برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10345          2019-10-03 10:37:48

اعتراضات در عراق از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد

ٖ بازگشت به صفحه اول

اعتراضات در عراق از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد

دامنه اعتراضات معیشتی در عراق گسترش یافت و از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد. مهم‌ترین خواسته معترضان که اغلب از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند، ایجاد اشتغال است. شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه اضطراری داد. در دومین روز اعتراضات در درگیری با مأموران امنیتی دست‌کم ۱۱۵ نفر مجروح و سه نفر کشته شدند. سفارت آمریکا در عراق خواهان مدارای دولت عبدالمهدی با معترضان شد.

صبح چهارشنبه ۱۰ مهر/ ۲ اکتبر حدود معترضان مجدداً به خیابان‌‌ها آمدند. آن‌ها در شمال بغداد در محله الشعب، بزرگراهی را که مرکز بغداد را به شمال شهر مرتبط می‌کند مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. در این درگیری‌ها دست‌کم یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. به زودی دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر عراق هم رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، در شهرهای نصیریه، نجف، کربلا، بصره، تکریت، الدیوانیه، الکوت و الحله نیز هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند. جهت شعارها هم به تدریج از مطالبات صنفی و معیشتی تغییر کرد و به خواست برکناری عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری عراق تبدیل شد. در همه این شهرها مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. وزارت کشور عراق اعلام کرد که در بغداد یک کودک در حمله معترضان با کوکتل‌مولوتوف به یک خودور کشته شد.

با بالا گرفتن اعتراضات و گسترش دامنه آن‌ها از بغداد به سایر شهرهای عراق، شورای امنیت ملی عراق به درخواست نخست‌وزیر تشکیل جلسه اضطراری داد. پس از پایان این جلسه اعلام شد که برگزاری تجمعات، تظاهرات آزاد است، اما شورای امنیت ملی اقدامات تخریبی را محکوم می‌کند و اقدامات لازم برای حفاظت از شهروندان و املاک عمومی را انجام می‌دهد. شورای امنیت ملی عراق از رسانه‌ها نیز خواست که بر اساس منافع ملی عمل کنند.

بزرگ‌ترین اعتراضات در زمان دولت عبدالمهدی از روز گذشته در بغداد آغاز شد. حدود سه هزار نفر از معترضان قصد داشتند خود را به منطقه سبز بغداد برسانند که نیروهای امنیتی به طرف معترضان شلیک کردند. در این درگیری‌ها دست‌کم دو نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

بخش عمده‌ای از معترضان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌‌دهند که موفق نشده‌اند در بازار کار به فراخور تحصیلاتشان کار پیدا کنند. عبدالمهدی روز گذشته در سخنانی وعده داد که برای ایجاد اشتغال تلاش بیشتری می‌کند و بلافاصله با صدور بخشنامه‌ای از وزارت نفت و از سایر وزارتخانه‌ها خواست که در انعقاد قرارداد با شرکت‌های نفتی خارجی سهمیه پنجاه درصدی برای نیروی کار داخلی تعیین کنند.

سفارت آمریکا در بغداد غروب چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت عبدالمهدی خواسته است که با معترضان مدارا پیشه کند. سازمان ملل متحد چند ساعت قبل از آن، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از بالا گرفتن خشونت‌ها در بغداد و سرکوب معترضان اعلام کرد و از دولت عراق خواست آرامش را به کشور بازگرداند. جنین هنیس پلاسچارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در این بیانیه نوشت:

«از دولت عراق می‌خواهیم در برخورد با معترضان مدارا پیشه کند و جان و امنیت معترضان را که برای دستیابی به حقوق قانونی خود به خیابان‌ها می‌آیند و از اعمال خشونت خودداری می‌کنند به خطر نیندازد و همچنین از جان سایر شهروندان و از اموال آن‌ها حفاظت کند.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق پس از رویدادهای خونین روز گذشته در بغداد در بیانیه‌ای که بامداد چهارشنبه منتشر شد، به شهروندان عراقی اطمینان داد که در نظر دولت او بین تظاهرات‌کنندگانی که در چارچوب حقوق قانونی خودشان در حال اعتراض هستند و نیروهای امنیتی عراق که به وظایف خود برای حفظ امنیت تظاهرات‌کنندگان و تأمین امنیت و ثبات کشور فعالیت می‌کنند، تفاوتی وجود ندارد.