اخباروگزارشات کارگری 25  30  - 29  - 28 -  27  -  26  -  آذر1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری25آذر1393

 

- آزار و اذیت بهنام ابراهیم زاده را قویا محکوم میکنیم

- تجمع خانواده های اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی در سنندج

- صدورحکم دادسرای عمومی و انقلاب اردکان برای31کارگراعتصابی معدن چادرملو!

- سریال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه یاس خرمشهر!

- طوماراعتراضی150 کارگر نانوا در کردستان برای افزایش فوری دستمزد

- بیکاری102کارگر بدنبال تعطیلی ۲ کارخانه «صنایع غذایی کارین» در اهواز

- محرومیت کارگران اخراجی کاشی ایرانا از دریافت مقرری بیمه بیکاری

- تجمع اعتراضی کارگران سهامدار کارخانه شمع نور (بوش)  قزوین مقابل دفتر مرکزی درتهران

- افزایش58درصدی مرگ ناشي از حوادث كار در استان سمنان

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در یزد بر اثر ریزش آوار

آزار و اذیت بهنام ابراهیم زاده را قویا محکوم میکنیم

بهنام به عنوان یک انسان در داخل زندان دستش به هیچ چیزی بند نیست. نه میتواند به عنوان یک کارگر در خیابان دست به اعتراض بزند و نه میتواند کارگران را در دفاع از حقوق انسانی شان سازماندهی کند و نه میتواند شکایتی جائی ببرد. او توان و  اراده اش در زنجیر است و فقط میتواند به عنوان یک انسان زبان بگشاید و حرف بزند. اما بیدادگاههای حاکمیت سرمایه داری در ایران چنین حقی را نیز برای ما کارگران قائل نیستند و به همین دلیل بطور آشکار و چشم در چشمی، بهنام را بدلیل انتشار حرفهایش از داخل زندان در روز 12 آذر ماه مورد محاکمه قرار دادند و برای آزار و اذیتش  وی را به  بند یک زندان گوهر دشت منتقل کردند و بهنام در اعتراض به تحمیل چنین وضعیتی بر خود دست به اعتصاب غذا زد.

امروز سیزده روز است که این کارگر زندانی در اعتصاب غذا بسر می برد و به خانواده اش اعلام کرده است که چنانچه تا روز جمعه هفته جاری به آزار و اذیتش پایان ندهند دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. با این حال و علیرغم وضعیت خطرناکی که بهنام به دلیل سیزده روز اعتصاب غذا دارد، امروز 25 آذر ماه دادستانی تهران در پاسخ به دادخواهی همسر این کارگر زندانی اعلام کرد بهنام به دلیل انتشار حرفهایش از داخل زندان همچنان در بند یک زندان گوهر دشت و در همین وضعیت آزار دهنده باقی خواهد ماند.

این اولین بار نیست که کارگران زندانی در دفاع از بدیهی ترین حقوق انسانی شان به اعتصاب غذا متوسل میشوند. شاهرخ زمانی، رضا شهابی و بهنام ابراهیم زاده از جمله این کارگران و زندانیان جسوری بوده اند که بارها در دفاع از حقوق شان به عنوان یک زندانی بالاجبار دست به اعتصاب غذا زده اند و جان خود را به خطر افکنده اند.

 

اتحادیه آزاد کارگران ایران با عنایت به بدیهی ترین حقوق اجتماعی آحاد مردم ایران مبنی بر ابراز آزادانه عقیده و نظر، مصرانه بر این نکته تاکید میگذارد که از آنجا بهنام ابراهیم زاده یک زندانی است و بدلیل همین شرایط غیر قابل انکارش نمیتواند هیچ جرمی جز ابراز عقیده و نظر در داخل زندان مرتکب شود، لذا می باید فورا شرایط غیر انسانی تحمیل شده بر وی پایان پذیرد و بهنام و دیگر کارگران دربند و عموم کسانی که بدلیل آزادیخواهی به زندان افکنده شده اند می باید فورا و بی هیچ قید و شرطی آزاد گردند. بی تردید تداوم حبس این عزیزان و تداوم بازداشت و محاکمه فعالین کارگری که اینروزها با دستگیری فرزاد مرادی نیا، فردین میرکی و ریبوار عبداللهی از اعضای کمیته هماهنگی در شهر سنندج،  ابعاد هر چه بیشتری بر خود گرفته است راه به جائی نخواهد برد و طبقه کارگر ایران در دفاع از حقوق انسانی اش قدمی به عقب نخواهد نشست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 25 آذر ماه 1393

تجمع خانواده های اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی در سنندج

به گزارش رسیده در روز یکشنبه 23 آذر تعدادی از خانواده های اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی درمقابل ستاد خبری تجمع کرده و خواهان پاسخگویی در مورد وضعیت فرزندانشان و خصوصا سلامت ریبوار عبداللهی شدند. ستاد خبری به خانواده ها اعلام کرد که بایستی به دادستانی استان مراجعه کرد و از آنان پاسخ بگیرید. همچنین مامورین نیروی انتظامی در محل حاضر شده و با بی احترامی به خانواده ها آنان را تهدید به بازداشت کردند.

 بر اساس این گزارش ریبوار عبداللهی فعال کارگری و عضو کمیته ی هماهنگی که در شرایط نامناسب جسمی در قرنطینه ی زندان مرکزی سنندج نگهداری می شود طی یک تماس تلفنی با خانواده اش خواستار پیگیری وضعیتش از مراجع قضایی شده است. بدنبال این تماس امروز 24 آذر خانواده این فعال کارگری با مراجعه به دادستانی و شعبه ی 4 دادیاری دادگاه سنندج خواهان رسیدگی به وضعیت فرزندشان شده اند که با جواب سربالای قاضی رستمی و دادستان روبرو شده اند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بازداشت ریبوار عبداللهی، فردین میرکی و فرزاد مرادی نیا اعضای این کمتیه در شهر سنندج را محکوم کرده و همچنین خواهان آزادی فوری آنان و سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

24 آذر 1393

صدورحکم دادسرای عمومی و انقلاب اردکان برای31کارگراعتصابی معدن چادرملو!

حکم شعبهٔ اول دادسرای عمومی و انقلاب اردکان برای31 کارگر معدن چادرملو که پس از اعتصاب سال گذشته کارگران این معدن با شکایت کارفرما روانه دادگاه شده بودند، صادرشد.

به گزارش25آذرایلنا،۳۰نفر از کارگران شرکت چادرملو که کارفرما از آن‌ها شکایت کرده بود از ۶ اتهام تبرئه شدند ولی در ارتباط با یک اتهام که «جلوگیری از احقاق حق بود» مجرم شناخته شدند و در همین رابطه محاکمه خواهن دشد ویک کارگر دیگراز تمامی هفت اتهام وارده تبرئه شد.

بنابهمین گزارش،کارگری که ازتمامی اتهامات تبرئه شده است،دراین باره گفت:اتهام «جلوگیری از احقاق حق» به این دلیل وارد شده است که کارفرما در دادگاه ادعا کرد کارگران معترض مانع از این شده‌اند که سایر کارگران سر کار حاضر شوند.

وی دلیل تبرئهٔ کامل خود را عدم حضورش در کارگاه در زمان اعتراضات عنوان کرد و گفت: چون در آن زمان اخراج شده بودم پس دیگر وکیل شاکی نمی‌توانست در این مورد علیه من اقامه دعوی کند به همین دلیل من بر خلاف سایر کارگران در این مورد هم تبرئه شدم، اما بقیهٔ همکارانم به دلیل عدم اخذ برائت در آن یک مورد محاکمه می‌شوند.

گفتنی است، کارگری که ازتمامی اتهامات تبرئه وقرار منع تعقیبش صادرشده است اکنون در پی اخذ حکم بازگشت به کار است.

سریال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه یاس خرمشهر!

کارگر کارخانه یاس خرمشهر:ما در طول ماه جاری بیش از ۱۰ بار مقابل فرمانداری خرمشهر جمع شده‌ایم. متاسفانه حتی برای دلگرمی هم که شده کسی از ما نمی‌پرسد برای چه اینجا آمده‌اید و فریاد می‌زنید.

صبح امروز بار دیگر کارگران کارخانه صنایع بهداشتی یاس خرمشهر به دلیل تداوم بی‌توجهی‌ کارفرما به پرداخت مطالباتشان و بازگشایی کارخانه ،مقابل ساختمان‌ فرمانداری خرمشهر تجمع کردند.

به گزارش25آذرایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز گفت:در شرایطی که مسئولان استانی و شهرمان از مشکلات ما مطلع‌اند، هیچ تلاشی برای پرداخت مطالبات مزدی و بازگشایی کارخانه انجام نمی‌دهند.

او افزود: کارگران کارخانه یاس خرمشهر خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سر گیری فعالیت کارخانه هستند، اما نه مسئولان و نه کارفرما پاسخ قانع‌کنده‌ای به کارگران نمی‌دهد.

به گفته این کارگر، در حال حاضر با وجود آنکه کارفرما تولید در کارخانه را از ابتدای سال ۹۱ متوقف کرده هیچ تلاشی برای راه اندازی آن نمی‌کند و کارگران همچنان‌‌ رها شده‌اند.

کارگر دیگری که در تجمع امروز حضور یافته بود گفت: از زمانی که کارخانه تعطیل شد علاوه بر تعویق یک سال و نیم حقوق، دو سال است که بیمه کارگران این واحد به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و مشکلات ناشی از تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی خانواده‌هایشان نیز به مشکلات معیشتی‌شان افزوده شده است.

این کارگر با اشاره به سوابق ۲۰ سال کار تعدادی از کارگران یاس خرمشهر در مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت که آنان اکنون در آستانه بازنشستگی قرار دارند اما به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما، امکان بازنشستگی برای‌شان وجود ندارد.

او با بیان اینکه این کارخانه برای راه اندازی مجدد و تولید هیچ مشکلی ندارد، مدعی شد: کارفرمای این کارخانه از دو سال بیش این واحد تولیدی را که مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین آلات روز دنیاست به همراه کارگران‌‌ رها کرده است.

این کارگر با اشاره به آلودگی شهر خرمشهر؛ فقدان حمایت‌های بیمه‌ای را باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری برای خانواده‌های کارگری دانست.

او همچنین گفت: با استناد به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه از حقوق کارگران تعلل کند شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود، اما اداره تامین اجتماعی خرمشهر با بی‌توجه‌ای به قصور کارفرما، دفترچه‌های درمانی کارگران را با ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی تمدید نمی‌کند.

او با بیان اینکه تنها خواسته او و سایر همکارانش احیاء کارخانه و بازگشت به کار است، اظهار داشت: ما در طول ماه جاری بیش از ۱۰ بار مقابل فرمانداری خرمشهر جمع شده‌ایم. متاسفانه حتی برای دلگرمی هم که شده کسی از ما نمی‌پرسد برای چه اینجا آمده‌اید و فریاد می‌زنید.

این کارگر صنایع بهداشتی یاس خرمشهر وضعیت زندگی و تامین معاش کارگران بیکار شده کارخانه را نامناسب توصیف کرد و در خاتمه گفت: کارگران این واحد بیش از این تحمل بی‌کاری و بی پولی را ندارند و در این میان صدمات جبران ناپذیری به زندگی خانوادگی آنان وارد شده است.

گفتنی است کارخانه صنایع بهداشتی یاس تولید کننده گلیسرین، انواع صابون‌های جامد و سایر مواد شوینده، زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) است.

طوماراعتراضی150 کارگر نانوا در کردستان برای افزایش فوری دستمزد

بیش از ۱۵۰ کارگر نانوا در مریوان و سروآباد با امضای طوماری اعتراضی خواستار افزایش فوری دستمزدهای خود شدند.

به گزارش 25آذرایلنا، کارگران نانوای شهرستان‌های مریوان و سروآباد در ابتدای این طومار اعتراضی یادآوری کرده‌اند که دستمزد کارگران مشمول قانون کار طبق ماده ۴۱ این قانون و بخشنامه شورای عالی کار باید در ابتدای هر سال و بر اساس تورم موجود در آن سال افزایش یابد اما کارگران خباز هنوز با دستمزد دو سال پیش کار می‌کنند.

در بخشی از طومار اعتراضی کارگران آمده است: افزایش دستمزد ما را به ناحق منوط به افزایش قیمت نان کرده‌ بودند و حالا بعد از دو هفته از افزایش قیمت نان که شاید بهتر باشد همانگونه که آقای استاندار گفته است بگوییم اصلاح قیمت نان، هنوز هیچ کس و هیچ نهادی به فکر افزایش دستمزد کارگران خباز نیست.

کارگران نانوای مریوان و سروآباد در ادامه آورده‌اند: ‌کارفرمایان خباز نانی را که خودمان می‌پزیم با قیمت اصلاحی یعنی‌‌‌ همان ۳۰ درصد افزایش به ما جهت مصرف خانواده‌هایمان می‌فروشند و به بهانه افزایش زیاد قیمت آرد حاضر به افزایش دستمزد کارگران نیستند.

کارگران دراین طوماراعتراضی در عین حال با انتقاد از تعیین حق بیمه کارگران خباز بر اساس دستمزد سال ۹۳ نسبت به افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، اجاره مسکن، هزینه‌های درمان و... ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیکاری102کارگر بدنبال تعطیلی ۲ کارخانه «صنایع غذایی کارین» در اهواز

منابع خبری در «صنایع غذایی کارین» در اهواز از تعطیلی موقت دو کارخانه «آرا پروتئین جنوب» و «کنسرو خوزستان» از تیرماه سال جاری و به تبع، بیکاری ۱۰۲ کارگر خبر دادند.

به گزارش25آذرایلنا،یکی از کارگران بیکار شده صنایع غذایی کارین با اعلام این خبر گفت: مجتمع تولیدی صنایع غذایی کارین با دو کارخانه به اسامی «آرا پروتئین جنوب» (تولید کننده انواع سوسیس، کالباس، برگر و کباب لقمه) و «کنسرو خوزستان» (تولید کننده کنسرو ماهی تن، خوراک لوبیا چیتی، انواع شورجات، ترشی جات، مربا و...) فعالیت می‌کرد، اما فعالیت این دو کارخانه از تیرماه به دلیل آنچه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی ذکر می شود متوقف شده است.

او با بیان اینکه پس از تعطیلی ۱۰۲ کارگر این دو کارخانه شغل‌شان را از دست داده‌اند، در تشریح جزئیات بیمه بیکاری این کارگران افزود: با پی گیری کارگران کمیته بحران استان خوزستان جلساتی را برای بررسی موضوع تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگرانش برگزار کرد و در ‌‌نهایت کارفرما را مکلف کرد تا شش ماه آینده کارخانه را راه اندازی کند. به همین دلیل تمامی کارگران از روز ۲۲ تیر ماه با تایید «کمیته هماهنگی استانی بیمه بیکاری» برای مدت شش ماه - تا مشخص شدن وضعیت کارخانه - تحت حمایت بیمه بیکاری قرار گرفتند.

این کارگر در مورد نوع قرارداد کار و سابقه کار ۱۰۲ کارگر اخراجی مجتمع کارین گفت: قرار داد کارگران این واحد‌های تولیدی بیش از ۲۰ سال است بطور مستمر تمدید می‌شود. سابقه کار کارگران نیز از ۱۰ تا ۲۳ سال متغیر است.

او همچنین افزود: مسئولان کارفرما را مکلف کرده‌اند که با برطرف کردن موانع و مشکلات تولید این دو کارخانه را مجددا بازگشایی کند. اما از نظر کارگران کارفرما تولید در این دو کارخانه را از سر نخواهد گرفت چرا که در اساس مشکلی وجود ندارد که کارفرما در صدد بر طرف کردن آن باشد.

این کارگر مدعی شد: کارفرمای مجتمع غذایی کارین بعد از تعطیل کردن کارخانه سرمایه خود را به یکی از کارخانه‌های شمال کشور بنام [...] انتقال داده است و این واحد تولیدی محصولاتش را با برند شرکت کارین روانه بازار می‌کند.

این کارگر در بخش پایانی سخنانش درباره مشکلات بازنشستگی کارگران گفت: در حال حاضر ۱۲ نیروی کار در این واحد تولید کننده مواد غذایی تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند بازنشسته شوند و اگر اگر کارفرما سهم ۴ درصدی خود را برای بازنشستگی آنان به تامین اجتماعی پرداخت کند بازنشسته خواهند شد.

محرومیت کارگران اخراجی کاشی ایرانا از دریافت مقرری بیمه بیکاری

ظاهرا از مدتی پیش هیچ پیمانکاری طرف قرارداد شرکت نبوده و به احتمال قوی در تمامی این مدت به نام پیمانکاری که وضعیت فعالیت آن نامشخص است حق بیمه این کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

حدود ۳۰ نفر از کارگران پیمانکاری کارخانه کاشی ایرانا به دلیل مخدوش بودن قرارداد کار خود پس از اخراج شدن از حق در یافت مقرری بیمه بیکاری محروم شدند.

به گزارش25آذرایلنا،کارگران اخراجی زمانی که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند متوجه شدند که از نظر سازمان تامین اجتماعی پیمانکار آن‌ها واجد شرایط فعالیت نبوده است.

در همین رابطه یکی از کارگران اخراجی کاشی ایرانا می‌گوید: حدود ۱۷۰ کارگر هستیم که از ۵ تا ۱۲ سال پیش با امضای قرارداد پیمانکاری در قسمت‌های مختلف کاشی ایرانا کار می‌کردیم؛ پس از اتمام اعتبار آخرین قرارداد پیمانکاری مدیریت کارخانه تصمیم می‌گیرد تا با ۱۴۰ نفر از ما بصورت موقت قرارداد بسته و ۳۰ کارگر باقیمانده دیگر را اخراج و به بیمه بیکاری معرفی کند.

وی در تشریح موقعیت خود و دیگر همکاران اخراجیش گفت: زمانی که بعد از اخراج برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه ۲۸ سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردیم به ما گفته شد که از نظر سازمان تامین اجتماعی شرکت پیمانکاری که کارفرمای ما بوده است اجازه فعالیت نداشته و بنابراین با وجود پرداخت شدن حق بیمه هیچ مبلغی بابت مقرری بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد.

از گفته‌های این کارگر اخراجی کاشی ایرانا می‌توان برداشت کرد که از نظر شعبه ۲۸ سازمان تامین اجتماعی در رابطه با وضعیت پرداخت حق بیمه این کارگران در اجرای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی تخلفی روی داده است.

بر اساس این ماده قانونی شرکت‌های پیمانکاری در مقام مقاطعه کار موظف‌اند تا پیش از آغاز کار معادل ۵ درصد ارزش پروژه را به عنوان ضمانت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و بابت آن از سازمان مفاصاحساب دریافت کنند.

بنابراین می‌توان اینطور استنباط کرد که در تمامی مدتی که کارگران اخراجی در کنار سایر همکاران خود از طریق عقد قرارداد پیمانکاری در کارخانه کاشی ایرانا مشغول کار بوده‌اند، از طرف پیمانکار این کارگران هیچ مبلغی بابت ضمانت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده بوده و در مقابل نیز سازمان تامین اجتماعی برای پیمانکار این کارگران هیچ مفاصاحسابی صادر نکرده بوده است.

در همین رابطه یک منبع مطلع در مورد وضعیت این کارگران گفت: ظاهرا از مدتی پیش هیچ پیمانکاری طرف قرارداد شرکت نبوده و به احتمال قوی در تمامی این مدت به نام پیمانکاری که وضعیت فعالیت آن نامشخص است حق بیمه این کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

همچنین یکی از کارگران تازه اخراج شده کاشی ایرانا با یادآوری اینکه او حدود چهار ماه پیش آخرین قرارداد کارش را امضا کرده بود، ادامه می‌دهد: از حدود سه سال پیش مدیریت کاشی ایرنا از طرف پیمانکار با ما قرارداد امضا می‌کرد؛ تا پیش از این حداقل نماینده‌ای از پیمانکار در کاشی ایرانا حضور داشت اما از سه سال پیش دیگر اثری از پیمانکار یا نماینده او نبود ولی قراردادهای ما همچنان با پیمانکار بسته می‌شد.

وی در تشریح خواسته‌ خود و دیگر همکاران اخراجی خود می‌گوید: مشکل اصلی این نیست که چرا ما برخلاف سایر همکاران‌مان بیکار شده‌ایم، در حال حاضر پرداخت مقرری بیمه بیکاری خواسته اصلی ماست؛ در تمامی این سال‌ها بر اساس دستمزد‌هایمان حق بیمه پرداخت کرده‌ایم و اکنون که برای تامین معاش خود شغلی نداریم، حق داریم که از مزایای بیمه بیکاری که پولش را پرداخت کرده‌ایم استفاده کنیم اما اگر به هر دلیلی امکان پرداخت بیمه بیکاری وجود ندارد کارفرما با ما نیز مانند سایرین قرارداد ببندد.

بنابهمین گزارش، مقرری بیکاری کارگران اخراج شده کاشی ایرانا در شرایطی به دلیل مجاز نبودن کارفرمای پیمانکار از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود، که مطابق ماده ۱۰ قانون کار مشخصات کارفرما یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای عقد قرارداد کتبی کار است.

به عبارت دیگر چنانچه شرکت پیمانکاری که طبق قراردادهای کار امضا شده کارفرمای کارگران کارخانه کاشی شناخته می‌شود در زمان اشتغال آنها از نظر سازمان تامین اجتماعی مجاز به فعالیت نبوده باشد، باید در صحت اعتبار قانونی تمامی قرارداد کار امضا شده تردید کرد.

تجمع اعتراضی کارگران سهامدار کارخانه شمع نور (بوش)  قزوین مقابل دفتر مرکزی درتهران

کارگران سهامدار کارخانه شمع نور (بوش) واقع در قزوین صبح امروز به تهران آمدند و با تجمع مقابل دفتر مرکزی این واحد صنعتی خواستار پاسخگویی مسئولان این شرکت در خصوص وضعیت سهام خود شدند.

به گزارش 25آذرایلنا، این کارگران که تعدادشان ۴۸ نفر است علت برگزاری این تجمع را اعتراض به عملکرد سهامدار عمده کارخانه عنوان کردند.

کارگران سهامدار کارخانه شمع نور که همگی‌آن‌ها در حال حاضر بازنشسته شده‌اند؛ مدعی‌اند که سهامدار عمده در خصوص گزارش سالانه و توزیع سود سهام شفاف عمل نمی‌کند.

به گفته این کارگران بازنشسته، در سال ۷۲ سهام کارخانه شمع نور از سوی وزارت صنایع دولت وقت به ترتیب به نسبت ۵۱، ۳۳ و ۱۴ درصد میان خریدار بخش خصوصی، کارخانه بوش آلمان و بیش از ۲۰۰ کارگری که آن زمان دراین واحد صنعتی مشغول کار بودند تقسیم شد بطوری که آنزمان به هر کارگر حدود ۱۰ سهم رسید.

این کارگران سهامدار در ادامه افزودند: پس از خصوصی سازی این واحد تولیدی، سهامدار عمده این کارخانه نسبت به خرید سهام کارگران و کارخانه بوش آلمان اقدام کرد؛ بطوری که در فاصله سالهای ۷۴ تا ۸۸ سهامدار عمده در مقام کارفرما سهام بیشتر کارگران را خرید و در این فاصله زمانی بابت خرید سهام هر کارگر از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان پرداخت کرد.

به گفته کارگران سهامدار کارخانه شمع نور با وجود اصرار و تمایلی که کارفرما برای خرید سهام همه کارگران داشته است اما حدود ۴۸ نفر از کارگران تا به این لحظه تمایلی برای فروش سهام خود نداشته‌اند.

این کارگران بازنشسته شمع نور مدعی‌اند که حفظ سهام کارخانه از جانب آنان باعث شده‌است تا سهامدار عمده، با غیر شفاف عمل کردن در زمینه گزارش سهام و توزیع سود سهام، آن‌ها را به فروش سهام‌شان ترغیب کند.

افزایش58درصدی مرگ ناشي از حوادث كار در استان سمنان

در هشت ماهه منتهي به آبان ماه سال جاري تعداد 19 مورد فوتي هاي ناشي از حوادث كار به ادارات پزشكي قانوني استان سمنان ارجاع شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه 12 مورد بوده است 58 درصد افزايش نشان مي دهد.

به گزارش24آذر روابط عمومي اداره كل پزشكي قانوني استان سمنان، در همين مدت تعداد مصدومين ناشي از حوادث كار ارجاعي به ادارات تابعه در سال جاري 242 مورد بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه 241 مورد گزارش شده است چهار دهم درصد افزايش نشان مي دهد.

بر اساس همين گزارش فوتي هاي ناشي از حوادث كار استان در هشت ماهه منتهي به آبان امسال 19 مورد بوده كه همگي مرد بودند. اين در حالي است كه از كل 242 مصدوم ارجاعي به مراكز پزشكي قانوني استان در اين مدت، 16 نفر زن و 226 نفر مرد هستند.

جان باختن یک کارگر ساختمانی در یزد بر اثر ریزش آوار

یک کارگر ساختمانی در حال انجام کار در یزد بر اثر ریزش آوار جان باخت.

به گزارش25آذر ایلنا، در این حادثه که روز گذشته در بلوار دهه فجر شهر یزد رخ داد، کارگری بنام «م. ف» ۳۸ ساله در حین تخریب بخشی از یک ساختمان بر اثر ریزش دیوارهای جانبی در زیر آوار گرفتار شد.

بنا بر این گزارش، این کارگر که به دلیل سنگین بودن آوار دچار مصدومیت زیادی شده بود، علی‌رغم انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی، در محل حادثه جان باخت.

بیست وپنجم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری26آذر1393

- اخراج کارگران معترض کارخانه سیمان سپاهان اصفهان توسط کارفرما باحمایت دادستان مبارکه!

- نه به خشونت علیه زنان

- دیوان عدالت اداری بخشنامه ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کار(کاهش حقوق بیش از یک میلیون بازنشسته)راتائیدکرد

- عدم پرداخت کامل مطالبات کارگران نقاش معترض اخراجی تأسیسات نفتی در عسلویه !

- تعویق 4 ماه حقوق کارگران رسمی فرش پارس قزوین

- عدم پرداخت 5ماه حقوق70 کارگر کارخانه زاگرس خودرو بروجرد

- تجمع کارگران سهامدارکارخانه شمع نورقزوین با وعده مذاکره خاتمه یافت

- تنبیه وحشیانه وغیرانسانی 4 دانش آموزمهاجرافغان در مدرسه پاکدشت ورامین

اخراج کارگران معترض کارخانه سیمان سپاهان اصفهان توسط کارفرما باحمایت دادستان مبارکه!

کارگراخراجی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: بدنبال شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران ،در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم ،دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

کارگران کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ26آذر از اخراج نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان درپایان آبان ماه واخراج کارگردیگری درماه آینده،خبر داد.

براساس این گزارش، یکی از نمایندگان کارگران پیمانی سیمان سپاهان در پایان آبان ماه اخراج شده است و کارفرما به کارگر دیگری گفته است که از ماه بعد در کارخانه حاضر نشود.

کارگران می‌گویند این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

بنابهمین گزارش، در روزهای گذشته پیامکی هشدار آمیز به حداقل ۵۰ کارگر سیمان سپاهان ارسال شده است.

در این پیامک از کارگران خواسته شده است که برگه تایید صلاحیت خود را از ریاست واحد خود و واحد حراست بگیرند و به کارفرما تحویل دهند تا قرارداد کارشان تمدید شود و در غیر اینصورت اخراج می‌شوند.

در متن این پیامک آمده است: «نظر به اینکه قرارداد جنابعالی در تاریخ ۹/۳۰ به اتمام می‌رسد، مقرر گردید در صورت تمدید و عقد قرارداد می‌بایست رضایت و تایید صلاحیت از ریاست واحد خود و واحد حراست را کتبا به این شرکت تحویل نمایید. در غیر اینصورت به منزله پایان قرارداد پایان کار جنابعالی تلقی خواهد شد

نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان در این باره گفت: من از اواخر پارسال پیگیر حقوق و مزایای کارگران پیمانی سیمان سپاهان بودم. مشکل این کارگران ماده ۳۸ قانون کار است. در حالی که کارگران پیمانی به طور مثال یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، کارگران قرارداد مستقیم با انجام کاری مشابه تا ۳ برابر حقوق می‌گیرند.

او افزود: من و سایر نمایندگان کارگران با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و دستور العمل ۳۶ معاونت روابط کار وزارت کار تلاش می‌کردیم که تفاوت حقوقی میان کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم سیمان سپاهان به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: دستور العمل ۳۶ با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و مقاوله نامه‌های ILO تدوین شده که می‌گوید در هر کارگاهی که طبقه بندی مشاغل پیاده شده است عین‌‌‌ همان طبقه بندی باید برای کارگران پیمانی اجرا شود.

گفتنی است ماده ۳۸ قانون کار صراحت دارد «برای انجام کار مساوی که در شرایط هم ارزش در یک کارگاه انجام می‌شود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس،‌ نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است

او در ادامه بیان کرد: نزدیک به ۳۰ کارگر پیمانی بهمن ماه پارسال در اعتراض به این تفاوت حقوقی در اداره کار مبارکه شکایت کردند. اداره کار از آن زمان تاکنون رایی صادر نکرده است ولی حوالی خرداد ماه امسال بود که مسئولان این نهاد دولتی کارفرما و کارگران را به سازش دعوت کردند. کارفرما‌‌‌‌ همان زمان گفت اگر قرار باشد به کارگران پیمانی به اندازه کارگران قرارداد مستقیم حقوق پرداخت کند همه کارگران را قرارداد مستقیم می‌کند و اطلاعیه‌ای را با این مضمون در تابلوی اعلانات کارخانه نصب کرد.

اوگفت: کارگران در پی این وعده کارفرما چندین ماه کمال همکاری را با او داشتند تا جایی که سیمان سپاهان در شهریور ماه امسال رکورد تولید را زد.

او با اشاره به نارضایتی کارگران از عملی نشدن وعده کارفرما با گذشت چندین ماه‌ از نصب آن اعلامیه، ادامه داد: کارگران در تاریخ ۱۹ مهر در اعتراض به خلف وعده کارفرما در محوطه کارخانه تجمع کردند. من آن روز حوالی ظهر و بعد از پایان تجمع به کارخانه رسیدم. گویا دو تن از مدیران کارخانه در جمع کارگران حاضر شده بودند و به آن‌ها قول داده بودند که کارفرما از این پس هر ماه با ۲۰ کارگر قرارداد مستقیم امضا می‌کند.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارگران عصر آن روز از من خواستند که با کارفرما مذاکره کنم تا قول داده شده در صورتجلسه‌ای تنظیم شود. مدیر عامل در جلسه عصر آن روز حضور پیدا نکرد اما من با معاونان و مشاورانش از ساعت ۲ تا ۶ و نیم مذاکره کردم. آن‌ها حاضر نبودند قول خود را صورتجلسه تبدیل کنند.

وی با اشاره به اشتغال حدود ۷۱۸ کارگر پیمانی و ۴۱۰ کارگر قرارداد مستقیم در سیمان سپاهان گفت: شرح جلسه را با کارگران در میان گذاشتم. قریب به اتفاق کارگران پیمانی فردای آن روز (در تاریخ ۲۰ مهر) دست از کار کشیدند، جز تعداد محدودی که در بخش‌های حساس تولید کار می‌کردند و اگر کار را می‌خواباندند ضرر زیادی به کارخانه وارد می‌شد.

او در ادامه بیان کرد: کارفرما در روز اعتصاب حاضر به مذاکره با کارگران نشد اما مدیرانش روز بعد که عید غدیر بود با من تماس گرفتند که به کارخانه بیایم. آن روز صورتجلسه‌ای تنظیم شد که می‌گفت کارفرما هر ماه ۲۰ کارگر پیمانی را با قرارداد مستقیم استخدام می‌کند.

وی افزود: کارگران فردای روز عید بعد از اطلاع از صورتجلسه به کار بازگشتند. از طرفی از اداره کار دعوت نامه‌ای برای نمایندگان کارگران و کارفرما ارسال شده بود. عصر به همراه کارفرما به اداره کار رفتیم. آنجا توافق‌ نامه‌ای ده بندی و جامع را درباره تبدیل قرارداد کارگران پیمانی امضاء کردیم اما کارفرما نه به صورتجلسه روز عید غدیر و نه به توافق‌ نامه امضاء شده در اداره کار عمل نکرد.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: برای مثال یکی از موارد ده گانه توافق‌ نامه این بود که کارفرما ابتدا کارگران را قرارداد مستقیم کند و سپس مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی را انجام دهد اما او بعد از پایان اعتصاب سفت و سخت ایستاده بود که می‌خواهد گزینش را پیش از تبدیل قرارداد کارگران انجام دهد.

او با اشاره به شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران تصریح کرد: چند روز بعد در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم اما دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان ادامه داد: کارفرما در روزهای بعد با استفاده از این شرایط و به بهانه اینکه نمی‌خواهد مرا اخراج کند با من قراردادی دو ماهه از یکم مهر تا پایان آبان ماه منعقد کرد.

او با اشاره به اخراج خود از ابتدای آذر ماه و بعد از پایان مدت زمان قرارداد کارش، گفت: من مدت‌ها قرارداد کار نداشتم و کارفرما به همین دلیل نمی‌توانست اخراجم کنند اما اخراجم بعد از انعقاد قرارداد کار دوماهه راحت‌ شد.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان با اشاره به شکایت خود از کارفرما در اداره کار تصریح کرد: کارفرما با استناد به زمان پایان قرارداد کار بر اخراج من پافشاری می‌کند در حالی که من بر اساس ماده ۲۸ قانون کار از مصونیت نمایندگان کارگری برخوردارم.

وی در پایان در تشریح سرنوشت تبدیل وضعیت کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارفرما اسامی شماری از کارگران را برای تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم اعلام کرده است اما تاکنون هیچ کارگری قرارداد مستقیم نشده است.

نه به خشونت علیه زنان

به گزارش روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک  کارت زیر روز 5 آذر امسال در تهران مقابل مترو بهارستان و شوش توسط عده ای از زنان که تعداشان به صد نفر می رسید در این تجمع پخش شد. این زنان که همگی از زنان زحمتکش منطقه بودند در اعتراض به اسید پاشی ها و گرامی داشت روز جهانی منع خشونت علیه زنان گرد آمده بودند. در داخل این کارت چنین نوشته شده است:

این روزها خبرهای اصفهان موجی از وحشت و هراس را در شهرهای مختلف ایران ایجاد کرده است. پاییز اسیدی امسال بازتاب سیاستی است که به زنان می گوید :« در خانه بمان تا در امان باشی ».

زنان در پی سالها تلاش، اندک مجالی برای حضور در جامعه یافته اند، مجالی که لحظه به لحظه با تصویب قوانین زن ستیز از آن ها سلب می شود. می گویند این روزها زنان اصفهان کمتر به خیابان ها می آیند. خبر گوش به گوش در شهرهای دیگر پیچیده است و حالا هر زنی می تواند فکر کند که آیا کابوسی در خیابان در انتظار اوست، یک روز در اصفهان با اسید و یک روز با شوخی موتورسوران آب پاش.

این کابوس پایان نمی گیرد اگر در کنار هم نباشیم ، اگر فرصت دهیم که عده ای با گشت ارشاد و قوانین ضد زن و عده ای با اسید و خشونت ما را از خیابان به خانه برگردانند. ما باید در برابر خشونت علیه زنان و محروم کردن زنان از حقوق اجتماعی شان ایستادگی کنیم. چرا که این ها مقدمه سلب دیگر اشکال آزادی های اجتماعی و سیاسی از تمام جامعه است.   آذر 93

http://sfelezkar.com/wp-content/uploads/2014/12/zanan-khoshunat2.jpg http://sfelezkar.com/wp-content/uploads/2014/12/zanan-khoshunat1.jpg

دیوان عدالت اداری بخشنامه ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کار(کاهش حقوق بیش از یک میلیون بازنشسته)راتائیدکرد

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد وبا اکثریت اراء بخشنامه ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کارراتائیدکردو وبی اعتنا به تمامی اعتراضات علیه این بخشنامه،بر کاهش حقوق بیش از یک میلیون بازنشسته صحه گذاشت.

17 تیرماه سال جاری معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری بخشنامه ای را امضا و ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حق بیمه از اضافه کار کارکنان دولت که از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند حذف شود که این مصوبه از 31 شهریور ماه نیز اجرایی شد. براساس این بخشنامه محاسبه اضافه کار در پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگان نخواهد بود و براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی مساوی مجموع پرداختی دو سال پایان خدمت تقسیم بر ماه های این دو سال است و این بدین معنی است که کارمندانی که 30سال تمام از حقوق و اضافه کارشان هفت درصد کسر شده با این ابلاغیه جدید از کاهش حقوق در دوران بازنشستگی برخوردار می شوند.

کارمندانی که در حال حاضر ماهیانه هفت درصد از حقوقشان به عنوان حق بیمه کسر و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود با این ابلاغیه قانون جدید پس از بازنشستگی با کاهش 20 تا 30درصدی حقوق مواجه می شوند و این با توجه به اینکه حقوق بازنشستگی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در مقایسه با نهادهای دیگر پایین است با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر 13 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و ماهیانه مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند که با توجه به بخشنامه جدید معاونت راهبردی ریاست جمهوری بیش از یک میلیون نفر از این افراد آنهایی هستند که در حال حاضر در سازمان دولتی مشغول به کار بوده و از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند که با حذف حق بیمه اضافه کار حقوق بازنشستگی این افراد کاهش پیدا می کند.

به گزارش26آذرخبرآنلاین،هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد این قضیه ورود پیدا کرد و با اکثریت اراء بخشنامه ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کارراتائیدکرد.

عدم پرداخت کامل مطالبات کارگران نقاش معترض اخراجی تأسیسات نفتی در عسلویه !

کارگران نقاشی که چندی پیش به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود توسط یکی از پیمانکاران منطقه ویژه عسلویه اخراج شده بودند؛ از پرداخت متفاوت بخشی از مطالبات مزدی خود خبر می‌دهند.

به گزارش26آذر ایلنا، کارگران می‌گویند در روزهای اخیر مبالغی که از ۴۵ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر بوده است به حساب‌های بانکی آن‌ها ریخته شده است.

یکی از این کارگران گفت: به حساب بانکی من مبلغ ۸۰۰ هزار تومان واریز شده بود که پس از پیگیری‌های تلفنی از پیمانکار مشخص شد که این مبلغ بابت دستمزد شهریور ماه بوده است.

در عین حال یکی دیگر از این کارگران گفت که بابت دستمزد به همه کارگران مبلغ برابری پرداخت نشده است چنانچه بابت دستمزد شهریور برای او مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و برای یکی دیگر از کارگران نیز مبلغ ۴۵ هزار تومان واریز شده‌ است.

این کارگران نقاش که تعداد آن‌ها در حدود ۲۰ نفر است در خصوص دلیل اختلاف فاحشی که میان دستمزدهای دریافتی آن‌ها وجود دارد می‌گویند: طبق قرارداد قرار بود بابت ۲۴ روز کاری در ماه مبلغ ۹۰۰ هزار تومان دستمزد بگیریم اما از قرار معلوم ملاک محاسبه این دستمزد، آمار ثبت شده در دستگاه حضور و غیاب بوده است.

این کارگران که به ترتیب از خرداد تا مرداد ماه سال جاری به عنوان نقاش خطوط و تاسیسات نفتی در پروژه‌های فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه ویژه عسلویه استخدام شده‌اند؛ مدعی‌اند که بعد از استخدام تا چندین روز برای آن‌ها کارت حضور و غیاب صادر نشده بود اما آن‌ها طبق قرارداد در محل پروژه مشغول کار بودند و به نظر می‌رسد که کارفرما و پیمانکار در محاسبه پرداخت دستمزد شهریور این قسمت از فعالیت شغلی آن‌ها را نادیده گرفته‌اند.

این کارگران در عین حال تاکید داردند که بغیر از آنکه دستمزهای شهریور ماه آن‌ها بصورت کامل پرداخت نشده است؛ کارفرما و پیمانکار دست کم بابت سه ماه دستمزد معوقه به آن‌ها بدهکارند.

تعویق 4 ماه حقوق کارگران رسمی فرش پارس قزوین

منابع کارگری در کارخانه فرش پارس از تاخیر ۴ ماهه در پرداخت مزد و بیمه کارگران رسمی این کارخانه خبر دادند.

به گزارش26آذرایلنا،کارگران فرش ماشینی پارس گفته‌اند: فرش پارس در حال حاضر حدود ۴۶۰ کارگر رسمی و قرار دادی دارد که از این تعداد حدود ۵۰ کارگر رسمی (دائمی) و مابقی کارگران قرار داد موقت‌اند که در یکسال و نیم گذشته به استخدام کارخانه در آمده‌اند.

کارگران رسمی فرش پارس می‌گویند حقوقی که ماه پیش (آبان) دریافت کرده‌اند مربوط به تیر ماه سال جاری بوده است.

یکی از کارگران قدیمی فرش پارس درباره سابقه این کارخانه گفت: کارخانه فرش پارس حدود هشت سال پیش بیش از هزار کارگر داشت که به تدریج بازنشسته شده‌اند و با وجود استخدام کارگران موقت در سال گذشته، اکنون در مجموع ۴۶۰ کارگر در این کارخانه کار می‌کنند.

به گفته وی بعد از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم حمایت‌ دولت از کارگران نساجی به حداقل رسید بطوری که این کارخانه همانند سایر کارخانه‌های فرش بافی بحران سختی را پشت سر گذاشت.

او اضافه کرد: کارفرما بعد از قطع حمایت‌های دولت از کارخانه‌های فرش بافی، فرش پارس را تغییر کاربری داد. هم اکنون این کارخانه که سابقه طولانی در صنعت فرش ماشینی دارد کیسه‌های نایلونی سیمان و جامبویک تولید می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر به تبع رکود بازار ساخت ساز مسکن و آغاز فصل سرما تولید محصولات جدید این کارخانه به حداقل رسیده است درباره احتمال از سر گیری تولید فرش ماشینی در این کارخانه گفت: مدیران این کارخانه تلاش می‌کنند با تجهیز کارخانه به ماشین‌های روز صنعتی مجددا فعالیت کارخانه را در زمینه تولید فرش‌های ماشینی با کیفیت از سر بگیرند.

این کارگر کارخانه فرش پارس در بخش دیگری از سخنانش به شرایط بازنشستگی کارگران این شرکت اشاره کرد و گفت: با وجود سخت و زیان آور بودن مشاغل کارگران فرش پارس - همانند سایر کارگران شاغل در صنعت نساجی - اداره تامین اجتماعی شهرستان البرز در استان قزوین عنوان‌های شغلی برخی کارگران این واحد را تایید نمی‌کند.

او با ذکر نمونه‌ای از مشکلات کارگران فرش پارس گفت: کارگری که در انبار کارخانه دائما در حال بالا و پایین کردن بار و سایر کالاهای سنگین هستند و به دلیل انجام این کار به انواع بیماری شغلی همانند دیسک کمر و گردن مبتلا شده است، تامین اجتماعی عنوان شغلی‌اش (انبار داری) را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند.

وی در پایان درباره بیمه تامین اجتماعی کارگران فرش پارس گفت: علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق کارگران، بیمه تامین اجتماعی کلیه کارگران دو ماه به تعویق افتاده بود که اخیرا (ده روز قبل) به تامین اجتماعی پرداخت شده است.

عدم پرداخت 5ماه حقوق70 کارگر کارخانه زاگرس خودرو بروجرد

کارگران کارخانه زاگرس خودرو می‌گویند حدود ۷۰ نفر از کارگران بخش‌های مختلف این کارخانه در استان لرستان ۵ ماه حقوق و معوقات حقوقی طلبکارند.

به گزارش26آذرایلنا،یکی از کارگران شاغل در کارخانه زاگرس خودرو در بروجرد از بیش از ۵ ماه تأخیر در پرداخت حقوق۷۰ کارگر قراردادی این کارخانه خبرداد و گفت: حدود ۷۰ نفر از کارگران شرکت زاگرس خودرو که در بخش‌های مختلف، انتظامات و بخشی از مشاغل مدیریتی این شرکت فعالیت دارند حقوق و مزایای ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین، اردیبهشت و آبان ماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت فعلی کارخانه زاگرس خودرو گفت: از خرداد ماه که کارخانه با شرکت پارس خودرو قرار داد بسته وضعیت تولید خوب است و به نظر نمی‌رسد این واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه باشد اما مشخص نیست چرا مطالبات کارگران پرداخت نشده است.

این کارگر که نخواست نامش منتشر شود در ادامه اضافه کرد: علی رغم پیگیری‌هایی که انجام دادیم مسولین کارخانه می‌گویند که تعهدی در قبال پرداخت معوقات پیش از عقد قرارداد با پارس خودرو ندارند.

وی گفت: متاسفانه پیگیری‌هایمان به نتیجه‌ای نرسیده و مسئولین کارخانه، شرکت پارس خودرو را موظف به پرداخت بدهی و معوقات کارگران می‌دانند.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی این ۷۰ کارگر به تبع عدم دریافت حقوق روز به روز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: در اسفندماه سال ۹۱ که زاگرس خودرو به سبب افزایش مشکلات مالی با بیش از ۴۰۰ کارگر تعطیل شد، فقط حدود ۴۰ نگهبان دراین کارخانه باقی ماندند و این نشان دهندهٔ تعهد این کارگران به کارخانه بود، بنابراین درست نیست که برای دریافت قانونی‌ترین خواسته‌هایشان با بی‌اعتنایی کارفرما مواجه شوند.

وی ادامه داد: بدون تردید بی‌توجه‌ای کارفرما به مشکلات کارگران در کیفیت محصولات اثرگذار است و نباید کارگرانی که به امید آینده بهتر در زمان تعطیلی کارخانه ازاموال آن محافظت کردند، امروزدچار بلاتکلیفی در تامین معاششان شوند.

تجمع کارگران سهامدارکارخانه شمع نورقزوین با وعده مذاکره خاتمه یافت

تجمع روز گذشته کارگران سهامدار کارخانه شمع نور قزوین با وعده مسئولان این شرکت در خصوص پرداخت شدن مطالبات معترضان  دیروز خاتمه یافت.

به گزارش26آذرایلنا،یکی از شرکت‌کنندگان در این اجتماع اعتراضی گفت: پس از آنکه مسئولان کارخانه شمع نور به کارگران بازنشسته سهامدار وعده دادند که ظرف مدت یک هفته به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی خواهند کرد این تجمع اعتراضی حوالی ظهر دیروز خاتمه یافت.

وی ادامه داد: براساس توافق انجام شده قرار است دوشنبه آینده جلسه مشترکی میان سهامدار عمده کارخانه و نمایندگان کارگران سهامدار در مورد پرداخت سود سهام و مذاکره در مورد قیمت گذاری و فروش سهام کارگران تشکیل شود.

صبح روز گذشته حدود ۴۸ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه شمع نور که در حال حاضر سهامداران این واحد تولیدی نیز هستند در اعتراض به عملکرد غیر شفاف سهامدار اصلی در مقابل دفتر اصلی این کارخانه تجمع کردند.

تنبیه وحشیانه وغیرانسانی 4 دانش آموزمهاجرافغان در مدرسه پاکدشت ورامین

آن روز درس‌هایشان را نخوانده بودند؛ «حمید» و «مرتضی» و «یاسین» و «محمدرضا». درس نخواندن همان و تنبیه همان. ٤ دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه (ح)  پاکدشت فکرش را هم نمی‌کردند که قیمت نیاوردن کتاب‌هایشان به مدرسه، چنین عاقبت عجیب و غریبی باشد.

 دانش‌آموزان افغان مدرسه (ح) پاکدشت ورامین، هفته گذشته را خوب نگذرانده‌اند؛ مدرسه‌ای که ویژه دانش‌آموزان اتباع این شهر است و حالا اتفاقی در آن افتاده که باعث شده دانش‌آموزان آن و پدر و مادرهایشان این مدرسه را دیگر دوست نداشته باشند؛ اتفاقی که مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت آن را  به صورت دیگری تأیید می‌کند و مدیر مدرسه آن را از بیخ و بن، تکذیب.

ماجرا هفته گذشته اتفاق افتاد؛ وقتی آقای ر، معلم کلاس سوم دبستان متوجه شد حمید و مرتضی و یاسین و محمدرضا، تکالیفشان را انجام نداده و کتابهایشان را با خود به کلاس نیاورده‌اند. همین کافی بود تا آقای معلم، مبصر کلاس، امیرحسین را مامور کند تا آن ٤ نفر را به سرویس بهداشتی مدرسه ببرد، بالای سر آنها بایستد و آنها را مجبور کند تا دستشان را داخل کاسه توالت ببرند آن روز فقط این «حمید» بود که دستش را کامل داخل کاسه توالت کرد بعد، وقتی که او حالش بد شده بود و در حال استفراغ کردن بود، مبصر کلاس از ترس این‌که معلم او را کتک بزند، بقیه را هم مجبور کرد دستشان را در کاسه توالت فرو ببرند؛ حمید و مرتضی و یاسین و محمدرضا وقتی کارشان در دستشویی مدرسه تمام شده بود، درحال بیرون آمدن از آن بودند که ناظم آنها را دید و وقتی ماجرا را شنید، دانش‌آموزها را به دفتر مدرسه برد.

خبر را سکینه بهره‌مندی، مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه و عضو سابق انجمن اولیا و مربیان این مدرسه به «شهروند» می‌دهد. او می‌گوید پسرش اتفاقی را که برای همکلاسی‌هایش افتاده برای او تعریف کرده و او هم ماجرا را از طریق دانش‌آموزان و پدر و مادرهایشان پیگیری کرده است. او می‌گوید: «هفته گذشته بود که پسرم این ماجرا را برای من تعریف کرد. بعد از آن شنیدم مدرسه پدر و مادرها را خواسته، با آنها جلسه گذاشته و مدیر به آنها گفته که معلم خاطی را اخراج کرده و بهتر است که دراین‌باره شکایت نکنند، چرا که اگر به قول او دراین‌باره جار و جنجال راه بیندازند، مدرسه تعطیل می‌شود و فرزندانشان از درس و مشق می‌افتند. پدر و مادرهای این ٤ دانش‌آموز هم ترسیدند و به هیچ‌کس گزارشی دراین‌باره ندادند. جالب اینجاست که این ٤ بچه از بس ترسیده بودند کلا ماجرا را برای پدر و مادرهایشان تعریف نکرده بودند و این مدیر مدرسه بود که با خانواده‌ها جلسه گذاشته و اتفاق را برای آنها تعریف کرده بود. بعد از آن بود که خانواده بچه‌ها را پیدا کردم و با خود بچه‌ها هم حرف زدم و آنها به من گفتند که چنین اتفاقی افتاده است

«حمید» و «مرتضی» و «یاسین» حالا در پاکدشت نیستند؛ آنها به همراه پدر و مادرهایشان به کربلا رفته‌اند تا در مراسم اربعین شرکت کنند و «محمدرضا» به نمایندگی از آنها ماجرا را تعریف می‌کند.

«محمدرضا احمدی»، یکی از چهار دانش‌آموزی است که شب و روزش را در هفته گذشته با تصویر بردن دستش داخل کاسه توالت مدرسه گذرانده. او درباره آن روز این طور می‌گوید: «ما آن روز دفترمان را به مدرسه نبرده بودیم. آقا به من و ٣ نفر دیگه گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید، یا ... می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی آقا به امیرحسین گفت باید ما را به دستشویی ببرد، به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم، او را خطکش می‌زند. بعدش امیرحسین ما را به دستشویی برد و حمید انگشت خودش را که  داخل دستشویی کرده بود، خورد، من و بقیه اما  انگشتمان را زدیم توی دستشویی بعد از آن یکی از بچه‌ها زودتر از ما از دستشویی فرار کرد و آقای عظیمی، ناظم مدرسه را دید، او هم آمد و ما را به دفتر مدرسه برد. حمید را بردند و به سر و صورتش آب زدند.» «محمدرضا» آن روز ماجرا را برای خانواده‌اش تعریف نکرد، ترسید. فردای آن روز اما وقتی پدر او به خانه برادرش رفته بود از زبان پسر برادرش که همکلاسی «محمدرضا» است، اتفاق را شنید. مادر او دراین‌باره به می‌گوید: «قبل از این‌که بچه‌ها از مدرسه بیرون بیایند، ناظم مدرسه به آنها گفته بود که دراین‌باره حرفی نزنند، آنها هم به ما نگفتند.» او می‌گوید که دیروز یک نفر از آموزش و پرورش پاکدشت به این مدرسه رفته و با بچه‌ها دراین‌باره صحبت کرده است.

«غلامعلی خانی»، مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت ورامین می‌گوید معلم مدرسه، این ٤ دانش‌آموز را تنبیه کرده اما نه به شکلی که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند: «معلم این دانش‌آموزان را تنبیه کرده نه به این شکل. من این تنبیهی را که شما می‌فرمایید، تأیید نمی‌کنم. معلم آن روز به این ٤ دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تمیز کنند.» او می‌گوید این معلم اخراج نشده و به یکی دیگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است. به گفته او پاکدشت، ٢٧٧ واحد آموزشی و  ٦٢‌هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد حدود ١٠‌هزار نفر اتباع خارجی‌اند.

اما با این‌که مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت تنبیه دانش‌آموزان در مدرسه این شهر را تأیید می‌کند، «داوود تاجیک»، مدیر این مدرسه در گفت‌وگو با «شهروند» اتفاق افتادن هر نوع تنبیه در این مدرسه را تکذیب می‌کند. او می‌گوید:  «در مدرسه ما هیچ اتفاقی نیفتاده و این موضوع  شایعه است.» او سخنان دانش‌آموزان این مدرسه را صحنه‌سازی او و خانواده‌هایشان می‌داند، چرا که به قول او «آنها می‌خواهند با این حرف‌ها مدرسه‌شان با مدارس ایرانی ادغام شود.» تاجیک دلیل جابه‌جایی آقای ر، معلم کلاس سوم را هم ناراحتی قلبی او می‌داند و می‌گوید «بنده خدا را به مدرسه دیگری فرستادیم تا کار سبک‌تری انجام دهد.»

بیست وششم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com   

 

 

اخباروگزارشات کارگری27آذر1393

 

- اعتصاب غذای بهنام ۱۵ روزه شد

 

- حقوق بازداشت شدگان و زندانیان

 

- صدها تن از کارگران کارخانه سیمان سپاهان خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند

 

- بیکارکردن136کارگر کارخانه فارسیت دورود بدرخواست سهامداروحمایت مسئولین طرازاول درود!

 

- هشدار درباره افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی

 

محدودیت تحصیلی،کوکان کار را افزایش می‌دهد

 

اطلاعیه شماره ۳۸ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

 

اعتصاب غذای بهنام ۱۵ روزه شد

 

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

 

همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی از روز ۱۲ آذر ماه دست به اعتصاب غذا زد و امروز پانزدهمین روز اعتصاب غذای بهنام می‌باشد ، روز گذشته چهار شنبه مورخ ۲۶ آذر ماه بهنام را جهت فیزیوتراپی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام کردند و ساعت ۴ بعد از ظهر مجددا به زندان گوهر دشت بازگردانده شد ، بعد از بازگرداندن بهنام به زندان  حدود ساعت ۱۲ شب حال جسمی‌ بهنام رو به وخامت میرود و بهنام بیهوش میشود که زندانیان همبنند او را در حالی‌ که بیهوش بود به بهداری زندان میبرند و مسئولان زندان و بهداری هم از بیهوشی بهنام استفاده کرده و به بهنام سرم وصل میکنند اما با این حال بهنام اعلام کرد اگر تا فردا جمعه ۲۸ آذر ماه با خواسته‌هایش موافقت نگردد دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

 

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت مجدد این همه آزار و اذیت کارگران و فعالین کارگری زندانی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. 

 

بیست و هفتم آذر ماه ۱۳۹۳

 

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

 

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

 

komitehbehnam1.blogfa.com

 

حقوق بازداشت شدگان و زندانیان

 

طبق گزارشات دریافتی روز جمعه 21 آذر، ریبوارعبداللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی که بعد از سه روز بازداشت در بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات در اثرفشارها و صدمات وارده بیهوش و دچار صدمات جدی در ناحیه سر و شکم شده بود، به اورژانس بیمارستان توحید منتقل شد.

 

همچنین در شرایطی که27 نفر از زندانیان سیاسی زندان ارومیه نزدیک به یک ماه است دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمی آنها بحرانی است، نه تنها خواسته های آنها مبنی بر تفکیک زندانیان برمبنای جرم و در این راستا انتقال زندانیان سیاسی به بند مستقل، حق برخورداری از وکیل، حق ملاقات، متوقف کردن ضرب و شتم زندانیان و ... مورد رسیدگی قرار نگرفته، بلکه این زندانیان مورد توهین و تهدید و خانواده های آنها نیز تحت فشار قرارگرفته اند.

 

لینک متن کامل:

 

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1992:1393-09-27-11-54-57&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

 

 

صدها تن از کارگران کارخانه سیمان سپاهان خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند

 

کارگران پیمانی سیمان سپاهان در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء به همراه ۱۰۰ تن از مردم شهر دیزیچه واقع در شهرستان مبارکه، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان اصفهان شدند.

 

به گزارش27آذرایلنا،کارگران کارخانه سیمان سپاهان در حالی ۵۰۰ امضاء در حمایت از نماینده اخراجی خود جمع آوری کرده‌اند که واحد بازرسی کارخانه سیمان سپاهان اجازه کوچک‌ترین حرکت اعتراضی مانند جمع آوری امضاء یا مکاتبه با مقام‌های محلی را به آن‌ها نمی‌دهند.

 

این گزارش، واحد بازرسی سیمان سپاهان در مواردی با نام واحد حراست، اقدام به اعمال محدودیت بر کارگران کرده است.

 

در این طومار‌اعتراضی گفته شده که نماینده اخراجی‌شان از تاریخ یکم خرداد ماه امسال به مدت سه سال به عنوان نماینده اصلی کارگران برای پیگیری مطالبات کارگران در شرکت سیمان سپاهان و شرکت‌های اقماری انتخاب شده است اما عده‌ای در تلاشند با اخراج او به دلیل جدیت‌اش در انجام وظایفش، جو کارگری منطقه را متشنج کنند.

 

کارگران امضاء کننده این طومار‌ها اخراج نماینده خود را به دلیل پیگیری جدی او در خصوص تنظیم قرارداد مستقیم نیروهای پیمانکاری، اجرای ماده ۳۸ قانون کار و دستورالعمل ۳۶ روابط کار وزارت کار دانسته‌اند.

 

در بخشی از این طوماراعتراضی هشدار داده شده که اخراج نماینده شان فضای کارخانه سیمان سپاهان را به شدت ملتهب کرده و به نگرانی کارگران درباره تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم دامن زده است.

 

این کارگران اخراج نماینده خود را با ماده ۲۸ قانون کار و تبصره‌های این ماده قانونی مغایر دانسته و خواستار بازگشت به کار او شده‌اند.

 

درهمین رابطه:

 

اخراج کارگران معترض کارخانه سیمان سپاهان اصفهان توسط کارفرما باحمایت دادستان مبارکه!

 

کارگراخراجی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: بدنبال شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران ،در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم ،دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

 

کارگران کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

 

ایلنا طی گزارشی بتاریخ26آذر از اخراج نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان درپایان آبان ماه واخراج کارگردیگری درماه آینده،خبر داد.

 

براساس این گزارش، یکی از نمایندگان کارگران پیمانی سیمان سپاهان در پایان آبان ماه اخراج شده است و کارفرما به کارگر دیگری گفته است که از ماه بعد در کارخانه حاضر نشود.

 

کارگران می‌گویند این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

 

بنابهمین گزارش، در روزهای گذشته پیامکی هشدار آمیز به حداقل ۵۰ کارگر سیمان سپاهان ارسال شده است.

 

در این پیامک از کارگران خواسته شده است که برگه تایید صلاحیت خود را از ریاست واحد خود و واحد حراست بگیرند و به کارفرما تحویل دهند تا قرارداد کارشان تمدید شود و در غیر اینصورت اخراج می‌شوند.

 

در متن این پیامک آمده است: «نظر به اینکه قرارداد جنابعالی در تاریخ ۹/۳۰ به اتمام می‌رسد، مقرر گردید در صورت تمدید و عقد قرارداد می‌بایست رضایت و تایید صلاحیت از ریاست واحد خود و واحد حراست را کتبا به این شرکت تحویل نمایید. در غیر اینصورت به منزله پایان قرارداد پایان کار جنابعالی تلقی خواهد شد.»

 

نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان در این باره گفت: من از اواخر پارسال پیگیر حقوق و مزایای کارگران پیمانی سیمان سپاهان بودم. مشکل این کارگران ماده ۳۸ قانون کار است. در حالی که کارگران پیمانی به طور مثال یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، کارگران قرارداد مستقیم با انجام کاری مشابه تا ۳ برابر حقوق می‌گیرند.

 

او افزود: من و سایر نمایندگان کارگران با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و دستور العمل ۳۶ معاونت روابط کار وزارت کار تلاش می‌کردیم که تفاوت حقوقی میان کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم سیمان سپاهان به حداقل برسد.

 

وی تصریح کرد: دستور العمل ۳۶ با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و مقاوله نامه‌های ILO تدوین شده که می‌گوید در هر کارگاهی که طبقه بندی مشاغل پیاده شده است عین‌‌‌ همان طبقه بندی باید برای کارگران پیمانی اجرا شود.

 

گفتنی است ماده ۳۸ قانون کار صراحت دارد «برای انجام کار مساوی که در شرایط هم ارزش در یک کارگاه انجام می‌شود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس،‌ نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.»

 

او در ادامه بیان کرد: نزدیک به ۳۰ کارگر پیمانی بهمن ماه پارسال در اعتراض به این تفاوت حقوقی در اداره کار مبارکه شکایت کردند. اداره کار از آن زمان تاکنون رایی صادر نکرده است ولی حوالی خرداد ماه امسال بود که مسئولان این نهاد دولتی کارفرما و کارگران را به سازش دعوت کردند. کارفرما‌‌‌‌ همان زمان گفت اگر قرار باشد به کارگران پیمانی به اندازه کارگران قرارداد مستقیم حقوق پرداخت کند همه کارگران را قرارداد مستقیم می‌کند و اطلاعیه‌ای را با این مضمون در تابلوی اعلانات کارخانه نصب کرد.

 

اوگفت: کارگران در پی این وعده کارفرما چندین ماه کمال همکاری را با او داشتند تا جایی که سیمان سپاهان در شهریور ماه امسال رکورد تولید را زد.

 

او با اشاره به نارضایتی کارگران از عملی نشدن وعده کارفرما با گذشت چندین ماه‌ از نصب آن اعلامیه، ادامه داد: کارگران در تاریخ ۱۹ مهر در اعتراض به خلف وعده کارفرما در محوطه کارخانه تجمع کردند. من آن روز حوالی ظهر و بعد از پایان تجمع به کارخانه رسیدم. گویا دو تن از مدیران کارخانه در جمع کارگران حاضر شده بودند و به آن‌ها قول داده بودند که کارفرما از این پس هر ماه با ۲۰ کارگر قرارداد مستقیم امضا می‌کند.

 

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارگران عصر آن روز از من خواستند که با کارفرما مذاکره کنم تا قول داده شده در صورتجلسه‌ای تنظیم شود. مدیر عامل در جلسه عصر آن روز حضور پیدا نکرد اما من با معاونان و مشاورانش از ساعت ۲ تا ۶ و نیم مذاکره کردم. آن‌ها حاضر نبودند قول خود را صورتجلسه تبدیل کنند.

 

وی با اشاره به اشتغال حدود ۷۱۸ کارگر پیمانی و ۴۱۰ کارگر قرارداد مستقیم در سیمان سپاهان گفت: شرح جلسه را با کارگران در میان گذاشتم. قریب به اتفاق کارگران پیمانی فردای آن روز (در تاریخ ۲۰ مهر) دست از کار کشیدند، جز تعداد محدودی که در بخش‌های حساس تولید کار می‌کردند و اگر کار را می‌خواباندند ضرر زیادی به کارخانه وارد می‌شد.

 

او در ادامه بیان کرد: کارفرما در روز اعتصاب حاضر به مذاکره با کارگران نشد اما مدیرانش روز بعد که عید غدیر بود با من تماس گرفتند که به کارخانه بیایم. آن روز صورتجلسه‌ای تنظیم شد که می‌گفت کارفرما هر ماه ۲۰ کارگر پیمانی را با قرارداد مستقیم استخدام می‌کند.

 

وی افزود: کارگران فردای روز عید بعد از اطلاع از صورتجلسه به کار بازگشتند. از طرفی از اداره کار دعوت نامه‌ای برای نمایندگان کارگران و کارفرما ارسال شده بود. عصر به همراه کارفرما به اداره کار رفتیم. آنجا توافق‌ نامه‌ای ده بندی و جامع را درباره تبدیل قرارداد کارگران پیمانی امضاء کردیم اما کارفرما نه به صورتجلسه روز عید غدیر و نه به توافق‌ نامه امضاء شده در اداره کار عمل نکرد.

 

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: برای مثال یکی از موارد ده گانه توافق‌ نامه این بود که کارفرما ابتدا کارگران را قرارداد مستقیم کند و سپس مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی را انجام دهد اما او بعد از پایان اعتصاب سفت و سخت ایستاده بود که می‌خواهد گزینش را پیش از تبدیل قرارداد کارگران انجام دهد.

 

او با اشاره به شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران تصریح کرد: چند روز بعد در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم اما دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

 

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان ادامه داد: کارفرما در روزهای بعد با استفاده از این شرایط و به بهانه اینکه نمی‌خواهد مرا اخراج کند با من قراردادی دو ماهه از یکم مهر تا پایان آبان ماه منعقد کرد.

 

او با اشاره به اخراج خود از ابتدای آذر ماه و بعد از پایان مدت زمان قرارداد کارش، گفت: من مدت‌ها قرارداد کار نداشتم و کارفرما به همین دلیل نمی‌توانست اخراجم کنند اما اخراجم بعد از انعقاد قرارداد کار دوماهه راحت‌ شد.

 

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان با اشاره به شکایت خود از کارفرما در اداره کار تصریح کرد: کارفرما با استناد به زمان پایان قرارداد کار بر اخراج من پافشاری می‌کند در حالی که من بر اساس ماده ۲۸ قانون کار از مصونیت نمایندگان کارگری برخوردارم.

 

وی در پایان در تشریح سرنوشت تبدیل وضعیت کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارفرما اسامی شماری از کارگران را برای تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم اعلام کرده است اما تاکنون هیچ کارگری قرارداد مستقیم نشده است.

 

بیکارکردن136کارگر کارخانه فارسیت دورود بدرخواست سهامداروحمایت مسئولین طرازاول درود!

 

فرماندار شهرستان دورود گفت: با درخواست شرکت فارس و خوزستان به عنوان سهامدار برای ادامه حیات کارخانه فارسیت دورود کاهش نیرو صورت می‌گیرد. 

 

به گزارش27آذر فارس ، ماشاءالله نعمتی فرماندار شهرستان دورود با اشاره به لزوم کاهش نیروی‌های کارخانه فارسیت دورود گفت: سهامدار عمده این کارخانه یعنی شرکت فارس و خوزستان اظهار داشته است که این کارخانه بازدهی مناسب را ندارد و برای ادامه حیات این واحد باید حدود 130 کارگر آن کاهش پیدا کند.

 

نعمتی یادآور شد: با توجه به اعلام آمادگی شرکت فارس و خوزستان مبنی بر تأمین اعتبارت ظرف سه هفته کلیه مطالبات افراد بازخرید شده پرداخت می‌شود.

 

بنابهمین گزارش، در این نشست علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسین فاتح نماینده ویژه شرکت فارس و خوزستان و جمعی از مدیران شهرستان دورود حضور داشتند و در خصوص بیکارسازی کارگران کارخانه فارسیت دورود تصمیم‌گیری شد.

 

گفتنی است، با درخواست سهامداران مجموعه فارسیت به منظور ادامه حیات این واحد تولیدی 136 کارگر این کارخانه به شکل‌های بازخرید و بازنشسته پیش از موعد کاهش می‌یابند.

 

به گزارش27آذرتسنیم درهمین رابطه، کار بازخرید کارگران فارسیت دورود از افرادی که کمترین سابقه کاری را دارند آغاز می‌شود و مراحل اداری کار بازخریدی کارگران در اسرع وقت انجام می‌شود.

 

محمد فاتح نماینده شرکت فارس خوزستان با اشاره به واریز کردن مبلغ موردنیاز برای بازخرید کارگران فارسیت دورود گفت: مبلغ 50 میلیارد ریال برای بازخریدی کارگران ظرف چند روز آینده به‌حساب شرکت فارسیت دورود واریز می‌شود.

 

هشدار درباره افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی

 

محدودیت تحصیلی،کوکان کار را افزایش می‌دهد

 

هفتهٔ گذشته بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانستانی در اعتراض به افزایش شهریه‌های مدارس دانش آموزان پناهنده، در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند. گفته می‌شود تجمع کنندگان خواستار حذف شهریه‌های مدارس برای مهاجرین افغان بودند. افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی در حالی ابلاغ شد که از اواسط تابستان بحث حذف شهریه‌ها برای دانش آموزان اتباع خارجی با نامهٔ دولت در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته بود.

 

به گزارش 27آذرایلنا، افزایش شهریه‌های اجباری دانش آموزان مهاجر افغانستانی باعث شده بسیاری از کودکان و نوجوانان افغان دست از ادامهٔ تحصیل بردارند. اخیرا و در سال تحصیلی جاری، اداره آموزش و پرورش دولت ایران، شهریه دانش آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل ۳ برابر افزایش داده و دانش آموزان را ملزم به پرداخت شهریه برای مقطع تحصیلی دبیرستان مبلغ ۳۶۰۰۰۰ هزار تومان، راهنمایی ۳۳۰۰۰۰تومان و ابتدایی ۳۰۰۰۰۰ کرده است. این در شرایطی است که این پناهندگان از اقشار کارگر و آسیب پذیرند و نیز با توجه به «محدودیت شغلی» و عدم داشتن در آمد کافی، توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

 

گفته می‌شود بسیاری از این پناهندگان دارای مجوز اقامتی کارت آمایش ۹ هستند و دولت ایران مدعی است که پناهندگان مجاز از خدمات دولت ایران بر خوردارند و در زمینه آموزش تفاوت بین مهاجرین افغانستانی و شهروندان ایران وجود ندارد. اگرچه نماینده کمیساریای عالی سارمان ملل به مهاجرین افغان قول پیگیری موضوع را داده اما به نظر می‌رسد در صورت ادامهٔ این روند کودکان پناهندهٔ بسیاری از حق رفتن به مدرسه محروم شوند.

 

خیلی‌ها دیگر به مدرسه نمی‌روند

 

خدیجه از مهاجرین افغانی که در کرمان زندگی می‌کند گفت: ما یک خانواده ۴ نفری هستیم که با شرایط به وجود آمده شهریه‌ تحصیل بچه‌های خانواده نزدیک به یک میلیون تومان می‌شود.

 

خدیجه می‌گوید حتی اگر شهریه‌ها قسطی شوند باز هم برای خانوادهٔ ما که با حداقل درآمد می‌چرخد خیلی زیاد است.

 

او از ترک تحصیل برخی از اقوامش پس از افزایش نرخ شهریه مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: خیلی از اقواممان در ایران دیگر نمی‌توانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند چون توان پرداخت شهریه ۳۰۰ هزار تومانی را ندارند. این در شرایطی است که به گفتهٔ خدیجه تمام اعضای خانواده‌اش کارت اقامت دارند و طبق آن می‌توانند از خدمات دولتی برخوردار باشند.

 

طرحی که اجرایی نشد

 

بحث حذف شهریه دانش آموزان اتباع خارجی از اواسط تابستان و در پی نامهٔ نهاد ریاست جمهوری به وزارت آموزش پرورش مطرح شد.

 

اکبر یزدی فعال حقوق کودک در این باره می‌گوید این طرح هیچوقت اجرایی نشد. وی می‌گوید: آموزش و پرورش در قالب کمک‌های مردمی از ابتدای سال مبالغ مختلفی را از کودکان مدارس اتباع خارجی اخذ کرده و در ‌‌نهایت هم با صدور بخشنامه‌ای شهریه با نرخ‌های جدید برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

عضو شورای مرکزی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان گفت: آمار بچه‌های باز مانده از تحصیل در سال ۹۰ -۹۱ نشان می‌دهد بیش از ۷ میلیون کودک ایرانی بازمانده از تحصیل داریم. به همهٔ این‌ها وضعیت کودکان مهاجر را هم می‌توانیم اضافه کنیم که به مراتب بد‌تر است. بسیاری از این‌ها کودکانی هستند که درگیر فقرند. بسیاری از این کودکان نیاز به یک بیمهٔ فراگیر دارند که بتوانند از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

 

وی در ادامه به آسیب‌شناسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: بازماندن کودکان از تحصیل میزان درگیر شدن آنها در آسیب های اجتماعی را بالا خواهد برد.

 

وی گفت: بسیاری از این خانواده‌ها در شرایط مالی خوبی نیستند بنابراین تعداد زیادی از آن‌ها اگر نتوانند شهریه‌ها را پرداخت کنند از تحصیل باز می‌مانند. باید بدانیم کودکی که از تحصیل باز می‌ماند مستعد ورود به بازار کار است. بر اساس آمارسازمان بین المللی کار (ILO) هم اکنون ۴۰۰ میلیون کودک در جهان کار می‌کنند. در ایران هم طبق آماری که ارائه شده  ۱۸ میلیون کودک کار وجود دارد. باید بدانیم خیلی از این کودکان مهاجرند، ولی عملا هیچ کاری برایشان انجام نشده است.

 

وی گفت: با شرایطی که پیش آمده ممکن است کودکان مهاجر زیادی علی رغم تلاشی که خانواده‌هایشان برای ادامه تحصیلشان انجام میدهند از تحصیل باز بمانند و خطری که جامعه را تهدید می‌کند این است که با باز ماندن این کودکان از تحصیل، تعداد کودک کار که به دلیل فقر امکانات آموزشی و اجتماعی روز به روز به سیستم اضافه می شوند، بالا‌تر می‌رود.

 

کودکان مهاجر سرمایه اجتماعی‌اند

 

یک فعال حقوق مهاجرین و پناهندگان با بیان این مطلب که «آموزش و پرورش به یکباره با صدور بخشنامه ای طرح افزایش شهریه ها را اجرایی کرده»، گفت: نهاد ریاست جمهوری اواسط تابستان طرحی را در راستای حذف موانع آموزشی کودکان مهاجر و ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به آموزش و پرورش ارائه داد تا به این وسیله کودکان مهاجر افغان و سایر مهاجرین از حداقل آموزش‌های تحصیلی در مقاطع مختلف برخوردار باشند. اما پس از گذشت ۳ ماه از سال تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن دانش آموزان مهاجر موظفند نسبت به پرداخت شهریه اقدام کنند. بر اساس گزارش‌هایی که به انجمن «حامی» رسیده حتی در برخی از شهر‌ها که بیشتر مهاجر نشین هستند شهریه‌هایی بیشتر از مبلغ مصوب از دانش آموزان گرفته می‌شود. گفته می‌شود این وجه در قالب مبالغی است که به عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌شود.

 

فاطمه اشرفی گفت: در حال حاضر شهریه ثبت نام در دبستان‌ها برای مهاجرین بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که بر اساس اغلب مدارس سقف هزینه را می‌گیرند.

 

این فعال مدنی اضافه کرد: این در حالی است که دولت ایران می‌تواند مناسب‌ترین فرصت آموزشی را برای این کودکان فراهم کند تا در نتیجهٔ آن زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی توسعه یابد. در واقع به عقیدهٔ من باید از این بچه‌ها به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کرد.

 

مدیر انجمن حامی همچنین به تعهد دولت ایران در قبال کنوانسیون حقوق کودک اشاره کرد و گفت: ایران به کنوانسیون حقوق کودک و حقوق مهاجرین و پناهندگان پیوسته و بنابراین ملزم به رعایت مقرراتی که در این کنوانسیون‌ها وضع شده می‌باشد. یکی از مواردی که به شدت مورد تاکید کنوانسیون حقوق کودک است حق آموزش رایگان کودکان مهاجر است تا بر اساس آن بتوانند مطابق با سار کدکان از امکانات آموزشی بهینه برخوردار باشند.

 

گفتنی است کنوانسیون جهانی حقوق کودک که دولت ایران هم به آن پیوسته است در چند ماده مختلف به حق آموزش برابر برای سایر کودکان تحت هر شرایطی تاکید کرده است. ماده ۲۸ و ۲۹ این کنوانسیون تاکید ویژه‌ای بر حق برخورداری از آموزش بهینه برای کودکان دارد. ماده ۲۸ این کنوانسیون نیز کشورهای طرف تعهد را ملزم به رعایت حقوق کودکان در زمینه آموزش و پرورش دانسته و تاکید کرده است «دولت‌های طرف کنوانسیون باید حق کودک را نسبت به آموزش و پرورش به رسمیت می‌شناسند و برای دستیابی تدریجی به این حق و بر اساس ایجاد فرصتهای مساوی، اقدامات ذیل را معمول خواهند داشت.

 

اجباری و رایگان نمودن تحصیل ابتدایی برای همگان، تشویق توسعه اشکال مختلف آموزش متوسطه منجمله آموزش حرفه‌ای و کلی در دسترس قرار دادن این گونه آموزش‌ها برای تمام کودکان و اتخاذ اقدامات لازم از قبیل ارائه آموزش و پرورش رایگان و دادن کمکهای مالی در صورت لزوم، در دسترس قرار دادن آموزش عالی برای همگان بر اساس توانایی‌ها و از هر طریق مناسب در دسترس قرار دادن اطلاعات و راهنمایی‌های آموزشی و حرفه‌ای برای تمام کودکان از جمله تعهدات این کشور‌ها در راستای تضمین حقوق کودکان است.

 

بیست وهفتم آذرماه1393

 

akhbarkargari2468@gmail.com

          اخباروگزارشات کارگری28آذر1393

- نامه ی وکیل کانون صنفی معلمان به دادستان تهران برای رویت پرونده رسول بداقی و سید محمود باقری

- کاهش 72درصدی قدرت خریدکارگران - کاهش ادامه دار میزان مصرف برنج، نان، تخم مرغ، شیر، گوشت، ماهی و......

- کارگرانی که حداقل مزد را هم نمی‌گیرند!

- گزارشی درباره شرایط کاری دردناک کارگران کارخانه های اپل درچین واندونزی

- تظاهرات مقابل ساختمان کمیسیون اروپا در بروکسل علیه پیمان تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا

نامه ی وکیل کانون صنفی معلمان به دادستان تهران برای رویت پرونده رسول بداقی و سید محمود باقری

در راستای نگرانی اعضای شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان سراسر کشور نسبت به ادامه ی حبس غیرقانونی رسول بداقی در زندان رجایی شهر و سید محمود باقری در زندان اوین،پیمان حاج محمود عطار وکیل کانون صنفی معلمان برای بازدید پرونده رسول بداقی و سید محمود باقری، جهت زمینه سازی برای فرستادن تقاضای تجمیع و اعاده دادرسی؛ نامه ای به دادستان تهران نوشته است.

در این نامه پیمان عطار از آقای جعفری دولت آبادی تقاضا کرده تا پرونده ی هر دو عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان  را جهت یادداشت برداری ببیند.

با محاسبات پیمان عطار، رسول بداقی و سیدمحمود باقری هر دو باید آزاد شوند و نگاه داشتن آن ها در زندان خلاف قانون است.

منبع: حقوق معلم و کارگر- اسماعیل عبدی-28آذر

کاهش 72درصدی قدرت خریدکارگران - کاهش ادامه دار میزان مصرف برنج، نان، تخم مرغ، شیر، گوشت، ماهی و......

کارگران معتقدند حقوق و مزایای دریافتی کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد و از اینرو آنها مجبور می شوند برخی نیازهای خود را حذف کنند و یا به صورت ناقص برنامه های زندگی خود را اجرا کنند؛ همچنین آنها می گویند به دلیل کسری شدید درآمدی ناچارا برخی نیازهای زندگی خود مانند تفریحات و سفرها را حذف و یا به حداقل ممکن رسانده اند و تنها به فکر تامین نیازهای اصلی زندگی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، درمان و مواردی از این دست هستند.

میزان مصرف برنج، نان، گوشت و شیر در 10 سال گذشته تا 35 درصد کاهش یافته  واین مسئله به دلیل افت 72 درصدی قدرت خرید، کسری درآمدها و افزایش یکباره قیمت اقلام مصرفی خانوار است.

یکی از دغدغه های همیشگی کارگران موضوع تامین معیشت و چگونگی حفظ و افزایش قدرت خرید خانوار است که متاسفانه به دلیل رشد نامناسب دستمزدها در ده های اخیر، امروز قدرت خرید کارگران 72 درصد کاهش یافته است.

به تازگی برخی اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی کشور نیاز ماهیانه یک خانوار 4 نفره را 2 میلیون و 500 هزارتومان اعلام کرده اند و معتقدند هرگونه دریافتی کمتر از این میزان به معنی برخوردن با مسائل و مشکلات تامین معیشت خواهد بود.

مطالعات و بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که مبالغ مورد نیاز خانوار در خوشبینانه ترین حالت و با حذف برخی موارد غیرضروری در ماه نمی تواند کمتر از 2 میلیون و 200 هزارتومان تا 2 میلیون و 700 هزارتومان باشد.

در عین حال، برخی ارقامی را ارائه کرده اند که این نیاز ماهیانه را بیشتر از 3 میلیون تومان نشان می دهد.

 آخرین گزارش مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار کشور نیز حاکی از افزایش نیاز ماهیانه یک خانوار شهری به یک میلیون و 822 هزارتومان است.

اهمیت ارقام اعلام شده درباره زندگی کارگران در این است که بدانیم بخش قابل توجهی از کارگران در حال حاضر تنها حداقل دستمزد 609 هزارتومانی را در هر ماه دریافت می کنند که به گفته وزیر کار این دریافتی در حالت متوسط برای بیشتر آنها تنها یک میلیون تومان است.

بنابراین ارقام به خوبی نشان دهنده فاصله شدید بین نیازهای واقعی خانوار و درآمدهای فعلی است. حل نشدن و باقی ماندن مسائل معیشتی برای کارگران باعث شده که ایران در ردیف کشورهای با حقوق و دستمزد پایین قرار بگیرد تا جایی که طبق اعلام سازمان جهانی کار، دستمزد پرداختی در برخی کشورها تا چند برابر ارقام فعلی پرداخت شده در ایران است.

 

بررسی های جدید  از وضعیت تامین معیشت خانوار در فاصله سال های 83 تا پایان 92 بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که با وجود افزایش 4.5 برابری حداقل مزد در فاصله این سال ها، اما هزینه معیشت خانوار همواره از درآمدها جلوتر بوده و این شکاف در سال های اخیر بیشتر نیز شده است.

اجرای هدفمندی یارانه ها باعث وارد آمدن آسیب های جدی معیشتی به خانوارهای کم درآمد کشور از جمله کارگران شد؛ آسیب هایی که تا به امروز باقی مانده، بیشتر شده و هنوز جبران نشده است.

کارگران بر این مسئله تاکید دارند که در شرایط فعلی قدرت خرید آنها افت زیادی داشته و حقوق و دستمزد فعلی حداکثر کفاف تامین هزینه های 10 روز اول ماه را می دهد.

آمارها نشان می دهند که خانوارهای ایرانی برای جبران بخشی از کسری درآمدی خود، جلوگیری از افت قدرت خرید و مقابله با افزایش قیمت ها در فاصله سال های 83 تا پایان 92، بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی خود را کاهش داده اند.

میزان مصرف ماهیانه برنج خانوار از 180 کیلوگرم سالیانه در سال 83 به 119 کیلوگرم در سال 92 کاهش یافته است ، این کاهش مصرف نه به دلیل جایگزین شدن اقلام غذایی دیگر به جای برنج؛ بلکه به دلیل افزایش قیمت، افت قدرت خرید و همچنین کسری درآمدی و در نتیجه تصمیم به کاهش مصرف اتفاق افتاده است.

همچنین آمارها نشان می دهد که میزان مصرف نان نیز از 506 کیلوگرم در سال 83 به 350 کیلوگرم در سال 92 کاهش یافته و در این بخش مصرف گوشت دام نیز از 60 کیلوگرم به 40 کیلوگرم افت کرده است.

از سویی میزان مصرف ماهی خانوار نیز از 20 کیلوگرم به 13 کیلوگرم رسیده و مصرف شیر خانوار نیز از 211 کیلوگرم به 138 کیلوگرم افت کرده است. مصرف ماست از 95 کیلوگرم به 82 کیلوگرم و مصرف تخم مرغ نیز از 40 به 36 کیلوگرم افت نشان می دهد.

نکته دیگر حائز اهمیت در گزارش بانک مرکزی از افت میزان مصرف اقلام خوراکی خانوار در طول 10 سال مورد بررسی، کاهش ادامه دار میزان مصرف برنج، نان، تخم مرغ، شیر، گوشت، ماهی و سایر اقلام به صورت سال به سال است. به عبارتی با گذشت هر سال، آمارها نشان می دهد که میزان مصرف خانوار در حال کاهش است و این مسئله می تواند حتی سلامت جامعه را نیز تهدید کند که البته این مسئله در مورد خانوارهای کم درآمد نمود بیشتری دارد.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ28آذر

کارگرانی که حداقل مزد را هم نمی‌گیرند!

با وجود حداقل مزد ۶۰۸ هزار تومانی در کشور، هستند کارگرانی که شاید نصف همین حداقل مزد را هم دریافت نمی‌کنند وبه روایتی سهم این افراد از کل شاغلان به ۴۰ درصد هم می رسد.

مشتری که وارد می‌شود، او باید حواسش را جمع کند که سر کدام میز می‌نشیند. چند دقیقه صبر کند تا عرق مشتری خشک شود و سپس منو را برای مشتری ببرد. چند دقیقه بعد هم باید برای ثبت سفارش به سراغ‌‌ همان مشتری برود و وقتی سفارش حاضر می‌شود، آنها به میز مشتری برساند. چند ساعتی در روز درگیر این کار است و در برخی از ساعات آنقدر سرش شلوغ می‌شود که می‌گوید حتی فرصت دستشویی رفتن در چندین ساعت روز را هم ندارد. خودش می‌گوید ۲۲ سال دارد و دانشجوست. تنها زمان‌هایی که کلاس دارد و به بیش از شش ساعت در هفته هم نمی‌رسد اینجا نیست. با این حال در بهترین حالت 450 هزار تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند.

این تنها یک نمونه از شاغلانی است که در اقتصاد ایران مشغول به فعالیت هستند و از حداقل‌های قانونی بهره‌ای نمی‌برند. طبق مصوبه وزارت کار، حداقل دستمزد در امسال ۶۰۸ هزار تومان است. با این حال بسیاری از کارگران و حتی کارمندان بخش‌های مختلف هستند که همین حداقل مزد را هم دریافت نمی‌کنند.

کارگر سوپر مارکت با حقوق ۵۵۰ هزار تومانی، منشی آموزشگاه موسیقی با حقوق ۴۰۰ هزار تومان و جالبتر خبرنگارانی با حقوق ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، مصادیق نقض قانون کار هستند. البته از این مصادیق در اقتصاد ایران کم نیست و به روایتی بیش از ۴۰ درصد کارگران کشور زیر حداقل دستمزد تعیین شده شورای عالی کار دستمزد می‌گیرند.

در مورد برخی از مشاغل هرچند فضای کار آنها کاملا رسمی است اما تعدادی از شاغلان آنها به مانند دیگر شاغلان نمی‌توانند از مزایای قانونی بهره ببرند.یکی از خبرگزاری‌های معتبر، خبرنگارانش را ملزم به کار هشت ساعتی و شیفت روزهای تعطیل می‌کند اما حقوق‌های بسیار کمتر از حداقل مزد قانونی را به آنها پرداخت می‌کند.

از سوی دیگر این چنین شاغلانی که حداقل مزد را هم دریافت نمی‌کنند معمولا از مزیت بیمه شدن بی‌بهره هستند.

گوشه هایی ازیک گزارش مورخ28آذر اقتصادنیوز

گزارشی درباره شرایط کاری دردناک کارگران کارخانه های اپل درچین واندونزی

تحقیق پنهانی برنامه پانورامای بی‌بی‌سی از شرایط بد کارگران در کارخانه‌های تولیدکننده محصولات اپل در چین، پرده برداشته است.

فیلمبرداری از خط تولید آیفون شش نشان می‌دهد اپل در عمل به وعده‌های خود در مورد حمایت از کارگرانش کوتاهی کرده است.

یافته‌های برنامه پانورامای بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که استانداردهای مربوط به ساعت کار کارگران، کارت شناسایی، محل اقامت، جلسات کاری و کارگران خردسال، در کارخانه‌های پگاتورن نقض شده است.

فیلم پخش شده در این برنامه، کارگران خسته‌ای را نشان می‌دهد که در شیفت‌های ۱۲ ساعته در کارخانه‌های پگاتورن در حاشیه شانگهای از شدت خستگی خواب‌شان می‌برد.

یکی از گزارشگران برنامه که در پوشش کارگر در بخش تولید قطعات کامپیوترهای اپل مشغول بود، باید ۱۸ ساعت متوالی کار می کرد و به درخواست‌های مکررش برای داشتن یک روز تعطیلی توجهی نمی‌شود.

گزارشگری دیگر که طولانی‌ترین شیفت کاری‌اش ۱۶ ساعت بوده می‌گوید: "هربار که به خوابگاه برمی‌گشتم، نمی‌خواستم قدم از قدم بردارم. با وجود احساس گرسنگی هم توانی برای بلند شدن نداشتم. تنها چیزی که می‌خواستم، این بود که دراز بکشم و استراحت کنم. حتی از شدت استرس، شب‌ها هم نمی‌توانستم بخوابم."

براساس این گزارش،اپل ساعت‌های کار بیش از یک میلیون کارگر را بررسی کرده و کارگران کارخانه "پگاتورون" به طور متوسط ۵۵ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

به طور استاندارد هر کارگر باید حداکثر ۴۰ ساعت در هفته کار کند.

شرایط وخیم در کارخانه‌های چین در سال ۲۰۱۰ به دنبال خودکشی ۱۴ کارگر در فاکس‌کان، بزرگترین تولید کننده محصولات اپل، در صدر خبرها قرار گرفت.

در پی این خودکشی‌ها، شرکت اپل مجموعه استانداردهایی را منتشر کرد و در آن چگونگی رفتار با کارگران را مشخص کرد.

اپل همچنین بخشی از خط تولید خود را به کارخانه‌های "پگاترون" در حومه شانگهای منتقل کرد.

حالا اما گزارش پنهانی برنامه "پاناروما" فاش کرده‌ که این استانداردها به طور معمول در سطح کارخانه‌ نقض شده است.

این گزارش می‌گوید اضافه کاری قرار است داوطلبانه باشد، اما هیچ گزینه‌ای به کارگران پیشنهاد نشده است.

علاوه بر ساعت‌های کاری اضافه بر سازمان، یک کارگر مجبور بوده که قبل و پس از کار در جلساتی حاضر شود که پولی بابت آن پرداخت نمی‌شد.

محل اقامت یک گزارشگر دیگر یک اتاق تنگ بود که باید با ۱۲ کارگر دیگر به صورت مشترک در آن زندگی می‌کرد.

"پاناروما" همچنین به جزیره "بانکا" در اندونزی، جایی که دیگر حلقه تامین‌کننده اپل در آن قرار دارد، سفر کرده است.

اپل می‌گوید که درباره بهره‌برداری از مواد معدنی، قواعد اخلاقی را اجرا می‌کند، اما برنامه پاناروما شواهدی یافته است که نشان می‌دهد مقادیری قلع که از معادن غیرقانونی بهره‌برداری می‌شود، به چرخه تولید این شرکت راه پیدا کرده است.

تصاویر برنامه نشان می‌دهد که کودکان، با دست و در شرایط بسیار خطرناکی، سنگ معدن قلع را بیرون می‌کشند. آن هم در معادنی که دیوارهای شنی یا گلی فرو بریزد، معدن‌کاران زنده زنده دفن خواهند شد.

در برنامه پانوراما ریانتو، پسربچه ۱۲ ساله را می‌بینیم که با پدرش در قعر ۷۰ فوتی (۲۱ متری) یک صخره‌ شنی کار می‌کند.

او می‌گوید: "من نگران رانش زمین هستم. از قعر تا سطح زمین همیشه در حال لغزش است. پس هر آن احتمال دارد که رانش زمین اتفاق بیفتد."

"پاناروما" همچنین با گروهی همراه می‌شود که قلع را از منطقه‌ای که ریانتو در آن کار می‌کند، جمع‌آوری می‌کنند.

یکی از آنها می‌گوید قلع را به یک کارخانه‌ ذوب قلع می‌فروشد که نامش در فهرست تامین‌کنندگان اپل وجود دارد.

یوهان مرود، مدیر یکی از کارخانه‌های ذوب قلع که در فهرست شرکت‌های اپل قرار دارد، می‌گوید ۷۰ درصد قلعی که صادر می‌شود از معادن کوچک استخراج می‌شود.

به گفته او "در کارخانه ذوب قلع محصولات معادن بزرگ و کوچک با هم مخلوط می‌شوند و هیچ راهی برای پی بردن به اینکه کدام مواد قانونی و کدامیک غیرقانونی است وجود ندارد".

تظاهرات مقابل ساختمان کمیسیون اروپا در بروکسل علیه پیمان تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا

روز جمعه19دسامبر، کشاورزان، اتحادیه های کارگری و طرفداران محیط زیست در مقابل ساختمان کمیسیون اروپا در بروکسل دست به تظاهرات زدند. اعتراض آنها به پیمان تجارت و سرمایه گذاری آزاد میان اروپا و آمریکا بود.

به گزارش19دسامبریورونیوز،رهبران اتحادیه اروپا به مذاکره کنندگان تا پایان سال آینده فرصت داده اند تا این موافقتنامه را به انجام برسانند.

 معترضان نگران آنند که با از میان رفتن قوانین حمایتی میان طرفین، اروپا امنیت خود را در مقابل اجناس و روندهای ناخواسته از دست بدهد.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: “ما به واردات شیر و گوشت ارزان از آمریکا اعتراض داریم. ما باید بتوانیم شیر و گوشت با کیفیت مرغوب تولید کنیم.”

و یک کشاورز دیگر نیز گفت: ““آنها (آمریکایی ها) گوشت گاوهایشان را بین دو فصل شیردهی می خورند که بسیار مضر است. اگر این موافقتنامه امضا شود، ما بطرف غذای بد سوق داده شده ایم.”

نگرانی شهروندان اروپایی تنها به بازار و معاملات مربوط نمی شود. برخی از تظاهرکنندگان به خصوصی شدن خدمات دولتی اعتراض داشتند. یک فعال سندیکایی گفت: “می دانیم خدمات بهداشتی در آمریکا در چه وضعیتی است. مردم هیچگونه دسترسی به بهداشت و پزشک رایگان ندارند. اگر همه چیز خصوصی شود، ما به غذای سالم و آموزشگاه خوب دسترسی نخواهیم داشت. ما شهروندان با یکدیگر همبستگی داریم.”

بنابهمین گزارش،درحالیکه رهبران بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا به تعهد خود به بازرگانی آزاد میان اروپا و آمریکا تاکید کرده اند، مخالفان این موافقتنامه می گویند ماه فوریه آینده که دور دیگری از مذاکرات آغاز خواهد شد، دست به تظاهرات گسترده تری خواهند زد.”

بیست وهشتم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری29آذر1393

- تداوم اعتصاب غذای زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده

- تبلیغات مهار تورم از سوی دولت ادعائی بیش نیست

- ویژه نامه معدن

- تجمع کارگران کارخانه کاشی سهاسرام در فرمانداری اردکان!

- عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد بعد از2ماه!

ارسال پیامک توخالی حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد!!

حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است!!!

- تجمع اعتراضی صیادان خارگ به دلیل جلوگیری از خروج از اسکله

- پایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران کارگاه های فرش دست باف

بیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک

- اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی درصورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها

- بنزین در ایران؛ گران یا ارزان؟!

- جانباختن 297کارگربراثرحوادث کاری دراستان تهران طی هفت ماه

- افزایش9درصدی جان باختگان وافزایش32درصدی مجروحان حوادث کاری دراستان همدان طی 8ماهه اول سال جاری 

- مرگ کارگر جوشکاردرکرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

- اعتصاب پنج روزه کارکنان غول زغال سنگ هند

- تظاهرات علیه قانون محدودیت کننده آزادی در اسپانیا

تداوم اعتصاب غذای زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده

تشدید فشار و ضرب و شتم بهنام ابراهیم زاده، زندانی سیاسی و فعال کارگری سبب شده تا وی در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا بزند. بیش از 16 روز است که در پی انتقال این زندانی به بند زندانیان عادی و در اعتراض به بد رفتاری زندانبان‌ها دست به اعتصاب غذا زده است. در آخرین اطلاع از زندان، وی گفته است که اگر به خواسته‌هایش رسیدگی نشود، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

بر همه‌ی فعالان کارگری و نهادهای کارگری است که از خواسته‌های به حق وی دفاع کرده و به هر ترتیب که می‌توانند اعتراض خود را نسبت به اعمال غیرانسانی کسانی که با زندانیان سیاسی بارها و بارها رفتاری خشونت آمیز و به دور از تمامی موازین شناخته شده‌ بین المللی داشته‌اند، بیان کنند.

کانون مدافعان حقوق کارگر

28 آذر 93

شریف ساعد پناه در گفتگو با سایت اتحاد

تبلیغات مهار تورم از سوی دولت ادعائی بیش نیست

سایت اتحاد: دولت روحانی از زمان روی کار آمدنش بطور مداوم صحبت از کنترل تورم کرده است. البته دولتهای پیشین نیز ادعای کنترل تورم را داشتند اما واقعیتی که ما کارگران در زندگی روزمره خود با آن مواجه بوده ایم چیز دیگری بوده است. اتفاق مسخره ای که در این میان افتاده و کمتر مورد توجه قرار گرفته این بوده است که همه دولتها و بدتر از همه دولت روحانی از تورم تصویری را داده اند که گویا بیرون از اراده دولت یک موجودیت ماورائی به نام تورم وجود دارد که حال دولت در دفاع از معیشت مردم در صدد افسار زدن به آن است. تصویر سازی این چنینی از تورم و گرانی در حالی از سوی دولت روحانی نیز ادامه دارد که همین دولت همچون دولتهای پیشین، راسا دست به افزایش مایحتاج اولیه زندگی مردم زده است و بدنبال افزایش بیش از چهل درصدی قیمت نان در سراسر کشور در حال خیز برداشتن برای افزایش قیمت حاملهای انرژی است. همه اینها در حالی است که دولت همچنان ژست کنترل تورم را حفظ کرده و نهادهای آمار دهنده نیز مطابق میل دولت در حال ارائه آمار از پایین آمدن نرخ تورم هستند. اساس اعمال چنین سیاستی در دولتهای مختلف و بویژه در دولت روحانی چیست. این سوال و برخی پرسشهای دیگر از جمله تاثیر افزایش قیمت نان بر زندگی میلیونها خانواده کارگری و عکس العمل مردم در شهر سنندج نسبت به افزایش قیمت نان سوالات مختلفی هستند که سایت اتحاد آنها را با شریف ساعد پناه عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده اخراجی کارگران شرکت ریسندگی پرریس در میان گذاشته است.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4078

ویژه نامه معدن

یاد جان باختگان خاتون‌آباد شهر بابک گرامی باد

کار در معدن همواره یکی از سخت‌ترین کارها بوده است. علاوه بر آن کارگران معدن همواره در معرض خطرات جانی، نقص عضو، زنده به گور شدن و انواع خطرات دیگر قرار دارند. هنوز مدت زیادی از کشته شدن بیش از 700 صد تن در معدن سومای ترکیه نمی‌گذرد. فاجعه‌ای که نظام سرمایه‌داری به راحتی از کنار آن گذشت. اما یکی از بدترین وقایع برای این کارگرانی که همواره در معرض خطر جانی هستند، عبارت است از سرکوب پلیسی و نیروی‌های امنیتی.

پلیس و نیروهای امنیتی که همواره در مواجه با اعتراضات این کارگران، به خاطر دور بودن اکثر این مناطق از شهرهای بزرگ به شدیدترین و خشن ترین وجه با آنان برخورد می‌کنند. هنوز اعتصاب بزرگ معدنکاران انگلیسی در سال 1995 از یاد نرفته است که در آن اعتصاب، حکومت انگلستان با معدنکاران به شدیدترین وجه برخورد کرد به رگبار بستن معدنکاران در افریقای جنوبی از دیگر فجایعی بود که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد. در ایران نیزکارگران معدن همواره در معرض شدیدترین فشارها قرار داشتند شهر بابک نیز یکی از مواردی بود که در آن کارگران و زحمتکشان به گلوله بسته شدند درحالی که آنان فقط از حقوق حقه و طبیعی خود دفاع می‌کردند. کشته شدن کارگران در این ماجرا لکه ننگی بر سرکوبگران است. در مقابل این دشواری‌ها در بسیاری موارد حرکت متحدانه و متشکل کارگران توانسته است خواسته های آنان را به کارفرمایان بقبولاند. تنها با این اتحاد و همبستگی می‌توان سرکوب نیروهای امنیتی مقابله کرد. از این طریق کارگران معدن بافق و معدن سنگرود توانستند به بخشی از حقوق خود دست یابند. این خود می‌تواند سرمشقی باشد برای سایر کارگران.

کانون مدافعان حقوق کارگر امیدوار است که این ویژه‌نامه که انعکاسی از شرایط زندگی، کار، مشکلات و خواسته‌های آنان است کمکی باشد جهت ایجاد تشکل‌‌های صنفی، منطقه‌ای و سراسری تا بتوانند از حقوق‌شان دفاع کنند.

لینک ویژه نامه:

http://www.kanoonm.com/wp-content/uploads/2014/12/vije-nameye-maadan.pdf

تجمع کارگران کارخانه کاشی سهاسرام در فرمانداری اردکان!

جمعی از کارگران کارخانه کاشی سها سرام پنج شنبه گذشته در فرمانداری اردکان تجمع کردند .

به گزارش29آذر اردکان گویا ،جمعی از کارگران کارخانه کاشی سها سرام پنج شنبه گذشته در فرمانداری اردکان تجمع کردند .

علت تجمع اعتراضی کارگران این کارخانه رسیدگی به حقوق و مزایای معوقه آن ها گزارش شده است .

برپایه این گزارش،این کارخانه چندین ماه است که تعطیل می باشد و پس از تعطیلی حقوق و مزایای کارگران خود را پرداخت نکرده است .

عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد بعد از2ماه!

ارسال پیامک توخالی حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد!!

حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است!!!

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور با اشاره به گفته وزیر کار مبنی بر اینکه "حقوق بازنشستگان را به روز و تنها با اختلاف یک هفته پرداخت می کنند"، بیان داشت: این صحبت ها کذب محض است چرا که هنوز بعد از دو ماه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

با وجود ارسال پیامکی مبنی بر پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد در پنجشنبه هفته گذشته، دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور با تکذیب این خبر، گفت: تااین لحظه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

به گزارش29آذر ایمنا، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته پیامکی از سوی روابط عمومی صندوق بازنشستگی فولاد به بازنشستگان این مجموعه و یا حتی مردم عادی ارسال شد مبنی بر اینکه " با برنامه ریزی های صورت گرفته مستمری آبان ماه بازنشستگان عزیر تا پایان وقت روز پنجشنبه واریز خواهد شد" که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد هنوز حقوق بازنشستگان تا این لحظه پرداخت نشده است.

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور در خصوص این پیامک ، گفت: موضوع پیامک به بازنشستگان صندوق فولاد مبنی بر پرداخت حقوق آنها حدود سه ماهی است که از سوی صندوق فولاد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود یک هفته مانده به پرداخت حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد روسای این صندوق به روابط عمومی خود دستور می دهند که در فلان تاریخ حقوق پرداخت می شود، تاکید کرد: متاسفانه باز در تاریخ های اعلام شده هیچ پرداختی انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: طی سه ماه گذشته این چندمین پیامکی است که به بازنشستگان صندوق فولاد داده شده اما همچنان حقوق ها پرداخت نشده است.

وی با اشاره به گفته وزیر کار مبنی بر اینکه "حقوق بازنشستگان را به روز و تنها با اختلاف یک هفته پرداخت می کنند"، بیان داشت: این صحبت ها کذب محض است چرا که هنوز بعد از دو ماه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: در نامه ای به سران سه قوه و همچنین نمایندگان مجلس خواستار شدیم که صندوق بازنشستگی فولاد دوباره تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور میزان مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز بازنشستگان صندوق فولاد کشور ۲۶۰ میلیارد تومان بابت حقوق آبان و آذر ماه خود از صندوق طلبکارند.

وی در خصوص وضعیت مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد کشور، تصریح کرد: متاسفانه حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی صیادان خارگ به دلیل جلوگیری از خروج از اسکله

برخی صیادان خارگی با حضور در مقابل اسکله صیادی این جزیره تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات خود شدند.

  به گزارش 29آذرفارس ، صیادان دارای قایق‌های زیر 25 اسب بخار در خارگ، به دلیل جلوگیری از خروج آن‌ها از اسکله، در مقابل اسکله تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات خود شدند.

سلیمان نصیب‌زاده یکی از این صیادان اظهار کرد: ما بیش از 30 سال است که در این جزیره به شغل صیادی مشغول هستیم، من نان‌آور یک خانواده 5 نفره بوده و بیش از 1 سال است که به دنبال شغلی برای فرزندم هستم و همچنان بیکار است و خود من که به شغل صیادی مشغولم و همه این دوستانی هم که امروز در اینجا تجمع کردند، دست به کار شدند تا حال که مدیران نمی‌توانند مشکلات بیکاری‌شان را حل کنند، خودشان آن را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: توان مالی این صیادان بیش از همین قایق‌های کوچک نبوده و اگر همین الآن هم به آن‌ها بگویند بروید قایق بزرگ‌تری تهیه کنید، توانش را ندارند، ما از دریا حداکثر روزانه 10 کیلوگرم ماهی می‌آوریم و با این مقدار چطور می‌توانیم قسط پرداخت کنیم و خرجی خانه هم بدهیم، بطور متوسط من و ملوانم که یک قایق داریم، 10 نان‌خور داریم و اگر 60 صیاد حاضر را حساب کنید، بیش از 600 نفر در کنار آن نان می‌خورند و الآن یک ماه است که می‌گویند بروید دریا و یک روز می‌گویند، نروید.

این صیاد خاطرنشان کرد: ماه گذشته به بهانه ساماندهی صیادان، هزینه‌های گزافی پرداخته و دفترچه تهیه کردیم و بعد از چند روز به ما گفتند نروید دریا و ما پذیرفتیم ساماندهی شویم، اما الآن به چه بهانه از خروج ما جلوگیری کردند؟ و می‌گویند قایق‌های زیر 25 اسب بخار اجازه تردد ندارند، در حالی که این قایق‌ها مسافری محسوب می‌شوند و حالا اگر آن‌ها خواهان این هستند که قایق‌های بزرگتری تهیه کنیم، ما تواناییش را نداریم، الآن یک قایق بزرگ بیش از 50 میلیون تومان هزینه دارد و ما از پس این هزینه بر نمی‌آییم و اگر این مقدار سرمایه را داشتیم، از راه دیگری ارتزاق می‌کردیم.

نصیب‌زاده بیان داشت: اگر نمی‌توانند برای ما شغلی فراهم کنند، بگذارند ما از این طریق زندگی خرج زندگی خود را در بیاوریم و لااقل مانع شغل ما نشوند و اگر مشکل حل نشود، راه دیگری جز تجمع نداریم و ما حتی بنزین سهمیه‌ای هم نداریم و با سوخت آزاد کار می‌کنیم.

وی افزود: در فصل زمستان اکثر روزها برای صیادی نامطلوب است و حالا بعد از سه روز طوفانی که هوا صاف شده، از خروج ما جلوگیری می‌کنند، واقعاً ما چگونه نان خانواده خود را فراهم کنیم؟ ماه گذشته نیز هفته‌ها بخاطر باد لیمر مانع از خروج ما شده بودند.

پایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران کارگاه های فرش دست باف

بیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک

فارس طی گزارشی بتاریخ29آذرازپایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران و بیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک،خبرداد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه گفت: 26 واحد کارگاهی فرش دست‌باف در دهدشت، لنده و چرام فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در هر کدام از این کارگاه‌ها شش تا 12 نفر مشغول به کار هستند، حمایت از واحدهای کارگاهی را کمک به رفع بیکاری جوانان علاقمند در این حرفه دانست و تصریح کرد: سالانه 500 متر مربع فرش دست‌باف در این واحدهای کارگاهی تولید و روانه بازار می‌شود.

به گفته افشین اما عدم تعهد سرمایه‌گذاران در بیمه کارگران واحدهای فرش دست‌باف و اجحاف در پرداخت حق‌الزحمه مشکلاتی را پیش روی بافندگان قرار داده است.

 وی ضعف نظارت متولیان بیمه و کار از واحدهای تولیدی فرش را عامل تجاوز به حقوق بیش از 300 کارگر در این واحدها خواند و گفت: به رغم انعقاد تفاهم‌نامه تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاررأساً اقدام به قطع بیمه بیمه‌گذاران و حذف سوابق کار و سردرگمی بافندگان کرده است.

افشین با اشاره به کارگاه تولیدی فرش دست‌باف روستای راک که بیشترین نیروی کار را در خود مشغول کرده بود از تعطیلی این واحد خبر داد و خاطرنشان کرد: پایمال شدن حقوق کارگران بافنده فرش توسط سرمایه‌گذار باعث تعطیلی این واحد کارگاهی و بیکار شدن 12 بافنده جوان شده است.

اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی درصورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها

دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه از اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی در صورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها خبر داد.

یدالله صمدی با اشاره به برنامه کارفرمایان خبازی‌های سنندج مبنی بر مکانیزه کردن نانوایی‌های این شهر گفت: مکانیزه شدن نانوایی‌های سنندج در شرایطی گسترش می‌یابد که این اقدام به اخراج ۲ یا ۳ کارگر در هر نانوایی مکانیزه شده منجر می‌شود.

او با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در استان کردستان در پی اجرای این برنامه، افزود: استاندار کردستان اعلام کرده است نرخ بیکاری در این استان ۲۸ درصد است و اگر کارگران خباز بیکار شده به آمار بیکاران استان اضافه شوند، این نرخ بیکاری که به مرحله بحرانی رسیده است بحرانی‌تر نیز خواهد شد.

این فعال کارگری در ادامه گفت: نمایندگان کارگران خباز بار‌ها این مساله را به مسئولان دولت گوشزد کرده‌اند و خواهان ایجاد شغل جایگرین برای کارگران خباز بیکار شده‌اند اما مسئولان نه شغل جایگزینی برای کارگران بیکار شده در نظر دارند و نه از گسترش مکانیزه شدن خبازی‌ها جلوگیری می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در پایان گفت: مسئولان دولتی به خصوص مسئولان اداره کار سنندج می‌گویند اجرای این طرح اجتناب ناپذیر است و به طور تلویحی از آن دفاع می‌کنند. موضع آنها نسبت به این طرح با سخنان چندی پیش وزیر کار که اعلام کرده بود تامین امنیت شغلی کارگران و ممانعت از بیکاری آن‌ها از اولویت‌های وزارتخانه متبوعش است در تناقض است. گویی که اولویت وزارت کار از تهران تا سنندج تغییر کرده است.

منبع:ایلنا-29آذر

بنزین در ایران؛ گران یا ارزان؟!

«بنزین در ایران گران‌تر از کشورهای جهان و کشورهای منطقه است و بنابراین ما باید قیمت بنزین را در ایران به قیمت جهانی آن برسانیم»، این اساس استدلال کسانی است که معتقدند بنزین در ایران ارزان است. در این مورد و اینکه قیمت بنزین در ایران ارزان است یا گران، لازم است به دو گزارش متفاوت در این زمینه رجوع کرد. هر دوی این گزارش‌ها در روزنامه‌های رسمی ایران منتشر شده است و به یاری اینفوگرافی و آمار قیمت بنزین در کشورهای مختلف به نتایج کاملاً متفاوتی رسیده‌اند.

پیش از شروع سال ۹۳ و در آستانه اعلام قیمت‌های جدید بنزین، یکی از روزنامه های کشور در گزارشی با عنوان «بنزین در ایران گران است» به بررسی و مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای جهان پرداخت. نویسنده این گزارش بر خلاف ادعای بسیاری از کار‌شناسان و مسئولین اثبات کرده بود قیمت بنزین در ایران گران است و کسانی که ادعای گرانی آن در ایران را دارند روش‌شناسی صحیحی را به کار نمی‌برند.

از سوی دیگر روزنامه اقتصادی دیگری در صدمین شماره خود (۲۸آبان) در گزارشی با عنوان «بنزین ایران در میان ۱۰ کشور ارزان دنیا» به این نتیجه رسیده است که بنزین در ایران ارزانتر از بسیاری از کشورهای جهان است.

معیار ارزانی و گرانی چیست؟

هر فرد اندک آشنایی با اصول اولیه اقتصادی می‌داند که مفاهیم ارزانی و گرانی در اقتصاد، مفاهیمی نسبی هستند که در مقایسه با شاخص‌های اقتصادی دیگری مانند سطح رفاه مردم، قدرت خرید، درآمد سرانه و تورم هر کشوری محاسبه می‌شود.

برای مثال فردی که ماهیانه ۳ میلیون تومان درآمد دارد اگر به ازای هر لیتر بنزین هزار تومان بپردازد، به معنای آن است که هر لیتر بنزین معادل ۳ صدم درصد از درآمد ماهیانه اوست. اما اگر فردی دیگری حقوق‌اش ماهیانه یک میلیون تومان باشد باید ۶ صدم درصد از درآمد ماهیانه خود را خرج بنزین کند. بنابراین همانطور که سهم بنزین از درآمد این دو فرد یکسان نیست، در مقایسه میان قیمت بنزین در دو کشور مختلف نیز باید عامل درآمد و قدرت خرید افراد لحاظ شود.

چرا نتیجه این دو گزارش متفاوت است؟

به همین یک دلیل ساده که در گزارش «بنزین در ایران گران است»، قیمت بنزین در مقایسه با درآمد سرانه هر کشور و سطح قیمت یک لیتر بنزین از درآمد سرانه محاسبه شده است اما در گزارش دوم و با یک رویکرد کاملا غیر علمی از لحاظ اقتصادی، قیمت بنزین به طور مجرد و جدای از شاخص‌ها و مولفه‌های دیگر اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود.

برای مثال در گزارش «بنزین ایران در میان ۱۰ کشور ارزان دنیا»، قیمت هر لیتر بنزین در انگلیس ۱/۹۶ دلار و این مبلغ در ایران ۰/۲۶ دلار است پس بنزین در انگلیس ۷ ونیم برابر گران‌تر از ایران است!. اما اگر شاخص درآمد سرانه در هر کشور را نیز ملاحظه کنیم، متوجه می شویم درآمد سرانه یک انگلیسی ۴۰ هزار دلار و درآمد سرانه یک ایرانی ۴۵۰۰ دلار در سال است.

به عبارت دیگر درآمد سرانه انگیسی‌ها نیز ۸/۸ برابر ایرانی هاست. از همین رو است که بر خلاف گزارش روزنامه مذکور، قیمت بنزین در انگلیس ارزان‌تر از ایران است.

بنابراین و همانگونه که مشاهده شد، آمارهای اقتصادی، در صورتی که به درستی و واقعی بیان نشوند، به راحتی می‌توانند ما را فریب دهند!

منبع: تامین ۲۴-29آذر- خسرو صادقی بروجنی

جانباختن 297کارگربراثرحوادث کاری دراستان تهران طی هفت ماه

تا پایان مهر ماه امسال 297 مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

به گزارش 29آذرروابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته تعداد موارد فوت ناشی از حادثه کار 282 مورد گزارش شده بود که این رقم رشد 5.3 درصدی را در سال جاری نشان میدهد.

بر طبق این گزارش از کل فوت شدگان حوادث کار در 7 ماهه امسال 294 نفر مرد و 3 نفر زن بوده اند.همچنین در مهر ماه امسال نیز تعداد فوت شدگان این حوادث با 41.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 نفر اعلام شده است.

طبق قوانین موجود حوادث ناشی از کار با دو ویژگی مشخص میشوند : حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ میدهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ میدهند. با بررسی آمارهای منتشر شده در سال های اخیر، سقوط از بلندی،اصابت جسم سخت،،سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور می باشند که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می تواند بروز  این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

افزایش9درصدی جان باختگان وافزایش32درصدی مجروحان حوادث کاری دراستان همدان طی 8ماهه اول سال جاری 

علی‌احسان صالح امروز با بیان اینکه بر اثر حوادث ناشی از کار در هشت ماهه سال جاری 46 نفر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: آمار جانباختگان حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.

به گزارش29آذرفارس،وی با بیان اینکه تمام فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در این مدت مرد بوده‌اند، بیان کرد: شمار جانباختگان حوادث کار در سال گذشته 41 مرد و یک زن بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اظهار کرد: همچنین 412 نفر در سوانح ناشی از کار در همین مدت زمان مجروح و مصدوم شدند که 405 نفر از مجروحان مرد و مابقی زن هستند.

وی از افزایش 32 درصدی مجروحان حوادث کار در سال جاری خبر داد و یادآور شد: 312 کارگر در مدت مشابه یاد شده سال 92 مصدوم شدند که تنها پنج نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دادند.

صالح بیان کرد: حوادث ناشی از کار در قانون جدید با دو ویژگی حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ می‌دهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه به وقوع می‌پیوندد، شناخته می‌شوند.

وی افزود: در برخی مواقع متوفیان قبل یا حین بروز سانحه به علت بیماری و یا اینکه سکته قلبی فوت می‌کنند و همین موضوع باعث سقوط آنها از بلندی می‌شود که این موضوع به معنای سوانح ناشی از کار نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان تشخیص این موضوع را بر عهده پزشکی قانونی دانست و ادامه داد: با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار میتوان حوادث ناشی از کار را تا حدی زیادی کاهش داد.

وی گفت: تقریباً 50 درصد از متوفیان سوانح کار مربوط به صنعت ساختمان است که به علت گودبرداری غیر اصولی، سقوط از ارتفاع، عدم استفاده از کلاه ایمنی یا سقوط اجسام از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ کارگر جوشکاردرکرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

پنجشنبه گذشته یک کارگر ساختمانی در کرمانشاه بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

به گزارش29آذر ایلنا، «اسکند رئیسی» کارگر جوشکار ساختمانی روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه سال جاری هنگام کار بر اثر سقوط از ارتفاع ساختمانی واقع در منطقه نوبهار شهر کرمانشاه دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

اعتصاب پنج روزه کارکنان غول زغال سنگ هند

اتحادیه های کارگری شرکت زغال سنگ هند در اعتراض به تصمیم دولت برای فروش سهم و پایان دادن به انحصارطلبی این شرکت در معدنکاری و فروش زغال سنگ، قصد دارند از ششم ژانویه دست به یک اعتصاب پنج روزه بزنند.

به گزارش29آذر ماین نیوز، فراخوان برای برگزاری این اعتصاب نگرانی‌ها را نسبت به مختل شدن تامین زغال سنگ از سوی شرکت زغال سنگ هند برانگیخته زیرا هند برای تولید بیش از نیمی از برق خود به زغال سنگ وابسته است.

این شرکت به دلیل اعتصابهای متعدد، دریافت اجازه برای گسترش معادن و موانع اداری دیگر، اغلب از رسیدن به هدف تولید باز می ماند و در نتیجه هند با وجود داشتن پنجمین ذخایر بزرگ جهان ناچار می شود زغال سنگ وارد کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کارکنان زغال سنگ هند علاوه بر اعتصاب پنج روزه، قصد دارند اعتصاب دیگری را در 13 ژانویه برای شرایط کاری بهتر شامل پنج روز کار در هفته با 35 ساعت کار، برگزار کنند.

تظاهرات علیه قانون محدودیت کننده آزادی در اسپانیا

هزاران تن از مردم اسپانیا علیه قانونی که مجازات علیه برگزاری برخی تجمعات را تشدید کرده و شرایط پناهندگی را نیز سخت تر می کند، تظاهرات کردند.

به گزارش20دسامبریورونیوز،قانون جدید جریمه های مالی بسیار سنگینی را علیه کسانی که در برخی اماکن عمومی همچون اطراف پارلمان تظاهرات کرده و یا مانع اخراج مستاجران از خانه های استیجاری می شوند، در نظر گرفته است.

گزارشها از حمله پلیس ضد شورش مادرید به تظاهرکنندگان حکایت دارد.

یکی ازتظاهرکنندگان می گوید: “ما در حال بازگشت به زمان فرانکو هستیم. این کاملا بر خلاف قانون اساسی است. ما نمی توانیم ساکت بمانیم. باید اعتراض کنیم.”

دیگری هم می گوید: “آنها قوانینی را به ما تحمیل می کنند که آزادیهای ما را از ما می گیرد. جریمه ها و مجازاتها برای اعتراضات خیابانی سخت تر شده. اگر شما از پلیسی که در حال ضرب و شتم یک نفر است عکس بگیرید شما را بجای پلیس مجازات می کنند.”

این تظاهرات یادآورحمله پلیس به معترضان به تدابیر ریاضت اقتصادی در سپتامبر سال 2012 میلادی است که منجربه درگیری و زخمی شدن تعدادی از معترضان و پلیس شد.

بیست ونهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری30آذر1393

 

- با اطلاعیه مدیریت کارخانجات صنایع فلزی مبنی بر اخراج 22 کارگر، سیکل تعطیلی و نابودی این کارخانجات وارد فاز جدیدی شد

- نان در آذر 93چگونه گران شد؟ و مروری بر “بلوای نان” آذر 1321

- اظهارات ضد و نقیض درباره توقف دوباره تولید درکارخانه فارسیت دورود

- متوسط هزینه ماهیانه خانواردرتهران: 2 میلیون و 280 هزار تومان

- بیش از39 میلیون و600 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند!

- اعتصاب یک میلیون نفر در اندونزی پس از افزایش قیمت سوخت

با اطلاعیه مدیریت کارخانجات صنایع فلزی مبنی بر اخراج 22 کارگر، سیکل تعطیلی و نابودی این کارخانجات وارد فاز جدیدی شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح دیروز با اطلاعیه مدیریت کارخانجات صنایع فلزی مبنی بر عدم تمدید قرارداد و  اخراج 22 کارگر که هر کدام از آنها از 10 تا 15 سال سابقه کار دارند سیکل تعطیلی و نابودی این کارخانجات وارد فاز جدیدی شد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال واگذاری این کارخانجات به شرکت تجاری الماس مبین (متعلق به مجموعه شرکتهای تعاونی سپاه پاسداران) که در پی نزدیک به یکسال مبارزه و تجمعات اعتراضی مستمر کارگران شاغل و بازنشسته این کارخانجات در شهریور سال 92  صورت گرفت، تمامی معوقات کارگران بازنشسته و شاغل پرداخت گردید و به موازات آن تیم مستقر در کارخانه اقدامات مقتضی برای به تعطیلی کشاندن این کارخانجات را از سال گذشته آغاز کرد. این تیم برای دست یابی بی سر و صدا به این هدف و برای جلوگیری از بروز اعتراض در این کارخانجات در قدم اول کل مطالبات تمامی کارگران بازنشسته و شاغل را یکجا پرداخت نمود و با پرداخت بموقع دستمزد کارگران به وجود مزد معوقه و اعتراضات کارگری در این کارخانه پایان داد تا بدینوسیله و بطور خاموشی قادر به تعطیلی و نابودی این کارخانجات بشود. بطوریکه به موازات روند فوق در پرداخت دستمزد کارگران، ابتدا به بهانه نوسازی اقدام به تخریب ناهار خوری صنایع فلزی شماره یک و سپس با فروش وسایل تولید این کارخانه، سایر قسمتهای آن را نیز تخریب کردند و با این بهانه کارگران این کارخانه را در طول یکسال گذشته بتدریج به کارخانه صنایع فلزی شماره منتقل نمودند. تیم مذکور  در ادامه این روند کارگاه سند بلاست و رنگ آمیزی(کارگاه شماره 1) صنایع فلزی شماره 2 را که بدور از کارخانه در انتهای خیابان صنایع فلزی  قرار داشت تعطیل و این کارگاه را نیز که آلودگی بالائی دارد و بدلیل همین آلودگی بدور از محل اصلی کارخانه بنا شده بود  به محل کارخانه شماره 2 منتقل نمود.

بنا بر اظهار کارگران صنایع فلزی، بدنبال تکمیل سیکل تبدیل کارخانه صنایع فلزی شماره 1 به زمین صاف و تعطیلی کارگاه شماره یک، روند پرداخت بموقع دستمزد و واریز بیمه های آنان متوقف گردید بطوریکه از اول امسال 70 نفر از کارگران که در مقطع بازنشستگی قرار گرفته اند بدلیل عدم واریز سه ماه از بیمه هایشان به صندوق تامین اجتماعی در حالت بلاتکلیفی مانده اند و هر ماهه دستمزد کارگران با دو هفته تاخیر پرداخت میشود. همچنین به موازات این اقدامات از سوی مدیریت کارخانه، پرداختهای غیر نقدی کارگران این کارخانه که عرفا در طول دهه های گذشته و حتی در بحرانی ترین وضعیت کارخانه تداوم داشته است قطع شده است، زمان چای را از ساعت کار حذف و برای اینکه کارگران قادر به تهیه چای نشوند آب محل کار کارگران را نیز قطع کرده اند و ظرفیت تولید را در طول ماههای گذشته به شصت درصد کاهش داده و در آخرین اقدام صبح دیروز اطلاعیه ای مبنی بر عدم تمدید قرارداد و اخراج 22 کارگر نیز صادر شد.

در کارخانجات صنایع فلزی شماره 1 و 2 که حدود  7 سال پیش 1200 کارگر اشتغال بکار داشت هم اینک 227 کارگر رسمی و همین تعداد  کارگر قراردادی مشغول بکار می باشند. این کارگران حدود دو هفته پیش در اعتراض به تاخیر در پرداخت مزدشان در محل کارخانه دست به اعتراض زدند و زمزمه اعتراضات گسترده در میان آنان آغاز شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران – سی ام آذر ماه 1393

نان در آذر 93چگونه گران شد؟ و مروری بر “بلوای نان” آذر 1321

هاله صفرزاده

نان ماده‌ی غذایی  اصلی کارگران، زحمتکشان، مزد و حقوق بگیران است و در سفره‌ی آنان، جایگزین مواد غذایی‌ای می‌شود که صاحبان آن سفره‌ها، توان خرید و تهیه‌ی آن مواد را ندارند، موادی مانند گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات و

با افزایش قیمت نان امکان این جایگزینی از اکثریت قاطع مردم گرفته می‌شود و می‌توان نتیجه را پیش‌بینی کرد.مردمی که نان نداشته باشند، مرگی تدریجی را پیش روی خود تصور می‌کنند پس چیزی برای از دست دادن ندارند و به هرشکل ممکن اعتراض‌شان را بیان خواهند کرد. نان قوت لایموت مردم تهی‌دست است و در تاریخ بارها مردم گرسنه که حتا نانی برای خوردن نیافته‌اند دست به شورش زده‌اند، شورش‌هایی که به شورش گرسنگان معروف است. یکی از این نمونه‌ها شورش نان در سال 1321است. (که در ادامه مروری مختصر بر آن خواهیم داشت)*

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1598

اظهارات ضد و نقیض درباره توقف دوباره تولید درکارخانه فارسیت دورود

درحالی که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در روزهای گذشته از بهبود شرایط کارخانه فارسیت دورود خبر داده بود، یک منبع کارگری گفت این واحد تولیدی نزدیک به ۴۰ روز است که تولید نداشته‌ است و کارگران هم اکنون در تعطیلات به سر می‌برند.

به گزارش 30آذرایلنا، «علی آشتاب» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در روزهای گذشته گفته بود: کارخانه فارسیت دورود یکی از صنایع مهم شهرستان است که از ابتدای سال جاری برای بازگشایی آن اقدام کردیم و در خرداد ماه سال ۹۳ با بازسازی، نوسازی تکنولوژیک و استانداردسازی با محیط زیست فعالیت خود را از سر گرفت.

این مقام دولتی در عین حال گزارش داده بود:‌ با برآوردهایی که انجام داده‌ایم در تعدیل مرحله اول ۱۱۸ نفر به عنوان نیروی مازاد شناخته شده‌اند که ۲۵ نفر بازنشسته و ۱۰ نفر در ازای بازخرید به صورت داوطلبانه کنار رفته‌اند. کارگران مازاد بین ۸ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند که به ازای هر سال خدمت ۲ میلیون تومان به عنوان بازخرید به آنها پرداخت می‌شود و سقف بازخرید ۳۰ میلیون تومان است.

آشتاب همچنین با اذعان معوقات حقوی کارگران فارسیت دورود گفته بود: ۵ ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شده است و مابقی طلب‌ها نیز تا پایان سال پرداخت می‌شود.

این در حالی است کارگران فارسیت دورود می‌گویند این واحد تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و عدم وجود خط تولید به میزان کافی با مشکلات عدیده‌ای روبروست.

یک منبع کارگری در همین رابطه گفت: مشکل اصلی کارگران فارسیت معوقات حقوقی نیست. درست است که دریافت معوقات باقیمانده جزئی از مطالبات اساسی کارگران فارسیت است اما مهم‌ترین خواستهٔ کارگران فارسیت این است که شرایط تولید بهتر شود تا بتوانند مطالباتشان را به موقع و به صورت ماهانه دریافت کنند.

او افزود: خوشبختانه ۵ ماه حقوق معوقه از مجموع ۱۶ ماه معوقات کارگران فارسیت پرداخت شده و طبق وعده‌ای که داده شده قرار است مابقی مطالبات کارگران فارسیت تا پایان سال پرداخت شود.

او تصریح کرد: علی رغم اینکه گفته شد در سفر اخیر رئیس جمهور به لرستان اعتبارات بودجه‌ای برای برخی از کارخانه‌ها درنظر گرفته شده تا از رکود خارج شوند اما مشخص نشد در ‌‌نهایت این بودجه‌ها در کجا صرف شد.

او افزود: کارخانه‌هایی چون فارسیت و پارسیلون و یخچالسازی و چند کارخانه دیگر در لرستان از مهم‌ترین کارخانه‌هایی هستند که باید این اعتبارات به آن‌ها اختصاص یابد اما نمی‌دانیم این بودجه‌ها در کجا صرف شد.

او گفت: امیدوارم مسولان در ارتباط با کارخانه‌هایی چون فارسیت حساسیت بیشتری داشته باشند تا شاهد توقف فعالیت آن‌ها نباشیم.

گفتنی است کارخانه فارسیت دورود در زمینه تولید محصولات الیاف سیمان از قبیل لوله های فشار قوی آبرسانی، لوله های فاضلابی و... فعالیت می‌کند.

متوسط هزینه ماهیانه خانواردرتهران: 2 میلیون و 280 هزار تومان

به گزارش 30آذرایسنا بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران در سال 1392، متوسط هزینه زندگی 2 میلیون و 280 هزار تومان برای هر خانوار درتهران است.

از این هزینه 2 میلیون و 280 هزار تومانی خانوارهای تهرانی، ماهیانه یک میلیون و 840 هزار تومان صرف هزینه‏‌های غیر خوراکی چون اجاره بها، آب و فاضلاب، سوخت و روشنایی، لوازم و اثاث منزل، خدمات بهداشتی و درمانی، حمل و نقل و غیره شده و تنها 445 هزار تومان در ماه صرف مواد خوراکی و دخانی خانوارها می‌شود.

بیش از39 میلیون و600 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند!

تا پایان شهریور سالجاری، 39 میلیون و605 هزار و514 نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده اند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن، 7/3 رشد داشته است.

به گزارش 30آذراداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس اعلام دفتر آمار ومحاسبات اقتصادی واجتماعی این سازمان، از مجموع این تعداد، 34 میلیون و596 هزار و 725 نفر بیمه شده و5 میلیون و8 هزار و789 نفر مستمری بگیر بوده اند که تعداد بیمه شدگان ومستمری بگیران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب 2/3 و1/7 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، تا پایان شش ماه اول سال 93، از مجموع بیمه شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی، 13 میلیون و57 هزارو 729 نفر بیمه شده اصلی و21 میلیون و538 هزار و996 نفر بیمه شده تبعی هستند.

همچنین، در همین مدت از مجموع مستمری بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی، 2 میلیون و696 هزار و679 نفر مستمری بگیر اصلی و2 میلیون و312 هزار و110 نفر مستمری بگیر تبعی هستند.

بر اساس گزارش دفتر آمار ومحاسبات اقتصادی واجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، تا پایان شهریور ماه سال جاری، یک میلیون و239 هزار و976 کارگاه فعال تحت پوشش تأمین اجتماعی بودند.

اعتصاب یک میلیون نفر در اندونزی پس از افزایش قیمت سوخت

دهم دسامبر، با فراخوان سه فدراسیون سراسری اتحادیه های صنفی در اندونزی، بیش از یک میلیون کارگر اعتصاب کردند. پس از افزایش  ناگهانی قیمت سوخت، اعتصابیون خواستار افزایش عادلانه دستمزدها هستند.

در جاکارتا پایتخت اندونزی 50 هزار نفر به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند تا صدای خود را به گوش فرادستان برسانند.

در هفته قبل از آن هم تجمعات پراکنده ای در این کشور شکل گرفته بود. در اندونزی حداقل دستمزد توسط فرمانداری ها در هر استان، جداگانه و بدون مذاکره و چانه زنی جمعی با کارگران تعیین می شود. در حالی که کارگران نسبت به حداقل دستمزد مصوب 2015 معترض بودند، رییس جمهور دستور افزایش قیمت سوخت را صادر کرد، اتحادیه ها فراخوان اعتصاب دادند. فعالان اندونزی معتقدند که این افزایش قیمت، پنجاه درصد قدرت خرید کارگران را کاهش خواهد داد.

از طرفی،اصلاحات در قانون بازنشستگی قرار است از اول جولای 2015 اجرایی شود اما فعالان کارگری نسبت به چگونگی پیاده سازی و اجرای این اصلاحات هم نگرانند. سعید اقبال دبیر کنفدراسیون KSPI اندونزی می گوید: “همیشه کمیته هایی تشکیل می شود و قانون هایی وضع می گردد، اما در عمل اجرای همین قوانین با موانع بسیاری برخورد می کند. قرار بود بیمه همگانی از اول 2014 اجرایی شود، اما هنوز 10 میلیون نفر فاقد هر نوع پوشش بیمه ای هستند.”

یکی دیگر از خواسته های اعتصابیون، رفع هر نوع قرارداد موقت شغلی است. آنها می گویند قرارداد 16 میلیون کارگر موقت باید تبدیل به قرارداد دائم شود و اگر دولت قانون کار را رعایت کند، این اتفاق حتما باید بیفتد.

یک روز بعد از اعتصاب یعنی یازدهم دسامبر، نمایندگان کنفدراسیون ها با نمایندگان مجلس دیدار کردند و خواسته های خود را در قالب پنج خواسته کلی به میز مذاکره بردند.

در بیانیه سندیکای کارگران فلزکار مکانیک این کشور (FSPMI) آمده است:

ما سر میز مذاکره می نشینیم اما منتظریم ببینیم دولت چطور به خواسته های ما پاسخ می دهد. مهمتر از همه چیز دستمزدهاست که باید افزایش یابد. در صورت شکست این  مذاکرات، اعتصاب بزرگ کشوری در راه است.”

نسرین هزاره مقدم

 منبع:

وبسایت اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL)

سی آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com