اخباروگزارشات کارگری  3 ـ  4 ـ 5  آذر1393

 

اخباروگزارشات کارگری3آذر1393

 

- تجمع اعتراضی صدها تن از رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

- به مزایده گذاشتن اموال غیر قابل استفاده کارخانه درشصت ونهمین روز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا

- پایان اعتصاب 2روزه کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر بدنبال دستیابی به بخشی ازمطالبات!

- عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران شهرداری کرمانشاه

- عدم پرداخت مطالبات ۲ سالهٔ کارگران کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد 

- تأخیر یک ساله در پرداخت «سنوات خدمت» ۵ کارگر بازنشسته شهدآب

- صدور قرار کفالت 2 میلیاردی برای مرتضوی

تجمع اعتراضی صدها تن از رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

این تجمع اعتراضی که با هماهنگی سندیکای کارگران شرکت واحد تهران صورت گرفته امروز سوم آذرماه 93 از ساعت ده صبح در مقابل شورای شهر تهران شروع شد ،خواسته های رانندگان معترض شرکت واحد رسیدگی به مطالبات و تسهیلاتی بوده که شرکت واحد باید در قالب تسهیلات بلاعوض مسکن به رانندگان پرداخت می گردید، در هفته گذشته طوماری با امضاء 900 تن از رانندگان شرکت واحد که هیچگونه تسهیلات مسکن تاکنون دریافت نکرده اند توسط اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در دبیر خانه شهرداری به ثبت رسید. اعتراضات رانندگان امروز به نحوه پرداخت این تسهیلات که تمام و کمال در حق رانندگان بی عدالتی های بسیار ی از سوی مدیریت شرکت واحد وقت حسین بیژنی یکی از عوامل نیروهای انتظامی که در سالهای بعد از اعتراضات سندیکا و اعتصاب رانندگان سندیکایی در شرکت واحد در سال 84بعنوان مدیر عامل و رسیدگی کننده و سر وسامان دادن به وضعیت مسکن کارگران شرکت واحد صورت گرفته است ، در شرکت واحد چندین پروژه مسکن وجود دارد که هیچکدام تا به حال بطور کامل برای رانندگان به مرحله پایان کار نرسیده و مدیریت فعلی شرکت واحد هم مرتبا تقصیر را به گردن مدیر عامل قبلی می اندازد و از نبود اعتبار و امکانات برای ادامه کار گلایه دارد ، این تجمع در ساعت یک با قول رسیدگی مسئولین شهرداری و شورای شهر تهران بدون هیچ در گیری بپایان رسید و قرار شد اگر به خواسته های رانندگان و مسائل مسکن کارگران شرکت واحد توجه نشود تجمعات گسترده تری از سوی رانندگان بر پا خواهد شد.

اخباروگزارشات کارگری4آدر1393

- مراجعه و تجمع رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

- بیانیه اعتراضی وحمایتی  معلمان جهت امضای !

- عدم پرداخت مطالبات 850کارگر کارخانه کاشی اصفهان پس از5سال!

- اعتصاب کارگران شهرداری بهبهان دراعتراض به تاخیرچندماهه درپرداخت حقوقشان

- عدم پرداخت چند ماه حقوق350 کارگر کارخانه کاشی نیلو اصفهان-اخراج 130کارگرطی سال جاری!

- تعویق ۳ ماه حقوق ۱۰۰ کارگر کارخانه سدید ریخته گر

- کارگران آبفای دشتستان ۷ ماه حقوق نگرفته‌اند

- گزارشی ازوضعیت زندگی معلمان در عسلویه

- افزایش 33.3 درصدی مرگ و24.6 درصدی مصدومان ناشی از حوادث کار درخراسان جنوبی طی هفت ماهه نخست سال 93

- کشته وزخمی شدن 13کارگر درپی تصادف سرویس کارگران آمل جوجه

- مرگ کارگر ۲۲ ساله در اصفهان حین جوشکاری بشکه

- اعتصاب در چهار استان بلژیک

-1700نفرازکارکنان بانک هلندی آی ان جی اخراج می شوند!

مراجعه و تجمع رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

 در پی فشار اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگری شرکت واحد در سال ۱۳۸۴که با هماهنگی و رهبری سندیکای کارگران شرکت واحد انجام شد ، مسئولان و مقامات مربوط مجبور شدند برای کاهش اعتراضات و نارضایتی های کارگری اقدامات نیم بندی را برای حل یکی از مشکلات اصلی کارگران یعنی مشکل مسکن انجام دهند. بر این اساس مصوب گردید مقداری از زمین های مرغوب مازاد شرکت واحد را به فروش رسانده و پول آن را در راه کمک به هزینه مسکن بخشی از کارگران هزینه نمایند.اما به دلیل اینکه این اقدامات در هنگام اخراج و زندان بودن فعالان اصلی سندیکا انجام شد ، مدیریت وقت شرکت واحد با سوء استفاده و با روشی ناعادلانه و با حیف و میل کردن و پارتی بازی برای نور چشمی های خود اکثریت کارگران و رانندگان زحمت کش را از دریافت مبلغ حق کمک هزینه بلاعوض مسکن محروم کرد . در چند سال اخیر با کوشش پیگیر سندیکا نامه هایی در اعتراض به عدم دریافت این حق نوشته و با جمع آوری امضاءاز کارگران علیرغم مزاحمت ها و فشارهای حراست شرکت واحد این نامه ها را برای مدیریت شورای شهر و شهرداری ارسال نمود. با توجه به عدم پاسخگویی شورای شهر و شهرداری به این نامه ها و خواسته کارگران آنها با برنامه ریزی سندیکا اقدام به هماهنگی نموده و درروز دوشنبه سوم آذر بیش از ۲۰۰تن از رانندگان از ساعت ۱۰ تا ۱۳به شهرداری مراجعه کرده و خواستار پاسخ مدیریت شهرداری شدند . اماچون پاسخ درستی داده نشد کارگران اقدام به تجمع و سر دادن شعارهایی چون (یک مسکن مناسب حق مسلم ماست ) (خصوصی سازی را رها کن فکری به حال ما کن) (کارگران بیدارند از حق کشی بیزارند)(خانه ما رو آبه مدیر ما تو خوابه) علاوه براین پلاکادرهایی را در همین راستا با دست بالا گرفته بودند و بر خواسته خویش پافشاری می کردند و در حالی که مامورین اطلاعاتی و امنیتی گوناگون از دور و نزدیک تجمع کارگران را تحت نظارت و کنترل داشتند، مسئولینی از شورای شهر و شهرداری مامور به رسیدگی شدند. کارگران نیز به هنگام ترک محل اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی به خواسته خود اقدام به اعتراضات بعدی خواهند کرد.

منبع:رسانه سندیکای شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

بیانیه اعتراضی وحمایتی  معلمان جهت امضای !

بیانیه شماری از فرهنگیان ایران و کانون های صنفی معلمان در اعتراض به مرگ مظلومانه محسن خشخاشی دبیر فیزیک شهرستان بروجرد

 محسن خشخاشی،دبیر فیزیک دبیرستان حافظیه شهرستان بروجرد،در تاریخ یکم آذرماه 93 هنگامی که در کلاس درس مشغول درس دادن بود با ضربات چاقوی یکی از دانش آموزان خود به شدت مضروب گشت و متآسفانه چند ساعت بعد در بیمارستان درگذشت. به خون غلطیدن معلمی که به سخت کوشی ودلسوزی شهرت داشته، آن هم توسط یکی از دانش آموزانش،قطعا یک اتفاق ساده نیست .به گمان ما این حادثه  در کنار دیگر مظاهر خشونت که هرروزه به شکل های مختلف  در کشور بروز و ظهور پیدا می کند معنا می یابد و ضرورت ریشه یابی و بررسی چرایی بروز این رفتارها را از سوی روشنفکران،جامعه شناسان،روانشناسان،اندیشه وران آموزش و پرورش،و البته مسوولان کشور،اجتناب ناپذیر می سازد.

 ما تردید نداریم که نادیده گرفتن و کوچک انگاشتن این حوادث،نتیجه ای جز عادی  و روزمره شدن آن ها را به همراه نخواهد داشت؛خشونت هایی که متآسفانه هر روز بیش از روز قبل  درجامعه  و فرهنگ ما گسترش می یابد. ازعادی شدن درگیری های خیابانی گرفته تا قتل های خانوادگی و تجاوز و فقر و کودکان کار و خیابانی و این اواخر اسیدپاشی برروی دختران و زنان بی گناه کشورمان.

  ما از پایین آمدن آستانه ی تحمل مردمان،ازشکستن حرمت بزرگان،ازبی حرمت شدن معلمان،و از ناسپاسی ها، نگران ودلواپسیم. ما اگرچه از مرگ دلخراش همکارمان و ظلمی که نسبت به او و جامعه ی فرهنگیان روا داشته شده  اندوهگین هستیم اما تنها سوگوار همکار فرهیخته ی خود نیستیم بلکه همچنین سوگوار گسترش اخلاق،منش و رفتاری هستیم که مشخص نیست همگی ما را به کجا خواهد برد.

 مرگ محسن خشخاشی، بی گمان، درد و اندوه بزرگی است بر جان و روان همه ی آموزگاران کشور، افزون بر این نشانی است از نابسامانی های مدیریتی،آموزشی،اقتصادی و فرهنگی نظام آموزش و پرورش،و ناامنی که متآسفانه روز به روز بر مدرسه ها،و به ویژه مدرسه های دولتی، سایه خود را بیش از پیش می گستراند. متآسفانه در شرایطی که در کلاس های شلوغ مدرسه های دولتی- کلاس های سی چهل نفره و حتی بیشتر- هر روز روح و جسم آموزگاران در رنج است از زبان برخی از مسئولان فرادست آموزش و پرورش،پیاپی شنیده می شود شمار معلمان مدرسه های دولتی بیش از حد است و باید تعداد آنان دویست سیصد هزار تن کمتر گردد! از سوی دیگر شرایط در آموزش و پرورش به گونه ای پیش می رود که همه ی اختیارات معلمان از آنان گرفته شده و معلمان برای برخورد مناسب با دانش آموزان خاطی و ناهنجار،تقریبا،همه ی ابزار کنترل خود را از دست داده اند. هم اکنون معلمان با حقوق یک تا دو میلیون تومان زیر خط فقر، با تدریس در کلاس های شلوغ، عملا هر کدام کار دو معلم را انجام می دهند و در این شرایط،از امنیت و حمایت لازم هم برخوردار نیستند.

  ما جمعی از معلمان کشور،در خواست رسیدگی عاجل به شرایط نابسامان آموزش و پرورش کشور را داریم. خون به ناحق ریخته شده ی محسن خشخاشی، از دید ما، یکی از نشانه ی وجود بحران های بسیار در آموزش و پرورش است. ما خواستار این هستیم که بیش از این،بر این کاستی ها و نابسامانی ها،سرپوش گذاشته نشود و همه ی مسئولان کشور- فراتر از شعارها و تعارف های تکراری و بی بنیاد درباره شآن و مقام معلم- برای یک بار هم که شده به صورت جدی و واقعی،به مشکلات کاری این بخش زحمتکش جامعه بنگرند و درصدد دگرگونی جدی این شرایط برآیند.

  از دید ما،هم این معلم مظلوم و هم دانش آموز ضارب،هر دو قربانیان نظام ناهنجار فرهنگی،اجتماعی و آموزشی هستند، ضمن این که خواستار اجرای عدالت از مجاری قانونی هستیم معتقدیم تنها برخورد قضایی نمی تواند از بروز مجدد این گونه حوادث،جلوگیری نماید بلکه باید با ریشه های آن برخورد شود.

 ما از همه ی همکاران خود،همچنین،درخواست می کنیم که در اعتراض به مرگ مظلومانه محسن خشخاشی و در همدردی با خانواده ی داغ دیده ی ایشان، در روز شنبه هشتم آذرماه 93 با پوشیدن لباس سیاه در مدرسه حاضر شوند و در زنگ دوم این روز ضمن حضور در کلاس درس،از تدریس برنامه درسی خودداری نموده و به روشنگری درباره ی ریشه های این رخداد اندوه بار بپردازند. امید که همراهی وهمدلی جامعه ی فرهنگیان رهنمودی باشد برای تمامی جامعه درجهت کمک به استقرار صلح ، مدارا،آرامش،عدالت و آزادی.

کانون صنفی معلمان مشهد،انجمن صنفی معلمان کردستان،کانون صنفی معلمان کرمانشاه،کانون صنفی معلمان استان چهارمحال و بختیاری،کانون صنفی معلمان نورآباد لرستان،کانون صنفی معلمان سنقر،کانون صنفی فرهنگیان گیلان (رشت)،کانون صنفی معلمان انزلی،کانون صنفی معلمان لاهیجان،کانون صنفی معلمان لنگرود،کانون صنفی معلمان رودسر، کانون صنفی معلمان اسلامشهر،کانون صنفی معلمان رباط کریم، کانون صنفی معلمان پاک دشت ،کانون صنفی معلمان کرج،کانون صنفی معلمان شهر قدس،کانون صنفی معلمان ایران( تهران)،کانون فرهنگیان اردبیل،کانون صنفی معلمان یزد،کانون صنفی معلمان شهریار،هیات موسس کانون صنفی معلمان شهررضا،کانون صنفی معلمان خمینی شهر

نکته: این بیانیه جهت جمع آوری امضا توسط جمعی از تشکلهای صنفی تهیه شده است.  تمام معلمان رسمی و غیر رسمی شاغل در ‏بخش دولتی و خصوصی و مربیان پیش دبستانی می توانند آن را امضا نمایند. در ضمن هر ایرانی می تواند به عنوان حامی از ‏بیانیه حمایت کند. با امضای خود ما را در پیگیری مطالباتمان یاری نمایید.

لینک جهت امضا :

https://docs.google.com/forms/d/1DQ346NRgHcoRBU7j5msk5-OZNJpOMj3Nz8QKt6tO66g/viewform

عدم پرداخت مطالبات 850کارگر کارخانه کاشی اصفهان پس از5سال!

سهام اصلی کارخانه کاشی اصفهان به نام بانک ملی بود که از سه سال قبل به دلیل مشکلاتی که برای این شرکت به وجود آمد به بخش خصوصی واگذار شد.

رقم بدهی این شرکت به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، اداره آب، برق و گازرقمی حدود ۵۰ میلیارد تومان است.این کارخانه که دارای ۸۵۰ نفر کارگر است . با فروش کارخانه وعلیرغم تاکیدی که درزمان قرار داد واگذاری به هیات مدیره مبنی برپرداخت مزایا به کارگران بصورت روال قبل شد اما این کار صورت نگرفت.

بدنبال بالا گرفتن اختلافات بین کارگران وکارفرمایان،۲۸ اسفند سال ۹۱ جلسه‌ای فوری برای رفع مشکل این کارخانه درکمیسیون کارگری استان برگزار شد.این اختلافات به دلیل آن بود که کارفرما ۳ میلیارد تومان در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۱ از بابت پرداخت بهره وری و پرداخت بن، به کارگران بدهکار است، که دراین جلسه مدیریت شرکت متعهد شد که در قالب ۶۰ قسط تمامی بدهی کارگران را پرداخت کند.

کارفرما فقط ۱۵ قسط از این بدهی را پرداخت کرد و بقیه این معوقات هنوز باقی مانده است و عملا حقوق کارگران به دلیل مشکلات شرکت و هیات مدیره همچنان پا برجا است تا اینکه کارگران در پایان سال ۹۲ به این مسائل معترض شده و دست به اعتصاب ۳ روزه زدنند. که در این زمان مدیران استان و کمیسیون کارگری تصمیماتی را برای حل مشکل کارخانه از جمله تعامل تامین اجتماعی برای ارائه خدمات بیمه بدون دریافت وجه کرد و کمک‌هایی نیز برای پرداخت بدهی‌های آب و برق و گاز نیزصورت گرفت تا تولید شرکت مجددا به راه بیفتد.

دراین میان خواسته کارگران این بود که تغییراتی در هیات مدیره و پرداخت به موقع حقوق کارگران اتفاق بیفتد که متاسفتانه این کار رخ نداد و حتی مجمع عمومی هیئت مدیره برای انتخاب مدیرعامل جدید هم برگزار نشد.

کارگران همچنان مطالباتی چون طلب بهره وری و پرداخت بن سال ۹۱ را دارند.

کارگران این شرکت مطالباتی دارند که خواسته‌های آنان در درجه اول تامین مواد اولیه برای تولید، ارسال حق بیمه وپرداخت حقوق درموعد مقرر است.

برگرفته ازیک گزارش ایلنا بتاریخ4آذر

اعتصاب کارگران شهرداری بهبهان دراعتراض به تاخیرچندماهه درپرداخت حقوقشان

فارس طی گزارشی بتاریخ 4آذرازاعتصاب کارگران شهرداری بهبهان برای باردیگر دراعتراض به تاخیرچندماهه درپرداخت حقوقشان،خبرداد.

عدم پرداخت چند ماه حقوق350 کارگر کارخانه کاشی نیلو اصفهان-اخراج 130کارگرطی سال جاری!

کارخانه کاشی نیلو ۲ سال قبل از «شرکت شستا» از سازمان‌های وابسته به تامین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد.

در این کارخانه ۳۵۰ کارگر به صورت قراردادی مشغول به کار هستند که چند ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

درسال ۹۳، ۱۳۰ نفراز کارگران این شرکت اخراج شدند .

این شرکت به بانک‌ها ۲۶ میلیارد تومان و به شرکت آب، برق، گازو یک میلیارد بدهکار است.

منبع:ایلنا-4آذر

تعویق ۳ ماه حقوق ۱۰۰ کارگر کارخانه سدید ریخته گر

منابع خبری در کارخانه سدید ریخته‌گر واقع در شهرستان اسلامشهر از تعویق ۳ ماه حقوق ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه خبر می‌دهند.

به گزارش 4آذرایلنا، این واحد تولید کننده قلطک‌های نورد گرم به دلیل آنچه کمبود نقدینگی خوانده می‌شود، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را ندارد.

بر اساس این گزارش، معوقات حقوقی کارگران مربوط به شهریور، مهر و آبان ماه سال جاری است که علاوه بر آن، کارگران یک چهارم از حقوق مرداد ماه را نیز از کارفرما طلب دارند.

به گفته کارگران این کارخانه، یک ماه از حق بیمه کارگران نیز در آبان ماه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است بطوری که اگر این مبلغ طی چند روز آینده به تامین اجتماعی پرداخت نشود به آن جریمه تعلق می‌گیرد.

بنا به گفته کارگران،این کارخانه ماهانه توان تولید بیش از ۱۵۰ قلطک را دارد اما با امکانات مالی کنونی نمی‌تواند بیش از ۱۰ قلطک تولید کنند.

یکی از عوامل بروز مشکلات نقدینگی در این واحد طولانی شدن روند تولید هر قلطک است. «برای تولید این محصول حدود ۴ ماه وقت صرف می‌شود. بعد از آن بیش از یک ماه (در صورت خوش حسابی مشتری) طول می‌کشد که پولش نقد شود

بر اساس این گزارش، مشتریان محصولات تولیدی کارخانه سدید ریخته گر بیشتر کارخانه‌های تولید کننده پروفیل هستند و این تولید کنندگان هر چند وقت یکبار باید قلطک‌های ماشین آلات خود را که مصرفی هستند تعویض کنند.

یکی از کارگران سدید ریخته‌گر گفته است: «تعویق حقوق کارگران به بهانه وجود تحریم‌ها و نبود مواد اولیه تولید انجام می‌شد اما امروزه وضعیت کارخانه تا حدی بهبود پیدا کرده واگر سرمایه کافی مهیا شود بخش زیادی از مشکلات تولید مرتفع می‌شود.»

کارگران آبفای دشتستان ۷ ماه حقوق نگرفته‌اند

پرداخت حقوق ۲۸ کارگر آب و فاضلاب شهرستان دشتستان با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار ۷ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش4آذرایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «نو آوران اروند» در نقاط مختلف شهرستان دشتستان (شامل شهرهای شبانکاره، وحدتیه، آبپخش، برازجان، دالکی و سعدآباد) به کارهای تعمیرات و رفع شکستگی لوله و قرائت کنتور آب و توزیع قبوض مشغول‌اند در هفت ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۲۸ کارگر تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری نو آوران اروند در آبفای دشتستان کار می‌کنند اما از چهار ماه پیش زمان قرار داد این شرکت با آبفای دشتستان به اتمام رسیده است.

علیرغم اینکه طبق قراردادهای منعقد شده، مسئولیت پرداخت حقوق این کارگران با شرکت نو آوران اروند است، کارفرما بعد از گذشت ۴ ماه از اتمام قرارداد کارگران هنوز با آنان تسویه حساب نکرده است.

بنابهمین گزارش،در حال حاضر نه پیمانکار شرکت پیمانکاری نو آوران اروند و نه کارفرمای اصلی (آبفای دشتستان) هیچکدام مسئولیت پرداخت مطالبات این کارگران قدیمی را بر عهده نمی‌گیرند.

قابل یادآوری است که پیمانکار از این تعداد کارگر حین قرار داد چک تضمینی اخذ کرده است.

هنوز شرکت پیمانکاری نو آوران اروند با آبفای دشتستان تسویه حساب نکرده و آبفا قانونا می‌تواند از محل مطالبات پیمانکار حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند.

برپایه این گزارش،معوقات بیمه‌ای این کارگران حدود ۴ ماه است.حق بیمه کارگران بعد از اتمام قرار داد پیمانکار، به تامین اجتماعی واریز نشده است.

گزارشی ازوضعیت زندگی معلمان در عسلویه

زندگی دسته جمعی در خانه های کوچک، قدیمی و مرطوب، تحمل آلودگی هوا، نبود سرویس آمد و شد، شرایط سخت تامین مواد غذایی، دو زبانه بودن دانش آموزان، حقوق پایین و هزینه های بالا و رنج بیمارهای ناشی از شرایط محیطی از جمله مشکلات معلمان در عسلویه است.

یکی از معلمان غیر بومی مدارس شهرستان عسلویه از دشواری خود در تفهیم مطالب درسی به دانش آموزانش که دو زبانه هستند سخن می گوید و از نیروی مضاعفی که این کار طلب می کند.

آلودگی هوا و شرایط سخت کار و بروز بیماری از دیگر مشکلاتی است که «افشار رحیمی» به آن اشاره دارد و می گوید:10 تا 12 معلم در عسلویه در یک اتاق 12 متری ساکن هستند و آنان از فرصت مطالعه و استراحت بی بهره اند و کسانی که بخواهند مطالعه ای داشته باشند باید در فضای باز مطالعه کنند.

وی اضافه کرد: برخی از معلمان که امکان و شرایط پرداخت اجاره خانه ندارند در طبقه دوم کارگاهها همراه با کارگران شرکت های پیمانکاری نفت و گاز در عسلویه زندگی می کنند.

رحیمی اظهار داشت : در عسلویه معلمان جز رنج چیزی ندیده اند و اکثر آنها در تلاش برای فرار از این زندگی فلاکت بار هستند.

وی که معلم پایه های دوم، سوم و پنجم ابتدایی است، یادآور شد: مشکلات زندگی و گرفتاری معلمان در عسلویه به حدی است که بحث آموزش بچه ها در مرحله آخر قرار گرفته است.

رحیمی به سخنان مسوولان مبنی بر تامین معیشت معلمان اشاره کرد و گفت: این امر در عسلویه اصلا دیده نشده و زندگی معلمان در شان آنان نیست.

یکی از مدیران مدارس عسلویه نیز در این ارتباط گفت: بیش از دو سوم معلمان عسلویه غیر بومی هستند به همین دلیل با مشکل مسکن، غذا و ایاب و ذهاب روبرو هستند.

پیمان میرشاملو افزود: حقوقی که معلمان می گیرند جوابگوی اجاره منزل در نقاط خوب شهر نیست و بناچار در نقاط دور از شهر با فاصله زیاد خانه اجاره می کنند.

وی بیان کرد: در خانه های قدیمی با سقف چوبی که آنان اجاره می کنند گاه 24 نفر در یک منزل دو و یا سه خوابه زندگی می کنند و هیچ حمایتی مالی از معلمان در زمینه هزینه مسکن نمی شود.

میرشاملو اضافه کرد: آموزش و پرورش از خود هیچ درآمدی ندارد و در شهرستانی مثل عسلویه که به دلیل وجود تاسیسات نفت و گاز به عنوان قطب اقتصاد مملکت به شمار می رود باید از این ثروت خدادادی کمکی به آموزش و پرورش صورت گیرد تا زمینه تربیت و آموزش فرزندان این شهرستان فراهم شود.

وی گفت: منطقه عسلویه به عنوان منطقه ویژه اقتصادی دارای برخی مدارس غیر استاندارد است و وضعیت نابسامان معلمان آن نیز ، بخش آموزش را با مشکل روبرو کرده است.

میرشاملو اظهارکرد: معلمان درعسلویه به آرامش و آسایش نیاز دارند تا بتوانند بر روی ارتقای سطح آموزشی دانش آموزان متمرکز شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از معلمان عسلویه به دلیل شرایط سخت زندگی حتی نمی توانند تشکیل خانواده بدهند و بیشتر مجرد هستند.

این مدیر مدرسه گفت: مشکلات آموزش و پرورش نیازمند همکاری و عزم عمومی همه دستگاهها و مردم است که در شهرستانی مانند عسلویه با وجود منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود این مشکلات جای سوال دارد.

وی بیان کرد: با توجه به بافت خاص فرهنگی، مذهبی و زبان حاکم بر منطقه می طلبد برای شهرستان عسلویه برنامه جامعی نوشته شود.

میرشاملو با تاکید بر این که همه باید به فکر عسلویه باشند یادآور شد: عسلویه جزو همین مملکت است و اگر به فکر آموزش و پرورش آن نباشیم زیان آن متوجه همه جامعه می شود.

یکی از معلمان زن در عسلویه گفت: مهمترین مشکلات عسلویه آلودگی شدید هوا و استنشاق بوی شدید گاز است که این امر باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

عاطفه زمانی افزود: با این شرایط سخت زندگی تفاوت بدی آب و هوا در عسلویه با سایر همکاران در استان های دیگر تفاوت چندانی ندارد این درحالی است که ما در شرایط غیر قابل تحمل زندگی می کنیم.

وی اضافه کرد: معلمان در عسلویه باید مانند دیگر ادارات و دستگاههای اجرایی حق ویژه بگیرند این درحالی است که معلمان این منطقه نه تنها از این حق بلکه از حق مسکن، ایاب و ذهاب و غذا که بیشتر کارکنان دستگاههای اجرایی از سازمان منطقه ویژه پارس می گیرند، محروم هستند.

زمانی گفت: آلودگی هوای عسلویه بر جسم و هوش دانش آموزان این منطقه تاثیر منفی داشته و این کار معلمان منطقه را دشوارتر کرده است.

وی با بیان این که کار درعسلویه از هر جهادی مهمتر است اضافه کرد: معلمان این منطقه خوابگاه مشخص ندارند و بناچار گاه 24 نفر در یک منزل قدیمی با کمترین امکانات زندگی می کنند.

زمانی یادآور شد: در آشپزخانه معلمان در یک خانه به تعداد آنها سیلندر گاز (پیک نیک) گذاشته شده که اگر یکی از آنها نشتی داشته باشد خطر انفجار وجود دارد.

وی اضافه کرد: این وضعیت معلمان عسلویه در حالی است که مسوولان می آیند و می بینند ولی هیچ کاری و اقدامی برای کاهش این مشکلات انجام نمی دهند و این امر تاثیر منفی بر کار معلمان در بخش آموزش می گذارد.

زمانی گفت: وضع زندگی معلمان غیر بومی درعسلویه بسیار اسفناک است این درحالی است که برای جبران کمبود نیرو باید بیش از تعهدمان نیز کار کنیم.

وی اضافه کرد: سطح زندگی و درآمد معلمان در عسلویه با مهندسان مقایسه می شود این درحالی است که افراد نیکوکار برای معلمان در عسلویه کمک جمع می کنند.

زمانی بیان کرد: اساس کشور بر پایه آموزش و پرورش است و اگر این قشر آرامش و رفاه نداشته باشد، کشور هم روی آرامش را نخواهد دید.

وی یادآورشد: هرچند همه جامعه به نحوی مدیون آموزش و پرورش است ولی این نهاد مهم مورد کم لطفی و به گونه ای به فراموشی سپرده شده است.

زمانی با بیان این که کار معلمان در عسلویه باید به عنوان مشاغل سخت حساب شود گفت: بیشتر معلمان عسلویه با تعهد پنج سال به منطقه می آیند ولی درعمل به دلیل کمبود نیرو بناچار بیش از این دراین منطقه اسیر می شوند و این امر باعث شده معلمان در انتقال به عسلویه مقاومت کنند.

وی افزود: تنها انتظار ما از مسوولان این است که امکاناتی در حد و شان معلمان درعسلویه دیده شود تا آنان با رغبت در این منطقه حاضر و به کار آموزش توجه داشته باشند.

زمانی یادآور شد: به عنوان یک معلم در عسلویه ماهانه 18 میلیون ریال حقوق می گیریم که نیمی از آن بابت غذا، مسکن و ایاب و ذهاب و مابقی نیز صرف درمان و دارو می شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان عسلویه گفت: از 570 نیروی شاغل در این منطقه 75درصد غیربومی هستند که به مسکن، غذا، امنیت و آرامش نیاز دارند.

سید علیرضا سنگی فر افزود: تنها در سال 91 تعداد 40 نفر نیروی بومی برای آموزش و پرورش عسلویه استخدام شد و هم اینک با کمبود نیروی انسانی بویژه در رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش درعسلویه هیچ خانه معلم و یا معلم سرایی برای اسکان نیروهای غیر بومی خود ندارد و این افراد ناچار به کرایه منزل هستند که به دلیل بالا بودن اجاره به خانه های دور از مرکز و قدیمی روی می آورند.

سنگی فر با اشاره به اسکان جمعیت زیادی معلمان در یک فضای 120 متری اظهارکرد: معلم نیاز به آسایش و آرامش دارد که هم اکنون در عسلویه از این نعمت محروم هستند.

وی گفت: با توجه به منابع شرکت های بزرگ اقتصادی در عسلویه باید زمینه احداث معلم سرا در شهرهای عسلویه و نخل تقی فراهم شود.

سنگی فر افزود: جمعیت دانش آموزی عسلویه هشت هزار نفر است که نیروهای موجود پاسخگوی آنها نیست و معلمان باید بیش از موظفی خود در قالب حق التدریس کار کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص عسلویه از نظر آلودگی هوا باید حق ویژه ای که به همه کارکنان شاغل در این منطقه پرداخت می شود برای ایجاد انگیزه به معلمان نیز پرداخت شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: معلمان عسلویه در آلونک هایی مرطوب تحت عنوان معلم سرا زندگی می کنند که این در شان آموزش و پرورش و بویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیست.

اصغر حصیری افزود: در شهرستان عسلویه با آن همه منابع اقتصادی جمعیت هشت هزار نفری دانش آموزان آن در مخروبه هایی به نام مدرسه درس می خوانند.

وی اضافه کرد: 400 نفر معلم غیر بومی در عسلویه فعالیت می کنند که به دلیل شرایط سخت زندگی درخواست انتقال دارند و امسال تنها توانستیم زمینه انتقال 25نفر آنها را مهیا کنیم.

شهرستان عسلویه در فاصله 280 کیلومتری جنوب بوشهر محل اجرای طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی است که هم با بهره برداری از 10 فاز توسعه ای آن روزانه 300 میلیون متر مکعب گاز در این منطقه تولید می شود.

با توسعه کامل پارس جنوبی سالانه 112 میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود که این رقم با تولیدی شدن لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ١٨٠ هزار بشکه در روز یعنی به بیش از ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

میزان تولید حاصل از فازهای پارس جنوبی در بخش های مختلف از ابتدا تا پایان سال 92، بیش از 235 میلیارد دلار است.

بخشی ازیک گزارش ایرنا بتاریخ4آذر

افزایش 33.3 درصدی مرگ و24.6 درصدی مصدومان ناشی از حوادث کار درخراسان جنوبی طی هفت ماهه نخست سال 93

دکتر حسن محمدزاده مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از افزایش 24.6 درصدی مصدومین حوادث ناشی از کار استان در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی خراسان جنوبی؛ دکترحسن محمدزاده اظهار داشت: طی هفت ماهه سال جاری 142 نفر در استان خراسان جنوبی به علت حوادث ناشی از کار به این اداره کل مراجعه داشتند که از این تعداد 4نفر زن و 138 نفر مرد بوده اند.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی تعداد مصدومان ناشی از حوادث کار را در مدت مشابه سال گذشته 114 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد این مصدومان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 2406 درصدی را نشان می‌دهد.

وي همچنین از فوت 8 نفر در خراسان جنوبی به دلیل حوادث ناشی از کار در هفت ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته نیز 6 نفر به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. تعداد فوتی ها امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 33.3 درصدی را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است کلیه فوت شدگان حوادث کار را مردان تشکیل می دهند.

کشته وزخمی شدن 13کارگر درپی تصادف سرویس کارگران آمل جوجه

در پی وقوع حادثه تصادف خودرو حامل کارگران مجتمع تولیدی آمل جوجه با یک خودرو نیسان ۱۲ کارگر مصدوم شدند و یکی از کارگران به دلیل شدت جراحات امروز در بیمارستان ۱۷ شهریور آمل جان خود را از دست داد.

به گزارش 4آذرایلنا، این حادثه صبح روز یکشنبه (دوم آذر) ساعت ۷ و نیم صبح زمانی رخ داد که کارگران شیفت صبح این واحد، در محور هراز در شهرستان آمل با یک دستگاه مینی‌بوس راهی کارخانه بودند.

یکی از کارگران حادثه دیده ، انحراف به چپ نیسان را عامل مسدود شدن مسیر عبور مینی بوس و وقوع حادثه ذکر کرد.

اسامی ۱۲ کارگر حادثه دیده «رحمت الله حسین‌پور»، «نعمت هدایتی»، «عباس عزیزی»، «تورج احمدیان»، «حمید رضا شاه نوری»، «ابراهیم تقی‌پور»، «احمد یعقوبی»، «احمد یوسفی»، «حسین‌زاده مهدوی»، «حسین قاسمی»، «رضا باقری» و راننده «سید کاظم کرمی» گزارش شده است.

یکی از کارکنان اورژانس بیمارستان ۱۷ شهریور ، مصدومان را تمامی ۱۳ سرنشین این خودرو اعلام کرد که پس از مراجعه به این بیمارستان، در بخشهای جراحی، مغز و اعصاب و... بستری شدند.

بر اساس این گزارش صبح امروز یکی از ۱۳ کارگر به نام «محمد رضا حسنی» ۵۰ ساله ساکن روستای رزن نور به دلیل شدت جراحات جان سپرد.

بر اساس این گزارش، ۵ تن از کارگران حادثه دیده هنوز در بیمارستان ۱۷ شهریور بستری‌اند اما مابقی طی دو روز گذشته مرخص شده‌اند.

قرار است فردا جسد این کارگر در زادگاهش روستای رزن نور به خاک سپرده شود.

مرگ کارگر ۲۲ ساله در اصفهان حین جوشکاری بشکه

بر اثر انفجار یک بشکه در مغازه جوشکاری، یک کارگرجوان ۲۲ ساله جان خود را از دست داد.

به گزارش4آذر ایلنا، این حادثه صبح امروز زمانی رخ داد که این کارگر در حال انجام جوشکاری یک بشکه مایعات اشتعال زا در خیابان اشکاوند اصفهان بود.

بر اساس این گزارش، کارگر حادثه دیده که «محسن» نام دارد به دلیل شدت سوختگی از ناحیه سر و صورت در دم جان خود را از دست داده است.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، علت انفجار بشکه را وجود گاز به جا مانده از مایعات سریع الاشتعال اعلام کرد و افزود: نیروهای ایستگاه ۲۰ آتش نشانی اصفهان پس از رسیدن به محل حادثه و ایمن سازی و پاکسازی محیط، جسد این جوان را به نیروی انتظامی و اورژانس تحویل دادند.

اعتصاب در چهار استان بلژیک

کارکنان فرودگاهها و خطوط راه آهن در چهار استان بلژیک دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب برای اعتراض به برنامه ریاضت اقتصادی دولت راستگرای بلژیک برگزار می شود.

به گزارش24نوامبریورونیوز،اغلب قطارها، از جمله قطارهای مسیر پاریس-بروکسل و نیز بسیاری از پروازها در این چهار استان لغو شده اند.

بر اساس برنامه ریاضت اقتصادی دولت جدید بلژیک، این کشور باید تا پنج سال آینده یازده میلیارد یورو صرفه جویی کند. همچنین سن بازنشستگی از 65 به 67 سال افزایش پیدا خواهد کرد.

این اعتصاب در پی راهپیمایی بزرگ روز ششم نوامبر برگزار می شود که در آن صد هزار بلژیکی، معادل یک درصد جمعیت کل کشور شرکت کرده بودند.

همچنین قرار است نیمه ماه میلادی آینده یک اعتصاب سراسری در بلژیک برگزار شود.

1700نفرازکارکنان بانک هلندی آی ان جی اخراج می شوند!

بانک هلندی «آی ان جی» از اخراج 1700نفرازکارکنانش طی سه سال آینده خبر داد. اکثر این اخراج هامربوط به شعب بانک در هلند می شود.

مدیران آی ان جی برای توسعه و گسترش فعالیتهای کامپیوتری و آنلاین بانک همچنین به منظور ساده سازی سیستم خدمات این بانک بویژه خدمات اینترنتی به اتخاذ چنین تصمیمی مبادرت کرده اند.

بدین ترتیب، با حذف این تعداد نیروی کار، این بانک می تواند رقم ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای گسترش فعالیتهای آنلاین خود را در دستور کار قرار دهد.

چهارم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری5آذر1393

- تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس دراعتراض به دولت!

- اخراج۱۲۰ کارگر کارخانه فرش باستان یزد طی ۳ سال - تعویق دو ماه حقوق کارگران باقی‌مانده

- ادامه اعتراضات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام جهت الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم

- واگذاری بخشی از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس؟!

- دولت تا اطلاع ثانوی جلوی مصوبه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان را گرفت؟؟؟

- ابلاغ آیین‌نامه جدید بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

- مربیان پیش دبستانی قربانیان سیاستهای انقباضی دولت روحانی

- خصوصی‌سازی معادن در ایران                    

- فرو رفتن میلگرد ساختمان در سر کارگرجوان

- تظاهرات در لیسبون همزمان با تصویب بودجه سال آتی

- کشته شدن ۲۴ کارگر در یک معدن زغال سنگ در چین

تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس دراعتراض به دولت!

جمعی از صاحبان مساکن مهر پردیس در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر تاخیر در واگذاری مسکن مهرشان و همچنین دریافت مجدد وجوهی مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 5آذرخبرگزاری مجلس، جمعی از صاحبان مساکن مهر پردیس امروز چهارشنبه 5 آذرماه در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر تاخیر در واگذاری مسکن‌های مهر به صاحبان آن مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان دولت قرار بود سال گذشته مسکن مهر شهرستان پردیس را به صاحبان آن‌ها تحویل دهد که این موضوع تاکنون با تاخیر مواجه شده و اکنون مسئولان برای تحویل این مسکن‌ها تقاضای دریافت 12 میلیون تومان از افراد کرده‌اند.

 اخراج۱۲۰ کارگر کارخانه فرش باستان یزد طی ۳ سال - تعویق دو ماه حقوق کارگران باقی‌مانده

کارگر کارخانه فرش باستان یزد :موضوع اساسا نقدینگی نیست، دلیل اصلی مدیران شرکت برای اخراج کارگران بالا رفتن نرخ زمینی است که این کارخانه در آن واقع شده است.

بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی فرش باستان یزد طی ۳ سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی خوانده شده اخراج شده‌اند.

به گزارش5آذرایلنا،منابع خبری در کارخانه فرش باستان یزد گفته‌اند این کارخانه حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر گفته می‌شود، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را به تدریج اخراج کرده است.

یکی از کارگران اخراجی این کارخانه گفت: «تعداد کارگران این کارخانه در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع اخراج کارگران بازنشسته شدند و مابقی نیروی قراردادی بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، اخراج شده‌اند

یک کارگر این کارخانه نیز از عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران خبرداد و گفت: علی رغم اینکه مسولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، اما در یک سالهٔ گذشته به طور متوسط حقوق کارگران هر ۳ ماه یک بار پرداخت شده است ضمن اینکه در ۳سال گذشته مزایا هم دریافت نکرده‌ایم.

او آخرین دریافتی کارگران را مربوط به شهریورماه دانست.

این کارگر در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: در حال حاضر تعدادی کارگررسمی درکارخانه فعالند اما عملا فرش باستان در آستانه تعطیلی است و کارگرانی که هم اکنون هم در شرکت فعال‌اند نیز با تاخیر چند ماهه حقوق‌شان را دریافت می‌کنند.

در حالیکه گفته می شود مسولین شرکت کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه را عامل اصلی اخراج کارگران و در نهایت تعطیلی کارخانه در آینده ی نزدیک می دانند، اما کارگران می گویند شرکت با کمبود نقدینگی مواجه نیست و علت اصلی به تعطیلی کشاندن کارخانه و بیکاری کارگران،تمایل مسولین شرکت برای فروش زمین کارخانه است.

یکی از کارگران اخراجی این شرکت در خصوص وضعیت فعالیت شرکت باستان یزد در چند سالهٔ گذشته، توجیه مدیران شرکت در ارتباط با کمبود نقدینگی و مواردی از این دست را نادرست دانست و گفت: تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما آقایان به منافع بیشتر می‌اندیشند و بیکاری ۱۲۰ کارگر دربرابر این قضیه اهمیتی ندارد»

وی گفت: موضوع اساسا نقدینگی نیست، دلیل اصلی مدیران شرکت برای اخراج کارگران بالا رفتن نرخ زمینی است که این کارخانه در آن واقع شده است.

این کارگر ادامه داد: وضعیت این شرکت تا ۴ سال گذشته از نظر میزان فروش و ذخیرهٔ مواد اولیه بسیار مطلوب بود اما از ۳ سال گذشته مدیران شرکت مرتب پرداخت حقوق و مطالبات کارگران را به تعویق می‌انداختند و دلیل آن را کمبود نقدینگی و بدهی در ازای باز پرداخت وام‌های معوق عنوان می‌کرده‌اند.

وی به وضعیت بازنشستگی کارگران اخراجی این شرکت اشاره کرد و گفت: قیمت زمینی که کارخانه در آن قرار دارد بالاست و مدیران کارخانه بدون توجه به سرگردانی کارگران، اقدام به بیکارسازی تعداد زیادی از ما کرده اند در حالیکه بسیاری از این کارگران سابقهٔ کار بالایی در شرکت داشتند، و حالا مشخص نیست با این شرایطی که پیش آمده و بیکاری که وجود دارد تکلیف بازنشستگی کارگران چه می‌شود».

در حال حاضر نگرانی اصلی کارگران اخراجی این است که با توجه به اینکه عمدتا در سنین میان‌سالی قرار دارند، بعد از اخراج از کارخانه همانند همکاران‌ اخراجیشان، توانایی جذب مجدد در بازار کار را نداشته باشند.

ادامه اعتراضات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام جهت الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم !

در حالی که یکی از مدیران پتروشیمی ایلام در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت مدعی شده است یکصد کارگری که یکشنبه هفته گذشته مقابل مجلس تجمع کرده بودند، مطالبه خاصی از این واحد تولیدی ندارند و رای اداره کار به سود آنان صادر نشده است، این کارگران احکام هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار و اجراییه دادگستری که از میلیون‌ها تومان بدهی کارفرما و الزام او برای انعقاد قرارداد مستقیم با این کارگران حکایت می‌کند را در اختیارخبرگزاری قرار دادند.

به گزارش 5آذرایلنا، بیش از یکصد کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام یکشنبه هفته گذشته (۲۵ آبان) با سفر به تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند. این کارگران با وجود نزدیک به ۵۰ میلیون تومان حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار، اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند. هم اکنون بیش از سه ماه از ممنوعیت ورود آنها به کارخانه می‌گذرد.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با آنان بار‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تضمین امنیت شغلی حاضرند حتی با پیمانکار قرارداد امضاء کنند، البته با این شرط که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلی‌شان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما با شکایت به دیوان عدالت اداری، اجرای احکام اداره کار را به تعویق انداخته و به کارگران گفته است با آنان قرارداد کار یک ماهه یا در ‌‌نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.

واگذاری بخشی از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس؟!

سازمان تامین اجتماعی توزیع بخشی از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را به نمایندگان مجلس سپرده‌ است.

به گزارش 5آذرایلنا، سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۲۷ اسفند سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار سهمیه بیمه را به کارگران ساختمانی اختصاص داد. این سازمان بخشی از این سهمیه‌‌ها را به نمایندگان مجلس سپرده است تا آنان این سهمیه‌ها را در حوزه‌های انتخاباتی‌شان توزیع کنند.

در این اسناد خطاب به نمایندگان مجلس گفته شده که این تعداد سهمیه جهت پذیرش کارگران ساختمانی به حوزه انتخاباتی‌شان تعلق گرفته است و تخصیص این سهمیه‌ها به کارگران ساختمانی با معرفی نمایندگان صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به طور معمول بر اساس نوبت ثبت نام و پس از تایید صلاحیت کارگران ساختمانی توسط نهادهای صنفی کارگری و بازرسان سازمان تامین اجتماعی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

اقدام سازمان تامین اجتماعی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم نمایندگان مجلس از تابستان امسال در تلاش‌اند با تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی شرایط جدیدی را برای بیمه آن‌ها تعیین کنند، تلاشی که در روز ۲۵ آبان‌ماه با اعتراض حدود هزار نفر از نمایندگان کارگران ساختمانی مقابل مجلس مواجه شد. فعالان حقوق صنفی کارگران ساختمانی معتقدند این طرح به محرومیت یک میلیون کارگر ساختمانی از پوشش بیمه تامین اجتماعی و لغو پوشش بیمه‌ای حداقل ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی منجر می‌شود.

اسنادی که در اختیارخبرگزاری قرار گرفته نشان می‌دهد اختصاص این سهمیه‌ بیمه‌ها به برخی نمایندگان مجلس با دستور «محمد تقی نوربخش»، رئیس سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است.

دولت تا اطلاع ثانوی جلوی مصوبه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان را گرفت؟؟؟

علیرغم تمام تکذیب‌هایی که مسئولان دولتی و غیر دولتی طی یک ماه اخیر در خصوص تصویب افزایش قیمت نان داشتند، اما امروز به ناگاه مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت نان از اول آذر سال 93 منتشر شد.

این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی ها ابلاغ نشده و افزایش 30 درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده است.

به گزارش5آذرتسنیم،یک مقام مسئول در این باره با تائید وجود این مصوبه در دولت گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، "قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد."

بر اساس این مصوبه، "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه 1393 برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (650 / 6) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می شود."

ابلاغ آیین‌نامه جدید بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

به گزارش 5آذرسایت وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی،آیین نامه جدبد بر اساس پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی در هیات دولت تصویب شده است.

براساس این گزارش بنقل ازعلی ربیعی،به موجب این آیین‌نامه از این پس کارگران بیمه شده دارای مشاغل سخت و زیان آوری که در طول دوران اشتغال و بیمه پردازی خود به مدت یک سال و کمتر از آن در مشاغل غیر سخت و زیان آور اشتغال و بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند بدون برهم خوردن توالی سوابق بیمه‌ خود پس از 20 سال بازنشسته شوند.

به موجب آیین‌نامه جدید، مشکل کارگران بیمه شده مشمولی که به دلیل داشتن بیش از 10 روز غیبت در سال از مزایای احتساب توالی سوابق بیمه‌ای خود محروم می‌شدند، برطرف شده است.

به موجب اصلاحیه انجام شده، عدم اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور در طول دوران اشتغال برای مدت بیشتر از یکسال موجب برهم خوردن توالی سابقه بیمه‌ شده و کارگران بیمه شده مشمول برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور باید حداقل 25 سال کار کند.

به موجب آیین‌نامه جدید کارفرمایان مکلف هستند تا پس از ارائه تقاضای بیمه شده مشمول و احراز شرایط بازنشستگی وی اقدامات لازم را جهت بازنشستگی به عمل آورند.

مربیان پیش دبستانی قربانیان سیاستهای انقباضی دولت روحانی

محمد حبیبی

براساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سالهای اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می نماید.چرا که هشتاد درصد شخصیت کودک ظرف شش سال اولیه حیات او شکل می گیرد.بر این اساس آموزش وپرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.آموزش وپرورش پیش از دبستان از طریق غنی سازی محیطی ،کودکان را قادر می سازد که به کسب تجارب ادراکی و ذهنی جدیدی که احتمالا در محیط معمول خانواده برای آنان امکان پذیر نیست بپردازند.تحقیقات محققان نشان می دهد که کودکان محروم از آموزش پیش دبستانی از امکان سازگاری کمتری نسبت به سایر کودکان در مدرسه برخوردار بوده و احتمال شکست تحصیلی در آنها و نهایتا عدم موفقیت در دیگر مراحل زندگی در آنها بیشتر است.

در نتیجه با توجه به اهمیت آموزش پیش دبستانی ،تلاشهای بسیاری از سوی دولتها در بیشترکشورهای جهان صورت می گیرد که این آموزشها به صورت رایگان در اختیار کودکان قرار بگیرد تا امکان دستیابی به فرصت های برابر در آینده برای همگان فراهم شود.(۱) این درحالی است که در کشور ما توجه به آموزش پیش دبستانی از سوی دولت روندی نزولی داشته است.به خصوص در دو سال اخیر که به جای حمایت از آموزش پیش دبستانی ، اقدامات بازدارنده دولت به کاهش تعداد کودکان پیش دبستانی منجر شده است .به طوریکه جمعیت کودکان پیش دبستانی از ۵۰ درصد در سال ۹۰ به ده در صد درسال ۹۳ کاهش داشته است.(۲ )

یکی از مهمترین اقدامات بازدارنده دولت روحانی در دوسال اخیر که در کاهش چشمگیر کودکان پیش دبستانی موثر بوده ، ممانعت از اجرای مصوبه قانونی مجلس و جلوگیری از استخدام مربیان پیش دبستانی است.مربیانی که درسالهای گذشته نقش مهمی در توسعه آموزش پیش دبستانی و بهینه سازی آموزش ابتدایی داشته و باوجود تجربیات فراوان با تصمیم غیر قانونی دولت روحانی عملا درحال حذف از چرخه آموزش کشور می باشند.حذف این گروه از معلمان از چرخه آموزشی صرفا محدود به مربیان پیش دبستانی نیست و نشانه هایی وجود دارد که به نظر می رسد این اقدام بخشی ازیک سیاست کلانی ا ست که دولت روحانی در روند آموزشی کشور در پیش گرفته که اصطلاحا می توان آن را سیاستهای انقباضی نام گذاری کرد.سیاستهایی که به نظر می رسد دولت تدبیر و امید در پی گیری آنها نه توجهی به تذکرات قانونی نمایندگان دارد ونه اهمیتی به اعتراضات و تجمعات صنفی مربیان پیش دبستانی می دهد.

قبل از پرداختن به این نشانه ها لازم است روشن کنیم که اعتراضات مربیان پیش دبستانی در چه بستری شکل گرفت و چگونه به اینجا رسید.در سال ۱۳۷۹ وزارت آموزش و پرورش دولت وقت ، تصمیم بر توسعه آموزش پیش دبستانی گرفت.براین اساس بخشی از فضای برخی از مدارس شهری برای اموزش پیش دبستانی درنظر گرفته شد و مربیانی برای آموزش به صورت قراردادی و موقت استخدام شدند وتلاشهایی در جهت تشویق خانواده ها برای فرستادن فرزندانشان به آموزشهای پیش دبستانی صورت گرفت .حتی در مواردی صحبت از اجباری شدن اموزش پیش دبستانی قبل از حضور دانش اموزان در مقطع ابتدایی بود.تا سال ۸۵ مدیریت مالی مراکز پیش دبستانی مستقیما زیر نظر آموزش و پرورش بود.اما از سال ۸۵ وظیفه مدیریت مالی پیش دبستانی ها برعهده شرکت های پیمان کاری قرار گرفت.و این شرکت ها موظف شدند که مربیان پیش دبستانی را بیمه کنند.در نتیجه شهریه های دریافت شده از خانواده ها میان ادارات آموزس و پرورش و شرکت های پیمانکاری تقسیم می شد وعملا بخش اندکی از مزایای مالی نصیب مربیان پیش میشد.در واقع شرایط کاری مربیان پیش دبستانی در این سالها بیشتر به نوعی استثمار کاری شباهت داشت.

یکی از همین مربیان در تشریح وضعیت مربیان پیش دبستانی در این سالها می گوید:”سالهایی که زیر نظر دولت بودیم به این شکل بود که شصت درصد شهریه به اداره آموزش وپرورش و چهل درصد به مربیان تعلق می گرفت.آن سالها بیمه نبودیم.بعد که به پیمانکار واگذارشدیم ،بیمه شدیم اما با مشکلات پیمانکاران روبرو بودیم .تمام درآمد شامل حال پیمانکار واداره می شد به جز مربی زحمتکش که همه بارها رابه دوش می کشید.بیمه ی ما الان 15 روز درماه است .یعنی اگر 10 سال زحمت بکشیم فکر نکنم بیمه ام به سه سال برسد.( 3)

پذیرش چنین شرایط کاری از سوی مربیان پیش دبستانی در این سالها فقط به امید استخدام از سوی آموزش و پرورش صورت می گرفت.امیدی که با اجرای سیاست جدید آموزشی  در دوره ابتدایی و اضافه شدن پایه ششم کمرنگ شد.چرا که مربیان امید داشتند که پایه پیش دبستانی اجباری شده وبه مقطع ابتدایی اضافه شود.نهایتا در نتیجه بلاتکلیفی وضعیت این مربیان در سالهای اتی و درنتیجه اعتراضات صورت گرفته ،نمایندگان مجلس دو سال پیش طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن دولت موظف شد که در طی دوسال تکلیف استخدام این مربیان را مشخص کند.با آغاز به کار دولت جدید و اتخاذ سیاستهای انقباضی ، اولین اقدام دولت روحانی ممنوعیت هرگونه استخدام در ادارات دولتی و به خصوص وزارت اموزش و پرورش بود.در نتیجه اتخاذ چنین سیاستی بود که در طول دوسال گذشته باوجود اعتراضات گسترده مربیان پیش دبستانی و فشارهای نمایندگان مجلس ،وزارات آموزش وپرورش هر بار از برگزاری ازمون استخدامی برای مربیان سرباز زده است.توجیه  اصلی وزارت خانه از این ممانعت ،ممنوعیت دولت و عدم صدور مجوز استخدامی از سوی دولت برای ادارات  اموزش و پرورش است. و در همین راستا مشاور معاونت برنامه ریزی دولت روحانی  با اشاره به  نا بسامانی ها  در ساختار اداری آموزش و پرورش از وجود حدود 57 هزار نیروی مازاد در این وزارت خانه سخن گفته و بر همین اساس استخدام مربیان پیش دبستانی را منتفی دانسته است.(4)این درحالی است که مشکل کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی درسالهای اخیر از اساسی ترین مشکلات آموزش و پرورش بوده است.و در مقایسه با سال گذشته 200 هزار دانش اموز جدید امسال به تعداد دانش اموزان دوره ابتدایی افزوده شده است.بر همین اساس است که معاون اموزش ابتدایی وزارت خانه کمبود نیروی انسانی را مهمترین مشکل دوره ابتدایی می داند.مشکلی که درسالهای گذشته برای رفع آن ، بکارگیری نیروهای خدماتی و غیر متخصص در مقطع ابتدایی در دستور کار قرار گرفت و به نوعی فاجعه ای آموزشی در ساختار آموزشی کشور رقم خورد. فاجعه ای که بارها از سوی مقامات وزارتی وقت مورد انکار قرار گرفت  ونهایتا معاون اموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش همین اواخر در مصاحبه ای بکارگیری نیروهای خدمه به عنوان معلمان ابتدایی در دوره های گذشته را مورد تایید قرار داد.(5).

از سوی دیگر  بنابر اظهارات مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ،کمبود نیرو در مقطع ابتدایی در سال جاری با بکارگیری مجدد معلمان بازنشسته به صورت حق التدریس ،جبران شده است.(6 )این درحالی است که  به باور بسیاری از کارشناسان آموزشی استفاده از مربیان پیش دبستانی با سوابقی طولانی در اموزش کودکان ،بهترین و بهینه ترین راه حل برای جبران کمبود نیرو در مقطع ابتدایی در سالهای اخیر می باشد.اما غلبه نگاه سود محورانه در امر اموزش در دولت تدبیر و امید راه را بر هرگونه تصمیم گیری صحیح آموزشی بسته است.در همین راستاست که وزیر آموزش و پرورش  ضمن اعتراف به کمبود نیرو ی انسانی در ساختار آموزشی ، با افتخار از 9 هزار میلیارد صرفه جویی اقتصادی در این وزارت خانه سخن می گوید.فانی در مصاحبه ای با خبرنگاران در آبان ماه سال جاری می گوید:”باوجود کمبود 42 هزار نیروی انسانی در وزارت اموزش وپرورش ،برنامه جدیدی برای استخدام وجود ندارد.کمبود نیروی انسانی در این وزارت خانه با پرداخت حق التدریس به معلمان برای ساعات اضافی کلاسها جبران شده و با این طرح 9 هزار میلیارد ریال در کشور صرفه جویی اقتصادی شده است.”(7)

به نظر می رسد برای فانی ودیگران تصمیم گیران آموزشی کشور توجیه اقتصادی هر تصمیمی ،مبنایی لازم وکافی برای اتخاذ و اجرای آن می باشد. اینکه استفاده از معلمان ابتدایی در دونوبت صبح وبعد ازظهر ،انتقال معلمان متوسطه به دوره ابتدایی بدون گذراندن آموزشهای لازم و استفاده از معلمان بازنشسته پس از سی سال کار فرسوده کننده ، می تواند وضعیت اموزش ابتدایی کشور را به شرایط اسفناک تری بکشاند مسائلی است که به نظر می رسد خارج از توجه و علاقه وزیر و معاونانش می باشد. به هرحال شاید مربیان پیش دبستانی اولین قربانیان سیاستهای انقباضی دولت جدید باشند اما به طور حتم آخرین آنها نخواهند بود.نشانه هایی ازبرنامه ریزیهایی برای حذف بخش دیگری از معلمان از چرخه آموزشی کشور به  بهانه های مختلف به چشم می خورد که باید زنگ خطر را برای معلمان و درکل ساختار آموزشی کشوربه صدا درآورد.  طرحهای  در راستای سیاستهای انقباضی دولت روحانی در دستور کار است که صرفه جویی اقتصادی بیشتری را به دنبال داشته باشد بدون اینکه کیفیت آموزش و عواقب مساله ساز آن رادر نظر بگیرد.خروج دویست هزار نفر از معلمان از چرخه آموزشی کشور و تعدیل وسیع نیرو و همچنین افزایش ساعات موظف از 24 ساعت به 30 ساعت از جمله این طرح هاست.(8) .این نتیجه حاکمیت نگاه سود محورانه در ساختارآموزشی است.شاید لازم است به مسئولان آموزشی کشور یاد داوری شود که آموزش و پرورش بنگاه اقتصادی نیست و قرار هم نیست که معلمان هزینه بی کفایتی مسئولان در اداره کشور و ماجراجویی های بین المللی سیاستمداران را بپردازند.

فهرست یادداشتها:

1-ضرورت پیش دبستانی .www.k-p-d.xlogfa.co

2-با شگاه خبرنگاران جوان. 2شهریور 1393

3-www.bidarzani.com/19355

4-دوم ابان www.news.bazarekar.ir

5-خبرگزاری ایسنا 26 ابان

6-باشگاه خبرنگاران جوان 22 مرداد

7-خبرگزاری فارس سوم ابان

8-خبرگزاری فارس دهم شهریور

مرجع: سایت حقوق معلم و کارگر

خصوصی‌سازی معادن در ایران

هاله صفرزاده

مطابق با آخرین آمار منتشره‌ی مرکز آمار ایران در سال 92 معادن تحت مالکیت بخش خصوصی به 98 درصد کل معادن رسیده است. برمبنای آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 92 خصوصی‌سازی در بخش معدن و صنایع معدنی درآمد 26 هزار میلیارد تومانی را به همراه داشته؛ رقمی که موجب شد تا این بخش عنوان پیشتاز در خصوصی‌سازی را از آن خود کند و اعلام شد که باید این روند ادامه یافته و شرکت‌ها و معادن باقیمانده نیز خصوصی شوند.(1)خصوصی‌سازی در بخش معدن در سال 93 نیز ادامه داشته است.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1562#more-1562

فرو رفتن میلگرد ساختمان در سر کارگرجوان

به گزارش 5آذرپایگاه خبری 125، مهدی یادگاری افسر آماده منطقه 2 عملیات در این باره اظهار داشت: در بخش اورژانس بیمارستان رسول کارگری مشاهده می شد که بر اثر فرو رفتن یک میلگرد ساختمانی به طول یک متر در سرش بیهوش شده بود.

وی ادامه داد: آتش نشانان بلافاصله در حضور پزشکان، با بکارگیری تجهیزات ویژه عملیات خود را آغاز کردند و با رعایت کامل اصول ایمنی قسمت های اضافه میلگرد را که از هر دو طرف سر کارگر بیرون بود را برش داده و وی را برای ادامه مراحل درمان در اختیار پزشکان قرار دادند.

تظاهرات در لیسبون همزمان با تصویب بودجه سال آتی

به گزارش26نوامبریورونیوز،همزمان با تصویب بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی پرتغال هزاران نفر در لیسبون دست به تظاهرات زدند. آنان بدعوت یکی از اتحادیه های مهم کارگری و با حضور در مسیری ۱۲ کیلومتری خواستار کاهش مالیات، و اشتغالزایی شدند.

کشته شدن ۲۴ کارگر در یک معدن زغال سنگ در چین

بر اثر انفجار ناشی از انباشت گاز در یکی از معادن شمال شرقی چین، 24 کارگر کشته شدند.

به گزارش5آذر ماين نيوز، این انفجار که همراه با آتش سوزی همراه بود، اوایل صبح سه شنبه در معدن زغال سنگ اتان «لیائونینگ» رخ داد که علاوه بر کشته شدن 24 کارگر، 52 نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد.

معدن یاد شده تحت نظارت شرکت «فیوشین» است که سال گذشته نیز شاهد بروز حادثه ای مشابه بود.

سال گذشته نیز بر اثر نشست گاز در یکی از معادن زغال سنگ تحت پوشش شرکت یاد شده، 8 کارگر جان خود را از دست داده بودند.

خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که بروز حادثه در این معدن باعث شده مسوولان نظارت و استاندارد چین فعالیت تمامی معادن تحت پوشش شرکت «فیوشین» را به دلیل بررسی مجدد مسائل ایمنی متوقف کنند.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز بر اثر ریزش معدن زغال سنگ در استان «شانسی» چین 11 معدنچی جان خود را از دست دادند.

 

یک ماه بعد از این حادثه انفجار ناشی از نشت گاز در معدن زغال سنگ شهر «چونگ چینگ» در جنوب غرب کشور 22 نفر را به کام مرگ فرستاد.

در حادثه مشابه دیگری که در معدن زغال سنگ در استان سیچوان چین رخ داد 27 نفر جان خود را اواسط سال جاری از دست دادند.

انفجار و ریزش معادن در چین به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی که از سوی کارفرمایان و شرکت های پیمانکار نادیده گرفته می شود، سالانه تعداد زیادی از کارگران را به کام مرگ می فرستد.

پنجم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

درهمین رابطه:

مراجعه تعدادی از رانندگان سندیکایی شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری

http://vahedsyndica.com/archive/660

به مزایده گذاشتن اموال غیر قابل استفاده کارخانه درشصت ونهمین روز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا

همزمان با شصت و نهمین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، به تازگی بخشی از اموال این واحد تولیدی برای پرداخت مطالبات ۱۸ ماهه کارگران به مزایده گذاشته شده است.

به گزارش3آذرایلنا، با نظارت نماینده کارفرما، حسابدار، مدیر تولید و کارگران کارخانه مزایده اموال کارخانه کاشی گیلانا از طریق رسانه‌های کثیر انتشار اعلام شد.

بر اساس این گزارش اعلام شده است بخشی از اموال غیر قابل استفاده کارخانه کاشی گیلانا از طریق برگزاری مراسم مزایده حضوری به فروش می‌رسد.

به گفته این منبع خبری، تعداد ۱۲ نفر از متقاضیان خرید قیمتهای پیشنهادی خود را برای برخی اموال اعلام کردند که در ‌‌نهایت قرار شد بررسی قیمت‌های پیشنهادی تا پایان روز سه شنبه از جانب سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان اعلام شود.

بنا بر اظهارات این کارگر، در روز مزایده قیمتهایی که خریداران پیشنهاد کردند بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: اصلیترین ماشین آلات کارخانه همانند دو دستگاه پرس، ۱۵ قالب پرس، ۴ دستگاه ژنراتور، ۲ دستگاه ترانس برق و یک دستگاه تراکتور و... در حالی از لیست فروش حذف شده بود که این دستگاها طی ۲۰ سال گذشته در کارخانه کاشی گیلانا غیر قابل استفاده بوده و هیچ گونه کاربردی نداشته‌اند.

گفتنی است ۱۶۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا به دلیل عدم دریافت بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه، ۶۹ روز است که دست از کار کشیده‌اند.

پایان اعتصاب 2روزه کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر بدنبال دستیابی به بخشی ازمطالبات!

کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر صبح امروز به نشانه اثبات حسن نیت خود به اعتصابشان پس از دو روز پایان دادند و به فعالیت روزانه خود بازگشتند.

به گفته کارگران پتروشیمی فجر تصمیم به خاتمه اعتصاب و بازگشت به کار کارگران معترض پس از آن گرفته شد که بخشی از وعده‌های مدیریت این مجتمع در پی اعتراضات کارگری برآورده شد.

لازم به یادآوری است طی روزهای یکم و دوم آذرماه ۲۴۰ نفر از کارگرانی که از طریق شرکت پیمانکاری «رامپ‌کو» در پتروشیمی فجر مشغول به کار هستند در اعتراض به روند شدن تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده بودند.

تاخیر در پرداخت دستمزد آبان ماه و وضعیت نامعلوم پاداشی که قرار بود با دستور وزیر نفت بابت بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ به این کارگران پرداخت شود از جمله خواسته‌های کارگران اعتصابی بود.

در پی اعتصاب کارگران پتروشیمی فجر، کارفرما روز گذشته ضمن پرداخت پاداش بهر‌ه‌وری این کارگران وعده داد که مطالبات مزدی آن‌ها را امروز (سوم آذر) پرداخت خواهد کرد.

براین اساس معترضان برای اثبات حسن نیت خود تصمیم گرفتند تا از امروز به اعتصاب خود خاتمه داده و با شروع فعالیت روزانه خود منتظر عملی شدن دیگر وعده کارفرما در مورد پرداخت دستمزد‌ها شوند.

عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران شهرداری کرمانشاه

دو ماه است کارگران روزمزدی شهرداری کرمانشاه حقوق دریافت نکرده‌اند.

فارس بتاریخ3آذرطی گزارشی ازعدم پرداخت دوماه حقوق کارگران روزمزدشهرداری کرمانشاه خبرداد.

عدم پرداخت مطالبات ۲ سالهٔ کارگران کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد 

مطالبات حقوقی کارگران کارخانه نخ پارسیلون، نزدیک به ۲ سال است که معوق مانده است.

به گزارش3آذرایلنا،بنقل ازیک فعال کارگری،در پی اصلاحات ساختاری طی ۲ سال گذشته در کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد، پرداخت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از مطالبات حقوقی کارگران معوق مانده است.

این فعال کارگری در ارتباط با معوقات حقوقی چند ماه اخیر کارگران پارسیلون، گفت: علاوه بر معوقاتی که از سال‌های گذشته باقی مانده و شرکت باید به ما پرداخت کند، حقوق جاری کارگران نیز تقریبا هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، تنها در هفتهٔ جاری توانسته‌ایم حقوق شهریور را دریافت کنیم و هنوز حقوق دو ماه گذشته پرداخت نشده است.

وی همچنین به تاخیر در پرداخت حق بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: باوجود آنکه کارفرما هر ماه مبلغی را بابت پرداخت بیمه از حقوق کارگران پارسیلون کسر می‌کند اما سهم بیمه‌ای خود را برای پرداخت حق بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

به گفته این کارگر، کارفرما در توجیه عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها، کمبود نقدینگی و منابع مالی را مطرح می‌کند، در حالیکه اگر مشکلی برای کارگران پیش بیاید با این شرایط نمی‌توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۷۰ نفر کارگر رسمی و بیش از ۳۰۰ نفر نیروی قراردادی در این شرکت مشغول به کارهستند که بنا بر گفتهٔ این منبع آگاه، بیش از ۱۷۰ نفر از آن‌ها به دلیل آنچه کمبود منابع مالی خوانده می‌شود در شرایط سختی به سر می‌برند و در دوسال گذشته پیگیر مطالباتشان بودند.

این فعال کارگری همچنین به پیگیری حقوقی مسائل مربوط به بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی کارگران پارسیلون اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که فعالیت کارخانه به دلیل اصلاح ساختار کم شده بود، کارگران کارخانه پارسیلون که فعالیتشان جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، به مدت ۱۹ ماه به بیمهٔ بیکاری معرفی شدند. در آن زمان تامین اجتماعی تنها ۹ ماه را به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور رد کرد و ۱۰ ماه را به عنوان بیمه عادی در نظر گرفت.

وی در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده از سازمان تامین اجتماعی برای احتساب ۱۰ ماه باقی مانده به عنوان بیمهٔ بیکاری گفت: تامین اجتماعی دورهٔ بیمهٔ بیکاری را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند و باید رایزنی‌هایی در این مورد با تامین اجتماعی صورت گیرد تا این مسئله حل شود چون ما براساس طرح اصلاح ساختار تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار گرفتیم و همزمان هم در کارخانه مشغول به کار بودیم بنابراین ۳۰ درصد بیمه را کارفرما پرداخت می‌کند و ۷۰ درصد آن توسط تامین اجتماعی به عنوان بیمهٔ بیکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

وی افزود: درصورتیکه آیین نامه جدید در خصوص مشاغل سخت و زیان آور اجرایی شود و این ۱۰ ماه نیز با اختصاص بودجهٔ لازم به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته شود تا پایان سال نزدیک به ۸۰ نفر از پرسنل پارسیلون بازنشسته می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کارخانه نخ پارسیلون در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

پیشینه مشکلات

این واحد تولید کننده الیاف نخ نایلون نخستین‌بار در سال ۸۲ از سوی دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد و مشکلات این واحد صنعتی بعد از واگذاری آغاز شد.

گفته می‌شود، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

درباره مطالبات حقوقی بازنشستگان این کارخانه نیز گزارش می‌رسد حجم معوقات مزدی بیشتر کارگرانی که در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۱ بازنشسته شده‌اند تا ۱۸ ماه می‌رسد.

گفته می‌شود، حقوق پرداخت نشده عمدتا مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش سه سال گذشته می‌شود.

تأخیر یک ساله در پرداخت «سنوات خدمت» ۵ کارگر بازنشسته شهدآب

۵ نفر از کارگران کارخانه شهد آب ارومیه که در آذرماه سال (۹۲) بازنشسته شده‌ بودند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گزارش3آذرایلنا،یکی از کارگران بازنشسته کارخانه شهد آب ارومیه میانگین مبلغ سنوات خدمت بازنشستگان این کارخانه را با توجه به میزان سوابق کاریشان حدود ۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: آذر ماه سال گذشته من به همراه ۴ نفر از همکارانم با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدیم اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، حق سنوات پایان خدمت ما را پرداخت نکرد.

به گفته این کارگر بازنشسته، ۵ کارگر بازنشسته بعد از مدت‌ها دوندگی سرانجام موفق شدند در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری در قبال سنوات پایان کار خود از کارفرما چک دریافت کنند، اما با وجود آنکه زمان وصول چک مرداد ماه بود آنان تا به امروز نتوانسته‌اند پول‌شان را دریافت کنند.

او گفت: چک‌هایی که بابت سنوات پایان خدمت ما صادر شده علاوه بر آنکه هیچ کدام موجودی ندارند، امضاء چک‌ها نیز توسط بانکها تایید نمی‌شود.

این کارگربازنشسته تصریح کرد: خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه ریزی کرده‌اند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، با طولانی شدن زمان تبدیل چک به پول، ارزش پول کارگران نیز کاهش می‌باید.

او گفت: با چند وکیل در زمینه مشکلاتمان مشاوره کرده‌ایم. رقم پیشنهادی این وکلا برای قبول پرونده‌های اینچنینی در صورت شکایت رقمی حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است که پرداخت آن در توان ما نیست.

صدور قرار کفالت 2 میلیاردی برای مرتضوی

وکیل‌مدافع تعدادی از کارگران شاکی در پرونده تأمین اجتماعی از صدور قرار تامین کیفری برای سعید مرتضوی خبر داد.

به گزارش3آذرایسنا،مصطفی ترک همدانی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: در جلسه امروز بازپرسی پس از تفهیم اتهام به رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی، بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت برای وی یکی از قرارهای تأمین کیفری را صادر کرد.

وی گفت: در این جلسه اتهامات خیانت در امانت، اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی به رییس سابق سازمان تامین اجتماعی تفهیم شد و پس از ارایه دفاعیات از سوی متهم، برای جلوگیری از فرار و امکان دسترسی به متهم یکی از قرارهای تامین کیفری صادر شد.

مصطفی ترک ‌همدانی،‌ علیرضا دقیقی و پیمان حاج محمود عطار سه وکیل دادگستری که به عنوان اصیل از سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی نیز شکایت کرده اند به خبرنگاران گفتند که قرار تامین صادره برای مرتضوی قرار کفالت است و کفیل مرتضوی در صورت عدم حضور او در جلسات بعدی بازپرسی ملزم به پرداخت مبلغ 2 میلیارد تومان خواهد بود.

سوم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com