fa | fr | en | +
Accéder au menu

بدهی

آنچه همیشه می خواستید درباره «صندوق بین المللی پول» (FMI) بدانید

FMI، ۳ حرفی که بر خبرهای اقتصادی بسیاری از حکومت های استقلال یافته پس از جنگ جهانی دوم هراس می افکند. این نهاد مالی بین المللی، پس از عقب نشینی آشکار خود در آغاز سال های دهه ۲۰۰۰، که ناشی از عوارض سیاست های تحمیلی آن بود، از نو کارشناسان خود را برای «کمک» به کشورهای دستخوش مشکل در همه قاره ها می فرستد. چرا و چگونه ؟

«اوریان ۲۱» به پرسش های شما درباره این موضوع پاسخ می دهد.

چرا یک کشور مستقل به FMI رو می آورد ؟

از میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، تنها ۳ کشور عضو «صندوق بین المللی پول» (FMI) نیستند. این تناقضی شگفت انگیز است که یک کشور مستقل براثر سیاست های خود، درعین استقلال کامل نتواند تصمیم های سیاسی، اقتصادی یا دیپلوماتیک بگیرد و ناگزیر باشد با یک نهاد مالی دوردست تصمیماتی را اجرا کند که به شکلی شدید بر زندگی روزمره مردمش اثر بگذارد. برای ۳۳ کشوری که در حال حاضر با این نهاد توافق نامه امضاء کرده اند، پاسخ واحدی که وجود دارد این است که بحران اقتصادی و اجتماعی آنها را واداشته که به این نهاد روآورند.

دلیل های متفاوتی برای نابسامانی های این کشورها وجود دارد، اما غالبا مجموعه ای از دلیل ها درکار است. ازنظر داخلی، سیاست پولی، عملکرد مالیاتی، هزینه هایی عمومی گزاف یا نرخ ارز نامناسب، دیر یا زود موجب توقف رشد اقتصادی و کمبود فزاینده ارزهای خارجی می شود. دیگر نمی توان مواد اساسی- غذایی یا سوخت- را خرید، هزینه حمل و نقل آنها را پرداخت، صادرات خود را بیمه کرد و افراد مبتلا به بیماری های وخیم خود را به بیمارستان های پیشرفته در کشورهای خارجی فرستاد... در یک کلام، «سوء مدیریت» مسئول آنچیزی است که در پاکستان، تونس، سریلانکا یا غنا می گذرد.

از جنبه خارجی، رویدادی مانند یک همه گیری ویروسی موجب قطع جریان گردشگری می شود، انجام عملیات تروریستی گردشگران را از سفر منصرف می کند یا سقوط بهای یک ماده اولیه خیلی مهم در اقتصاد ملی (مانند مس در شیلی) یا افزایش نرخ بهره در جهان، موجب بهم خوردن تعادل اقتصادی می شود.

به طور مشخص، درهردو مورد داخلی و خارجی، نتیجه یکسان است: باید به فوریت وام دهنده ای یافت که به کشور دچار بحران مالی کمک نموده و ارز لازم برای جریان عادی اقتصادی را تأمین کند.

ادامه مقاله

https://orientxxi.info/magazine/art...

Jean-Pierre SERENI

ژان پير سريني، روزنامه نگار،( همراه با آني فرانکو) نويسنده Algérien nommé Boumediène,Stock,Paris,1976.

اسناد پيوسته

اشتراک این مقاله