شود.

 لازم به ذکر است در اثر شلوغی خیابان یکی از خودروهای مراجعه کننده به دانشگاه با پای یکی از دانشجویان برخورد و به او صدمه وارد کرد.

 گفتنی است هیچ یک از مسئولین دانشگاه و شهرستان بجز حراست دانشگاه در محل تجمع حضور نیافتند و سوال اینجاست که در صورت رخ دادن حادثه‌ای جبران نشدنی چه کسی باید پاسخگو باشد؟

تعیین وقت بازپرسی برای پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی

وکیل‌مدافع جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار که از سعید مرتضوی به عنوان رییس وقت سازمان تامین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده‌اند، اعلام کرد که شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، سوم آذر ماه پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش 28آبان ایسنا،مصطفی ترک‌همدانی در محل دادسرا و دادگاه انقلاب با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در این پرونده از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان تأمین اجتماعی استعلام شده بود.

وی افزود: در حال حاضر نتیجه استعلام آمده و شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت سوم آذرماه را به عنوان وقت رسیدگی تعیین کرده است.

کشته وزخمی شدن 2کارگر کارخانه موتور بشل در تصادف پژو با کامیون در محور سوادکوه

در تصادف بین پژو 405 با کامیون بونکر در محور سوادکوه یک کشته و یک زخمی شدند.

  به گزارش 28آبان فارس از سوادکوه، ساعت پنج و 55 دقیقه بامداد امروز در برخورد یک‌ دستگاه پژو 405 با کامیون سیمان بونکر در شهر زیراب، یک نفر کشته و یک نفر زخمی شد.

سرنشینان خودروی تصادفی از کارگران کارخانه موتور بشل بودند.

حمله فیزیکی به دبیرکل اتحادیه عمومی کارگران تونس (UGTT)

غروب پنج شنبه هفته گذشته  هنگامی که آقای حسین عباسی، دبیر کل اتحادیه عمومی کارگران تونس (UGTT) از دفتر کار خود  در میدان محمد علی، میدانی در قلب شهر تونس خارج  می شد، مورد حمله خشونت بار قرار گرفت.  در این حمله شیشه های اتوموبیل توسط پرتاب چند سنگ شکسته شد اما خسارت چندانی به سرنشینان خودرو وارد نیامد. آقای عباسی در عین حال دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه های صنفی  جهان عرب (ATUC) نیز هست.

UGTT این حمله را که دقیقا بعد از نشست اضطراری دفتر مرکزی اتحادیه کارگران حمل ونقل تونس صورت گرفته است، این طور توصیف می کند: “عملی نفرت انگیز و قابل تحقیر.

روز بعد از حمله، جامعه مدنی تونس که از همگرایی و اتحاد بسیار بالای میان کارگران، کارمندان، معلمان، روزنامه نگاران و باقی اقشار و طبقات اجتماع شکل گرفته است، یک صدا این خشونت را محکوم کرده است. اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونس (SNJT) در بیانیه ای گفته است: این خشونت، تهدیدی است علیه کل جامعه مدنی تونس ونقش پیشرو آن در اصلاح و پاکسازی فضای سیاسی کشور در سالهای اخیر. همچنین اتحادیه کارمندان تونس، همبستگی و حمایت بی قید و شرط خود از UGTT را اعلام کرده است.

در عین حال  شارون بارو،  دبیر کل کنفدراسیون جهانی اتحادیه های صنفی (ITUC) در بیان محکومیت این حمله گفته است:

ما از سیستم قضایی تونس انتظار داریم تا با تمام توان در مقابل این ناقضان قانون بایستد. این گونه حملات از جانب گروههای تند رو و فضای تهدیدآمیز موجود علیه UGTT باید خاتمه یابد. UGTT عامل حفظ تعادل جامعه تونس و نیروی محرکه مبارزه برای دموکراسی و عدالت اجتماعی در این کشور است. این اتحادیه از حمایت بالایی در جهان عرب برخوردار است و در عین حال، بدون تردید یک نمونه موفق و بی نظیر از  جنبش  کارگری پیشرو و همبسته  در  منطقه است.”

……………………………………………………………………

در سالهای اخیر ، UGTT و دیگر شرکای مدنی آن با بسیج توده ها در مواقع ضروری، برگزاری اعتصاب ها، پیگیری مذاکرات پرقدرت و جهت گیری های صحیح سیاسی، نقش بزرگی در پیشبرد یک مدل موفق از دموکراسی بازی کرده اند.

در تونس، گذار به دموکراسی  و پیروزی “مردم” بر دیکتاتوری، به سادگی بدون حضور جامعه مدنی و از همه مهمتر، UGTT عملی نمی شد.

 نسرین هزاره مقدم

منابع:

http://www.ugtt.org.tn/eng/

http://www.ituc-csi.org/attack-on-the-general-secretary-of

بیست وهشتم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری29آبان1393

- بهنام ابراهیم زاده :بیست نوامبر روز مبارزه با کودک آزاری و لزوم حمایت از کودکان

- گزارشی از انتخابات فرمایشی سامانه یک شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

- موج بیکار سازی کارگران در کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا

- اخراج بیش از 200 کارگر شهرداری مریوان

بهنام ابراهیم زاده :بیست نوامبر روز مبارزه با کودک آزاری و لزوم حمایت از کودکان

بیست نوامبر روز مبارزه با کودک آزاری بهانه ای شد تا بار دیگر مثل همه سالهای گذشته از درون زندان اما این بار نه از درون زندان اوین، بلکه از تبعید گاه و مخوف ترین و فوق امنیتی ترین زندان کشور، از زندان رجایی شهر از کودکان و از درد و رنج این قشر ضعیف جامعه بنویسم. خشونتی که هم اکنون با دور بودن ما زندانیان از خانواده هایمان توسط دولتمردان ایران در مورد فرزندانمان اعمال میشود .

کودکان ضعیف ترین و بی دفاعترین قشر هر جامعه هستند که به شیوه های گوناگون مورد خشونت ها و اذیب و آزارها قرار میگیرند. ضعیفترین انسانهایی که توان هیچ گونه دفاعی در مقابل رفتارهای خشن از خود ندارند. توهین، تحقیر، ترساندن و دادکشیدن، آزار عاطفی، بهره کشی برای کار در خانه و در محل کار همگی اشکالی از کودک آزاری هستند. خشونت جسمی، جنسی، عاطفی ، و حتی غفلت پدر و مادر از تغذیه و بهداشت ، سردی و گرمی بدن کودک و امثال آن مصداق بارز کودک آزاری هستند. نوع دیگری از سوء استفاده از کودکان و آزار آنان اینکه بسیاری از کودکان در خیابانها توسط باندهایی که معمولا از معتاد تشکیل شده می باشد . باندهایی که کودکان را دزدیده و مورد شکنجه و آزار و تهدید های روانی قرار میدهند و در نهایت از این کودکان میخواهند که برایشان گدایی کنند و پول در بیاورند و شبها نیز از آنها بهره کشی جنسی میکنند. و حتی در بسیاری از موارد از این کودکان برای جا به جا کردن مواد مخدر استفاده میکنند. بدین ترتیب کودک آزاری انوع و اقسام مختلف دارد و نوع دیگری از آن، کودک آزاری پنهان است. که کودک نمیتواند ابرازش کند. و متاسفانه در ایران در بیشتر خانواده ها اعمال میشود. نوع دیگر خشونت ها، خشونت اجتماعی است که تعریف نشده است. این خشونت اجتماعی در مرحله اول از طریق آموزش و پرورش صورت میگیرد. دور بودن کودک از نیازهای اساسی خود از ابعاد دیگر خشونت اجتماعی است که مبارزه با آن بسیار مشکل است. کوبیدن کتاب بر سر دانش آموز تا زندانی کردن در انباری در کنار تنبیه روانی که هنوز زیر پوست بیشتر مدارس می لولند . هر چند آمار دقیقی از این فجایع در دست نیست. تنها محکم ترین دلیل برای اثبات وجود تنبیه های روانی است. توهین، تحقیر، کوچک شمردن، سرکوب کردن نظرات و دست کم گرفتن بچه ها این روزها در خیلی از مدارس وجود دارد که شاید جایگزینی است برای تنبیه بدنی که چون مردم نسبت به آن زیاد حساس شده اند و مجازاتی هم دارد و نمیتواند زیاد استفاده شود. فرجام سخن اینکه ما بزرگسالان در قبال این کودکان مسئولیم. باید از حق کودک برای داشتن یک زندگی شاد و انسانی دفاع کنیم. کودک باید تامین باشد. کودک باید از حق تحصیل رایگان برخوردار باشد. کار کودک باید ممنوع باشد و خانواده ای که ناگزیر میشود کودکش را از تحصیل بیرون بکشد و راهی کار کند، باید تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرد. کودک حق زندگی و شادی کردن دارد. ان جی او ها و سازمانهای دولتی غیر دولتی مردمی نقش مهمی در مبارزه برای این حقوق پایه ای کودکان داشته باشند. باید در برابر زورگویی و خشونت علیه کودک قد علم کنیم. مقابلش بایستیم. هر نوع تعرض و خشونتی علیه کودک باید جرم محسوب شود. ان جی او های دفاع از حقوق کودک میتوانند با ارائه آموزش به مدارس و خانواده ها و کودکان نقش موثری در مبارزه علیه هر نوع خشونتی علیه کوکان داشته باشند. این نهادهای مردم میتوانند با فعالیت خود در دفاع از حقوق کودکان و گذاشتن میزهای تبلیغی در مدارس و دانشگاهها و نمایشگاههای کتاب و غیره و اماکن عمومی نقش فعال و تاثیر گذاری در آگاهی رسانی و آموزش به بزرگسالان برعهده داشته باشند. تا بیشتر از این کودکان معصوم مورد هجمه انواع خشونت ها قرار نگیرند. بدون شک هر کدام دهها کودک مورد آزار قرار گرفته اند و هنوز در یاد و خاطره هایمان نقش بسته است و فراموش نشدنی است. به مناسبت ٢٠ نوامبر روز مبارزه علیه خشونت علیه کودکان، به صف دفاع از حقوق کودکان برای داشتن یک زندگی انسانی بپیوندیم.

بهنام ابراهیم زاده، (اسعد)، وبلاگ نویس و فعال حقوق کودکان و کارگری ، عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، آذر ٩٣

گزارشی از انتخابات فرمایشی سامانه یک شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

تخلفات سال گذشته شوراهای فرمایشی سامانه یک که با پیگیری‌ها و تجمعات در مقابل وزارت کار و مشخص شدن موضوع تخلف، برابر با قانون به یکسال تعویق افتاد. متاسفانه در این دوره با برنامه ریزی های مفصل و با هماهنگی و مشاوره‌های اداره کار استان و تجربه از گذشته این‌بار برای اینکه راحت‌تر حد نصاب قانونی انتخابات شورای فرمایشی تامین کنند. آمار شاغلین در سامانه یک که بالای هزار نفر را داشته پیش از شروع انتخابات تعدادی از کارگران را به بهانه‌های واهی به سامانه‌های دیگر انتقال دادند (برای نمونه افرادی که در استعلاجی بسر می بردند و افرادی که برای ماموریت به ادارات دیگر منتقل شدند را جزء شاغلین محاسبه نکردند) در این میان بودند افرادی هم به علت نداشتن سرویس در ساعات کاری مناسب به ناچار غیبت کردند و هر چه به مسئولین جهت برطرف کردن مشکلات مراجعه نمودند؛ هیچگونه پاسخی دریافت ننموده گویی که تصمیمات می بایست از جای دیگر انجام می شد و اینچنین آمار شاغلین سامانه یک به زیر هزار تن به اداره کار استان از طرف سامانه یک ارسال شد. انتخابات سامانه یک با رای‌گیری زوری جهت تعیین هیات تشخیص که خود از عوامل کارفرما بود انتصاب شد که متاسفانه هیچگونه اطلاعی از قوانین مربوط به نحوه برگزاری انتخابات را نداشته و تعداد آراء اعلام شده به هیچ وجه با واقعیت جور در نمی‌آید.

امروزه به گواه همه شاغلین چه از کارگر و کارمند و حتی خود مسئولین و کارفرما متوجه زد و بند اداره کار استان با شرکت واحد جهت برگزاری انتخابات شوراها می باشند.

در مرحله انتخاب اعضاء شورای فرمایشی دو نفر از کاندیداها که در اخراج همکارمان آقای وحید فریدونی نقش داشته‌اند توسط عوامل کارفرما وظیفه توزیع لباس فرم را که قاعدتا می بایست اول مهر ماه توسط افراد مسئول توزیع می شد به ایشان واگذار گردید. آقایان از هر وعده دروغین و ابزارهای لازم جهت رای دادن کارگران استفاده کردند ولیکن کارگران با آگاهی هر چه تمامتر نقشه‌های آنان را خنثی نمودند. متاسفانه نمایندگان اداره کار که در تخلفات سال گذشته مسبب اصلی بودند باز هم دراین دوره برای نظارت بر انتخابات شوراهای فرمایشی انتخاب شده و همان رویه گذشته را تکرار نمودند. از تخلفات انتخابات می‌توان به عدم برگزاری مجمع، نداشتن مدت زمان معین برای اخذ رای از کارگران، وجود سه صندوق برای رای‌گیری، همراه نبودن کارگران، دخیل نبودن آنها در انتخابات، اجبار به رای دادن مخصوصا ستادی و رانندگان کف و شب توقفگاه (چنانچه رای ندهید باید در خط شاغل شوید) تصمیم گیری و اجرای عوامل حراست و کارفرما و کلی مسائل که بخوبی کارگران و همچنین خود مسئولین با آن آشنایی دارند در این انتخابات رخ داد. در مورخ ۲۳/۰۷/۹۳ که انتخابات در حال برگزاری بود دقیقا ساعت ۷:۴۰ دقیقه اتوبوسم را بعلت نقص فنی به سیار اعزام نمودم، که مسئول مربوطه بلافاصله ۵ دقیقه بعد با هماهنگی های از قبل تعیین شده، اینجانب را به تعمیرگاه اعزام نمود. برای حضور در روند رای گیری به محل صندوق رای مراجعه کردم که طبق روال گذشته عوامل کارفرما در محوطه رای گیری جهت ترغیب کارگران به دادن رای مشغول فعالیت بودند، بعد از گذشت نیم ساعت مسئول حراست به بنده مراجعه و خواستار ترک محل شد که عنوان نمودم که باید عوامل کارفرما را از محل به بیرون هدایت کنند و تخلفات را گوشزد کردم با جواب های غیرقانونی و غیرمنطقی مواجه شدم و از شاهکارهای آقایان وزارت کار گفتگو با مامور نیروی انتظامی جهت بیرون کردن من از محل باصطلاح مجمع بود. و تخلفات مهم آنروز آقایان وزارت کار شمارش هر از گاه لیست و آمارها با هماهنگی نماینده هیات تشخیص به جهت به حد رساندن آن بوده، بطوریکه ساعت اتمام آن حدود ده صبح بوده و دفاعیه آقایان وزارت کار تشبیه آن با رای گیری انتخابات ریاست جمهوری بوده، مطالب یاد شده گوشه ای از تخلفاتی بوده که همه ساله همکاران شاغل در شرکت واحد با آن دست و پنجه نرم کردند و عواقب آن، برگزاری کمیته های انضباط کار، اخراج گروگانگیری و به کل بی اعتمادی اکثر نیروهای شاغل در شرکت واحد با مسئولین می باشد.

علی اکبر نظری راننده سامانه یک

برگرفته ازرسانه سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

موج بیکار سازی کارگران در کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال چندین سال بحران در کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا و اعتراضات و اعتصابات مکرر توسط کارگران این کارخانه ها، موجی از اخراج سازی و  استعفا، این دو کارخانه را که متعلق به یک کارفرماست در بر گرفته است.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علاوه بر اخراج 70 کارگر در کارخانه پروفیل ساوه در طول سه ماه گذشته، دیروز 20 نفر از کارگران قسمت تراشکاری نیز پس از اتمام قراردادشان تمدید قرار داد نشده و از کارشان اخراج شدند. بنا بر اظهار کارگران این کارخانه مدیریت تلاش دارد با تعدیل تدریجی نیرو، تولید را یک شیفته کند. کارگران این کارخانه تا سال 1391 با قرارداد یک ساله مشغول بکار بودند اما طی دو سال گذشته کارفرما قراردادهای آنان را تا یک ماه تقلیل داده و از این طریق توانسته براحتی با عدم تمدید قرارداد کارگران دست به اخراج آنان بزند.

بنا بر این گزارش در کارخانه نورد لوله صفا نیز که اخیرا کارگران آن بمدت  20 روز دست به اعتصاب زدند تاکنون 50 نفر از آنان  بدلیل شرایط مشقت بار کار از قبیل عدم پرداخت مزد و تمدید دفترچه درمانی مجبور به استعفا شده اند و کار در این کارخانه را رها کرده اند. بدنبال پایان اعتصاب 20 روزه کارگران این کارخانه در روز 17 آبانماه، هنوز از تحقق وعده کارفرما برای حل مشکل عدم  تمدید دفترچه های درمانی کارگران خبری نیست. مدیریت این کارخانه متعهد شده بود تا دو هفته پس از پایان اعتصاب این مشکل را حل کند اما با گذشت 12 روز از آن تاریخ تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. کارگران نورد لوله صفا در پایان اعتصاب خود تاکید کرده بودند چنانچه کارفرما به تعهد خود عمل نکند بار دیگر دست به اعتراض و اعتصاب خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 29 آبانماه 1393

اخراج بیش از 200 کارگر شهرداری مریوان

بیش از 200 کارگر وابسته به شهرداری که با شرکت های طرف قرارداد شهرداری کار می کردند از کار اخراج شدند.

 به گزار ش 27آبان زریوار خبر، شنیده های حاکی است تعدادی زیادی از کارگران شاغل در پروژه های شهرداری شهر مریوان از کار اخراج و بیکار شدند. برخی از این کارگران با بیان اینکه تنها نان آور خانواده هستند از بوجود آمدن چنین وضعیتی و اخراج تعداد زیادی از کارگران وابسته به شهرداری گلایه داشتند .

آنچه از برخی مسئولین در این مورد نقل قول شده این است که با توجه به پایان یافتن فصل کاری شهرداری تعدادی از شرکت های طرف قرار داد شهرداری شهر مریوان اخراج شده اند.

 شایعات وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد افراد اخراج شده شرکت های وابسته و طرف قرار داد با شهرداری به بیش از 500 نفر نیز می رسد اما زریوار خبر این شایعات را نمی تواند تأیید کند.

گفتنی است تعدادی دیگر از کارگران شرکت های اخراج شده از پرداخت مبلغ پول و حق الزحمه برخی از کارگران خود سر باز زده اند که این کار باعث نارضایتی برخی دیگر از کارگران شده است.

بیست ونهم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com