fa | fr | en | +
Accéder au menu

ابلهان فریب خورده اروپایی

به لطف تحریم های غرب علیه روسیه، شرکت های نفت و گاز ایالات متحده بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۲ به رکورد ۲۰۰ میلیارد دلار سود دست یافتند (فایننشال تایمز، ۵ نوامبر ۲۰۲۲). این سود از جمله حاصل خریدهای گاز طبیعی مایع (LNG) از امریکا توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای جبران بسته شدن شیر گاز روسیه است.

بنابراین سپر تعرفه ای فرانسه (۱۱۰ میلیارد یورو بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳) و بازوکای ۲۰۰ میلیارد یورویی آلمان برای جبران افزایش قیمت سوخت، تبدیل به سود سهام برای تولیدکنندگان گاز شیل در امریکا می شود. اما گویا این سودها که چیزی نیست جز یارانه پرداختی دولت های اروپایی به شرکت های خصوصی آمریکا، کافی نیست.

در اوایل نوامبر، حدود ۳۰ کشتی گازی مملو از LNG به ارزش ۲ میلیارد دلار در آب های سواحل اسپانیا و پایانه های شمال اروپا پرسه می زدند. کی آنها تخلیه می شوند ؟ فایننشال تایمز (۴ نوامبر ۲۰۲۲) توضیح می دهد: «دلالان نفتی که تانکرها را کنترل می کنند، وقتی دما در زمستان کاهش می یابد، منتظر افزایش قیمت هستند». به نوبه خود، صندوق بین المللی پول (IMF) به مردم فرانسه از پیش طعم صورت حسابی را که در قالب یک «تعدیل پایدار» باید پرداخت شود چشاند. روزنامه فیگارو (۲۱ نوامبر) آنرا چنین خلاصه می کند: «پس از پرداخت میلیاردها دلار برای رهایی شرکت ها و خانوارها از بحران انرژی. فرانسه باید سال آینده سرو سامان دادن به امور مالی خود را آغاز کند…»

Pierre RIMBERT

پيير ريمبر ، جامعه شناس و مولف کتاب «ليبراسيون» ، از سارتر تا روتچيلد

اسناد پيوسته

اشتراک این مقاله