برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10800          2020-10-02 11:53:24

اعتراضات آذربایجان؛ گزارشی تکمیلی و احراز هویت تعداد دیگری از بازداشت شدگان

ٖ بازگشت به صفحه اول
اعتراضات آذربایجان؛ گزارشی تکمیلی و احراز هویت تعداد دیگری از بازداشت شدگان
خبرگزاری هرانا – در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین، تعداد پرشماری بازداشت شده‌اند. تاکنون هویت ۴۱ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان و زنجان توسط هرانا احراز شده است. ۱۲ تن از بازداشت شدگان اعتراضات ارومیه نیز امروز جمعه ۱۱ مهر با تودیع قرار آزاد شدند. تعداد بازداشت شدگان که صرفا در تجمعات اعتراضی شرکت داشته اند بیشتر از این تعداد برآورد می شود. این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته است، خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است. اعتراضات مورد اشاره در واکنش به تحولات منطقه از روز سه شنبه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹، در جریان اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین، تعداد پرشماری بازداشت شده‌اند.

با گذشت زمان هویت تعداد بیشتری از بازداشت شدگان اعتراضات مورد اشاره توسط هرانا احراز شده است.

از جمله افرادی که هویت آنها به تازگی احراز شده است میتوان به مرتضی نقی زاده، مجتبی نقی زاده و محمد نقی زاده اشاره کرد که روز پنج‌شنبه ۱۰ مهر توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
همچنین گزارشات دریافتی از اردبیل حاکی از این است که مرضیه جوانشیر و خواهر وی که روز گذشته حوالی چهارراه امام و چهارراه شریعتی اردبیل بازداشت شده بودند، امروز جمعه ۱۱ مهر به زندان اردبیل منتقل شده‌اند.
در ادامه، ۱۲ تن از بازداشت شدگان تجمعات روز گذشته ارومیه از جمله جواد رضایی، یونس شیرزاد، سهند بهنمون، سالار طاهر افشار، فرهاد محمدی و خانم (نام کوچک نامعلوم) انتخابی امروز جمعه ۱۱ مهرماه، با تودیع قرار کفالت (پروانه کسب یا فیش حقوقی) به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند‌.

سازمان عفو بین‌الملل امروز ضمن ابراز نگرانی از بازداشت حدود ۲۰ تن از فعالین ترک (آذربایجانی) از جمله اصغر عسگرزاده، مصطفی پروین، مرتضی پروین، محمد جولانی، میثم جولانی و علی خیرجو عنوان کرده است که این افراد با اتهاماتی چون توهین به رهبری، اخلال در نظم عموم و تمرد از مامورین دولت مواجه شده‌اند.
روز سه‌شنبه ۸ مهرماه ۹۹ تجمعی اعتراضی در پی فراخوان قبلی و در واکنش به تحولات منطقه در پارک جیرال اردبیل برگزار شد. در جریان این تجمع عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی، مرتضی پروین و سبحان بخشی، ۱۲ فعال ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل بازداشت شدند و روز چهارشنبه ۹ پس از تفهیم اتهام و صدور قرار وثیقه در دادسرا به زندان اردبیل منتقل شدند.

در ادامه این اعتراضات روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اردبیل، مشگین شهر، پارس آباد مغان و زنجان صورت گرفت.
هرانا پیشتر در گزارش‌هایی از بازداشت علی خیرجو، محسن اسماعیلی، میثم جولانی، پیمان آقایی، داریوش نیازی شیران، احمد محمدپور، یاشار مرادی، علی معالی، مرضیه جوانشیر و یونس مرادی در اردبیل، جواد رضایی، سالار طاهر افشار، ابوالفضل عسگرزاده و سهند بهنمون در ارومیه، وحید خاوندی، سیامک سیفی، کاظم صفابخش ، مهدی عبادالهی و شهروز همت‌اوغلی در مشکین شهر، مجید کریمی و اکبر قره باغی در زنجان و مهدی دوستدار در تبریز خبر داد.

همچنین گفته می‌شود روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه ده ها تن از فعالین ترک (آذربایجانی) به صورت تلفنی توسط پلیس امنیت ارومیه احضار و تهدید به بازداشت شدند که شماری با استدلال غیرقانونی بودن چنین تماس‌هایی از حضور امتناع کرده و برخی دیگر همچون هوشنگ نقی زاده، امیر گوهری، اشکان سعادت مهر و رضا خلیلی پس از حضور در پلیس امنیت ارومیه و بازجویی در ساعت ۸ شب آزاد شدند.

علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تایید خبر تجمع در تبریز در جمع خبرنگاران گفت: «امروز (پنج شنبه) فراخوانی جهت تجمع در فضای مجازی برای حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان منتشر شده بود که این تجمع با تدبیر پلیس مدیریت و تجمع کنندگان متفرق شدند.»

خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز در گزارشی از برگزاری تجمع در زنجان خبر داده و گفته است: «در زنجان به دنبال فراخوان‌های صادر شده طی روزهای اخیر حدود ۵۰ نفر عصر روز پنج شنبه تلاش داشتند در سبزه میدان و پیاده راه تجمع کنند که با حضور نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی ‌انجام نشد. چند نفر که به صورت مقطعی و پراکنده اقدام به سر دادن شعارهای قومگرایانه داشتند، توسط نیروهای انتظامی دستگیر شدند.»

این خبرگزاری همچنین ضمن تایید برگزاری تجمع در اردبیل، شمار افراد حاضر در این تجمع را حدود ۵۰ نفر عنوان کرده و گفته که این تجمع با دخالت پلیس عملی نشد.

در جریان این تجمعات، نیروهای امنیتی بخصوص در تبریز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. در ارومیه نیز جو شهر امنیتی گزارش شده است.

بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح آزاد است و مسالمت آمیز تلقی می‌شود.
تیرماه امسال نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.