در شهرهای کردستان ترکیه یک تراژدی انسانی در حال رخ دادن است

 

 

 

کامبیز علی مرادی:

 

 

تهاجم گسترده ارتش ترکیه به شهرهای کردستان همچنان ادامه دارد. نیروهای ارتش ترکیه در تازه ترین عملیات خود شهرهای "سلوپی و جزیره" از استان "شرناخ" را از هر سو مورد یورش قرار داده اند.

گزارش ها به نقل از ساکنان این مناطق، از وضعیت ناهنجار و دشوار این خطه در "اثر سرمای شدید و قطع برق" خبر می‌دهد. به گفته‌ی این ساکنان، کودکان از گرسنگی و کمبود شیر رنج می‌برند. بسیاری از مدارس به پایگاه‌های نظامی تبدیل شده‌اند و به دلیل اعمال خشونت، شمار زیادی از پزشکان و آموزگاران این شهرها را ترک کرده‌اند.

نیروهای ارتش ترکیه با محاصره این شهر و اجرای حکومت نظامی و منع رفت و آمد و قطع خطوط آب و برق و تلفن و آتش باران محلات مختلف شهر تلاش کردند که مردم را مرعوب کنند، اما گزارش شاهدان عینی بیانگر آن است که مردم با سنگربندی در محلات مسکونی به دفاع از شهر در مقابل یورش نظامیان و نیروهای امنیتی پرداخته اند. به دنبال عملیات پی در پی نیروهای ارتش ترکیه در شهرهای سلوپی و جزیره، هزاران نفر از مردم مبارز "دیاربکر" در روز جمعه به خیابان ها آمدند و در اعتراض به حملات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی دست به تظاهرات زدند. نیروهای امنیتی با تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور با مردم درگیر شدند.

از طرفی دیگر در اکثر شهرهای کردستان ترکیه از آغاز درگیری در چند روز گذشته، وضعیت اضطراری اعلام شده است. اکثر شهرهای کردنشین نزدیک به نواحی درگیری نیز، در محاصره‌ی نیروهای نظامی قرار دارند.

درگیری‌های خونین واحدهای نظامی ترکیه و نیروهای مردمی در کردستان ترکیه که از چند روز پیش آغاز شده، هم‌چنان ادامه دارد. به گفته مقامات ترکیه در این عملیات بی‌سابقه نزدیک به ۱۰ هزار کماندو ، سرباز و مامور پلیس ترکیه همراه با سلاح های سنگین شرکت دارند.

آنچه امروز در کردستان ترکیه جریان دارد، یک جنگ تمام عیار است که از جانب دولت فاشیست ترکیه و با حمایت متحدین منطقه ای آن به مردم شهرهای کردستان تحمیل شده است.

در جریان تهاجم ارتش طی چند ماه گذشته تاکنون بیش 200 هزار نفر آواره شده اند. تهاجم گسترده به شهرهای کردستان و آتش باران مناطق مسکونی و ویران کردن منازل مردم یادآور جنایت های ارتش فاشیست دولت ترکیه در سالهای دهه نود است که در جریان آن 4 هزار روستای کردستان خالی از سکنه شده، بیش از یک و نیم میلیون از خانه های مردم طعمه شعله های آتش شدند، 4 میلیون نفر از مردم کردستان وادار به کوچ اجباری گردیدند و هزاران تن از مردم دستگیر شده و یا جان خود را از دست دادند. دولت فاشیست ترکیه این بار شهرهای کردستان را به مرکز عملیات نظامی خود تبدیل کرده است.

آنچه معلوم است که دولت ترکیه هر چند به بهانه مقابله با نیروهای "پ. ک. ک" این تهاجم گسترده را سازمان داده است اما در حقیقت مرکز قدرت جنبش توده ای در کردستان ترکیه یعنی شهرها را هدف اصلی خود قرار داده است. دولت ترکیه طی سالهای اخیر به تجربه دریافته است که نیروی محرکه اصلی جنبش عادلانه مردم کردستان نه در کوهستان های "قندیل" بلکه در قلب شهرهای کردستان جای گرفته است. دولت با تهاجم نظامی و با محاصره شهرها و آتش باران خانه های مردم و اعمال حکومت نظامی در این توهم گرفتار آمده است که بلکه بتواند میدان اصلی قدرت نمایی این نیروی عظیم توده ای را نیست و نابود کند.