fa | fr | en | +
Accéder au menu

اختاپوس همبستگی بین المللی هندو

رهبران غربی با بازی هند در برابر چین، سعی در اغوای نخست وزیر نارندرا مودی دارند و او بدین ترتیب تبدیل به نماد دموکراسی شده است. با این حال، بر اساس یک ایدئولوژی افراطی هندو، «هندوتوا» است که او به نفرت مذهبی در داخل و خارج کشور دامن می زند. حزب او و متحدانش ، بی سر و صدا، یک سازمان جهانی با عواقبی متعدد برپا ساخته اند.

آیا رهبران ملی‌گرای هندی به دنبال صدور درگیری‌های مذهبی به غرب هستند؟ درگیری های خشونت آمیز بین جوامع هندو و مسلمان در لستر (بریتانیا) در ۱۷ سپتامبر چنین پرسشی را مطرح می کند (مقاله «سایه نارندرا مودی بر درگیری های لستر » را بخوانید ). بر اساس گزارش بی بی سی، بیش از نیمی از ۲۰۰ هزار توییت مربوط به رویدادهای لستر ممکن است از هند منتشر شده باشد. کاربران آنها که هر کدام دارای حساب‌های متعدد هستند(۱)، خود را طرفدار هندوتوا معرفی می‌کنند.

این اصطلاح که به فرانسوی به «هندوئیت» ترجمه شده است توسط رهبر سیاسی ویر سوارکار (۱۹۶۶-۱۸۸۳) در سال ۱۹۲۳ در اثری به همین نام ابداع شد، که به یکی از متون اساسی «راشتریه سویم سیوک سنگه» (سازمان ملی میهن پرستی)(RSS) تبدیل شد. سازمان ملی میهن پرستی دو سال بعد بر اساس مدل لیگ رزمندگان ایتالیای بنیتو موسولینی متولد گردید. این سازمان که بصورتی شبه نظامی سازماندهی شد، آشیانه مادری ناسیونالیسم هندو معاصر محسوب می شود و در طول قرن بیستم شعبه هایی را در همه زمینه ها (اتحادیه های دهقانی، کارگران، دانشجویان، زنان، انتشارات و غیره) در هند و خارج از کشور افتتاح کرد.

وسواس «جهاد عاشقانه»(Love Jihad)

سازمان ملی میهن پرستی (RSS)دو بار در قلمرو هند ممنوع شد. ابتدا در سال ۱۹۴۸، پس از ترور مهاتما گاندی توسط یکی از هواداران سابق آن، سپس در سال ۱۹۷۵ در زمان ایندیرا گاندی در یک دوره وضعیت اضطراری. رهبران آن سپس تصمیم گرفتند با افتتاح شعبه در خارج از کشور، ارتباطات خود را با دیاسپورا تحکیم کنند. در سال ۱۹۷۶، هواداران آن در بریتانیا انجمن بین المللی دوستان هند (FISI) را تأسیس کردند که هدف اصلی اش دفاع از ایدئولوژی هندوتوا بود. این انجمن در آنسوی کانال مانش و در قاره اروپا، به ویژه در پاریس فعال باقی ماند.

اکنون در هند، سازمان ملی میهن پرستی (RSS) با ایجاد حزب بهاراتیا جاناتا (BJP)، که ترجمه کلمه به کلمه آن «حزب مردم هند» می باشد، خود را به خوبی تثبیت کرده است. یکی از رهبران آن، آقای نارندرا مودی، این حزب را در سال ۲۰۱۴ به قدرت رساند و سپس در سال ۲۰۱۹ ماندن آن به مدت پنج سال در قدرت را تضمین کرد. او ادعا می کند که هندوتوا است ، یک پروژه سیاسی که بیش از همه قومی-ناسیونالیستی است. بحث در آن بر سر ایمان یا مناسک و عقاید و مکاتب فلسفی نیست، بلکه مسئله جمعیت و قلمرو است.

در واقع، برای پیروان هندوتوا ، هند یک کشور هندو است: همه هندوها می توانند ادعای هند را داشته باشند - حتی اگر در این سرزمین زندگی نکنند. بقیه در بهترین حالت مهمان و در بدترین حالت مهاجم هستند. بنابراین باید آنها را شناسایی ، کنترل و از برخی حقوق محروم کرد، حتی اگر لازم شد بیرون راند یا حتی کشت (۲). اقلیت های غیر هندو، یعنی عمدتاً مسلمانان (۱۳ درصد جمعیت) و مسیحیان (۲.۳ درصد) اولین قربانیان طرفداران این ایدئولوژی در کنار دالیت ها و جمعیت های قبیله ای هستند. به آنها باید زنان (از جمله زنان هندو) را اگر از اصول مردسالارانه انحراف یابند، اضافه کرد.

این ناسیونالیست‌ها، برای مثال، ازدواج‌های مختلط را محکوم می‌کنند و فریاد می‌زنند «جهاد عاشقانه»، که «جهاد مادرسالارانه» ای با هدف مسلمان کردن فرزندان زنان هندو است. این وسواس پارانوئیدی که بر اساس آن اکثریت مردم توسط اقلیت ها به ویژه مسلمان محاصره شده اند، باعث کمپین‌هائی برای افشا و حمله علیه آنها می‌شود.

در خارج از کشور، دیاسپورا (حدود سی میلیون نفر در صد و ده کشور) حمایت های سیاسی و مهمتر از همه مالی را از «سانگ پریور»( Sangh Parivar) می کند، که همه سازمان های مدعی هندوتوا را گرد هم می آورد (۳). سازمان ملی میهن پرستی (RSS) به سرعت، متوجه شد که گسترش آن برای جذب مهاجران هندی، از جمله بسیاری از دانشجویان و مهندسان علوم کامپیوتر، نیاز به دگرگونی و انطباق دارد (۴). در سال ۱۹۹۶، او شبکه های الکترونیکی جهانی هندو (GHEN) را راه اندازی کرد. اعضای سازمان ملی میهن پرستی با حضور در شبکه های اجتماعی می توانند در جلسات مجازی نیز شرکت کنند.

سواتی چاتورودی، روزنامه‌نگار هندی به بررسی «دنیای مخفی ارتش دیجیتال حزب بهاراتیا جاناتا (BJP)» پرداخته و وجود تیپ‌های «ترول» متشکل از حامیان در هند و خارج از کشور و «ربات‌ها» را افشا کرده است که به دستور مقامات حزب بهاراتیا جاناتا (BJP)عمل می‌کنند (۵). در فرانسه، در گزارشی با عنوان «آلت دست قراردادن اطلاعات، چالشی برای دموکراسی‌های ما»، وزارت امور خارجه به وجود یک سلول فناوری اطلاعات در حزب حاکم در هند و استفاده از آزار و اذیت آنلاین برای هر فردی که حامل پیام انتقادی است، اشاره کرد (۶). این استراتژی های تبلیغاتی و ارعاب به ویژه اقلیت ها، زنان (به ویژه اگر متعلق به طبقات پایین تر ، اقلیت مذهبی یا همجنس گرا هستند)، روزنامه نگاران را هدف قرار می دهد. این «ترول ها» در توییتر از کلمات کلیدی مانند sickular (ترکیب sick «بیمار» و secular «سکولار») را برای اشاره به یک بیماری سکولار و یا حتی prestitute (معادل «journalope» روزنامه نگار خودفروش در فرانسه ) استفاده می کنند …

ایدئولوژی به تنهایی برای توضیح این امر کافی نیست که چرا گروه‌های سیاسی یا افراد سیاسی شده در هند در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، یا اینکه مردمی که در آن سوی جهان بسر می برند، استدلال‌ها و مدهای موجود در خارج را وارد می‌کنند. در واقع، دیاسپورا منبع کلیدی بودجه و نفوذ برای سانگ پریور است که به نوبه خود از هندی‌های خارج از کشور حمایت می‌کند.

حدود ۲۰ سال پیش، در سال ۲۰۰۱، پس از زلزله ای که در بوج در گجرات رخ داد، و پس از کشتارهای ضد مسلمانان در همان ایالت در سال بعد، کمک های مالی به دلار و پوند به هند سرازیر شد. آنها عمدتاً برای ساختن مدارس طرفدار هندووا استفاده ‌شدندکه قرار بود جمعیت‌های قبیله‌ای را «دوباره هندوئی‌سازی» کنند، و البته برای تأمین مالی کمپین ساخت معبدی به خدای راما در شهر آیودیا، جایی که ملی‌گرایان هندو در سال ۱۹۹۲ مسجدی را ویران کرده بودند. در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴، دو گزارش سازمان های غیردولتی Awaaz South Asia Watch و Sabrang Communications، و همچنین گزارشی که از کانال انگلیسی کانال ۴ پخش شد، این سیستم غیرقانونی پرداخت از طریق دیاسپورا را محکوم کرد(۷). آنها با افشای کل ساختار بودجه خارجی «سانگ پریور»، رسوایی در هند، ایالات متحده و بریتانیا ایجاد کردند، زیرا پیوندهای ساختاری، سلسله مراتبی و انسانی را که دیاسپورای آنگلوساکسون و سازمان های ملی گرای هندو را متحد می کند، آشکار ساختند.

با این حال، India Development and Relief Found (IDRF)، یک کانال انتقال وجوه برای «سانگ پریور»،که در سال ۱۹۸۹ در مریلند در ایالات متحده تأسیس شد، به عنوان یک موسسه خیریه غیرسیاسی، غیر فرقه ای و غیرسیاسی و غیر سودآور ثبت شده است. این بنیاد متشکل از هفتاد و پنج تشکل است که شصت تای آنها را می توان به عنوان شعبه های «سانگ پریور» دانست. به طور رسمی، IDRF بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ بیش از ۵ میلیون دلار به ۱۸۴ انجمن توزیع کرده است. اما ۸۰ درصد از کمک‌های اهدایی که در اختیار داشت (که سه چهارم مبالغ جمع‌آوری‌شده را نشان می‌دهد، بقیه توسط اهداکنندگان به یک هدف اختصاص داده شده) به انجمن های سانگ پریور اهدا شد که با ادعای بی طرفی او در تناقض است. Sabrang Communications تأکید می کند که « IDRF از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۹، به طور سیستماتیک رشد کرده تا به یک شرکت کننده اساسی در کمپین های جمع آوری کمک های خارجی سازمان ملی میهن پرستی (RSS) تبدیل شود(۸)».

مورد موسسه خیریه Sewa International UK (SIUK) - همچنین مستقر در مریلند – موردی یگانه است. به گفته نویسندگان گزارش سال ۲۰۰۴ ، این موسسه پس از زلزله بوج توانست حداقل ۲.۳ میلیون پوند (۲.۶ میلیون یورو) جمع آوری کند. تقریباً سه چهارم این مبلغ به سوا بهاراتی گجرات (۱.۹ میلیون پوند) اختصاص یافت که یک سوم آن را برای ساخت مدارس طرفدار هندوتوا، به ویژه در مناطق قبیله ای مصرف کرد، در حالی که پول برای بازسازی روستاهای ویران شده جمع آوری شده بود. علاوه بر این، به گفته Awaaz South Asia Watch : «SIUK سازمان ملی میهن پرستی (RSS)را تأمین مالی کرد که مستقیماً در پاکسازی مذهبی روستایی در گجرات شرکت داشت و مسئول اشغال غیرقانونی زمین‌هایی بود که قبلاً طبق قانون به مسلمانان سپرده شده بود».

تعداد کمی از دانشگاهیان در مورد این شبکه ها تحقیق می کنند، مانند پروفسور ویجی پراشاد، که از «هندوتوا یانکی» (۹) صحبت می کند، یا توماس بلوم هانسن، که نقش ویشوا هندو پریشاد (VHP، شاخه مذهبی RSS ) را در آفریقای جنوبی (۱۰) بررسی کرده ، و یا محقق فرانسوی آمینه محمد عارف که رشد HPV در ایالات متحده را مستند نموده است (۱۱). با این حال، ساختار جهانی این برادری زعفرانی رنگ همچنان نامشخص است.

این جریان حامیان ثروتمندی در ایالات متحده دارد. در سال های اخیر، برای مثال، آقای رامش بوتادا، تاجر و ناشر Subhash & Sarojini Gupta، رئیس یکی از سازمان های Sangh Parivar، بنام Swayamsevak Sangh (HSS)، به همراه پسرش Rishi. هر کدام چندین میلیون دلار از طریق بنیاد خود به سازمان های طرفدار هندوتوا اهدا کرده اند (۱۲). در مقابل این کمک ها، آنها موقعیت خود را در جامعه محلی تقویت ، و خود را به عنوان یک نیروی سیاسی (حامی جمهوری خواهان در ایالات متحده و محافظه کاران در بریتانیا) تثبیت می کنند و می توانند با استفاده از ارتباط های خود در هند ، که در ارائه امتیازهای مادی و نمادین به آنها دریغ ندارند، نفوذشان را بیشتر کنند. در سال ۲۰۲۲، گزارشی که توسط گروه شهروندان آسیای جنوبی(South Asian Citizens Wire) منتشر شد، نشان داد که بیست و چهار سازمان آمریکایی - موسسات خیریه، اتاق‌های فکر، اتاق‌های فکر سیاسی،سازمان‌های آموزش عالی - با دارایی‌هایی که در مجموع نزدیک به ۱ میلیارد دلار می شود - با سانگ پریوار در هند مرتبط هستند و در ایالات متحده مدافع ایدئولوژی هندوتوا ، از جمله نزد مقامات آموزشی می باشند(۱۳).

تامین مالی مشکوک

سناریوی مشابه در بریتانیا وجود دارد، که در آن کارآفرینان با نفوذ و اهداکنندگان بزرگ مانند آقای Manoj Ladwa، یک وکیل و تاجر، یا برادران ثروتمند Srichand و Gopichand Hinduja، به ترتیب رئیس و نایب رئیس گروه هندوجا، افرادی ثروتمند و تحصیل کرده و هندوهای طبقه بالا هستند که به مقامات محلی و رهبری انجمن های دیاسپورا دسترسی دارند.

در اکثر کشورهای غربی، کمک مالی به فعالیت های سیاسی خارج از کشور غیرقانونی است، به ویژه اگر این موارد منجر به نقض حقوق بشر شود، که در مورد سازمان ملی میهن پرستی (RSS)، حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و شاخه های آنها در هند صدق می کند. از اینرو سانگ پریور در خارج از کشور خود را به فعالیت های عادی می آراید. حتی اگر صداهای خاصی، به ویژه در ایالات متحده، خواهان قرار گرفتن سانگ پریور در لیست گروه های تحت نظر یا حتی در لیست گروه های تروریستی باشند، حامیان هندوتوا سعی دارند فعالیت خود را در چارچوب سیاست های چندفرهنگی توجیه کنند . این امر به آنها اجازه می دهد تا هندوها را با فعالیت های فرهنگی یا آموزشی اغوا کنند، در همان حالی که خود را تشکیلاتی قانونی بنمایانند که در چشم انداز سیاسی- انجمنی فعالیت می کند و موازی با آن از جلب توجه مقامات مالی و سیاسی اجتناب کنند.

در اوت ۲۰۲۲، آقای موهان باگوات، رهبر سازمان ملی میهن پرستی (RSS)، گردهمایی بزرگ جهانی از هواداران در بوپال (هند) را با این توصیه به دیاسپورا به پایان رساند: «برای شکوفایی هند تلاش کنید. آن را به یک گورو ویشوا، یک نمونه جهانی تبدیل کنید» (۱۴). این برای قهرمانان ناسیونالیسم هندو از طریق قدرت مالی، بازی های نفوذ و شیطان سازی اسلام برای اهداف صرفاً ایدئولوژیک اتفاق می افتد. این در مورد هند است، اما ممکن است در نزدیکی شما نیز اتفاق بیفتد.

۱- Reha Kansara et Abdirahim Saeed, « Did misinformation fan the flames in Leicester ? », BBC, 25 septembre 2022, www.bbc.com

۲- Lire Pierre Daum, « En Inde, la chasse aux “infiltrés” », Le Monde diplomatique, mars 2020.

۳- « Far and wide : The Sangh Parivar’s global network », dans Christophe Jaffrelot (sous la dir. de), The Sangh Parivar : A Reader, Oxford University Press India, New Delhi, 2006.

۴- « Cyber-hindutva : le nationalisme hindou, la diaspora et le web », e-Diasporas Atlas : Exploration and Cartography of Diasporas on Digital Networks, Maison des sciences de l’Homme, Paris, 2012.

۵- Swati Chaturvedi, I am a Troll : Inside the Secret World of the BJP’s Digital Army, Juggernaut Publication, New Delhi, 2016.

۶- Jean-Baptiste Jeangène Vilmer, Alexandre Escorcia, Marine Guillaume et Janaina Herrera, « Les manipulations de l’information : un défi pour nos démocraties » (PDF), rapport du Centre d’analyse, de prévision et de stratégie (CAPS) du ministère de l’Europe et des affaires étrangères et de l’Institut de recherche stratégique de l’École militaire (Irsem), Paris, août 2018.

۷- Sabrang, « The foreign exchange of hate : IDRF and the American founding of hindutva », 2002, et Awaaz-South Asia Watch, « In bad faith ? British charity and Hindu extremism » (PDF), 2004.

۸- Sabrang, « The foreign exchange of hate… », ibid.

۹- Vijay Prashad, « Countering Yankee Hindutva », Frontline Magazine, vol. 19, n° 25, New Delhi, 20 décembre 2002.

۱۰- Thomas Blom Hansen, « Diasporic dispositions », Himal South Asia, vol. 115, n° 12, Colombo, décembre 2002.

۱۱- Aminah Mohammad-Arif, « Religion, diaspora and globalization : The Vishva Hindu Parishad and the Jama’at-i Islami in the United States », dans Deana Heath et Chandan Masur, Communalism and Globalization in South Asia and Its Diaspora, Routledge, Londres, 2011.

۱۲- Raqib Hameed Naik et Divya Trivedi, « Sangh Parivar’s US funds trail », Frontline, 4 juillet 2021.

۱۳- Jasa Macher, « Hindu nationalist influence in the United States, 2014-2021. The infrastructure of hindutva mobilizing », South Asia Citizens Web, mai 2022.

۱۴- « “Make India Vishwa Guru”. RSS chief to Sangh workers living abroad », NDTV, New Delhi, 7 août 2022.

Ingrid Therwath

روزنامه نگار

اسناد پيوسته

اشتراک این مقاله