اخبار و گزارشات کارگری از 4 بهمن تا 15 بهمن 1393

 

اخباروگزارشات کارگری4بهمن1393

زنده با یاد بخون خفتگان 4 بهمن 1382 شهربابک

روز چهارم بهمن ماه 1382 ،نیروهای امنیتی- نظامی دولت هشتم(دولت اصلاحات) بر روی تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مس خاتون آباد وخانواده هایشان آتش گشودند وجمعی ازمعترضین بخون درغلطیدند و4کارگر (جاویدی،ریاحی،مومنی ومهدوی) ویک نوجوان(پورامینی)جان باختند.

یادشان زنده باد

- برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد

- محاکمه ناعادلانه و افزایش محکومیت فعالان سندیکایی زندانی را محکوم می کنیم

- اخراج کارگر شهرداری سی سخت بعد از یک مصاحبه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

- احضار و بازداشت سلیمان عبدی فعال صنفی مدنی معلمان سقز

- اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریز

تجمع کارگران درمقابل درب کارخانه برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود

- تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج

- تجمع کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به ۴ ماه بی‌حقوقی

- کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند

- مستمری کارگران بازنشسته نی‌بُر «کارون شوشتر» کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد

-2خبردرباره واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی

* تاكيد دوباره شرکت فولاد خوزستان بر مالكيت سهام  شرکت سنگ‌آهن مركزي(معدن سنگ آهن بافق)

* واگذاري 28.5 درصد سهام شركت سنگ آهن مركزي با نظر مسئولان استاني!

-درباره درگذشت خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی

* مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را تسلیت می گوییم!!!

* پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

- قانون کار در اقلیم کردستان وجود ندارد/ نیروی کار ایرانی با جان خود بازی می‌کنند

- مرگ کارگر میانسال بر اثر ریزش آوار خانه‌ای در کاشان

برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد

بنا به گزارش رسیده روز جمعه 3/11/93 جمعی از کارگران و فعالین کارگری و جمعی از اعضای کمیته هماهنگی و اتحادیه آزاد کارگران ایران  در یازدهمین سالگرد کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد مراسمی را در گرامی داشت یاد این جانباختگان در شهر سنندج برگزار نمودند.

مراسم با خواندن سرود انترناسیونال (سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر )آغاز شد و با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری انسانها ادامه یافت.سپس بیانیه ای از طرف کمیته هماهنگی در مورد محکومیت کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد توسط یکی از حاضرین قرائت گردید  .

در ادامه این مراسم یکی از حاضرین در مورد وضعیت حال حاضر جنبش کارگری وشرایط اسفبار کار و معیشت کارگران و راه هایی  که پیشروان کارگری بتوانند اعتماد به نفس کارگران را در محل کار و زیستشان برای رهایی از مصائب و مشکلات حال حاضر انان به کار گیرند سخنانی ایراد نمود.سپس یکی دیگر از حاضرین بر ضرورت هوشیاری و جلوگیری از هرگونه تفرقه افکنی و شکاف بین فعالین کارگری  تاکید  ورزید و تنها راه را در اتحاد عمل طبقاتی تمامی کارگران و فعالین کارگری در رسیدن به خواستها و مطالباتشان دانست  .

لازم به ذکر است این مراسم از ساعت 30/9صبح شروع و بعد از یک ساعت و نیم در فضایی صمیمی و دوستانه با یادی دوباره از کارگران جانباخته مس خاتون آباد و همدلی و همراهی دوباره با خانواده های داغدار این عزیزان به پایان رسید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3 بهمن 1393

محاکمه ناعادلانه و افزایش محکومیت فعالان سندیکایی زندانی را محکوم می کنیم

فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

2 بهمن 1393

(23 ژانویه 2015)

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

لینک متن کامل فراخوان :

https://www.fidh.org/fa/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/16853-%D9%85%D8%AD%D8%A7%DA%A9%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA

اخراج کارگر شهرداری سی سخت بعد از یک مصاحبه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

یکی از کارگران شهرداری سی سخت که در پی اعتراض به وضعیت حقوقی شهرداری با سایتها و خبرگزاری های محلی و کشوری مصاحبه هایی داشته از شهرداری سی سخت اخراج شد.

به گزارش3بهمن سفیر دنا، این کارگر با سابقه که در پی بیان مشکلات شهرداری و عدم پرداخت حقوق کارگران اقدام به مصاحبه با خبرگزاریهای کشوری و محلی داشته که در اقدامی عجیب از شهرداری سی سخت اخراج شده است.

 وی که در مصاحبه خود مواردی چون عدم پرداخت معوقات ،عیدی و پرداخت حقوق به صورت علی الحساب  در سالیان گذشته را عنوان کرده بود در یک اقدام عجیب از این نهاد اخراج شد.

درهمین رابطه:

۱۰۰ کارگر شهرداری «سی سخت» ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند/ معرفی کارگران به کمیته امداد

پرداخت حقوق ۱۰۰ نفر از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری «سی سخت» واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد ۵ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش29دی ایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شهرداری سی سخت در نقاط مختلف شهر به کارهای خدماتی و فضای سبز مشغول‌اند، علاوه بر حقوق اسفند ماه سال گذشته حقوق شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران، علاوه بر تعویق ۵ ماه حقوق، کارگران حق سنوات، عیدی و  پاداش سال گذشته را نیز هنوز دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری سی سخت در خصوص مطالبات معوقه خود و سایر همکارانش گفت: تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شده این کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار گیرند به طوری که در تامین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت ما کارگران خدماتی آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم مدت طولانی به این وضعیت ادامه بدهیم. متاسفانه در حال حاضر این موضوع به اعتبار، منزلت و کرامت کارگران خدماتی شهرداری ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری هر ۵ تا ۶ ماه یکبار به کارگران خدماتی و فضای سبز حقوق پرداخت می‌کند در ادامه گفت: شهرداری سی سخت از ۷ سال پیش حقوق کارگران را به صورت علی‌الحساب می‌پردازد، یعنی هیچ وقت ما حقوق کامل نگرفته‌ایم. آخرین حقوقی که چند روز پیش به حساب کارگران ریخته شد حقوق مردادماه بود که آنهم ناقص پرداخت شد.

این کارگر شهرداری سی سخت در بخش دیگری از سخنان خودگفت: شهرداری سی سخت بجای پرداخت کردن حقوق معوقه کارگران در اقدامی عجیب تعدادی از کارگران خدماتی که نیازمند پول بودند را برای اخذ وام ۵۰ هزار تومان به کمیته امداد معرفی کرده است. این کارگران به سبب سختی کار روزانه‌شان مبتلا به انواع بیماری‌های جسمی شده‌اند و قرار بود آنان با اخذ این وام به پزشک معالج مراجعه کنند.

این کارگر خدماتی شهرداری سی سخت با بیان اینکه کارگران با سوابق بالا (۶ تا ۱۲ سال) به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند در ادامه دلیل به تعویق افتادن حقوق کارگران خدماتی و فضای سبز را ناشی از نبود امکانات مالی در شهرداری سی سخت عنوان کرد.

او گفت: به گفته مسئولان شهرداری درآمد ماهانه شهرداری سی سخت در حدی نیست که بتواند هزینه‌های جاری شهرداری و مطالبات معوقه کارگران خدماتی و فضای سبز را پرداخت کند، به همین دلیل شهرداری به دنبال افزایش اعتبارات و کسب در آمد است.

او در این زمینه تصریح کرد: به ما گفته‌اند منابع مالی شهرداری سی سخت را چند کارخانه (سنگ شکنی و آب معدنی) تامین می‌کردند که از چند سال پیش تولیدات این کارخانه‌ها متوقف شده است.

وی افزود: در حالی شهرداری سی سخت به مشکلات کارگران زیر مجموعه خود بی‌تفاوت‌ است که این کارگران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران روزانه از ۸ تا ۱۰ ساعت کار شبانه روزی هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و... برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

احضار و بازداشت سلیمان عبدی فعال صنفی مدنی معلمان سقز

سلیمان عبدی فعال صنفی و مدنی، معلم خوشنام و زحمتکش عضو انجمن اولیا و مربیان در شورای آموزش و پرورش سقز؛ از سوی اداره اماکن سقز احضار و به جرم تشویش اذهان عمومی به دادگاه معرفی شد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که ایشان با قرار دادن وثیقه ی بیست میلیون تومانی آزاد شده اند. یکی از همکاران صنفی مدنی شهرستان سقز طی تماسی با حقوق معلم و کارگر گفت: «ایشان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفته است».

بر اساس نظرات بیشتر همکاران مدنی و صنفی معلمان در سقز این پرونده بی ارتباط با اعتراضات چند روز اخیر معلمان به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و انتقاد از ابقای مدیر دوازده ساله این شهرستان در آموزش و پرورش نیست.

برخی دیگر می گویند که نماینده ی فعلی شهرستان سقز درمجلس شورای اسلامی در این پرونده نقش آفرین بوده است.

مرجع: حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی

اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریز

تجمع کارگران درمقابل درب کارخانه برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود

به گزارش 4بهمن آناج، کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریزازساعت 20 پنج شنبه تا ساعت 2 نيمه شب دست به تجمع در جلوي  کارخانه كمپرسور سازي تبريز زدند.

بنابهمین گزارش،کارگران برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود در این کارخانه توسط مسئولین آن، برای انتقال به تهران،دست به این تجمع زدند.

گفتنی است، بيش از 30 خودروي نيروي انتظامي درمحل تجمع اعتراضی کارگران دیده میشود.

براساس این گزارش، اعتصاب کارگران ادامه دارد.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کمپرسورسازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

کارگران شرکت کمپرسور سازی تبریز وارد اعتصاب شدند.

به گزارش2آذرآناج، عدم پرداخت حقوق سه ماه، عدم پرداخت یک سال و نیم حق غذا و بیمه از دلایل اعتصاب کارگران کمپرسورسازی می باشد.

براساس این گزارش،کارگران بلبرینگ سازی، ماشین آلات صنعتی و لیفتراک سازی نیز با چنین مشکلی رو به رو هستند و کارفرمایان معوقات چند ماهه آنان را پرداخت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج

نزدیک به ۱۵۰ کارگر نانوا در سنندج عصر امروز (شنبه ۴ بهمن) مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این کارگران به ثابت ماندن دستمزدشان از سال ۹۱ تاکنون معترض‌اند.

به گزارش4بهمن ایلنا، مسئولان فرمانداری سنندج دقایقی پیش کارگران را برای مذاکره به داخل ساختمان این نهاد دولتی هدایت کرده‌اند.

هم اکنون نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرما و مقامات محلی درباره میزان افزایش مزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج مذاکره می‌کنند.

تجمع امروز کارگران در پی آن برگزار می‌شود که مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هفته‌های گذشته درباره افزایش مزد کارگران نانوا بی‌نتیجه مانده بود.

کارگران پیش از این گفته بودند که نمایندگان کارفرمایان با افزایش مزد کارگران خباز حتی برای چند درصد نیز موافقت نمی‌کنند.

گفتنی است دولت از اوایل آذر ماه قیمت نان را نزدیک به ۳۰ درصد گران کرده است اما دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ۹۱ افزایشی نداشته است.

این در حالی است که دولت یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نان را افزایش دستمزد کارگران نانوا عنوان کرده بود.

تجمع کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به ۴ ماه بی‌حقوقی

صبح امروز (چهارم بهمن) جمعی از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان طی چهارماه گذشته در مقابل واحد اداری این کارخانه تجمع کردند.

کارگران حاضر در این تجمع که تعدادشان ۵۰ نفر برآورد می‌شود حقوق ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی‌ماه را دریافت نکرده‌اند.

کارگران فولاد و چدن دورود پیش از این گفته بودند علاوه بر تعویق حقوق، نسبت به جذب نیروی جدید در شرایطی که به گفته ی آنها وضعیت مالی شرکت مناسب نیست هم معترض‌اند. به گفتهٔ این کارگران، در حالیکه بسیاری از کارگران این شرکت علی رغم ۱۰ تا ۱۵ سال سابقهٔ کار همچنان در خطوط تولید باقی مانده‌اند، عده‌ه‌ای که به تازه گی به شرکت وارد شده‌اند به بهانهٔ جذب نیروی متخصص استخدام می‌شوند.

شرایط سخت کار به رغم تولید مطلوب و از طرفی عدم پرداخت حقوق و مزایا در آستانه پایان سال باعث شده تا کارگران فولاد و چدن دورود نسبت به ادامه روند موجود اظهار نگرانی کنند. کارگران می گویند «در طول ماه‌های گذشته بارها به ما وعده داده شده اما این وعده‌ها محقق نشده‌اند

این در حالی است که مدیریت این کارخانه بزرگ صنعتی، کمبود نقدینگی و مطالبات معوقه شرکت فولاد و چدن دورود را یکی از عوامل اصلی تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران فولاد و چدن می‌داند. وی روز پنجشنبه وعده داد، تا قبل از پایان سال کلیه معوقات کارگران وصول شود.

لازم به یادآوری است، بیش از ۱۴۰ کارگر قراردادی و رسمی این شرکت به دلیل آنچه «رکود بازار فروش قطعات فولاد و چدن و بدهی‌های کلان این شرکت به شرکت‌های دیگر سیمانی» عنوان می‌‌شود بیش از ۴ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند

در حالی که حدود یک ماه از تغییر مدیرعامل پتروشیمی ایلام می‌گذرد، بیش از یکصد کارگر اخراجی این واحد تولیدی هنوز به کار بازنگشته‌اند.

به گزارش4بهمن ایلنا،کارگران می‌گویند با گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مدیرعامل جدید پتروشیمی ایلام، هنوز موفق نشده‌اند او را ملاقات کنند. این کارگران از ابتدای تابستان امسال اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند.

این کارگران با وجود نزدیک به ۵۰ میلیون تومان حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با آنان بار‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تضمین امنیت شغلی حاضرند با پیمانکار نیز قرارداد امضاء کنند، البته با این شرط که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلی‌شان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما با شکایت در دیوان عدالت اداری، اجرای حکم اداره کار را به تعویق انداخته و به کارگران گفته است با آنان قرارداد کار یک ماهه یا در ‌‌‌‌نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.

این در حالی است که کارفرما در پی تجمع کارگران مقابل مجلس در تاریخ ۱۴ مهر ماه وعده داده بود تمامی ۱۰۴ کارگر اخراجی را به صورت پیمانی و تا پایان اسفند ماه امسال استخدام کند و متعهد شود امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار کارگری اخراج نشود.

برپایه این گزارش، کارگران می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس به آنان وعده داده بودند که همه کارگران اخراجی به محض تغییر کارفرما به کار بازگردند.

کارگران می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس نهم این وعده را در جریان تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مقابل مجلس مطرح کرده بودند. کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری با سفر به تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

مستمری کارگران بازنشسته نی‌بُر «کارون شوشتر» کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد

حدود ۵۰۰ نفر از کارگران فصلی «نی بُر» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر که بعد از برطرف شدن فواصل بیمه‌ای‌شان از چند ماه پیش بازنشسته شده‌اند از میزان مستمری بازنشستگی خود رضایت ندارند.

به گزارش4بهمن ایلنا،کارگران بازنشسته کارون شوشتر گفته‌اند که با محقق شدن مطالبات بیمه‌ای حدود ۱۸۰۰ نفر از کارگران فصلی نی بُر که بعد از اعتراضات سال گذشته آنان انجام شد، حدود ۵۰۰ نفر از کارگران تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند. اما این گروه از کارگران به میزان مستمری‌شان معترض‌اند و می‌‌گویند این مستمری به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

یکی از این کارگران فصلی (نی بُر) در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در تشریح جزئیات بازنشستگی همکارانش گفت: کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری بعد از ۲۵سال، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و این امکان هم اکنون برای کارگران نی بر فراهم شده است.

او افزود: به طور عادی یک کارگر فصلی شاغل در مشاغل سخت و زیان آورکه ۶ ماه از سال را کار می‌‌کند بعد از ۵۰ سال امکان بازنشسته شدن دارد. در ضمن بیمه تامین اجتماعی این کارگران در فصل بیکاری به صورت عادی پرداخت شده است.

او گفت: محاسبات بازنشستگی کارگران فصلی که ۶ ماه از سال را بیکار بوده‌اند بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت، یکسال به بصورت سخت و زیان آور و یکسال به صورت عادی محاسبه می‌شود. به همین طریق میزان حقوقی که بعد از بازنشستگی می‌گیرند نیمی از حقوق کارگران دائمی است..

تاكيد دوباره شرکت فولاد خوزستان بر مالكيت سهام  شرکت سنگ‌آهن مركزي(معدن سنگ آهن بافق)

از نكات جالب توجه در تازه‌ترين گزارش بورسي فولاد خوزستان مي‌توان به تاكيد دوباره اين شركت مبني بر خريد سهام شركت سنگ آهن مركزي ايران (بافق) اشاره كرد.

به گزارش4بهمن ماين نيوز، در بخشي از گزارش فولاد خوزستان آمده است: "شركت در سال 1393 اقدام به خريد 27.07 درصد سهام شركت سنگ آهن مركزي از طريق بازار سوم فرابورس كرده است. به دليل عدم دسترسي به اطلاعات مالي شركت سنگ آهن مركزي سود يا زيان احتمالي سرمايه‌گذاري در اين گزارش ديده نشده است و به محض اطلاع تعديل لازم صورت گرفته و از طريق سامانه كدال اعلام خواهد شد."

واگذاري 28.5 درصد سهام شركت سنگ آهن مركزي با نظر مسئولان استاني!

به گزارش4بهمن ماین نیوز،عباسی بافقی سخنگو و نائب رئيس شوراي اسلامي شهر بافق بااشاره به اینکه، شهر بافق آبستن تشنج است و مردم احساس نگراني مي‌كنندافزود: براساس دستور چندي پيش معاون اول رئيس جمهوري و شوراي تامين استان قرار شد واگذاري 28.5 درصد سهام شركت سنگ آهن مركزي با نظر مسئولان استاني انجام شود. در همين راستا در آخرين كارگروه مطالبات خصوصي سازي متشكل از نمايندگان كارگران، شوراي شهر، شوراي شهرستان، مجلس، فرماندار و امام جمعه نتيجه‌گيري شد كه از پنج، شش سرمايه‌گذار دعوت شود تا اگر مايل بودند 28.5 درصد سهام سنگ آهن مركزي را به صورت كنسرسيومي يا شخصي بخرند، منوط به اينكه درصدي را نيز به شهرداري بافق اختصاص دهند تا جبران عقب ماندگي اين شهر شود.

مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را تسلیت می گوییم!!!

خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی پس از چندین ماه مبارزه و مقاومت در مقابل بیماری سرطان که  به دلیل وجود جمهوری اسلامی هر روز بیش گسترش می یابد امروز 4/11/1393 در گذشت .

زرین نجاتی طی دو رژیم ضد انسانی که هر گونه ظلم و ستم را علیه مردم تحمیل کرده اند هر گز سکوت نکرد و دائما" در تلاش و مبارزه در جهت کمک و برای آزادی زندانیان بوده است ، او در رژیم سلطنت به خاطر تلاش و سازماندهی خانواده زندانیان سیاسی دو بار دستگیر شد که با حمایت های خانواده ها مجبور شدند آزادش کنند در دهه شصت نیز به دلیل سرکوب های ددمنشانه رژیم اسلامی که شاهرخ و خواهرش برای اینکه دستگیر نشوند مجبور بودند از خانه متواری شوند و پدر و عموی شاهرخ که در زندان بودند زرین نجاتی مبجور شد از خانواده آنها  نیز نگهداری نماید در همین حال بسیاری از آشنایان و دوستانشان نیز که در مقابل سرکوب های دهه شصت از بچه و خانواده هایشان دور بودند زرین نجاتی به عنوان مادر به آنها نیز رسیدگی می کرد.

این مادر طی سالهای متمادی در دوره سلطنت که بهمن زمانی و اسرافیل زمانی ( پدر و عموی شاهرخ ) در زندان بودند برای آزادی آنها و حمایت و دفاع از حق زندانیان هر روز در ادارات ، دادگاه ها ، و زندانها برای ملاقات بود و پس از سرنگونی رژیم ضد انسانی سلطنت و بر  قراری رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی همچنان تا زمانی که بیماری سرطان سوغاتی نظام اسلامی نتوانسته بود از پا در آوردش  برای آزادی و دفاع از بهمن زمانی و اسرافیل زمانی که این بار توسط جمهوری اسلامی زندانی شده بودند هر روز راهی ادارات و دادگاه ها بود و پس از آنها نیز برای دفاع از شاهرخ زمانی و خواهر ش چه در سالهای دهه شصت و چه در سالهای 1372 ، 1373 و ... و چه در طی سه سال اخیر که شاهرخ در زندان است همچنان پاشنه کفش هایش را ور می کشید و با ماموران و قاضی ها و زندان بانهای ضد انسان رو در رو بود . امروز ما چنین مادری را از دست دادیم .

ما در کمیته حمایت از شاهرخ زمانی مرگ مادرمان  زرین نجاتی را  به بهمن زمانی، شاهرخ زمانی و دیگر اعضای خانواده زمانی و همچنین جمع خانواده زندانیان و مردم ستم دیده ایران تسلیت گفته از همه فعالین جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی می خواهیم به صورت سازمان یافته و با کمک کردن به متشکل شدن کارگران و توده ها جهت مبارزه با نظام ضد انسانی جمهوری اسلامی کمک کنند و دست به ایجاد تشکل های مبارز بزنند چرا که مبارزه و فعالیت سازمان یافته تحت رهبری تشکل های مبارز است که می تواند ضمن حمایت های عملی و ممکن باعث آزادی زندانیان سیاسی شوند و در همین حال نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش حق و حقوق انسانها نمایند.

شاهرخ عزیز ما را در غم وارده شریک خود بدان ، زرین نجات یکی از هزاران مادری بود که عمر خود را در راهرو ها و دالان های  ساختمانهای ادارات  ، دادگاه ها و زندانها و در راه های آنها گذراند و همیشه برای آزادی زندانیان از زندگی خود گذشتند و هر از چندگاهی یکی از این فدا کاران  خاموش می شوند و ما را تنها می گذارند بیاید در کنار دیگر مادرانی که هنوز زنده هستند و برای آزادی زندانیان مبارزه می کنند قرار بگیریم و دستان پر مهر و فداکارشان را به گرمی در دست بگیریم .

کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

4/11/1393

پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

شاهرخ زمانی عزیز !

درگذشت مادر بزرگوارت را صمیمانه تسلیت می گوئیم و برایت شکیبائی و سربلندی آرزومندیم .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۴ بهمن ۹۳

قانون کار در اقلیم کردستان وجود ندارد/ نیروی کار ایرانی با جان خود بازی می‌کنند

اقلیم کردستان عراق پس از سقوط صدام به مقصد مهاجرت نیروی کار ایرانی و به خصوص نیروی کار استان‌های کردنشین ایران تبدیل شد اما این نیروی کار با مشکل نبود قانون‌ حمایتی کار و نهادهایی که از حقوق آنها دفاع کنند، روبه‌رو هستند.

به گزارش4بهمن آنا،روز سیزدهم دی ماه امسال یک مهندس برق ایرانی در شهر بازیان اقلیم کردستان عراق مورد هدف گلوله سلاح کمری نگهبان کارخانه محل کارش قرار گرفت و در نهایت کشته شد. نام این جوان «شورش محمدی» و اهل یکی از روستاهای اطراف شهر دیواندره در استان کردستان بود. این حادثه پس از مشاجره لفظی او با نگهبان کارخانه شیشه بازیان روی داد. شورش محمدی که زخمی شده بود برای درمان به کردستان ایران منتقل می‌شود و در آنجا هم با تصمیم کادر پزشکی و به خاطر کمبود امکانات درمانی با آمبولانس به سمت شهر تبریز حرکت داده می‌شود اما در مسیر انتقال آن هم در حالی که وضعیت جسمانی نسبتا مطلوبی داشت به خاطر مشکلات فنی آمبولانس که باعث طولانی‌تر شدن سفر شد و دو بار قطع جریان کپسول اکسیژن، جان سپرد.

بر اساس آمارهای غیر رسمی، سال گذشته دستکم 12 کارگر ایرانی در حوادث کار گوناگون در اقلیم کردستان عرق جانشان را از دست داده‌اند اما پیگیری امور مربوط به این حوادث با شرایط فعلی تقریبا ممکن نیست.

کار بدون قانون کار

وضعیت کشور عراق پس از سقوط صدام و اشغال این کشور توسط آمریکا و همچنین نامشخص بودن شرایط حقوقی و انسانی در این کشور که سال‌هاست روز بدون جنگ را تجربه نکرده است، وضعیت بسیار ویژه‌ای را برای زندگی شهروندان عراقی به وجود آورده است و عجیب نیست اگر حقوق کارگر خارجی در این کشور رعایت نشود. این مساله البته جدای از رونق اقتصادی منطقه اقلیم کردستان است که تا پیش از بروز پدیده داعش، سال‌های امنیت و سرمایه‌گذاری خارجی از ایران  و سایر کشورها را تجربه کرده است.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که حتی تا 50 هزار نفر کارگر ایرانی در اقلیم کردستان مشغول به کار هستند. نیروی کار ایرانی بخشی از هیزم کوره گرم رونق بازار اقتصاد اقلیم کردستان است اما حقوق این نیروی کار از لحاظ قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ایرانی‌ها سه برابر حقوق می‌گیرند ولی بیمه نیستند

ازهار فاضلی، مدیر ایرانی که کسب و کار خود را در اقلیم کردستان عراق به راه انداخته، درباره شرایط کارگری ایرانیان در این منطقه می‌گوید: «در اینجا برای نیروی کار ایرانی بیمه‌ای وجود ندارد اما برخی از کارگران در اینجا درآمدی تا سه برابر ایران دارند. البته این مساله به تفاوت ارزش واحد پولی دو کشور هم مرتبط است

با وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در سوریه و عراق، نیروی کار جنگ زده از مناطق جنگی هم به اقلیم کردستان عراق آمده‌اند و این تصور دور از ذهن نیست که نیروی کار پناهجوی سوری یا عراقی در اقلیم کردستان با حقوق پایین‌تر و شرایط کاری سخت‌تر و بدون حمایت قانونی مشغول کار شود. خود این پدیده می‌تواند سطح نازل رعایت حقوق کارگر را در اقلیم کردستان پایین‌تر هم بیاورد.

ازهار فاضلی ارزان بودن نیروی کار سوری را تائید می‌کند اما می‌گوید که ایرانی‌ها معمولا در کارهای تخصصی‌تر مشغول می‌شوند: «در اقلیم کردستان به خاطر نبود تولید در طی سال‌ها و همچنین کمبود نیروی کار با تجربه، از نیروی خبره ایرانی استفاده می‌شود.  نیروی کار ایرانی معمولا نیروی کار متخصص مانند گچ‌بر و آهنگر است و دستمزد بهتری هم دارد. علاوه بر این ایرانی‌ها در مشاغلی مثل آرایشگری هم حضور گسترده‌ای دارند و آرایشگرها ایرانی اینجا معروف هستند

او درباره وضعیت قانونی نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان می‌گوید: «فرد برای دریافت اقامت باید کفیل داشته باشد و پس از به هم ریختن اوضاع امنیتی، سخت‌گیری برای اقامت بیشتر هم شد و تقریبا کسی دنبال گرفتن اجازه کار نمی‌رود

قانون کار دوران صدام رنگ باخته است

محمود صالحی، فعال کارگری اهل کردستان ایران نیز در اینباره می‌گوید: «در اقلیم کردستان قانون کاری که بخواهد از حقوق نیروی کار خارجی دفاع کند، وجود ندارد و قانون کار دوران صدام هم رنگ باخته است. در ایران ما یک قانون کار داریم که بر اساس آن می‌توان روی مسائل صنفی مربوط به حقوق نیروی کار فعال بود. اما حتی حقوق کارگران عراقی هم در کشور خودشان مورد توجه نیست چه برسد به کارگران مهاجر ایرانی، افغان، پاکستانی یا سوری

به گفته وی «آنجا هر کسی به میل خودش رفتار می‌کند، مثلا چند سال پیش اعتراض کارگران کارخانه سیمان سلیمانیه که بزرگ‌ترین کارخانه سیمان خاورمیانه است با به گلوله بسته شدن کارگران معترض خاتمه یافت. در آنجا اینکه کارگر اعتراض کند و یا نهاد مستقلی از حقوق آنها دفاع کند، چندان معنایی ندارد و خود سندیکاهای کارگری هم جرات چنین کارهایی ندارند

ایران خود میزبان جمعیت بزرگی از نیروی کار خارجی و به خصوص افغان‌هاست. صالحی با مقایسه وضع کارگران ایرانی در عراق و نیروی کار افغان در ایران می‌گوید: «این مسائل باید تحت قوانین بین‌المللی کار باشند. مشکل وضعیت کاری برای کارگران خارجی شاغل در ایران هم وجود دارد اما دستکم در ایران برخی از کارگران افغان و خود عراقی‌ها، کارت‌هایی را دریافت می‌کردند که مزایایی هم داشت. به خاطر دارم در موردی که دو کارگر عراقی در یک مرغداری در سقز ایران جان باختند پیگیری‌هایی انجام شد و در نهایت دیه آن دو نفر از کارفرما وصول شد

 

با وجود اتفاقی که برای شورش محمدی روی داد، وضعیت کارگران کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق با توجه به همزبانی با مردم بومی آن منطقه متفاوت است. محمود صالحی در اینباره می‌گوید: «در آنجا برخورد با کارگران ایرانی نسبتا بهتر است به خصوص در سلیمانیه که اکثر مردم از اقوام کرد سورانی‌ هستند و با ایرانی‌ها برخورد خوبی دارند اما گاهی با کارگران کشورهای دیگر  برخورد نامناسبی می‌شود. حتی نمونه‌های برخورد نژادپرستانه با کارگران عراقی هم دیده می‌شود

تدارک ملاقات وزرای کار ایران و اقلیم کردستان

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران درباره وضعیت نیروی کار ایرانی در این منطقه می‌گوید: «شما وقت مناسبی تماس گرفته‌اید چون ما به دعوت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به این وزارتخانه رفتیم و مسائلی را مطرح کردیم و توافقات اولیه انجام شد تا وزیر کار ایران و وزیر کار اقلیم کردستان ملاقاتی با هم داشته باشند و مسائلی که نیاز است را مورد بررسی قرار دهند. هدف این است تا مسائل مربوط به نیروی کار و مهاجرت به اقلیم کردستان بین دو کشور ساماندهی شود و انتظار داریم این ملاقات به زودی انجام شود

نماینده اقلیم کردستان در ایران با اعلام اینکه از حادثه پیش آمده برای شورش محمدی مهندس ایرانی، اطلاع نداشته، درباره شرایط کارگران در اقلیم کردستان گفت: «مشکلات کارگری وجود دارد و فقط هم محدود به کارگران خارجی نیست، در اقلیم کردستان حتی برای کارگران بومی هم بیمه اجتماعی نداریم و در این‌باره رسانه‌های کردستان و مسوولان کرد برنامه‌هایی را مطرح کرده‌اند

دست بسته نهادهای دولتی ایرانی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در برخی کشورها مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نمایندگی و وابسته کار دارد و قراردادهایی هم در این زمینه با تعدادی از کشورهای خارجی منعقد کرده‌است. به طور کلی در صورت بروز حادثه کار در یک کشور خارجی و در صورت وجود امکان سفر و بررسی موضوع، نمایندگان بازرسی اداره کار که مسوول این موضوع در حوادث کار هستند به آن کشور اعزام می‌شوند.

یک سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در اینباره می‌گوید: «بحث حادثه کار در خارج روالی دارد و بایستی از طریق مراجع قضایی شکایتی توسط شاکی تنظیم شود و با تهیه شهود پزشکی قانونی، بازرسی وزارتخانه به محل حادثه سفر کرده و موضوع را بررسی کند

 

در بحث خسارت آسیب وارده و یا در موارد منجر به فوت که انتقال جسد لازم است هم این وزارتخانه از طریق وزارت خارجه روال کار را به انجام می‌رساند.

بخش امور ایرانیان کنسولگری ایران در سلیمانه کردستان در گفت‌وگویی تلفنی با اعلام اینکه از حادثه روی داده برای این مهندس ایرانی مطلع نبوده چون از نظر جغرافیایی در محدوده آن کنسولگری قرار ندارد اینگونه اظهار نظر می‌کند که «در موارد اختلاف بر سر مسائل کارگر و کارفرما، کنسولگری مکاتباتی انجام می‌دهد اما تقریبا همه نیروی کار عادی ایرانی شاغل در اقلیم کردستان به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و حتی برخی اقامت هم ندارند یا اقدام به تمدید آن نکرده‌اند و به همین دلیل به مکاتبات ما درباره مسائل مربوط به حقوق کارگری ترتیب اثر داده نمی‌شود. اما اگر حادثه کار منجر به صدمه بدنی و فوت در کار باشد براساس قانون مرتبط با حوادث سنگین کار در اقلیم کردستان موضوع قابل پیگیری قانونی است و در صورت شکایت، دادگاه دستکم به این علت که کارفرما نیروی کار را به صورت غیرقانونی جذب کرده به نفع شاکی ایرانی رای می‌دهد

کنسولگری ایران در سلیمانیه عراق درباره خدماتی که در صورت بروز حادثه به ایرانی‌ها ارائه می‌دهد می‌گوید: «اگر مورد فوت باشد ما مدارک و گواهی فوت را تائید می‌کنیم و اگر مرگ طبیعی نباشد برای پیگیری امر به شاکیان مشاوره می‌دهیم. به طور کلی در همه موارد نقص بدنی و فوت در اقلیم کردستان در صورت شکایت افراد متضرر شده دادگاه به سود آنها رای می‌دهد چون براساس مقررات اقلیم کردستان، کارفرما هم در شرایط استخدام قانونی و هم در شرایط استخدام غیرقانونی موظف است همه امکانات و پیش‌بینی‌ها را برای حفظ سلامت نیروی کار انجام داده باشد

بر اساس آمارهای رسمی استان‌های کردستان و کرمانشاه در میان استان‌های ایران جزو استان‌های با نرخ بالای بیکاری محسوب می‌شوند و سهولت رفت و آمد به اقلیم کردستان عراق و امتیاز هم‌زبانی و هم‌نژادی، عده بیشتری از نیروی کار کرد ایرانی را به عبور از مرز میان دو کشور و کار در کشور همسایه تشویق می‌کند. وجود چنین واقعیت‌هایی، ضرورت حمایت از جمعیت چند هزار نفری نیروی کار ایرانی را در اقلیم کردستان بیشتر نمایان می‌کند.

مرگ کارگر میانسال بر اثر ریزش آوار خانه‌ای در کاشان

ظهر امروز یک کارگر ساختمانی میانسال در کاشان بر اثر ریزش آوار ساختمان کشته شد.

به گزارش 4بهمن ایلنا ، «داوود داوودی» کارگر ۵۳ ساله ظهر امروز (چهار بهمن) هنگام کار کردن در ساختمانی واقع در ابتدای خیابان امیر کبیر کاشان به علت ریزش آوار جان باخته است.

چهارم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری5بهمن1393

 

- بازداشت 3کارگر وتهدید به اخراج2کارگر کارخانه فولاد و چدن دورود بدنبال تجمع اعتراضی!

- یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد گرامی باد !

- مجلس قانون کار را اصلاح کرد

- تعدادی از کارگران اعتصابی ایران خودرو:

اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو و درس های آن

- اعتصاب 1400کارگر معدن طزره در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوقشان

- وعده مزدی فرماندار سنندج در پی تجمع دیروز کارگران نانوا

- اخراج ۱۲۰۰ کارگر در «آران و بیدگل» طی سال جاری

- عدم پرداخت دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر قوطی ایران با وجود حجم بالای تولید

- درج عنوان شغلی اشتباه در پرونده بیمه کارگران «پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر»

- یکسال سرگردانی کارگران شهرداری آبادان برای دریافت هزینه‌های بیمه تکمیلی

- زمینه سازی جهت واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بخش خصوصی

- پیام های تسلیت به شاهرخ زمانی وخانواده

- سقوط منجر به مرگ کارگر دکل کار شرکت «همراه اول»

- مرگ 120نفردرسال جاری براثرحوادث کاردراستان خراسان رضوی

حوادث کاری دراین استان طی این دوره یک هزار و 712 مصدوم برجاگذاشت

- مصدومیت5کارگربدنبال انفجار مخزن رنگ  در یک کارگاه شهرک صنعتی شمس آباد

بازداشت 3کارگر وتهدید به اخراج2کارگر کارخانه فولاد و چدن دورود بدنبال تجمع اعتراضی!

در پی تجمع روزگذشته کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود، صبح امروز کارت دو نفر از کارگران پیمانی این شرکت به نشانه تهدید به اخراج برداشته شده است.

به گزارش5بهمن ایلنا،در پی تجمع روز گذشتهٔ بیش از ۵۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود که در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شد کارت ورود و خروج دو نفر از کارگران حاضر در تجمع توسط کارگزینی ضبط شد.

منابع کارگری همچنین از بازداشت چند ساعته سه کارگر به دلیل شرکت در تجمع خبر دادند. به این کارگران اخطار داده شده در صورت برگزاری تجمعی دیگر با آنان برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت.

یکی از کارگران درباره دلایل این اقدام تهدید آمیز گفت: به دلیل فضایی که در شرکت وجود دارد حق هرگونه اعتراضی از کارگران گرفته شده است. بنابراین با کوچک‌ترین اعتراضی برخورد می‌شود.

کارگران فولاد وچدن دورود در چند ماههٔ گذشتهٔ به دلیل تعویق به وجود آمده در پرداخت مطلباتشان شرایط سختی را سپری کرده‌اند. شرایط سخت کار به رغم تولید مطلوب و از طرفی عدم پرداخت حقوق و مزایا در آستانه پایان سال باعث شده تا کارگران فولاد و چدن دورود نسبت به ادامه روند موجود اظهار نگرانی کنند.

کارگران می‌گویند «ماه‌ها تحمل کردیم تا اوضاع بهتر شود اما هرچه می‌گذرد امیدی به بهبود شرایط نداریم. اردیبهشت ماه بود که کارفرما از ما قول گرفت اگر ۶ ماه شرایط را تحمل کنیم اوضاع بهتر می‌شود. ما هم نه تنها ۶ ماه بلکه نزدیک به ۹ ماه شرایط سخت را تحمل کردیم و تولید را به حداکثر رساندیم، اما علی رغم تولید مطلوب نتوانستیم فروش خوبی داشته باشیم

بدهی‌های کلان این شرکت صنعتی بابت خرید قراضه به شرکت‌های سیمانی و رکود در بازار فروش محصولات و در عین حال تجهیز و راه اندازی پروژه‌های جدید در کارخانه باعث شده شرکت دچار کمبود نقدینگی شود و در پی آن کارگران نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

یکی از کارگران معترض ضمن اشاره به این که پرداخت مطالبات کارگران باید جز اصلیترین الویت‌های مسئولین شرکت باشد گفت: در طول ماه‌های گذشته بار‌ها به ما وعده داده شده اما این وعده‌ها محقق نشده‌است. به جای اینکه مطالبات کارگران را پرداخت کنند، سرمایه کارخانه را صرف خرید مواد اولیه می‌کنند تا تولید بیشتر شود و چرخ پروژه تجهیز کارخانه بچرخد در حالیکه الویت اول پرداخت مطالبات معوقه کارگران است.

به گفتهٔ کارگران، وعده‌های داده شده در خصوص بهبود شرایط حفاظت و ایمنی کارخانه محقق نشده و برنامه توزیع شیر روزانه که قرار بود مجددا برقرار شود هنوز اجرایی نشده است.

یکی از کارگران در اینباره گفت: «موادی که درکارخانجات فولاد برای قالب سازی استفاده می‌شود، سرطان زاست و برای ریه و حنجره مضر است و کارگران باید برای دفع مضرات ناشی از استنشاق این مواد، به صورت روزانه شیر مصرف کنند ولی چند وقتی است که شیر مصرفی روزانه کارگران قطع شده است. توزیع شیر روزانه و تجهیز کارگران به لباس کار مناسب حداقل کاری است که باید در شرایط فعلی برای کارگران انجام دهند

کارخانه فولاد و چدن دورود زیرمجموعهٔ هلدینگ فارس خوزستان است و عمده‌ترین خریدار محصولات شرکت فولاد وچدن دورود، شرکت‌های سیمانی هستند که قطعات سنگ شکن و سیمانی مورد استفادهٔ خود را از این طریق تامین می‌کنند

یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد گرامی باد !

یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد را گرامی می داریم و از مطالباتشان حمایت می کنیم .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۵ بهمن ۹۳

مجلس قانون کار را اصلاح کرد

به گزارش 5بهمن خبرگزاری مجلس،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 5 بهمن)  در جریان بررسی لایحه خروج غیرتورمی از رکود  ماده الحاقی 16 این لایحه را  با 164 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس، اصلاحات زیر در قانون کار مصوب 1369 صورت می‌گیرد:

1 - به ماده 7 قانون، دو تبصره به شرح زیر الحاق می‌گردد:

تبصره 3- قراردادها به صورت کتبی و در فرم مخصوصی است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

تبصره 4- کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد مزایای قانونی پایان کار به مأخذ هر سال یک‌ ماه آخرین مزد پرداخت نمایند.

2- بند ذیل به عنوان بند (ح) به متن ماده 10 قانون الحاق ‌شود:

ح- شرایط و نحوه فسخ قرارداد (در مواردی که مدت تعیین نشده است)

3- بند ذیل به عنوان بند(ز) به متن ماده 21 قانون الحاق شود:

ز- فسخ قرارداد به نحوی که در متن قرارداد (منطبق با قانون کار) پیش‌بینی شده است.

4- متن زیر به عنوان بند (ح) به ماده 21 قانون الحاق می‌شود:

ح- به منظور جبران کاهش تولید ناشی از ساختار قدیمی، کارفرمایان می‌توانند بر مبنای نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید و افزایش قدرت رقابت‌پذیری تولید، اصلاح ساختار انجام دهند، در آن صورت وزارت کار مکلف است طبق قرارداد سه‌جانبه (تشکل کارگری کارگاه، کارفرما و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل) کارگران کارگاه را به مدت شش تا دوازده ماه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد و بعد از اصلاح ساختار کارگران را به میزان ذکر شده در قرارداد سه‌جانبه به محل کار برگرداند و یا کارفرمایان می‌توانند مطابق مفاد ماده 9 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور و قانون بیمه بیکاری عمل کنند.

تعدادی از کارگران اعتصابی ایران خودرو:

اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو و درس های آن

چنان که در خبرها آمده است، اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو در پی اعتصاب غذای موفق کارگران پارس خودرو شکل گرفت که در روزهای 7 تا 10 دی ماه 1393 روی داد. ما در اینجا چگونگی شکل گیری اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو و ادامه ی آن طی 10 روز را گزارش می کنیم، و سپس به درس هایی که باید از این جنبش اعتراضی کارگران بگیریم، می پردازیم.

لینک متن کامل:

https://derabaa.wordpress.com/2015/01/25/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%87/

اعتصاب 1400کارگر معدن طزره در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوقشان

صبح امروز (۵ بهمن ماه) کارگران معدن طزره، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۳ ماه حقوق دست از کار کشیده و در محوطه معدن تجمع کردند. این کارگران سپس به دلیل آنچه «بی‌توجهی کارفرما به این اعتراض» ذکر کرده‌اند، برای ادامه اعتراض به مقابل فرمانداری شاهرود رفتند.

به گزارش5بهمن ایلنا،یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: در تجمع امروز حدود هزار  نفر از مجموع  ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی در اعتراض به وصول نشدن مطالبات چند ماهه‌شان دست از کار کشیدند و در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.

به گفته این کارگرعلاوه بر تعویق بیش از سه ماه حقوق کارگران در ماهای آبان، آذر و دی‌، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و در حال حاضر ۴ ماه است که حق بیمه کارگران معادن البرز شرقی پرداخت نشده و به تبع آن دفترچه‌های درمانی تعداد زیادی از کارگران فاقد اعتبار شده است.

براساس این گزارش، یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران خوداری کارفرما از ابلاغ رسمی شدن حدود ۱۰۰ نفر از کارگران قرار دادی است. به گفته وی اگر این حکم سریعا ابلاغ شود حقوق و سایر مزایای قانونی کارگران تا پایان سال افزایش می‌یابد.

او در ادامه افزود: همچنین کارگران معدن طزره به تهدیداتی که از سوی کارفرما متوجه نمایندگان کارگری در این واحد معدنی شده است معترضند.

به گزارش همین منبع بنقل ازکارگران، بعد از اجتماع کارگران مقابل ساختمان فرمانداری شاهرود، فرماندار با حضور در جمع معترضین وعده پی گیری مطالبات کارگران را حداکثر تا ده روز آینده داد و کارگران پس از شنیدن سخنان این مقام مسئول به اجتماع اعتراضی خود خاتمه دادند و به محل کار خود بازگشتند.

وعده مزدی فرماندار سنندج در پی تجمع دیروز کارگران نانوا

رئیس انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه از قول شفاهی فرماندار مبنی بر فیصله دادن به موضوع افزایش دستمزد کارگران نانوای این شهرستان تا دو هفته آینده خبر داد.

یدالله صمدی با اشاره به تجمع عصر دیروز (شنبه ۴ بهمن) کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج در اعتراض به ثابت ماندن دستمزدشان از سال ۹۱ گفت: در پی برگزاری این تجمع اعتراضی، جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و مقامات محلی در ساختمان فرمانداری برگزار شد.

او که خود از حاضرین در این جلسه بوده است، افزود: فرماندار در این جلسه به صورت شفاهی قول داد که موضوع افزایش دستمزد کارگران نانوای سنندج را تا دو هفته آینده فیصله دهد.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: ما در این جلسه علاوه بر مذاکره برای افزایش دستمزد نسبت به حمایت مسئولان دولتی از مکانیزه شدن کارگاه‌های خبازی هشدار دادیم.

صمدی گفت: در حالی که مقام‌های دولتی استان کردستان می‌گویند نرخ بیکاری در این استان ۲۸ درصد است، مکانیزه کردن خبازی‌ها حداقل ۲ کارگر نانوا را در هر کارگاه بیکار می‌کند.

منبع:ایلنا-5بهمن

اخراج ۱۲۰۰ کارگر در «آران و بیدگل» طی سال جاری

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آران و بیدگل از اخراج ۱۲۰۰ نفر ار کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد.

به گزارش5بهمن ایلنا،مرتضی رحیمی رکود بازار فرش، تغییر دستگاه‌های بافندگی و تغییرات ساختاری واحدهای تولیدی و صنعتی را مهم‌ترین دلیل اخراج این تعداد کارگران عنوان کرد و افزود: کارگران اخراجی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در این شهرستان خبر داد و گفت: تنها در دو ماه اخیر بالغ بر ۴۰۰ نفر از کارگران به دلیل اخراج از کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرارگرفته‌اند.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان آران و بیدگل قرارداد‌های موقت و سفید امضا را مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری این شهرستان عنوان کرد و اظهارداشت: اعتباد، نبود امنیت شغلی، نوسانات بازار فروش و عدم پایداری شغل از دیگر مشکلات کارگری این شهرستان می‌باشد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آران و بیدگل همچنین از کشته شدن یک کارگر و نقص عضو ۱۶ کارگر در حین کار از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد و افزود: طی ده ماه گذشته ۱۵۰ حادثه و ۴۸۰ مورد براشتغال کارگران مهاجرنظارت و بازرسی شده است.

این مقام دولتی همچنین از کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از ۲۷ روز به ۱۲ روز نسبت به مدت مشابه سال قبل سخن گفت و یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به ۲۵۰ شکایت از ۲۸۰ شکایت واصل شده به این اداره رسیدگی شده که ۷ نفر از آن‌ها حکم بازگشت به کار دریافت کرده‌اند.

وی تعداد معافیت حق بیمه کارفرما از ابتدای سالجاری تاکنون در این اداره را بالغ بر ۹۶۳ نفر عنوان کرد و اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تاکنون نیزعلاوه بر ۶۸ مورد بارزسی و نظارت بر تعاونی‌ها، تعداد ۵ تعاونی در این شهرستان تشکیل داده‌ایم.

شایان ذکراست درحال حاضر بیش از ۱۶ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان آران و بیدگل مشغول به کار می‌باشند که ۱۳ هزار نفر آن‌ها فقط در شهرکهای صنعتی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

عدم پرداخت دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر قوطی ایران با وجود حجم بالای تولید

در کارخانه قوطی ایران که یکی از شرکتهای معتبر در زمینه تولید انواع قوطی مواد غذایی فعالیت دارد، حدود ۳۰۰ کارگر کار می‌کنند که هر ماهه حقوق خود را با چند ماه تاخیر دریافت می‌کنند اما در دو ماه اخیر (آذر و دی) حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش5بهمن ایلنا،کارگران قوطی ایران گفته‌اند در این واحد تولید کننده انواع قوطی‌های مواد غذایی، حدود ۳۰۰ کارگر مشغول به کارند که هر ماه حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. با این حال کارگران در دو ماه اخیر (آذر و دی) حقوقی دریافت نکرده‌اند.

بر اساس سخنان کارگران، علاوه بر حقوق، بخشی از مطالبات کارگران مربوط به تاخیر در پرداخت یک‌ساله عیدی است. به عنوان مثال قرار است کارفرما عیدی سال ۹۲ را پایان سال جاری به کارگران پرداخت کند.

کارگران می‌گویند تاخیر در پرداخت حقوق و عیدی در این کارخانه بصورت روال در آمده و کارگران از ترس از دست دادن شغلشان توان اعتراض به کارفرما را ندارند.

کارگران قوطی ایران همچنین نسبت به فقدان نهاد تاثیر گذار کارگری در این واحد تولیدی معترضند.

درج عنوان شغلی اشتباه در پرونده بیمه کارگران «پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر»

کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر می‌گویند در پرونده بیمه‌ای کارگرانی که مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند عنوان شغلی متفاوتی ثبت شده است.

به گزارش5بهمن ایلنا،فعالان  کارگری در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در این باره گزارش کرده‌اند در این واحد کارگاهی که بخشی از وظیفه جابجایی، توزیع و نگهداری مواد اولیه وارداتی و فرآورده‌های صادراتی مجتمع‌های پتروشیمی بندر ماهشهر را برعهده دارد، حدود ۳۰۰ کارگر به واسطه سه شرکت پیمانکاری تامین نیروی انسانی «نصب و تعمیرات نیروگاه‌های خوزستان»، «بهینه سبز خدمات و تجارت» و «نگهداری پیام پازان» در زمینه امور تعمیراتی، خدماتی و نگهبانی مشغول فعالیتند.

به گفته این منابع خبری، بیشتر کارگرانی که هم اکنون در شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر در سمت‌های شغلی یاد شده بصورت پیمانکاری مشغول کارند از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند اما پیمانکار  شرکت مطابق قانون برای آن‌ها در سازمان تامین اجتماعی پرونده بیمه تشکیل نداده است.

کارگران مورد نظر می گویند که طبق پیگیری‌هایی که توسط آن‌ها از سازمان تامین اجتماعی به عمل آمده است در پرونده بیمه‌ آن‌ها عنوان شغلی غیر از عنوان شغلی واقعی‌شان ثبت شده است.

چنانچه این ادعای کارگران درست باشد آن‌ها با وجود داشتن شغل سخت و زیان آور نمی‌توانند از امکان بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب بصورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

این کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر می‌گویند از آنجا که هم اکنون در پرونده‌های بیمه‌ای آن‌ها ردیف شغلی به غیر از مشاغل سخت و زیان آور ثبت شده است سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

بابت پاداش بهره‌وری سالهای ۹۱ و ۹۳ طلبکاریم

این کارگران همچنین از تاخیر پیمانکار خود در پرداخت پاداش‌هایی بهره‌وری سالهای ۹۱ و ۹۳ خود و سایر کارگران شاغل در این واحد کارگاهی خبر می‌دهند.

به گفته آن‌ها در حالی که برابر دستور وزارت نفت می‌بایست در سالهای ۹۱ و ۹۳ به ترتیب مبالغ ۳۳۰ و ۷۵۰ هزار تومان بابت پاداش بهره‌وری پرداخت شود اما در حال حاضر هنوز این پاداش به آن‌ها پرداخت نشده است.

طبق ادعای این کارگران رئیس امور اداری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در مواجه با کارگران مراجعه کننده موضوع پرداخت نشدن این مطالبه را تایید کرده  و گفته است که این مبلغ در محل دیگری هزینه شده و پس از تامین اعتبار مالی بابت این بدهی با کارگران بستانکار تسویه حساب خواهد شد.

کمترین دریافتی در مقایسه با سایر کارگران منطقه

در ادامه کارگران پیمانکاری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر مدعی هستند که کارفرمای آن‌ها در مقایسه با سایر کارفرمایان کمترین هزینه را برای پرداخت غیر مزدی آن‌ها اختصاص می‌دهد.

یکسال سرگردانی کارگران شهرداری آبادان برای دریافت هزینه‌های بیمه تکمیلی

ایلنا طی گزارشی بتاریخ5بهمن،از پرداخت نشدن هزینه‌های درمان تکمیلی حدود ۶۰۰ نفر از کارگران مناطق سه گانه شهرداری آبادان در سال ۹۲ خبر داد.

براساس این گزارش،حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شاغل در مناطق سه گانه شهرداری آبادان که سال گذشته (۹۲) تحت پوشش بیمه تکمیلی سینا قرار گرفته بودند بعد از گذشت ۱۰ ماه از سال جاری (۹۳) هنوز نتوانسته‌اند هزینه‌های درمانی سال گذشته خود را از این شرکت بیمه گر وصول کنند.

زمینه سازی جهت واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بخش خصوصی

به گزارش 5بهمن روابط عمومي فرمانداري بافق ، با حضور نماينده بافق در مجلس شوراي اسلامي ، فرماندار شهرستان و اعضاي شوراي شهر بافق نشستي در خصوص نحوه سرمايه گذاري و سهام شركت سنگ آهن مركزي در محل فرمانداري بافق برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام دخيل عباس زارع زاده نماينده مجلس شوراي اسلامي توضيحاتي در خصوص سهام 5/28 در صد و 5/71 درصد شركت سنگ آهن مركزي ارائه نمود.

فرماندار شهرستان نيز توضيحات خود را در خصوص نحوه سرمايه گذاري شركت سنگ آهن مركزي بيان كرد و نماينده مجلس شوراي سلامي خواست تا ضمن دعوت از شركتهاي كاني كاوان ، شهداب ، فكو صنعت ، فولاد يزد ، مجتمع فولاد بافق و  آسفالت طوس در نشستي موضوع خريد 5/28 درصد و نحوه تعامل با شهرستان مطرح شود.

پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

مرگ هر انسان شریفی پاره ای از وجود مرا با خود می برد …هرگز مپرس تابوت چه کسی را به گورستان می برند ….تابوت مرا و آرزوهای تو را می برند

با خبر شدیم مادر دوست گرامی مان کارگر زندانی ،شاهرخ زمانی عضو موسس سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران، فوت نموده است. این مادر دردمند با چشمانی که در آرزوی دیدار فرزند می سوخت ،چشم بر این دنیا بست و آرزوی دیدار درآزادی شاهرخ زمانی را با خود برد. ما ضمن تسلیت به خانواده این کارگر زندانی ،امیدواریم که حداقل این امکان برای شاهرخ زمانی فراهم شود که در مراسم مادر دلبندش شرکت کند.

رفیق عزیز شاهرخ زمانی در غم از دست دادن مادرت با تو همدردیم.

هیات موسس سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران و حومه

سندیکای کارگران نقاشان استان البرز

سندیکای کارگران رفوگر فرش تهران

اتحادیه نیروی کار پروژه ای

کانون صنفی معلمان ایران

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۱۳۹۳/۱۱/۰۵

پیام تسلیت به خانواده کارگر مبارز شاهرخ زمانی و خانواده محترم زرین خانم نجاتی

ما امروز اطلاع پیدا کردیم که مادر کارگر مبارز شاهرخ زمانی چشم از جهان فرو بست.

ما ضمن تسلیت به کارگران و خانواده های نجاتی و زمانی ، خود را در غم از دست دادن این مادر مبارز( زرین نجاتی ) شریک می دانیم و آروزی سلامتی برای همه عزیزان آن خانواده ها را داریم.

از طرف خانواده محمود صالحی

سقوط منجر به مرگ کارگر دکل کار شرکت «همراه اول»

سه روز پیش، یکی از کارگران دکل کار شرکت « همراه اول » در اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. مسئولین و کارفرمایان این شرکت تمام سعی خود را کردند تا مانع از انتشار این خبر در خبرگزاریها شوند. این اولین باری نیست که کارگری بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می دهد و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود. طی سالهای گذشته حوادث ناشی از کار روندی صعودی داشته است. طبق آمار منتشر شده، تنها در تیر ماه امسال ١٩٦ نفر جان خود را در حوادث ناشی از کار از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، رشدی ١٢ درصدی داشته است. این اعداد بدان معنی است که در هر روز تقریبا ٨ نفر جان خود را از دست داده اند. اگر چه همین ارقام منتشر شده خود نشان دهنده وضعیت دهشتبار نیروی کار در کشور است اما تعداد واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر از آن است. چراکه کشته شدگان فاقد پوشش تامین اجتماعی و کشته شدگان ناشی از بیماری های شغلی در این آمار لحاظ نشده اند.

وضع زندگی و شرایط کار کارگران هر روز رو به بدتر شدن است و کارگران به ناچار و برای زنده ماندن، به هر کاری تن می دهند. جان و زندگی خود را به خطر می اندازند تا در ازای فروش نیروی کارشان به قیمتی ناچیز، هزینه ی زنده ماندن خود و خانواده شان را تامین کنند. این گفته به دور از واقعیت نیست که بسیاری از کارگران، به کار شبه رایگان مشغولند که حتی برای زنده ماندن نیز کفاف نمی دهد. کارگران دکل کاری که در شرکت همراه اول کار می کنند در ازای هشت ساعت کار بر روی دکل های مخابراتی این شرکت، بین ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار تومان در ماه مزد دریافت می کنند. ناگفته پیداست این مبلغ حتی برای بازآفرینی نیروی کار این کارگران نیز کافی نیست. این کارگران عمدتا از شهرستان گلوگاه به این شهر آمده اند و قراردادهایشان با پیمانکاران این شرکت سه ماهه است.

طبق آمار ارائه شده ۴۵ درصد مرگ و میر حین کار، در اثر سقوط از بلندی اتفاق می افتد. تنها در تهران بالغ بر ١٢ هزار دکل مخابراتی وجود دارد که بیش از ٩٠ درصد آنها فاقد شاخص های ایمنی می باشند. سرمایه جز به سودآوری و افزودن بر کوه سرمایه های خود نمی اندیشد و در این مسیر جان کارگران هیچ درصدی از اهمیت را ندارد. صاحبان سرمایه یا به زبان بهتر سرمایه تشخص یافته، بنا بر هستی اجتماعی و طبقاتی خود، جان و عمر کارگران را فدای دستیابی به سرمایه های عظیم تر می کنند. دولت سرمایه نیز با وضع قوانین ضد کارگری و سرکوب کارگران، موانع را از سر راه صاحبان سرمایه بر می دارد و با سرشکن کردن تبعات ناشی از بحران های نظام سرمایه بر دوش کارگران، تلاش می کند بر این بحران ها فائق آید. سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای درگیر، در بسیاری از موارد مرتبط با حوادث کار، دلیل این اتفاقات را «سهل انگاری» و یا «عدم رعایت نکات ایمنی در کار» توسط کارگر عنوان می کنند. در حالی که صاحبان سرمایه هرگونه هزینه در زمینه ایمنی و بهداشت کار را هزینه و خرج اضافه تلقی می کنند. دکل های مخابراتی اپراتورهای تلفن همراه و دکل های وایرلس هیچکدام مجهز به طناب لایف لاین نبوده و امکانات لازم جهت صعود ایمن نیز در اختیار دکل نوردان قرار داده نمی شود.

در حالی که مطابق با استانداردهای جهانی ایمنی و کار در ارتفاع (که مطابق با تعاریف آن، ارتفاع بالاتر از دو متر، کار در اتفاع به حساب می آید) نصب لایف لاین و تجهیزات مرتبط با کار در ارتفاع نظیر کمربند ایمنی، MGO و ... برای صعود از این دکل ها الزامیست. کارفرما و دولت سرمایه تنها زمانی تن به تصویب قوانین و یا تامین این امکانات برای نیروی کار خواهند داد که یا ناچار شوند در مقابل اعتراض متحدانه کارگران عقب نشینی کنند و یا برای کاستن از هزینه های مترتب بر این حوادث و استمرار مناسبات و ملزومات بهره کشی از کارگران، آینده نگرانه و محتاطانه گام بردارند. بد نیست اشاره ای کنیم به قوانینی که در زمینه ایمنی محیط کار پس از رشد و گسترش صنعت در اروپا شکل گرفت. در نیمه اول قرن ١٩ دولت سرمایه پس از مشاهده ضرر و زیان های ناشی از مصدوم و نقص عضو شدن تعداد بیشماری از کارگران در حین کار و البته مشاهده صف آرایی نیرومند طبقه کارگر پیش روی سرمایه، واحدی به نام «ایمنی محیط کار و بازرسی» را ایجاد نمودند. در ایران نیز گاهی از زبان بعضی از مسئولین و مدیران نظام سرمایه شنیده می شود که دولت و جامعه و حتی صاحبان سرمایه چه ضرر و زیان هایی را به دلیل حوادث و بیماری های ناشی از کار متحمل شده است. در ایران اما به دلیل فقدان صف مستقل طبقاتی کارگران و نیروی کار شبه رایگان، صاحبان سرمایه به زحمت حاضر به تخصیص بخشی از ارزش اضافی حاصل از کار کارگران در این زمینه می شوند. دولت و نهادهای حاکمیت سرمایه نیز به انحاء مختلف از زیر بار پرداخت غرامت ناشی از این حوادث شانه خالی می کنند. مطابق آمار ارائه شده تنها ١٠ درصد از فوت شدگان حوادث کاری در سال ٩٢ زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده اند. هر کارگری حتی اگر تحت پوشش بیمه نیز بوده باشد و به نوعی با حادثه ای در حین کار مواجه شده باشد و گذرش به اداره کار و تامین اجتماعی افتاده باشد خوب می داند که گرفتن غرامت و از کار افتادگی و سایر تسهیلات مربوطه نیز چندان راحت و آسان نیست. گذر از دالان های تو در توی قوانین و روند فرسایشی ماجرا بسیاری از کارگران را ناگزیر می سازد تا عطای گرفتن هر حقی را به لقایش ببخشد. حتی اگر تاب مسیر را طاقت بیاورد، کارفرما با زیرمیزی و صحنه سازی و هزار دوز و کلک، دادگاه را مجاب خواهد کرد که «سهل انگاری» و «عدم رعایت نکات ایمنی» توسط کارگر سبب ساز این فاجعه بوده است و حداکثر چیزی که نصیب کارگر خواهد شد، اخراج او با پایان قراردادش است.

کارگران جز با توسل به نیروی خود و جز با ایجاد صف مستقل طبقاتی شان قادر نخواهند بود شرایط دیگری را برای خود و هم طبقه ای هایشان رقم بزنند. دولت و صاحبان سرمایه هر روز بر فشار و مصیبت های وارد شده بر کارگران می افزایند. چشم داشت و انتظار از دولت و صاحبان سرمایه که کاری برای ما انجام دهند، خیالی عبث و بیهوده است و ذره ای در بهبود شرایط دشوار زندگی مان تاثیری نخواهد گذاشت. اینکه منتظر شویم تا این دولت یا هر دولت دیگری قانونی تصویب کند تا جلوی زیاده خواهی صاحبان سرمایه را بگیرد، راه به جایی نخواهد برد. تنها راه برون رفت از این شرایط، ایستادگی متحدانه و یکپارچه رودرروی سرمایه است.

یک کارگر

برگرفته ازسایت افق روشن

مرگ 120نفردرسال جاری براثرحوادث کاردراستان خراسان رضوی

حوادث کاری دراین استان طی این دوره یک هزار و 712 مصدوم برجاگذاشت

اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی، با انتشار آمار فوت شدگان و مصدومین حوادث ناشی از کاربتاریخ5بهمن، از وقوع میانگین ماهیانه 13 مرگ و 190 مورد مصدومیت به دنبال حوادث کار در استان خبر داد.

 مدیر کل پزشکی قانونی استان در تایید این خبر گفت: طی 9 ماهه ابتدایی امسال 120 نفر به دنبال حوادث ناشی از کار جان خود را ازدست داده اند که 117 نفر از آنها مرد بوده اند.

دکتر سید آریا حجازی در ادامه افزود: اگر چه آمار در گذشتگان حوادث کار نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش 4 درصدی داشته، اما نیازمند توجه بیشتر دستگاههای ذیربط در این خصوص می باشد.

وی همچینین در خصوص مصدومین حوادث کار از ابتدای فروردین تا ابتدای زمستان امسال بیان داشت: یک هزار و 712 نفر مصدوم حوادث کار در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند که 95 درصد آنان مردان هستند و این موضوع بیانگر مصدوم شدن 190 نفر به صورت میانگین ماهیانه است.

سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت از قبیل سنگ و برق گرفتگی بیشترین علل فوت حوادث کار هستند.

مصدومیت5کارگربدنبال انفجار مخزن رنگ  در یک کارگاه شهرک صنعتی شمس آباد

عصر روز شنبه 4 بهمن بدنبال انفجار مخزن رنگ  در یک کارگاه شهرک صنعتی شمس آباد 5کارگرمصدوم شدند.

بنابه گزارش 5بهمن مرکزاورژانس تهران، بدنبال انفجار مخزن رنگ  در یک کارگاه ، پنج نفر دچار حادثه شدند که بلافاصله توسط همکاران تکنسین اقدامات اوليه براي نجات جان مصدومین  شروع شد.

 اکیپ های درمانی اورژانس تهران با انجام اقدامات مناسب درمانی سه نفر از مجروحان را به صورت سر پایی درمان نموده و دونفر از آنها که نیاز به اقدامات تکمیلی درمانی داشتند را بلافاصله به بیمارستان شهدای هفت تیر انتقال دادند.

پنجم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری6بهمن1393

 

-۷ کارگرمعترض دیگر معدن چشمه پودنه اخراج شدند

تعدادکارگران اخراجی این معدن پس ازاعتصاب به 9نفررسید

- کارت کاریکی از کارگران معترض کارخانه فولاد و چدن دورود کماکان ضبط است

- یاد کارگران جان باخته خاتون آباد گرامی باد!

- تجمع کارگران اخراجی کارخانه نورد نوشهر مقابل اداره کار - اخراج170کارگراین کارخانه  طی یکسال اخیر

- ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره برای دومین روز متوالی

- بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه قند ورامین

-۱۱۲ کارگرکارخانه پارس سرام اخراج شدند - ۶۰کارگر دیگر در لیست اخراجی‌ها

-۴ ماه بیکاری کارگران کارخانه قند قهستان بدون دریافت ۸ ماه حقوق و بیمه بیکاری

- کارگران کارخانه گسترش مانا ساز ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

- نشریه ی صدای آزادی در اعتراض به آمار بالای بیکاری درکرمانشاه ،«سفید» منتشر شد

- اعتراضات صنفی معلمان، ریشه ها و امیدها

- گزارش مراسم تدفین و ترحیم خانم زرین نجاتی

- مرگ خاموش سه کارگر در کارگاه مبل‌سازی در تبریز

- برخورد مرگبار يک دستگاه خودرو با کارگرشهرداري

۷ کارگرمعترض دیگر معدن چشمه پودنه اخراج شدند

تعدادکارگران اخراجی این معدن پس ازاعتصاب به 9نفررسید

کارگراخراجی معدن چشمه پودنه: درست مانند یک برده با ما رفتار می‌شود و کارفرما می‌خواهد هرچه بگوید ما بگوییم چشم!

پس از اخراج ۲ کارگر در پی اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ «چشمه پودنه»، ۷ کارگر دیگر طی هفته گذشته به جمع کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه اضافه شدند. کارگران این معدن در اعتراض به دریافت نکردن ۴ ماه حقوق دست از کار کشیده و اعتراض کرده بودند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، در پی اعتصاب بیش از ۲۹۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه در تاریخ ۱۴ دی ماه، اینک تعداد کارگران اخراجی این معدن به ۹ نفر رسیده است.

یکی از کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه که نخواست نامش منتشر شود درباره دلایل اخراج خود و همکارانش گفت: پس از اتمام قرارداد کارمان در تاریخ ۳۰ آدرماه سال جاری، از جانب کارفرما گفته‌اند دیگر قراردادی با ما تمدید نمی‌شود و هنوز هیچ تسویه حسابی هم با ما صورت نگرفته است و ما در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بریم.

وی گفت: هنوز مشخص نیست دلیل ممانعت کارفرما از ورود ما به معدن چبست اما دلیلی که فعلا به ما گفته‌اند این است که به خاطر راه اندازی تجمع و برگزاری اعتصاب نباید به معدن بازگردیم.

وی درباره اعتراض همکارانش توضیح داد: کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت برای کارگران آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد.

این کارگران با قرارداد موقت مشغول به کار بودند و بین ۵ تا ۱۰ سال سابقهٔ کار دارند.

گفتنی است، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه ۱۴ دی ماه جاری، در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. در پی این اعتصاب، ۲ نفر از کارگران به نام‌های «مهدی محمدی» و «علی علیزاده» با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما در یک هفتهٔ اخیر در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات بیکار شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در پی این تجمع اعتراضی حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است و ۷ کارگر نیز پس از اتمام قراردادشان اخراج شده‌اند. اگرچه هنوز دلیل اصلی اخراج این کارگران اعلام نشده است، اما یکی از کارگران اخراجی گفت: دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگر سردستگی آن‌ها در اعتراضات کارگران معدن چشمه پودنه در ماه گذشته عنوان شده است.

این کارگر در ارتباط با وضعیت پیگیری مطالبات کارگران اخراجی گفت: فعلا به اداره کار شکایت کرده‌ایم اما به دلیل اینکه مشکل عدم تمدید قرارداد است فعلا پیگیری در مورد کار ما انجام نمی‌شود و حق را به کارفرما می‌دهند.

وی ادامه داد: نه سختی کار به ما تعلق می‌گیرد و نه حق زیر زمین کارکردن. کارگران امنیت شغلی ندارند. قرارداد‌ کار همه کارگران 29  روزه است. از همهٔ معادن اطراف تولیدمان بیشتر است اما علی رغم این حتی حقوقمان را به موقع در یافت نمی‌کنیم. به محض اینکه اعتراضی هم صورت بگیرد اخراج می‌شویم. درست مانند یک برده با ما رفتار می‌شود و کارفرما می‌خواهد هرچه بگوید ما بگوییم چشم!

عدم وجود نماینده و نهاد کارگری و همچنین در نظر گرفتن شرایط سخت کار از دیگر دلایل اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه است.

گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد. معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

کارت کاریکی از کارگران معترض کارخانه فولاد و چدن دورود کماکان ضبط است

در ارتباط با وضعیت دو کارگری که پس از اعتراض کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در روز چهارم بهمن، توسط کارفرما از ورود آن‌ها به کارخانه ممانعت به عمل آمده بود،یکی از کارگران به کار بازگشته اما وضعیت دیگر کارگری که کارت‌اش توسط مسولین ضبط شده است هنوز مشخص نیست.

به گزارش 6بهمن ایلنا،نزدیک به ۷۰ درصد از مطالبات حقوقی مهرماه کارگران فولاد و چدن دورود امروز پرداخت شده و به این ترتیب مطالبات حقوقی کارگران به ۳ ماه کاهش یافته است.

در پی اعتراض دو روز گذشته بیش از ۵۰ نفر از کارگران فولاد و چدن دورود در مقابل واحد اداری این کارخانه حدود 900 هزار تومان از حقوق مهرماه همهٔ کارگران واریز شده اما هنوز تکلیف مطالبات ماه‌های آبان و آذر و دی ماه کارگران مشخص نیست.

برپایه این گزارش،معلوم نیست قرار است باقی مطالبات کارگران چه زمانی پرداخت شود ، شرایط فعلی به شدت کارگران را خسته کرده است.

گفتنی است کارخانه فولاد وچدن دورود نزدیک به ۱۴۰ کارگر رسمی و پیمانی دارد. کارگران این کارخانه به دلیل عدم دریافت به موقع مطالباتشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. کمبود نقدینگی و رکود در بازار فروش قطعات فولاد وچدن و همچنین راه‌اندازی و تجهیز کارخانه فولاد وچدن به دستگاه‌های پیشرفته، عمده‌ترین دلایلی است که باعث تعویق در پرداخت مطالبات کارگران شده است. مدیریت فولاد و چدن دورود ، وعده تا پیش از پایان سال کلیه مطالبات کارگران فولاد و چدن دورود وصول شود و شرایط کارخانه به وضعیت مطلوب برسد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:

 یاد کارگران جان باخته خاتون آباد گرامی باد!

به مناسبت کشتار کارگران مس خاتون آباد در 4 بهمن سال 82

یازده سال از کشتار وحشیانه کارگران کارخانه ذوب مس خاتون آباد، در اعتراض به از دست دادن شغل و بیکار شدن آنان می گذرد و این در شرایطی است که اخراج و بیکار سازی کارگران در سرتاسر ایران همچنان ادامه داشته و بیش از پیش سایه شوم خود را بر سر ِ کارگران گسترده است و می رود تا هست و نیست آنان را به نابودی  بکشاند. در یک چنین روزی (چهارم بهمن ماه سال ۱٣٨۲) حدود ۲۰۰ نفر از کارگران اخراجی این شرکت (شرکت ملی صنایع مس ایران) که در پی حرص و آز سیری ناپذیر صاحبان سرمایه و اهداف سود پرستانه ی آن ها و به اصطلاح "تعدیل نیرو"، اخراج و از کار بی کار شده بودند به همراه خانواده های شان، با خواست برخورداری از حق داشتن شغل جهت گذران زندگی و دراعتراض به بیکارسازی کارگران ،پس از چند روز تحصن و بی جواب ماندن خواست و مطالبه ی برحق آنان و در نهایت عدم نتیجه گیری، در قالب یک راهپیمایی اعتراضی به سوی فرمانداری شهر بابک حرکت می کنند و در مقابل این فرمانداری تجمع می نمایند. اما مسئولین بازهم از پاسخ گویی به این کارگران اجتناب کرده و با کمک نیروهای امنیتی و انتظامی، در نهایت بی رحمی و شقاوت این کارگران و خانواده های آنان را با استفاده از ابزارهای سرکوب ، از جمله یک فروند هلیکوپتر از زمین و هوا به گلوله بسته و در خون غرقه می کنند. در این حمله ناجوانمردانه چهار نفر از کارگران به نام های مهدوی، ریاحی، مومنی و جاویدی به همراه دانش آموزی به نام پور امینی، جان خود را از دست می دهند و تعداد زیادی از کارگران و خانواده های آن ها نیز زخمی و دستگیر می شوند.

لینک متن کامل:

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2044:-l--------r&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

تجمع کارگران اخراجی کارخانه نورد نوشهر مقابل اداره کار - اخراج170کارگراین کارخانه  طی یکسال اخیر

کابوس بیکاری این بار به سراغ ۴۰ کارگر کارخانه نورد نوشهر آمد و کارگران را مجبور کرد برای دریافت حقوق خود مقابل اداره کار شهرستان گردهم آیند.

به گزارش 6بهمن مهر، روز5بهمن در حالی که بسیاری از کارکنان و کارگران به محل کار خود حرکت می کردند، بیش از ۴۰ کارگر اخراجی کارخانه نوردنوشهردر مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان، گردهم آمدند تا شاید بتوانند حقوق خود را  مطالبه کنند.

این کارگران شرکت گروه صنعتی نورد نوشهر، خواستار پرداخت حقوق معوق خود و همچنین حق سختی کار خود شدند.

شركت گروه صنعتی نورد نوشهر که انواع ميلگرد ساده و آجدار را تولید می کند پیش از این دارای ۶۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید است .

الیاس یکی از کارگران زحمتکش این کارخانه می گوید: این شرکت علیرغم وعده هایی که در ابتدای تاسیس داده بود تا بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند اما تنها به ۲۰۰ کارگر بسنده کرد و تا سالها پیش همین تعداد کارگر طی سه شیفت کاری در کارخانه مشغول به کار بودند.

وی افزود: ظرف یک سال اخیر به دلایل مختلف به صورت ماهانه تعدادی از کارگران به بهانه تعدیل نیرو اخراج شدند و امروز تنها ۳۰ نفر در این کارخانه مانده اند و تکلیف این تعداد نیز نامشخص است.

الیاس افزود: مهمترین مشکل ما اکنون دریافت حق سختی کار است. کارگران این کارخانه با توجه به شرایطی مانند ذوب آهن و تولید میلگرد و آلاینده هایش همواره در معرض آسیب بوده اند اما امروز هم کارخانه و هم اداره کار نسبت به پرداخت این سختی کار تمکین نمی کند.

یکی دیگر از کارگران گفت: ما چند بار نزد مسئولین شهرستان رفته ایم و نامه نگاری های زیادی هم با مسئولان داشته ایم، اما کارفرما از پرداخت حقوق و حق سختی کارمان طفره می رود.

وی افزود: اداره کار هیچگاه سختی کار ما را لحاظ نکرده است.

کاظم پور گفت: محوطه این شرکت شاید برای آنکه از موقعیت طبیعی و خوبی برخوردار است قابلیت تغییر کاربری را داشته باشد اما این واحد یک سرمایه ملی است و نباید با تغییر کاربری به گردشگری، زیر واحدهای ویلایی دفن شود.

وی با اشاره به سختی کار در این کارخانه گفت: انگشت دست بیشتر کارگران این کارخانه به دلیل ناامنی دستگاه ها دچار آسیب شده و قطع شده و جالب آن است که اداره کار و خود مالکیت کارخانه هنوز نسبت به سختی کار بی تفاوت هستند.

وی افزود: متاسفانه یکی از همکارانمان بنام محمد خزائی جانش را در همین غلطک استند یک و دو از دست داده است.

یکی دیگر از کارگران می گوید: در کارخانه ای که تا سالهای گذشته بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل مشغول کار بودند حالا ۳۰ نفر  باقی مانده اند و در آستانه تعطیلی قرار دارد.

رضا. ق می افزاید: در این روزهای  که به عید و سال نو نزدیک می شویم شرمنده خانواده مان شده ایم، هر وقت اعتراض می کنیم تهدید می کنند که کارخانه را تعطیل می کنیم.

در این تجمع، عمده‌ترین مطالبات کارگران این شرکت تولیدی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در کارخانه، پرداخت حق سختی کار، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده و همچنین استاندارد سازی سیستم‌ها و  پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود.

شایان ذکر است با حضور معاون فرماندار نوشهر در این اجتماع از کارگران خواسته شد تا ضمن حفظ آرامش، پیگیری این امور را به مسئولان بسپارند و از سوی دیگر معافی رئیس اداره کار نوشهر وعده داد تا مشکلات کارگران اخراجی کارخانه ظرف یک هفته برطرف شود.

ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره برای دومین روز متوالی

کارگران معدن ذغال سنگ «طزره» که طی ۳ ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند در ادامه اعتصاب روز گذشته، امروز (ششم بهمن) نیز در محوطه معدن تجمع کردند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، کارگران معدن طزره (از معادن البرز شرقی واقع در سمنان) که تعدادشان ۱۴۰۰ نفر گزارش شده است در اعتراض به پرداخت نشدن ۳ ماه حقوق و تاخیر در پرداخت ۴ ماه حق بیمه سهم کارگران به سازمان تامین اجتماعی، صبح دیروز دست از کار کشیدند و ابتدا در محوطه کارخانه و سپس با تعداد کمتری در مقابل فرمانداری شاهرود تجمع کردند.

دیروزفرماندار شاهرود با حضور در جمع معترضان به آنان وعده داد که طی ۱۰ روز آینده مطالبات حقوقی آنان پرداخت شود، اما امروز کارگرانی که برای تمدید دفترچه‌های بیمه‌ خانواده‌های‌شان به اداره تامین اجتماعی دامغان مراجعه کرده بودند، پاسخ دلسرد کننده دریافت کرده‌اند و دفترچه‌های بیمه‌شان تمدید نشده است.

کارگران می‌گویند در گذشته نیز چنین وعده‌هایی دریافت کرده‌اند اما به دلیل محقق نشدن‌، به وعده‌های جدید نیز امیدوار نیستند.

درهمین رابطه:

کارگرانی که در معادن البرز شرقی کار می کنند بیمه نیستند- کارگران این معدن سه ماه است حقوقی دریافت نکرده اند

پس از تجمع روز5بهمن کارگران البرز شرقی در محوطه فرمانداری،درب فرمانداری بسته شد و به هیچ کس علی الخصوص خبرنگاران اجازه ورود به فرمانداری داده نشد. خبرنگاران پشت درب های بسته منتظر ماندند تا ببینند حاصل تجمع این بار کارگران چه خواهد شد و آیا تجمع کارگرانی که به جهت مطالبه حق و حقوق خود انجام شده، نتیجه ای نیز خواهد داشت؟؟؟!!!!!

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در جمع کارگران حاضر و مشغول صحبت با آنها شد پس از گذشت حدود 30 دقیقه چند نفر از کارگران از فرمانداری بیرون آمدند و خبرنگار ما برای جویا شدن نتیجه به سمت آنها رفت که متاسفانه ماموران نیروی انتظامی مستقر در جلو درب ورودی فرمانداری با برخوردی نامناسب از مصاحبه این کارگران با خبرنگار ما جلوگیری کرد و دست کارگران را گرفته و آنها را به داخل حیاط فرمانداری کشیدند.

برخورد نامناسب ماموران نیروی انتظامی با خبرنگاران به همین جا ختم نشد و حتی پس از خروج کارگران از فرمانداری نیز به خبرنگار ما اجازه مصاحبه در جلو فرمانداری ندادند و با لحنی نامناسب گفتند: "حق مصاحبه گرفتن در جلو فرمانداری ندارید جای دیگری بروید".

تعدادی از کارگران به محض دیدن خبرنگاران به سمت آنها رفته و پس از تجمع در پارکینگ و پیاده رو اداره فرهنگ و ارشاد با خبرنگاران به گفت و گو پرداختند.

یکی از کارگران البرز شرقی با اشاره به این که از برج 8 امسال حقوقی دریافت نکرده و به سختی در حال گذراندن زندگی خانواده اش است گفت: مسئولان این مملکت کجا نشسته اند که حق یک کارگر باید اینگونه پایمال شود.

وی با بیان این مطلب که آخرین حقوقی که دریافت کرده سه ماه پیش آن هم نه به صورت کامل بلکه تنها 60 درصد حقوق بوده افزود: ما در معادن به سختی جان کندن انسان کار می کنیم تا روزی حلال سر سفره زن و بچه هایمان بگذاریم ولی الان سه ماه است حقوقی دریافت نکرده ایم و بعد از این همه مدت وعده واریز حقوق و معوقات را برای ده روز دیگر می دهند.

کارگر دیگری در اعتراض به عدم رد شدن لیست بیمه کارگران در این مدت خاطر نشان کرد: آن مسئولی که شعار داد با واگذار شدن البرز شرقی به اصفهان آرامش و امید و دلگرمی به این بخش وارد شده کجاست ببیند این آرامش و دلگرمی به جیب او رسیده یا به دل کارگران.

وی بیان کرد: ما در معادنی کار می کنیم که چند صد متر زیر زمین است اگر اتفاقی برای ما بیفتند در صورتی که حتی بیمه نیستیم چه کسی پاسخگوست؟؟؟ آن وقت آیا همین مسئولین نمی گویند شما که بیمه نبودید چرا کار کردید؟؟حقوقمان را پرداخت نمی کنند حداقل لیست بیمه مان را رد کنند.

کارگر دیگری با اشاره به این که فرزند بیماری دارد که مخارجش کمر شکن شده تصریح کرد: به امید این که آخر ماه بتوانم مخارج درمان فرزندم را تامین کنم طول ماه به سختی و با صداقت کار می کنم ولی آخر ماه باید ترس و لرز داشته باشم که نکند حقوقم واریز نشود، اسمم در لیست بیمه نباشد یا به لیست اخراج بخورم.

یک کارگر دیگر البرز شرقی با یادآوری تحصن زمان واگذاری شرکت به مجموعه شهرداری عنوان کرد: آن زمان اصلی‌ترین محور مشکلات این کارگران واگذاری مجموعه البرز شرقی، اجبار به تخلیه خانه‌های مسکونی سازمانی، بلاتکلیفی در بحث پرداخت‌ها و بیمه‌های کارگران، عدم امنیت شغلی برای کارگرانی که با پیمانکار جدید قرارداد بسته‌اند و همچنین عقد قرارداد احتمالی با پیمانکاری که به عقیده کارگران اوضاع معیشتی آنها را به شدت تهدید می‌کند، بود.

وی اذعان داشت: دقیقا بعد از گذشت هفت ماه تمام دلهره های کارگران روی واقعی خود را نشان داد و وعده های دلگرم کننده مسئولان در حد وعده باقی ماند و حق و حقوق کارگران پرداخت نشد و مسئولان هم پاسخگو نیستند.

گفتنی است شرکت البرز شرقی با توجه به معادن و مناطقی که تحت پوشش دارد می تواند به تنهایی تامین کننده مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان و کک سازی زرند کرمان باشد.

ذوب آهن اصفهان خریدار معادن شرکت البرز شرقی و پیمانکاری این شرکت را بر عهده دارد

یک مقام مسئول در فرمانداری ویژه شاهرود با اشاره به این که شرکت ذوب آهن اصفهان پیمانکاری شرکت البرز شرقی را بر عهده دارد و باید حقوق کارگران را پرداخت کند گفت: عموما مطالبات با یک ماه تاخیر پرداخت می شده ولی تاخیر پرداخت اینبار به دو ماه چند روز رسیده است.

وی با یادآوری این که بخش دیگر مشکلات این کارگران تامین اجتماعی، تغییر و تمدید دفترچه های بیمه بود اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مشکلات مربوط به شهرستان شاهرود تا حدودی مرتفع شده، فقط کمی مشکلات دامغان هنوز باقی است که در حال رایزنی برای حل آن هستیم.

واریز حقوق کارگران به عهده شرکت ذوب آهن اصفهان است/ حقوق کارگران تا ده روز آینده بروز می شود

وی با بیان این مطلب که آخرین صبحت های انجام شده معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود با دکتر سعد محمدی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان تا کنون به این نتیجه رسیده که تا ده روز آینده حقوق این کارگران بروز می شود و مشکلاتشان برطرف شود تصریح کرد: رسیدگی به این موضوع عملا از حیطه فعالیت های شهرستان خارج شده و حساب و کتاب کارگران به عهده شرکت ذوب آهن اصفهان است.

بخشی ازیک گزارش نسل شاهواربتاریخ6بهمن

بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه قند ورامین

با تعطیلی کارخانه قند ورامین ۴۰۰ کارگر بدون دریافت حقوق آخرین ماه کارشان بیکار شدند.

به گزارش6بهمن ایلنا بنقل ازکارگران،پیش از تعطیلی قند ورامین، ۱۱۰ کارگر دائمی و ۲۹۰ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه مشغول کار بودند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است.

کارفرما به کارگران گفته است اخیرا وزارت جهاد کشاورزی مانع ورود شکر خام به کشور شده و این واحد تولید قند، بدون وجود شکر خام امکان ادامه حیات ندارد.

در چند سال اخیر این کارخانه در بعضی از ماهای سال به دلیل نداشتن شکر خام موقتا تعطیل می‌شده اما حقوق کارگران در ایام بیکاری پرداخت می‌شده است اما این بار با وجود آنکه زمان پایان قرارداد کارگران تا پایان اسفند ماه است، کارفرما پس از اعلام اخراج، آنان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کرده است.

کارگران قند ورامین می‌گویند بیکاری ۴۰۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌های‌شان سخت کرده است.

 ۱۱۲ کارگرکارخانه پارس سرام اخراج شدند - ۶۰کارگر دیگر در لیست اخراجی‌ها

منابع خبری در کارخانه «پارس سرام» واقع در قرچک ورامین از اخراج ۱۱۲ کارگر این واحد تولید محصولات چینی بهداشتی خبر می‌دهند.

به گزارش6بهمن ایلنا،کارگران کارخانه پارس سرام گفته‌اند در این واحد تولیدی ۴۵۰ کارگر مشغول به کار بودند اما طی یک هفته گذشته به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ۱۱۲ نفر از نیروی کار این کارخانه پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند.

کارگران پارس سرام می‌گویند علاوه بر این ۱۱۲ کارگری که اخراج شده‌اند، کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت دیگر که ۲ تا ۶ سال در این کارخانه سابقه کار داشته‌اند را در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. این ۶۰ کارگر ماه آینده پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.

۴ ماه بیکاری کارگران کارخانه قند قهستان بدون دریافت ۸ ماه حقوق و بیمه بیکاری

۲۸۰ کارگر کارخانهٔ قند قهستان پس از گذشت چهار ماه از تعطیلی کامل این کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات حقوقی خود نشده‌اند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی در مهرماه سال جاری تعطیل شد و ۲۸۰ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت ۸ ماه حقوق بیکار شدند. این کارگران از فرودین تا مهر ۹۳ حقوق دریافت نکرده‌‌ بودند.

براساس این گزارش،علی رغم اینکه ۳ماه از معرفی کارگران به بیمه بیکاری گذشته است اما مستمری بیمه بیکاری کارگران هنوز برقرار نشده چون هنوز وجهی از جانب کارفرما بابت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

عدم تمدید دفترچه‌های درمانی در ۳ ماههٔ اخیر باعث شده کارگران تمام مخارج درمان خانواده‌های‌شان را به صورت آزاد پرداخت کنند و طبیعتا این مسئله باعث می‌شود فشار سنگینی به کارگران که در حال حاضر شغلی هم ندارند وارد شود.

برخی از کارگران برای پیگیری معوقاتشان به اداره کار شکایت کرده‌اند و از طرق قانونی پیگیر دریافت مطالباتشان شده‌اند که یا از طریق فروش اموال و اثاثیه کارخانه معوقات پرداخت شود و یا به هر شکلی که می‌توانند با فروش سهام کارخانه حقوق و مزایای کارگران را بپردازند.

گفتنی است، کارخانه قند قهستان تنها کارخانه قند منطقهٔ خراسان است که نزدیک ۵۳ سال از عمر آن می‌گذرد اما شاید در ده سالهٔ اخیر بد‌ترین سالهای فعالیت خود را سپری کرده باشد. کارگران این کارخانه گفته‌اند مشکلات قند قهستان تقریبا از ده سال قبل شروع شده است. آنان خشکسالی‌های متوالی و عدم تامین نقدینگی را دلیل اصلی توقف فعالیت این واحد تولیدی که تنها کارخانه تولید قند خراسان جنوبی و اولین کارخانهٔ قند منطقهٔ خراسان است می‌دانند.

گفته می‌شود برخی معضلات از جمله سوء مدیریت‌، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران و در نتیجه عدم پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، از جملهٔ مشکلات این مجموعه است.

کارگران کارخانه گسترش مانا ساز ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه گسترش مانا ساز در استان قزوین ظرف ۲ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش6بهمن ایلنا،معوقات حقوقی کارگران مربوط به آذر و دی ماه سال جاری است. علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران روز مزدی نیز سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است به طوری که ۹ نفر از کارگران روزمزدی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و پرونده آنان از سوی نمایندگان کارگری کارخانه در دست پی گیری است.

نشریه ی صدای آزادی در اعتراض به آمار بالای بیکاری درکرمانشاه ،«سفید» منتشر شد

شماره418نشریه صدای آزادی دراعتراض به آماربالای بیکاری درکرمانشاه سفید منتشرشد.

استان کرمانشاه همواره در آمارهای مختلف رتبه ای عجیب در بیکاری داشته است. آماری که اگر چه نمی تواند بازگو کننده ی مشکلات جوانان این استان باشد، اما هر فصل گوشه ای از رنج های آنان را به همه گوشزد می نماید. مدتهاست که برخی از نویسندگان و نیز تعدادی از رسانه های استانی به این معضل می پردازند اما هر سالی که می گذرد، این آمارها تمام قد در مقابل دیدگان هم استانی هایمان رژه می روند. دست اندرکاران صدای آزادی خواسته اند به شکلی متفاوت به مسئولان این معضل را متذکر شوند . شاید با سفید خوانی این صفحات گرهی از مشکلات حل شود.

در حقیقت این کار نوعی اعتراض بمتولیان امور است.

لینک مشاهده صفحات نشریه:

دراعتراض به نبودعزمی جدی برای مبارزه بابحران بیکاری درکرمانشاه شماره418نشریه آزادی سفیدمنتشرمیشود:

http://seday-e-azadi.ir/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/485-%C2%AB%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%C2%BB-%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%8C%C2%AB%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%C2%BB-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF.html

اعتراضات صنفی معلمان، ریشه ها و امیدها

جعفر ابراهیمی- معلم

اعتراضات منطقی معلمان با طی یک روند رو به جلو به نقطه مهم و حساسی رسیده است بطوری که مطالبات و خواست های انسانی این قشر زحمت کش در اعتصابات سراسری روزهای 30 بهمن و اول دی متبلور گردید. در این یادداشت کوتاه می کوشم ضمن بررسی زمینه های شکل گیری این اعتراضات نگاهی داشته باشم به وظایف و مسئولیت های کسانی که دغدغه تغییر شرایط آموزش ایران دارند.

بی شک کانونی ترین و اصلی ترین علت اعتراضات ماههای اخیر که با نامههای سرگشاده شروع و به تحصن روزهای اخیر منتهی گردید ریشه در سیاست‌های تبعیض آمیز حاکمیت نسبت به معیشت معلمان دارد که با سرکوب مستمر و سیستماتیک دستمزد معلمان انجام می گیرد. این سیاست مختص به دولت فعلی نیست اما در سایه سیاست‌های نئولیبرالی و کالایی سازی و خصوصی سازی آموزش در دولت روحانی شکل و روند  رو به رشدی به خود گرفته است.

در سایه این سیاست‌ها و با توجه به ساختار غیر دموکراتیک، متمرکز و غیر پویا و متصلب نظام آموزشی و در غیاب تشکل‌های صنفی مستقل فعال در عرصه عمومی، معلمان چاره‌ای جز اعتراض اولیه به‌صورت نامه‌پراکنی نداشتند. نامه سرگشاده جمعی از معلمان در شروع سال تحصیلی، نامه فعالین صنفی سبزوار و از همه مهم‌تر نامه اعتراضی معلمان و برخی از تشکل‌های صنفی به مرگ دل‌خراش محسن خشخاشی هر یک ابعادی از فاجعه در نظام آموزشی را نشان می‌دادند.

در این میان فعالیت رسانه‌ای برخی معلمان و فعالان صنفی در ارتباط با وضعیت آموزش در ایران و وضعیت نابسامان معیشت معلمان، برای روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه نقش مهم و تأثیرگذاری داشته است فعالانی که با سلایق سیاسی مختلف و با حفظ فاصله خود از بلوک‌های قدرت و ثروت با رویکردی صنفی، ساختار نظام آموزشی را مورد نقد و واکاوی قرارداده اند. اما در میان نامه های اعتراضی خون نابحق ریخته محسن خشخاشی در شکل‌گیری یک اتحاد سراسری بین معلمان نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و نشان داد که ضریب امنیت شغلی معلمان در ابعاد مختلف  تا چه حد کاهش ‌یافته است.

در تمام این تحولات برخی تشکل‌های منسوب به معلمان، نه‌تنها در صف مقدم قرار نداشتند بلکه برخی از این تشکل‌ها در نقش جاده‌صاف‌کن سیاست‌های دولت[1] عمل نمودند. عدم انتشار اخبار اعتراضات معلمان و یا انتشار گزینشی اعتراضات، حمایت بی‌چون‌وچرا از سیاست‌های دولت فعلی، استفاده از پایگاه معلمان برای رسیدن به رانت‌های حکومتی و ارجاع ریشه تمام مشکلات و ناکارآمدی‌های به دولت بی‌شک پوپولیست و ناکارآمد قبلی مسیری بود که برخی از این تشکل‌ها در طی 17 ماه اخیر پیموده‌اند.

اما از سوی دیگر برخی از فعالان صنفی باسابقه و کانون‌های صنفی در کشور نیز کوشیده‌اند با نزدیک ساختن مواضع خود به بدنه واقعی معلمان و به پشتوانه اعتبار گذشته و هزینه‌هایی که درگذشته در راستای منافع صنفی پرداخت‌ نموده‌اند موقعیت خود را به‌عنوان نماینده بخشی از بدنه معلمان تثبیت نمایند. در حالی که در فضای کنونی هیچ تشکلی در ایران در موقعیت نمایندگی صنفی سراسری  نیست، اما فضای پیشرو فرصت مناسبی  ایجاد نموده است تا صف تشکل‌ها و فعالان صنفی مترقی از صف افراد و تشکل های فرصت طلب جدا گردد.

احتمالا در روزهای پیش رو و با توجه به اختصاص بودجه ناعادلانه به بخش آموزش‌وپرورش ،که به‌احتمال‌ زیاد با اصلاح  بودجه به خاطر قیمت نفت بدتر نیز خواهد شد، آموزش عمومی در ایران و معیشت معلمان به‌صورت خاص دچار بحران جدی خواهد شد لذا برای مقابله با هجمه پیش رو چاره‌ای جز اتحاد سراسری معلمان بر محور مطالبات صنفی  با تأکید بر دستمزد بالای خط فقر، آموزش کیفی و برابر برای همه دانش آموزان، و حق تشکل یابی مستقل برای معلمان وجود ندارد. همان چیزی که امروز به خواست معلمان متحصن در سراسر کشور بخصوص معلمان پیشروی مریوانی، کرمانشاهی و شاهرودی بدل شده است.

در مسیر پیش رو جاده صافکن های ثروت و قدرت در عرصه آموزش، که بقای خود را در استثمار هر چه بیشتر طبقات فرودست و زحمتکش می‌دانند به کمک حمایت‌های مالی فرادستان خواهند کوشید مسیر اعتراضات به‌حق معلمان را منحرف و یا سد نمایند. احضار، تهدید و متهم ساختن فعالان و همکارانی مانند حسین رمضانی سراجاری در شهرقدس و سلیمان عبدی در سقز، در کنارِ از دسترس خارج ساختن سایت مهدی بهلولی ، هک و فیلتر کردن سایت جواد لعل محمدی در همین راستا قابل تحلیل است. بی شک همکاران فعالی که در راستای حقوق صنفی معلمان قدم بر می دارند نیازمند همراهی و حمایت معلمان سراسر کشور هستند.

1.برای مطالعه مقاله جاده صافکن های نئولیبرالیسم در عرصه آموزش به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://www.kanoonm.com/1269

گزارش مراسم تدفین و ترحیم خانم زرین نجاتی

مراسم تدفین خانم زرین نجاتی، مادر کارگر دربند شاهرخ زمانی صبح دیروز ۵ بهمن ماه ۱۳۹۳ با حضور پرشور اقشار مختلف مردم، فعالین سیاسی و اعضا و فعالین تشکل‌های کارگری و سندیکاهای کارگری در گورستان وادی رحمت تبریز برگزار شد.

هم‌چنین مراسم شام غریبان وی نیز عصر همان روز در مسجد امام علی تبریز به صورت پرشور برگزار شد.

مراسم ترحیم خانم نجاتی نیز عصر امروز، ۶ بهمن ماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جوادالائمه تبریز برگزار شد.

در این مراسم بسیاری از فعالین سیاسی از طیف‌های مختلف، جوانان و دانش‌جویان، اعضا و فعالین سندیکاها حضور یافته و ضمن تسلیت به خانواده‌ی شاهرخ برای آنان طلب صبر کردند.

تصاویر زیر از مراسم ترحیم خانم نجاتی به دست‌مان رسیده است.

لینک مشاهده تصاویر:

http://www.chzamani.blogspot.fr/2015/01/blog-post_26.html

مرگ خاموش سه کارگر در کارگاه مبل‌سازی در تبریز

شب گذشته،به دنبال آتش‌سوزی در کارگاه مبل سازی در خیابان عباسی، روبروی بیمارستان شمس تبریزی، سه کارگر در یکی از اتاق‌های این کارگاه محبوس شده و به علت استشاق گازهای سمی جان باختند.

به گزارش6بهمن ایسنا،مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز و حومه با اعلام این خبر گفت: با توجه به گستردگی این حادثه در کارگاه مبل‌سازی به علت وجود مواد قابل اشتعال همچون تینر و گالن‌های رنگ، و گزارشات مردمی مبنی بر این‌که سه کارگر در یکی از اتاق‌های این کارگاه محبوس شده‌اند، عملیات برای نجات آنها آغاز شد.

حسن مطلبی با بیان این‌که اتاقی که این کارگران در آن محبوس شده بودند، فقط یک راه خروجی داشت ، گفت: نیروهای امدادی بعد از یک ساعت تلاش موفق شدند، این سه کارگر را با علائم حیاتی تحویل عوامل اورژانس حاضر در صحنه بدهند، اما متاسفانه این سه نفر پس از مدتی فوت کردند و مرگ آنها تائید شد.

رئیس ایستگاه 18 آتش نشانی تبریز علت این حادثه را متصاعد شدن بخارات تینر، رنگ و روغن و مجاورت آنها با سیستم گرمایشی غیراستاندارد در محل عنوان کرد.

علیرضا نوری یادآور شد: انبار نگهداری مایعات سریع‌الاشتعال در این کارگاه در مجاورت شعله گاز غیراستاندارد قرار گرفته بود و با توجه به این‌که آتش‌سوزی در ابتدای درب ورودی کارگاه مبل‌سازی رخ داده و تنها راه خروج را بسته بود، افراد توانایی خروج از آتش را نداشتند و در محل محبوس شدند.

برخورد مرگبار يک دستگاه خودرو با کارگرشهرداري

معاون آموزش و فرهنگ و ترافيک پليس راهور تهران بزرگ از برخورد يک دستگاه خودروي سواري با رفتگر شهرداري در صبح امروز خبر داد.

به گزارش6بهمن پايگاه خبري پليس، سرهنگ عين‌اله جهاني معاون آموزش و فرهنگ و ترافيک پليس راهور تهران بزرگ در تشريح اين خبر گفت:ساعت 6 صبح امروز در مسير جنوب به شمال شيخ فضل‌الله نوري 100 مانده به ميدان صنعت يک دستگاه سواري با رفتگر شهرداري که مشغول کار بود برخورد کرد.

اين مقام مسئول پليس در ادامه عنوان کرد:پس از اين برخورد سواري از محل متواري شده و رفتگر شهرداري نيز در اين حادثه جان خود را از دست داده است.

همچنين مدير روابط عمومي مرکز اورژانس تهران نيز درباره اين حادثه گفته است:کارگر مصدوم حادثه که رفتگر شهرداري بود پس از بررسي توسط نيروهاي اورژانس و با وجود نداشتن علايم حياتي، به بيمارستان بهمن اعزام و پس از معاينه کامل و تلاش پزشکان، فوت وي تاييد شد.

ششم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری7بهمن1393

 

- دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه سیمان تجارت مهریز دراعتراض به رفتارتوهین آمیزمدیران

- گرامی باد خاطره مبارزات و اعتصابات زمستان ۸۴رانندگان حق طلب شرکت واحد

- گفتگویی درباره اعضای زندانی کانون صنفی معلمان ایران!

- سومین تجمع اعتراضی کارگران مجتمع مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

- گزارش کارگر فلزکار از پارس جنوبی

- تجمع کارگران اخراجی کشتارگاه دربال مقابل ساختمان فرمانداری میاندورود

- تجمع کارگران آبفای اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن 4ماه حقوق وحق بیمه

- بیکاری800کارگرمعادن استان مرکزی طی یکسال اخیر

- عدم پرداخت 6ماه حقوق بخشی ازکارگران  کارخانجات شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد

- هفت کارگر قدیمی کارخانه ساراول اخراج شدند

- تجمع اعتراضی صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

- دردستورکارقرارگرفتن ایجاد 10 منطقه  آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جدید!

- وعده پرداخت حدود یک درصد از طلب دولت به تأمین اجتماعی!!!

- با این قانون کار، اشتغال کارگران به مویی بند است

- پیام های تسلیت به شاهرخ زمانی

- مرگ کارگر جوانی در حادثه سقوط اتاقک کارگری به عمق محل گودبرداری

دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه سیمان تجارت مهریز دراعتراض به رفتارتوهین آمیزمدیران

کارگران کارخانه سیمان تجارت مهریز در اعتراض به آنچه توهین دو تن از مدیران این کارخانه به کارگران می‌خواندند، صبح امروز برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند و تولید را متوقف کردند.

به گزارش7بهمن ایلنا،کارگران معترض، خواهان اخراج این دو مدیر به دلیل رفتار توهین آمیز با کارگران هستند.

به گفته آن‌ها، رفتار توهین‌آمیز این دو مدیر کارخانه سیمان تجارت مهریز سابقه داشته است و این اولین بار نیست که از سوی آنان به کرگران توهین می‌شود.

کارگران معترض این واحد تولیدی می‌‎‎گویند تا زمانی که این دو مدیر از کار برکنار نشوند بر اعتراض خود پافشاری خواهیم کرد.

آن‌ها معتقدند که مسئولان اداره کار نیز بیشتر هوادار کارفرمایان هستند و سخنان نماینده آن‌ها متقاعد کننده نیست.

گرامی باد خاطره مبارزات و اعتصابات زمستان ۸۴رانندگان حق طلب شرکت واحد

با توجه به اینکه از اولین اعتصاب سندیکای کارگران شرکت واحد هنوز چهل روز نگذشته بود کلید دومین اعتصاب با اکثریت آرا توسط اعضای هیئت مدیره سندیکادر هشتم بهمن ماه زده شد ،هر چند که مامورین اطلاعاتی و امنیتی تلاش های زیادی برای متوقف کردن این اعتصابات کارگری انجام دادند و از هرگونه فشار و تهدیدی در مورد اعضای فعال سندیکا یی و اعضای هیئت مدیره جهت جلوگیری از این اعتصابات کوتاهی نکردند .اما در هشتم بهمن ماه هشتادو چهار این اعتصاب کارگری شکل گرفت .و تقریبا برای دو روز در سیستم حمل ونقل پایتخت مشکلات جدی بوجود آمد ، البته سندیکای کارگران شرکت واحد دو هفته قبل از اعتصاب با پخش تراکت بین رانندگان و کارگران شرکت واحد از رانندگان برای رسیدن به خواسته هایشان در خواست کرده بود  در هشتم بهمن ماه دست از کار بکشند و اتوبوس ها را استارت نزنند به همین دلیل مامورین اطلاعاتی وامنیتی وقت کافی برای تهدید و فشار برای اعضای سندیکا و رانندگان فعال سندیکا یی را داشتند و احتمال می دادند که با روش های هویج و چماق که از طریق مذاکرات مختلفی که با اعضای هیئت مدیره سندیکا ی کارگران شرکت واحد و مدیران مسئول شرکت واحد و شهرداری که توسط عوامل اطلاعاتی برگزار می شد، بتوانند با هزینه های حداقلی از هزینه های سرکوب کم کنند و تا آخرین لحظه هم موفق نشدند و حتی کوچکترین تاثیری نتوانستند بروی کارگران و رانندگان شرکت واحد بگذارند. چرا که تعداد صدها تن از دستگیر شدگان از ششم بهمن تا هشتم بهمن ماه هشتادو چهار خود گواه بر این ادعا می باشد و درست در اولین ساعات هشتم بهمن روز اعتصاب حدود ساعت دو ونیم بامداد تعدادی از همسران وفرزندان اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد را با هجوم گسترده به منازلشان دستگیر کردند و این دستگیری های فله ای قبل از اعتصاب نشانگر هزینه های بیشماری بود که حاکمیت برای سرکوب رانندگان معترض پرداخت می کرد. اما کارگران و رانندگان آگاه که بیش از شش ماه در جلسات هفتگی سندیکا شرکت داشتند و بطور سازماندهی شده توسط سندیکا در مورد حقوق خود آموزش های لازم را دیده بودند و توانایی و رویارویی با سرکوب از طرف عوامل اطلاعاتی وامنیتی را داشتند واز تجربه اعتصاب اول که در۴دی ماه چهل روز قبل انجام شده بود بهره برده بودند. دستگیری اکثریت اعضای فعال سندیکا و اعضای هیئت مدیره قبل از اعتصاب هم ،خود شاهدی بر این سخنان می باشد . اگر بخواهیم واقع بینانه به شکل گیری سندیکای کارگران شرکت واحد نظری بیاندازیم در واقع وجود و تشکیل چنین سندیکای کارگری که هیچگونه وابستگی به دولت و کارفرمانداشته و با رای مستقیم کارگران بوجود آمده، خود موفقیتی چشمگیر برای جامعه کارگری ایران بوده زیرا بعد از سرکوب تشکل های مستقل کارگری در دهه شصت و تحمیل شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر در دهه هفتاد به کارگران که خود عامل سرکوب و عدم شکل گیری تشکیلات مستقل کارگری در کشوربوده اند احیای این تشکیلات سندیکایی کارگری ،در جامعه کارگری روزنه ای را ایجاد کرد تا نقطه ی امیدی برای ایجاد دیگر تشکل های مستقل کارگری باشد . همانطور که شاهد بودیم سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ازجمله تشکیلات کارگری مستقل سندیکایی بوده که در دهه هشتاد بعد از شکل گیری سندیکای واحد بوجود آمده است و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم این اعتراضات و اعتصابات عرصه ای بود برای فعالیت آشکار فعالین کارگری و اعتراضات کارگری در جامعه ، در واقع شاید بتوان گفت پیوندی محکم ،در بین دیگر فعالین صنفی و دانشجویی همراه با اعتراضات و اعتصابات سندیکایی شرکت واحد تا به امروز بوجود آمد ه و می توان گفت که در اوج این اعتراضات ما شاهد پیوند دانشجویان و معلمان و کارگران هم بوده ایم. و این اعتراضات باعث گردید تا تعداد زیادی از فعالین کارگری بطور آشکارا در جامعه کارگری فعالیت داشته باشند ، بطوری که قبل از اعتراضات سندیکای کارگران واحد به این شکل بطور آشکارا و به این گسترده گی شاهد آن نبوده ایم به همین دلیل هم اکثر فعالین کارگری از این فضا بهره بردند و از سندیکای واحد حمایت گسترده ای به عمل آوردند .این اعتصابات موفقیت ها و دست آوردهای بیشماری برای کارگران و رانندگان شرکت واحد داشته و نه تنها بخشی از حقوق دست نیافتنی همچون اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که تا سقف ۵۰۰۰تومان اضافه حقوق را در روز برای رانندگان و کارگران به ارمغان آورده ،و یا برداشتن بلیط که از وظایف تحمیلی و اجباری رانندگان بودو طرح مسکن برای کارگران وگرفتن لباس و شیر رایگان و …. بلکه ماهیت ضد کارگری شوراهای اسلامی کار برای رانندگان و کارگران شرکت واحد بطور و ضوح آشکار شد ،بطوری که در روز اعتصابات دی ماه و بهمن ماه ۸۴ همین شوراهای به اصطلاح کارگری با  شناسایی ومعرفی رانندگان سندیکایی به عوامل امنیتی مستقر در توقفگاه های شرکت واحد ،دستور دستگیری رانندگان معترض را صادر می کردند که امروز دیگر کوچکترین جایگاهی در بین بدنه اتوبوسرانی ندارند .هر چند که هنوز هم وزارت کار و عوامل بالا دستی اصرار زیادی برای نگه داشتن این شوراها در شرکت واحد دارند .اما در بین کارگران هیچ مشروعیتی ندارند و رانندگان و کارگران شرکت واحد با آگاهی به اینکه سندیکای کارگران شرکت واحد مورد تایید دولت و کارفرما نمی باشد، اما همچنان تمامی اعتراضات و خواسته ها و مطالبتشان را از طریق سندیکای کارگران شرکت واحد پیگیری می کنند و نمایندگان سند یکایی درسامانه های اتوبوسرانی برای چانه زنی و گرفتن مطالبات با مدیران و کارفرما های سامانه های مختلف شرکت واحد چانه زنی می کنند و همچنان جلسات سندیکایی در منازل خود کارگران بطور منظم برقرار است و تمامی هزینه های سندیکا توسط اعضایش تامین می شود و تا حدودی هم از کارگران اخراجی سندیکایی که در حال حاضر یک تن زندانی است و۴تن بیکار می باشند،مورد توجه و حمایت قرار می گیرند.این خود نشانگر این است که نمایندگان واقعی کارگران مشروعیت خودشان را از بدنه کارگری می گیرند ،نه کارفرما و دیگر عوامل وابسته به آن؟ هر چند که هنوز هم اعضای فعال سندیکایی توسط عوامل امنیتی و حراستی تحت فشار هستند اما ما توصیه می کنیم برای اینکه اعتراضات کارگران پایدار و منسجم و متحدانه باشد کارگران چاره ای جزء اتحاد و همبستگی ندارندو در وهله اول باید تشکیلات کارگریشان را سازماندهی کنند زیرا حضور و ادامه مبارزات سندیکای کارگران شرکت واحد بعد از گذشت بیش ازیک دهه سرکوب و موفقیت در رسیدن به خواسته ها و مطالباتشان ،نشانگر این است که اهمیت داشتن تشکیلات مستقل کارگری برای رسیدن به خواسته های کارگران ضرورتی حیاتی است.

داوود رضوی از فعالین سندیکایی

۷بهمن ۹۳

گفتگویی درباره اعضای زندانی کانون صنفی معلمان ایران!

پس از اعتراضات صنفی گسترده معلمان در زمستان 1385 در تهران و برخی شهرهای دیگر، برخوردهای انتظامی و امنیتی شدیدی با معلمان صورت گرفت که به سال های بعد نیز کشیده شد. از سال های بعد اتهام جدیدی به اتهامات اعضای بازداشت شده کانون صنفی معلمان ایران اضافه شد مبنی بر عضویت در تشکل غیرقانونی و یا منحله ی کانون صنفی معلمان که بر همین اساس احکام زندان سنگینی نیز برای برخی اعضای کانون مانند رسول بداقی، سید محمود باقری، محمود بهشتی لنگرودی، علی اکبر باغانی و اسماعیل عبدی صادر گردید.

در همین ارتباط گفت و گویی داشته ایم با جناب آقای “پیمان حاج محمود عطار”، وکیل کانون صنفی معلمان و همچنین وکیل آقایان بداقی و باقری که در زیر مشاهده می نمایید:

جناب عطار ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشته اید لطفا در ارتباط با اتهام غیرقانونی بودن فعالیت ها و یا منحله بودن کانون صنفی معلمان بفرمایید آیا این اتهام مبنای قانونی دارد؟ به عبارت دیگر به چه دلایلی فعالیت های کانون قانونی است؟

در بیشتر احکام دادگاه ها که در رابطه با محکومیت اعضای کانون صنفی معلمان صادر گردیده است، یکی از دلایل صدور حکم عضویت آن فرد در کانون صنفی غیرقانونی معلمان یا کانون منحله ی صنفی معلمان ایران، عنوان شده است. در حالی که قضات رسیدگی کننده به پرونده های این معلمان،به هیچ دلیل و موردی که دلالت بر انحلال یا غیرقانونی بودن تأسیس و فعالیت کانون داشته باشد در پرونده اتهامی خود و حکم صادره اشاره ننموده اند. مشخص نیست که رئیس دادگاه به استناد چه مدرک و سندی حکم به غیر قانونی بودن و یا منحل بودن کانون معلمان داده است که عضویت در آن را جرم و مستوجب مجازات دانسته است.

کانون صنفی معلمان در سال 1378 پس از تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 10 احزاب مستقر در وزارت کشور و پیمایش مراحل و تشریفات قانونی موفق به دریافت پروانه تأسیس و فعالیت از شخص وزیر کشور وقت گردید. همه فعالیت ها، جلسات، مجامع عمومی سالیانه کانون با نظارت و حضور نماینده وزارت کشور برگزار شده است و کلیه ی آن مصوبات به وزارت کشور اعلام گردیده است. علاوه بر این ها نه تنها تاکنون هیچ مرجع قانونی و قضایی حکمی مبنی بر انحلال کانون صنفی معلمان صادر نکرده است؛ بلکه در سال 1389 که نماینده حقوقی وزارت کشور دادخواستی مبنی بر انحلال کانون صنفی معلمان تقدیم دادگاه عمومی تهران نمود، این دادگاه رأی به رد دادخواست وزارت کشور صادر کرد. وزارت کشور نیز در مهلت قانونی به رأی صادره اعتراضی ننمود. در نتیجه رأی دادگاه مبنی بر ابقای کانون قطعی شد.

لذا از حیث محکوم نمودن اعضای کانون صنفی معلمان به جهت حضور در کانون رأی دادگاه انقلاب مخدوش می باشد.

موضوع دیگر این که اخیراً شمابه عنوان وکیل اقداماتی را برای آزادی آقایان رسول بداقی و سید محمود باقری دو تن از اعضای کانون انجام داده اید و اعلام شده که ادامه ی زندانی بودن این دو معلم غیر قانونی است. لطفاً در این باره نیز توضیح دهید.

در این باره نخست باید بگویم که هر محکومی دارای حقوقی قانونی است که این حقوق در قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی درج شده است. برابر مواد قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 که لازم الاجرا است، هر محکوم به زندان دارای حقوق غیرقابل سلب می باشد. از جمله این که چنانچه اتهامات متهم متعدد باشد و دادگاه احکام کیفری متعدد برای وی صادر کند؛ بایستی همه ی محکومیت ها تجمیع شده و براساس فرمول مندرج در ماده 134 قانون مجازات اسلامی این محکومیت ها محاسبه و اجرا شود.

دوم اینکه، هر محکومی پس از سپری کردن یک دوره زندان می تواند از آزادی مشروط برخوردار شود یا اینکه از عفو رهبری در عدم اجرای حکم محکومیت بهره مند گردد. نکته ی آخر اینکه حتی اگر محکوم از هیچیک از حقوق قانونی اشاره شده استفاده نکند؛ می تواند با سپردن تأمین مناسب برای رفتن به مرخصی و یا بازگشت نزد خانواده اش اقدام کند.

متأسفانه، آقای رسول بداقی در طول شش سال حبس خود در زندان رجایی شهر از هیچیک از حقوق قانونی خود بهره مند نشده و حتی از اعزام به مرخصی و ملاقات با همسر و فرزندان معصومش در بیرون از زندان و در خانه محروم بوده است. هردو این بزرگواران به طور کلی از این حقوق قانونی خود بهره ای نبرده اند. در حالی که مشمول همه ی حقوق و مزایای قانونی یاد شده بوده و بر اساس قاعده ی مشهور حبس زدایی، نماینده محترم دادستان می بایستی ادامه ی حبس آنان را به مجازات های جایگزین و حتی لغو مجازات تبدیل کند. اما متأسفانه تا کنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

– تشکر از شما به خاطر شرکت در این گفت و گو.

مرجع:سایت حقوق معلم وکارگر

سومین تجمع اعتراضی کارگران مجتمع مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

از صبح امروز کارگران اقماری شرکت ذوب خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع خود را آغاز کردند.

به گزارش7بهمن بابک آنلاین، صبح امروز کارگران شرکتهای تابع شرکت ذوب خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

درهمین رابطه: اخباروگزارشات کارگری28دی1393

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/28_Day_93.html

گزارش کارگر فلزکار از پارس جنوبی :

کارگران یکی از پیمانکارهای فاز 17 و 18 به نام شرکت مهندسی و ساختمانی تناوب از 3 روز پیش دست به اعتصاب زدند. این کارگران حقوق آبان ماه را هنوز دریافت نکردند .

گس ترین gas train 3 , 4 ناحیه کار این شرکت هست که اهمیت زیادی دارد .

پارسال هم درست در اواسط بهمن اعتصاب مشابهی رخ داد ، گمان بر این است که این اعتصابات از بالا هدایت می شود تا پیمانکار قبل از سال از کارفرما (شرکت oiec) و شرکت ملی گاز پارس جنوبی معوقات خود را دریافت کند .

قرارداد 300 تا 400 کارگر با شرکت تا پایان سال تمام می شود و شرکت هر روز در حال کم کردن نیروها می باشد .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

تجمع کارگران اخراجی کشتارگاه دربال مقابل ساختمان فرمانداری میاندورود

جمعی از کارگران اخراجی شرکت دربال صبح امروز سه شنبه (۷ بهمن ماه) در اعتراض به اخراج و تعطیلی این واحد صنعتی مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان میاندورود مازندران تجمع کردند.

به گزارش7بهمن ایلنا، یکی از کارگران درباره دلایل اعتراض گفت: کارفرمای واحد کشتارگاهی دربال به بهانه انجام تعمیرات ساختمانی از یک هفته قبل علاوه بر اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران، این واحد تولیدی را موقتا تعطیل اعلام کرده است.

او میانگین سوابق کار کارگران دربال را ۱۵ سال ذکر کرد و افزود: کشتارگاه دربال بیش از ۱۲۰ کارگر دارد که همه آنان در آستانه سال نو  بیکار شده اند. نگرانی کارگران تامین معیشت خانواده‌هایشان بعد از دست دادن شغل است.

وی در خصوص وضعیت بازنشستگی تعدادی از همکاران خود تصریح کرد: ۱۵ نفر از کارگران شاغل در شرکت دربال تا پایان سال جاری مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور خواهند شد.

او اظهار داشت: در طول سال تعدادی از همکارانمان بازنشسته شدند اما کارفرما راضی به جایگزین کردن نیروی کار جدید به جای کارگران بازنشسته نمی‌شد. به این ترتیب کار در برخی از بخش‌ها به دلیل کمبود نیروی کار فشار مضاعفی به کارگران وارد می‌کرد.

یکی دیگر از کارگران در ادامه سخنان همکارش درباره نوع قرار داد کاری نیروی کار دربال گفت: قرار داد کارگران دربال هر چند ماه یکبار موقتا تمدید می‌شد اما کارگران با سابقه انتظار داشتند کارفرما به دلیل سابقه زیادشان در کارخانه با آنان قرار داد دائمی امضاء می‌کرد.

به گفته وی، بعد از اجتماع کارگران دربال پیرامون مشکلات کارگران جلسه‌ای با حضور نمایندگان نهاد‌های دولتی در محل ساختمان فرمانداری برگزار شد و قرار شده است این جلسه در روز ۵ شنبه مجددا تکرار شود. طبق اظهارات حاضرین در جلسه، اگر شرکت دربال قصد تعمیرات دارد باید نامه‌ای به اداره کار ارسال کند تا در زمینه پوشش بیمه بیکاری کارگران اقدام شود. همچنین کارفرما باید متعهد به بازگرداندن کارگران بعد از انجام کار تعمیرات شود.

به گفته وی، مدیران شرکت دربال در جلسه دیگری که روز گذشته در محل فرمانداری برگزار شده بود، ۴ ماه فرصت خواسته‌اند تا این واحد صنعتی را دوباره راه اندازی کنند.

تجمع کارگران آبفای اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن 4ماه حقوق وحق بیمه

جمعی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب غرب اهواز تجمع کردند.

به گزارش7بهمن ایلنا،نماینده کارگران معترض گفت: صبح امروز سه شنبه (۷ بهمن ماه) جمعی از کارگران پیمانی آبفای اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» کار می‌کند در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و پرداخت نشدن ۵ حق بیمه‌شان به سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود ادامه داد: معوقات بیمه‌ای کارگران مربوط به ماهای فروردین، مرداد، آبان، آذر و دی ماه سال جاری است. به گفته وی، از یکسال پیش دستمزد و بیمه کارگران پیمانی به صورت نامنظم پرداخت می‌شده است، به همین دلیل این وضعیت کارگران آبفا و خانواده‌های‌شان را دچار مشکل کرده است.

او همچنین تصریح کرد: شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» در حال حاضر به عنوان آخرین پیمانکار آبفای اهواز از مرداد ماه مسئولیت حدود ۳۰۰ کارگر را به عنوان موتورچی و پمپ چی آب در سطح شهر اهواز بر عهده گرفته است، پیش از این کارگران تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری دیگر مشغول کار بودند.

به گفته این کارگر آب و فاضلاب اهواز، همزمان با اجتماع کارگران، مدیر عامل اداره آبفای اهواز در جمع معترضین حاضر شد و وعده پرداخت بخشی ازمطالبات کارگران را تا چند روز آینده داد.

بیکاری800کارگرمعادن استان مرکزی طی یکسال اخیر

رئیس هیئت مدیره انجمن معدنکاران استان مرکزی ازبیکاری800کارگربدنبال تعطیلی50 درصد معادن استان خبر داد.

به گزارش7بهمن ایسنا،حسین پورحسنی ضمن تاکید بر کاهش تولید معادن استان به 30 تا 40 درصد، گفت: رکود حاکم بر بازار منجر به تعطیلی برخی معادن استان شده است.

وی اظهار کرد: در استان مرکزی حدود 436 پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده است و در حال حاضر حدود 200 معدن از چرخه تولید خارج شده‌اند.

پورحسنی گفت: سال گذشته تعداد کارگران مشغول به کار در معادن استان حدود چهار هزار نفر بوده است اما، با تعطیلی معادن 20 درصد کارگران این بخش خانه‌نشین شده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته حدود 22 میلیون تن سنگ از معادن استخراج شد که این میزان در سال جاری 30 تا 40 درصد کاهش داشته است.

پورحسنی گفت: 50 درصد معادن تعطیل شده استان شامل سنگ‌های تزئینی و 50 درصد معادن را کانی‌های فلزی تشکیل می‌دهند.

وی ضمن تاکید بر عدم رونق در بازار سنگ‌های ساختمانی و تزئینی گفت: سنگ، آخرین محصولی است که در ساختمان کاربرد دارد بر این اساس، زمانی که وضعیت اقتصادی مردم نامناسب است سنگ‌های تزئینی نیز جایگاه خود را از دست می‌دهند.

پورحسنی در ادامه، مشکلات موجود بر سر راه صادرات سنگ را متذکر شد و ضمن اشاره به نقش موثر تحریم‌ها در اینباره و موانع موجود بر سر راه صادرات سنگ از جمله LC گفت: متاسفانه کانی‌هایی که از استان مرکزی توسط واسطه‌ها از گمرکات و بنادر دیگر صادر می‌شود به نام دیگران رقم می‌خورد، بر این اساس آمار دقیقی در این راستا وجود ندارد.

عدم پرداخت 6ماه حقوق بخشی ازکارگران  کارخانجات شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد

ایرناطی گزارشی بتاریخ7بهمن، از عدم پرداخت 6ماه حقوق بخشی ازکارگران  کارخانجات ساوجبلاغ و نظرآباد،خبرداد.

براساس این گزارش، کارگران شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از بی توجهی کارفرمایان و مسوولان منطقه در خصوص پرداخت نشدن حقوق به آنان شکایت دارند.

کارگران طی شش ماه گذشته بارها برای پرداخت حقوق معوقه خود به مدیران مراجعه کرده اند اما پس از گذشت چند ماه نتیجه ای نگرفته اند.

بنابهمین گزارش، کارگران شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد به رغم تحمل ساعات طولانی کار، نبود ایمنی و بهداشت کامل در فضای کاری ،بدون غذای گرم مناسب و ...حقوق وحق بیمه شان پرداخت نمی شود.

گفتنی است، در شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد بیش از 70 هزار کارگر در مراکز تولیدی ، صنعتی و کارگاههای کوچک و بزرگ فعالیت دارند که شرایط پرداخت حقوق به کارگران به ویژه در کارخانه ها و شرکت های بزرگ مطلوب نیست.

شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب با جمعیت 250 و 150 هزار نفر درغرب کرج مرکز استان البرز قرار دارند.

هفت کارگر قدیمی کارخانه ساراول اخراج شدند

در یک هفته گذشته هفت نفر از کارگران قراردادی کارخانه «ساراول» واقع در جاده مخصوص کرج به دلیل اتمام قرارداد کار اخراج شده‌اند.

به گزارش7بهمن ایلنا،کارگران کارخانه ساراول با اعلام این خبر گفته‌اند که همکاران اخراج شده آن‌ها در قسمت‌های مختلف، اداری و خط تولید این واحد سازنده دستگاه‌های تهویه مطبوع مشغول کار بوده‌اند.

به گفته این منابع خبری، کارگران تازه اخراج شده تا پیش از اتمام اعتبار قرارداد کار، به مدت ۵ تا ۲۲ سال با قرارداد موقت در این واحد صنعتی مشغول کار بوده‌اند.

در عین حال یکی از کارگران اخراج شده ساراول با تایید خبر اخراج خود و شش نفر از همکارانش گفت که حکم اخراجش هفته گذشته بصورت شفاهی به وی ابلاغ شده است.

این کارگر اخراجی بابیان اینکه بصورت قراردادی در ۱۶ سال گذشته به عنوان نگهبان و راننده برای شرکت ساراول فعالیت می‌کرده است، افزود: عصر سه‌شنبه (30 دی) به من گفتند که قرارداد کاری‌ات امروز تمام می‌شود و دیگر نیازی نیست که از فردا در کارخانه حاضر شویم.

این کارگر اخراجی افزود: شاید از نظر قانونی بتوانند من را اخراج کنند اما هنوز نمی‌توانم متوجه شوم که دلیل اخراج من چه بوده است؟

این کارگر قدیمی کارخانه ساراول در پایان گفت: وقتی به گذشته فکر می‌کنم که دوران جوانی خود را چگونه گذراندم حس می‌کنم عادلانه نیست پس از 16 سال کار امروز با داشتن همسر و فرزند تنها به دلیل اتمام قرارداد بیکار شوم.

تجمع اعتراضی صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 7بهمن خبرگزاری مجلس،امروز (سه‌شنبه 7بهمن‌ماه) جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که چند سال پیش تمامی وجوه برای خرید مسکن مهر در پرند پرداخت شده اما در حال حاضر درخواست پرداخت مبلغی در حدود 10 الی 17 میلیون تومان از صاحبان این مسکن‌ها شده در حالی که این با قانون مغایر است.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که صاحبان مسکن مهر همزمان با خرید واحدها در پرند هزینه پکیج٬ کابیت و سایر امکانات این‌چنینی را پرداخت کرده‌اند اما در حال حاضر این امکانات به صاحبان تحویل داده نخواهد شد.

دردستورکارقرارگرفتن ایجاد 10 منطقه  آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جدید!

جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ظهر امروز (سه‌شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزارشد.

به گزارش7بهمن مهر،در این جلسه مقرر شد لوایحی از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ‌ صنعتی و ویژه اقتصادی جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خرم آباد و ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی در استان اردبیل و 8 منطقه دیگری که پیش از این شرایط آن برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تایید شده بود، تهیه و برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

در این جلسه وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران اردبیل و ایلام نیز حضور داشتند.

وعده پرداخت حدود یک درصد از طلب دولت به تأمین اجتماعی!!!

در شرایطی که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری حجم بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی به حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان برسد؛ به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است دولت به زودی معادل هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان را پرداخت کند.

به گزارش7بهمن ایلنا، «سید تقی نوربخش» امروز اعلام کرد: با ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران معادل یک‌ هزار و پانزده میلیارد تومان (۱۰هزار و ۱۵۰میلیارد ریال) از مطابات این سازمان پرداخت خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصویب‌نامه مورد نظر توسط «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده است.

در متن تصویب نامه هیأت وزیران که توسط روابط عمومی تامین اجتماعی منتشر شده چنین آمده است:

مبلغ ده هزار و یکصد و پنجاه میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای از محل اعتبارات جزء (۹) ردیف (۱۰۱۰۰۰) جدول شماره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور با عنوان «اعتبارات موضوع فروش سهام، سهم الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته و تابعه» بابت پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی موضوع ردیف‌های (۱۵) و (۲۴) جدول شماره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور در اختیار دستگاه ذی‌ربط قرار می‌گیرد تا برابر قوانین و مقررات هزینه شود.

ابلاغ و اجرای تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص پرداخت هزار میلیارد وپانزده میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در حالی است که برابر مستندات موجود پیش بینی می‌شود حجم این بدهی‌ها تا پایان سال ۹۳ به حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

به گفته کار‌شناسان صرف نظر از اینکه هنوز تکلیف زیا‌ن‌هایی که به دلیل تخلفات مالی مدیران دولت گذشته سازمان تامین اجتماعی به وجود آمده است مشخص نیست؛ دولت در تمامی سالهای اخیر بزرگ‌ترین بدهکار این سازمان بوده است.

با این قانون کار، اشتغال کارگران به مویی بند است

مجلس روز یکشنبه در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید، تغییراتی را در قانون کار کشور تصویب کرد. فعالان کارگری انجام این تغییرات را به سود کارگران نمی‌دانند و معتقدند: با این قانون کار، اشتغال کارگران به مویی بند است.

عبدالله وطن‌خواه، فعال کارگری، درباره این مصوبه جدید می‌گوید: در این مصوبه تاکید شده که قراردادها مکتوب شود و یک نسخه به وزارت کار برود اما این شرایط فرقی با گذشته ندارد. در عقب‌نشینی که با انتقاد فعالان کارگری درباره این مصوبه انجام شده این جمله اضافه شده است که قراردادهای بالای 30 روز باید مکتوب شود. با شرایط فعلی کارگران از این تغییرات فقط متضرر می‌شوند. اینکه پس از پایان قرارداد و در صورت اخراج، به ازای یک سال کار، حقوق یک ماه به کارگر داده شود قبلا هم بوده و اجرا می‌شده است.

این فعال کارگری قدرت لابی‌گری گروه‌های کارگری را ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: حالا این مصوبه باید در شورای نگهبان تائید یا رد شود و در صورت تائید کارگران آسیب می‌بینند. کارگران باید قدرت لابی‌گری داشته باشند تا بتوانند خواست خود را روشن بیان کنند. لحاظ قرارداد کتبی و استخدام رسمی جزو خواست‌های پایه‌ای کارگران است.

او رقم بالای بیکاری را اهرم کارفرما در پیگیری منافع خود در رابطه کارگر و کارفرما می‌داند و می‌گوید: کارگران امنیت شغلی ندارند چون با وجود لشکر بیکاران دست کارفرما باز است و هر جور که می‌خواهد قرارداد را می‌بندد چون اگر کارگری تن به شرایط ندهد به راحتی به او می‌گویند که برود. کار کارگری مثل من به مویی بند است. اگر من با مدرک دیپلم در حال انجام کاری هستم کسی پشت در هست که با لیسانس و حقوق پایین‌تر همین کار را انجام دهد.

وطن‌خواه درباره تاثیر اصلاح قانون کار بر شرایط کارگران ایران می‌گوید: حتی در صورت اجرای بدون انحراف همین قانون کار طبقه کارگر ایران متضرر می‌شود. این دو بند جدید هم تاثیری ندارد. در جامعه ما کارفرما آن کاری را که می‌خواهد در عمل انجام می‌دهد. پس از اصلاحیه‌های قانون کار تا سال 73 و از آن زمان تاکنون 97 درصد نیروی کار در ایران تبدیل به نیروی کار قراردادی شده‌اند.

او روند اصلاحیه‌های قانون کار را به ضرر کارگران می‌داند و علت بروز این روند را نبود تشکل‌های کارگری مستقل بیان می‌کند: ابتدا کارگاه‌های زیر پنج نفر را از قانون کار مستثنی کردند و سپس سراغ کارگاه‌های زیر 10 نفر رفتند. بعد هم دیدند که جامعه کارگری مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد کار خود را ادامه دادند و مناطق ویژه اقتصادی را از شمول قانون کار خارج کردند. همه این کارها برای این است که حاشیه سود کارفرما بیشتر شود اما اگر تشکل‌های کارگری مستقل در کشور وجود داشت قدرت چانه‌زنی کارگران بالا می‌رفت.

وطن‌خواه می افزاید: براساس قوانین ILO و سایر سازمان‌های بین‌المللی، اعتصاب حق کارگر است و با انجام آن حاشیه سود کارفرما در خطر قرار می‌گیرد و در نتیجه مجبور می‌شود مثلا درصدی روی حقوق کارگرش بگذارد یا شرایط کار را بهتر کند.

او به شکایت یکی از کارخانه‌های سیمان از کارگرانش اشاره می‌کند و این شکایت را نشان‌دهنده سود سرشار کارفرما می‌داند: مدیران این شرکت سیمانی در شکایتی به خاطر دو روز اعتصاب، یک میلیارد تومان خسارت از کارگران اعتصابی طلب کرده‌اند. این یعنی 500 میلیون تومان برای هر یک روز. معنی دیگر آن این است که این کارخانه ماهانه 15 میلیارد تومان سود دارد و شاید با کم کردن هزینه‌های کارخانه این رقم به مثلا 10 میلیارد تومان برسد اما سوال اینجاست که کدام یک از کارخانه‌های بزرگ ایران بخشی از این سود میلیاردی را به کارگران خود سهیم شده‌اند؟

وطن‌خواه درباره جلسه شورای تعیین دستمزد کارگران هم می‌گوید: تشکل‌های مستقل کارگری باید شکل بگیرند و نمایندگان آنها در چنین جلساتی حضور داشته باشند. امسال هم شاهد این هستیم که جلسات این شورا به سوی پایان سال می‌رود و احتمالا در نهایت در روزهای پایانی سال رقمی اعلام می‌شود که با توجه به زمان اعلام جلوی انتقاد گرفته شود. یعنی من کارگر پس از تعطیلات نوروز و در اردیبهشت ماه عملا با تغییر روی داده در حقوقم روبرو خواهم شد. در خبرها هم گفته می‌شود که مثلا حق مسکن کارگران امسال 100 درصد افزایش خواهد یافت اما گفته نمی‌شود که این حق مسکن مثلا ماهانه 10 هزار تومان بوده است که حالا به 20 هزار تومان می‌رسد.

بخشی ازیک گفتگومندرج درآنابتاریخ7بهمن

پیام های تسلیت به شاهرخ زمانی

مادر همرزمان شاهرخ زمانی در گذشت،

شاهرخ جان ما را شریک غم خود بدان

خانم زرین تاج  نجاتی مادر شاهرخ زمانی سه روز قبل دیده بر جهان فروبست ، مادر شاهرخ طی سه سال گذشته که شاهرخ زمانی در زندان است و برای آزار و اذیت او را از زندانی به زندان دیگری می بردند ، هر دو هفته یک بار برای دیدن شاهرخ مجبور بود مسیر طولانی بین شهر های مختلف از جمله تبریز تا تهران و قبلا" از تبریز تا یزد را طی کند و بیشتر مواقع نیز به او اجازه ملاقات نمی دادند اما مادر شاهرخ هر گز نا امید و خسته نمی شد ، بعدها طی صحبت های مختلف متوجه شدیم که خانم نجاتی بیش از 40 سال است که دائمان در مسیر زندانها ، دادگاهها و ... برای دیدن عزیزانش فعالیت و مبارزه کرده است ، و تجربه دارد که هرگز نباید خسته شد ، امید واریم بتوانیم از او یا بگیریم استقامت ، پشتکار داشته و فداکار باشیم.

به شاهرخ زمانی عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری و عضو هیات باز گشایی سندیکای نقاشان تهران فوت مادرش را تسلیت گفته و ضمن اعلام اینکه خانم نجاتی را همچون مادر خود دانسته ، تلاش و کوشش ، اراده و فداکاری های او را  الگوی خود می دانیم ، همچنین اعلام می کنیم برای اینکه دیگر انسانها بخصوص خانواده زندانیان از این همه ظلم و ستم نجات یابد ، تنها یک راه وجود دارد همه تلاش و فعالیت در تمامی عرصه ها را متشکل پیش  ببریم، لذا از تمامی فعالین می خواهیم در جهت متشکل شدن اقدام نمایند ، و اقدام به ایجاد تشکل های خود کنند، بدون شک اگر کارگران متشکل باشند هیچ حکومتی نمی تواند کارگران را زندانی کند،

به امید روزی که کارگران متشکل باشند ،

و هیچ کارگری زندانی نباشد،

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری

6/11/1393

فعالان نهادهای همبستگی با جنبش كارگري ايران - خارج كشور

 به رفيق دربند  شاهرخ زمانی و همه فعالین  کارگری و زنان مبارز

ستم را لرزاندي و رفتي !

ياد و خاطره بانوي مبارز زرين نجاتي  گرامي باد       

زرین نجاتی مبارز و زنداني زمان شاه و مادر كارگر زنداني ( شاهرخ زمانی)  در ٤ بهمن ماه ١٣٩٣ بر اثر بیماری  سرطان در گذشت .

مادر زرین نجاتی در مقابل هر دو رژیم  سرمايه داري شاه و جمهوري اسلامي استوار ايستاد و براي احقاق حقوق زندانيان سياسي  كوشيد. او در زمان  رژیم شاه در دفاع از زندانيان سياسي و از جمله همسرش بهمن زماني  دو بار بازداشت شد.

در زمان جمهوري اسلامي نيز در دفاع از زندانيان و از جمله پسرش شاهرخ زماني مرتب راهي ادارات، بيدادگاه ها و بندهای مختلف زندان ها بود و با زندانبانها و دژخيمان رودررو بود. مادرزرین نجات یکی از هزاران مادری بود که براي دفاع از حقوق زندانيان و براي زنده نگه داشتن ياد اعداميان سياسي و عقيدتي عمرخود را در راهرو ها و دالان های  پر پيچ و خم  دادگاه ها و زندانها  و نيز محل به خاك سپردن جان باختگان راه آزادي و سوسياليسم گذراند.

ما ياد و خاطره اين مادر قهرمان را گرامي مي داريم.

ما مرگ اين زن قهرمان را به اعضاي خانواده او به ويژه رفيق دربند  شاهرخ زمانی و فعالان "کمیته حمایت از شاهرخ زمانی" ،همه فعالین  کارگری و زنان مبارز از صميم قلب تسليت مي گوييم.

نهادهاي همبستگي با جنبش كارگري ايران - خارج كشور

nhkommittehamahangi@gmail.com

http://nahadha.blogspot.com/

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ برابر با ۲۷ ژانويه

مرگ کارگر جوانی در حادثه سقوط اتاقک کارگری به عمق محل گودبرداری

بعدازظهرامروز،حادثه سقوط اتاقک کارگری به عمق 15 متری محل گودبرداری درشمال غرب تهران، در خیابان کوهک، خیابان نسیم ،مرگ کارگر 28 ساله ای را در پی داشت.

به گزارش 7بهمن پایگاه خبری 125، داود کرمی افسرآماده منطقه یک عملیات آتش نشانی تهران که در محل حادثه حاضر بود، دراین خصوص گفت: بنا به اظهارشاهدین، یک دستگاه لودر در مجاور محل گودبرداری که بیش از 4 هزار مترمربع وسعت و حدود 15 متر عمق داشت، مشغول خاک برداری بود که ناگهان بیل این وسیله با اتاقک کارگری که در لبه محل گودبراری قرار داشت برخورد کرد.

وی افزود: به هنگام وقوع این حادثه یک کارگر 28 ساله در داخل اتاقک حضور داشت که همراه با اتاقک به داخل محل گودبرداری سقوط کرد.

کرمی ادامه داد: آتش نشانان با حضور در محل حادثه، این کارگررا از میان اتاقک متلاشی شده در عمق گودبرداری خارج کرده و تحویل اورژانس دادند که عوامل اورژانس بعد از انجام معاینات اولیه مرگ این کارگر را تائید کردند.

هفتم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری8بهمن1393

 

- امروزکارگران مجتمع مس خاتون آباد باخانواده هایشان مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کردند

- تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه قند ورامین مقابل درب ورودی کارخانه

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی

- تجمع بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

- کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

- کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

- عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنزونارچ قم

- ادامه ابهام در قرارداد کار و بیمه کارگزاران مخابرات روستایی

- تسلیت به شاهرخ زمانی

- زخمی شدن26کارگر کارخانه خودروسازی ماموت بدنبال واژگون شدن سرویس رفت وآمد

امروزکارگران مجتمع مس خاتون آباد باخانواده هایشان مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کردند

صبح امروز کارگران اقماری شرکت ذوب خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری شهر بابک در کرمان تجمع کردند. صبح دیروز نیز تجمع مشابهی در مقابل فرمانداری شهربابک برگزار شده بود.

به گزارش 8بهمن ایلنا، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شرکتهای تابع ذوب مس خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. کارگرانی که در پروژه‌های پالایشگاه، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره و کانی مس مشغول به کارند نسبت به برگزاری آزمون استخدامی در مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد معترض‌اند.

این کارگران که امروز به همراه خانواده‌هایشان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده بودند می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلیشان تهدید می‌کند.

یکی از کارگران معترض ، با بیان اینکه در دو روز گذشته به طور متناوب این تجمعات برگزار شده گفت: متاسفانه هیچ یک از مسولین فرمانداری و همچنین مسولین شرکت مس به وضعیت ما رسیدگی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.

این کارگر گفت: تعدادی از نیروهای بومی پروژه خاتون آباد در سال‌های گذشته به عنوان نیروی پیمانکار در شرایط سخت و تحت قرارداد‌های موقت کار کردند به امید اینکه بعد از ۴سال و راه اندازی پروژه استخدام رسمی شوند اما در حال حاضر شرایطی را گذاشته‌اند که طی آن ممکن است بسیاری از کارگران حذف شوند.

به گفتهٔ کارگران، وجود شرط سنی و همچنین طرح مسائلی چون ارائهٔ معافیت پزشکی باعث می‌شود عملا بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و در آزمون پذیرفته نشوند.

این چهارمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند. پیش از این نیز کارگران در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۸ دی در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه قند ورامین مقابل درب ورودی کارخانه

نزدیک به ۲۰۰ کارگرکارخانه قند ورامین در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی‌شان صبح امروز بار دیگر مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش8بهمن ایلنا،یکی از کارگران معترض با اشاره به اشتغال حدود ۴۰۰ کارگر پیش از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند و مخالف دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

این کارگر با بیان اینکه ۱۶۰ نفر از همکارانش با قرارداد دائمی و سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال در شرف بازنشستگی قرار دارند، گفت: کارگران رسمی کارخانه شرایط بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت زیان را دارا هستند و طبیعتا قرار گرفتن آنان تحت پوشش بیمه بیکاری به زیان آنها تمام می‌شود و روند بازنشستگی‌شان را پیچیده می‌کند.

این کارگر قند ورامین با اشاره به پرداخت نشدن یک ماه از حقوق کارگران در دی ماه درباره سایر مطالبات همکارانش تصریح کرد: ۳ سال است که حق کفش و لباس کارگران پرداخت نشده است. همچنین بن کارگران نیز به صورت اقساطی به حقوق کارگران افزوده می‌شد.

این کارگر معترض با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کارگران در آستانه سال نو، بی‌عدالتی است افزود: از مسئولان شهرستان و استانی می‌خواهیم به وضعیت اشتغال کارگران قدیمی این کارخانه رسیدگی کنند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی

حدود ۳۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق صبح امروز (چهارشنبه ۸ بهمن) مقابل درب ورودی معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معدن آنومالی خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی هستند.

به گزارش 8بهمن ایلنا، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی حدود یک ماه و نیم پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۵ نفر از این کارگران با مصوبه شورای تامین جذب معدن سنگ آهن مرکزی شده‌اند و به سایر کارگران که بیش از یک و نیم سال سابقه کار دارند گفته شده است خود را به بیمه بیکاری معرفی کنند.

براساس این گزارش،پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد کار یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است.

کارگران معترض دیروز به دفتر امام جمعه بافق مراجعه کردند و در روزهای گذشته نیز به اداره کار و فرمانداری مراجعه کرده بودند.

گفتنی است معدن آنومالی شمالی از معادن مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید.

تجمع بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

بیش از ۷۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون واقع در خرم آباد که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند صبح امروز در مقابل استانداری لرستان تجمع کردند. این کارگران همچنان پیگیر دریافت معوقات ۴ ساله حقوقی و سنوات پایان خدمت خود هستند.

به گزارش8بهمن ایلنا، ۱۳۴ نفر از بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند، بخشی از حقوق سالهای ۸۷ تا ۹۱ را طلبکارند. همچنین این کارگران سنوات پایان خدمت خود در سال ۹۱ را هم دریافت نکرده‌اند. حجم معوقات مزدی این بازنشستگان تا ۱۸ ماه می‌رسد و حقوق پرداخت نشده عمدتاً مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش و معوقات مقطعی حقوق در فاصلهٔ سالهای ۸۷ تا ۹۱ را شامل می‌شود.

یکی از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون در این باره گفت: میانگین مبلغ سنوات خدمت ۱۳۴ بازنشسته این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاری‌شان حدود ۲۰ میلیون تومان است. این کارگران با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده‌اند اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، پرداخت مطالبات کارگران را به تاخیر انداخته است.

به گفتهٔ وی، در سال جاری کارگران بازنشسته پارسیلون بار‌ها در مقابل ادارات مختلف تجمع کرده‌اند اما کسی به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. امروز هم دو نفر به نمایندگی از سایر بازنشستگان با مسولین استانداری صحبت کردند اما باز هم نتیجه ای نگرفتیم.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: علی رغم شکایتی که توسط کارگران تنظیم شد و همچنین رای دادگاه مبنی بر توقیف اموال کارخانه اما به واسطه رایزنی‌هایی که مدیریت پارسیلون انجام می‌دهد هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌ایم و عملا پیگیری‌هایمان بی‌نتیجه بوده است. به همین دلیل مطابق ماههای گذشته صبح امروز باز هم تعدادی از کارگران بازنشسته این واحد تولید کننده انواع نخ پلی استر در شهرستان خرم آباد در اعتراض به ۴ سال مطالبات معوقه در مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کردند تا حداقل صدایشان شنیده شود.

او افزود: کارفرما در توجیه عدم پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی را بهانه می‌کند.

گفته می‌شود، در جریان پیگیری‌های حقوقی کارگران از اداره کار و سایر نهادهای دولتی، بخش کمی از مطالبات حقوقی و سنواتی کارگران بازنشسته (حدود دو تا سه میلیون تومان) پرداخت شده است

لازم به یادآوری است، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابهه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد.

کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

.........در طول سه سال اخیر و پس از انتقال تکنولوژی تولید کمپرسوهای معدنی و صنعتی به شرکت پارس کمپرسور، این شرکت مورد بی مهری شدید سهامداران شرکت قرار گرفته به طوری که تولید کمپرسورهای صنعتی در حال حاضر تقریباً نزدیک به صفر رسیده و تولید کمپرسورهای معدنی و ابزارهای بادی هم با وجود مشتریان زیاد، بسیار کاهش یافته است و هم اکنون نیروی کاری شرکت به 150 نفر تقلیل یافته است و بنا به اظهار نظر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره روند کاهش نیرو همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین حقوق کارکنان شرکت بیش از 3 سال است با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می شود.

 قابل ذکر است در حال حاضر نیز مسئولین شرکت با تولید محصولات با کیفیت بسیار پایین، واردات محصولات بی کیفیت خارجی (درحالی که امکان تولید داخلی وجود دارد) و فروش به عنوان محصول تولیدی داخل شرکت (به طوری که شرکت تولیدی با این همه تجهیزات و امکانات و ماشین آلات، در حال تبدیل شدن به یک شرکت بازرگانی واردات و فروش کمپرسورهای هوا است)، عدم بازپرداخت بدهی تسهیلات دریافتی از بانک ها و بدهی افراد و سازمان های مختلف سعی در تخریب اعتبار و وجه چندین ساله شرکت دارند. همچنین با وجود درخواست مشتریان خصوصی برای خرید تجهیزات CNG، مسئولان شرکت از تولید و فروش این محصولات به مشتریان سرباز می زنند. در حالی که تجهیزات CNG در شرکت پارس کمپرسور که در مالکیت همین سهامداران می باشد به صورت انبوه تولید می شود. با وجود این مشکلات در شرکت، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره هم هیچ اهمیتی به مسائل به وجود آمده نمی دهند به طوری که مدیرعامل بیش از یک سال است درتهران ساکن شده و برای رسیدگی به مشکلات حاضر نیست در شرکت حضور یابد و فقط هر سه یا چهار ماه به صورت موقت به شرکت مراجعه می کند.

 همچنین اخیراً اقدام به فروش اموال و دارایی های شرکت از جمله ساختمان دفتر تهران، ساختمان مسکونی مستقر در نگین پارک، ساختمان تعاونی مصرف شرکت و قطعات و ابزارآلات موجود در انبارهای شرکت به عنوان ضایعات می نمایند. در طول یک سال اخیر نیز کلیه خدمات پس از فروش تجهیزات CNG  که از منابع خوب درآمدی محسوب می شود به شرکت های خصوصی خارج از شرکت واگذار شده و خدمات پس از فروش کمپرسورهای صنعتی و معدنی هم در حال واگذار شدن است.

 شایان ذکر است علیرغم پیگیری های متعدد از سازمانها و ارگانهای مختلف تاکنون اقدامی جهت حل مشکلات شرکت صورت نگرفته است.

بخشی ازنامه سرگشاده کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریزمندرج درآناج بتاریخ8بهمن

درهمین رابطه: اعتصاب کارگران کمپرسورسازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/04_Bahman_93.html

تعویق حقوق ۴۲۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران به ۴ ماه رسید

4ماه حقوق 420کارگر کارخانه کنتورسازی ایران پرداخت نشده است.

به گزارش8بهمن ایلنا،یکی از کارگران این کارخانه که هویتش محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: کارفرمای کارخانه کنتور سازی ایران از مهر ماه سال جاری حقوق 420کارگر کارخانه کنتورسازی ایران پرداخت نشده است.این کارگران فقط در آبان ماه مبلغ بسیار ناچیزی را بصورت علی‌الحساب دریافت کرده‌ بودند.

او افزود: علاوه بر حقوق، بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت حق بیمه از جانب کارفرماست که بعد از توافق با تامین اجتماعی هم اکنون حق بیمه به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

به گفته این کارگر، مشکلات کارخانه و کارگران از سال ۸۸، زمانی آغاز شد که این واحد تولیدی از وزارت نیرو به بخش خصوصی انتقال یافت.

این کارگر بخش دیگری از مطالبات کارگران را پرداخت نشدن حق تولید ذکر کرد و درباره سایر مطالبات کارگران گفت: کارگران کنتورسازی ایران پیش از خصوصی سازی کارخانه علاوه بر حق تولید در مناسبت‌های خاص همانند اعیاد مذهبی و آغاز سال تحصیلی مزایایی تعلق می‌گرفت. همچنین در زمان مالکیت دولت هرچند ماه یکبار به کارگران بن‌های غیر نقدی تعلق می‌گرفت که پس از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مزایا بطور کل قطع شده است.

این کارگر کارخانه کنتورسازی ایران بهانه کارفرما برای پرداخت نشدن حقوق کارگران، دریافت نکردن طلب کارخانه از وزارت نیرو ذکر کرد و گفت: طبق اظهارات کارفرما، خریدار محصولات این کارخانه که وزارت نیرو و سایر ادارات برق در سراسر کشور هستند، بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند.

به گفته وی، این ادعای کارفرما برای وصول نشدن مطالبات کارخانه از وزارت نیرو در حالی مطرح است که طی چند روز اخیر این کارخانه مبلغ ۶ میلیارد تومان از مطالبات معوقه خود را از وزارت نیرو وصول کرده است اما تا کنون حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است.

عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنزونارچ قم

فردونیوزطی گزارشی بتاریخ8بهمن از عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنز قم،خبرداد.

معادن منگنز ونارچ در جنوب غربي شهر قم واقع شده و راه ارتباطي از قم به معدن 30 کيلومتر است که 18 کيلومتر آن جاده اصلي قم - نيزار و 12 کيلومتر آن راه اختصاصي معدن است. اين معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستاي ونارچ در دو کيلومتري معدن واقع شده است.

بنابه آخرین گزارشات منتشره،در معدن منگنز ونارچ قم 420 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در صنایع پایین دست مشغول به کار هستند.

ادامه ابهام در قرارداد کار و بیمه کارگزاران مخابرات روستایی

جمعی از کارگران مخابرات روستایی استان سیستان و بلوچستان خواهان روشن شدن وضعیت مبهم قراردادهای کار و بیمه‌ تامین اجتماعی خود هستند.

به گزارش8بهمن ایلنا،این کارگران می‌گویند هم اکنون در دفا‌تر مخابرات روستایی نهایتا تا سه کارگر وظیفه دارند علاوه بر حفظ و نگهداری از خطوط تلفن ثابت به مشتریان خدمات پستی و پست بانک نیز رائه خدمت کنند اما در بیشتر مواقع مجموع دریافتی ماهانه هر سه نفر آن‌ها رقمی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار تومان است.

این کارگران با یادآوری تجمعاتی که در سال گذشته از سوی گروه زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در مقابل ساختمان مجلس و شرکت مخابرات ایران برگزار شد، افزودند: نتیجه این اجتماعات تصویب قانونی برای الزام انعقاد قرارداد موقت کار و حمایت بیمه تامین اجتماعی بود که هنوز همه مفاد آن به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

این کارگران سیستان و بلوچستانی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر بدون هیچ آتیه شغلی در دفا‌تر مخابرات روستایی سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، افزودند: در مناطق روستایی بیشتر خطوط مخابراتی از طریق دکل‌ها و تیرهای ۶ تا ۹ متری که در شعاع چندین کیلومتری دفا‌تر قرار دارند منتقل شده است بنابراین در صورت لزوم کارگران مخابرات روستایی باید برای تعمیر و نگهداری در ارتفاع کار کنند اما واقعیت این است که نه شرکت مخابرات حاضر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این کارگران است و نه تا به امروز برای‌ این کارگران که هر لحظه در معرض جدی حوادث کار هستند هیچ نوع پوشش بیمه‌ای وجود داشته است.

به گفته کارگران، تنها پس از تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر در اواسط دهه ۸۰ بود که برای آن‌ها دفترچه بیمه درمانی صادر شده است.

این کارگران ادامه می‌دهند که با وجود چنین شرایط کاری، اکنون چند سالی است که از طرف شرکت مخابرات کارگرانی برای حفظ و نگهداری از آنتن‌های تلفن همراه استخدام شده‌اند که به دلیل داشتن قراردادکار دستمزد مطابق قانون کار دریافت می‌کنند و برای آن‌ها دفترچه بیمه تامین اجتماعی صادر شده است.

این کارگران با تاکید بر اینکه اختلاف درآمد آنان با همکاران قرارداد مشخص‌شان که حداقل‌های قانونی را دریافت می‌کنند موضوع اعتراض‌شان نیست، توضیح داده‌اند: درآمد یک میلون تومانی هم در شرایط اقتصادی امروز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی خانواده‌های مزدبگیران باشد. صحبت ما اعتراض به بالا بودن دریافتی همکارانی که در زیر یک سقف کاری مشابه کار ما را انجام می‌دهند نیست، ما خواهان آن هستیم که دست کم مانند آن‌ها از شرایط معین شغلی و حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شویم.

کارگران مخابرات روستایی سیستان و بلوچستان در پایان گفته‌اند: در شرایطی که اگر وضعیت قرارداد کار ما مشخص بود این روز‌ها بسیاری از همکارانمان در آستانه بازنشستگی قرارداشتند هر روز در ساعات کار شاهد تبعیض آشکار شغلی میان خود و سایر کارگرانی هستیم که به واسطه مشخص بودن قرارداد کارشان در استخدام شرکت مخابرات هستند.

تسلیت به شاهرخ زمانی

شاهرخ زمانی عزیز

در گذشت مادر زحمتکش و گرامی تان، خانم زرین نجاتی، را به شما صمیمانه تسلیت می گوییم و خود را در اندوه شما شریک می دانیم. سخت است می دانیم؛ اینکه پاسداران سرمایه به بندت کشیده باشند و مادر رفته باشد و نتوانی در کنار دیگر اعضای خانواده باشی تا شاید از رژفای این اندوه اندکی کاسته شود. اما از این رژیم کارگر ستیز انتظاری جز این نمی توان داشت؛ حکومتی که سرکوب جنبش کارگری و انتقام گیری و سلب پایه ای ترین حقوق انسانی فعالین کارگری حتی هنگامی که  در حبس بسر می برند را از مهمترین وظایف خود می داند. ازهمین روست که آنها حتی از مرخصی موقت تو برای حضور در کنار خانواده در این شرایط  ناگوار هراسان هستند و از آن سر باز می زنند. اما خوب می دانیم که جنبش کارگری ایران و فعالین کارگری را دیگر نمی توان با توسل به انتقام گیری و تشدید سرکوب خاموش کرد. صدای اعتراض و داد خواهی تو و دیگر فعالین کارگری در بند از پشت دیوارهای بلند زندان رژیم اسلامی سرمایه، گواه این امر است؛ صدایی که جهان آن را شنیده است.

شاهرخ عزیز، در این شرایط طاقت سوز ما نیز به همراه همه فعالین کارگری خود را در کنار تو می دانیم. درد تو درد مشترک همه کارگران است. پس تنها نیستی.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org/

 http://www.etehadbinalmelali.com

۶ بهمن ۱۳۹۳

زخمی شدن26کارگر کارخانه خودروسازی ماموت بدنبال واژگون شدن سرویس رفت وآمد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز از واژگونی یکدستگاه اتوبوس و مصدومیت 26 کارگر شرکت خودروسازی ماموت در آزاد راه کرج - قزوین خبرداد.

به گزارش8بهمن ایرنا،داود رجبی  روز چهارشنبه اظهار داشت: این حادثه صبح امروز درکیلومتر 25 باند شمالی آزاد راه کرج - قزوین رخ داد .

وی بیان داشت : این اتوبوس حامل کارگران شرکت خودروسازی ماموت بود که در نزدیکی این شرکت واژگون شد.

رجبی گفت: 20 نفر از مصدومان این حادثه با همکاری امدادگران هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی استان البرز به بیمارستان امام جعفر صادق شهر هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ انتقال یافتند.

وی افزود : همچنین شش نفر از مصدومان به صورت سرپایی در محل حادثه مداوا شدند.

شرکت ماموت  در زمینه ساخت خودروهای سنگین مانند تریلر، انواع خودروهای کمپرسی ، یخچالی ، کمرشکن و کانکس دار با سه هزار کارگر و کارشناس درغرب کرج فعالیت می کند.

هشتم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری9بهمن1393

 

- تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد برای دفعه پنجم

- تجمع اعتراض آمیز رانندگان مقابل کارخانه سیمان کیاسر

- نامه سرگشاده انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه

- اعتصاب معلمان کامیاران در مدارس

- پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

- مرگ پنج معلم در سانحه رانندگی صبح امروز در جاده اهر- تبریز

- اعتصاب۱۵هزار کارگر صنایع فلزی ترکیه اعتصاب

- اعتصاب 70هزارکارگر در آلمان برای افزایش دستمزد

تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد برای دفعه پنجم

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای پنجمین دفعه در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

به گزارش9بهمن ایلنا، این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌های‌شان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلیشان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

این کارگران پیمانی که از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه به طور متوالی اقدام به تجمع در مقابل فرمانداری شهربابک کرده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامشان در پی اعلام خبر برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب نیروی جدید از طرف شرکت مس ایران هستند.

کارگران می‌گویند «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند».

به گفته یکی از کارگران برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس، در شرایطی که بسیاری از کارگران فعلی این پروژه‌ها به امید استخدام رسمی سال‌ها در این شرکت فعالیت کرده‌اند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از نیرو‌ها شود.

در یک ماه گذشته، این پنجمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند.

تجمع اعتراض آمیز رانندگان مقابل کارخانه سیمان کیاسر

رانندگان کامیون های حمل سیمان،مقابل کارخانه سیمان کیاسر تجمع کرده اند.

به گزارش8بهمن خزرخبر،رانندگان کامیون های حمل سیمان که با این کارخانه قرارداد همکاری دارند امروز در اعتراض به عدم توجه به خواسته های قانونی خود،مجبور به تجمع در مقابل این کارخانه در کیاسر شده اند.

بر پایه این گزارش،این رانندگان که تعداد آنها 450 نفر بود ،عدم دریافت حقوق عقب مانده،عدم توجه مسئولین کارخانه به حداقل امکانات رفاهی (نماز خانه،سرویس بهداشتی ،مکان استراحت و ...) را از دیگر خواسته های به حق خود اعلام کرده اند.

از دیگر موارد قابل اعتراض این رانندگان این بوده است که چون تعرفه و نرخ های جدید کرایه ها افزایش پیدا کرده(10 درصد) اما کرایه این رانندگان با توجه به بالا رفتن قیمت تمامی اجناس،تغییری نکرده و باعث بوجود آمدن مشکلاتی شده است.

براساس این گزارش،چند هفته قبل نیز اخباری مبنی بر تعطیلی این کارخانه منتشر شده بود که مسئولین این شرکت،تعمیرات تجهیزات را بهانه ای برای تعطیلی اعلام کرده بوده اند اما کارگران و منابع مطلع مشکلات زیست محیطی و .... را علت اصلی تعطیلی این شرکت اعلام کرده اند.

بر پایه این گزارش،فرماندار ساری چند هفته قبل تعطیلی کارخانه سیمان را تایید نکرده بود و از فعالیت بدون مشکل این شرکت خبر داده و رسانه ها را متهم به سیاه نمایی کرده بود که با توجه به تجمع امروز،این سوال بوجود می آید که آیا باز هم فرماندار ساری رسانه ها را در معرض اتهام قرار می دهد یا مشکلات این کارخانه و عدم توجه به خواسته های کارگران را قبول خواهد کرد؟

نامه سرگشاده انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه

با سلام

خلاصه‌ای از پیگیری‌هایی که در خصوص دستمزد کارگران خباز در طول سال ۹۲ و ۹۳ توسط هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خباز صورت گرفته و تا به حال بی‌نتیجه بوده به شرح زیر می‌باشد:

در سال ۱۳۹۲ طی ۶ بار مکاتبه با فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه کارفرمایان خباز و طومار جمعی از کارگران در اعتراض به عدم اجرای مقررات قانون کار و همچنین چهار بار جلسه در محل فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه‌ای حاصل نگردید و از ابتدای سال ۹۳ طی ۹ بار مکاتبه با فرمانداری و اتحادیه کارفرمایان خباز و استانداری استان کردستان و سایر ادارات مربوطه و ۸ بار جلسه در محل فرمانداری و اداره تعاون و اداره اصناف و انجمن صنفی کارگران خباز و دو مورد طومار دسته جمعی کارگران خباز در اعتراض به عمل نکردن به مقررات قانون کار و بخشنامه شورای عالی کار، نمایندگان کارفرمایان به صراحت اعلام می‌دارند که به هیچ وجه حاضر به افزایش دستمزد کارگران خباز و اجرای بخشنامه شورای عالی کار نبوده و در طول این دو سال کارگران خباز کماکان با دستمزد ناچیز و بخور و نمیر کارمی کنند.

متاسفانه مسئولین محترم هیچ توجهی به این وضعیت نابسامان نداشته و کارگران عملا از هیچگونه حمایتی برخوردار نبوده و این در حالی است که چنانچه کارگری بنا‌ به هر دلیلی در محل کار حاضر نشود چندین مامور و بازرس برای مقصر جلوه دادن و بهانه‌ای برای اخراج کارگر در محل حاضر شده و موضوع را به نفع کارفرمایان پیگیری می‌نمایند اما عمل نکردن به مقررات قانون کار از جانب نمایندگان کارفرمایان از دیدگاه مسئولین قصور یا مغایرتی با قانون کار نبوده چون مشکلات موجود کارگران خباز همچنان به قوت خود باقی است.

اعتصاب معلمان کامیاران در مدارس

کامیاران شهرستانی است واقع در شصت و پنج کیلومتری جنوب سنندج مرکز استان کردستان. حدود دوهزار نفر پرسنل آموزش و پرورشی دارد و بیشتر مدارس این این شهرستان محروم از تسهیلات استاندارد هستند.

معلمان کامیاران در روزهای 30 دی و 1 بهمن 93 در مدارس این شهرستان اعتصاب کردند. این اعتصاب در کنار اعتراضات شهرهای دیگر مانند کرمانشاه، شاهرود، اسلامشهر، سقز، شهرقدس، رباط کریم و مریوان یک بار دیگر نارضایتی فرهنگیان ایران نسبت به عملکرد مسئولان در آموزش و پرورش را نمایان ساخت.

این اعتصاب در اعتراض به تبعیض در نظام پرداخت حقوق و مزایای شغلی و نابسامانی های آموزش و پرورش انجام شد. از جمله مدارسی که در این روزها در اعتصاب به سر می بردند دبیرستان های آزادگان و رازی بود.

یکی از فعالان مدنی این شهرستان (معلمی با بیش از بیست و پنج سال سابقه) که نخواست نامش فاش شود طی تماسی گفت:«فرهنگیان کامیاران نسبت به تبعیض موجود در آموزش و پرورش اعتراض جدی دارند و لذا برای همراهی با معلمان کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته پبش اعتصاب کردند و در مدارس حاضر شدند ولی به کلاس درس نرفتند. رییس اداره و مسئولان اداری وقتی با اعتصاب همکاران مواجه شدند با حضور در مدارس خواهان بازگشت معلمان به کلاس شده و قول دادند که موارد اعتراضی را به ادارات کل منعکس کرده و نتیجه را به فرهنگیان گزارش می دهند. علی رغم حضور مسئولان در مدارس ، معلمان تا روز یکم بهمن اعتصاب را ادامه دادند».

نکته قابل تاملی که در اعتراضات کامیاران وجود داشته این بوده است که در روز اول اعتراضات برخی مدارس در اعتصاب نبوده اند ولی وقتی به اعتصاب در مدارس دیگر پی می برند، برای همراهی با دیگر مدارس از زنگ دوم و سوم به اعتصاب می پیوندند.

منبع: حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی – 9بهمن

پیام تسلیت اتحادیه آزاد کارگران ایران به شاهرخ زمانی

شاهرخ عزیز، از دست دادن مادر برای هر انسانی یکی از غم انگیزترین لحظات زندگی است. میدانیم اینکه در آخرین لحظات زندگی مادر در کنارش نباشی و سپس این غم را در کنار خانواده و عزیزان پشت سر نگذاری فراتر از تحمل هر انسان شریفی است. روا کردن چنین شرایط سخت و طاقت فرسائی بر شما، از بیشمارها  ستم  و مصائبی است که نظام ضد انسانی سرمایه داری بر ما کارگران و زحمتکشان تحمیل کرده است. تو خود بیش از هر کسی بر این امر واقفی و ما با  باوری که به عزم و اراده شما برای ایستادگی در برابر مشقات و سختی ها داریم میدانیم  که این غم بزرگ را نیز پشت سر خواهی گذاشت. ما اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران نسبت به شرایطی که بر شما تحمیل شده است بشدت معترضیم، خود را شریک غم تو میدانیم و درگذشت مادر گرامیتان خانم زرین نجاتی را  به شما رفیق عزیز صمیمانه تسلیت میگوئیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – نهم بهمن ماه 1393

مرگ پنج معلم در سانحه رانندگی صبح امروز در جاده اهر- تبریز

خانم ها شهین پورشیخ، بیوک خانم قربان موحد، یمن حیدری، معصومه ابراهیمی و آقای علیرضا فضلی(راننده) 5 نفری بودند که در تصادف خودروی روا و تریلر اسکانیا در محور اهر- تبریز جان خود را از دست دادند.

به گزارش9بهمن آناج،فوت شدگان مدرسانی بودند که پس از سپری کردن دوره های آموزشی تخصصی در تهران به منظور انتقال دانش خود عازم تبریز بودند که متاسفانه جان خود را از دست دادند و 5 خانواده دیگر ایرانی شدند.

در اثر برخورد کامیون تریلر با سواری رووا در سه راهی شهرک جاده اهر – تبریز محدوده هریس  متاسفانه 5 نفر از سر نشینان سواری در دم جان باخته و راننده تریلر زخمی شد.

محور مواصلاتی اهر-تبریز به دلیل ترافیک زیاد، پیچ های متعدد، عریض بودن همچنین غیر استاندارد بودن در طول سال جان بسیاری را می گیرد اگرچه رانندگی صحیح با سرعت مطمئنه هم از عوامل حفظ امنیت و جلوگیری از وقوع سوانح رانندگی است ولی بی تردید تنها عامل به شمار نمی رود.

اعتصاب۱۵هزار کارگر صنایع فلزی ترکیه اعتصاب

حدود 15 هزار کارگر شاغل در 22 کارخانه فلزات در 10 استان ترکیه، روز پنجشنبه در اعتراض به کمی دستمزدها و محدودیت در انعقاد قراردادهای جمعی، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش9بهمن ماین نیوز، این کارگران عضو اتحادیه کارگری بخش فلزات ترکیه موسوم به اتحادیه 'متال – ایش' هستند.

اعتصاب در کارخانجات ذوب آهن و فلزات استان های عثمانیه، حاتای، مرسین، قونیه، کوجالی، بورسا، ازمیر، استانبول و گبزه شروع و اعلام شد تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت.

'عدنان سرداراوغلو' رئیس اتحادیه متال ایش امروز همزمان با ساعت شروع روز کاری در شهرک صنعتی گبزه واقع در یکصد کیلومتری شرق استانبول حضور یافت و به طور رسمی شروع اعتصاب کارگران وابسته به این اتحادیه در 22 کارخانه ترکیه را اعلام کرد.

او گفت تا پذیرفته شدن خواسته های کارگران که شامل افزایش سطح دستمزدها و انعقاد قراردادهای دسته جمعی سه ساله با اتحادیده متال ایش است، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

براساس آخرین آمار وزارت کار ترکیه، آمار کارگران رسمی در این کشور حدود 11.6 میلیون نفر است که فقط حدود 10 درصد آن در اتحادیه های کارگری عضویت دارند. به عبارت دیگر نسبت سندیکایی شدن در ترکیه 9.45 درصد است.

ترکیه از این لحاظ در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او.ئی.سی.دی) در ردیف آخر قرار دارد.

نسبت سندیکایی شدن در اتحادیه اروپا 23 درصد و در کشورهای او.ئی.سی.دی 17 درصد است .

در ترکیه کمترین نسبت سندیکایی شدن در بخش ساختمان سازی است که از بخش های پیشرو در اقتصاد این کشور به شمار می رود.

بزرگترین نسبت سندیکایی شدن در اروپا در بخش معدن و فلزات است.نسبت سندیکایی شدن در بخش فلزات ترکیه 15.8 درصد و در بخش معدن 20 درصد است.

متال ایش دارای بیشترین عضو در بین اتحادیه های کارگری در ترکیه است. این سندیکا بیش از 165 هزار عضو دارد.

اعتصاب 70هزارکارگر در آلمان برای افزایش دستمزد

به گزارش29ژانویه یورونیوز،حدود هفتاد هزار کارگر صنایع مختلف به ویژه خودروسازی در آلمان دست به اعتصاب زدند.

معترضان خواستار افزایش پنج و نیم درصدی حقوق هستند.

کارگران کارخانه های خودروسازی فورد، بنز، دایملر و کارخانه هواپیماسازی ایرباس از جمله اعتصاب کنندگان بودند.

نهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری10بهمن1393

 

- اعتصاب 700کارگر فاز های 17و18 پارس جنوبی

- مذاکره نمایندگان کارگران ایران خودروبامدیریت درراستای تحقق خواسته هایشان

- اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به عدم پرداخت 8ماه حقوقشان

- آیا حقوق معوقه کارگران کارخانه کف تبریزپرداخت خواهدشد؟

- اعتصاب کارگران معدن دراوکراین

اعتصاب 700کارگر فاز های 17و18 پارس جنوبی

گزارش جدید کارگر فلزکار از پارس جنوبی :

امروز تمامی کارگران شرکت های پیمانکاری ساخت بخش فرآیند پالایشگاه فاز های 17و18 پارس جنوبی در اعتصاب بودند .

ساعتی قبل حدود 700 کارگر شرکت های پیمانکار ( جهان پارس ، تناوب و محور سازان )  مقابل سایت اداری شرکت کارفرما (oiec  شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ) تجمع نموده و  4 ماه حقوق عقب افتاده ی خود را طلب نمودند . در پی این اعتصاب کارفرما قول داد تا شنبه حقوق ها واریز شود .

oiec یکی از شرکت های صندوق بازنشستگان صنعت نفت می باشد ، که در حال حاضر کل فاز های 20 و 21 و بخش مهمی از فازهای 17و18 را در دست دارد.

بعد از تجمع کارگران شعارگویان به سمت محل پروژه بازگشتند و همچنان در اعتصاب هستند .

بخش دیگر پالایشگاه در دست شرکت دولتی idro  می باشد که ،بخش یوتیلیتی پالایشگاه را  در دست ساخت دارد . کارگران پیمانکاری های این بخش نیز چند روز پیش به اعتصاب خود پایان دادند .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

نهم بهمن 1393

مذاکره نمایندگان کارگران ایران خودروبامدیریت درراستای تحقق خواسته هایشان

گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو:

با خاتمه موقت اعتصاب دیماه کارگران در مورد افزایش حقوق ، مدیریت با اعلام اینکه می خواهد طبقه بندی مشاغل را اجرا کند از همه سالن ها خواست که از هر شیفت هر سالن ، یک نفر به نمایندگی از طرف کارگران معرفی شوند تا موضوع طبقه بندی مشاغل صورت بگیرد. به همین خاطر از طرف کارگران بخصوص مونتاژ1 و مونتاژ2 ،سالن ال 90، سالن وانت، 4 سالن رنگ ، تعمیرات، انبار.... کارگرانی انتخاب شده و به مدیریت معرفی شده اند تا در 15 بهمن ماه با مدیریت مذاکره کنند. در هفته گذشته مدیریت ایران خودرو بیشتر کارگران شرکت های پیمانکار را به قراردادی تغییر وضعیت داد. قرار است خواسته های زیر در مذاکره با مدیریت مطرح شود :

1-افزایش حقوق 35 درصدی غیر از افزایش حداقل حقوق هر ساله

2-کلیه کارگران شرکت های پیمانکاری تغییر وضعیت یافته به قرار دادی تبدیل بشوند

3-طبقه بندی مشاغل در کلیه قسمت های ایران خودرو اجرایی شود.

4-شوراهای کارگری در قسمت های مختلف ایران خودرو تشکیل شود

5-پرداخت پاداش عقب افتاده

کارگران برای آنکه سرشان کلاه نرود از مدتی قبل قانون کار قسمت طبقه بندی مشاغل را می خوانند. امیدواریم بتوانیم با گرفتن دفتری با همفکری دیگر کارگران خواسته های بالا را به انجام برسانیم.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزار مکانیک

1393/11/09

اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به عدم پرداخت 8ماه حقوقشان

مهربتاریخ10بهمن طی گزارشی از اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به عدم پرداخت 8ماه حقوقشان،خبرداد.

براساس این گزارش،اعتراضات مکررکارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل باردیگرمشکل کارگران وکارخانه ذوب آهن اردبیل رارسانه ای کرد.

براساس این گزارش،ا ین واحد تولیدی هزار میلیارد ریال بدهی داردو بانک صادرات با ۱۰ میلیون یورو حاضر به مشارکت در توسعه بخش ذوب این کارخانه شده است.

آیا حقوق معوقه کارگران کارخانه کف تبریزپرداخت خواهدشد؟

پیام مرندطی گزارشی بتاریخ 9بهمن از عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران کف تبریز،خبرداد.

برپایه این گزارش،براساس اطلاعات موثق هنوز در این کارخانه وضعیت پرداختی ها قابل قبول کارگران نیست.

این گزارش می افزاید تاپایان سال جاری هم بنظرنمیرسد حقوق معوقه کارگران کارخانه کف تبریزپرداخت شود.

اعتصاب کارگران معدن دراوکراین

کارگران معدن در اوکراین دست به اعتصاب زدند.

به گزارش 10بهمن ماین نیوز، کارگران معدن در اوکراین در اعتراض به شرایط نامناسب کاری دست به اعتصاب گسترده زدند و همین امر باعث افزایش تنش در پایتخت این کشور شده است.

کارگران معدن خواستار دیدار با «آرسنی یاتسنیوک» نخست‌وزیر اوکراین هستند.

معدنچیان همچنین خواستار اصلاح قانون بودجه دولت در سال ۲۰۱۵ هستند که در آن حمایت دولت از اتحادیه‌های کارگری معادن کشور در نظر گرفته نشده است.

مسئولان اتحادیه کارگری اوکراین همچنین خواستار امنیت شغلی و افزایش مزایای بازنشستگی برای کارگران معادن شدند.

دهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری11بهمن1393

 

- اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتردراعتراض به پائین بودن دستمزد

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل بادخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت

- ششمین تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

- تجمع گروهی از کارگران قدیمی وزارت نیرو در مقابل مجلس

- عدم پایبندی کارفرمای پتروشیمی تبریزبه توافق‌نامه‌ ۱۸بندی پس ازاعتصاب 16روزه کارگران

مخالفت اداره کارآذربایجان شرقی باهرنوع تشکل یابی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

- بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود در کمتر از یک ماه

- جعفر عظیم زاده در گفتگو با سایت اتحاد: با مصوبه مجلس صدها هزار کارگر بی هیچ پشتوانه ای برای ادامه حیات و یا امکان اشتغال مجدد آواره خیابانها خواهند شد

- تسلیت به شاهرخ زمانی به مناسبت در گذشت مادر گرامی شان

-4025بیمه شده سازمان تامین اجتماعی طی سه ماه اول سال جاری دچار حوادث ناشی از کار شدند!

- افزایش صد در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مرکزی

- با دستور دولت، اعتصاب گسترده کارگران فلزکار در ترکیه ، ممنوع اعلام شد

- مرگ ۵کارگر معدن در چین

اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتردراعتراض به پائین بودن دستمزد

صبح امروز جمعی از کارگران «نی بر» مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر (که به کار تخصصی بردیدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به پایین بودن مزد دست از کار کشیدند.

به گزارش11بهمن ایلنا،کارگران درباره دلایل اعتراض امروزشان گفته‌اند: حداکثر دریافتی یک کارگر فصلی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است که با این میزان حقوق باید ماه‌های بیکاری را هم سپری کنند.

همچنین این کارگران از دریافت حقوق جانبی از جمله حق شیفت، اضافه کاری و سایر مزایای حقوقی بی‌بهره‌اند.

از سوی دیگر حدود ۵۰۰ نفر از کارگران فصلی «نی بُر» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر که بعد از برطرف شدن مشکل فواصل بیمه‌ای‌شان از چند ماه پیش موفق به بازنشستگی شده‌اند از میزان مستمری خود رضایت ندارند.

به گفته این کارگران، مستمری کارگران بازنشسته به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

براساس این گزارش،کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و به این ترتیب امکان بازنشستگی برای کارگران نی بر فراهم شده است.

بر این اساس، به طور عادی یک کارگر فصلی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور که ۶ ماه از سال را کار می‌‌کند بعد از ۵۰ سال امکان بازنشسته شدن دارد. در ضمن بیمه تامین اجتماعی این کارگران در فصل بیکاری به صورت عادی پرداخت شده است.

کارگران فصلی نی بر می‌گویند، محاسبات بازنشستگی کارگران فصلی که ۶ ماه از سال را بیکار بوده‌اند بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت، یکسال به بصورت سخت و زیان آور و یکسال به صورت عادی محاسبه می‌شود. به همین طریق میزان حقوقی که بعد از بازنشستگی می‌گیرند نیمی از حقوق کارگران دائمی است.

یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران فصلی نی بر، اجرای نادرست طرح طبقه بندی مشاغل است.

به گفته کارگران، این طرح در سال ۸۶ بدون در نظر گرفتن سابقه کار، تحصیلات و... کارگران نی بر در سه گروه شغلی ۵، ۶، ۷ در این مجتمع اجرا شده و هیچ گونه تاثیری بر افزایش حقوق کارگران نداشته است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل بادخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت

نزدیک به ۱۰۰ کارگر کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق ۸ ماه حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

به گزارش11بهمن ایلنا، کارفرما به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد فعالیت این کارخانه را از اردیبهشت ماه سال جاری متوقف کرده است و هم اکنون ۲۵۰ نفر از کارگران این کارخانه بلاتکلیف هستند.

به گفته کارگران، آنان علاوه بر دریافت نکردن ۸ ماه حقوق مربوط به ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه به همراه حق عیدی سال ۹۲ را هم دریافت نکرده‌اند.

این چندمین باری است که امسال کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می‌کنند تا شاید مشکل حقوق و معوقات‌شان حل شود.

28 مردادماه امسال، یک روز قبل از سفر رئیس جمهور به اردبیل بود که کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری این شهر تجمع کردند؛ این تجمع با قول مساعد مسئولان استانداری و مدیرعامل کارخانه ذوب آهن پایان یافت اما کارگران امید چندانی به وعده های داده شده نداشتند.

بدنبال تجمعات اعتراضی مکرراین کارگران برای احقاق حقوقشان 3نفراز کارگران طی این مدت اخراج شدند.

به گفته کارگران، در اعتراض صبح امروز که با دخالت ماموران انتظامی حوالی ظهر امروز خاتمه یافت مسئولان استانداری به کارگران گفتند این کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و ما زورمان به آنان نمی‌رسد.

ششمین تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد مقابل فرمانداری شهربابک

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای چهارمین روز پیاپی در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

به گزارش11بهمن ایلنا،این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌هایشان در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کرده‌اند، گقتند در طی این چهار روزی که به همراه خانواده‌هایمان در مقابل فرمانداری چادر زده‌ایم، هیچ مقام مسولی به وضعیت ما رسیدگی نکرده است.

این کارگران که به برگزاری آزمون استخدامی توسط شرکت مس ایران برای جذب نیروی جدید معترضند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی می‌تواند امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه کند.

کارگران می‌گویند ۴ - ۵ سال به امید اینکه ما را استخدام کنند در شرکت مانده‌ایم و کار کرده‌ایم حالا که شرایط بهتر شده می‌خواهند با برگزاری آزمون تعداد نیرو‌ها را کاهش دهند.

به گفته ی یکی از کارگران معترض، کارگران به شرط اینکه آزمون استخدامی در حد تعیین سطح باشد مشکلی ندارند اما ترسشان از این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.

در همین حال روز پنجشنبه معاون سیاسی فرمانداری شهربابک ، ضمن غیر قابل قبول خواندن تجمعات اعتراضی صورت گرفته از سوی کارگران شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد به ایلنا گفته بود، نگرانی کارگران بی‌مورد است زیرا طبق صورتجلسه‌ای که به امضای هیئت مدیره مس رسیده قرار نیست کسی حذف و یا اخراج شوند.

یکی از کارگران ضمن بیان این مطلب، با متناقض خواندن اظهارات معاون سیاسی فرمانداری شهربابک گفت: اگر واقعا چنین صورتجلسه‌ای تنظیم شده چرا در حال حاضر هیچگونه قراردادی با کارگران بسته نمی‌شود تا حداقل امنیت شغلی برایشان تامین شود.

به گفتهٔ کارگران در ابتدا قرار بود این آزمون از بین ۲۸۵ نفر صورت بگیرد اما چند روز گذشته خبر داده‌اند این تعداد به ۳۳۶ نفر رسیده است یعنی تعداد نفرات برای آزمون افزایش یافته است که از نظر کارگران نوید دهنده ی چالش های بیشتری بر سر راه برگزاری آزمون استخدامی است.

وی ادامه داد: اگر قرارداد‌ها بسته شود آنوقت در هر ردهٔ شغلی که خواستند می‌توانند از این کارگران در مجموعهٔ مس استفاده کنند. به گفتهٔ وی خواسته واقعی کارگران این است که یا این تضمین امنیت شغلی به صورت مکتوب به کارگران داده شود و یا اینکه نسبت به انعقاد قرارداد قبل از برگزاری آزمون اقدامات لازم به عمل آید.

گفتنی است در یک ماه گذشته، این ششمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد به همراه خانواده هایشان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند. کارگران خواستار تضمین امنیت شغلیشان در صورت برگزاری آزمون توسط شرکت مس ایران هستند.

تجمع گروهی از کارگران قدیمی وزارت نیرو در مقابل مجلس

جمعی از کارگران شرکت‌های برق ستان‌های تهران، البرز، قم در اعتراض به کسر نشدن حق بیمه از مزایای جانبی دستمزد، صبح امروز در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. کارگران می‌گویند کسر نشدن حق بیمه از سایر مزایا، باعت کاهش مستمری آنها در هنگام بازنشستگی خواهد شد.

به گزارش11بهمن ایلنا،یکی از کارگران گفت: به دنبال این تجمع از ما خواسته شده است تا برای ثبت درخواست خود و گفتگو با یکی از نمایندگان کمسیون انرژی وارد ساختمان مجلس شویم.

وی گفت: حدود هشتاد نفر هستیم که در اعتراض به توقف کسر شدن حق بیمه از مزایای جانبی مزد در این اجتماع صنفی شرکت کرده‌ایم.

این کارگر اداره برق تهران در توضیح دلایل این اجتماع اعتراضی افزود: تابستان امسال دولت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس دیگر تنها از دستمزد پایه کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی حق بیمه کسر خواهد شد و این اقدام دست‌کم در زیر مجموعه‌های وزارت نیرو باعث نگرانی هزار و پانصد کارگر با سابقه شده‌ است.

این کارگر وزارت نیرو بابیان اینکه بیشتر شرکت کنندگان این اجتماع اعتراضی را کارگرانی تشکیل می‌دهند که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، افزود: با ابلاغ این تصمیم دولت مستمری بازنشستگی همه هزار  و پانصد کارگری که هم اکنون در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، واپسین سالهای کاری خود را می‌گذرانند تا یک سوم کاهش خواهد یافت.

وی افزود: آنطور که شنیده‌ایم دیوان عدالت اداری نیز در تایید این اقدام دولت سازمان تامین اجتماعی را ملزم کرده است تا تمامی حق بیمه‌هایی که در سالهای گذشته از مزایای جانبی بیمه شدگان دریافت کرده است را به نرخ روز بازپرداخت کند.

این کارگر وزارت نیرو ادامه داد: با این حال شنیده‌ایم که سازمان تامین اجتماعی حتی آنقدر منابع مالی ندارد که بخواهد این پول را به نرخ زمان وصل بازپرداخت کند.

عدم پایبندی کارفرمای پتروشیمی تبریزبه توافق‌نامه‌ ۱۸بندی پس ازاعتصاب 16روزه کارگران

مخالفت اداره کارآذربایجان شرقی باهرنوع تشکل یابی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

این کارگرمعترض با اشاره به اعتصاب کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز در ابتدای تابستان امسال ، گفت: این اعتصاب در پی انعقاد توافق‌نامه‌ای ۱۸بندی بین کارگران و کارفرما پایان یافت اما کارفرما تاکنون به هیچ یک از بندهای این توافق‌نامه عمل نکرده است.

در حالی که بیش از ۸ ماه از درخواست کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز مبنی بر تشکیل یک نهاد به منظور پیگیری قانونی مطالبات‌شان می‌گذرد، اداره کار آذربایجان شرقی به بهانه وجود یک انجمن صنفی در این مجتمع صنعتی، با این درخواست مخالفت می‌کند.

یکی از کارگران معترض که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: اداره کار آذربایجان شرقی می‌گوید در واحدی که یک انجمن صنفی تشکیل شده باشد امکان تشکیل نهاد دیگری وجود ندارد. این در حالی است که انجمن صنفی تشکیل شده در پتروشیمی تبریز متعلق به کارگران پیمانی است و حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم این مجتمع صنعتی از وجود نهادی برای دفاع از منافع‌شان محروم مانده‌اند.

او افزود: قانون کار با تشکیل نهاد صنفی برای گروه‌های مختلف کارگران در یک کارگاه‌ مخالفت نکرده است. این تشکل‌ها می‌توانند با یکدیگر هماهنگ شوند، همانطور که در بسیاری از واحدهای تولیدی همانند کارخانه‌های خودروسازی یا سایر پتروشیمی‌ها این اتفاق افتاده است.

این کارگر ناراضی در ادامه تاکید کرد: اداره کار استان نه تنها به تشکیل شورا و انجمن صنفی رضایت نمی‌دهد که ما را از انتخاب نماینده کارگری نیز محروم کرده است. مسئولان این اداره دولتی حتی حاضر نیستند مخالفت خود را به صورت کتبی در اختیار کارگران قرار دهند.

او بیان کرد: هر زمان مطالبه کارگران مبنی بر تشکیل نهاد صنفی را از کا‌نال معاونت روابط کار اداره کار استان پیگیری کردیم مسئولان این معاونت به صورت شفاهی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

او در پایان با اشاره به اعتصاب کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز در ابتدای تابستان امسال ، گفت: این اعتصاب در پی انعقاد توافق‌نامه‌ای ۱۸بندی بین کارگران و کارفرما پایان یافت اما کارفرما تاکنون به هیچ یک از بندهای این توافق‌نامه عمل نکرده است.

گفتنی است حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز از روز ۲۵ خرداد تا ۱۰ تیر امسال در اعتراض به آنچه تبعیض حقوقی میان خود و کارکنان رسمی این مجتمع صنعتی می خواندند دست به اعتصاب زده بودند.

درهمین رابطه:

گزارشی درباره اعتصاب 16روزه کارگران پتروشیمی تبریز

یکی از کارگران پتروشیمی تبریز با اشاره به اعتصاب۱۶ روزه کارگران قرارداد مستقیم بخش تعمیرات و نگهداری این واحد تولیدی از خلف وعده مدیرعامل انتقاد کرد.

بنابه گزارش22تیرایلنا،این کارگر در این باره گفت: اعتصاب حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی تبریز که ۱۰ روز بعد از شروع تعمیرات اساسی در این واحد تولیدی (۲۵ خرداد) آغاز شده بود در پی امضای توافق نامه ای با مدیرعامل در تاریخ ۱۰ تیر پایان یافت اما ظاهراً توافقات انجام شده تنها در حد وعده باقیمانده است.

وی ادامه داد: اعتصاب کارگران در پی بازدید مدیرعامل از کارخانه و صحبت‌های تحریک آمیز وی مبنی بر وجود ۷۰۰ نیروی اضافی در این واحد تولیدی آغاز شده بود.

این فعال کارگری ضمن اشاره به بازگشت به کار کارگران در حالی که هیچکدام از مطالبات آنان هنوز محقق نشده است، افزود: رفع تبعیض حقوقی میان کارگران قرارداد مستقیم و کارکنان رسمی پتروشیمی تبریز مهم‌ترین مطالبه صنفی کارگران اعتصابی بوده و است.

به گفته وی، کارکنان رسمی وزارت نفت حدود ۴ برابر بیشتر از کارگران قرارداد مستقیم حقوق می‌گیرند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ که شماری از کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز به امید رفع تبعیض حقوقی با کارکنان رسمی این واحد تولیدی قرارداد مستقیم شدند، جزییات حقوق دریافتی آنان تغییر ملموسی نکرده است.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: مدیرعامل پتروشیمی تبریز به دلیل توافق نامه ای که با کارگران امضاء کرده است، از طرف مدیران داخلی و هیات مدیره تحت فشار قرار دارد.

وی با انتقاد از فشار مدیران داخلی بر کارگران اعتصابی و اتهامات ناروای آنان، گفت: مدیرعامل هنگام امضای توافق نامه قول داد که تا پایان شهریور مشکلات معیشتی کارگران را حل کند و گرنه از سمت خود استعفاء می‌دهد.

به گفته این کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز، کارگران از زمان امضای توافق نامه نتوانسته‌اند مدیرعامل را ملاقات کنند.

بیکاری ۱۳۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود در کمتر از یک ماه

به گفتهٔ منابع کارگری در لرستان، کارخانه فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت رااخراج کرده است. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است.

به گزارش11بهمن ایلنا،بنقل ازیکی ازکارگران با توجه به رکود کار در چند ماههٔ اخیر و افزایش مبلغ مطالبات کارگران قرار شد که با توافق دو طرفه تعدادی از کارگران تعدیل و حکم بازخریدی برایشان صادر شود.

وی گفت: تعدیل نیرو‌ها که از اواسط دی ماه شروع شده تا به امروز ادامه داشته و تعداد آن‌ها درحال حاضر به ۱۳۰ نفر رسیده است. به گفتهٔ وی، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است.

همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند. منابع خبری می‌گویند، قرار است تا پایان سال با این کارگران تسویه حساب صورت بگیرد.

اگر چه بازخریدی نزدیک به ۱۳۰ نفر از کارگران فارسیت، توافقی انجام شده و قرار است کارگران به ازای هر سال خدمت مطالبات حقوقی خود رابه طور کامل دریافت کنند اما سختی پیدا کردن شغل دراستان‌هایی چون لرستان که رتبهٔ اول بیکاری در کشور را دارند، به قدری زیاد است که معلوم نیست تکلیف وضعیت شغلی این تعداد از کارگران بعد از این چه می‌شود. این در حالیست که به گفتهٔ کارگران هنوز بودجهٔ لازم جهت بازگشایی فارسیت دورود تامین نشده است.

یکی از فعالین کارگری دراین باره گفت: وضعیت تامین بودجه برای بازگشایی مجدد فارسیت دورود به گونه‌ای است که هنوز مشخص نیست به رغم این تعدیل نیروی گسترده آیا بالاخره کارخانه فارسیت فعالیتش را از سر می‌گیرد یا خیر. وی گفت: اگر تعهدات مورد نظر در خصوص بازگشایی مجدد فارسیت دورد به موقع به انجام نرسد، این حجم از تعدیل نیرو نه تنها کمکی به کارخانه نکرده است بلکه فقط ۱۳۰ نفر را به تعداد بیکاران استان تحمیل کرده است. ابن کارگر ادامه داد با توجه به شرایط فعلی مشخص نیست چگونه می‌خواهند مطالبات کارگران را وصول کنند.

به گفتهٔ وی بسیاری از این کارگران ۱۲ تا ۱۳ ماه حقوق و معوقات طلبکارند که کارفرما وعده داده تا پایان سال نسبت به تسویه حساب کارگران اقدام کند.

پیش از تعدیل نیرو‌ها، ۳۶۵ کارگر در این شرکت مشغول به کاربودند. حدود ۸۰ نفر از کارگران رسمی و مابقی کارگر پیمانی هستند که با تعدیل انجام شده تعداد آنان به ۲۳۵ نفر خواهد رسید.

جعفر عظیم زاده در گفتگو با سایت اتحاد: با مصوبه مجلس صدها هزار کارگر بی هیچ پشتوانه ای برای ادامه حیات و یا امکان اشتغال مجدد آواره خیابانها خواهند شد

سایت اتحاد: پس از 5 ماه از ارائه  " لایحه حمایت از تولید"  به مجلس شورای اسلامی و کشمکشی که بر سر آن در گرفت نهایتا دولت و مجلس  ضمن عقب نشینی مختصری در برابر اعتراضات کارگری، زمینه های قانونی اخراج صدها هزار کارگر را فراهم کردند. برای اولین بار متن این لایحه در اردیبهشت ماه سالجاری توسط خبرگزاری فارس منتشر شد و پس از تصویب در هیات دولت شهریور ماه سالجاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. با ارائه این طرح به مجلس برای اولین بار اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای تحت عنوان "اقدامات فراقانونی، خزنده و ضد کارگری دولت روحانی بر علیه زندگی و معیشت کارگران باید متوقف شود"دست به افشاگری در مورد ماده 39 این لایحه که ناظر بر ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در برخی مواد قانون کار بود، زد. در این زمینه هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران نیز در نامه ای که در مورد حکم شلاق کارگران پتروشیمی رازی به مجلس شورای اسلامی نوشتند "لایحه حمایت از تولید" و دیگر اقدامات ضد کارگری دولت روحانی  را مورد اعتراض قرار دادند. در ادامه تلاشها برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار از آنجا که این لایحه برای مدتی مسکوت گذاشته شد دولت دست به اقدام دیگری تحت عنوان  بسته پیشنهادی برای "ایجاد امنیت شغلی" با هدف  ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در ماده های 7 ، 27 و 165 قانون کار زد که در این زمینه نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار بیانیه و مصاحبه در مورد آن با جعفر عظیم زاده به افشای ماهیت ضد کارگری آن پرداخت. علاوه بر اتحادیه آزاد کارگران ایران دیگر تشکلهای مستقل کارگری نیز در مورد تلاش برای اعمال تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار دست به اعتراض زدند. ماهیت ضد کارگری ماده 39 لایحه حمایت از تولید و بسته پیشنهادی دولت برای اعمال تغییر در ماده های 7، 27 و 165 قانون کار چنان رسوا و ضد کارگری بود که در این میان نهادها و تشکلهای کارگری دست ساز دولتی نیز سکوت را بر نتافتند و آنان هم دست بکار اعتراض به این تغییرات شدند. هم اکنون اتفاقی که افتاده است این است که اصلاحات انجام شده در ماده 39 لایحه حمایت از  تولید از سوئی بیانگر عقب نشینی ضمنی دولت و مجلس در مقابل اعتراضات کارگری است و از سوی دیگر نشاندهنده عزم و اراده آنان برای به خاک سیاه نشاندن دهها و صدها هزار خانواده کارگری است. جعفر عظیم زاده عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در گفتگوئی با سایت اتحاد در این زمینه اظهار داشت:

لینک متن کامل گفتگو: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4184

تسلیت به شاهرخ زمانی به مناسبت در گذشت مادر گرامی شان

مطلع شدیم که خانم زرین نجاتی مادرگرامی شاهرخ زمانی،کارگر در بند بعد از چند ماه دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در تاریخ 4/11/93  درگذشت. این مادر گرامی همواره در طول زندگی نه تنها همراه و پشتیبان مبارزات همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده بودند بلکه یار و غمخوار خانواده های زندانیان سیاسی و فعالین کارگری چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلا ب بودندبه طوری که به دلیل تلاش جهت سازماندهی خانواده های زندانیان سیاسی قبل ازانقلاب  دو بار دستگیر شدند.

 

 

 

 

 

حانم زرین نجاتی یکی از هزاران مادری است که زندگی خود را در راه آزادی و عدالت صرف کرده و فشارهای بسیاری را در این راه متحمل شده اند و به همین دلیل الگو ونمونه ای برای همه انسانهای آزادی خواه و عدالت طلب و خانواده های زندانیان سیاسی و کارگران در بند می باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در گذشت این مادر مبارز و فداکار و خستگی ناپذیررا به شاهرخ زمانی کارگر دربند و خانواده و دوستان این عزیز، تسلیت گفته، ادامه راه ایشان را که بهترین گرامیداشت چنین انسان شریفی می باشد وظیفه ی همه فعالین و تشکلهای کارگری می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

  10/11/93

4025بیمه شده سازمان تامین اجتماعی طی سه ماه اول سال جاری دچار حوادث ناشی از کار شدند!

بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، فقط در سه ماه اول سال جاری ۴۰۲۵ بیمه شده این سازمان دچار حوادث ناشی از کار شدند

اهالی منطقه سید خندان تهران اولین روز هفته خود را با یک حادثه هولناک شروع کردند. امروز حوالی ساعت ۶ صبح وقتی ساکنان خیابان سروش خود را برای رفتن به محل کار آماده می‌کردند، شاهد فروریختن داربست فلزی یک ساختمان ۶ طبقه بودند. خبرگزاری‌ها فورا تصاویری از این حادثه روی خروجی‌های خود قرار دادند، سخنگوی آتش نشانی اعلام کرد این حادثه خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته اما به دو خودرو، درختان و ساختمان همسایه خسارت وارد شده است. علت وقوع این حادثه وزش باد اعلام شده و طبعا یادآور حادثه طوفان خرداد ماه امسال است که خسارات زیادی روی دست پایتخت نشینان گذاشت.

در سال‌های اخیر از این دست اتفاقات عجیب بار‌ها رخ داده. حوادثی که به طور عادی کسی شانسی برای وقوعشان قائل نیست در نتیجه هشدار‌ها جدی گرفته نمی‌شود اما وقتی رخ بدهند خسارات سنگینی به جای می‌گذارند. گودبرداری غیر اصولی، سقوط دکل‌های مخابراتی و جرثقیل‌ها، ریزش سنگ نمای ساختمان‌ها، واژگونی بلوک‌های بتنی فقط چند نمونه از این موارد هستند که در همین سال‌های اخیر رخ داده‌اند. بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، فقط در سه ماه اول سال جاری ۴۰۲۵ بیمه شده این سازمان دچار حوادث ناشی از کار شدند. این رقم در مقایسه با میانگین جهانی اختلاف فاحشی دارد و بخش عمده‌ای از آن مربوط به حوادث ساختمانی است.

آنطور که مهندس یاسایی کار‌شناس دادگستری توضیح می‌دهد ۷۰ درصد از حوادث ناشی از کار مربوط به حوادث ساختمانی است که می‌توان با تدابیری آن را به به کمتر از ۱۰ درصد رساند. این عضو انجمن مهندسین مجری کشور به تامین ۲۴ می گوید: «برای کاهش حواد ناشی از کار باید به اصل 95 تا 106 قانون کار مراجعه کنیم که به بسیار کامل و جامع است. در قانون کار به نقش بازرس کار توجه شده است که می تواند با بازرسی و آموزش کارفرمایان تا حد زیادی از این حوادث بکاهد یا اگر هم حادثه ای رخ می دهد کنترل شده و با عوارض کم تر باشد. ولی متاسفانه در حال حاضر در عمل به این موضوع توجه نمی شود و حتی ما به تعداد کافی بازرس کار نداریم»

گوشه ای ازیک گزارش تامین24بتاریخ11بهمن

افزایش صد در صدی جان باختگان حوادث کاری دراستان مرکزی

تلفات حوادث کار در  9 ماهه سال 93 در استان مرکزی افزايش يافت.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان مرکزی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، اجساد 40 نفر که بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده بودند، در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند، که آمار مذکور در مقايسه با 20 مورد معاینه مدت مشابه در سال گذشته، افزایش دو برابری نشان مي‌دهد.

با دستور دولت، اعتصاب گسترده کارگران فلزکار در ترکیه ، ممنوع اعلام شد

یک روز پس از آغاز اعتصاب گسترده پانزده هزار کارگر فلزکار، دولت دستوری صادر کرد  که بر طبق آن، اعتصاب باید به مدت 60 روز متوقف گردد.

با فراخوان اتحادیه کارگران فلزکار ترکیه (Birlesik Metal Is)، در 29 ژانویه، پانزده هزار کارگر فلزکار در  19 کمپانی دست از کار کشیدند. کارگران 18 کمپانی دیگر نیز قرار بود از نوزدهم فوریه به این اعتصاب بپیوندند. دستور 30 ژانویه  دولت مبنی بر تعویق اعتصاب، شامل حال آنها هم می شود.

ماده شماره 5356 قانون اتحادیه های صنفی و توافقات جمعی کارگری ترکیه می گوید، یک اعتصاب قانونی ،در صورتی که  برای سلامت عمومی جامعه یا امنیت ملی کشور، مضر تشخیص داده شود، می تواند با تصمیم هیات وزرا،  برای شصت روز به تعویق بیافتد و این توقف اعتصاب، باید از روز صدور دستور دولت  اجرایی گردد، وگرنه پیگرد قانونی و بازداشت در پی خواهد داشت. بعد از اتمام این 60 روز هم عملا قوانین این کشور، امکان سازماندهی یک اعتصاب جدید را با موانعی روبرو می سازند. چرا که دادگاه عالی این کشور باید در مورد قانونی بودن اعتصاب مورد نظر و امکان ادامه آن تصمیم بگیرد که در اکثر موارد، این دادگاه جانب دولت را می گیرد.

دستور اخیر مبنی بر توقف اعتصاب کارگران فلزکار که توسط رئیس جمهور اردوغان امضا شده است، اعتصاب کارگران فلزکار را “مخل امنیت ملی” تشخیص داده است. اما این اولین باری نیست که از آغاز سال 2014، اعتصابات کارگری در ترکیه به چنین سرنوشتی دچار می شوند. پیش از این هم، دولت فعلی، با اعتصابات کارگران شیشه سازی و معادن نیز رفتار مشابهی داشته است یعنی با سوء استفاده و بهره برداری از همین ماده قانونی، این اعتصابات را در نطفه خفه کرده است.

در حال حاضر، اتحادیه فلزکار فراخوان دهنده اعتصاب، علیه این دستور دولت به  دادگاه عالی شکایت کرده است، اما در شرایط فعلی این کشور، چشم انداز روشنی وجود ندارد. فعالان کارگری معتقدند  این روزها، در ترکیه عملا از حق اعتصاب خبری نیست، اعتصاب روی کاغذ حق کارگران است اما در عمل، دولت امکان سازماندهی و اجرایی شدن آن را نمی دهد.

اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL) نیز در بیانیه ای در این مورد گفته است:

شرم آور است که دولت طیب اردوغان به همین سادگی حقوق اولیه کارگران را زیر پا می گذارد. گرچه ما هرگز کوتاه نمی آییم. در هر شرایطی از خواسته های بر حق کارگران فلزکار ترکیه حمایت می کنیم و همیشه در کنارشان ایستاده ایم.”

نسرین هزاره مقدم

منبع:

وبسایت اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL)

مرگ ۵کارگر معدن در چین

 در اثر طغیان آب در یک معدن در شرق چین پنج کارگر کشته شدند.

به گزارش11بهمن ماين نيوز، در اثر طغیان آب در معدن زغال سنگ «چوچیان چوانگ» در منطقه «یونگ چیاو» پنج کارگر جان خود را از دست دادند.

در همین حال، ۲۷ کارگر این معدن نیز موفق به فرار از محل حادثه شدند.

یازدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری12بهمن1393

 

- کارگران نورد لوله صفا از ظهر امروز بطور یکپارچه ای دست به اعتصاب زدند

- کارگران کارخانه پتروشیمی مهاباد یک هفته است دراعتصاب بسرمی برند

- کارگران  کارخانه تکاب‌ نیروازروزسه شنبه دراعتصاب هستند

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی آنومالی شمالی باخانواده هایشان در معدن سنگ آهن بافق

- علي اكبر نظري . عضو سنديكاي شركت واحد:دستمزد كارگران بايد چقدر باشد؟

- بازار کار مردانه‌تر شد

- کارگر ۲۳ ساله معدن «گله توت» سرانجام کشته شد

- اعتصاب کارگران ٩ پالایشگاه و کارخانه مواد شیمیایی در آمریکا

 کارگران نورد لوله صفا از ظهر امروز بطور یکپارچه ای دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: پس از گذشت دو هفته از آخرین اعتصاب و اعتراضات کارگران نورد لوله صفا، این کارگران ساعت 13 ظهر امروز بار دیگر دست از کار کشیدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی اعتصاب دی ماه کارگران نورد لوله صفا، کارفرمای این کارخانه با شورای تامین شهر ساوه، فرمانداری و اداره کار موافقت کرده بود یکماه از دستمزد  معوقه کارگران این کارخانه را 11 بهمن ماه و یکماه دیگر را بعلاوه عیدی و پاداش در اسفند ماه پرداخت کند و باقی مانده حقوق معوقه آنان را شامل ماههای دی و بهمن و اسفند در سال آینده بپردازد. همچنین کارفرما متعهد شده بود کلیه بیمه های واریز نشده این کارگران را که مدت 20 ماه بود به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز کند. کارگران نورد لوله صفا در حضور مسئولین شهر ساوه با شرط محفوظ داشتن حق اعتصاب و اعتراض در صورت خلف وعده کارفرما، اعتصاب خود را روز 26 دی ماه پایان دادند.

بنا بر این گزارش طبق توافق صورت گرفته قرار بود دیروز 11 بهمن ماه یکماه از دستمزد معوقه کارگران لوله صفا به حساب شان واریز شود اما از آنجا که کارفرما به توافق صورت گرفته عمل نکرد این کارگران ظهر امروز بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند و اعلام کردند در صورت تداوم خلف وعده کارفرما همچون دور اعتراضات پیشین خود توام با آتش زدن لاستیک دست به تجمع در مقابل کارخانه خواهند زد. همچنین کارفرما به وعده خود مبنی بر واریز 20 ماه حق بیمه کارگران عمل نکرده است.

بنا بر اظهار کارگران کارخانه نورد لوله صفا، خلف وعده کارفرما چه در مورد پرداخت 20 ماه حق بیمه و چه در مورد پرداخت مزد در شرایطی صورت گرفته است که کارخانه سفارش بزرگی را برای تولید دریافت کرده است بطوریکه  پس از مدتها، تولید در سالن rb نیز که یکی از مهمترین سالنهای تولیدی این کارخانه است آغاز شده است و کارخانه با ظرفیت حضور همه کارگران در سالنهای تولید در حال کار  است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 12 بهمن ماه 1393

کارگران کارخانه پتروشیمی مهاباد یک هفته است دراعتصاب بسرمی برند

کارگران کارخانه‌ی پتروشیمی مهاباد در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان این کارخانه و عدم پرداخت حقوق معوقه، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش 12بهمن کُردپا، علی‌رغم اینکه کارگران کارخانه‌ی پتروشیمی مهاباد، هفت روز است به نشانه اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌شان دست به اعتصاب زده‌اند، تاکنون مسئولان این کارخانه پاسخی به آنان نداده‌اند.

براساس این گزارش،کارکنان و کارگران این کارخانه، سه ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

کارخانه‌ی پتروشیمی مهاباد با مساحت ١٨٥ هکتار در سه راه "دارلک"  در نزدیکی روستای "دریاز" و قم قلعه" در ١٥ کیلومتری شهر مهاباد در حال احداث است.

700نفردراین کارخانه در حال احداث و در آستانه‌ی بهره‌برداری، مشغول بکارهستند.

برپایه این گزارش، در حالی که این کارگران در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا در پروژه‌ی احداث این کارخانه مشغول به کار هستند اما از دریافت هرگونه تسهیلاتی از جمله بیمه‌ی درمانی محروم هستند.

کارگران  کارخانه تکاب‌ نیروازروزسه شنبه دراعتصاب هستند

کارگران کارخانه تکاب نیرو در منطقه جاده قدیم کرج، از روز سه‌شنبه (هفتم بهمن) تاکنون در اعتراض به آنچه که طولانی شدن پرداخت مطالبات مزدی‌شان عنوان شده،  دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش12بهمن ایلنا،نزدیک به ۶۰ کارگر در این مجموعه که به نوعی انبار مرکزی شرکت برق تهران محسوب می‌شود مشغول کار‌ند اما به دلیل وضعیتی که از روز سه شنبه پیش آمده دست از کار کشیده‌اند و درب انبارهای شرکت بسته شده است.

به گفته یکی از کارگران این اقدام اعتراضی کارگران واکنش به تعللی است که مسئولان شرکت برق منطقه‌ای تهران در پرداخت مزایای دو سال پاداش‌ و یک سال حق سختی کار کارگران انجام داده‌اند‌ و به همین دلیل در حال حاضر هر کارگر تکاب نیرو بطور متوسط نزدیک به سه میلیون تومان طلبکار است.

بر اساس این گزارش، کارگران از روز سه‌شنبه ساعات کار خود را درمحوطه نمازخانه سپری می‌کنند و به محل کارشان نمی‌روند. به همین دلیل برای جلوگیری از بی‌نظمی طی این مدت درب انبارهای مرکزی شرکت برق منطقه‌ای تهران به روی ورود و خروج هرگونه وسائل و تجهیزات بسته بوده است.

شرکت تکاب نیرو یکی از زیر مجموعه‌های شرکت منطقه‌ای برق تهران است که از سال‌های میانی دهه ۷۰ بصورت مجموعه مستقل در زمینه تهیه، تجهیز، ترخیص و نگهداری تجهیزات مصرفی برق تهران فعالیت دارد و از آن زمان تاکنون به تدریج پرداخت مطالبات مزدی کارگران آن با مشکلاتی همراه بوده است.

به گفته کارگران تکاب نیرو به دنبال طولانی شدن اقدام اعتراضی کارگران این واحد خدمات و پشتیبانی صبح امروز جسله‌ای مشترکی با حضور مدیران این شرکت و شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شده است که تا لحظه تنظیم این خبر از تصمیمات جلسه مذکور اطلاعی در دست نیست.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی آنومالی شمالی باخانواده هایشان در معدن سنگ آهن بافق

به گزارش12بهمن بافق خبر،امروز60نفرازکارگران اخراجی شرکت شهداب به همراه خانواده در معدن چغارت(شرکت سنگ آهن مرکزی بافق)دست به تجمع اعتراضی زدند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی

حدود ۳۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق صبح امروز (چهارشنبه ۸ بهمن) مقابل درب ورودی معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معدن آنومالی خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی هستند.

به گزارش 8بهمن ایلنا، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی حدود یک ماه و نیم پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۵ نفر از این کارگران با مصوبه شورای تامین جذب معدن سنگ آهن مرکزی شده‌اند و به سایر کارگران که بیش از یک و نیم سال سابقه کار دارند گفته شده است خود را به بیمه بیکاری معرفی کنند.

براساس این گزارش،پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد کار یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است.

کارگران معترض دیروز به دفتر امام جمعه بافق مراجعه کردند و در روزهای گذشته نیز به اداره کار و فرمانداری مراجعه کرده بودند.

گفتنی است معدن آنومالی شمالی از معادن مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید.

علي اكبر نظري . عضو سنديكاي شركت واحد:دستمزد كارگران بايد چقدر باشد؟

با نزديك شدن به ماه هاي پاياني سال همه ي اميدها به اعلام دستمزد كارگران است . هر چند تا امروز افزايش دستمزدها هيچ گونه هم خواني با شرايط موجود اقتصادي جامعه نداشته است و سفره هاي خالي كارگران هر روز كم رنگ و كم رنگ تر مي شود. به اعتقاد نگارنده گوشه اي از معضلات كارگران (در خانواده و جامعه) كه در ذيل به آن مي پردازم را به اختصار توضيح مي دهم.

نبود نمايندگان واقعي كارگران در شوراي عالي كار . نداشتن تشكل مستقل كارگري، دخالت هاي دولت و كارفرما در جهت انتخاب نماينده ي كارگر، اشكال در اصل سه جانبه گرايي، هم فكر و هم سو بودن كارفرما و دولت. از ديگر عوامل اين پديده شوم در جلسات تعيين دستمزد كارگران است.

در جامعه اي كه بيشترين جمعيت را كارگران و حقوق بگيران تشكيل مي دهند، متاسفانه كارگران از امكانات بسيار كمي برخوردارند. به راستي چرا كارگران بايد در مجلس شوراي اسلامي فقط يك نماينده داشته باشند، آن هم تحميلي؟

چرا نبايد كارگران در تصميم گيري هاي كلان جامعه نقشي داشته باشند؟

چرا نبايد 11 ارديبهشت (روز كارگر) به صورت تعطيل رسمي در تقويم جاي داشته باشد؟ چرا نبايد كارگران در قبال زحمتي كه مي كشند سهم مناسبي از درآمد داشته باشند تا آنكه يك زندگي شرافتمندانه را براي خانواده خود فراهم كنند.

امروز استفاده ابزاري از زحمتكشان براي پيشبرد اهداف استثمارگرانه معمول و جاري است ، مسوولان براي پيشبرد اهدافشان از كارگران بهره مي گيرند.

اجرا كردن خصوصي سازي، ميتينگ هاي تبليغاتي، راي گيري، راهپيمايي از ديگر عوامل استفاده از زحمتكشان مي باشد.

به راستي چرا هيچ گوش شنوايي در اين جامعه پيدا نمي شود؟

سهم كارگران از تامين اجتماعي چيست؟ وزارت كار چه حمايت هاي از كارگران مي كند؟ چه كساني از سرمايه هاي كارگران سود مي برند؟

امثال مرتضوي ها، بابك زنجاني ها، جهرمي ها، مالكان اموال كارگران بودند و از قبال ستم كشان ثروت هاي ميلياردي بردند.

چرا كسي پاسخگو نيست؟ وقتي خود دولت بزرگترين بدهكار به سازمان تامين اجتماعي است ، ديگر چه توقعي مي توان داشت كه با اين تبهكاران مافيايي برخورد كند.

به راستي مشكل از آن تعداد كارگري كه در روز خود شان (11 ارديبهشت) براي تبريك و پخش شيريني به هم طبقه اي هاي خويش اقدام مي كنند به و جود مي آيد ، كه آنها را دستگير و در جواب متهم به برهم زدن امنيت كشور مي شوند؟

آقايان به اصطلاح مسئول تا به كي بايد شاهد تعطيلي كارخانه ها، اخراج ، بيكاري، اعتياد، طلاق، مرگ و مير باشيم؟

تا به كي بايد شاهد حمايت هاي يك طرفه ي شما از سرمايه داران باشيم؟

تا به كي بايد شاهد شعارها و عمل نكردن به آنها باشيم؟

تا به كي بايد شاهد سوءمديريت ها باشيم؟

تا به كي بايد شاهد خودماني سازي باشيم؟

تا به كي بايد شاهد واردات بي رويه باشيم؟

تا به كي بايد شاهد آ‌ن باشيم كه شما برايمان تصميم بگيريد؟

پس اين خط فقر دستاورد عملكرد و مديريت چه كساني است؟

علت اين اعتراضات چيست؟

نياز امروز، پشتوانه ي فردا يعني چه؟

گذراندن يك روز تعطيل كنار خانواده چگونه؟

معافيت مالياتي بيش از 4درصد ارگان ها برابر با چه قانوني؟

چه كساني دلواپس كارگرانند؟

قرارداد سفيد امضا، نداشتن امينت شغلي ، اشتغال اتباع بيگانه، خروج كارگاه هاي زير ده نفر از شمول قانون كار، نداشتن استاندارد محيط كار، هزينه هاي سنگين درمان، مسكن مناسب. از ديگر معضلات قشر كارگران مي باشد.

مطلب ياد شده گوشه اي از مشكلات جامعه ي امروزي زحمتكشان است. به اميد روزي كه كارگران با اتحاد هر چه بيشتر خواسته هاي خود را به كارفرمايان تحميل نمايند.

توانا بود هر كه دارا بود

بميرد هر آن كس كه ندار بود

برگرفته ازسایت کانون مدافعان حقوق کارگر

بازار کار مردانه‌تر شد

در سال‌های 1388 تا 1392 شكاف جنسيتي اشتغال با روندي صعودي همراه بوده و از رقم 78.8 درصد در ابتدای این دوره به رقم 82.7 درصد در سال گذشته رسیده است.

شکاف جنسیتی اشتغال

به گزارش12بهمن اقتصادنیوز،بررسی‌ها از«گزارش تحولات کمی و کیفی اشتغال زنان در سال‌های 1388 تا 1392» که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد: نرخ بيكاري زنان از 16.8 درصد در سال 88 به 19.8 درصد در سال 92 رسيده و رشدی 3 درصدي در این شاخص طی پنج سال اخير را به ثبت رسانده‌است. اين در حالي است كه طي اين دوره، نرخ بيكاري مردان از 10.8 درصد به 8.6 درصد كاهش يافته است.

همچنین در حالی که تعداد شاغلان مرد از 17 میلیون و 334 هزار و 85 نفر در سال 88 به 18 میلیون و 200 هزار و 886 نفر در سال 82 افزایش یافته، تعداد شاغلان زن در این دوره از 3 میلیون و 666 هزار و 619 نفر به 3 میلیون و 145 هزار و 293 نفر کاهش یافته است.

بدين ترتيب به نظر می‌رسد بازار کار ایران با پديده مردانه شدن اشتغال و زنانه شدن بيكاري مواجه شده است.

جدول: تعداد شاغلان به تفکیک جنس- 1388 تا 1392

سال

مرد

زن

کل

شکاف جنسیتی اشتغال

شکاف جنسیتی بیکاری

88

17334085

3666619

21000704

78.8

64.6

89

17199685

3457008

20656693

79.9

61.6

90

17372105

3137919

20510025

81.9

59.4

91

17181105

3447120

20628225

79.9

57.9

92

18200886

3145293

21346179

82.7

54.8

کارگر ۲۳ ساله معدن «گله توت» سرانجام کشته شد

به دنبال وقوع حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» در روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه که به مصدومیت سه کارگر انجامید، از کرمان گزارش می‌رسد که یکی از مصدومان پس از ۲۱ روز مقاومت سرانجام ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان در گذشته است.

به گزارش 12بهمن ایلنا، یک کارگر پیمانی معدن گله توت در کرمان که در پی حادثه ریزش معدن دچار مصدومیت جدی شده بود شامگاه پنجشنبه ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان درگذشت. «مسلم رشیدی» کارگر ۲۳ ساله معدن گله توت پس از حادثه به دلیل شدت جراحات وارده از زرند به کرمان منتقل شد و در بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار گرفت اما علی رغم بهبود نسبی حالش به دلیل وخیم بودن عفونت ریه، پس از ۲۱ روز مقاومت جان خود را از دست داد.

یکی از اعضای خانواده مسلم رشیدی امروز (دوازدهم بهمن) گفت: با بهبود نسبی وضعیت جسمانی پزشکان امکان انجام عمل جراحی را پیدا کردند، اما پنجشنبه شب مجددا حال او وخیم شد و در اثر عفونت شدید ریه فوت کرد.

به گفتهٔ وی، علت فوت مسلم رشیدی از سوی پزشکی قانونی اصابت جسم سخت، پاره گی و عفونت ریه و صدمه به کلیه‌ها عنوان شده است.

این عضو خانواده رشیدی همچنین به حوادث مشابه‌ای که در سالهای گذشته در این معدن خصوصی برای کارگران اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده این معدن در سالهای گذشته بازهم دستخوش حوادثی از این دست بوده اما عملا هیچ اقدامی جهت بهبود وضعیت ایمنی معدن صورت نگرفته است.

حوادث معدن در کرمان در حالی ادامه دارد که سال گذشته، در پی حادثهٔ انفجار در معدن چشمه پودنه سه کارگر این معدن کشته شدند. علت این حادثه عدم رعایت مسائل ایمنی عنوان شده بود. پس از آن بود که خانه معدن ایران با ارسال نامه‌ای نسبت به آنچه «وضعیت خطرناک و غیر ایمن معادن زغالسنگ کشور» می‌خواند، هشدار داده بود. معدن گله توت دارای ۲۳۰ کارگر است و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد.

گفته می‌شود مسلم رشیدی به همراه دو کارگر دیگر در زمان حادثه در تونل معدن مشغول انجام اتصال آهن آلات بودند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب این آهن آلات، با ریزش معدن مواجه شدند و چون این اتفاق در قسمت شیب دار تونل رخ داد نتوانستند به موقع فرار کنند و زیر آوار مدفون شدند.

به گفتهٔ خانواده مسلم رشیدی، علی رغم اینکه به نظر می‌رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده است، اما هنوز نتیجهٔ گزارش بازرسی اداره کار زرند در خصوص حادثه به اطلاع آن‌ها نرسیده است. گفتنی است، علی رغم اینکه پیش از این گفته شد گزارش بازرسی اداره کار زرند ارائه شده، ایرانمنش ریاست اداره کار زرند هرگونه پاسخگویی در این زمینه را منوط به هماهنگی‌های انجام شده با این اداره کل دانسته است.

یکی از همکاران کارگر متوفی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه گفت: آمار موارد حادثه خیز به خصوص در معادن خصوصی بیش از معادن دیگر است و این ناشی از عدم نظارت و بازرسی دقیق از این معادن است. وی گفت: این اولین باری نیست که ما شاهد حوادث اینچنینی هستیم، طبیعتا این خطرات همواره در کمین کارگران معادنی که از ایمنی کمتری هم برخوردار هستند خواهد بود اما باید مسولین راه حلی برای کاهش وقوع این حوادث پیدا کنند. وی ادامه داد: بسیاری از حوادثی که اتفاق می‌افتد رسانه‌ای نمی‌شود و بعضا می‌بینیم که کارفرمای یک معدن حتی خبر ندارد که در معدن همجوارش حادثه اتفاق افتاده و یک کارگر کشته شده است.

لازم به یادآوریست، پنجشنبه ۱۸ دی ماه بود که در پی حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» سه نفر مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش ش.، کارفرما معدن گله توت پس از حادثه در گفتگوی کوتاهی با ایلنا علت حادثه را نامرغوب بودن جنس آهن آلات مورد استفاده توسط کارگران ذکر کرد که در زمان اتصال آن به محل مورد نظر چون در قسمت شیب دار تونل بوده باعث ریزش و در ‌‌‌نهایت منجر به بروز حادثه شده است.

اعتصاب کارگران ٩ پالایشگاه و کارخانه مواد شیمیایی در آمریکا

            کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی در آمریکا امروز (یکشنبه ١٢ بهمن ماه) به منظور تحت فشار قرار دادن شرکتهای نفتی برای موافقت با قرارداد ملی کار این کشور اعتصاب کردند.

به گزارش12بهمن شانا بنقل از خبرگزاری رویترز، سران اتحادیه‌های کارگری امروز اعلام کردند که کارگران ٩ پالایشگاه و واحد شیمیایی آمریکا اعتصاب کرده‌اند تا از این طریق بتوانند شرکتهای نفتی را برای توافق با قرارداد ملی کار جدید که ٦٣ واحد را پوشش می‌دهد، تحت فشار قرار دهند.

این اعتصاب که نخستین اقدام در حمایت از یک قرارداد از سال ١٩٨٠ میلادی تاکنون در این کشور به شمار می‌رود، واحدهایی را هدف قرار می‌دهد که روی‌هم‌رفته حدود ١٠ درصد از ظرفیت پالایش آمریکا را در اختیار دارند. این مخالفتها همزمان با کاهش قیمتهای نفت و تحت فشار قرار گرفتن شرکتهای نفتی برای کاهش مخارج روی می‌دهد.

اتحادیه کارگران فولادسازی (یو‌اس‌دابلیو) اعلام کرد که شرکت انگلیسی-هلندی شل، مذاکره‌کننده اصلی این صنعت، پس از مخالفت این اتحادیه با پیشنهاد پنجم این شرکت، مذاکرات را ترک کرد.

لئو جرارد، مدیرعامل امور بین‌الملل اتحادیه یو‌اس‌دابلیو، گفت: شل پیشنهاد متقابلی ارائه نکرد و میز مذاکره را ترک کرد. ما راهی بجز اعلام توقف کار نداریم.

بر اساس این گزارش، شل ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات، گفت: ما نسبت به مذاکره و حل‌و‌فصل اختلافات با اتحادیه یو‌اس‌دابلیو متعهد می‌مانیم و امیدواریم که هر چه زودتر مذاکرات از سرگرفته شود.

شرکتهای دیگر نیز اعلام کرده‌اند که به جای کارگران از مدیران آموزش‌دیده استفاده می‌کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این اعتصاب سبب افزایش قیمتهای بنزین نشود.

افزون بر شل، اتحادیه یو‌اس‌دابلیو نیز در سه کارخانه متعلق به شرکت ماراتون پترولیوم در تگزاس و کنتاکی، سه پالایشگاه شرکت تسورو در وست کوست و واحد تولیدی شرکت لیوندل باسل نزدیک هوستون اعلام اعتصاب کرده‌اند.

اتحادیه یو‌اس‌دابلیو عنوان کرد که پالایشگاههای دیگر از جمله پالایشگاه شرکت اکسون موبیل در بیومونت ایالت تگزاس با تمدید ٢٤ ساعته قرارداد فعالیت می‌کنند.

قرارداد سه ساله ملی کار حدود ٣٠ هزار کارگر را در این پالایشگاهها پوشش می‌دهد که در مجموع دو سوم ظرفیت پالایش آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

آخرین پیشنهاد ارائه‌شده، پنجمین پیشنهاد ردشده از زمان مذاکرات قرارداد سه ساله کار جدید بوده که از ٢١ ژانویه (یکم بهمن ماه) آغاز شده است.

اتحادیه یو‌اس‌دابلیو در نظر دارد مقدار پرداختهای سالانه موجود در آخرین قرارداد را دو برابر کند. این اتحادیه همچنین قصد دارد شغلهایی که پیشتر به پیمانکاران خارج از اتحادیه داده می‌شد به اعضای این اتحادیه واگذار شود. این اقدام سیاستی جدی‌تر برای جلوگیری از بیگاری در محل کار و کاهش هزینه‌های اعضای این اتحادیه برای بهداشت و درمان است. 

اما کاهش قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون به حدود ٤٧ دلار در هر بشکه ممکن است این اتحادیه را تحت تأثیر قرار دهد.

پالایشگاههای مستقل از جمله پالایشگاه شرکت والرو انرژی از محل خرید نفت خام ارزانتر از ذخایر شیل اویل آمریکا، به تازگی سود قابل‌توجهی را رقم زده است. این در حالی است که کاهش قیمتها بر فعالیتهای بالادستی شرکتهای معظمی مانند اکسون موبیل که پالایشگاههایشان در آمریکاست، ضربه زده است.

دوازدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری13بهمن1393

 

- محاکمه ۹ کارگر معدن بافق در پی شکایت دولت

- همسران کارگران اخراجی آنومالی شمالی معدن بافق اجازه راه اندازی دامپتراک ها را ندادند

- نیروهای انتظامی باردیگرتجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل رابرهم زدند

- با نزدیک شدن 15 بهمن ماه فضای کارخانه ایرانخودرو ملتهب شده است

- تجمع کارگران اخراجی سیمان آباده جلو درب کارخانه-اخراج کارگران اهرمی برای فشاربه مسئولین

- تجمع کارگران کارخانه ظروف چینی همگام در استانداری چهارمحال وبختیاری

- وعده اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به کارگران نیشکر هفت ‌تپه پس ازچندین اعتصاب وتجمع!

- عدم پرداخت پاداش بهره‌وری کارگران پیمانی شرکتهای تابعه نفت و گاز منطقه زاگرس جنوبی

- گزارشی ازکارگران کارگاه های کفاشی

- ثبت سالیانه حدود 15هزار حادثه کاری و مرگ بیش ازهزار کارگر ساختمانی

- اعتصاب کارگران فلزکار ترکیه

محاکمه ۹ کارگر معدن بافق در پی شکایت دولت

۵ ماه از آخرین اعتصاب نزدیک به ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق می‌گذرد. با وجود آنکه کارگران اعتصابی در پی وعده لغو خصوصی سازی ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن و عدم پیگرد قضایی ۹ کارگر بازداشتی به کار بازگشته بودند، از بافق خبر می‌رسد که نه تنها سرنوشت این سهام ۲۸/۵ درصدی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد بلکه اتهامات وارده بر این ۹ کارگر پس گرفته نشده و یک جلسه از دادگاه آن‌ها برگزار شده است.

به گزارش13بهمن ایلنا، اولین جلسه دادگاه ۹ کارگری که در پی شکایت کارفرما در جریان آخرین اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق بازداشت شده بودند در حالی برگزار شده است که کارفرما در جریان‌‌ همان اعتراضات اعلام کرده بود شکایتش از کارگران را پس گرفته است.

بر اساس این گزارش، «امیرحسین کارگران» و «علی صبری» دو کارگری که پیش از آغاز اعتصاب کارگران بازداشت شده بودند به اخلال در نظم عمومی، بازداشتن مردم از کسب و کار و ایراد خسارت و ناامنی به صورت گسترده از طریق به تعطیلی کشاندن معدن سنگ آهن مرکزی متهم شده‌اند و «رضا خواجه زاده»، «محمدرضا ایرانی»، «علی‌محمد تشکری»، «رضا دهستانی» و «کاظم کارگران» علاوه بر سه اتهام قبلی، عنوان «تمرد از فرمان مامورین» را نیز در لیست اتهامات وارده بر خود می‌بینند.

منابع کارگری می‌گویند اتهامات وارده بر «جلیل کمالی» از سایر کارگران سبک‌تر است اما در لیست اتهامات وارده بر «محمدحسن تشکری»، رئیس وقت شورای اسلامی شهر بافق عناوین امنیتی دیده می‌شود.

به یک روایت قاضی در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این ۹ کارگر گفته است اگر چه کارفرما شکایت خود را پس گرفته است اما آن‌ها با شکایت فرمانداری به دادگاه احضار شده‌اند.

کارگران می‌گویند پس از اولین جلسه دادگاه به فرمانداری مراجعه کرده‌اند تا از دلایل شکایت فرمانداری با خبر شوند اما فرماندار بافق به آن‌ها گفته است که او از آن‌ها شکایت نکرده بلکه دولت از آن‌ها شکایت کرده است.

همسران کارگران اخراجی آنومالی شمالی معدن بافق اجازه راه اندازی دامپتراک ها را ندادند

خانمهای کارگران که بعداز چهل روز بیکاری شوهرانشان کلافه شده بودند شکایت کنان به دفتر اعزام  شهداب مراجعه کردند. زمان سوخت گیری دامتراک ها که شد خانم ها اجازه راه اندازی را ندادند و شاید واقعا چاره ای به جز این برایشان نمانده بود وقتی می دیدند حتی برای تهیه مایحتاج ساده زندگی دچار مشکل شده اند.

به گزارش13بهمن بافق پویا،بیکاری و تعطیلی کار واژه هایی هستند که امروزه همین که به زبان می آوریم شهروند بافقی  را به یاد آنومالی شمالی در معدن بافق می اندازد. همچنان تنش و  چالش بیکاری در بین کارگران آنومالی ادامه دارد و هیچکدام از وعده های مسئولین در مورد حل مشکل کارگران آنومالی عملی نشد و این مسئله باعث شد تا دوباره به پا خیزند و برای گرفتن حق خود همراه با خانواده راهی دفتر شرکت شوند.

این حرکت توسط کارگران روز شنبه ۱۱ بهمن صورت گرفت و متأسفانه چون جواب قانع کننده ای دریافت نکردند، صبح روز يك شنبه ساعت ۷:۳۰ به ساختمان اداری شهداب مراجعه کردند ولی با در بسته روبرو شدند . خانمهای کارگران که بعداز چهل روز بیکاری شوهرانشان کلافه شده بودند شکایت کنان به دفتر اعزام  شهداب مراجعه کردند. در بین بزرگتر ها بچه هایی که شاید موقعیت را درک نمی کردند ولی نگرانی پدر و مادر را می دیدند و حس میکردند  نیز دیده می شد.

زمان سوخت گیری دامتراک ها که شد خانم ها اجازه راه اندازی را ندادند و شاید واقعا چاره ای به جز این برایشان نمانده بود وقتی می دیدند حتی برای تهیه مایحتاج ساده زندگی دچار مشکل شده اند.

پس از ساعتی معاون فرماندار و میر طاهری حراست سنگ آهن در جمع کارگران حضور پیدا کردند. نتیجه  صحبت ها این شد که دوشنبه مورخ سیزدهم بهمن ماه سال جاری جلسه ای  با حضور شرافت ، مرشد زاده ، چند تن از کارگران آنومالی و  مسئولین برگزار شود تا به راه حلی دست پیدا کنند.

نیروهای انتظامی باردیگرتجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل رابرهم زدند

اجتماع اعتراضی کارگران ذوب آهن همانند روز نخست با دخالت ماموران انتظامی متوقف شد. کارگران بعد از آنکه از سوی نیروهای نظامی به پارک مجاور ساختمان استانداری انتقال پیدا کردند به مروور متفرق شدند.

کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما به مطالبا‌تشان، امروز نیز برای دومین روز در هفته جاری در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

به گزارش13بهمن ایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز گفت: در تجمع روز نخست (شنبه ۱۱ بهمن ماه) در مقابل ساختمان استانداری هیچ پاسخ قاطعی از سوی مسئولان شنیده نشد و ما ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان مجددا امروز نیز در مقابل ساختمان استانداری تجمع کنیم.

به گفته کارگران، در اجتماع امروز کارگران ذوب آهن اردبیل، مدیر کل سیاسی استانداری اردبیل در جمع معترضین حاضر شد و با دعوت نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل جلسه داد.

کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل می‌گویند در جلسه‌ امروز کمیسیون کارگری که مدیر کل سیاسی استانداری پیرامون بررسی مشکلات کارگران ذوب آهن ترتیب داده بود، نماینده کارفرما مکلف به مشخص کردن وضعیت کارگران و پرداخت مطالباتشان تا یک ماه آینده شد.

به گفته کارگران؛ کارفرما به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد فعالیت این کارخانه را از اردیبهشت ماه سال جاری متوقف کرده است اما نظر کارگران خلاف عقیده کارفرماست.

کارگران همچنین درباره مطالبات معوقه‌شان گفتند: ما ۸ ماه حقوق در ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی به همراه یکسال عیدی سال ۹۲ را از کارفرما طلب داریم. همچنین بیمه تامین اجتماعی کارگران نیز دچار مشکلاتی بسیاری بود که طبق آخرین گزارش، از دیروز دفترچه‌های درمانی کارگران در حال تمدید اعتبار است.

بنا بر گزارش کارگران اجتماع اعتراضی کارگران ذوب آهن همانند روز نخست با دخالت ماموران انتظامی متوقف شد. کارگران بعد از آنکه از سوی نیروهای نظامی به پارک مجاور ساختمان استانداری انتقال پیدا کردند به مروور متفرق شدند.

با نزدیک شدن 15 بهمن ماه فضای کارخانه ایرانخودرو ملتهب شده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال 8 روز اعتصاب غذای کارگران ایرانخودرو که از 16 دی ماه آغاز و در 24 همان ماه با وعده مدیریت شرکت مبنی بر تحقق خواست کارگران تا 15 بهمن ماه پایان گرفت از چند روز گذشته فضای ملتهبی بر این کارخانه حاکم است و حرف و حدیثهای  مختلفی مبنی بر افزایش مزد کارگران و تحقق دیگر خواستهای آنان بر سر زبانهاست. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو احتمالا این خود مدیریت کارخانه است که بازار شایعات از جمله شایعه افزایش 35 و 20 درصدی مزد را بر سر زبانها انداخته است تا فضای اعتراضی در میان کارگران اوج نگیرد. در این میان و از زمان خاتمه اعتراض کارگران ایرانخودرو چیزی که بطور کتبی از سوی مدیریت در رابطه با تحقق وعده های داده شده انجام گرفته است نصب نامه ای  در قسمتهای مختلف کارخانه بوده است. بر اساس این نامه که امروز در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شد اعلام شده است آکورد کارگران تولید 30 درصد، کارگران پشتیبانی 20 درصد و کارگران ستادی 10 درصد افزایش یافته است. در این نامه اشاره کوتاهی نیز به اجرا و بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل شده است  و از تعلق آکورد به کارگران خدمات که زیر پوشش شرکتهای پیمانکاری مشغول بکار هستند خبری نیست. همچنین پرداخت ماهیانه 200 هزار تومان شارژ بن کارت قطعی شده است اما در رابطه با دیگر مطالبات کارگران بویژه افزایش مزد پایه که از اصلی ترین خواستهای کارگران معترض این کارخانه بزرگ صنعتی بوده است هیچ کار نهایی و قطعی صورت نگرفته است. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودور مدیریت در تلاش است یا به این خواست اصلی کارگران تن ندهد و یا اینکه با یک وعده شفاهی مبنی بر افزایش مزد پایه به میزان 7- 8 درصد در سال آینده ( علاوه بر افزایش حداقل مزد توسط شورایعالی کار)  این مسئله را پشت سر بگذارد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، 15 بهمن ماه روز اولتیماتوم کارگران ایرانخودرو در حالی پس فردا سر میرسد که مدیریت کارخانه تلاش دارد با وعده و وعید و دادن برخی امتیازات  از قبیل اکورد و شارژ بن کارت و مسائلی از این قبیل، منجمله وعده اجرا و بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل کارگران را آرام کند. این تلاش از سوی مدیریت در حالی جریان دارد که کارگران ایرانخودرو با قاطعیت همچنان بر افزایش مزد پایه و کتبی شدن کلیه وعده ها به عنوان توافق میان کارگران و مدیریت شرکت تاکید دارند و حتی بحث آغاز اعتراض  در میان آنان در صورت تن ندادن مدیریت به توافق کتبی جریان دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 بهمن ماه 1393

تجمع کارگران اخراجی سیمان آباده جلو درب کارخانه-اخراج کارگران اهرمی برای فشاربه مسئولین

کارگران اخراجی کارخانه سیمان آباده صبح روز شنبه 11 بهمن ماه با حاضر شدن در جلو درب کارخانه سیمان، کماکان با درب بسته مواجه شدند.

به گزارش13بهمن آباده نما، با پایان یافتن زمان مشخص شده از سوی کارخانه سیمان آباده در تعلیق حدود 80 نفر از کارگران، هنوز کارگران این کارخانه در بلا تکلیفی بسر می برند.

بر اساس برخی شنیده ها مدیرعامل شرکت سیمان آباده علت بکار نگرفتن مجدد کارگران را عملی نشدن پاره ای از وعده های مسئولین شهرستان ذکر کرده است.

این در حالی است که محمدرضا زارع فرماندار آباده چندی پیش گفت: طی جلسه ای با حضور معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری و دستگاه های مرتبط، در این جلسه مقرر شد در بازپرداخت بدهی های این شرکت به برخی سازمان های مربوطه، مدت زمان بیشتری در نظر گرفته شود و صدور دفترچه های تامین اجتماعی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: در خصوص مطالبات شرکت سیمان آباده از وزارت نفت نیز استاندار طی نامه ای به وزیر نفت، خواستار تسریع در پرداخت معوقات این کارخانه شد.

وی ادامه داد: در مقابل هم قرار شد شرکت سیمان آباده هیچ یک از کارگران خود را اخراج نکند و به فعالیت معمول خود ادامه دهد.

محمدرضا زارع در خصوص مشکل اصلی کارخانه سیمان آباده خاطرنشان کرد: چند مشکل فرا روی کارخانه سیمان وجود دارد که یکی از آن ها بدهی شرکت نفت و برخی شرکت های بزرگ دیگر به سیمان آباده است و مشکل بعدی نیز عمل نکردن شرکت سیمان به تعهدات خود نسبت به برخی ادارات می باشد.

وی ادامه داد:همچنین درخواست انجمن صنفی کارخانه های سیمان کشور در خصوص توقف تولید کلینکر  و کندی روند صادرات سیمان آباده از دیگر مشکلات پیش روی کارخانه می باشد.

امروز با گذشت 2 روز از پایان فرجه زمانی اعلام شده از سوی کارخانه سیمان برای کارگران، هنوز این کارخانه اقدام به بازگرداندن کارگران خود نکرده است و بنا به برخی شنیده ها حقوق کارگران نیز از 11 بهمن به بعد قطع خواهد شد.

حال این سوال مطرح است چرا با وجود تصمیماتی که در استانداری اتخاذ شده است، چرا این مشکل کماکان به قوت خود باقی مانده است؟

از نگاهی دیگر آیا می توان گفت سوء مدیریت مجموعه مدیریتی کارخانه سیمان کار را به اینجا کشانده است؟

آیا تهدید به اخراج کارگران به بهانه های مختلف، اهرم جوانمردانه ای برای فشار به مسئولین شهر است؟

آیا استفاده ابزاری از کارگران زحمتکش برای پیش برد برخی خواسته های سهامداران عمده، توهین به این قشر نیست؟

از دیگر سو مسئولین باید بگونه ای عمل کنند تا در صورت بوجود آمدن مشکلات این چنینی، مجموعه ای این اجازه را به خود ندهد که خیلی راحت لبه تیغ خود را بر گردن کارگران بگذارد.

براساس گزارش همین منبع،حقوق آذر و دی ماه و همچنین حق بیمه کارگران در  چند ماه گذشته پرداخت نشده است.

شرکت "سیمان آباده سهامی عام "در سال ۱۳۶۴، به منظور احداث کارخانه سیمان در شهرستان آباده با سرمایه اولیه ۱۴۰ میلیون ریال تأسیس شد.

در همان سال، موافقت اصولی احداث یک واحد کارخانه سیمان به ظرفیت ۱۶۵.۰۰۰ تن در سال، بنام شرکت صادر و کارخانه با مشارکت بانک صادرات ایران با سرمایه ۹۰۰۰ میلیون ریال ساخته شد و در سال ۱۳۷۲ راه اندازی گردید.

شرکت در سال ۱۳۷۹ کلیه اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی را پرداخت و با بانک تسویه نمود.

کارخانه سیمان آباده هم اکنون با تولید ۳۰۰ هزار تن سیمان در سال و اشتغالزایی ۲۲۰ کارگر به کار خود ادامه می دهد.

تجمع کارگران کارخانه ظروف چینی همگام در استانداری چهارمحال وبختیاری

امروز کارگران بیکارشده کارخانه ظروف چینی همگام پس از9سال انتظاربرای دریافت مطالباتشان(حقوق، عیدی، سنوات و پاداش) باحضور دراستانداری چهارمحال وبختیاری، پیگیر دریافت مطالبات خود از این شرکت و راه اندازی مجدد آن شدند.

شرکت 'چینی همگام' از شرکت های مهم تولید ظروف چینی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت است که در سال 84 به دلیل واردات بی رویه ظروف چینی ورشکست شد، اما اکنون زمزمه های راه اندازی مجدد این شرکت به گوش می رسد.

به گزارش 13بهمن ایرنا،امروز جمعی از کارگران این شرکت باحضور دراستانداری چهارمحال وبختیاری، پیگیر دریافت مطالبات خود از این شرکت و راه اندازی مجدد آن شدند.

به گفته تعدادی ازکارگران شرکت چینی همگام ،از سال 84 و توقف فعالیت این شرکت مطالبات آنان نظیر حقوق، عیدی، سنوات و پاداش پرداخت نشده است.

'حشمت الله رئیسی' یکی از این کارگران گفت: مطالبات کارگران از شرکت، بین 50 تا 60 میلیون ریال است که در مجموع حدود پنج میلیارد ریال می شود .

وی افزود: حدود 9سال است، که در انتظار اقدام مسئولان استان برای پرداخت این مطالبات هستیم، اما تاکنون اقدامی عملی برای تسویه مطالبات انجام نشده است.

'زیبا آقابابایی' یکی دیگر از این کارگران شرکت چینی همگام اظهار داشت: هم اکنون حدود 180کارگر این شرکت با مشکلات مالی دست به گریبانند و نیازمند دریافت مطالبات خود هستند .

وی افزود: این مطالبه مربوط به سال 84 است که اگر در زمان خود وصول می شد توان وقدرت مالی خانوارهای این کارگران را برای انجام برخی فعالیت های اقتصادی و رفع مشکلات مالی فراهم می کرد اما با گذشت حدود یک دهه هنوز کارگران به مطالبات خود نرسیده اند.

'سیمین کبیری' دیگر کارگر این شرکت نیز بیان داشت: با وجود پیگیری های مکرر و قول های مساعدت مسوولان، هنوز هیچ اقدام عملی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نشده است.

وعده اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به کارگران نیشکر هفت ‌تپه پس ازچندین اعتصاب وتجمع!

پیش از این چندین تجمع در اعتراض به شیوه غلط اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام داده‌ایم که آخرین بار مهر ماه سال جاری بود که یک هفته دست از کار کشیدیم و اعتصاب کردیم. ‌‌‌ همان موقع بود که مدیریت جدید مجتمع وعده افزایش حقوق کارگران با اجرای این طرح را داد و کارگران به کار خود بازگشتند.

به گفته کارگران، مدیرعامل جدید این کارخانه بعد از شنیدن مشکلات از زبان کارگران با پذیرفتن اشکالات طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت، دستور توقف اجرای ناقص این طرح را از شهریورماه صادر کرد.

کارگران هفت تپه می‌گویند، پیش از این حقوق آنان هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان نداشت اما با اجرای درست این طرح بعد از گذشت ۲۴ سال به حقوق هر یک ازکارگران به تناسب سوابق و تحصیلاتشان رقمی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

کارگران مجتمع هفت تپه همچنین گفته‌اند پیش از این در محاسبات اجرای طرح طبقه بندی مشاغل فقط به میزان تحصیلات کارگران توجه می‌شد اما با بازبینی اجرای این طرح از سوی مدیریت جدید سوابق کار کارگران که از ۱۰ تا ۳ سال است در نظر گرفته شده است.

کارگران هفت تپه در خصوص جزئیات بازنشستگی‌شان بعد از اجرای طرح طبق بندی مشاغل می‌گویند؛ پیش از این کارگرانی که در این مجتمع بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت، بازنشسته می‌شدند حداقل مستمری را دریافت می‌کردند اما با اجرای درست این طرح امیدواریم دریافتی کارگران به تناسب اوضاع اقتصادی رضایت بخش باشد.

به گفته کارگران، حدود ۷۰۰ نفر از کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه تا چهار الی ۵ ماه آینده مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند.

عدم پرداخت پاداش بهره‌وری کارگران پیمانی شرکتهای تابعه نفت و گاز منطقه زاگرس جنوبی

منابع خبری در منطقه عملیاتی پارسیان از پرداخت نشدن پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال به کارگران پیمانی شاغل در شرکتهای تابعه نفت و گاز منطقه زاگرس جنوبی خبر دادند. همزمان گزارش‌های مشابهی نیز از سایر مناطق نفت‌خیز به گوش می‌رسد. این در حالی است که پیش از این دستورالعملی از سوی وزیر نفت منتشر شده بود که بر اساس آن کارگران پیمانکاری نیز مشمول دریافت حق بهره‌وری می‌شدند.

به گزارش13بهمن ایلنا،شرکت نفت هر سال دو بار به کارگران رسمی، قراردادی و پیمانی شاغل در منطقه زاگرس جنوبی پاداش بهره‌وری پرداخت می‌کرد اما امسال طبق ابلاغ دستورالعملی از سوی وزارت نفت هیچ سهمی برای پرداخت پاداش بهره‌وری کارگرانی که بصورت پیمانکاری در پروژه‌های در دست احداث منطقه زاگرس جنوبی مشغول کار هستند، درنظر گرفته نشده است.

کارگران منطقه عملیاتی پارسیان می‌گویند؛ مبلغ پاداش تعیین شده با احتساب شاخص‌هایی همچون پایه حقوق، فوق‌العاده ویژه، کارگاهی، حق جذب، حق مقام، بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی از ۷۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان برای هر یک از مشمولان متغیر است.

گارگران پیمانی منطقه عملیاتی پارسیان معتقدند هر چند این پرداختی‌ها علاوه بر ایجاد انگیزه بیان گر حمایت مالی از نیروی کار صنعت نفت ایران است اما این حمایت و قدردانی نباید تنها شامل گروه کوچکی از نیروهای کار شود. بنابراین از مسئولان وزارت نفت انتظار می‌رود که حداقل در تخصیص پرداخت‌های انگیزشی سهم واقعی این گروه از کارگران را نیز در نظر بگیرند.

برپایه این گزارش،پاسخ واحد حسابداری منطقه زاگرس جنوبی در رویارویی با واکنش کارگران این است که می‌گویند وزارت نفت هیچ دستوری در خصوص پرداخت پاداش بهره‌وری به نیروهای پیمانکاری اعلام‌ نکرده است.

به گفته کارگران؛ به احتمال قوی منظور از دستور پرداخت پاداش بهره‌وری یک نامه‌ اداری است که در تاریخ ۲۰ مهرماه سال جاری از سوی وزیر نفت دولت یازدهم در خصوص پرداخت معادل یک ماه حقوق و مزایا تحت عنوان حق‌الزحمه بهره‌وری نیمه اول سال ۹۳ صادر شده است که کارگران پیمانی از دریافت آن مثتثنی شده‌اند.

گزارشی ازکارگران کارگاه های کفاشی

آیا مسئولان ما برای 2 ماه می‌توانند با حقوق 600 تا 700 هزار تومانی زندگی کنند که این رقم را برای حداقل دستمزد در نظر گرفته‌اند؟

در ابتدا وارد فروشگاه کفش لرد می‌شویم و با جوانی 29 ساله که خود را سعید طاهری معرفی می‌کند درباره وضعیت معیشت کارگران در کارگاه‌های تولیدی صحبت می‌کنیم. وی صحبت‌های زیادی درباره مشکلات کارگران دارد و در این باره می‌گوید: کارگران در کارگاه‌ها با سختی و مشقت‌های زیادی مواجه هستند و زمانی که در کارگاه کفاشی وارد می‌شوی، بوی تند واکس و مواد شیمیایی چسب چرم و کفش که ریه را شدیداً آسیب می‌زند به مشام می‌رسد. در همین حال اگر کارگری با واکس و مواد شیمیایی سر و کار داشته باشد، به شدت سلامتی خود را به خطر انداخته و به خاطر مزدی که به آن احتیاج دارد، ساعت‌ها سختی را تحمل می‌کند. حتی برخی از کارگران کارگاه کفش‌سازی به عنوان پشتکار زن فعالیت می‌کنند، دست‌هایشان پینه بسته و پس از مدتی امکان کار کردن برایشان فراهم نیست. این فعال صنعت که خودش قبلا هم کارگری کرده و هم اکنون کارگران زیادی را از نزدیک دیده درباره عدم حمایت دستگاه‌ها از جمله اتحادیه این چنین روایت می‌کند که کارگران کفاش و فروشندگان در این صنف به هیچ عنوان قرارداد نمی‌بندند و هر کدام به صورت دستمزدی به ازای تولید یک کفش کار می‌کنند. به عنوان مثال کار تمام کن با پیشکار یا کارگر ساده مزدهای متفاوتی دارند که بر اساس توافق با صاحب کار مزد دریافت می‌کنند. از وی درباره وضعیت بیمه کارگران سؤال می‌پرسیم که این گونه پاسخ می‌دهد، کارگران کارگاه‌های کفاشی بیمه هستند، اما در بحث معیشت و تأمین هزینه‌های زندگی مشکلات زیادی دارند. در این صنف بیشتر از کارگران جوان استفاده می‌شود تا کارگرانی که در این صنعت پا به سن گذاشته و پیر می‌شوند. معمولا در این صنف کارگران به سن بازنشستگی نمی‌رسند و در همان 10 سال ابتدای کار از کار افتاده و کارفرمایان کمتر از آنان استفاده می‌کنند. کارگران این صنعت بعد از یک دوره کار درگیر مسائل درمانی در بیمارستان‌ها می‌شوند و هیچ کارفرمایی هم به آنان کار نخواهد داد. * کارگران مزد را با سلامتی معاوضه می‌کنند سعید درباره وضعیت زندگی‌اش می‌گوید، اکنون در منطقه پیروزی مستأجر هستم و در سال با توجه به کمبود درآمد به سختی سالی یک بار به مسافرت می‌روم؛ در شرایطی که حقوق و دستمزد به صورت ناعادلانه در وزارت کار تعیین می‌شود، کارفرمایان هم کمتر به موضوع حقوق کارگر توجه می‌کنند. علاوه بر این اتحادیه هم هیچ گونه بررسی در نحوه کار کارگران صنف کفاش انجام نمی‌دهد، یعنی ببینند کارگران چند سال بیمه دارند و بر اساس سابقه آنها رتبه‌بندی کند و تسهیلاتی را در اختیار آنان قرار دهد. * خوب شعار می‌دهند ولی خوب عمل نمی‌کنند.

 علیرضا کارگر دیگری است که در فروشگاه کفاشی هنر مشغول به کار است؛ وی 40 سال دارد درباره مشکلاتی که در تولید و کسب و کار این گونه می‌گوید: متأسفانه شعارزدگی در بین مسئولان ما زیاد است، چرا که شما هیچ‌یک از وزرا را پیدا نمی‌کنید که نگوید تولید در اولویت ما قرار ندارد. حرف‌های خوب زیاد زده می‌شود، اما واقعیت این است که یک کارگر مشکلات زیادی داشته و به نان شب محتاج می‌شود. زمانی که دستمزد یک کارگر داده می‌شود، فقط صرف هزینه‌های مربوط به خوراک خواهد شد و هیچ پولی برای پس‌انداز باقی نمی‌ماند. اکنون چطور می‌توان زمانی که در خانواده کارگر فرزندی بیمار شد، هزینه‌های آن را درست کرد و حتی برای برنامه‌ریزی یک تفریح که معمولا در بین ما ایرانی‌ها به دلیل رکود کسب و کار کمتر شده، دچار مشکل می‌شویم. دستمزد اگر 10 درصد و یا 20 درصد هم اضافه شود هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، چرا که مردم قدرت خریدشان پایین آمده است. زمانی که دولت حقوق کارگر را صد درصد افزایش دهد، اما رفاه نسبی وجود نداشته باشد، بیهوده خواهد بود، البته صاحبان کار هم مشکلات خاص خودشان را دارند، اما تمام برنامه‌ریزی‌ها در کشور طوری انجام می‌شود که تولید تعطیل شود. علیرضا که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد درباره شعارهای مسئولان ابراز ناراحتی کرده و  این‌طور ادامه می‌دهد: همه می‌گویند اولویت اول ما تولید است، اما هیچ‌کس دغدغه تولید ندارد، مطمئن باشید. همه قوانین به ضرر تولید و به نفع واسطه‌گری است. کارخانجات صنف ما مشکل دارند و گرفتاری‌های مربوط به مالیات، عوارض، مجوز و واردات بی‌رویه نمی‌گذارد، کسب و کار رونق بگیرد اما وقتی شما به میدان فردوسی مراجعه می‌کنی دلالی بیشترین سود را دارد و کسی هم نیست مالیات، عوارض و یا گرفتاری برای آنان ایجاد کند، بنابراین می‌بینیم که دلالی بیشتر از تولید مورد توجه قرار می‌گیرد. کارگر در یک کارگاه تولیدی تولید را رها کرده و شغل دیگری مثل پیک‌موتوری را انتخاب می‌کند؛ کار کفاشی نه کلاس دارد و نه وجهه اجتماعی دارد، بنابراین تنها مزیتی که می‌تواند سرمایه به این صنعت جذب کند، سود خواهد بود. وی درباره مشاغلی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این گونه انتقاد می‌کند: کارهایی مثل کفاشی و خیاطی هنر هستند، اما نگاه دیگری به آنان می‌شود. * آینده‌ای برای کارگران متصور نیست علیرضا که ظاهرا مطالعات زیادی در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دارد، درباره شغل خبرنگاری این طور روایت می‌کند: شما در این صنف می‌دانید که ارتقاء شغلی دارید و آینده‌ای برای آن وجود دارد، اما کارگر، کارگر خواهد ماند. کارگر چطور می‌تواند با حقوق کارگری بعدها پس‌انداز کرده و صاحب کارگاه تولیدی شود؛ مسئولان و وزرای ما باید به این نکات توجه کنند که چرا کار به کارگر سپرده نمی‌شود و سیستم دولتی همچنان پابرجاست. وی سرمایه‌گذاری در تولید را ریسک بالایی در کشور ما می‌داند و در این باره می‌گوید: مغازه متری 100 میلیون تومانی چه زمانی به کارگر با حقوق 600 هزار تومانی خواهد رسید؛ آیا مسئولان ما برای 2 ماه می‌توانند با حقوق 600 تا 700 هزار تومانی زندگی کنند که این رقم را برای حداقل دستمزد در نظر گرفته‌اند؟

گوشه هایی ازیک گزارش فارس بتاریخ13بهمن

ثبت سالیانه حدود 15هزار حادثه کاری و مرگ بیش ازهزار کارگر ساختمانی

ایرنا بتاریخ12بهمن طی گزارشی از ثبت سالیانه حدود 15هزار حادثه کاری و مرگ بیش ازهزار کارگر ساختمانی،خبرداد.

براساس این گزارش،سالانه حدود 15 هزار حادثه ناشی از کار ساختمانی برای کارگران این صنعت درکشور به وقوع می پیوندد.

این گزارش می افزاید،براثر وقوع حوادث گزارش شده برای کارگران ساختمانی در سال 92 بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند.

اعتصاب کارگران فلزکار ترکیه

 اعتصاب ۱۵۰۰۰ کارگر فلزکار در بیش از ۲۰ کارخانه در ۱۰ شهرترکیه که از صبح روز جمعه ۱۰ بهمن ماه در اعتراض به اجحافات اتحادیه کارفرمایان کارگاه های فلزکاری ترکیه آغاز شده بود در عصر روزجمعه با تصمیم دولت اسلام گرای پرزیدنت رجب طایب اردوغان ملغی اعلام شد دولت در عصر روز جمعه مدعی شد که ازآنجا که اقدام فلزکاران امنیت ملی را به خطر می اندازد اعتصاب کارگران برای ۶۰ روز به تعویق افتاده است.

سندیکای متحد کارگران فلزکار ترکیه در اعتراض به عملکرد سندیکای وابسته به دولت و اتحادیه کارفرمایان کارگاه های فلزکاری در تحمیل قراردادهای دسته جمعی که در تضاد آشکار با حقوق و شرایط کاری کارگران می باشد، تصمیم به سازمان دهی اعتصاب بر پایه آرای کارگران فلزکار  در کارگاه های صنعتی کشور گرفت.

دولت اردوغان با تصمیم های خود ترکیه را به جهنمی برای کارگران و زحمتکشان ترکیه  تبدیل کرده است.   تصمیم دولت ترکیه غیرقانونی و در نقض قوانین جاری کشور می باشد  اعتصاب کارگران فلزکار آنگونه که دولت اردوغان مدعی است امنیت ملی را  به خطر نمی اندازد. آنچه که با اعتصاب قانونی فلزکاران ترکیه به خطر افتاده است و دولت اردوغان به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی محسوب می کند در حقیقت منافع سرمایه داران می باشد۰

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک تصمیم دولت اردوغان را قویا  محکوم کرده وحمایت خود را از سندیکای متحد کارگران فلزکار ترکیه اعلام می کند.

 سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

11/11/1393

سیزدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری14بهمن1393

 

- بازداشت فعال کارگری،زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی

- پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: اخراج ۴۰ کارگرمعترض کارخانه ذوب آهن اردبیل

- کارگران نورد و لوله صفا با آتش زدن لاستیک در مقابل شرکت به اعتراض خود ادامه میدهند

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان درفرمانداری

- پایان مشروط اعتصاب یک هفته‌ای کارگران تکاب نیرو

- بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان

- بی حقوقی مطلق کارگران در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی

- سقوط بالابر از طبقه هشتم، 4 کارگررا به کام مرگ فرستاد

- جان باختن کارگر جوان بر اثر سقوط از طبقه سوم

- تظاهرات صد‌ها کارگر عراقی به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌

- کارگران فولاد آلمان اعتصاب کردند

بازداشت فعال کارگری،زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی

بنا به گزارش رسیده ،زانیاردباغیان فعال کارگری و از اعضای  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری روز یکشنبه مورخ  12/11/93 در ساعت 11 صبح به قصد رفتن به محل کار از منزل خارج  و تا روز دوشنبه از وی خبری در دست نبوده و همچنین گوشی تلفن همراه ایشان نیز خاموش بوده که در پی نگرانیهای خانواده و مراجعه به ارگانهای امنیتی سرانجام روز دوشنبه اداره اطلاعات سنندج  بازداشت این فعال کارگری را توسط این نهاد امنیتی تایید نموده و از دلیل باز داشت و وضعیت وی تا به الان اطلاعی در دست نمی باشد

  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت فعال کارگری، زانیار دباغیان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان و دیگر کارگران و فعالین کارگری دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14/12/93

پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: اخراج ۴۰ کارگرمعترض کارخانه ذوب آهن اردبیل

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای رفع مشکل کارخانه ذوب آهن اردبیل ومقابله با تجمعات کارگران دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان اخراج 40کارگرمعترض را پیشنهاد داد.

اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل عدم پرداخت هشت ماه دستمزد نشان داد که همچنان وعده ها و مانورهای تبلیغاتی هیچ نماینده و مسئولی در استان گره گشای مشکل این واحد تولیدی نشده است.

به گزارش14بهمن مهر، اعتراض و تجمع مجدد بیش از ۵۰ نفر از کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری اردبیل طی روز گذشته درد قصه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی  آهن و فولاد را زنده کرد. دردی که نه مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی آن است و نه در پیچ و تاب تحصن های هفتگی کارگران پاسخی مطلوب به خود می گیرد.

کارگران مقابل استانداری اردبیل می گویند هشت ماه و ۱۵ روز است حقوق نگرفته اند. اغلب خانواده ای دارند که چشم انتظار تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند. علاوه بر این عیدی سال قبل طلب کارگران از کارخانه است و از ابتدای امسال نیز که فقط ۱.۵ ماه از آن باقی مانده فقط حقوق دو ماه خود را دریافت کرده اند.

این قصه ۲۵۰ کارگر کارخانه ذوب آهن است که هیچکدام حقوق نمی گیرند و ماه ها است بدون دستمزد در یک واحد تولیدی که سه شیفت فعال است مشغول بکارند.

می گویند مسئولانی که حتی وقت یک ملاقات به ما نمی دهند بیایند یک ماه بدون حقوق زندگی کنند تا طعم نداری را بچشند.

با این وجود در استانداری اردبیل در تمامی مراجعات و تحصن ها به روی کارگران بسته بوده و هیچ مسئولی ضروری ندانسته پاسخگوی مطالبه این کارگران باشد.

با این اوصاف بازدیدهای مداوم از واحدهای تولیدی از سوی دستگاه های متولی و اخبار حمایتی اتاق بازرگانی اردبیل از واحدهای تولیدی در نگاه این کارگران حرکتی نمادین بیش نیست.

کارگران می گویند این بازدیدهای تبلیغاتی برای ما حقوق نمی شود و به جای تزریق ۱۰ میلیون یورو ۱۰ میلیارد تومان جور کنند که ما جواب زن و بچه خود را بدهیم.

پیشنهاد اداره کار و اخراج ۴۰ کارگر به دلیل اعتراض

در این میان پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای رفع این مشکل قابل توجه است. بر اساس این پیشنهاد تعدادی کارگر نسبت به عدم پرداخت حقوق اعتراض می کنند. نزدیک ۴۰ نفر به دلیل این اعتراض از کار بیکار می شوند.

کارگران باقی مانده می گویند اگر از کارخانه خارج شویم ترک کار است و بیمه بیکاری و سایر تسهیلات شامل حال ما نمی شود. مگر چقدر درمی آوریم که حقمان را ندهند.

به گفته یکی از کارگران هر کارگر نزدیک ۲۰۰ میلیون ریال از کارخانه طلب دارد که سر جمع نزدیک ۵۰ میلیارد ریال لازم است تا تمام بدهی کارگران تسویه شود.

کارگران طی ماه های اخیر حتی هزینه ایاب ذهاب هم نمی گیرند. هر کس با خودرو خود یا دیگری سر کار حاضر می شود.

کارگران نورد و لوله صفا با آتش زدن لاستیک در مقابل شرکت به اعتراض خود ادامه میدهند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : صبح امروز چهارشنبه 14 بهمن 93 کارگران نورد و لوله صفا با تجمع و آتش زدن لاستیک در مقابل کارخانه تجمع کردند و خواهان محقق شدن وعده های کارفرما مبنی بر پرداخت دستمزدهای معوقه اشان شدند

در پی این اعتراض ،کارفرما تعهد کرده است تا 20 بهمن 25 درصد از یک ماه حقوق پرسنل را به حسابشان واریز نماید که با اعتراض شدید کارگران مواجه شد

کارگران در اعتراض اذعان نمودند که در طول این مدت روزانه قادر به تهیه  یک وعده غذا  بوده اند و به کارفرما گفتند که این مبلغی که قرار است به حسابشان واریز شود پول نان مصرفی خانواده هایشان هم نیست  و آنان خواهان پرداخت  کلیه  مبالغ معوقه اشان شدند

در ضمن اکنون  تعداد 100 کامیون که مواد اولیه به شرکت حمل نموده است با امتنا ی کارفرما در پرداخت حق حمل اشان در مقابل کارخانه تجمع نموده اند

کارگران میگویند معلوم نیست چطور هیچ مسئولی به مشکلات این کارخانه رسیدگی نمیکند و کارفرما با داشتن چندین کارخانه بزرگ و توان مالی بالا چطور منطقه ایی را به شورش و بلوا کشانده است

طبق اخباری رسیده به  اتحادیه آزاد کارگران ، کارگران نورد و لوله صفا در پی توافق صورت گرفته قرار بود روز 11 بهمن ماه یکماه از دستمزد معوقه کارگران لوله صفا به حساب شان واریز شود اما از آنجا که کارفرما به توافق صورت گرفته عمل نکرد این کارگران ظهر امروز بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند و اعلام کردند در صورت تداوم خلف وعده کارفرما همچون دور اعتراضات پیشین خود توام با آتش زدن لاستیک دست به تجمع در مقابل کارخانه خواهند زد. همچنین کارفرما به وعده خود مبنی بر واریز 20 ماه حق بیمه کارگران عمل نکرده است.

اخبار تکمیلی ارسال میشود

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 14 بهمن ماه 1393

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان درفرمانداری

امروز کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان  دست به تجمع درفرمانداری بافق زدند.

به گزارش بافق پویا صبح امروز مورخ ۱۳ بهمن ماه کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان دست به تجمع اعتراضی درفرمانداری  بافق زدند وخواستار حل مشکل بیکاریشان شدند.

 در خلال این تجمع وحضورفرماندار،تماس تلفنی بایکی از سهام داران شرکت شهداب برای حل مشکل کارگران گرفته شد و جلسه ای برای روز پنج شنبه با حضور طرفین  تعیین شد. 

پایان مشروط اعتصاب یک هفته‌ای کارگران تکاب نیرو

صبح امروز اعتصاب کارگران تکاب نیرو پس از یک هفته توقف کار بصورت مشروط خاتمه یافت.

به گزارش14بهمن ایلنا بنقل ازکارگران در انبار مرکزی شرکت برق تهران (تکاب نیرو) ،۶۰ کارگر تکاب نیرو که در اقدامی هماهنگ در این اعتصاب شرکت کرده بودند روز گذشته تصمیم به پایان اعتصاب گرفته‌اند.

براساس تصمیم کارگران تکاب نیرو، همزمان با خاتمه اعتصاب و بازگشت به کار کارگران این واحد خدماتی، پنج نفر از آن‌ها به عنوان نماینده برای مذاکره با مدیریت برق منطقه‌ای تهران تشکیل جلسه خواهند داد.

تکاب نیرو یکی از واحدهای زیر مجموعه شرکت منطقه‌ای برق تهران است که به گفته کارگران در واقع حکم انبار مرکزی این شرکت را دارد.

به گفته کارگران تکاب نیرو ،شرکت برق منطقه‌ای تهران بابت مزایای دو سال پادش کار و یک سال سختی کار به هر یک از آن‌ها در حدود سه میلیون تومان بدهکار است.

این کارگران از روز هفتم بهمن (سه‌شنبه هفته گذشته) تا روز سیزدهم بهمن (روز گذشته) در اقدامی اعتراضی از انجام فعالیت روزانه خود که به ثبت ورود و خروج موجودی انبارهای شرکت برق تهران مربوط می‌شود خوداری کردند اما برای جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی درب‌های انبارهای این شرکت را بسته بودند.

بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان

ایلنا طی گزارشی بتاریخ14بهمن از بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان،خبرداد.

براساس این گزارش، شرکت استیل گداز سینا بهمن ماه سال جاری به بهانه کاهش تولید و بازاریابی این واحد تولیدی را تعطیل و 36 کارگر آن را در ایام پایانی سال با معضل بیکاری روبه رو کرده است.پرداخت حقوق کارگران این شرکت از ۶ ماه تا یکسال به تاخیر افتاده است.

شرکت استیل گداز سینا ،ریخته گری انواع فولادهای آلیاژی، سال ۸۷ در شهرک صنعتی بوعلی تاسیس و فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده و در حال حاضربا ۳۶ کارگر تعطیل شده است.

بی حقوقی مطلق کارگران در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی

کارگرانی که تحت مقررات قانون کار در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی کار می‌کنند از نبود هیات‌های تشخیص و حل اختلاف برای رسیدگی به اختلافات روابط کار خبر می‌دهند.

به گزارش14بهمن ایلنا،منابع خبری ادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گویند در حال حاضر به دلیل متفاوت بودن مقررات استخدامی این مناطق، به تمامی اختلافات احتمالی روابط کار از طریق شرایط ویژه حاکم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسیدگی می‌شود.

این کارگران با یادآوری اینکه در مقررات استخدامی نیروی انسانی شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ اثری از جنبه‌های حمایتی قانون کار وجود ندارد، می‌‌گویند مشکل‌شان این است که با این مقررات هیچگاه خواسته‌های قانونی آن‌ها محقق نمی‌شود و کارفرما می‌تواند حتی برخلاف نظر مرجع حل اختلاف آن‌ها را اخراج کند.

سقوط بالابر از طبقه هشتم، 4 کارگررا به کام مرگ فرستاد

سقوط بالابر از طبقه هشتم يک ساختمان در حال ساخت در بندر عباس "هرمزگان"، 4 کارگر را به کام مرگ فرستاد و يک کارگر را روانه بيمارستان کرد.

به گزارش14بهمن پايگاه خبري پليس، سرهنگ "عبدالحسين بسطامي" فرمانده انتظامي شهرستان بندر عباس در تشريح اين خبر گفت: در پي اعلام مرکز فوريت هاي پليسي 110 مبني بر وقوع حادثه منجر به فوت در شهرک آزادگان، بلافاصله ماموران انتظامي جهت بررسي موضوع به محل اعلامي اعزام شدند.

وي افزود: ماموران با حضور در محل مشاهده کردند يک دستگاه بالابر از طبقه هشتم يک ساختمان در حال ساخت که 5 کارگر داخل آن بودند سقوط کرده است.

اين مسئول انتظامي تصريح کرد: در اين حادثه دلخراش ، 4 نفر از کارگران به علت شدت صدمات وارده در دم فوت و يک نفر ديگر مجروح که جهت مداوا روانه بيمارستان شد.

جان باختن کارگر جوان بر اثر سقوط از طبقه سوم

عصر روز گذشته،کارگر جوشکار بر اثر سقوط از بالای اسکلت فلزی ساختمان در حال ساخت در منطقه یوسف آباد، خیابان آزادگان جان خود را از دست داد.

به گزارش14بهمن پایگاه خبری 125،صادق اسلام زاده رئیس ایستگاه 49 آتش نشانی تهران در این خصوص اظهار داشت: یک کارگر جوان برروی اسکلت فلزی ساختمان در حال احداث مشغول جوشکاری بود که ناگهان از طبقه سوم به پایین ساختمان و به داخل محل گودبرداری در طبقه منفی یک سقوط کرد.

وی افزود: آتش نشانان بلافاصله با بکارگیری بالابر موجود در محل و همچنین استفاده از تجهیزات ویژه به داخل محل گودبرداری رفته و کارگر جوشکار را با برانکارد مخصوص به سطح زمین انتقال دادند که پس از معاینه امدادگران اورژانس مرگ وی تائید شد.

تظاهرات صد‌ها کارگر عراقی به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌

صد‌ها کارگر کارخانه نساجی شهر «کوت» عراق در اعتراض به تاخیر پنج ماهه در پرداخت حقوق‌شان تظاهرات کردند.

به گزارش14بهمن ایلنا به نقل از سومریه نیوز، صد‌ها کارگر کارخانه نساجی کوت در استان «واسط» امروز-سه شنبه-در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان از پنج ماه پیش تا کنون دست به تظاهرات زدند.

کارگران نساجی کوت طی تظاهرات خود اقدام به بستن جاده‌های اصلی در استان واسط کردند.

این کارگران روز گذشته نیز به دلیل ادامه تاخیر در پرداخت حقوق‌شان تظاهرات کرده و تهدید کردند که در صورتی که دولت عراق خواسته آن‌ها را برآورده نکند، دست به تحصن زده و جاده‌های اصلی در واسط را می‌بندند.

کارگران فولاد آلمان اعتصاب کردند

شاغلان اتحادیه کارگری فولاد آلمان این بار در کارخانه خودروسازی "ب ام و" شهر لایپسیگ آلمان اعتصاب کردند.

به گزارش 14بهمن ماين نيوز،‌ مذاکرات مربوط به افزایش حقوق و دستمزد شاغلان اتحادیه کارگری فولاد آلمان کماکان به نتیجه‌ای نرسیده و این مساله موجب شده است تا برای سومین بار از زمان منقضی شدن مهلت مذاکرات در هفته گذشته، اعضای این اتحادیه بار دیگر اعتصاب کنند.

در اعتصاب امروز ، کارگران معترض به پایین بودن دستمزد خود از جمله در خودروسازی «ب ام و» آلمان در شهر لایپسیگ اعتصاب کردند.

براین اساس آنها یک افزایش پنج و نیم درصدی به حقوق ماهانه و نیز یک کاهش ساعت کار روزانه را بعنوان مطالبات اصلی خود مطرح کرده اند. با اینحال کارفرمایان تنها یک افزایش دو و نیم درصدی را پیشنهاد داده اند. قرار است بزودی نمایندگان دو طرف دوباره با هم مذاکره کنند.

چهاردهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری15بهمن1393

 

J:\FARID\Documents\Lextar Jumpdrive\archive\Yadullah\yadollah Khosroshahi, Piture.JPG

- پنج سال شد

- کارگران ایرانخودرو بر افزایش مزد پایه اصرار دارند- از ساعت 17 عصر امروز نشست نماینده های کارگران و مدیریت ایرانخودرو برای رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت آغاز خواهد شد

- با اولتیماتوم قاطعانه بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا، امروز یکماه از حقوق معوقه این کارگران به حساب شان واریز شد

- کارگران کارخانه کاشی ارچین میبدیزد2هفته است دراعتصاب بسرمی برند

- تجمعات اعتراضی هر روزه کارگران کارخانه قند ورامین

- بدنبال اعتراضات مکرر دستمزد کارگران نانوایی‌های لواش سنندج  پس از دو سال بروزشد

- با کارگران خدماتی شرکتی مانند برده برخورد می‌شود!

- تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان شوش مقابل فرمانداری برای 2روزمتوالی

- عیدی ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومانی کارکنان و بازنشستگان دولت

- اعتراض به پیمان تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا ادامه دارد

پنج سال شد

 یدالله خسروشاهی یکی از برجسته ترین مبارزان طبقه کارگر، رفیق، همکار و یار گرامی و عزیز ما در اتحاد بین المللی، امروز دیگر پنج سال است که در میان ما نیست. در تمام این مدت جایش در کنار ما خالی بوده است و حفره ای  بزرگ در فعالیت های ما که تنها او می توانست پرش کند، همواره رنجمان داده است.

با مرگ نابهنگام یدالله خسروشاهی در۴ فوریه ۲۰۱۰ طبقه کارگر و جنبش ضد سرمایه داری و سوسیالیستی ایران و جهان یکی از یاران صمیمی، صدیق و وفادار و یکی از رهبران خستگی ناپذیر خود را از دست داد.

یدالله خسروشاهی، چه در مبارزاتش در میان کارگران صنعت نفت در دوران سلطنت پهلوی و سپس تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، چه در دوره حبس های طولانی در این دو رژیم سرکوبگر سرمایه داری و چه در فعالیت های خود در خارج از کشور در دوران پناهندگی همواره بر آرمان خود بعنوان فرزند زحمتکش و رنجدیده طبقه کارگر وفادار ماند. یدالله خسروشاهی بر این باور بود که  طبقه کارگر در مبارزات خود نه فقط  دست یابی به یک زندگی بهتر بلکه در همان حال باید نابودی کلیت نظام سرمایه داری و برقراری سوسیالیسم و محو استثمار را هدف قرار دهد. او هیچگاه از تلاش در عرصه های متنوع این مبارزه طبقاتی دست برنداشت و تا پیش از سکته ناگهانی اش که منجر به درگذشت وی شد مشغول فعالیت و تاثیرگذاری بود.

یاد یدالله و تمام جان باختگان جنبش کارگری و سوسیالیستی را گرامی می داریم و از تجاربشان می آموزیم. در گرامیداشت یدالله خسروشاهی بسیاری از فعالین و نهادهای کارگری و سازمانها و احزاب چپ و کمونیستی با نوشتن مطالبی به نقش ارزنده او در مبارزات طبقه كارگر ايران در نيم قرن اخير پرداخته اند. صفحه یدالله خسروشاهی در سایت اتحاد بین المللی که بزودی به روز خواهد شد شامل مطالب متعددی از او و در باره اوست که امیدواریم کمکی باشد به شناخت بیشتر از یدالله و فعالیت هایش و نقش برجسته ای که  یدالله خسرو شاهی در مبارزات طبقه  کارگر ایفاء کرد. 

یادش همواره گرامی باد

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org/http://www.etehadbinalmelali.com

۴ فوریه ۲۰۱۵

کارگران ایرانخودرو بر افزایش مزد پایه اصرار دارند- از ساعت 17 عصر امروز نشست نماینده های کارگران و مدیریت ایرانخودرو برای رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت آغاز خواهد شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: با فرا رسیدن 15 بهمن ماه روز وعده مدیریت شرکت ایرانخودرو برای تحقق خواستهای کارگران این شرکت بزرگ صنعتی فضای ملتهبی بر این کارخانه حاکم است.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، جلسه ای که قرار بود صبح امروز میان نماینده های کارگران و مسئولین ایرانخودرو برگزار شود به دلیل نبود یکی از مدیران شرکت در محل به عصر امروز موکول شد. بنا بر این گزارش کارگران ایرانخودرو اعلام کرده اند چنانچه حاصل این جلسه تحقق خواستهای آنان مبنی بر افزایش مزد پایه نباشد  از فردا صبح اعتراض خود را مجددا از سر خواهند گرفت.

بنا بر این گزارش در ادامه پرداختهای گوناگون مدیریت شرکت ایرانخودرو به کارگران که نتیجه مستقیم اعتراضات این کارگران بوده است علاوه بر افزایش آکورد که در خبر پریروز اتحادیه آزاد کارگران ایران منعکس شد امروز نیز ابلاغیه ای  مبنی بر تعلق 550 الی 350 هزار تومان به عنوان پاداش کسب مقام اول صنایع خودرو سازی توسط ایرانخودور به کارگران این شرکت در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شد اما علیرغم این پرداختهای حاشیه ای که تاکنون شامل افزایش آکورد(1)، شارژ بن کارت به مبلغ 150 هزار تومان (2) 550 هزار الی 350   تومان بابت کسب مقام اولی توسط ایرانخودرو، پاداش رسیدن سقف تولید به 600 هزار خودرو تا پایان سال، پاداش 800 هزار تومان دنا و افزایش 20 هزار تومانی ماهیانه طبقه بندی مشاغل میشود کارگران ایرانخودور از آنجا که این پرداختها موقتی و شامل مزد پایه نیست همچنان بر افزایش مزد پایه اصرار دارند و اعلام کرده اند که چنانچه جلسه عصر امروز نماینده های کارگران(3) با مدیریت شرکت حاصلی در زمینه افزایش مزد پایه و کتبی شدن توافق نداشته باشد از فردا بار دیگر اعتراض خود  را از سر خواهند گرفت. بنا بر خبری دیگری نیز که در میان کارگران زبان به زبان میشود گویا امنیت سپاه پاسداران به مدیریت شرکت ایرانخودرو مبنی بر خیابانی شدن اعتراضات کارگران این شرکت هشدار داده است.

در این میان بخشی از کارگران تولید ایرانخودرو که با حقوق و مقررات کارگران پشتیبانی در این قسمت مشغول بکار هستند طی طوماری اعتراضی به مدیریت شرکت خواهان احتساب موقعیت شغلی و حقوق شان به عنوان کارگران تولید شده اند. کارگران بخش تولید ایرانخودرو از حقوق بیشتری نسبت به کارگران دیگر بخشهای این شرکت برخوردارند  و مدیریت شرکت با هدف کسب سود بیشتر کارگرانی را با حقوق و مزایای قسمت پشتیبانی وادار به کار در بخش تولید کرده است بدون اینکه حقوق و مزایای کارگران بخش تولید را با آنان محاسبه کند.

خبرهای تکمیلی توافقات و یا عدم توافق نماینده های کارگران قسمتهای مختلف ایرانخودرو با مدیریت شرکت متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

1- تصویر افزایش آکورد کارگران ایرانخودرو

http://www.etehadeh.com/scripts/tinymce/uploaded/images/ordibeheshte%2093/%D8%B9%DA%A9%D8%B30039.jpg

2-اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبر پریروز خود مبلغ شارژ بن کارت را 200 هزار تومان قید کرد که بدینوسیله به مبلغ 150 هزار تومان تصحیح میشود

 

3-در شرکت ایرانخودور به کارگران اجازه انتخاب نماینده یا حتی تشکل دست ساز دولتی داده نمیشود. کسانیکه در خبرهای مربوط به اعتراضات کارگران ایرانخودرو از آنها به عنوان نماینده های کارگران نام برده میشود جزو آندسته از کارگران شریفی هستند که مدیریت به ناچار از آنها دعوت به نشست و مذاکره میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - 15 بهمن ماه 1393

با اولتیماتوم قاطعانه بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا، امروز یکماه از حقوق معوقه این کارگران به حساب شان واریز شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال خلف وعده کارفرمای نورد لوله صفا در پرداخت یکماه از حقوق معوقه کارگران این کارخانه در 11 بهمن ماه، این کارگران ظهر روز 12 بهمن در حالی که کارخانه با ظرفیت حضور همه آنان در حال کار بود دست از کار کشیدند و خواهان پرداخت مزد خود شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیش از هزار کارگر اعتصابی کارخانه نورد لوله صفا دیروز 14 بهمن ماه در سومین روز اعتصاب خود با تجمع در مقابل کارخانه و  آتش زدن لاستیک اعتراض خود را تشدید کردند. تشدید این اعتراض از سوی کارگران کارخانه نورد لوله صفا در حالی رخ داد که دهها راننده حمل محصولات و مواد این کارخانه نیز در پی عدم پرداخت مطالبات شان از سوی کارفرما در همانروز در محل کارخانه دست به اعتراض زدند.

بنا بر این گزارش در پی این وضعیت کارفرما در اقدامی انتقام جویانه از ظهر دیروز دست به تعطیلی کارخانه زد و اعلام نمود تا آخر سال کارخانه تعطیل است.  با پیش آمدن این وضعیت کارگران اعتصابی برای دستیابی به حقوق معوقه خود طی تماسی با فرمانداری شهرستان ساوه و دیگر مسئولان این شهر اعلام کردند: ما دیگر قدرت تهیه یک وعده غذا در روز را نیز نداریم و چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی وادار به پرداخت  دستمزد معوقه مان نشود با همسر و فرزندانمان دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهیم زد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی این اولتیماتوم قاطعانه از سوی کارگران اعتصابی نورد لوله صفا و کشمشکهای صورت گرفته در این زمینه،  ساعت 17شامگاه امروز یکماه از دستمزد معوقه آنان به حساب شان واریز شد.

لازم به یاد آوری است در پی اعتصاب و اعتراضات دی ماه کارگران نورد لوله صفا، کارفرمای این کارخانه در توافقی با شورای تامین شهر ساوه و مسئولین فرمانداری  و اداره کار این شهر که به اطلاع کارگران نیز رسیده بود متعهد شده بود یکماه از دستمزد معوقه کارگران این کارخانه را 11 بهمن ماه و یکماه دیگر را اسفند ماه بعلاوه عیدی و پاداش آنان پرداخت کند و سه ماه دیگر از دستمزد معوقه آنان را شامل ماههای دی و بهمن و اسفند در سال آینده پرداخت کند. در این مذاکرات کارگران نورد لوله صفا ضمن پذیرش توافق انجام شده، حق اعتصاب و اعتراض را نیز در صورت خلف وعده کارفرما در حضور مسئولین شهر ساوه برای خود محفوظ داشته بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 بهمن ماه 1393 

کارگران کارخانه کاشی ارچین میبدیزد2هفته است دراعتصاب بسرمی برند

۴۰۰ کارگر کارخانه کاشی ارچین در میبد یزد، نزدیک به دو ماه حقوق و بیش از ۸ ماه بیمه و پاداش و عیدی طلبکارند. این کارگران طی دو هفته گذشته اعتصاب کرده بودند.

به گزارش15بهمن ایلنا،از اردیبهشت ماه سال جاری حق بیمه‌ای از سوی شرکت برای کارگران به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و تنها از سوی شرکت، مبلغ کمی به تامین اجتماعی جهت تمدید دفترچه‌های بیمهٔ کارگران پرداخت شده که آن هم به صورت کامل هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد.

همچنین گفته می‌شود، برخی از کارگران قدیمی این شرکت هم که در ماههای گذشته بازنشسته شده‌اند به دلیل عدم واریز حق بیمه با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آنها مشخص نیست.

دلایل اعتصاب کارگران

گفته می‌شود کارخانهٔ کاشی ارچین میبد از دو هفتهٔ پیش تا کنون به دلیل اعتصاب کارگران در تعطیلی به سر می‌برد.

یکی از کارگران در این باره گفت: دلیل اصلی اعتراض و اعتصاب کارگران در حال حاضر این است که تکلیفشان مشخص شود. در یک سال گذشته به دلیل عدم تامین مواد اولیه توسط شرکت بعضی اوقات کارگاه در دوشیفت تعطیل می‌شد و این مسئله باعث بلاتکلیفی کارگران شده بود به نحوی که به دلیل اوضاع نابسامان شرکت تعدادی از کارگران طی ماههای گذشته کار در این کارخانه را‌‌ رها کرده‌اند و در جستجوی کار دیگری هستند.

این کارگر همچنین به عدم تمدید به موقع دفترچه‌های بیمهٔ کارگران اشاره کرد و گفت: در طی این مدت به دلیل بدهی که شرکت به سازمان تامین اجتماعی دارد آنطور که شنیده‌ایم مبلغ آن به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد، دفترچه‌های بیمه هم با مشکل مواجه بوده است و این مسئله مشکلات بسیاری را برای این کارگران ایجاد کرده است به نحوی که تمام هزینه‌های درمانشان را در چند ماههٔ اخیر به صورت آزاد حساب کرده‌اند.

این کارگر در ارتباط با سایر مشکلاتی که برای کارگران کاشی ارچین به وجود آمده گفت: شرکت از صندوقی که مختص کارگران بود و از طریق بانک مهر به کارگران وام تعلق می‌گرفت برداشت‌هایی را انجام داده تا اقساط ۶ تا ۷ ماههٔ کارگران را به بانک پرداخت کند اما عملا هیچ مبلغی به بانک بابت اقساط معوقه پرداخت نشده در حالیکه مبلغ اقساط این صندوق هر ماه از حقوق کارگران کسر می‌شده است. وی همچنین از خالی شدن صندوق کارگران خبر داد و گفت: مبالغی که از حقوق کارگران بابت اقساط این وام‌ها کسر می‌شد هم از صندوق برداشته شده است. به گفتهٔ کارگران حداقل رقم موجود برای هر کارگر در صندوق ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از کارگران کاشی ارچین در ارتباط با قطع مزایای شغلی در یک ساله گذشته گفت: در یک ساله گذشته بن کارگری و شیر روزانه هم به کارگران داده نشده است. یعنی حداقل مزایایی که مربوط به کارگر بود از او دریغ شده است.

کارگران معتقدند در چند ماههٔ گذشته علی رغم تولید نسبتا بالا موجودی شرکت مطلوب نبوده و این امر ناشی از این است که سهامداران اصلی خود خریدار محصولا شرکت شده‌اند و اساسا آورده‌ای را وارد شرکت نمی‌کند. به گفتهٔ کارگران علی رغم اینکه بارگیری محصولات انجام می‌شود و کاشی‌ها از شرکت خارج می‌شوند اما نقدینگی به شرکت وارد نشده است.

یکی از کارگران مشکلات به وجود آمده را ناشی از شیوهٔ مدیریت شرکت می‌داند و معتقد است، از وقتی مدیران و سهامداران اصلی خودشان خریدار محصولا ت شده‌اند هیچ درآمدی عاید شرکت نمی‌شود در نتیجه کارخانه با کمبود نقدینگی برای پرداخت به کارگران مواجه شده است.

یکی از کارگران در توضیح این مورد گفت: وقتی مدیریت یا رئیس هیئت مدیره خودش کاشی فروش شود و هیچ درآمدی را در پی فروش کاشی‌ها به شرکت تزریق نکند، اگر همهٔ سهامداران اصلی این کار را انجام دهند، به تدریج کارخانه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود.

به گفته این کارگر، در طول ماهای گذشته علی رغم اعتراضاتی که کارگران نسبت به وضعیت کارخانه داشته‌اند و وعده‌هایی که داده شده عملا وضعیت شرکت هیچ تغییری نکرده است. وی ادامه داد در طی این مدت به دلیل تعویق‌های پیاپی در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، آن‌ها بار‌ها نسبت به شرایط معترض شده‌اند اما هربار با وعده‌هایی تلاش کرده‌اند تا کارگران را نسبت به بهبود شرایط امیدوار کنند. کارگران حسن نیتشان را به شرکت نشان داده‌اند. آن‌ها دلسوز کارخانه هستند و اکثرا بومی هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا حتی یک پیچ و مهره از دستگاههای کارخانه کسر نشود تا حقوق کارگری که بابت تولید کاشی بیشترین سختی را تحمل می‌کند مورد اجحاف قرار نگیرد.

این کارگر در ارتباط با شرایط فعلی کارخانه در زمان اعتصاب کارگران گفت: درحال حاضر هم که کارگاه تعطیل است به کارگران مرخصی تشویقی داده‌اند تا اگر نمی‌خواهند کارکنند این مدت را استراحت کنند. تنها دلیل این کار این است که بتوانند کاشی‌ها را از کارخانه خارج کنند. این مسئله باعث شده کارگران در برابر این تشویق‌های تحمیلی مقاومت کنند و از کارخانه خارج نشوند تا آقایان نتوانند کاشی‌هایی که حاصل دسترنج کارگران است از کارخانه خارج کنند. موجودیت کارخانه در همین کاشی‌ها نهفته است و کارگران در شرکت مانده‌اند تا نگذارند بارگیری انجام شود.

گارگران می‌گویند، قرار است روز جمعه مجمعی با حضور سهامداران و مدیران برگزار شود تا نسبت به وضعیت کارخانه و کارگران تصمیم گیری‌هایی صورت بگیرد. به گفتهٔ آن‌ها به دلیل جوی که در شرکت حاکم است مدیران چندان توجهی به نماینده کارگران که می‌تواند صدای کارگران را به گوش آن‌ها برساند نمی‌کنند.

شرکت کاشی ارچین میبد در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی در آن مشغول به کارند. این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار و در کیلومتر ۶ جاده میبد به یزد احداث گردیده است.

تجمعات اعتراضی هر روزه کارگران کارخانه قند ورامین

کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان، امروز نیز برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران پس از اعلام تعطیلی کارخانه، در طول هفته گذشته نیز روزانه برای اعلام اعتراض در محوطه کارخانه حاضر می‌شدند.

به گزارش15بهمن ایلنا،بعد از اعلام تعطیلی کارخانه قند ورامین از سوی کارفرما، کارگران برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌شان تقریبا هر روز در محوطه کارخانه  تجمع کرده‌اند.

به گفته کارگران، یکی از دلایل اجتماع اعتراضی آنان بدقولی کارفرما در عمل به وعده بازگشت به کار آنان است. کارفرما از تاریخ ۲۹ دی ماه کارخانه را تعطیل اعلام کرده و بعد از آن طی چند اطلاعیه‌ که تاریخ‌شان مرتبا را تمدید می‌شده، از ورود کارگران به کارخانه ممانعت کرده است.

کارگران اخراجی قند ورامین می‌گویند در آخرین اطلاعیه کارفرما آمده است که کارخانه از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه تعطیل است و از کارگران خواسته شده بود بعد از این تاریخ به کارخانه بازگردند. اما با احتساب دیروز و امروز دو روز از موعد تعهد کارفرما می‌گذرد و همچنان کارگران به کار خود باز نگشته‌‌اند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است، اما کارگران مدعی‌اند در پشت اقداماتی که کارفرما بخاطر آن کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کرده است هدف دیگری دنبال می‌شود.

کارگران گفته‌اند پیش از تعطیلی قند ورامین، ۱۱۰ کارگر دائمی و ۲۹۰ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال مشغول کار بودند که عموما در شرف بازنشستگی‌ قرار داشتند.

به گفته کارگران، کارفرما پس از اعلام اخراج، لیست همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کرده است. این در حالیست که یک ماه حقوق کارگران در دی ماه پرداخت نشده و این کارگران مطالبات دیگری همانند بن کارگری و عیدی از کارفرما طلب دارند.

کارگران می‌گویند بیکاری ۴۰۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌هایشان سخت کرده است.

بدنبال اعتراضات مکرر دستمزد کارگران نانوایی‌های لواش سنندج  پس از دو سال بروزشد

دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج سرانجام افزایش پیدا کرد. این افزایش دستمزد در پی توافق انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و اتحادیه کارفرمایان خباز این شهرستان صورت گرفت.

در همین رابطه، یدالله صمدی دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه گفت: اگر چه دستمزد کارگران نانوا در شهرستان سنندج بالاخره افزایش پیدا کرد اما این کارگران مابه التفاوت دستمزدشان با مزد مصوب شورای عالی کار در سال ۹۲ را طلب کارند.

او در عین حال تاکید کرد: این توافق فقط شامل کارگران شاغل در نانوایی‌‌ لواش‌‌ می‌شود و کارگران شاغل در نانوایی‌‌ سنگگ، بربری و تافتونرادربرنمی گیرد.

به گزارش 15بهمن ایلنا، دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ۹۱ افزایش پیدا نکرده بود و این کارگران در ماه‌های گذشته در اعترض به ثابت ماندن دستمزدشان بار‌ها مقابل نهادهای دولتی این شهرستان تجمع کرده بودند.

کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج آخرین بار در تاریخ ۴ بهمن مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند که فرماندار در پی این تجمع به آن‌ها قول داد موضوع افزایش دستمزدشان را تا دو هفته آینده [قبل از روز ۱۸بهمن] فیصله دهد.

حالا از سنندج خبر می رسد که دستمزد کارگران نانوای این شهرستان در این هفته افزایش پیدا کرده است.

بر اساس توافقی که بین انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و اتحادیه کارفرمایان خباز این شهرستان منعقد شده است دستمزد کارگران شاطر، خمیر گیر، چونه گیر، وابر و نان درآور به ترتیب ۳۳/۵، ۴۴، ۴۲، ۴۹ و ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این توافق‌نامه مقرر کرده است بابت هر ۱۲۰ قرص نان، دستمزد کارگر شاطر از ۱۰۵۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان، دستمزد کارگر خمیر گیر از ۷۳۰ به ۱۰۵۰، دستمزد کارگر چونه گیر از ۸۱۰ به ۱۱۵۰، دستمزد کارگر وابر از ۷۲۵ به ۱۱۰۰ تومان و دستمزد کارگر نان در آور از ۶۸۵ به ۱۰۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که هر نانوایی در طول روز به طور متوسط ۲۳ تخت [هر تخت معادل ۱۲۰ قرص نان] پخت می‌کند.

با کارگران خدماتی شرکتی مانند برده برخورد می‌شود!

کارگر خدماتی شرکتی :اگر اعتراضی هم صورت بگیرد، با واکنش تهدید آمیز کارفرما مبنی بر اخراج از کار مواجه می‌شویم، یعنی حتی نمی‌توانیم نسبت به وجود امنیت شغلیمان اطمینان داشته باشیم.

مشکلات کارگران پیمانی تمامی ندارد. اگرچه آمار رسمی از تعداد کارگرانی که با واسطه‌گری شرکت‌های پیمانکاری استخدام می‌شوند موجود نیست، اما کارگرانی تحت این نوع قرارداد در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی و خدماتی مشغول به کارند با مشکلاتی مواجه‌اند که به گفته ی آنها روز به روز شرایط گذران زندگی را برای‌شان سخت تر می‌کند.

کارگران خدماتی که تحت قرارداد شرکتی استخدام شده‌اند از تبعیض هایی که در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران رسمی، قراردادی و در نازل‌ترین سطح پیمانی وجود دارد خسته اند. آنها می گویند علی رغم کار مشابهی که با کارگران دیگر انجام می دهند هیچ تساوی حقوقی بین آنها و کارگران رسمی و قراردادی وجود ندارد.

کارگران شرکتی یا پیمانی بانک‌ها به واسطهٔ کارفرمای واسط جذب بازارکار می‌شوند و در واقع ارتباط آن‌ها با کارفرمای اصلی از این طریق برقرار می‌شود. کارگران بانک در مقایسه با نیروهای رسمی و قراردادی از دستمزد و مزایای کمتری برخوردارند به نحوی که اختلاف درآمدی بین یک نیروی شرکتی با یک نیروی استخدامی بانک نزدیک به دو برابر گزارش شده است. به گفتهٔ یک کارگر خدماتی بانک که تحت قرارداد شرکتی فعالیت می‌کند، تفاوت در نحوهٔ جذب نیرو‌ها باعث شده تا نوع برخورد‌ها با نیروهای کاری که اتفاقا دارای شرایط یکسان کاری هستند، متفاوت باشد.

این کارگر درباره مشکلات کارگران خدماتی که تحت قرارداد شرکتی در بانک ها فعالیت می کنند، گفت: نیروهای خدماتی که دارای قرارداد شرکتی هستند عمدتا نسبت به وضعیت شغلی، حقوق و مزایا و استفاده از حمایت‌های قانونی نارضایتی‌هایی دارند که تاکنون نسبت به رفع آن‌ها اقدامی از سوی کارفرمایان و مسولین صورت نگرفته است. وی به تبعیض های موجود در پرداخت مزایای جانبی کار بین کارگران رسمی و شرکتی اشاره کرد و گفت: تبعیض در پرداخت دستمزد و مزایا بین کارگران رسمی و کارگران خدماتی پیمانی که در بانک ها فعالیت می کنند آنقدر زیاد است که گاهی موجبات تحقیر شدن کارگران را فراهم می کند. این کارگر خدماتی ادامه داد: علی رغم کار مشابهی که انجام می دهیم دستمزد و مزایایی که به کارگران رسمی پرداخت می شود تقزیبا دو برابر حق الزحمه ای است که به ما پرداخت می شود.

این کارگر خدماتی  که در بانک ملت واقع در استان آذربایجان غربی مشغول به کار است، وضعیت کارگران خدماتی شرکتی را از لحاظ تفاوت هایی که در پرداخت دستمزد و مزایا وجود دارد، در تمام واحدهای تولیدی، صنعتی و اداری شبیه به هم توصیف کرد و گفت: با کارگران خدماتی که دارای قرارداد شرکتی هستند درست مانند برده برخورد می‌شود و این مشکل فقط مختص بانک‌ها نیست، در بسیاری از اداراتی که نیروی شرکتی وجود دارد کارگران با مشکل عدم برخورداری از حقوق و مزایای مناسب مواجه‌اند.

وی ادامه داد: اگر اعتراضی هم از سوی کارگران صورت بگیرد، کارفرما به سرعت عذرشان را می خواهد. بنابراین امنیت شغلی هم برایمان وجود ندارد تا بتوانیم نسبت به وضع موجود معترض باشیم.

این کارگر در بخشی از سخنانش نمونه ای از فیش حقوقی یک کارگر خدماتی پیمانی را با یک کارگر رسمی مورد مقایسه قرار داد و گفت: شما می توانید تبعیض هایی را که از آن حرف می زنم در نمونه ای از این فیش های حقوقی مشاهده کنید. به عنوان مثال برای کارگر رسمی سختی کار و بدی آب و هوا هم در نظر گرفته می شود اما برای کارگر خدماتی که تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری همان کار را با همان میزان ساعت انجام می دهد چنین حقوقی در نظر گرفته نمی شود. سوال ما از مسولین این است که مگر ما چه فرقی با کارگر رسمی داریم که نباید از حداقل مزایا برخوردار باشیم.

وی اضافه کرد: شاید تفاوت دستمزد بین کارگر خدماتی شرکتی با کارگران رسمی به دلیل شرایط خاص کاری ما و اینکه باید تحت نظر پیمانکار فعالیت کنیم به این زودی ها جبران نشود اما حداقل امکانی که دولت می تواند برای ما کارگران پیمانی فراهم کند این است که در کنار مزایای به حقی که برای کارگران رسمی در نظر می گیرد، کارگران خدمات شرکتی را هم از این حق محروم نکند.

این کارگر، پاداش‌های در نظر گرفته شده برای کارگران رسمی در ایام دههٔ فجر را به عنوان مصداق بارز تبعیض بین نیروهای خدماتی رسمی و شرکتی برشمرد و گفت: در همین ایام به کارگران رسمی ۲۲ روز پاداش تعلق می‌گیرد در حالیکه کارگران شرکتی علی رغم کار مشابهی که انجام می‌دهند نه تنها دستمزد مناسبی ندارند بلکه کمترین مزایا هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در چنین شرایطی اگر اعتراضی هم صورت بگیرد، با واکنش تهدید آمیز کارفرما مبنی بر اخراج از کار مواجه می‌شویم، یعنی حتی نمی‌توانیم نسبت به وجود امنیت شغلیمان اطمینان داشته باشیم.

این کارگر در تشریح مطالبات کارگران پیمانی بانک‌ها ادامه داد «مخارج زندگی با توجه به دستمزد کمی که به  ما پرداخت می شود آنقدر زیاد است که اگر افزایش دستمزد امسال حتی ۲۰ درصد باشد با شرایط فعلی جامعه و نرخ تورم هم خوانی ندارد و در مورد کارگران خدماتی که به واسطه پیمانکار فعالیت می کنند، مزایای جانبی می‌تواند کمک کننده باشد

به گفته ی او «وقتی خرج زندگی خیلی فرا‌تر از این ارقامی است که برای دستمزد در نظر می‌گیرند چطور می‌توانیم بگوییم این افزایش دستمزد متناسب با نرخ‌های واقعی است. وقتی قبض گاز به یکباره ۲۰ درصد بالا می‌رود چگونه می‌شود روی این افزایش دستمزد حساب کرد در حالیکه ما باید برای جبران این افزایش فیش قبوض بعضا به مسافرکشی بپردازیم تا بتوانیم قبض گاز و آب و برقمان را پرداخت کنیم

این کارگر خدماتی بانک ملت در پایان گفت: چنین مشکلاتی فقط به کارگران خدماتی پیمانکاران این بانک مربوط نمی‌شود و در بانک‌های دیگر هم چنین شرایطی وجود دارد اما دستمان به جایی نمی رسد.

منبع:ایلنا-15بهمن

تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان شوش مقابل فرمانداری برای 2روزمتوالی

برای دومین روز متوالی جمعی از کشاورزان شهرستان شوش که نسبت به عدم پرداخت وجه ذرت خریداری شده توسط دولت معترض بودند، مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گزارش15بهمن فارس،صبح امروز برای دومین روز متوالی جمعی از کشاورزان  نسبت به عدم پرداخت وجه ذرت خریداری شده توسط دولت اعتراض کرده و مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

در حالی این تجمع تا ظهر امروز ادامه پیدا کرد که هیچ یک از مسئولان پاسخگوی درخواست‌های مردم نبودند و این باعث شد تا کشاورزان معترض، با ناامیدی به این تجمع پایان دهند.

 یکی ازاین تجمع کنندگان اظهار کرد: بیش از دو ماه از درو ذرتکاران، در شوش می‌گذرد ولی تاکنون به جز وعده‌هایی خسته کننده چیزی دریافت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: فشار اقتصادی زیاد به کشاورزان به علت عدم پرداخت دسترنج 6ماهه آنان باعث شده تا از جنبه‌های مختلف معیشتی با مشکل مواجه شوند و به عبارتی حتی قادر به مدیریت کشاورزی در کشت گندم نیز نشوند.

وی با اشاره به بدبینی کشاورزان از مسئولان عنوان کرد: کشاورزان این شهرستان اعتماد خود را نسبت به مسئولان از دست داده‌اند به طوری که دیگر امیدی برای دریافت مطالبات خود نمی‌بینند و این امر برخاسته از وعده‌های غیرکارشناسانه‌ای است که به آنها داده می‌شود.

فراغت خاطرنشان کرد: مقدار ناچیزی از مطالبات در روزهای هشتم تا دهم همین ماه به حساب تعداد کمی از کشاورزان واریز شده اما در مقابل اغلب کشاورزان هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.

عیدی ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومانی کارکنان و بازنشستگان دولت

به گزارش15بهمن تسنیم بنقل ازمحمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، عیدی همه کارکنان و بازنشستگان دولت بر مبنای 603 هزار و 500 تومان تعیین ودربهمن ماه سال جاری پرداخت می‌شود.

اعتراض به پیمان تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا ادامه دارد

با آغاز دور هشتم مذاکرات آزادسازی بازرگانی میان اتحادیه اروپا و آمریکا، روز چهارشنبه، بروکسل شاهد تظاهراتی دیگر علیه ورود کالاهای آمریکایی به اروپا بود.

به گزارش4فوریه یورونیوز،معترضان بویژه نگران آنند که مواد غذایی از نظر ژنتیکی دستکاری شده، به بازارهای اروپا رخنه کنند. یکی از تظاهرکنندگان، نماینده موسسه نظارت بر شرکتهای بازرگانی در اروپا گفت: “ما با آن ایدئولوژی که در پس مذاکرات قرار دارد مخالفیم. می گویند (آزادسازی بازرگانی میان اروپا و آمریکا) موجب رشد اقتصادی و ایجاد کار می شود، اما آنچه در سالهای آینده اتفاق افتاده، این است که کیفیت کالاها به حداقل ممکن افت خواهد کرد.”

نماینده نهاد موسوم به دوستان کره زمین گفت: “مذاکرات آزاد سازی بازرگانی در جهت منافع شرکتهای چند ملیتی است، در حالیکه منافع شهروند اروپا، محیط زیست، نیروی کار، و مصرف کننده نادیده گرفته شده است.”

در این میان، طرفین مذاکره در اروپا و آمریکا، همچنان و علیرغم مخالفتهای موجود به گفتگوها ادامه می دهند. دور جاری مذاکرات تا روز جمعه بطول خواهد انجامید.

پانزدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com