برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10376          2019-10-26 08:19:35

بازداشت دستکم ۵ شهروند در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در تبریز

ٖ بازگشت به صفحه اول
بازداشت دستکم ۵ شهروند در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در تبریز
خبرگزاری هرانا – تعدادی از فعالین ترک (آذربایجانی) از جمله یوسف رضوی، بابک حسینی مقدم، شهروز برزگر، شاهین برزگر و جلیل بیگ محمدی در جریان برگزاری مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در آرامستان مارالان تبریز توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۳ آبان ماه ۹۸، تعدادی از فعالین ترک (آذربایجانی) در جریان برگزاری مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی توسط نیروهای امنیتی شهر تبریز بازداشت شدند.

هویت تعدادی از این شهروندان “یوسف رضوی، بابک حسینی مقدم، شهروز برزگر، شاهین برزگر و جلیل بیگ محمدی” توسط هرانا احراز شده است.
به گفته یک منبع مطلع، شهروز و شاهین برزگر که نسبت برادری با یکدیگر دارند پیش از برگزاری مراسم و در منزل پدری خود بازداشت شده اند و تعداد بازداشت شدگان این مراسم بیش از این تعداد برآورد می شود و تعدادی از شهروندان نیز به صورت تلفنی تهدید شده بودند که در صورت شرکت در این مراسم بازداشت خواهند شد.

گفتنی است که سال گذشته نیز در جریان برگزاری این مراسم تعدادی از این شهروندان بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بودند.

لازم به توضیح است مهندس غلامرضا امانی از فعالین سرشناس ترک در ۲ آبان ماه ۱۳۸۷ به همراه دو برادر خود در یک تصادف جاده ای جان باخت. بخشی از افکار عمومی این مرگ را مشکوک خوانده و آن را نوعی “قتل سازمان یافته” خواندند بر همین اساس در تمام یک دهه اخیر مراسمات سالگرد فوت وی با تنش های امنیتی همراه بوده است.

شاهین برزگر پیش از این نیز در پی شرکت در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی بازداشت و به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در بهمن ماه سال گذشته از زندان تبریز آزاد شد.