از مقاومت و مبارزه با شکوه مردم کردستان ترکیه حمایت کنیم

 

 

دولت فاشیست ترکیه  با اعلام حکومت نظامی در شهرهای  جزیر، سور، سیلوا، نصیبین،  کربوران ، سیلوپی، و ماردین و یوکسکووا حمله  نظامی همه جانبه ، وحشیانه  و بی سابقه ای  را  به شهرهای کرد نشین شمال شرق ترکیه آغاز کرده است. رژیم با استفاده از تمام امکانات  نظامی ناتو از تانک، زره پوش،  هلیکوپتر  و جت های جنگنده گرفته تا استفاده از تک تیر اندازها بر بام ساختمان ها و  بیمارستانها ، قطع آب و برق شهروندان، با زدن تانکرهای آب در بام خانه ها ، اعلام حکومت نظامی ، ویران کردن خانه و کاشانه مردم،  در حال اقدام به یک نسل کشی تمام عیار می باشد.

 

 دولت ترکیه  و در راس آن حزب آ ک پ در سالهای اخیر با اعتراضات گسترده مردمی و بالا گرفتن نارضایتی عمومی روبرو شده است ، افول اقتصادی ، همکاری و حمایت از داعش از جمله خرید نفت از آنها و حمایت از دیگر گروه های جهاد گرا ، بخصوص انتخاب شدن  حزب دمکراتیک خلق ها در پارلمان،  این حزب را  با چالشهای  جدی ای روبرو کرده است.

 

حزب  آ ک پ که بیش از یک دهه است که به قدرت رسیده است هر چند تا حدودی گرایشات پان ترکی را در عرصه های سیاسی و نظامی تضعیف کرد اما خود با روش دیگری با روی آوری به میراث امپراطوری عثمانی ، هم پان ترکیسم وهم پان اسلامیسم را تقویت میکند. حرب عدالت و توسعه و در راس آن اردوغان پس از شکست اولیه اش در انتخابات با دامن زدن به تحرکات انواع جریانات  فاشیستی پان ترکیست و پان اسلامیست، بمب گذاری در سوروچ و آنکارا ، حمله به دفاتر حزب دمکراتیک خلق ها و احزاب چپ، خانه گردی و ایجاد فضای پلیسی ، حمله به مغازه ها و منازل شهروندان کرد، و دستگیری هزاران تن، دستگیری روزنانه نگاران مستقل و متنفذ، سانسور رسانه ها، سرکوب و دستگیری فعالین جنبش کارگری، حمله نظامی به پ ک ک به بهانه مبارزه با داعش، حملات بیوقفه جنگنده های دولت ترکیه به قندیل محل استقرار نیروهای مسلح این حزب و با سرکوب و گسترش نا امنی و ترور ، توانست پیروزی در انتخابات نوامبر را کسب کند.  پس از انتخابات پانزده گروه جهادی در سوریه از جمله گروه هائی که آمریکا از آنها حمایت میکند  پیروزی اردوغان را تبریک گفتند.

 

پس از انتخابات سخنگوی آ ک پ اعلام کرد که دولت قصد دارد تا زمانیکه حتی یک گریلا  زنده است بجنگد. رژیم  فاشیست ترکیه در واقع  قیام  مردم  در شهرهای کردستان  و در هم شکستن مقاومت با شکوه و توده ای مردم را سازماندهی کرده است . جت های ترکیه  کمپ های پ ک ک در روستاها و سایر نقاط مسکونی در شمال عراق را بطور وحشیانه ای بمباران کردند.  در استان دیاربکر در شهر سیلوان به مدت 12 روز  تحت محاصره قرار گرفت، در 26 نوامبر نصیبین ، شهری با  جمعیتی بیش از 100 هزار نفر برای سیزده روز تحت حکومت نظامی بود که در طی این دوره 9 شهروند بوسیله نیروهای دولتی کشته شدند. بر اساس  گزارشات جامعه حقوق بشر و کانون وکلا  تا تاریخ  21  دسامبر2015  در شهر جزیر در استان شیرناک به مدت 21 روز  پنج  بار حکومت نظامی اعلام شده و از 21 ژوئیه به بعد 39 نفر کشته شدند.  در سیلوپی/ شیرناک  سه بار حکومت نظامی  به مدت   ده  روز، 25 نفر کشته شدند ، در نصیبین/ماردین هفت  بار حکومت نظامی اعلام شد که هشت روز ادامه داشته و 22 نفر کشته شدند،  در سور/ دیاربکر در شش نوبت  حکومت نظامی که 30 روز ادامه داشته  10 نفر کشته شده اند و این لیست هنوز هم ادامه دارد.

واقعیت این است که  سیاست دو گانه ترکیه برای تثبیت داخلی و تامین هژمونی منطقه ای با رشد و پیروزی جنبش دمکراتیک کردستان دچار موانع جدی شده است.  موقعیت تضعیف شده حزب اسلامی “عدالت و توسعه” و پیروزی حزب اتحاد دمکراتیک خلقها در انتخابات  و ورود این حزب  به پارلمان همه آرزوهای مالیخولیایی اردوغان برای بازگرداندن امپراطوری عثمانی را برباد داد. در واقع در این دوره جنبش خلق کرد و جنبشهای دمکراتیک و چپ در ترکیه با به حاشیه راندن و از مسیر خارج کردن برنامه اردوغان برای تغییر قانون اساسی و در دست گرفتن تمامی قدرت بدست خود،  بزرگترین موانع بر سر راه  وی بوده است. 

 

 حزب آ ک پ  که در طی پروسه آشتی نتوانست  شعله های فروزان جنبش مردم کردستان را خاموش ساخته و حزب کارگران کردستان را خلع سلاح کند ، با بهانه تراشی،  و انواع و اقسام تمهیدات و در شرایطی که پ ک ک به شرایط پذیرفته شده پایبند بود ، مذاکرات صلح را به بن بست کشاند.  این بار شمشیر را از رو بسته وبا تهاجم گسترده نظامی ، سرکوب قیام حق طلبانه مردم را سازماندهی کرده است.  حکومت اردوغان میخواهد با کوچ اجباری و آواره کردن مردم از خانه و کاشانه خود ارگانهای خود مختار محلی و شهرداریهای که اخیرا با سیستم خود مدیریتی مردم اداره میشوند را - که به شدت از آن واهمه دارد- از بین ببرد ، از سوی دیگر از آنجائیکه برنامه های آ ک پ برای سرنگونی اسد دیکتاتور سوریه و جایگزینی آن با داعش وسایر گروه های جهادی بویژه در منطقه کردستان سوریه با شکست روبرو شده میخواهد با سرکوب و قتل عام مردم کردستان در خاک ترکیه ، شکست خود را جبران کرده و از طرف دیگر با استقرار نظامی در نوار مرزی میان هر دو منطقه کرد نشین سوریه و ترکیه مانع  دسترسی نیروهای پ ک ک به پشت جبهه در خاک کردستان سوریه شده به دستاوردهای مردم و نیروهای مسلح در مناطق کردنشین سوریه، ضربه وارد کند.

 

اردوغان بارها تهدید  کرده  که در صورت پیشروی کردهای سوریه در نبرد با داعش در مسیر مرز ترکیه ،  به سوریه نیروی نظامی میفرستد.  پروژه کانتونهای روژ آوا ، مقاومت حماسی کوبانی، ،گرفتن تل ابیض و شنگال،  معادلات  طرح ریزی شده  اردوغان را برای منطقه بهم زد،  تنها راه و دریچە نفس داعش یعنی جرابلس در روژاوا اکنون با مسدود شدن روبروست. با الحاق کانتون افرین به جزیره و کوبانی یک منطقه جغرافیایی پیوسته از نظر سیاسی تحت کنترل نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک سوریه ، نزدیک به پ ک ک  و ارگانهای خود مدیریتی ایجاد می‌شود که از مرزهای ترکیه با ایران و عراق، جایی که پایگاه‌های پ ‌ک‌ ک قرار دارند، شروع شده  و تا نزدیکی‌های دریای مدیترانه در شمال غرب سوریه امتداد خواهد داشت. وقوع این امر برنامه‌های ترکیه درسوریه و بقیه منطقه را به شکلی بسیارجدی به خطر خواهد انداخت

این امر همچنین می‌تواند در نهایت مسیری جایگزین برای صدور نفت کردستان عراق ارائه دهد و این منطقه را از مدار ژئوپولیتیک ترکیه خارج کند و به تضعیف بیش از پیش حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری بارزانی بیانجامد ، از  اینرو تا زمانیکه داعش بر مناطق مرزی تسلط داشت دولت ترکیه احساس خطر نمیکرد،  شکست داعش در این مناطق دولت اردغان را بشدت نگران کرده است.

 

 حمله  نظامی روزانه افزایش یابنده  جبهه النصره، احرارالشام به کانتونهای روژاوا، ورود

ارتش ترکیه به خاک کردستان عراق با همدستی حزب دمکرات کردستان عراق ، تلاش دولت ترکیه برای تسلط بر موصل و کرکوک ، حمایت اخیر  34 کشور ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری عربستان از ایجاد  دولت مستقل کردستان که شامل کردستان سوریه نیز میشود همگی ا ز دسیسه های دولتهای ارتجاعی منطقه، با همکاری امپریالیسم و در راستای رقابتهای منطقه ای برای مبارزه با جنبش سکولار، مستقل و عدالت طلبانه خلق کرد در ترکیه و سوریه  و  ممانعت از گسترش آن به سایر منطقه می باشد.

 

گوشه ای از ابعاد لشگر کشی وحملات وحشیانه ارتش ترکیه به مناطق کرد نشین را میتوان در اطلاعیه ای که اتحادیه شهرداریهای جنوب شرقی منطقه آناتولی در 23 دسامبر داده اند مشاهده کرد

 

در بخشهائی از این فراخوان آمده است که:

 

پس از  انتخابات عمومی در ژوئن 2015  در درگیری های مسلحانه که در مناطق کرد نشین شروع شده است 186 غیر نظامی کشته شده اند، که اغلب آنها زنان و کودکان هستند. صدها تن  مجروح  و هزاران نفر دستگیر شده اند. از ماه ژوئیه به بعد  17 نفر از اعضای  شهرداریهای مشترک مربوطه که عضو اتحادیه ما هستند  دستگیر شده ، 25 نفر از کار خود تعلیق شدند  و برای  6 نفر از  آنها هم حکم بازداشت صادر شده است.  برای  پایان دادن به نقض  حقوق انسانی در منطقه نیاز فوری به احیای پروسه صلح برای حل مساله کرد در ترکیه است.

 

در واکنش به سیاستهای سرکوب گرانه  دولت ترکیه مجامع  و انجمن های مردمی در بسیاری از شهرها  و شهرستانها از آگوست امسال  خواست خود را برای خود گردانی ابراز داشتند . این خواستها برای خود گردانی  به هدف دستیابی  به ساختاری غیر متمرکز در مقابل ساختار به شدت متمرکز کنونی است که  با خشونت  بی سابقه و بی تناسب دولتی پاسخ داده شد.  در شهرهای کردستان در مناطقی که خواست خود

گردانی مطرح میشد بخصوص در جزیر، سور، سیلوا، نصیبین،، سیلوپی، و یوکسکووا  دولت ترکیه حکومت  نظامی اعلام کرد که برای هفته ها ادامه دارد  در این  دوره شهروندان کرد توسط نیروهای امنیتی دولت ترکیه کشته شده  و این در حالی است که مهاجرت توده ای شهروندان تحت حکومت نظامی ادامه دارد . حتی اجازه دفن  کشته شدگان  داده نشده است و مردم مجبورند جنازه های عزیزانشان را در خانه ها نگه دارند.  دهها تن از مردم توسط تک تیر اندازها هدف قرار گرفته و کشته شده اند.  نیروهای امنیتی از ورود زخمی ها به بیمارستانها جلوگیری بعمل می آورند. و متاسفانه بدلیل در گیریهای مسلحانه هر روزه این سرکوب ادامه دارد بیش از 200 هزار نفر از محل های در گیری مهاجرت کرده اند و این تعداد در حال افزایش است  بعلاوه ساختمانهای تاریخی در منطقه سور شهر دیار بکر  که توسط یونسکو بعنوان میراث فرهنگی  شناخته میشود در خطر ویرانی قرار دارد. مسجد کورسونلو و حمام پاشا که از بناهای قرن 16 می باشد توسط نیروهای امنیتی ترکیه مورد هدف قرار گرفته و به نحوی ویران شده که تلاش برای باز سازی  آن در آینده ممکن نیست.

حمله نظامی به شهرها و در گیری نظامی در شهر وارد مرحله تازه ای شده است . تانکها و تمامی  وسایل و ادوات  جنگی که در یک جنگ  تمام عیار  بکار برده میشود، توسط نیروهای نظامی ترکیه  در مناطقی که صدها هزار نفر  زندگی میکنند بکار گرفته شده است .  تعداد نیروهای ارتش و پلیس بطور غیر مترقبه ای در منطقه افزایش یافته است. براساس آمارهای دولت ترکیه 14 ژنرال، 26 کلنل و ده هزار سرباز  فقط به شهر شیرناک فرستاده شده اند و قرار است 5 هزار سرباز دیگر به این منطقه بفرستند. علاوه بر این ریاست آموزش و پرورش در جزیر و سیلوپی  فرا خوان رسمی به معلمین برای ترک شهر را داده است بعلاوه هر گونه تظاهرات آرام و صلح آمیز  بر علیه  حکومت نظامی و نقض حقوق بشر،  با خشونت و سرکوب روبرو میشود. 

تمامی تحولات در ماههای اخیر ا نشان از ادامه  نقض آشکار حقوق انسانی ، حتی تشدید و بدتر شدن آن دارد.  در  این فراخوان از  نیروهای دمکراسی طلب در سراسر جهان  خواسته شده است که  قبل از اینکه  بسیار دیر شود به مخالفت و مقابله با اقدامات دولت ترکیه برخیزند.

 

در چنین  شرایطی که مردم کردستان ترکیه با مقاومتی حماسی در خون و آتش از دستاوردهای مبارزاتی خود ، از خود مدیریتی دمکراتیک ،  خود سازمان یابی دفاع میکنند

قبل از اینکه دولت ترکیه  با استفاده  از بند و بست با امپریالیسم آمریکا و باج گیری از متحدین اروپائی اش در سایه سکوت مرگبار رسانه های مزدور دست به یک نسل کشی دیگر بزند ،  به دفاع  و حمایت از این مردم ستمدیده اما مقاوم و تسلیم ناپذیر برخاسته ، صدای حق طلبانه مردم کردستان ترکیه را به گوش همه آزادیخواهان جهان برسانیم . همانگونه که حمایت ها و همبستگی های سازمانها و ارگانهای مترقی چپ و سوسیالیست و انسانهای آزادیخواه  در سطح  جهانی توانست پروژه  سکوت در رابطه با حماسه مقاومت کوبانی در مقابل داعش را در هم بشکند و مقاومت مردم کوبانی را به گوش جهانیان برساند.

پشتیبانی اتحادیه های کارگری ترکیه از صلح و دفاع از مردم کردستان ، بارقه های همبستگی  جنبش کارگری در پیوند با جنبش مردم کردستان علیه فاشیسم عریان در ترکیه است که با تقویت آن و گسترش پیوند با جنبش کارگری وسایر جنبشهای اجتماعی ، میتواند نقشه های شوم دولت ترکیه را برای کردستان به شکست بکشاند.

                

تحریریه سایت راه کارگر

5 ژانویه 2016