اعلامیه اتحاد عمل تشکلهای چپ ایرانی در آمریکای شمالی

 

به مناسبت آغاز سال جدید میلادی و نیز شروع سومین سالِ فعالیتِ این اتحاد عمل

 

 

همزمان با آغاز سومین سال فعالیتِ اتحاد عمل تشکلهای چپ ایرانی – امریکای شمالی، بهترین شادباش های ما را به مناسبت شروع سال میلادی جدید پذیرا باشید.

سالی که گذشت همچون سالهای گذشته، هم شاهد مبارزات و مقاومت پرشور کارگران ، ُزحمتکشان و توده های تحت ستم علیه استبداد و استثمار و فلاکت و جنگ و آواره گی و تخریب سیستماتیک محیط زیست در پاره ای از کشورها بودیم و هم شاهد اوجگیری جریانات راست افراطی و نئوفاشیست در تعدادی دیگر از کشورها. نظام سرمایه داری بار دیگر ثابت کرد که علیرغم ادعاهای لیبرالیستی  در شرایط "عادی" در رابطه با "حقوق بشر"، وقتی در باتلاق بحران گرفتار می آید بدیلی جزء فاشیسم و راسیسم و بنیادگرایی مذهبی و پوپولیسم ارتجاعی در برابر انبوه توده های لگدمال شده قرار نمی دهد. از ترامپیسم در امریکا تا نئوفاشیسم در اروپا، از صهیونیسم در اسرائیل تا بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه، کرامت انسانی مورد تهاجم قرار گرفته است. شاخص های یک زندگی نرمال چه در حوزه آزادی و عدالت اجتماعی و چه در زمینه محیط زیست و دنیای عاری از جنگ و کشتار در همه جای جهان مورد تهاجم نیروهای ارتجاعیِ گوناگونِ متاثر از ناهنجاریهایِ نظام سرمایه داری می باشد. دستاوردهای سیاسی و اجتماعی یک قرن اخیر، یکی یکی بر روی میز سلاخی دولتها و نیروهای ارتجاعیِ مدافع نظام جهانی سرمایه داریِ قرار گرفته اند. 

 

در یمن ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان مورد حمایت امریکا، جنایت علیه بشریت را به مرزهای باورنکردنی رسانده است. تهاجمی که غیر از ویرانی و کشتار سبب ابتلاء یک میلیون یمنی به بیماری وبا و عدم دسترسی کافی هشتاد درصد از سکنه آن کشور به غذا و آب آشامیدنی سالم و بهداشت مناسب شده است. رژیم اسلامی ایران نیز با حمایت از حوثی ها  بر آتش این جنگ نیابتی می افزاید. در لیبی مدعیان رهایی مردم از چنگال دیکتاتوری قذافی، عملا میراثی جز ویرانی کامل ساختارهای سیاسی – اقتصادی و اجتماعی در این کشور به جا نگذاشته اند. دیگر نه تنها از دولتی واحد خبری نیست، بلکه سخن از بازگشت نظام برده داری می شود. در سرزمین های اشغالی فلسطین، رژیم اسرائیل در برابر چشمان جهانیان نه تنها به جنایات خود ادامه میدهد، بلکه بر ابعاد شهرک سازیهای یهودی نیز می افزاید و در این میان حامی اصلی آن در جهان سرمایه یعنی امریکا نه تنها از ابعاد کمکهای مالی و سیاسی و نظامی خود به رژیم صهیونیستی کم نکرده بلکه یکجانبه اورشلیم را به عنوان پایتخت ابدی و یکپارچه اسرائیل برسمیت شناخته است، هر چند بخش اعظم کشورهای سازمان ملل آشکار آنرا تیر خلاصی به "روند صلح" ارزیابی کردند.

در سوریه و عراق اگر چه شکستهای سختی به داعش تحمیل شده و به موجودیت این نیروی فوق ارتجاعی به مثابه یک دولت اسلامی پایان داده شده است، اما به دلیل وجود بحران ها و تضادهای گوناگون در این منطقه حساس، متاسفانه امکان  تداوم جنگ و بحران های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در اشکالِ گوناگون وجود دارد. از اینرو کلاف سردرگم بحران سوریه و عراق کماکان ادامه خواهد داشت، گرچه امید است که از ابعاد رنج و حرمان مردمان منطقه کاسته شود. 

 در ایران به موازاتِ افزوده شدنِ ابعاد جنایت و غارت و فساد در جمهوری اسلامی، شاهد رشد غرورانگیز مبارزات کارگران، معلمان، بازنشستگان، زلزله زده گان، مالباخته گان و مقاومت آزادیخواهانه زندانیان سیاسی – عقیده تی،  زنان، جوانان و ملیتهای تحت تبعیض هستیم. متناسب با گسترش این جنبشهای اجتماعی، بر ابعاد اختلافات و تضادهای جناح بندیهای درونی رژیم اسلامی بر سر سهم از قدرت و غارت افزوده شده و روزی نیست که بالاترین مقامات کنونی و سابق این نظام، یکدیگر را به دروغگویی و قاچاق و فساد و چپاولهای چندین میلیاردی متهم نکنند. علائم یک انفجار اجتماعی به طور آشکاری در افق ایران مشاهده می شود. به همین خاطر است که در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ به قیمت خانه خرابی بیشتر تهیدستان شهر و روستا بر بودجه نهادهای امنیتی و نظامی و تبلیغات اسلامی رژیم به نحو چشمگیری افزوده شده است. وضعیت به گونه ای شده که حتی در صفوف اقشارِ هراسان از انقلاب و حامی حسن روحانی نیز کارزارهایی مبنی بر پشیمانی از رای به او مشاهده می شود.

اما ما سوسیالیستها بنا بر تجارب تاریخی گوناگون میدانیم که نه شدت گیری بحرانها و جنگها و تضادها و نه اوجگیری نارضایتی مردم لزوما به رهایی آنها منجر نمی شود. اینها میتوانند متاسفانه هیزمی برای عروج نیروهای فوق ارتجاعی نیز باشند کمااینکه در سالهای اخیر همین بحرانها سبب عروج بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه و نئوفاشیسم در اروپا و امریکا شده است. تنها صدای سوم معتقد به آزادی، عدالت اجتماعی، برابری، صلح و حق واقعی مردم برای تعیین سرنوشت خود است که میتواند بشریت را از بربریتی که جهان سرمایه دچارش نموده رهایی بخشد. طبیعی است که در بسیاری از نقاط جهان نیروهای سوسیالیست نتوانسته اند خود را از زیر آوار فروپاشی بلوک شرق خلاص کنند. هنوز هستند نیروهایی که با سماجتِ خیره کننده ای حاضر نیستند به بازسازی نظری، سیاسی و تشکیلاتی خود همت گمارند و در تمامی ابعاد با مدل های شکست خورده "سوسیالیسم بوروکراتیک" و "سرمایه داری دولتی توتالیتر" وداع و تسویه حساب کنند. مادام که این بازنگری رادیکال صورت نگیرد عروج مجدد صدای حقیقتا سوسیالیسی در قرن بیست و یکم امکان پذیر نخواهد بود.

اتحاد عمل ما و نیز همکاری وسیع نیروهای چپ انقلابی در کنار حرکتی برای بازسازی جدی فکری و سیاسی یکی از راههای تقویت این بدیل است .

در همین راستا بوده که چند تشکل چپ ایرانی فعال در کانادا و امریکا دو سال پیش اقدام به انتشار منشور همکاری و اتحاد عمل نمودند که خوشبختانه توانسته اند همکاریهای سازنده ای را در حوزه های مختلف عملی کنند که حضور فعال در سوسیال فوروم جهانی مونتریال در اوت 2016 یکی از درخشان ترین فعالیتهای آن بود.

در اینجا نیز همچون سال گذشته، رئوس مهمترین فعالیتهای این اتحاد عمل را در شهرهای مونتریال، ونکوور، واشنگتن و شیکاگو به اطلاع عموم می رسانیم. با تذکر این نکته مهم که برخی از این فعالیتها در همکاری با دیگر فعالین و تشکلهای چپ در امریکای شمالی صورت گرفته که عضو اتحاد عمل ما نیستند و امیدواریم روزی این رفقا را نیز کنار خود به صورت فعال داشته باشیم .

 

                                 ***************************************

 

ما غیر از انتشار چند اعلامیه و موضعگیری مشترک سیاسی در طول سال 2017 فعالیتهایی به شرح زیر داشته ایم:

 

فعالیت ها درشهرهای ونکوور، مونتریال و شیکاگو به مناسبت هشت مارس

 

* در ونکوور دو برنامه سازماندهی شد:۱- شنبه ۴ مارس مراسم جشن همراه با رقص فرشته ذاکری و پیامهای همبستگی فعالین زن از چند کشور۲ - سمینار و بحث و گفتگو، جمعه 10 مارس . سخنرانان عبارتند بودند از: سهیلا دانش پژوه ، سویل رهگذر، شهره قنبری و سلیمان بایزیدی

برگزارکننده: کمیته روز جهانی زن 2017 - ونکوور

 

* در مونتریال برگزار شد: ۱- ده مارس جشن، موسيقى، شعرخوانى و شناخت از زواياى آشكار و پنهان شخصيت  فروغ فرخزادهمراه با شام

برگزار کننده: کميته يادمان كشتار زندانيان سياسى دهه شصت در ايران- مونترال

۲- راهپيمايى به همراه "زنان ديگر تبار": بمناسبت روز جهانى زن در ۸ مارس

 

* در شیکاگو ۵ مارس برگزار شد: بحث آزاد درباره  اهمیتِ آزاديهای مدنی و حقوقی، تلاش برای حقوق برابرِ زنان و افشاگری در مورد نقض آنها در جهان و بخصوص ايران. اين برنامه همچنين شامل نمایش یك فيلم بود.

برگزارکننده: كميته  دفاع از مبارزات مردم ايران- شيكاگو 

                                        ------------------------------------------

 

آکسیونها و جشن های اول ماه مه در چهار شهر شیکاگو، ونکوور، مونتریال و واشنگتن

 

* برنامه روز جهاني كارگر در شيكاگو شاملِ نمایش فیلم کوتاه و بحث و نظر بود که در تاریخ 23 آوریل برگزار شد. . برگزار کننده: کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- شیکاگو

 

* گرامیداشت اول ماه مه در ونکوور شامل دو برنامه بود. برنامه اول رروز 29 آوریل برگزار شد که شامل: پیامهای همبستگی فعالین کارگری از ایران ( محمود صالحی، آیت نیافر، محمد عبدی پور، جوانمیر مرادی) سخنرانی تعدادی از فعالین اتحادیه ای کانادا از جمله سخنرانى جرى رئیس كامييونتى افريقايى كانادايى ، موسیقی زنده با پیانوی حسین زلیخاپور و صدای خانم رُز ، و نیز رقص با موزیک دی جی دیوید بود.

برگزار کننده: کمیته گرامیداشت اول ماه مه – ونکوور

برنامه دوم که در خود روز اول ماه مه برگزار شد شامل: تجمع، تظاهرات، سخنرانی و موسیقی زنده بود.

برگزارکننده: فدراسیون کارگران بی سی و شورای کارگری ونکوور و حومه

 

* در مونتریال بمناسبت اول ماه مه، دو برنامه برگزار شد:

برنامه اول: دوشنبه اول ماه مه، راهپيمايى روز جهانى كارگر، همراه با احزاب و سنديكاهاى كارگرى

برنامه دوم: شنبه ٦ ماه مه، سخنرانى بهروز فراهانى همراه با شام و موسيقى

برگزارکننده: كميته يادمان كشتار زندانيان سياسى دهه شصت در مونترال

 

* واشنگتن: شرکت در راهپیمائی نیروهای چپ و مترقی امریکا در دفاع از کارگران و مهاجران در روز اول ماه مه که شامل تجمع، سخنرانی، پیامهای همبستگی و راهپیمایی به طرف کاخ سفید بود.

                             ------------------------------------------------------

 

مراسم یادمان جانباختگان در شهرهای مونتریال، شیکاگو، ونکوور، واشنگتن

 

* در مونتریال دو برنامه تدارک دیده شد. برنامه اول در روز ۲۶ آگوست در دانشگاه کنکوردیا برگزار گردید که تم اصلی آن:  کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت و نقش اصلاح طلبان حکومتی بود. شامل سخنرانی امیر خدیر و مهدی اصلانی ، آواز شیرین مهربد، موسیقی هنرمندان کانادایی و رقص گروه خورشید خانوم 

برنامه دوم که  روز ۲۷ آگوست در کتابخانه نیما برگزار شد، شامل سخنرانی حضوری عزت مصلی نژاد و مهدی اصلانی و سخنرانی اسکایپی کوروش عرفانی بود.

برگزارکنند: کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران - مونترال

 

* در شیکاگو مراسم یادمان در ۱۰ سپتامبر برگزار شد که شامل بحث آزاد و نمایش فیلم بود.

برگزار کنندگان این مراسم عبارت بودند از : کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- شیکاگو و کمیته چپ ایرانیان- شیکاگو

 

* در ونکوور مراسم یادمان در روز ۱۶ سپتامبر برگزار گردید که شامل سخنرانی سحر محمدی و مسعود رئوف، شعرخوانی مجید میرزایی، نمایش فیلم و رقص فرشته ذاکری بود.

برگزار کننده: کمیته یادمان جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم - ونکوور

 

* در واشنگتن این مراسم در روز 17 سپتامبر برگزار شد که شامل بحث آزاد بود.

برگزارکننده: اتحاد چپ ایرانیان واشنگتن

                                 --------------------------------------------------

 

به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه

 

در شیکاگو به این مناسبت بحث آزاد در ماه اکتبر برگزار شد که برگزارکننده آن دو تشکل: کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- شیکاگو و کمیته چپ ایرانیان- شیکاگو بودند.

 

* در واشنگتن به این مناسبت دو جلسه برگزار شد یکی در تاریخ 22 اکتبر و دیگری در تاریخ 11 نوامبر . هر دو برنامه به صورت بحث آزاد برگزار گردید.

برگزارکننده: اتحاد چپ ایرانیان واشنگتن

                          ------------------------------------------------------

 

آکسیون در حمایت از فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی ایران

 

* در ونکوور در تاریخ ۲۱ اکتبر  تظاهراتی برگزار شد که شامل سخنرانی و نیز دریافت و قرائت پیامهای همبستگی سه تشکل کارگری کانادایی از جمله اتحادیه کارگری سراسری یونیفور بوده است.

برگزارکننده: کمیته دفاع از کارگران دریند و زندانیان سیاسی ایران – ونکوور

 

* در واشنگتن نیز در دفاع از فعالین کارگری دربند پیکت اعتراضی برگزار شد.

 

* در مونتریال نیز یک آکسیون در حمایت از جنبش و فعالین کارگری ایران برگزار گردید.

برگزارکنندگان: اتحاد چپ سوسیالیستی ایرانیان و کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران - مونترال

                                      ----------------------------------------

 

برگزاری چند جلسه بحث سیاسی در شهرهای مونتریال، شیکاگو و واشنگتن

 

* در مونتریال در تاریخ ۲ دسامبر حول تم: "شرايط اسفبار و رو به وخامت اقتصادى، سياسى و اجتماعى در ايران و گسترش موج فقر و نارضايتى عمومى و وظايف ما" برنامه سخنرانی برای علی جوادی و کوروش عرفانی برگزار شد.

برگزارکنند: کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران - مونترال

 

* در شیکاگو نیز در تاریخ 3 دسامبر جلسه ای به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه ایران به صورت بحث آزاد برگزار شد

برگزار کننده: کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- شیکاگو و کمیته چپ ایرانیان- شیکاگو

 

* در واشنگتن در تاریخ 17 دسامبر جلسه ای برای بحث حول حق تعیین سرنوشت ملل و چگونگی حل دمکراتیک ستم ملی در کردستان برگزار شد.

برگزارکننده: اتحاد چپ ایرانیان واشنگتن  

 

                 ------------------------------------------------

 

با امید به جهانی عاری از استبداد و استثمار و نابرابری، بار دیگر سال جدید میلادی را شادباش میگوئیم!

 

اتحاد عمل تشکل های چپ ایرانی در امریکای شمالی

 

                        اول ژانویه 2018

 

اسامی امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

 

- اتحاد چپ ایرانیان واشنگتن

- اتحاد چپ ایرانیان ونکوور

- اتحاد چپ سوسیالیستی ایرانیان

- کمیته چپ ایرانیان – شیکاگو

- كميته  دفاع إز مبارزات مردم ايران - شيكاگو 

- کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران – مونتریال

  -----------------------------------------

ایمیل آدرس، برای تماس و همکاری:  iranianleftinnorthamerica@gmail.com