13 آذر، روز مبارزه با سانسور را گرامی بداریم

 

 سیزده آذر امسال هفتمین سالی است که دوست­داران آزادی بیان به پیشنهاد کانون نویسندگان ایران روز   مبارزه با سانسور را گرامی می­دارند.

 مایه­ی تاسف است که هر گاه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز 13 آذر بیانیه ای منتشر می کند ناچار است از تداوم  سیطره­ی سانسور دولتی بر جامعه بگویدِ. در یک سال اخیر نیز، به رغم وعده­های انتخاباتی دولت جدید، مانند سالهای گذشته چه در عرصه­ی کتاب و چه در عرصه­ی هنر و مطبوعات و اینترنت شاهد حضور این پدیده­ی ضد آزادی بیان بوده­ایم. انتشار کتاب همچنان در گرو دریافت "مجوز چاپ" است. طرفه آن که برخی آثار نویسندگان در خارج کشور ترجمه و منتشر شده­  است اما در داخل  به آن­ها "مجوز چاپ" نداده­اند . این گونه سانسور البته به اشکال دیگر  بر سایر عرصه­های هنرو ادبیات حکم­رانی می­کند؛ کاربران ، وبلاگ­نویسان و فعالان اینترنتی همچنان مورد هجوم ، دستگیری و بازداشت هستند ؛  فیلترینگ سایت­ها و شبکه­های اجتماعی مجازی  به قوت خود باقی است  و حاکمیت بنا دارد در آینده­ی نزدیک  با راه اندازی فیلترینگ هوشمند و به کار بردن سانسور نظام­مندتر استفاده از فضای مجازی را  برای مردم دشوارتر و پر هزینه­تر کند؛ روزنامه نگاران بسیاری در زندان بسر می­برند و شغل روزنامه نگاری در ایران با خطر مضاعف همراه است. در تازه ترین نمونه، عکاس و خبرنگار یک خبرگزاری رسمی  به جرم بازتاب اخبار اسید پاشی­های زنجیره­ای بازداشت شدند. ارسال پارازیت به منظور جلوگیری از فعالیت ماهواره­ها نه تنها حق مردم برای دیدن و شنیدن آن­چه دوست می­دارند را پایمال کرده بلکه سلامت آنها را نیز به خطر انداخته است.

از رهگذر اعمال سانسور دولتی بر بیان شهروندان، هنر و ادبیات   آسیب های جدی دیده ،  خلاقیت های بسیار بی­ثمر یا ناشکفته مانده و استعدادهای فراوان  تباه  شده است. جامعه نیز از داشتن ادبیات و هنر شایسته­ی انسان مدرن قرن بیست و یکم محروم مانده است.

 با رشد  روزافزون تکنولوژی ارتباطات راه­های تازه­ای برای ابراز وجود انسان­ها پیدا شده  است و بسیاری از شیوه­های سانسور کارایی گذشته­ی خود را از دست داده ­اند.  بازتاب این وضعیت  را می­توان در رفتار و گفتار گاه متناقض متولیان سانسور در یک سال اخیر مشاهده کرد. با وجود این  سانسور همچنان بر عرصه­های  رسمی جامعه  حاکم است .

کانون نویسندگان ایران آزادی بیانِ بی­هیچ حصر و استثناء را حق همگان می­داند و خواهان لغو هر گونه سانسور است. در چارچوب همین هدف بود که این تشکلِ نویسندگانِ مستقل و آزادی­خواهِ ایران  روز سیزده آذر را به عنوان روز مبارزه با سانسور اعلام کرد. کانون امسال نیز به استقبال این روز می­رود و  از همه­ی مدافعان آزادی بیان انتظار دارد که سیزده آذر را به واکاوی در پدیده­ی شوم سانسور و اعتراض بیشتر به آن  اختصاص دهند.  گرامی داشت چنین روزی معنایی جز آن ندارد که موضوع مبارزه با سانسور، چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی، بحث روز جامعه  شود. امید که در سیزدهم آذر سال آینده بیانیه­ی این روز شادباش پیروزی آزادی بیان باشد.

کانون نویسندگان ایران سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور را گرامی می­دارد و آن  را به همه­ی سانسور ستیزان تبریک می­گوید.

کانون نویسندگان ایران

9 آذر1393