اطلاعیه برگزاری کنگره بیستم سازمان راه کارگر

 

کنگره بیستم سازمان راه کارگربا دقیقه ای سکوت بیاد همه جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم  در مرداد 1394 با شرکت اعضا ی سازمان و رفقای مهمان کنگره آغاز شد. امسال سعی شده بود از تعداد بیشتری از فعالین مستقل سوسیالیست برای شرکت در کنگره به عنوان میهمان دعوت بعمل آید . کنگره  بیستم برای بررسی اسناد سیاسی پیشنهادی و ارزیابی و جمعبندی از  گزارش نهادها  و کمیسیونهای مختلف سازمان ،  پیشاپیش بنا به تصمیم جمعی و برای تعمیق و تمرکز بیشتر در مباحث و مداخله گسترده تر رفقای شرکت کننده در کنگره بیستم سازمان، بحث و تصمیم گیریهای تشکیلاتی و مباحث کارکرد ارگانهای تشکیلاتی را در مجامع عمومی اینترنتی حل و فصل کرد . از جمله انتخاب اعضای دو نهاد : کمیته مرکزی و کمیسیون مرکزی نظارت و بررسی شکایات .  این تصمیم برای آن بود که بتوان با فرصت بیشتری مباحثات اصلی کنگره را به انجام رساند.

بر مبنای این تصمیم جمعی ، دستور کار مصوب کنگره امسال عبارت بودند از :1-  بررسی سند پیشنهادی خاورمیانه ، 2- بررسی سند پیشنهادی کارگری ، 3- بررسی سند پیشنهادی مربوط به توافقنامه اتمی و چشم اندازها ، 4- بحث درباره علل فرقه گرایی و پراکندگی در جنبش چپ انقلابی و راههای برون رفت از آن و 5- بررسی کمی و کیفی عملکرد رسانه های عمده سازمان .  البته در حاشیه این دستور کار ، مقالاتی نیز در زمینه بحران زیست محیطی ، مسئله وحدت در جنبش چپ و غیره توسط اعضای سازمان به کنگره ارائه شده بود .

از نکات مثب و بارز کنگره ، مداخله گسترده و فعال رفقای مهمان در بحثها و کمک آنها به غنای این مباحثات بود .

کنگره بیستم سازمان راه کارگر با تصویب سه سند سیاسی : 1-  درباره توافقنامه اتمی ، موقعیت رژیم و چشم اندازسیاسی اقتصادی ایران    2-  جنبش کارگری ایران در سال گذشته و تشکل مستقل کارگری 3- نگاهی به بحران عمیق خاورمیانه و نیز یک قطعنامه درباره بحران جهانی پناهندگی ، کوشید  

  چشم اندازهای آینده سیاسی ایران ومنطقه و وظایف پیش روی سازمان راه کارگر و فعالان چپ و کارگری را تدقیق کند. درعین حال کنگره بر مصوبات کنگره های پیشین در رابطه با بحران زیست محیطی  ،بر ضرورت حیاتی گسترش فعالیت کمونیستها و فعالین مترقی وکمپینهای گسترده  در دفاع از حق زیست و زندگی  مردمان  تاکید کرد . در عین حال  بر ادامه  تلاش برای اتحاد بزرگ هواداران آزادی و سوسیالیسم و متحد کردن جنبش کارگری  و سایر جنبشهای اجتمایی ایران  و سازمان دادن تلاش برای  اتحادعملها و اکسیونها و کارزارهای مشترک  تاکید ورزید. کنگره با سرود انترناسیونال – سرود همبستگی بین المللی کارگران-  بکار خود پایان داد.

اسناد سیاسی مصوب کنگره بیستم سازمان راه کارگر ، به دنبال انتشار این اطلاعیه ، منتشر میگردند. امید که این اسناد و مباحث بتواند به بحثهای گسترده و سراسری فعالان چپ و کارگری برای یافتن راههای مشترک و اقدامات مشترک در جهت متحد کردن جنبش کارگری وچپ ایران  یاری رساند.

 

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

 

شهریور 1394 – سپتامبر 2015