با مقاومت فلسطینی ها، درگیری ها در فلسطین اشغالی شدت می گیرد

کیم بولیمور - برگردان: نسیم صداقت

جوانان فلسطینی و ارتش اسراییل بارها و بارها در نوار غزه و شرق بیت المقدس اشغالی درگیر شده اند.خشونت حتی به غزه هم گسترش یافته است.
از سوم اکتبر ،۲۱ فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی کشته شده اند. تقریباً تمام کشته شدگان ۲۰ ساله و یا جوان تر بودند. از جمله پنج کودک بین سنین ۱۱ تا ۱۷ سال بودند. حدود ۱۶۰۰ فلسطینی مجروح شده اند.
نیروهای اسراییلی به تظاهرکنندگان غیر مسلح در نزدیکی خان یونس در ۹ اکتبر در غزه آتش گشودند که منجر به کشته شدن ۷ فلسطینی و مجروح شدن ۱۴۵ نفر شد. در همان روز بیش از ۴۰۰ نفر در کرانه باختری و شرق اورشلیم مجروح شدند. در ۱۰ اکتبر هم ۷ فلسطینی از جمله دو کودک کشته شدند.
بر اساس گزارش سازمان بشر دوستانه هلال احمر فلسطینیان، در شش روز بین ٣ تا ۹ اکتبر حداقل ۱۵۱ فلسطینی توسط مهمات و ۲۵۵ نفر توسط گلوله های فلزی با روکش لاستیکی مجروح شدند. ۲۱ نفر در نتیجه ضرب و شتم به دست شهرک نشینان و سربازان اسراییلی زخمی شدند. در حالی که ۷۴۱ نفر تحت تأثیر استنشاق گاز اشک آور قرار گرفتند.
هلال احمر در ۴ اکتبر وضعیت اضطراری اعلام کرد، و حملات مداوم به کارکنان خود توسط ارتش اسراییل و استعمارگران اسراییلی را محکوم کرد. بر اساس گزارش این سازمان «چهارده حمله علیه کارکنان و وسایل نقلیه آنان توسط نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان در کرانه غربی و نوار غزه در ۷۲ ساعت گذشته، نقض جدی حقوق هلال احمر فلسطین ، تیم آنان و ارایه خدمات انسان دوستانه آنان می باشد». 
از آغاز ماه، چهار اسراییلی از جمله دو مهاجر کشته شده اند. ۱۰ اسراییلی دیگر از جمله پلیس و مهاجرین شهرک نشین در هفته گذشته در حوادثی با سلاح های سرد مورد حمله و مجروح شدند.
افزایش خشونت در پی ادامه عمدی تحریکات توسط اسراییل است. از ۱٣ سپتامبر، نیروهای اسراییلی بارها و بارها به محوطه مسجد القصی و نمازگزاران حمله کردند و به این محل مقدس فلسطینیان آسیب فیزیکی رساندند.
به زبان عربی این محل به عنوان حرم شریف یا پناهگاه شریف و در زبان عبری به هار هابایت و یا کوه معبد شهرت دارد، این محل در اسلام سومین محل مقدس و در یهودیت مقدس ترین محل می باشد.
هدف اصلی از حملات اسراییل به منظور تسهیل دسترسی به مسجد القصی برای شهرک نشینان اسراییلی و افراط گرایان از جنبش کوه معبد می باشد که این شامل یوری آریل، وزیر کشاورزی اسراییل هم می شود. جنبش کوه معبد بارها و بارها برای نابودی محل مقدس مسلمانان و ساخت معبد یهودی در همین محل فراخوان داده است.
بعد از یورش مکرر الاقصی، دو شهرک نشین اسراییلی در یک تیراندازی از درون خودرو در نزدیکی نابلس در ۱ اکتبر کشته شدند.در پاسخ، مهاجران غیرقانونی در مناطق اشغالی کرانه غربی حملات انتقام جویانه انجام دادند. و ارتش اسراییل تقریباً هیچ کاری برای متوقف کردن این حملات نکرد.
با توجه به امور مذاکرات سازمان آزادیبخش فلسطین، بین اول تا هفتم اکتبر، استعمارگران اسراییلی ۱۲۲ حمله به فلسطینی ها داشتند. در حال حاضر وقتی که حملات شهرک نشینان ادامه پیدا می کند، دو اسراییلی دیگر در یک حمله با سلاح سرد در شرق بیت المقدس کشته شدند.
کمیته تشکیلات خودگردان فلسطین در امور زندانیان اعلام کرده است که بیش از ۶۵۰ فلسطینی، در درجه اول جوانان، توسط اسراییل از آغاز اکتبر دستگیرشده اند. به گزارش کمیته، بیش تر آنان در جریان درگیری با سربازان اسراییلی دستگیر و یا در یورش سربازان به مناطق مختلف دستگیر شدند.
کسانی که بازداشت شده بودند گزارش دادند که در مواردی، برای ۱۶ ساعت و یا بیشتر مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند خیلی ها هم با وجود صدمات شدید، از مراقبت های پزشکی محروم بودند.
درگیری بین پلیس اسراییل و معترضان فلسطینی در داخل اسراییل هم وجود داشته است. جوانان فلسطینی در ناصره،عفوله، رمله و تعداد دیگری از شهرها دست به تظاهرات زدند. 
چندین هزار نفر در ناصره هم در همبستگی با تظاهرات مردم در سرزمین های اشغالی فلسطین به خیابان ها آمدند و خواستار پایان دادن به اشغالگری اسراییل و ایجاد یک دولت فلسطینی شدند.