اخباروگزارشات کارگری 13ـ 14 ـ 15ـ 16  آذر1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری13 آذر1393

- راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته نساجی مازندران

- اخراج۳۰ کارگرکارخانه لوله و ماشین سازی ایران – تهدید بقیه کارگران قراردادی به اخراج!

- عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان

- افزايش 18درصدي مصدومين حوادث كاردراستان کهگیلویه و بویراحمد

- جان باختن یک کارگر در انبار سیلوی ذرت کاشمر

- مرگ کارگر پتروشیمی رازی بر اثر سقوط از ارتفاع ۱۰ متری

- دومین اعتصاب خلبانان لوفت هانزا در هفته جاری

- سنای ایتالیا طرح سهل الوصولترکردن اخراج کارگران توسط کارفرمایان رابتصویب رساند

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته نساجی مازندران

 بیش از ۱۵۰ کارگر بازنشسته نساجی مازندران صبح امروز (پنج شنبه ۱۳ آذر) برای چندمین بار در سال جاری مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند.

به گزارش 13آذرایلنا ، تجمع امروز کارگران بازنشسته نساجی مازندران در واکنش به طولانی شدن زمان وصول مطالبات معوقه‌شان است. گفته می‌شود حدود ۳۵۰ کارگر شاغل و ۵۵۰ بازنشسته این واحد تولیدی حدود ۱۵ میلیارد تومان مطالبات معوقه دارند که سهم بازنشسته‌ها از این میزان حدود ۱۱ میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش، اعتراض صنفی کارگران بازنشسته نساجی مازندران در مقابل ساختمان فرمانداری حوالی ساعت ۱۱ به دلیل غیبت فرماندار به خیابانهای شهر کشیده شد. این کارگران پس طی کردن چند خیابان، مقابل ساختمان دفا‌تر دو نماینده شهر قائم شهر در مجلس  در خیابان تهران قائمشهر اجتماع کردند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر در تجمع امروز در تشریح جزئیات مشکلات کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران گفت: بانک ملی به عنوان سهامدار اصلی نساجی مازندران می‌خواهد با فروش قطعه‌ای زمین به ارزش ۸۳ میلیارد تومان مطالبات کارگران را پرداخت کند اما سازمان تامین اجتماعی به دلیل بدهی قبلی نساجی مازندران این زمین را توقیف کرده است. قرار بود مسئولان زمینه تسهیل فروش این زمین را فراهم کنند تا بانک ملی بتواند مطالبات کارگران و سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند.

او گفت: همچنین جلساتی در سازمان تامین اجتماعی در تهران با حضور مسئولان استانی و نماینده بانک ملی پیرامون لغو مصادره زمین برگزار شده است. اما هم اکنون مسئولان نسبت به موضوع پی گیری مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران بی‌تفاوت بوده و هیچ حرکتی در جهت رفع مشکلات آنان انجام نمی‌دهند.

به گفته این کارگر، تا این لحظه هربار که این کارگران برای وصول مطالبات خود اجتماع کرده‌اند از سوی مسئولان و کارفرما به آن‌ها وعده‌هایی داده شده است که تمامی آن‌ها در عمل برآورده نشده‌اند.

یک معترض دیگر گفت: ما کارگران نساجی مازندران سالهاست که پی گیر مشکلات خود از مسئولان استانی و کشوری هستیم اما انگار گوشی نیست که صدای اعتراض کارگران این واحد را بشنود.

این کارگر بازنشسته با بیان اینکه کارگران خواستار سرعت بخشیدن به رفع مشکلات و پرداخت مطالبات معوقه‌شان هستند افزود: تا به امروز مسئولان استانی فقط شعار داده‌اند و هیچ باری از دوش کارگران نساجی مازندران  و سایر  واحد ها کم نکرده‌اند.

وی در خاتمه تصریح کرد: از کل مطالبات معوقه کارگران نساجی مازندران، ۱۱ میلیارد تومان بابت حق سنوات حدود ۵۵۰ کارگر بازنشسته در فاصله سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ انباشته شده است و ۴ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ۸۸ تا ۹۱ نزدیک به ۳۵۰ کارگر شاغل به وجود آمده است.

اخراج۳۰ کارگرکارخانه لوله و ماشین سازی ایران – تهدید بقیه کارگران قراردادی به اخراج!

۳۰ کارگر قرار دادی کارخانه لوله ماشین سازی ایران پس از اتمام قرارداد کارشان اخراج شدند. شنیده شده کارفرمای کارخانه لوله و ماشین سازی ایران علاوه بر اخراج این ۳۰ کارگر قراردادی در تاریخ هشتم آذر ماه، به تعداد دیگری از کارگران نیز هشدار اخراج داده است.

به گزارش13آذرایلنا، 30کارگر اخراجی ارخانه لوله و ماشین سازی ایران برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند .

این کارخانه ازدوسال پیش تحت پوشش کمبودنقدینگی نقدینگی ، انباشت بدهی به شرکت‌های دیگروکاهش تولیددست به اخراج تعداد زیادی از کارگران قراردادیش زده است.

کارخانه لوله و ماشین سازی ایران با ۸۰۰ کارگر از دو واحد مجزا تشکیل شده است. یکی از واحد‌ها واقع در چهاردانگه با بیش از ۶۷۰ کارگر و مابقی کارگران در واحد شمس آباد مشغول به کارند. که با ادامه روند فعلی کارفرما ناچار است واحد شمس آباد را تا دو هفته آینده تعطیل کند.

این واحد در چند سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ کارگر داشت که کارفرما به مرور با اخراج بخش زیادی از نیروی کار امروز تعداد کارگران را به ۸۰۰ کارگر رسانده است.

گفتنی است،این کارخانه بیش از دو سال است از دریافت ۴۰ میلیارد تومان طلب خود از وزارت نیرو عاجز مانده است.

عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان

کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان واقع در جنوب غرب تهران از عدم پرداخت۳ ماه دستمزدشان خبر می‌دهند.

به گزارش13آذر ایلنا، پرداخت حقوق کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان در سه ماهه شهریور، مهر و آبان به تاخیر افتاده است.

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین مطالبه کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان، پرداخت به موقع حقوق و افزایش امنیت شغلی‌شان است چرا که از مجموع حدود ۲۳۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی حدود ۱۸۰ کارگر از سال ۸۶ تا کنون به تدریج اخراج شده‌اند.

بر اساس گزارش کارگران، بخش دیگری از مشکلات این کارخانه مربوط به همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی برای تقسیط مطالبات معوقه‌اش از این واحد در خصوص دریافت اضافه سهم ۴ درصدی در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور ۴۰ نفر از کارگرانی است که در تیر ماه سال گذشته بازنشسته شده‌اند.

یکی از کارگران بازنشسته کارخانه ریسندگی پاکان در این باره توضیح داد: عمده‌ترین مشکل این واحد همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی برای تقسیط مطالبات ۲۰۰ میلیونی‌اش از این کارخانه است.

او در این باره توضیح داد: اجرائیات اداره تامین اجتماعی شعبه ۷ تهران برای وصول مطالبات معوقه خود علاوه بر عدم همکاری برای تقسیط بدهی‌، مدیران این واحد را تهدید به تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران می‌کنند.

به گفته این کارگر، با فشاری که سازمان تامین اجتماعی برای وصول مطالبه ۲۰۰ میلیونی خود به نساجی پاکان وارد کرده است این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

این کارگر در ادامه افزود: اجرائیات تامین اجتماعی شعبه ۷ تهران قصد دارد با تهدید امنیت شغلی ۵۵ نفر از کارگران شاغل این کارخانه، اموال را به نفع تامین اجتماعی مصادره کند بطوری که هم اکنون حسابهای بانکی کارخانه را مسدود کرده و سرمایه شرکت در اداره ثبث شرکت‌ها بلوکه شده است.

او گفت: مامور اجرائیات تامین اجتماعی هر چد روز یکبار برای وصول مطالبات تامین اجتماعی در کارخانه حاضر می‌شوند که این موضوع باعث تشدید نگرانی کارگران از نابودی شغلشان پس از ۲۰ سال کار در این کارخانه شده است.

او گفت: تامین اجتماعی شعبه ۷ راضی به تقسیط بدهی کارخانه نیست و در این زمینه برای رفع مشکلات کارگران و کارخانه همکاری نمی‌کند.

این کارگر، مهم‌ترین عامل افزایش مشکلات این کارخانه را سیاستهای غلط دولت در عرصه واردات منسوجات عنوان کرد و گفت: واردات بی‌رویه منسوجات طی سالهای گذشته و حذف یارانه‌ بخش تولید در سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری را به این واحدهای نساجی وارد کرده است.

او گفت: با وجود ابراز آمادگی کارفرما برای پرداخت اقساطی سهم ۴ درصدی خود برای استفاده کارگران از بازنشستگی زودهنگام، تامین اجتماعی همکاری نمی‌کند.

به اعتقاد این کارگر ریسندگی و بافندگی پاکان کمبود مواد اولیه، عدم تامین نقدینگی، واردات بی‌رویه منسوجات خارجی و طلب بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومانی تامین اجتماعی از مشکلات اصلی این واحد تولیدی بزرگ و قدیمی نساجی در تهران است.

افزايش 18درصدي مصدومين حوادث كاردراستان کهگیلویه و بویراحمد

در هشت ماه نخست سال جاري 203 نفر به دليل مصدوميت ناشي از حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني استان مراجعه كردند.

به گزارش 11آذرروابط عمومي پزشكي قانوني استان کهگیلویه و بویراحمد، آمار مصدومين ناشي از حوادث كار در هشت ماه نخست سال جاري 203 نفر بوده است. از اين تعداد هشت نفر زن و 195 نفر مرد بوده اند.

آمار مراجعين مصدومين ناشي از حوادث كار در سه مركز پزشكي قانوني استان، به ترتيب شهرستان بويراحمد با 103 مورد، شهرستان گچساران با 70 مورد و شهرستان دهدشت با 30 مورد ثبت شده است.

در مدت مشابه سال 92 آمار مصدومين حوادث كار مراجعه كننده به پزشكي قانوني استان 172 مورد بوده است كه امسال به ميزان18% افزايش يافته است.

جان باختن یک کارگر در انبار سیلوی ذرت کاشمر

مسئول گروه عملیات آتش‌نشانی کاشمرازجان باختن یک کارگربدنبال مدفون شدن در انبار سیلوی ذرت،خبرداد.

به گزارش 13آذرفارس ، امیر نژادرحیم صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با حضور در کارخانه و بررسی‌های انجام شده مشخص شد یکی از کارگران کارخانه در عمق هفت متری یک سیلوی ذرت مدفون شده است.

وی با بیان اینکه پس از انجام عملیات جستجو و کاوش پیکر بی‌جان این کارگر از زیر بار ذرت پس از یک ساعت و نیم عملیات به بیرون منتقل شد، اظهار کرد: این کارگر که در پی مسدود شدن یکی از راه‌های خروجی زیر سیلوی ذرت به داخل سیلو رفته بود، هر دو پایش در داخل لوله خروجی سیلو گیر می‌کند و ریختن ذرت‌ها بر روی وی سبب مسدود شدن محل تنفس و مرگ وی می‌شود.

این گزارش حاکی است این کارگر 42 ساله دارای 6 فرزند بود و تحقیقات و بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.

مرگ کارگر پتروشیمی رازی بر اثر سقوط از ارتفاع ۱۰ متری

یک کارگر بخش بهره برداری پتروشیمی رازی به نام «حمید مهدوی» روز گذشته در حین انجام کار از ارتفاع سقوط کرد و در دم جان باخت.

به گزارش 13آذرایلنا، حمید مهدوی کارگر رسمی و تعمیرکار پتروشیمی رازی بعدازظهر چهارشنبه، در هنگام کار بر روی یکی از بخش‌های واحد اوره ۲، به دلیل ایمن نبودن شرایط استقرارش از ارتفاع سقوط کرد و جانش را از دست داد.

یکی از کارگران شاهد حادثه گفت: اقای مهدوی برای کنترل وضعیت کار بر روی یکی از دستگاه‌ها مستقر شده بود که به دلیل ایمن نبودن محل استقرار این کارگر، فوندانسیون زیر پای او خالی شده و ایشان از ارتفاع ۱۰ متری سقوط می‌کند.

دومین اعتصاب خلبانان لوفت هانزا در هفته جاری

خلبانان شرکت هواپیمایی لوفتهانزای آلمان، دومین اعتصاب خود در هفته جاری را ازساعت سه صبح روز پنجشنبه بوقت محلی آغاز کردند.

به گزارش4دسامبریورونیوز،این اعتصاب باعث لغو حدود چهل پرواز با مسافت طولانی و شش پرواز باری شده است.

سنای ایتالیا طرح سهل الوصولترکردن اخراج کارگران توسط کارفرمایان رابتصویب رساند

مجلس سنای ایتالیا، روز چهارشنبه با ۱۶۶ رای موافق در مقابل ۱۱۲ رای مخالف پیش نویس قانون جنجالی را تصویب کرد که اخراج کارکنان را برای کارفرمایان آسانتر می کند.

به گزارش4دسامبریورونیوز،تصویب این قانون که جزئیاتش هنوز بدرستی معلوم نیست تاکنون اعتراضات گسترده ای را درایتالیا بهمراه داشته است.

رای موافق روز چهارشنبه سنا یک پیروزی و بالاتر از آن رای اعتمادی است برای دولت نخست وزیر متئو رنتزی که امیدوار است با جلب سرمایه گذاران اقتصاد ایتالیا را از سومین رکود آن در شش سال اخیر برهاند.

سیزدهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری14آذر1393

- بهنام ابراهیم زاده  دست به اعتصاب غذا زد

- درود به کارگران کارخانه پویا زرکان آق دره

- اعتصاب2ساعته کارگران روز کار خط مونتاژ یک ایران خودرو

- چندگزارش کارگری ازفعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

-۲۰۰ کارگر شهرداری اردبیل راخطربیکاری تهدیدمی کند!

- بلاتکلیفی 300 کارگر کارخانه روغن نباتی قو  تهران

- شیوه دیگرکارفرمایان برای تحمیل بی حقوقی مطلق به کارگران:

اخذ چک و سفته‌ اجباری ازکارگران - گنجاندن تسویه های سفید امضا درقرادادموقت

- بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

- نان  بنفع دولت  وبضرر کارگران وزحمتکشان گران شد !

- بیکاری 3هزارکارگردرپی تعطیلی کارخانه اوپل در بوخوم آلمان

اطلاعیه شماره ۳۴ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده :بهنام ابراهیم زاده  دست به اعتصاب غذا زد

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همچنانکه در اطلاعیه‌های شماره ۳۲ و ۳۳ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده به اطلاع رسانده بودیم بهنام را برای دادگاهی مجدد می‌خواستند به دادگاه انقلاب ببرند که دفعه  اول به علت ضرب و شتم شدید و خونریزی از ناحیه دست و صورت بهنام را به دادگاه نبردند ولی‌ ۲ روز بعد با بهبود آثار ضرب و جرح مجددا بهنام در دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی احمد زاده به اتهام ارتباط با احمد شهید ، ارتباط با بعضی‌ احزاب و سازمان‌های خارج کشور و همینطور اخلال در نظم زندان محاکمه‌ شد و بعد از بازگشت به زندان گوهر دشت در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۳ به بند یک این زندان که محل نگهداری زندانیان خطرناک و زندانیانی است که منتظر حکم ضدّ انسانی‌ اعدام هستند تبعید شد.

قابل ذکر  اینکه بهنام از ۲ ماموری که بهنام را مورد ضرب و شتم قرار دادند به اسامی مصطفی غیاث وند و علی‌ نوروزی شکایت می‌کند و به همین خاطر مردانی رئیس زندان بهنام را احضار و از بهنام می‌خواهد که شکایت خود را پس بگیرد و به بهنام قول میدهد که او را بدون پا بند و دستبند به دادگاه اعزام میکنند اما باز هم برای دفعه دوم که می‌خواستند بهنام را به دادگاه ببرند با پا بند و دستبند و بی‌ احترامی شدید این کار را انجام دادند. 

بهنام در اعتراض به وضعیت موجود و همینطور اتهام‌های بی‌ پایه و اساسی‌ که به خاطر آن مجددا دادگاهی شد از روز ۱۲ آذر هنگام بازگشت به زندان و تبعید به بند یک دست به اعتصاب غذا زد و هم اکنون در اعتصاب غذا به سر میبرد.  

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن دادگاهی و تبعید مجدد بهنام خواستار توقف اذیت و آزار و آزادی تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. 

چهاردهم آذر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

komitehbehnam1.blogfa.com

درود به کارگران کارخانه پویا زرکان آق دره

چاره کارگران وحدت و تشکیلات است

می دانیم در مقابل همه امکاناتی که سرمایه داران در اختیار دارند تنها نقطه اتکای کارگران، نیروی جمعی و اتحاد طبقاتی آنهاست. اما متاسفانه در بسیاری مواردبه دلیل کمبود آگاهی،عدم وجود تشکلهای مستقل کارگری و همچنین به دلیل توطئه های کارفرمایان که همواره مایلند کارگران را به افتراق و پراکندگی بکشانند و بر سر مسائل بی اهمیت بین آنها جدایی بیا ندازند کارگران به جای تاکید بر منافع مشترک بخشهای مختلف کارگری، با انگشت گذاشتن برتفاوتهای اندکی که بین آنها وجود دارد نمی توانند از نیروی جمعی خود به درستی استفاده کنند وبه نتیجه مطلوب برسند در چنین شرایطی حضور نیروهای آگاه می تواند کمک بزرگی به ایجاد انسجام و جلوگیری از پرا کندگی باشد.

بارها شاهد بوده ایم که معدن یا کارخانه ای درگیر مسائلی از قبیل اخراج کارگران، حقوق معوقه،مسئله بهداشت و ایمنی ،بیمه تامین اجتماعی ،مشاغل سخت وزیان آور بوده و... و در نزدیکی آنها کارخانه یا معدن دیگری نیز درگیر چنین مشکلاتی بوده است اما کارگران هردو واحد تولیدی مسائل خودرا از یکدیگر جدا دانسته و به جای ایجاد حرکتهای هماهنگ و مشترک که مسلما انعکاس بیشتری داشته و از توانایی و قابلیتهای بیشتری برخوردار بوده و مسلما تاثیر بیشتری هم خواهد داشت ،هریک جداگانه مسائل مربوط به کارخانه خودرا پی گیری کرده اند، با این تصور که هرکس باید مشکلات خود را حل کند.بدتر از آن اینکه گاه دیده می شود بخشهای مختلف یک کارگاه ،کارخانه یا معدن مسائل خودرا از یکدیگر جدا می دانندو در نتیجه به جای اینکه یکپارچه ومتحد خواسته های خودرا مطرح کنند ،تنها مسائل مربوط به بخش خودرا پی گیری می کنند که نتیجه هم از پیش مشخص است. کارفرما جدا جدا با آنها برخورد می کند و راحتتر می تواند به قول معروف از پس انها براید.تجربه نشان داده هرگاه حرکت های اعتراضی یکپارچه و متحدی شکل گرفته و کارگران آگاهانه با صرف نظر کردن از بخشی از خواسته های کوچکتر و خاص تر، برخواسته های اساسی تر اما همگانی تر تاکید کرده اند توانسته اند نتیجه بسیار بهتری بگیرند.

خبر حمایت کارگران کارخانه پویا زرکان آق دره از 14 کارگر خدماتی که جهت کار درستوران کارخانه به کار گرفته شده اند اما اکنون علیرغم کار در سالن استحصال طلا همچنان همان حقوق کارگر خدماتی را دریافت می کنند خبری بسیار دلگرم کننده بود که حکایت از آگاهی و همدلی کارگران این معدن دارد.

کارگران سالن استحصال این معدن از کارفرما درخواست کردند که حقوق و مزایای 14 کارگر خدماتی را نیز مانند بقیه کارگران پرداخت کنند اما کارفرما نه تنها جواب مشخصی به این درخواست نداد بلکه در تقابل با این خواسته اقدام به اخراج یکی از کارگران خدماتی نمود که پی گیری و اعتراض جدی همه کارگران موجب شد تا حکم اخراج کارگر مذکور لغو گردد.

کارگران معدن پویا زرکان آق دره می گویند:" استفاده مستمر و گسترده از مواد سمی و خطرناکی همچون سیانور، جیوه و اوره در فرآیند استحصال طلا برای تمامی کارگران حاضر در سالن‌های ویژه استحصال طلا عوارض جدی جسمی و روانی به دنبال دارد اما با این حال کارگران خدماتی به نسبت کارگران غیر خدماتی مزایای شغلی کمتری دریافت می‌کنند"

آنها همچنین در دفاع از همکاران خدماتی خود می گویند: "قرارداد کاری کارگران سالن استحصال از پیمانکاری یک ماهه به قراردادهای یکساله بصورت مستقیم با طرفیت کارخانه تغییر کرد اما در وضعیت کارگران خدماتی تغییری ایجاد نشد.خواسته ما برخورداری همه کارگران خدماتی و غیر خدماتی از مزایای سختی کار است و از کارفرما می‌خواهیم که اگر به حضور کارگران خدماتی در سالن استحصال نیاز دارد با آن‌ها نیز بصورت مستقیم قرارداد کار امضا کند."

اینکه کارگران سالن استحصال ضمن پی گیری خواسته های خود به طور جدی از همکاران خدماتی خود حمایت می کنند نشان از این دارد که انها به درستی به تنها حربه ای که کارگران می توانند به آن مسلح شوند یعنی اتحاد و همدلی دست یافته اند مطمئنا اگر مشکلات این 14 نفر کارگر خدماتی، مسئله ای مربوط به خودشان تلقی می شد دو حالت اتفاق می افتاد یااین کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی از خیر اعتراض می گذشتند ویا اگر دست به اعتراض می زدند کارفرما به راحتی می توانست انها را اخراج کند.

معدن طلای آق دره در 30 کیلومتری شهرستان تکاب درجنوب آذربایجان غربی واقع شده و بعد ازمعدن موته اصفهان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می شود.

کارخانه استحصال و فرآوری طلای پویا زرکان از سال 1383 در جوار معدن طلای آق دره شروع به کار کرده  و هم اکنون 300 کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

12/09/93

اعتصاب2ساعته کارگران روز کار خط مونتاژ یک ایران خودرو

گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو

با زمزمه افزایش حقوق 17 درصدی مزد کارگران برای سال آینده ، برای اولین بار یکی از کارگران اداری کارخانه ایران خودرو با انتشار حقوق دریافتی ماهیانه 42 میلیونی مدیر منابع انسانی مهندس شعشعانی ، باعث افشای حقیقت مزد مدیران رده بالا در شرکت ایران خودرو شد. سالهاست که مدیران ایران خودرو حقوق های چند ده میلیونی را تکذیب کرده اند. با این افشاگری  اعتراضات در کارخانه ایران خودرو بالا گرفت و در روز چهارشنبه  12/ 9 /1393 کارگران روز کار خط مونتاژ یک ایران خودرو با اعتراض به این حقوق مدت 2 ساعت اعتصاب کرده و خط  مونتاژ را تعطیل کردند.کارگران می گویند که مگر شعشعانی چه تخم طلایی برای شرکت می گذارد که استحقاق چنین حقوقی را هم دارد؟

 شرکت ایران خودرو ابستن حوداث دیگری است .

همچنین کارگران قدیمی ایران خودرو که موعد بازنشستگی شان فرا می رسد نگران اصلاح قانون کار و افزایش سن بازنشستگی به 35 سال هستند.اگر این کارگران قدیمی هم به بازنشستگی برسند دیگر در کارخانه ایران خودرو هیچ کارگر رسمی وجود نخواهد داشت.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

13/9/1393

چند گزارش کارگری ازفعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

گزارش اول: از کارگران بازنشسته ایران کنف

- حدود ٦٠ نفر از کارگران بازنشسته ایران کنف که حدود دو سال از بازنشستگی آنها می گذرد هنوز نتوانسته اند حق السعی و مفاصی حساب خود را دریافت کنند. - هر یک از این کارگران بین بیست تا سی میلیون تومان از کارفرما طلبکارهستند. کارگران حاضر شدند نفری هفت میلیون تومان بگیرند ولی کارفرمای ضد کارگر عطااله صدر رفیع تمکین نمی کند و وعده ی سرخرمن می دهد.

- کارگران تلاش می کنند ۵ هکتار از زمین کارخانه را فروخته و از این طریق تسویه حساب نمایند.

- در مناقصه اول که چندی پیش برگزار شد قیمت مناسبی داده نشد مناقصه به مرحله ی دوم کشانده شد.

- لازم به ذکرست که حاجی نوید بزرگترین مالک مرغداریهای گیلان در گذشته ٤ هکتار زمین کارخانه را به مبلغ ١٠٠/١ میلیون خرید و اطرافش را دیوار چینی کرده ست.

- گفتنی ست تأمین اجتماعی و بانک صنعت و معدن هر یک حدود ٢ میلیارد تومان از کارفرما طلبکار هستند.

- کارگران معترض می گویند آیا با حقوق ٦٩٠ هزار تومانی بازنشستگی می توان زندگی کرد؟ آنهم با سابقه ی کار بالا سی سال!

عطااله صدر رفیع استاد دانشگاه آزاد و از دوستان نوبخت معاون ریاست جمهوری می باشد. جالب ست وکیل کارگران که از شاگردان سابق صدر رفیع بوده دست به سازش با متشاکی زده و حق استاد شاگردی را با خیانت به منافع کارگران به جا آورده ست.

- کارگران دو نماینده دارند که بر غم پیشنهاد کارگران برای تجمع در مقابل "استانداری" یا "تأمین اجتماعی" معتقد به ادامه ی شکایت از طریق راههای حقوقی و قانونی می باشند.

- کارگران اعلام کردند در صورت فروخته نشدن زمین کارخانه آنها بطور قانونی اقدام به انحلال کارخانه می کنند. کارخانه در حال حاضر تعطیل می باشد.

- در ضمن ١٢ کارگری که بیش از دو سال پیش اخراج شده و ده ماه بیمه بیکار دریافت کرده بودند همچنان جویای کار می باشند.

گزارش دوم: اخراج کارگران ایران تالک

گزارش دوم- حدود یکماه پیش ۵٣ نفر از ٩٠ کارگر قرارداد موقت کارخانه ایران تالک در شهر صنعتی رشت اخراج شدند. کارفرما علت اخراج را نداشتن مواد اولیه اعلام کرد. لازم به ذکرست که این کارخانه تولید کننده قوطی های کنسرو می باشد.

گزارش سوم: کارگران خدمات شهری شهر باران

- به رغم تجمع کارگران در مقابل ساختمان شهرداری رشت که چند ماه پیش اتفاق افتاد. وضعیت کارگران هنوز تغییری نکرده ، و از دستمزد اندک کارگران به بهانه های مختلف به عنوان جریمه از صد هزار تومان تا دویست هزار تومان کسر می شود.

- عامل این کسر حقوق و جریمه فردی ضد کارگر بنام شریفی ست که رئیس سازمان پسماند رشت می باشد. در ضمن در منطقه یک شهرداری که شامل خیابانهای سعدی و گلسار و پشت فرودگاه و ... می باشد فردی بنام بهروزی که سرکارگر کارگران می باشد همواره اقدام به آزار و اذیت کارگران کرده و گزارشهای جعلی علیه کارکرد کارگران می دهد او مورد تنفر کارگران می باشد اخیراً بر علیه وی کارگران به شهرداری مرکز طوماری جمع کرده و شکایت کرده اند. لازم به ذکرست کارگران شهر باران همگی قرارداد موقت بوده و هنوز بعد از دی ماه ٩٢ قرارداد جدیدی با آنها بسته نشده دستمزدهایشان کف دستمزد اعلامی توسط وزارت کار (تو بخوان وزارت سرمایه) می باشد. در این میان نوری رئیس سد معبر و نوچه هایش همچنان در خیابانهای رشت جهت ایجاد مزاحمت دستفروشان جولان میدهند.

گزارش چهارم: شرکت پروژه ای متاراه اخراج و سرگردانی کارگران

- این شرکت خصوصی بوده در حدود ٨ ماه پیش ، بیش از ١٢٠ کارگر خود را اخراج کرد. شرکت متعلق به دو برادران مشهدی به نامهای مجید و حمید سرمه می باشد.

- از باقیمانده کارگران در حال حاضر حدود ٢٠ کارگر که مهندس و تکنسین می باشند همچنان بلاتکلیف می باشند.

- شرکت پیمانکار اداره راه در ساخت مسیر راه آهن ازشاه عباسی تا جیرده بوده به کارگران اعلام کرده می توانید شکایت کنید اما اگر شکایت نکنید در صورت راه اندازی پروژه می توانید بر سرکارتان باز گردید کارگران هم در این میان سرگردان مانده اند.

- جالب اینکه ، کارگران و حتی مهندسان و تکنسینهای شرکت فاقد قرارداد می باشند. و همگی روزمزد هستند و در پایان هر سال خبری از مفاصی حساب و خرید سنوات نبود.

- البته گفتنی ست که در پایان سال ٩٢ با کارگران بصورت صوری قراردادی نوشته شده که هیچ اعتبار حقوقی ندارد.

- در مورد اخراج کارگران در انتهای سال ٩٢ به آنها گفته شد که بروید بعد از عید بیایید کارگران دو بار بعد از ١٣ فروردین و ٢٧ فروردین به شرکت مراجعه کردند که به آنها گفته شد فعلاً به مرخصی بدون حقوق بروید.

- کافی ست بدانید این شرکت در مناطق تربت جام ، تربت حیدریه و ساوه تا سال گذشته فعال بوده که به ترتیب پروژه های این مناطق تعطیل و کارگران اخراج شدند و آخرین پروژه ای که از کار ایستاد همین پروژه گیلان بود.

- بنا به ادعای کارفرمایان - برادران سرمه - شرکت در مجموع ٩ میلیارد تومان از اداره ی راه طلبکارست که ٣ میلیارد آن در منطقه گیلان می باشد. وی مطالبات خود را ناشی از عدم اجرای کریدور شمال و جنوب در منطقه شرق ایران می داند.

- سوال ما "فعالان کارگری ضد سرمایه داری" چه کسی پاسخگوی این رکود اقتصادی و رشد بیکاری و فقرست طبق کدام حسابداری ملی GDP وGNP و افزایش فیزیکی و ارزشی تولید و ضریب فزاینده مخارج سرمایه گذاری و میل نهایی به مصرف و میل نهایی پس انداز و مدل رگرسیون اقتصادی؟

- دولت و حاکمیت سرمایه سالار اسلامی فریبکارانه از رشد اقتصادی نقطه به نقطه ی حدود (٦/٣-۴ ) درصد نام می برد در حالیکه کاسه ی گدایی در مذاکرات هسته ای بدست گرفته و همچنان حدود ١٠٠ میلیارد دلار دارایی مردمان زحمتکش و مزدبگیر در بانکهای کشورهای سرمایه داری آمریکایی و اروپایی وآسیایی بلوکه شده و صدها میلیارد دلار توسط دولت احمدی نژاد حیف و میل شده؟ راستی چه کسی و چه نهادی بطور حقیقی و حقوقی پاسخگو می باشد؟

منبع:سایت افق روشن

۲۰۰ کارگر شهرداری اردبیل راخطربیکاری تهدیدمی کند!

 شهردار اردبیل گفت: حداقل ۲۰۰ نفر کارگر این نهاد اجرایی مازاد بوده و به کار گیری آنها برای شهرداری هزینه بر است.

به گزارش 14آذرمهر، صدیف بدری صبح جمعه در نشست مشترک با مدیران سازمان پارک ها و فضای سبز اردبیل تصریح کرد: شهرداری اردبیل ۶۰۰ نفر کارگر فصلی دارد که حداقل ۲۰۰ نفر آن مازاد است.

بلاتکلیفی 300 کارگر کارخانه روغن نباتی قو  تهران

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، تاکید کرد: کارخانه روغن نباتی قو باید هرچه سریعتر پلمب شود.

به گزارش14آذررضا قدیمی مهر، با اشاره به اینکه برخی در خصوص خروج کارخانه روغن نباتی قو به دنبال فرصت سوزی هستند، گفت: ۲۰ سال فرصت خوبی برای خروج این کارخانه از تهران بوده است. اما متاسفانه اخیرا مسئولانی که به تازگی وارد این حوزه شده می خواهند همه چیز را از صفر شروع کنند در حالی که این پرونده چندین سال است که دنبال می شود.

وی ادامه داد: برخی در خصوص خروج این کارخانه به دنبال فرصت سوزی هستند. در حالی که مدیریت شهری به شدت با هر گونه زمان دهی مخالف است. این کارخانه با دستگاه های قدیمی و آلاینده نه کالایی استراتژیک تولید می کند و نه استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کند. فاضلاب این کارخانه به شدت برای اهالی منطقه مضر است. به اعتقاد مدیریت شهری این کارخانه باید همین امروز پلمب شود.

بنابهمین گزارش،۳۰۰ کارگر این کارخانه مشمول بازنشستگی پیش از موعد نشده اند و عده ای که می توانستند از این امتیاز استفاده کنند، احکام شان صادر شده است.

شیوه دیگرکارفرمایان برای تحمیل بی حقوقی مطلق به کارگران:

اخذ چک و سفته‌ اجباری ازکارگران - گنجاندن تسویه های سفید امضا درقرادادموقت

تسنیم طی گزارشی بتاریخ14آذر، از افزایش قراردادهای فصلی،‌سفید امضا و موقت، گنجاندن تسویه های سفید امضا درقرادادموقت و اخذ چک و سفته‌ اجباری ازکارگران برای جلوگیری ازاعتراض کارگران،خبرداد.

بنا به همین گزارش،آمارهایی از افزایش قراردادهای فصلی،‌سفید امضا و موقت وجود دارد که نشان دهنده رواج این نوع قراردادها در کشور است.

 این گزارش ازگنجاندن تسویه های سفید امضا در قراردادهای موقت ازشیوه جدیدکارفرمایان برای جلوگیری ازاعتراض کارگران جهت بایمال شدن حقوقشان است.

 کارفرمایان با گنجاندن بندهای اجباری مبنی بر تسویه دریافت برخی مزایا مانند عیدی پایان سال، حق مسکن و نظایر آنها و حتی واگذاری کامل حق اخراج به کارفرمایان در برگه های سفید امضا به راحتی حق کارگران را پایمال می کنند.

 کارگرانی که دارای این نوع قراردادها هستند قبل از شروع به کار مجبور به پذیرش تسویه حساب می‌شوند و کارفرمایان بعضاً‌ با گرفتن چک و سفته هنگام انعقاد قرار داد سفید امضا قدرت اعتراض در مقابل ضایع شدن حداقل حقوق قانونی را از کارگران می‌گیرند.

بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان خبر داد . 

به گزارش 14آذرفارس، سید علی نوربخش در سفر به استان گیلان ، اظهار داشت:‌ در سال 82 بودجه سازمان تامین اجتماعی 3600 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ 400 میلیارد تومان بدهی دولت وقت در این سازمان بوده و در مجموع دولت در سال  82 حدود 2800 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از سال 83 روندی آغاز شد که دولت را تبدیل به یک کارفرمای بزرگ برای سازمان تامین اجتماعی کرد و حق بیمه بخشی از اقشار جامعه را دولت برعهده گرفت که نهایتاً در سال 92 بودجه این سازمان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و سهم دولت نیز 15 هزار میلیارد تومان بوده است و در این سال سازمان 5100 میلیارد تومان کسری بودجه داشته است.

نوربخش افزود:در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به مبلغ90 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نان  بنفع دولت  وبضرر کارگران وزحمتکشان گران شد !

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز نهم آذرماه سال جاری از اصلاح قیمت نان با هدف جبران هزینه‌های تولید نان از جمله هزینه نیروی کار و افزایش قیمت سوخت خبر داد و بیان کرد: این رخداد برای بهبود کیفیت نان و جلوگیری از تخلفاتی مانند کاهش وزن نان انجام می‌شود.

برخلاف وعده سخنگوی دولت روحانی نان گران شد اما:

- دستمزد کارگران نانوایی ها کماکان ثابت ماند.

- بدلیل افزایش 45 درصدی قیمت آردنارضایتی واعتراض نانوایان رابهمراه داشت.

- نه تنها بالارفتن کیفیت نان رابهمراه نداشته در درمواردی هم کیفیت آن کاهش یافته است.

- بالارفتن نگرانی جهت افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی وموردنیازرابهمراه داشته است.

بیکاری 3هزارکارگردرپی تعطیلی کارخانه اوپل در بوخوم آلمان

کارخانه خودروسازی اوپل در بوخوم آلمان از روز جمعه به تدریج فعالیتهای خود را متوقف خواهد کرد. دوازدهم دسامبر سال جاری تاریخ تولید آخرین خودروی اوپل در شهر بوخوم خواهد بود. بدین ترتیب از ابتدای ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی سه هزار نفر از نیروی کار این کارخانه رسما بیکار خواهد شد.

به گزارش5دسامبریورونیوز،کارخانه اوپل در بوخوم ۵۲ سال پیش تولیدات خود را آغاز کرد و نیروی کار آن در سال ۱۹۷۰ به رقم ۲۰ هزار نفر می رسید. اکنون هزینه های بالای شرکت جنرال موتورز صاحب اوپل در اجرای برنامه تجدیدساختار خود موجب شده این کارخانه محکوم به تعطیلی باشد.

تعطیلی کارخانه بوخوم برای شرکت اوپل بیش از ۵۵۰ میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت و بر فعالیتهای اقتصادی منطقه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

چهادرهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری15آذر1393

 

- جلوگیری کارفرمای راک سرامیک از ورود ۳۰۰ کارگر به کارخانه علیرغم صدور حکم بازگشت به کار

- گروکشی یک ماه حقوق85 کارگرپالایشگاه آبادان توسط کارفرمای شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان برای امضای برگه تسویه حساب وبالاکشیدن 20ماه مزایای شغلیشان!

- کارگران کارخانه یزد باف بدلیل تخلف کارفرما واهمال اداره تامین اجتماعی یزد بازنشسته نمی‌‌شوند

- گزارشی درباره بهره گیری کارفرما از برگه تسویه حساب ازپیش امضاشده جهت پایمال کردن حقوق یک کارگر!

- افزایش۵۰ درصدی بهای آب در زاهدان - زاهدان تشنه است

- رتبه فساد در ایران؛ ۱۳۷ در میان ۱۷۵ کشور

- کشته وزخمی شدن 24کارگر زن مزرعه بدنبال تصادف وانت نیسان حاملشان!

- تظاهرات در ایتالیا در اعتراض به فساد مالی واداری

جلوگیری کارفرمای راک سرامیک از ورود ۳۰۰ کارگر به کارخانه علیرغم صدور حکم بازگشت به کار

کارگران راک سرامیک صبح امروز (شنبه ۱۵ آذر) برای بازگشت به کار به کارخانه مراجعه کرده و مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند اما کارفرما آنان را به داخل کارخانه راه نداد.

در حالی که ۳۰۰ کارگر کارخانه راک سرامیک از ابتدای آذر ماه سال ۹۳ و در پی پایان قرارداد کارشان اخراج شده بودند، رئیس اداره کار شهرضا از صدور حکم بازگشت به کار این کارگران اخراجی خبر داد.

به گزارش15آذرایلنا،وی گفت: کارفرما مدعی بود که قرارداد کار کارگران تمام شده و کارخانه تعطیل است اما بعد از تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد که نه تنها کارخانه تعطیل نیست بلکه بخش بارگیری آن تا روز پنج شنبه هفته گذشته (۱۳ آذر) فعال بوده و ۷۴ کارگر هم سر کار بوده‌اند.

او با بیان اینکه «دلایل موجهی دال بر تعطیلی کارخانه وجود نداشت»، افزود: کارفرما نمی‌تواند کارگران را اخراج کند چرا که ماهیت کار کارگران راک سرامیک دائمی است و اخراج کارگران بخاطر پایان قرارداد کارشان موضوعیت ندارد و رای بازگشت به کار کارگران اخراجی بنا به این دلایل صادر شد.

وی در ادامه بیان کرد: کارگران راک سرامیک صبح امروز (شنبه ۱۵ آذر) برای بازگشت به کار به کارخانه مراجعه کرده و مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند اما کارفرما آنان را به داخل کارخانه راه نداد.

رئیس اداره کار شهرضا گفت: کارگران مجوز ورود به کارخانه را دارند و اگر کارفرما به این موضوع اعتراض دارد می‌تواند اعتراض خود را به صورت کتبی به هیات حل اختلاف اعلام کند تا به سرعت بررسی شود.

او در پایان گفت: هیات حل اختلاف هر نظری که داشته باشد به آن عمل خواهد شد.

به گزارش15آذردرهمین رابطه،بنقل از رئیس اداره کار شهرضا در رای بدوی هیات تشخیص مقرر شداز 15آذر 240نفر از کارگران اخراجی کارخانه راک سرامیک شهرضا که فرم دعاوی را تکمیل کرده اند ، به سر کار خود بازگردند. 38 نفر دیگر از کارگران اخراجی پیش از این فرم دعاوی را تکمیل نکرده اند.

به گفته وی،مقرر شده است از امروز این کارگران به محل کارخود برگردند.

همچنین کارفرما مکلف است تا در پایان آذرماه 30روز حقوق ومزایای کارگران اخراجی را بپردازد.

گروکشی یک ماه حقوق85 کارگرپالایشگاه آبادان توسط کارفرمای شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان برای امضای برگه تسویه حساب وبالاکشیدن 20ماه مزایای شغلیشان!

کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان به هر کارگر بخش حمل و نقل پالایشگاه حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان بدهی دارد اما پیمانکار سابق ضمن رد ادعای کارگران، برای گرفتن تسویه حساب و رضایت نامه حقوق آبان ماه کارگران را گرو نگه داشته است. «کارفرما می‌گوید تا برگه تسویه حساب را امضاء نکنید حقوق آبان را به شما نمی‌دهم.»

به گزارش15آذرایلنا،منابع خبری در پالایشگاه آبادان از خوداری یکی از پیمانکاران پیشین این مجتمع پتروشیمی (شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان) از پرداخت یک ماه حقوق و تعویق سایر مزایای شغلی ۸۵ کارگر قراردادی این پالایشگاه طی ۲۰ ماه گذشته خبر دادند.

این کارگران گفته‌اند که از تاریخ یکم فرودین سال ۹۲ تا ۳۰ آبان ماه سال جاری تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان در بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان مشغول به کار بوده‌اند اما پس از خاتمه قرارداد پیمانکار، تا کنون نتوانسته‌اند حقوق آبان ماه و سایر مطالبات معوقه خود را از پیمانکار دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر تعویق یک ماه حقوق، این کارگران بخشی از حق سنوات خدمت و حق عیدی خود را در طول سال ۹۲ و ۸ ماه سپری شده در سال جاری دریافت نکرده‌اند. همچنین بخشی از حق بیمه، مرخصی، اضافه کاری‌های عادی و جمعه کاری‌ها و همچنین حق خواروبار کارگران بخش حمل و نقل نیز در طول قرار داد با شرکت ثمین صنعت به تاخیر افتاده است.

بر اساس اظهارات کارگران، ۱۸ آبان کارگران در گروه‌های چند نفره از کارفرمای سابق خود در شرکت ثمین صنعت فردان به اداره کار منطقه آزاد اروند شکایت کردند و در‌‌ نهایت امروز (۱۵ آذر) اداره کار اروند حکم محکومیت پیمانکار را صادر کرد و به این ترتیب گروهی از کارگران می‌توانند با توقیف ضمانت نامه شرکت ثمین صنعت فردان در پالایشگاه آبادان به مطالبات خود دست یابند.

بنا بر ادعای کارگران،  کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان به هر کارگر بخش حمل و نقل پالایشگاه حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان بدهی دارد اما پیمانکار سابق ضمن رد ادعای کارگران، برای گرفتن تسویه حساب و رضایت نامه حقوق آبان ماه کارگران را گرو نگه داشته است. «کارفرما می‌گوید تا برگه تسویه حساب را امضاء نکنید حقوق آبان را به شما نمی‌دهم

طبق اظهارات کارگران، شرکت ثمین صنعت فردان بعد از خروج ار بخش حمل و نقل، قرارداد کار جدیدی در بخش نیروگاه پالایشگاه آبادان امضاء کرده و مجددا فعال شده است.

گفتنی است هم اکنون شرکت «هنر سازان آبادان» مسئولیت بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان را بر عهده دارد.

کارگران کارخانه یزد باف بدلیل تخلف کارفرما واهمال اداره تامین اجتماعی یزد بازنشسته نمی‌‌شوند

بازنشستگی کارگران کارخانه یزد باف در استان یزد به دلیل پرداخت نشدن ۴درصد حق بیمهٔ اضافه کارفرما در مشاغل سخت با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ است.

به گزارش15آذرایلنا،یکی از کارگران این کارخانه درباره دلیل تاخیر پرداخت حق بیمهٔ چهار درصدی از سوی کارفرما، با اشاره به ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی گفت: طبق ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، طبق این آیین نامه معادل ۴ درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان آور را که توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌شود به طور یک جا به سازمان پرداخت کند اما به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی شرکت به تامین اجتماعی، این پرداخت‌ها انجام نشده است.

وی در این باره توضیح داد: اداره تامین اجتماعی یزد به جریان انداختن پروندهٔ بازنشستگی جمعی از کارگران یزد بافت را موکول به گرفتن حق بیمه از کارفرما کرده است، در صورتی که اهمال در پرداخت ۴درصد حق بیمه اضافه یا تخلف کارفرماست که نپرداخته و یا تخلف تامین اجتماعی که نظارت نکرده است. این تخلف ارتباطی به کارگران ندارد و نباید باعث شود تامین اجتماعی کارگران را سرگردان کند.

گفتنی است طبق ماده ۱۴ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور (تبصره ۲ماده ۷۶)، قانون تامین اجتماعی مصوب هیئت وزیران، کارفرما مکلف به پرداخت ۴درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال کارگران در مشاغل سخت و زیان آور جهت بازنشستگی به سازمان تأمین اجتماعی بوده و طبق قانون در مواردی که کارفرما از پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی خودداری کند، اعم از اینکه حق بیمه را پرداخت نکند، این مسئله باعث نمی‌شود که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به انجام وظیفهٔ قانونی خود در قبال تعهداتی که به کارگران دارد، کوتاهی کند.

این کارگر قدیمی یزد باف همچنین اضافه کرد: کارگری که ۲۰ سال در این شرکت زحمت کشیده حالا که به مرحلهٔ بازنشستگی رسیده، باید در تامین اجتماعی با این جمله مواجه شود که به دلیل عدم پرداخت سهم اضافه حق بیمه از جانب کارفرما بازنشستگی‌اش معلق شده است در حالیکه تامین اجتماعی به جای اینکه پروندهٔ کارگر را معلق نگه دارد، می‌تواند با اهرم‌هایی که در اختیار دارد حق بیمه را از کارفرما بگیرد.

لازم به ذکر است در چنین شرایطی به استناد آیین نامه ماده ۵۰ سازمان تامین اجتماعی، این سازمان می‌تواند نسبت به دریافت مطالبات کارگران بازنشسته از طریق توقیف اموال کارگاه یا واحد تولیدی یا بستن حساب بانکی یا برداشت از آن بدون حکم دادگاه اقدام نماید.

گزارشی درباره بهره گیری کارفرما از برگه تسویه حساب ازپیش امضاشده جهت پایمال کردن حقوق یک کارگر!

قصه پر غصه یکی از کارگران شرکتهای فرش ماشینی آران وبیدگل

من تو یه شرکت فرش ماشینی که دستگاه هزار شونه دارن کار میکردم. بهتره بگم بردگی می کردم. اونجا بوبین پیچ بودم. کارم از بقیه سخت تر بود، حقوقم از همه کمتر بود. کمتر که هیچ، بی وجدان یه دفعه از اردیبهشت حق شیفت برای سه شیفت که 94 هزار تمونه رو 45 هزار تومن به ما می داد، اضافه کاری رو هم که ساعتی 3874 تومن هست رو 2900 تومن قرار داد. بن و مسکن که 100 هزار تومنه رو صفر کرد.

 کل شیفت راه می رفتم و خم و راست می شدم. آخر شیفت با درد کمر و پا می رفتم خونه. اون کارفرمای بی وجدان هم اصلا این چیزها رو نمی دید. چندبار اعتراضم رو رسوندم که چرا از حداقل قانون کار هم حقم رو می زنید؟

تا اینکه وقتی مهر ماه اعتراض کردم، حقوق مهر رو که به همه دادن به من ندادن. وقتی رفتم علت رو جویا بشم با بدرفتاری برخورد کردن و کاری کردن که از اونجا بیام بیرون. هفته پیش به اداره کار شکایت کردم و کارفرما رو فراخوندن، حسابدارش به عنوان نماینده کارفرما اومد و برگه تسویه حسابی رو که در ابتدای کار به زور از ما امضا میگیرن رو پر کرده بود و آورده بود. گفت همه حقش رو طبق قانون کار بهش دادیم!!!!

ببینید چقدر بی وجدان هستند که به خاطر اینکه حدود 950 هزار تومن از حق من رو ضایع کنن، با بی وجدانی کامل دروغ میگن. این 950 هزار تومن کجای سرمایه بی حد و اندازه اش رو جابه جا میکنه که به خاطر ندادن حقم با بی وجدانی کامل دروغ میگه و قیامت خودش رو خراب می کنه. تازه خیلی هم ادعای درست کاریش میشه و پیشوند حاجی رو به اسمش چسبونده و موقع محرم در شرکتش پرده مشکی و پرچم نصب می کنه!!!!!!

سرشیفتش هم که واقعیت ها رو دیده بود و اعتراف داشت که من بهتر و کاری تر از بقیه هستم، با بی وجدانی همه این حقایق رو نادیده گرفت و برای جلب رضایت اربابش از اون حمایت میکنه و حتی پشت سر من تو شرکت راه اوفتاده و برای اینکه از ارباب حق کارگر خورش قهرمان بسازه کلی دروغ و بلوف برای من گفته. بدونید که قیامت چه خبر خواهد بود. عجب قیامتی بشه!

منبع:پرتال خبری آران وبیدگل-15آذر- بخشی ازگزارش

افزایش۵۰ درصدی بهای آب در زاهدان - زاهدان تشنه است

ایستگاه های تصفیه آب شیرین در زاهدان نرخ بهای آب شرب تصفیه شده را ۵۰ درصد افزایش دادند.

پروژه احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان که بنا بر تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مقرر بود در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ به تشنگی شهروندان زاهدانی پایان دهد متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد و بنا به گفته کارشناسان آبفا با سرعت لاک پشتی در حال انجام است.

به گزارش15آذر مهر، بسیاری از مردم شهر زاهدان که به دلیل محرومیت از آب شرب و یا جریان آب شور در منازل خود مجبور به خرید آب از ایستگاه های تصفیه در کنار خیابان ها هستند ازهفته گذشته با افزایش ۵۰ درصدی نرخ آب بها متعجب شدند.

شهر زاهدان با جمعیت قریب به ۸۰۰ هزار نفر از سال های دور تا کنون با بحران کم آبی روبرو بوده است و از آنجا که آب برداشت شده از چاه های اطراف و داخل شهر شور بوده و غیر قابل شرب است مردم این شهرستان را وادار کرده تا با مراجعه به ایستگاه های آب شیرین آب مصرفی خود را توسط گالن تهیه و برای شرب به مصرف برسانند.

با بهره برداری از خط انتقال آب شیرین از شهرستان زابل به زاهدان با وجود اینکه تصور می شد آب شیرین و قابل شرب برای همگان در دسترس قرار گیرد اما به واسطه رشد بی رویه جمعیت این امکان میسر نشد و تنها بخشی از مشترکان زاهدانی موفق شدند تا از نعمت آب شرب و بهداشتی در داخل منازل خود بهره مند شوند.

در حال حاضر بسیاری بیش از ۲۶ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب از داشتن آب شرب محروم هستند و بیش از ۲۰ هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در حاشیه شهر زاهدان حتی از همین آب شور و غیر قابل شرب نیز محروم هستند.

مردم زاهدان به منظور تامین آب شرب باید با صف ایستادن در مقابل ایستگاه های تصفیه آب با گالن های ۲۰ لیتری مایحتاج روزانه خود را تامین کنند و لذا از آنجا که بسیاری از این مردم توان مالی برای خرید دستگاه آب شیرین کن ندارند، افزایش ۵۰ درصدی آب بها موجب اعتراض بسیاری از اقشار آسیب پذیر شده است.

در این رابطه علی سرگزی یکی از شهروندان زاهدانی در صف برداشت آب از ایستگاه تصفیه خیابان شریعتی گفت: متاسفانه هنوز با گذشت ۳۰ سال مشکل کمبود و تامین آب زاهدان حل نشده است و برای آب خوردن مردم باید در صف بایستند.

وی بیان داشت: پیش از این یک گالن ۲۰ لیتری آب ۲۰۰ تومان قیمت داشت اما به یکباره این قیمت به ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افرادی که دارای انشعاب آب شیرین هستند نه دردسری برای خرید آب دارند و نه به اندازه مردم محروم، هزینه آب پرداخت می کنند و لذا تامین حداقل نیازهای مردم و آب شرب کمترین کار ممکن از طرف مسئولان برای مردم این شهر است.

۱۵۰ هزار نفر در مناطق حاشیه ای شهر زاهدان از جمله ساکنان بلوار رسالت، کشاورز و همچنین شهرک های جهاد، برق و شهرک گاوداران  از آب شرب بهداشتی محروم هستند و به ناچار باید آب مصرفی خود را به وسیله تانکر و یا گالن های ۲۰ لیتری از کنار خیابان تامین کنند.

متاسفانه با وجود این جمعیت چشمگیر و تشنه، تنها ۱۱ ایستگاه آب شیرین کن در شهر زاهدان برای برداشت آب فعال است و لذا صف های طولانی، ازدحام، درگیری های لفظی و خدشه دار شدن کرامت انسانی به جزء لاینفک زندگی مردم این شهر تبدیل شده است.

از تعداد ۱۲۷ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب زاهدان ۲۷ هزار مشترک دارای آب شور و غیر قابل آشامیدن هستند که این جمعیت نیز به اضافه ۱۵۰ هزار نفر شهروند فاقد اشتراک آب و شهروندانی که طی روز با قطعی آب مواجه هستند باید از همین ۱۱ ایستگاه آب شیرین برداشت کنند و برای تامین نیاز اولیه حیات خود مورد آزار قرار بگیرند.

در این رابطه معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این شرکت برای واگذاری اشتراک هیچ گونه محدودیتی ندارد و از واگذاری اشتراک و ارائه خدمات استقبال می کند اما واقعیت این است که آبی برای واگذاری به مشترکان جدید وجود ندارد و تا اتمام انتقال خط دوم زابل به زاهدان باید صبر کرد.

محمد رضا لکزایی بیان داشت:  شهر زاهدان در زمان اوج مصرف به ویژه در تابستان با کمبود ۴۵۰ لیتر آب در ثانیه  روبه رو است.

وی افزود: مصرف روزانه شهر زاهدان در هر ثانیه یک هزار و ۹۰۰ لیتر است که متاسفانه امکان تامین آب به میزان یک هزار و ۵۵۰ لیتر بر ثانیه با وجود بهره گیری از چاه های آب شور امکان پذیر نیست.

وی ابراز داشت: برای رفع نیاز تشنگی مردم زاهدان ۹۲۰ لیتر بر ثانیه آب از طریق خط نخست انتقال آب زابل-زاهدان و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب از چاه های شور برداشت می شود که ۳۳۰ لیتر توسط آب شیرین کن ها به آب شیرین تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته به میزان ۳۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب روبه رو بودیم اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت متاسفانه هر ساله به این رقم افزوده شده و در حال حاضر کمبود آب در این شهر به ۴۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی بیان داشت: تعداد ۵۲ حلقه چاه آب در شهر زاهدان و حاشیه آن به منظور تامین بخشی از نیازهای این شهر حفر شده است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های مستمر ۲۱ حلقه چاه امکان برداشت آب را نداشته و تنها ۳۱ حلقه چاه فعال است.

خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان به عنوان تنها راهکار رفع عطش شهروندان زاهدانی از جمله طرح‌هایی بود که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۹ با اعتبار ۲۴۲ ميليارد تومان با سرمايه گذاري قرارگاه خاتم الانبیاء در دستور کار قرار گرفت.

پروژه احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان که بنا بر تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مقرر بود در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ به تشنگی شهروندان زاهدانی پایان دهد متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد و بنا به گفته کارشناسان آبفا با سرعت لاک پشتی در حال انجام است.

با وجود اینکه این پروژه می بایست خرداد ماه سال جاری به پایان می‌رسید اما تا کنون از ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال تنها ۶۰ کیلومتر لوله گذاری شده و هیچ تجهیزاتی از جمله ایستگاه های پمپاژ و تاسیسات جانبی در طول خط انتقال احداث نشده است.

رتبه فساد در ایران؛ ۱۳۷ در میان ۱۷۵ کشور

سازمان شفافیت بین الملل که مقر آن در برلین قرار دارد در تازه‌ترین گزارش خود، شاخص ادراک فساد برای ۱۷۵ کشور جهان را بررسی کرده است. در این رده بندی، ایران با نمره ۲۷، رتبه ۱۳۷ را کسب کرد. نمره شاخص ادراک فساد عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که هر چه عدد پایین تری را نشان دهد به معنای فساد بیشتر در آن کشور است.

شاخص ادراک فساد (Corruption Perceptions Index) که با علامت اختصاری (CPI) نشان داده می‌شود، شاخصی است که میزان فساد در هر کشور را نشان می‌دهد و هر ساله توسط سازمان شفافیت بین المل (Transparency International) برای کشورهای مختلف جهان گزارش می‌شود.

 

شاخص ادراک فساد حاصل نظر سنجی‌ها و پیمایش‌های گوناگون و یک شاخص ترکیبی است که بر مبنای داده‌هایی در ارتباط با فساد محاسبه می‌شود و توسط آمارگیری از کارآفرینان و کار‌شناسان برجسته در سازمان‌های مختلف انجام می‌گیرد.

ابن شاخص منعکس کننده نظرات کارآفرینان و تحلیل گران در سراسر جهان است که شامل نظرات افرادی در دورن کشور مورد ارزیابی نیز است.

شاخص ادراک فساد بر روی فساد در بخش عمومی (شامل دولت) متمرکز شده است و فساد را در سوء استفاده بخش عمومی و دستگاه‌های دولتی از منافع افراد جامعه تعریف می‌کند.

در تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین الملل، دانمارک با نمره ۹۲ مقام اول را کسب کرده و پس آن از به ترتیب کشورهای نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سوئیس، سنگاپور و هلند قرار دارند.

از سوی دیگر کشورهای سومالی، کره شمالی، سودان، افغانستان و عراق در پایین‌ترین رتبه این رده بندی و جزو فاسد‌ترین کشورهای جهان هستند.

جایگاه ایران

در گزارش سازمان شفافیت بین المللی در مورد شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۱۴، ایران با نمره ۲۷، رتبه ۱۳۷ را در میان ۱۷۵ کشور کسب کرده است.

بر اساس این محاسبات در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای لبنان، سوریه، یمن، لیبی، عراق و سودان وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند اما بقیه کشورهای این منطقه رتبه و نمره بهتری را نسبت به ایران کسب کرده‌اند.

از آنجایی که در در گزارش سال ۲۰۱۳، ایران با نمره ۲۵، رتبه ۱۴۴ را کسب کرده بود، وضعیت ایران در سال ۲۰۱۴، حاکی از این دارد علی رغم اینکه رتبه ادراک فساد در ایران ۷ رتبه بهبود یافته است اما همچنان بسیاری از کشورهای منطقه وضعیت بهتری را نسبت به ایران دارند.

پیشینه محاسبه شاخص

در سال ۲۰۰۴ این شاخص از مجموع ۱۸ پیمایش انجام شده در جهان به دست آمده بود در حالی که در سال ۲۰۰۶ تعداد این پیمایش‌ها به ۱۲ مورد تقلیل یافت.

شاخص ادراک فساد یک شاخص ترکیبی است و تا سال ۲۰۰۱ در میان پیمایش‌هایی که مبنای محاسبه این شاخص قرار می‌گرفتند، پیمایش نظرات مردم عادی درباره اینکه فکر می‌کنند تا چه اندازه فساد در کشورشان رایج است نیز وجود داشت.

اما از این سال به بعد با توجه به این استدلال که انتشار نتایج این شاخص بر اساس نظرات مردم درباره رواج فساد در کشورشان تاثیر دارد، پیمایش نظرات مردم از فهرست منابع مورد استفاده برای محاسبه این شاخص حذف شد و این شاخص، تنها بر مبنای اظهار نظر فعالان و تحلیل گران اقتصادی که درباره اوضاع اقتصادی و سیاسی کشورهای تخصص دارند محاسبه می‌شود.

معیار ارزیابی شاخص فساد

 

تعریف شاخص فساد به مثابه «استفاده از مقام دولتی برای رسیده به منفعت شخصی»، مبنای سنجش فساد در شاخص ادراک فساد قرار می‌گیرد.

در پیمایش‌هایی که از آن‌ها برای محاسبه این شاخص استفاده می‌شود، سوالاتی درباره رشوه گیری مقام‌های دولتی، کلاهبرداری در خریدهای دولتی، اختلاس و میزان قوت و تداوم سیاست‌های ضد فساد (فساد بوروکراتیک و فساد سیاسی) در کشورهای پرسیده می‌شود و رتبه هر کشور در شاخص ادراک فساد بر اساس میانگین رتبه کشور در سایر پیمایش‌ها و با استفاده از یک روال آماری خاص برای محاسبه میانگین، تعیین می‌شود.

منابع اطلاعاتی

تعداد ۱۴ منبع، منشعب از ۱۴ منبع اطلاعاتی مستقل، برای تهیه شاخص ادراک فساد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ۱۴ منبع اطلاعات عبارت‌اند از:

بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک توسعه آفریقایی (AFDB)، موسسه برتلزمان (BTI)، بانک جهانی (بانک بین المللی نوسازی و انجمن توسعه بین المللی) (CPIA)، واحد بینش اطلاعاتی (EIU)، خانه آزادی (FH)، مرکز پژوهش بازارهای جهانی (GI)، مرکز رقابت جهانی (IMD)، گروه بازرگانان بین المللی (MIG)، مشاور ریسک سیاسی و اقتصادی (PERC)، کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای آفریقا (UNECA)، مجمع جهانی اقتصاد (WEF).

روش مقایسه شاخص در سال‌های متفاوت

بر اساس این شاخص، رتبه هر کشور در بین بقیه کشور‌ها که تعداد آن‌ها لزوما ثابت نیست، هر ساله تغییر می‌کند. از این رو، رتبه هر کشور تا حدودی تابع وارد یا خارج شدن برخی کشور‌ها از جدول رتبه ندی نیز می‌باشد.

بنابراین نمی‌توان بالا و پایین رفتن هر کشور در جدول رتبه بندی در سال‌های مختلف را مبنای داوری درباره فساد در آن کشور قرار داد. ولی می‌توان نمره محاسبه شده برای هر کشور را در سال‌های مختلف مقایسه کرد.

مرجع: تأمین ۲۴ -15آذر- خسرو صادقی بروجنی

کشته وزخمی شدن 24کارگر زن مزرعه بدنبال تصادف وانت نیسان حاملشان!

فرمانده انتظامي چناران گفت: براثر واژگوني يک دستگاه وانت نيسان در جاده  روستاي سرآسياب يک تن کشته و ۲۳نفر مجروح شدند.

به گزارش15آذرخراسان، سرهنگ قربان صنعتي افزود: در اين حادثه ۲۴نفر مجروح مي شوند که پس از انتقال به بيمارستان طالقاني يک بانوي ۴۰ساله فوت کرد و ۱۱ مجروح سرپايي مرخص شدند و ۱۲نفر ديگر تحت درمان قرار گرفتند. وي افزود: اين وانت که حامل کارگران زن يک مزرعه بود به علت ترکيدگي لاستيک از جاده منحرف و واژگون شده است . وي افزود: تحقيقات براي علت اصلي حادثه ادامه دارد.

تظاهرات در ایتالیا در اعتراض به فساد مالی واداری

در پی کشف یک شبکه مافیایی در شهر رم ایتالیا، صدها نفر در اعتراض به فساد اداری دست به تظاهرات زدند.

به گزارش6دسابریورونیوز،پیش تر پلیس ایتالیا سی و هفت نفر، از جمله چندین مقام دولتی را به اتهام فساد مالی و اختلاس بازداشت کرده بود.

همزمان، شهردار رم در واکنش به انتشار تصویری از وی با یکی از متهمان گفت: «هیچ گفتگوی کاری با این فرد پیش یا پس از این عکس نداشته ام

در میان بازداشت شدگان افراد سرشناسی مانند شهردار پیشین رم و وزیر سابق کشاورزی نیز حضور دارند.

آنها متهم به دستکاری مناقصه ها، اختلاس و فساد گسترده مالی و اداری از شهرداری رم هستند. پلیس دویست میلیون یورو اموال متهمان را توقیف کرده است.

ماریو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، ابعاد این فساد را «بهت آور» خوانده است.

پلیس ایتالیا از طریق شنود مکالمه های تعدادی از مقامات دولتی موفق به کشف این شبکه شده است.

تعدادی از متهمان در محل کار بازداشت شدند و سرکرده گروه نیز هنگام فرار از محل اقامتش توسط نیروهای ویژه دستگیر شد.

یکی از متهمان در پاسخ به دادستان ایتالیا گفته است درآمد این شبکه از گروههای قاچاق مواد مخدر نیز بیشتر بوده است.

پانزدهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری16آذر1393

 

- گزارشی از وضعیت  بهنام ابراهیم زاده در زندان گوهر دشت

- افزایش حداقل دستمزد سال 94 فقط با اعتراض بی محابانه و سراسری ما کارگران تحقق می یابد

- گرامي باد 16 اذر روز دانشجو

- بازداشت 5کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی بدنبال تجمع اعتراضی وعدم پرداخت نیمی ازمطالباتشان توسط کارفرما پس ازتبرئه!

- اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق به دومین روز رسید

- تجمع اعتراضی کارگران شیشه آبگینه در مقابل استانداری قزوین

- تجمع نگهبانان پست‌های برق تهران مقابل وزارت نیرو

- کارگران شهری خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری طبس شدند!

- طرح گام به گام دولت برای آزادسازی قیمت نان

- تجمع معترضین تعاونی جامعه ورزشکاران پرند مقابل شرکت عمران پرند

- مرگ کارگران در معادن زغال سنگ در چین

- یورش پلیس یونان به تظاهرات معترضان

اطلاعیه شماره ۳۵ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

گزارشی از وضعیت  بهنام ابراهیم زاده در زندان گوهر دشت

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید چند ماه پیش بهنام را از زندان آوین به به زندان گوهر دشت تبعید کرده اند و پیرو آن برای چندمن بار بهنام با اتهامات بی‌ پایه و اساس مورد محاکمه‌ قرار گرفت و شدیدا هم مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت که به همین علت و تبعید مجدد به بند یک زندان گوهر دشت از روز ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ دست به اعتصاب غذا زد.

از زمانی‌ که بهنام را به زندان گوهر دشت تبعید کردند پزشک قانونی برای بهنام تجویز کرده بود که به علت داشتن دیسک گردن باید یک روز در میان فیزیو تراپی انجام دهد اما بعد از محاکمه‌ مجدد و آغاز اعتصاب غذا از سوی بهنام مسئولان زندان از انتقال بهنام به بیمارستان جلوگیری میکنند که همین امر باعث ضعف جسمی‌ بهنام میشود در کنار اعتصاب غذا. 

قابل ذکر است در زمان تبعید بهنام به بند یک زندان گوهر دشت زندانبانان این اجازه را به بهنام ندادند که وسائل شخصی‌ خود را از بند قبلی‌ جمع کند و همراه خود به بند یک انتقال دهد و به همین علت بهنام بعد از ۴ سال زندان الان در حسینیه بند یک بدون هیچ وسأیلی بر روی زمین میخوابد.  

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت آزار و اذیت کارگران و فعالین کارگری زندانی خاصی آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.  

شانزدهم آذر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

komitehbehnam1.blogfa.com

شاپور احسانی راد: افزایش حداقل دستمزد سال 94 فقط با اعتراض بی محابانه و سراسری ما کارگران تحقق می یابد

این امامزاده شفا  نمی دهد که هیچ، کور هم می کند. دولت سرمایه داری روحانی در یک اقدام ناگهانی و شوک آور در حالی به سیم آخر زد و قیمت نان را از 30 تا 100 درصد گران کرد و نان قوت غالب و لایموت سفره کارگران را مورد دزدی قرار داد  که آمارهای رسمی دستمزدهای کارگران را بیش از یک چهارم خط فقر اعلام کرده بودند و خبر از گرسنگی و فقر مطلق 7 میلیون انسان داده بودند. از اوایل امسال آمار رسمی دهشتناکی هر روزه چون پتک بر سر جامعه فرود می آید آماری که زیر فشار و تب شدید و بالای 37 درجه جامعه بالا آورده شد حکایت از این دارد که  24 درصد از خانواده ها  شاغلی ندارند و 78 درصد مردم سوء تغدیه دارند. بیکاری بالای 50 درصدی زنان و جوانان ، کارتن خوابی 3000 زن جوان درخیابانها و شکاف طبقاتی که پولدارهایی که پولدارتر و فقیرانی که فقیرتر می شوند. کارشناسانی که خط فقر را در سال 92 نزدیک به دو میلیون و پانصد هزارتومان برای یک خانوار پنج نفره تخمین زدند اکنون خط فقر را 1000 دلار که بیش از سه میلیون  و سیصد هزارتومان می باشد اعلام می کنند و این شکاف فاحش دستمزد 609 هزارتومانی و خط فقر سه میلیون و سیصد هزارتومانی را پیش از پیش آشکار می سازد. مضاف بر اینکه ما هر روز شاهد ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات و اخراج و بیکاری هزاران کارگر می باشیم. دستمزدهای معوقه کارگران بیداد می کند، اعتصاب، تجمع واعتراضات کارگری به اوج خود در چند سال اخیر رسیده است، در اثر گرانی و تورم سرسام آور صدای شکستن و خرد شدن استخوان های زحمتکشان گوش فلک را کر کرده است، سرمایه داری حاکم ناتوان از حل بحران خود با گران کردن نان و همه مایحتاج عمومی با حمله و تهاجم بی شرمانه خود به آخرین لقمه سفره کارگران، کل بار بحران همه جانبه خود را به دوش زحمتکشان انداخته است این در حالی است که به قیمت فقر و فلاکت و مرگ هزاران مرد و زن و کودک، دزدان و چپاولگران می چرند و می خورند و می درند و سلامتی، جان، شرف و حیثیت میلیونها انسان را به بازی می گیرند و به جز سود و منفعت جیب خودشان، به هیچ ارزش دیگری نمی اندیشند. چنین وضعیت دردناک وغیر قابل تحملی هیچ راهی جز مبارزه ای رو در رو و بی محابانه برای افزایش حداقل مزد  را که  پایه وجودی و هستی ما کارگران را شکل می دهد و امکان زندگی و بقای خود و خانواده هایمان را رقم میزند باقی نمیگذارد.

نکته اساسی  که ما کارگران در این مدت 36 ساله با گوشت و پوستمان لمس کردیم نادیده گرفتن و زیر پا قرار دادن قانون کاری بود که خود نظام حاکم برای ایجاد روابط کار و صیانت از منافع کارفرمایان بر سرنوشت ما حاکم کرد. قانون کاری که تحت تاثیر انقلاب مردمی 57 ، تک ماده هایی هرچند اندک در جهت منافع ما کارگران در آن گنجانده شد اما در تمام این سالها به بهانه های واهی گوناگون و با زور و قلدری دولت و کارفرمایان همین تک ماده های اندک را نیز زیر پا له کردند. یکی از این قوانین ماده 41 قانون کار و در باره  دستمزد است. طبق ماده 41 قانون کار، دستمزد کارگران "الف"- بر اساس میزان تورم اعلامی بانک مرکزی و "ب"- تامبن شرافتمندانه سبد معیشتی  شامل هزینه های خوراک، پوشاک، درمان، مسکن و تحصیل یک خانوار پنج نفره می باشد اما همانطور که در بالا اشاره شد در 36 سال گذشته دولتهای حاکم با سیاست بازیها و اعمال نفود و قلدری سرمایه داران مانع اجرای کامل ماده 41 شدند.  تجربه 36 ساله گذشته به ما کارگران نشان داد که تعیین حداقل دستمزد جدا از مهمل قانونی به میزان قدرت و توانمندی اجتماعی طرفین دعوا یعنی کارگران و کارفرمایان بستگی دارد و این زور و قدرت است که می تواند قانون را به نفع یک طرف دعوا چرب نماید. در حقیقت میزان و اندازه دستمزد ما کارگران به میزان اتحاد، تشکل و قدرتمندی ما گره خورده است کارگران هرچه قویتر و تعرضی تر برای دستمزدشان به میدان بیاند سهم بهتری از مزد را نصیب خود خواهند کرد و هر زمان در مقابل زورگویی دولت  و سرمایه داران عقب نشینی کنند سهم کمتری از مواهب زندگی خواهند برد. نکته اصلی و بسیار حائزاهمیت این مطلب که بویژه قابل تاکید است ظرفیت قانونی ماده 41 قانون کار است که راه را برای اعتراض قدرتمندانه و سراسری ما جهت خواسته بحق افزایش حداقل دستمزد به اندازه اداره یک زندگی انسانی و شرافتمندانه باز گذاشته است ما کارگران می توانیم با اتکا و با برافراشتن پرچم ماده 41 قانون کار به صورت کاملا قانونی کارزاری قدرتمند در همه کارخانه ها و مراکز تولیدی در هر شهر و استان در محل کار یا در مقابل فرمانداریها، ادارت کار، وزارت کار، مجلس و ریاست جمهوری بصورت گروهی و متحدانه و سراسری بر پا کنیم و خواهان افزایش واقعی مزد بر اساس نرخ واقعی تورم و تامین شرافتمندانه هزینه های معیشتی طبق ماده 41 قانون کار باشیم.

شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه – 15 آذر ماه 93

گرامي باد 16 اذر روز دانشجو

دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد

جنبش دانشجوئي ايران از آن زمان كه آغاز شد همواره در كنار جنبش مردمي وآزادي خواهي قرار داشته است. اين جنبش متحد طبيعي و دائمي جنبش كارگري بوده است. دانشجو كه به طورعمده بر خاسته از طبقات كارگري و زحمتكش است در اولين درس هاي خود با اختلاف طبقات و چپاول و غارت سرمايه داران از دسترنج كارگران آشنا مي شود و از همين جهت است كه مبارزات دانشجويان همواره سمت و سوئي طبقاتي دارد. امروزه كه نظام سرمايه داري تمام تلاش خودرا براي كالائي كردن علم و دانش بكار مي برد،عرصه دانش وآموختن آن به عرصه كشمكش مبارزه طبقاتي تبديل شده است. خانواده هاي كارگران و مزد و حقوق بگيران بايستي سختي هاي زيادي را تحمل كنند، از مخارج ضروري خود بكاهند و زندگي پر درد و رنجي را بگذراند تا آنكه هزينه فرزندان دانشجوي خود را فراهم كنند.

علم و دانش كه همواره ميراث گذشتگان براي نسل هاي آينده بوده است امروزه به عنوان ابزاري در دست نظام سرمايه داري براي استثمار بيشتر نیروی کار قرار گرفته است امروز اگر دانشجويي بخواهد وارد بازار كار شود و داراي مدرك و تخصص مناسبي باشد تا آن كه زندگي نسبتا خوبي داشته باشد بايستي مليون ها تومان صرف هزينه تخصصي خود بكند و دانشگاه ها و مراكز آموزشي را از دسترنج خود و يا خانواده اش ثروتمند كند آموزش هاي تخصصي را جز با صرف مبالغي كلان نمي توان به دست آورد در حالي كه نسل هاي گذشته همواره مي توانستند به علم و دانش به صورت هاي ساده دسترسي داشته باشند از اين روست كه دانشجويان امروز جزء اقشار تحت ستم بوده و تحت تسلط نظام استثمارگرانه قرار دارند.

با خصوصي تر شدن هر چه بيشتر نظام آموزشي اين نسل جديد است كه از دسترسي به علم و دانش محروم مي شود.

امروز حق آموزش و داشتن تخصص و تحصيلات دانشگاهي از حقوق مسلم انسان هاست كه نظام منحط سرمايه داري از آن جلوگيري مي كند پس براي مبارزات دانشجويي چاره اي نيست جز آن كه خواسته هاي عمومي جامعه و خواسته هاي دانشجويان در ايجاد نظام رايگان آموزش و پرورش به يكديگر پيوند خورده تا آن كه خانواده اي مجبور نباشد براي تحصيل فرزندش از زندگي روزمره و بخور و نمير خود بكاهد.

كانون مدافعان حقوق كارگر ضمن گراميداشت روز دانشجو اعلام مي دارد كه خواست آموزش و پرورش رايگان همراه با مسكن و بهداشت مناسب و حق اشتغال همراه با دستمزد مناسب جهت يك زندگي شرافتمندانه از حقوق اوليه و مسلم همه انسان هاست.

كانون مدافعان حقوق كارگر

بازداشت 5کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی بدنبال تجمع اعتراضی وعدم پرداخت نیمی ازمطالباتشان توسط کارفرما پس ازتبرئه!

به گفته یک کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی، برخورد سلیقه‌ای مدیریت مجتمع آلومینیوم المهدی با پنچ نفر از کارکنانی که سال گذشته با شکایت کارفرما تحت پیگرد قضایی قرار گرفته بودند اما به تشخیص دادگاه حکم برائت دریافت کرده بودند، هنوز ادامه دارد.

بعد از طرح شکایت کارفرما متهمان تا حدود یک هفته بازداشت بودند اما از زمانی که دادگاه برای آن‌ها حکم بازگشت به کار صادر کرد کارفرما هرگز مطالبات آن‌ها را بصورت کامل پرداخت نکرده است.

به گزارش16آذرایلنا،در شهریور سال گذشته گروهی از کارگران این مجتمع در اعتراض به نابرابر بودن دستمزد‌ها و پرداخت نشدن مزایایی چون سختی کار یک تجمع اعتراضی برپا کردند.

اقدام اعتراضی کارگران آلومینیوم المهدی با اقدامات حقوقی تعدادی از مسئولان این مجتمع در رابطه با تخلفات مالی مدیریت آلومینیوم المهدی همزمان شد؛ به همین دلیل با شکایت مدیریت مجتمع برای این افراد که در بخش‌های اقتصادی، بهره‌برداری، بازرگانی، تدارکات و اجرای پروژه دارای مسئولیت اجرایی بودند به اتهام تشویش اذهان عمومی پرونده قضایی تشکیل شد.

بنابه گفته این کارگر،خوشبختانه آنزمان قاضی پرونده در ادامه رسیدگی به پرونده دستور آزادی و بازگشت به کار همه متمهان را صادر کرد اما از آنزمان تاکنون مدیریت مجتمع در مقام کارفرما سلیقه‌ای رفتار کرده و از قبول رای دادگاه خودداری می‌کند.

بعد از طرح شکایت کارفرما متهمان تا حدود یک هفته بازداشت بودند اما از زمانی که دادگاه برای آن‌ها حکم بازگشت به کار صادر کرد کارفرما هرگز مطالبات آن‌ها را بصورت کامل پرداخت نکرده است.

برابر مواد ۱۷ و ۱۸ قانون کار چنانچه کارگری با شکایت کارفرمایش بازداشت شود، قراردادکار وی در دوران بازداشت بصورت تعلیق در آمده و کارفرما باید بابت ایام بازداشت نصف مطالبات قانونی کارگر را به حساب وی واریز کند؛ اما چناچه برای کارگر حکم محکومیت صادر نشود کارفرما مکلف است تا علاوه بازگرداندن کار به کارگر مورد نظر، تمامی خسارت‌های وارده را جبران و بابت مطالبات پرداخت نشده ایام تعلیق نیز با وی تسویه حساب کند.

به گفته وی،بعد از صدور رای آزادی و بازگشت به کار کارگران تا اواخر اسفند سال ۹۲ که کمسیون کارگری برای بازگشت به کار آن‌ها تشکیل جلسه داد، کارفرما از ورود آن‌ها به داخل مجتمع خودداری و در تمام این مدت تنها ۵۰ درصد از دستمزد آن‌ها را پرداخت کرد.

بعد از تشکیل جلسه کمسیون کارگری هرچند به کارگران اجازه حضور در داخل مجتمع داده شده است اما هنوز کارفرما ۵۰ درصد مطالبات آن‌ها را پرداخت می‌کند.

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق به دومین روز رسید

منابع خبری در استان یزد از اعتصاب دور روزهٔ بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل در معدن کوشک بافق یزد خبر می‌دهند.

به گزارش16آذرایلنا،یک فعال کارگری در معدن کوشک بافق درباره دلیل اعتصاب کارگران گفت: بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران این معدن شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، نزدیک به ۹۰ روز است که حقوق و مزایا طلبکارند و به همین دلیل دیروز و امروز (۱۵ و ۱۶ آذر) دست از کار کشیده‌اند. به گفته‌ی این کارگر، با وجود اعتصاب کارگران هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات کارگران داده نشده است.

این فعال کارگری همچنین به کم بودن دستمزد‌ها در ازای سختی کار کارگران این معدن اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران که در عمق زمین کار می‌کنند و روزانه نزدیک به ۶۰۰ پله را پایین می‌روند و سپس همین مسیر را بر می‌گردند اما در ازای کاری که انجام می‌دهند هیچ سختی کاری به آن‌ها داده نمی‌شود و حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به تعویق در پرداخت حقوق و مزایا گفت: چند سالی است که به طور کلی مزایای جانبی کارگران را قطع کرده‌اند.

همچنین به گفتهٔ منابع خبری در معدن کوشک بافق، آزمایش تست سرب خون که باید در ارتباط با کارگران معدن سالانه انجام شود چند سالی است توسط کارفرما اجرا نمی‌شود، این کارگران دلیل این امر را قراردادکار موقت بخش بزرگی از کارگران معدن کوشک و عدم توجه کارفرما به کارگران قراردادی می‌دانند.

یکی از کارگران در این باره گفت: چند سال پیش که این تست‌ها اجرا می‌شد بیشتر کارگران معدن رسمی بودند اما از وقتی که تعداد کارگران قراردادی بیشتر شده، کارفرما دیگر اهمیتی به اجرایی شدن آزمایشات این چنینی که با سلامت کارگر سرو کار دارد، نمی‌دهد.

این کارگر به یکی دیگر از موارد اعتراضی معدن‌کاران کوشک بافق اشاره کرد و گفت: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در معدن که مدتهاست قرار است اجرا شود، به دلیل اهمال کارفرما اجرا نشده است.

او درباره دیگر موارد اعتراض کارگران گفت: زمانبندی پرداخت حقوق و دستمزد کارگران مناسب نیست و مرتب با تعویق در دریافت دستمزد‌ها مواجه‌ایم.

به گفتهٔ این فعال کارگری، عدم وجود امنیت شغلی برای بخش بزرگی از کارگران این معدن مشکل بزرگی است که علاوه بر عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا کارگران با آن مواجه‌اند.

وی گفت: علی رغم سختی کار و دریافت حداقل حقوق با وجود چندین سال سابقهٔ کار در این معدن غیر از ۱۵- ۱۶ نفر بقیه کارگران معدن قرارداد موقت هستند و هیچگونه امنیت شغلی ندارند.

این کارگر همچنین با یاداوری کشته شدن دو کارگر این معدن در سال گذشته و عدم پرداخت دیه از سوی کارفرما گفت: هنوز دیه دو کارگر کشته شده این معدن که سال گذشته در حین کار کشته شدند توسط کارفرما پرداخت نشده و خانواده‌های این دو کارگر در شرایط سختی به سرمی برند. در چنین شرایطی چطور انتظار دارند که ما احساس امنیت کنیم، اگر روزی این اتفاق برای ما بیافتد خانواده‌های ما هم هیچگونه تامین اقتصادی ندارند.

دلایل اعتراض کارگران

کارگران معدن کوشک بافق که از کیفیت تجهیزات ایمنی معدن ناراضی‌اند، در تشریح یکی دیگر از دلایل اعتراضشان گفته‌اند: لوازم ایمنی که در کارگاه استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و باید تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسب با شرایط کار به کارگران داده شود که متاسفانه مدتی است از سوی کارفرما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

در همین رابطه «محمد علی جداری فروغی» وکیل دادگستری و نماینده حقوقی کارگران از امضای طوماری توسط کارگران معدن کوشک بافق برای پیگیری مطالباتشان خبر داد و گفت: روز گذشته مطلع شدم کارگران معدن کوشک بافق در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا دست از کار کشیده‌اند و با امضای طوماری از من خواسته‌اند تا به عنوان نماینده حقوقی کارگران پیگیر مطالباتشان باشم.

لازم به ذکر است، معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

تجمع اعتراضی کارگران شیشه آبگینه در مقابل استانداری قزوین

شماری از کارگران کارخانه «شیشه آبگینه» قزوین که حدود ۴ ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند در پی تداوم بی‌توجهی‌ کارفرما به پرداخت مطالباتشان، صبح امروز در مقابل ساختمان‌های فرمانداری شهرستان البرز و استانداری قزوین تجمع کردند.

به گزارش16آذرایلنا، بی‌تفاوتی کارفرمای کارخانه در خصوص پرداخت مطالبات مزدی ماه‌های مرداد،شهریور، مهر وآبان، کارگران این واحد صنعتی را بر آن داشت تا بار دیگر مقابل دو ساختمان فرمانداری شهرستان البرز و استانداری قزوین تجمع کنند.

به گفته کارگران، در شرایطی که همه مسئولان استانی وشهرستانی از مشکلات کارگران آبگینه با خبر هستند هنوز بی‌تفاوتی‌کارفرما در خصوص پرداخت مطالبات مزدی آنها ادامه دارد.

بنا بر این گزارش، کارگران کارخانه شیشه آبگینه خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سر گیری فعالیت کارخانه هستند، اما نه مسئولان و نه کارفرما پاسخ قانع‌کنده‌ای به کارگران نمی‌دهد.

به گفته آنان، در حال حاضر با وجود آنکه کارفرما تولید در کارخانه را متوقف کرده اما هر ماه وعده پرداخت مطالبات کارگران را می‌دهد.

بنابهمین گزارش، قرار بود در راستای از سرگیری فعالیت مجدد کارخانه شیشه آبگینه، ظرف دیروز و امروز کارفرما بخشی از مطالبات ۴ ماهه گذشته آنها را پرداخت کند که تاکنون این وعده عملی نشده است.

کارگران شیشه آبگینه که نگران آینده شغلی خود هستند می گویند در این واحد صنعتی حدود ۱۰۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی با سابقه مشغول فعالیت هستند.

تجمع نگهبانان پست‌های برق تهران مقابل وزارت نیرو

جمعی از کارگران نگهبانی پست‌های برق وزارت نیرو صبح امروز در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامی خود در مقابل ساختمان این وزارت خانه واقع در بزرگ‌راه نیایش تجمع کردند.

به گزارش16آذرایلنا،یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی گفت: حدود ۱۵۰ نفر از کارگران نگهبان پست‌های برق تهران به نمایندگی از سوی ۷۰۰ کارگری که هم اکنون به عنوان نگهبان در پست‌های برق مشغول کارند در این اجتماع اعتراضی حضور دارند.

وی در تشریح شرایط شغلی‌ معترضان پیش از تغییراتی در سال ۹۱ گفت: مطابق قانون ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی، امور مربوط به پست‌های برق از مصادیق امور حاکمیتی محسوب می‌شود، بنابراین شغل کارگران نگهبان پست‌های برق نیز شغلی حاکمیتی محسوب می‌شود چنانچه از سال ۸۸ تاکنون تمامی کارگران نگهبان پست‌های برق طبق مصوبه هیات وزیران بدون واسطه‌گری شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی و بصورت مستقیم و مطابق قانون کار با وزارت نیرو قرارداد کار امضا می‌کنند.

این کارگر نگهبانی وزارت نیرو ادامه داد: تا پایان سال ۹۰ قراردادهای کاری ما بصورت معین و موقت بسته می‌شد و وزارت نیرو مطابق قانون کار همه مطالبات کارگران نگهبانی پست‌های برق را پرداخت می‌کرد اما از سال ۹۱ تا کنون قراردادهای کار این وزارتخانه طوری تنظیم شده است که ماهیت کارگر یا کارمند بودن کارگران نگهبان مشخص نیست.

وی افزود: صرف نظر از اینکه با وجود بالابودن سابقه کاری کارگران نگهبان پست‌های برق هیچ مزایایی از بابت اجرای طرح طبق طبندی مشاغل به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ واقعیت این است که مبنای پرداخت‌های مزدی این کارگران در وزارت نیرو مشخص نیست بطوری که در عمل این مسئولان وزارت نیرو هستند که تشخیص می‌دهند با نگهبانان پست برق بصورت کارگری یا کارمندی تسویه حساب کنند.

این کارگر سابقه کار همکاران معترضش از حدود ۸ تا ۱۴ سال اعلام کرد و گفت: از سال ۹۱ تاکنون مسئولان این وزارتخانه با رویکرد کاهش هزینه‌های خود در مورد چگونگی پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها به شیوه کارمندی یا کارگری تصمیم گیری می‌کنند؛ بطوری که در چند سال اخیر افزایش دستمزد و عیدی پایان سال آن‌ها برمنبای کارمندی پرداخت شده است.

معترضان در عین حال افزودند: وضعیت نامشخص استخدامی آن‌ها در حالی ادامه دارد که سال گذشته حدود ۷۰ نفر از طریق آزمون و در چارچوب قانون استخدامی کشوری به عنوان نگهبان در وزارت نیرو استخدام شده‌اند.

این کارگران با بیان اینکه مسئولیت شغلی نیروهای تازه‌ جذب شده با مسئولیت شغلی آن‌ها هیچ تفاوتی ندارد خواستار یکسان سازی ضوابط استخدامی خود شدند.

کارگران شهری خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری طبس شدند!

یک کارگر خدمات شهری در شهرستان مهریز کارگران شهرداری را از جمله محروم‌ترین اقشار طبقه کارگر ایران توصیف کرد که شرایط کار نامساعد و قراردادهای ناعادلانه‌شان گاه به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش16آذرایلنا،نماینده کارگران شهرداری مهریز گفت: با وجود همهٔ خدماتی که کارگران شهرداری انجام می‌دهند اما همچنان در بحث قرارداد‌هایشان با مشکل مواجه‌اند.

این فعال کارگری با بیان اینکه وجود شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی به عنوان واسطهٔ شهرداری باعث شده کمترین دستمزد به کارگران شرکتی پرداخت شود و دستمزد‌ها در حد پایه باقی بماند گفت: شهرداری به فکر سودی است که بابت و اگذاری این نیرو‌ها از شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری دریافت می‌کند و وضعیت کارگرانی که با حداقل دستمزد سال‌ها به عنوان نیروی شرکتی باقی می‌مانند را در نظر نمی‌گیرد در حالیکه شهرداری به این نیرو‌ها احتیاج دارد و باید از آنها حمایت کند.

این فعال کارگری به عدم تضمین امنیت شغلی کارگران شرکتی شهرداری اشاره کرد و گفت: کارگران این شرکت‌ها علاوه بر آنکه حقوق کمی دریافت می‌کنند، از نداشتن امنیت شغلی به دلیل نوع قرارداد کاری و همچنین دستمزد ناکافی ابراز نارضایتی می‌کنند. مثلا کارگری که ۱۰ -۱۵ سال طبق قرارداد شرکتی کار می‌کند هیچ تضمین و امنیت شغلی ندارد چون هرلحظه ممکن است کارفرما عذرش را بخواهد.

به گفته این کارگر، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی از جمله شرکت پیمانکاری مشغول به کارند ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنان وجود دارد.

نماینده کارگران تاکید کرد: ما خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری طبس هستیم.

وی گفت: وقتی کارگر رسمی باشد حداقل خیالش تا حدی در ارتباط با سنوات و بحث بازنشستگی راحت است و از دغدغه‌هایش کاسته می‌شود.

وی همچنین بر لزوم انعقاد قرارداد مستقیم برای کارگران شرکتی شهرداری تاکید کرد و گفت: شهرداری با این نیرو‌ها کار می‌کند پس بهتر این است که با آن‌ها قرارداد رسمی منعقد کند تا این کارگران هم نتیجهٔ سال‌ها تلاش‌شان را در این شغل پرزحمت بگیرند نه اینکه بعد از ۲۰ سال به عنوان نیروی شرکتی اخراج شوند و یا با حداقل دستمزد بازنشسته شوند.

تجمع معترضین تعاونی جامعه ورزشکاران پرند مقابل شرکت عمران پرند

تنها راهی که آن هم کاملا مطمئن نیست، شکایت به صورت تجمعی است تا شاید صدایمان به جایی برسد. بارها به اتحادیه نظارت بر تعاونی های مسکن تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری، وزارت تعاون، وزارت راه و شهر سازی، اتاق تعاون و شرکت عمران پرند مراجعه کردیم و نامه نگاری کردیم. حتی خود اداره تعاون تهران به بازرس اداره دستور پیگیری داد اما باز هم جوابی دریافت نکردیم.

به گزارش 14آذربهارستانه، تعاونی جامعه ورزشکاران یکی از همین تعاونی ها در شهر پرند است که با پروژه های بسیار و رها شده مورد هجمه انتقادات بسیاری است. پروژه مارال کاسپین با ۱۹۲ عضو حد فاصل فاز ۴ و ۵، یکی از پروژه های این تعاونی است که از سال ۸۸ تاسیس و به طور میانگین ۱۵ میلیون از هر عضو دریافت کرده است.

حدود ۹ ماه است که اعضای پروژه مد نظر خبری از مسئولان این تعاونی به هیچ عنوان در دست ندارند و تنها اخبار ضد و نقیض مبنی بر سرمایه گذاری پول هایشان در پروژه های دیگر دریافت می کنند.

اعضای پروژه مارال کاسپین در همین خصوص امروز با تجمع جلوی در شرکت عمران پرند، به این نتیجه رسیدند که به صورت گروهی از تعاونی مذکور و اعضای هیئت مدیره شکایت کنند.

موسوی نماینده مردم معترض درخصوص این تجمع گفت: این چهارمین مجمعی است که برگزار می کنیم. دفعات قبل در جاهای دیگر شهر مانند پارک شهدای گلزار جمع می شدیم اما به علت سرما این بار جلوی در شرکت عمران تجمع کردیم تا به راه حل قابل قبولی برسیم. دفعات قبل با حضور اعضای خود تعاونی، جو متشنج و خروجی دریافت نمی کردیم و حتی تعدادی از مردم را از شکایت منصرف کردند. حتی تعدادی به صورت انفرادی اعتراض و حکم جلب گرفتند ولی به دلیل اعتراض انفرادی نتیجه ای داده نشد و به این نتیجه رسیدیم که به صورت گروهی شکایت کنیم.

زکی یکی از اعضای این تعاونی در این باره گفت: اکثر اعضا حدود ۴ سال پیش با مبالغ متفاوت ثبت نام کرده اند و به طور میانگین نفری ۲۰ – ۱۵ میلیون تومان واریز کرده اند. طبق وعده ای که تعاونی جامعه ورزشکاران داده بود قرار بود آخر سال ۹۲ خانه ها را تحویل دهند، اما نه تنها واحدها واگذار نشد بلکه از اوایل سال جاری مسئولین تعاونی و اعضای هیت مدیره ناپدید شدند و نه تنها دیگر حضور فیزیکی ندارند بلکه شماره های تماسشان را نیز خاموش کرده اند. حتی کادر دفتری برای جوابگویی دیگر وجود ندارد و تنها یک خدماتی هست که آن هم اطلاعی از موضوع ندارد.

وی در ادامه افزود: تنها راهی که آن هم کاملا مطمئن نیست، شکایت به صورت تجمعی است تا شاید صدایمان به جایی برسد. بارها به اتحادیه نظارت بر تعاونی های مسکن تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری، وزارت تعاون، وزارت راه و شهر سازی، اتاق تعاون و شرکت عمران پرند مراجعه کردیم و نامه نگاری کردیم. حتی خود اداره تعاون تهران به بازرس اداره دستور پیگیری داد اما باز هم جوابی دریافت نکردیم.

الله وردی یکی دیگر از اعضای نماینده مردم برای پیگیری کارهای تعاونی در تایید حرف های دیگر دوستان عنوان کرد: تنها راهی که اتاق تعاون و سایر بخش ها ارائه کردند پیگیری به صورت قانونی و توسط وکیل برای تمام اعضا است. امروز ما برای همین موضوع گرد هم جمع شدیم. تا به حال ۶۰ نفر از مردم موافقت کرده اند که به صورت قانونی اعتراض کنیم که این هم خود مبلغ قابل ذکری می خواهد. با کلی رایزنی توانسته ایم وکیلی را پبدا کنیم که از هر شخص یک میلیون دریافت کند.

عضو دیگر این این تعاونی بیان کرد: طبق ضرب تقریبی ما حدود ۴ میلیارد تومان تنها از ۱۹۲ عضو پروژه مارال کاسپین گرفته شده که معلوم نیست این پول به کجا رفته، تنها سود روز شمار آن ۱۵ میلیون تومان است. پروژه ای که در مرحله نازک کاری متوقف شد. اما در حال حاضر هیچ کس پاسخگو نیست تا بدانیم مشکل چیست و کجاست و با حضور نداشتنشان تنها حدس ما کلاهبرداری این تعاونی است، چون اگر هدفی جز این منظور داشتند درهای تعاونی و راه های تماس را مسدود نمی کردند

طرح گام به گام دولت برای آزادسازی قیمت نان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه براساس طرح جدید دولت، 20 درصد از نانوایی‌های هر استان آزادپز خواهند شد، گفت: این نانوایان، نان را به قیمت آزاد عرضه کرده و در مقابل آرد را هم آزاد می‌خرند.

به گزارش16آذرمهر،مجتبی خسروتاج گفت: در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، مصوب شد تا در هر استان، 20 درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در یک استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به عنوان مثال نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود 20 درصد آرد یارانه ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان  آزادپز کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین این گونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند، البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از مکانیزم کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ بنابراین وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند؛ البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، 1000 تومان در یک استان عرضه شود.

وی اظهار داشت: در برخی از استان‌ها که قیمت بالاتر از 30 درصد افزایش یافته است، ممکن است ناشی از نانوایی‌های آزادپز باشد، البته سیاست دولت این است که کیفیت نان در فضای رقابتی قرار گیرد، اما امروز برای دولت اهمیت دارد که نان به عنوان یک کالای اساسی، قیمت کنترل شده‌ای داشته باشد، بنابراین به یکباره نمی توان 100 درصد واحدهای تولیدی را آزادپز کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دولت هیچ بنایی برای افزایش یارانه نقدی نان ندارد خاطرنشان کرد: دولت در سال جاری 7 هزار میلیارد تومان یارانه به عنوان مابه التفاوت قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان پرداخت می کند و در کنار این، 4 هزار میلیارد تومان نیز به حساب مردم به عنوان یارانه نقدی نان واریز می نماید که به این ترتیب، دولت 11 هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و هر نفر، 4500 تومان یارانه می گیرد.

مرگ کارگران در معادن زغال سنگ در چین

هفته گذشته شاهد دو اتفاق ناگوار در معادن زغال سنگ چین بودیم. اولین حادثه در یک معدن زغال سنگ دولتی در استان لیائونینگ رخ داد. در این معدن غلظت بالای ذرات و گازها منجر به انفجاری شد که در اثر آن 24 کارگر معدن کشته و بیش از 50 کارگر نیز زخمی شدند. یک روز پس از این حادثه، انفجاردیگری در معدن زغال سنگ دیگری واقع در استان گوئیژو منجر به کشته شدن حداقل 11 کارگر شد. معادن زغال سنگ در چین در زمره خطرناک ترین معادن جهان به حساب می آیند. شرایط  نامناسب بهداشتی و ایمنی و سهل انگاری صاحبان معادن شرایط دشواری را برای کارگران ایجاد کرده است. کارگران تنها با ایجاد تشکل های مستقل می توانند به طور موثر برای بهتر شدن شرایط کار خود مبارزه کنند.

*در سال گذشته 589 حادثه مربوط به معدن در چین رخ داده که منجر به مرگ و مفقود شدن حدود 1049 کارگر شده است.

*در سال2005، حدود 214 کارگر بر اثر انفجار گاز در یک معدن  در استان لیائونینگ کشته شدند.

منبع : http://aawl.org.au/

ترجمه : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

15 آذر 1393

یورش پلیس یونان به تظاهرات معترضان

برای گرامی داشت یاد نوجوانی که در سال 2008 توسط یک افسر پلیس کشته شد و نیز برای همبستگی با یک زندانی که دست به اعتصاب غذا زده است،معترضان دریونان به خیابان ها آمدند.

درآتن پلیس، تعداد تظاهرکنندگان را پنج هزار نفر عنوان کرده اما سازمان دهندگان این شمار را ده هزار نفر اعلام کرده اند.

همزمان در شمال یونان نیز بیش از شش هزار نفر به خیابان ها آمدند.

در جریان این تظاهرات که در مرکز آتن ودر خیابان های اطراف پارلمان یونان برگزار شد پلیس ونیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان یورش آوردند و نزدیک به صد نفر را بازداشت کردند.معترضان درمقابله با خشونت پلیس و نیروهای امنیتی با آتش روشن کردن وپرتاب سنگ بطرفشان  دست به مقاومت زدند.

به گزارش7دسامبریورونیوز،هر ساله در آستانه سالگرد کشته شدن یک نوجوان پانزده ساله به دست پلیس، یونان صحنه حضور معترضان به دولت این کشور است.

تظاهرات امسال مردم یونان به دلیل همزمانی با اعتصاب غذای یک جوان دیگر ابعاد تازه تری به خود گرفت. تنها امید برای کاهش تنش جلسه روز دوشنبه خانواده این جوان با نخست وزیر است.

شانزدهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com