سایه گرانی بر سر حال و هوای کریسمسی تهران

روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد. خیابان «میرزای شیرازی» (نادرشاه سابق) تهران این روزها حال و هوای کریسمس گرفته و مغازه‌های محدوده خیابان بهشتی تا پمپ بنزین آن‌قدر رنگارنگ و جذاب شده که پیاده‌روی آن، شب‌ها جای سوزن‌انداختن نیست. .




از نیمه آذر تا نیمه دی ماه، خیابان میرزای شیرازی به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت تبدیل می‌شوند. ارمنی، مسیحی و مسلمان هم ندارد، مردم از سراسر تهران می‌آیند تا از درخت‌های کاج تزیین شده، بابانوئل‌های بزرگ و کوچک، شیرینی‌ها و شکلات‌های رنگارنگ و مدل‌دار، گوزن‌های عروسکی، خرس‌های سفید، لباس‌های قرمز و زنگوله‌دار و کادوهای ریز و درشت جشن سال نو میلادی، که جلوه‌ای خیره کننده به این خیابان و پیاده‌روهایش داده، دیدن کنند.

برخی می‌آیند تا برای شب سال نو خرید کنند. اما بسیاری دیگر از مردم از زن، مرد، پیر، جوان و کودک فقط به قصد قدم زدن در این خیابان و عکس گرفتن در کنار ویترین‌های جذاب آن به این محله ارمنی‌نشین می‌آیند. اگرچه محله ارمنی‌نشین تهران تنها به میرزای شیرازی محدود نمی‌شود و بخش دیگری از ارامنه در محله‌های دیگری مانند کریم‌خان، مجیدیه جنوبی، نارمک و آرارات زندگی می‌کنند، اما خیابان میرزای شیرازی به دلیل نزدیکی به کلیسای «سرکیس مقدس»، یکی از معروف‌ترین کلیساهای تهران، جمعیت بیشتری از مسیحیان و ارامنه را در خود جای داده و حال و هوای این شب و روزهایش از سایر محله‌ها جذاب‌تر است.

تورم فزاینده حاکم بر کشور در سال‌های اخیر زندگی همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها نجومی شده است. وقتی هم که پای مناسبتی خاص در میان باشد، قیمت‌ها برای پیشی گرفتن از جیب خریداران سرعت‌شان را چند برابر می‌کنند. به عنوان مثال، این روزها قیمت یک درخت کاج دو متری ساده، که نماد اصلی کریسمس است، حدود سه میلیون و۵۰۰ هزار تومان و نوع میوه‌دار یک و نیم متری آن شش میلیون تومان است. قیمت برخی از این درخت‌ها در این چند شب باقیمانده تا سال نو میلادی به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

فروشنده یکی از اسباب‌بازی فروشی‌ها جلوی مغازه ایستاده تا جلوی ازدحام داخل را بگیرد. او با صدای بلند به مردمی که قصد دارند وارد فروشگاه شوند و از جذابیت‌های کریسمسی آن دیدن کنند، می‌گوید: «دیگر عکس و فیلم گرفتن بس است. سر کیسه را شل کنید و کمی هم برای خودتان و بچه‌ها خرید کنید.»

اما بسیاری از مردمی که هنوز کمرشان زیربار هزینه‌های شب یلدا راست نشده است و بچه‌ها را آورده‌اند تا فقط از زیبایی‌های سال نو دیدن کنند و توان خرید ندارند، با لبخندی تلخ از خیر دیدن ویترین این مغازه و جذابیت‌هایش می‌گذرند و سراغ بقیه ویترین‌ها می‌روند.

اقتصاد تورم‌زده ایران موجب شده، کاسبان هر فرصتی را برای بازارگرمی و جذب مشتری غنیمت بشمرند. به همین دلیل، این روزها بسیاری از مغازه‌داران در دیگر نقاط شهر و مراکز خرید از جمله لباس فروشی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و اسباب‌بازی فروشی‌ها هم با گذاشتن یک درخت کاج تزئین شده و سایر نمادهای کریسمس در ویترین مغازه‌شان، مردم را به سمت خود می‌کشانند. اما حال و هوای خیابان میرزای شیرازی و مجیدیه جنوبی با آن فست‌فودها و شیرینی فروشی‌های قدیمی و ارمنی‌اش چیز دیگری است.